Slovenija

'V letih, ko nam je šlo dobro, bi morali biti dober gospodar'

Ljubljana, 20. 10. 2012 11.58 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

"Čeprav so se strukturne reforme pred šestimi leti zdele nepotrebne, bi sedaj lahko živeli precej drugače, če bi jih takrat sprejeli," meni ekonomist Jože P. Damjan. Poleg tega dodaja, da je šlo pri izdaji dolarske obveznice za las.

Pri izdaji dolarske obveznice je šlo za las, vendar pa smo se z različnimi nerodnostmi sami spravili v tako resen položaj, je dejal ekonomist Jože. P. Damjan. Med vzroki za visok zahtevan donos na slovenske 10-letne obveznice je izpostavil izjave politikov o "možnostih grškega scenarija".

"Pri izdaji dolarske obveznice je šlo za las," pravi ekonomist Damjan.
"Pri izdaji dolarske obveznice je šlo za las," pravi ekonomist Damjan. FOTO: POP TV

Slovenija je imela v preteklosti po mnenju nekdanjega ministra za razvoj nerazumno fiskalno politiko, ko tudi v času konjukture ni ustvarila nobenih rezerv. Zadolževanje Slovenije se zaradi naraščajočega javnega dolga draži, vendar pa bi bilo brez vstopa v EU naše zadolževanje še dražje, je poudaril Damijan.

Javni dolg v zadnjih letih 'poletel'

Kot je pojasnil, so se strukturne reforme pred šestimi leti zdele nepotrebne, "vendar pa bi sedaj lahko živeli precej drugače, če bi jih takrat sprejeli", je dejal Damijan. Poudaril je, da Islandija in Irska s hitro sanacijo bank spet rasteta, medtem ko je Slovenija zapadla nazaj v recesijo.

Javni dolg je v zadnjih letih "poletel" zaradi povečanja javne porabe, pri tem pa se v Sloveniji nismo lotili sanacije bank, je dejal. Damijan je poudaril, da je bil denar ob vstopu v območje evra poceni, zato so se banke v tujini kratkoročno zadolževale, vendar pa v času krize niso mogle refinancirati svojih posojil, v tujini pa so ugotovili, kako slaba je dinamika v slovenskem bančnem sistemu.

Če bi banke začeli reševati leta 2009, kot so se tega lotili na Irskem, bi bil strošek njihove sanacije precej nižji, je poudaril. Ob tem je pojasnil, da je v Sloveniji 85 odstotkov slabih kreditov v bankah v domači lasti, saj so bile tuje banke bolj previdne.

'Slovenija se v času krize ni najbolje izkazala'

Kot je spomnil Damijan, je bila Slovenija v preteklosti relativno stabilna država v primerjavi s preostalimi članicami EU, tako na področju brezposelnosti kot tudi proračunskega salda ter relativno nizkega proračunskega in trgovinskega primanjkljaja.

Kriza
Kriza FOTO: Thinkstock

"Označevali so nas za najboljšega učenca Evrope, nobeden pa ni pogledal, kaj se dogaja za to fasado," je dejal Damijan. Vendar pa se Slovenija po njegovem mnenju v času krize ni najbolje izkazala, vzroke za to pa je treba iskati v globljih strukturnih vzorcih.

Makroekonomski model ni bil dober, saj je imela Slovenija pred krizo nerazumno fiskalno politiko, v kateri ni ustvarjala zalog za slabe čase. "V letih, ko nam je šlo dobro, bi morali biti dober gospodar," je poudaril.

Padanje slovenske konkurenčnosti

Opozoril je tudi na padanje slovenske konkurenčnosti in produktivnosti, saj imajo tudi nove članice EU višje povprečje produktivnosti kot Slovenija. Nove članice EU so v zadnjih letih prestrukturirale izvoz, medtem ko Slovenija tega ni storila, je poudaril Damijan. "Samo še Bolgarija je na tem področju slabša od nas," je izpostavil in dodal, da je Slovenija premalo fleksibilna.

Po njegovem mnenju je struktura slovenskega izvoza neugodna, na dolgi rok pa nevzdržna. Za razliko od Slovenije sta Slovaška in Češka krizo premagali s pomočjo tujih naložb, mi pa smo bili ves čas preveč ponosni in nismo marali tujcev, je dejal. "Še vedno delamo tisto, kar smo delali pred 20 leti," je poudaril nekdanji minister za razvoj.

Ekonomist Bagus: Tragedija evra je, da lahko vsaka država izda obveznice

Največja tragedija evra je, da lahko vsaka država izda obveznice, ki jih odkupi bančni sistem, nato pa jih Evropska centralna banka sprejme kot jamstvo, pa meni profesor z madridske univerze kralja Juana Carlosa Phillipp Bagus.

Državne obveznice so zelo likvidno sredstvo, je poudaril, vendar pa je po njegovem mnenju tragično dejstvo, da se države vedno znova lahko zadolžujejo z izdajo novih obveznic ne glede na to, v kakšnem stanju so. "Ko vlade porabijo več, kot pridobijo, se zatekajo k izdajanju obveznic, ki jih v veliki meri kupuje bančni sistem," je dejal. "Grčije torej ne rešujemo od leta 2010, temveč od vsega začetka, ko je ECB za jamstvo začela sprejemati njene obveznice," je dejal.

Mnenja o prihodnosti evra so ob kocu dogodka na okrogli mizi soočili sodelujoči na današnjem slovenskem kongresu o plemenitih kovinah in surovinah.

Poudaril je, da države ne morejo kar tako tiskati denarja, lahko pa tiskajo obveznice. Vendar pa problem nastane, ko banke ne želijo kupiti obveznic, saj se bojijo, da država ne bo sposobna odplačati dolgov. Grške obveznice so ničvredne, vendar pa jih ECB še vedno sprejema za jamstvo, meni Bagus.

Poudaril je, da je treba pred analizo prihodnosti evra poznati tudi razloge, ki so vodili do njegovega oblikovanja. Za evro so si prizadevale predvsem države z visoko stopnjo inflacije, ki so se želele znebiti vpliva nemške centralne banke, ki je drugim evropskim državam vsiljevala svojo fiskalno politiko, je še dejal.

Poznavalec trga zlata Dimitrij Speck meni, da so se nekdanje slabe valute z visokimi obrestnimi merami ob prehodu na evro znašle v stabilni valuti z nizkimi obrestnimi merami, zaradi česar je v Španiji in Grčiji prišlo do velikega zadolževanja, ki pa ni bilo usmerjeno v rast. Zaradi tega ima Nemčija na stotine milijard evrov terjatev, ki jih bo morala odpisati, je poudaril.

Finančni analitik Andraž Grahek pravi, da se bo moralo svetovno gospodarstvo prilagajati obstoječim neravnovesjem. Pred velikim izzivom je po njegovem mnenju tudi Slovenija, ki mora prestrukturirati gospodarstvo in poiskati možnosti za rast izvoza. "Poiskati moramo nove trge in novo rast, pa bomo imeli gospodarsko rast," je dejal. Ob tem je ocenil, da se s podobnimi izzivi sooča veliko evropskih držav.

Po besedah finančnega svetovalca Bojana Pravice pa zadnja leta slovenske krize spominjajo na zadnja leta v nekdanji Jugoslaviji. Gospodarska pravljica, v kateri je Slovenija živela ob vstopu v EU, se po njegovem mnenju ne bo več ponovila. "Zavedati se je treba, da danes ni varne možnosti," je poudaril. Izpostavil je velik interes politike, da se v Evropi vzpostavi federacija, ki bo konkurenčna na mednarodnih trgih.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

KOMENTARJI (72)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

I G N O R A N T
22. 10. 2012 08.42
+2
Nam je slo kdaj dobro?Hm Sam nisem bil delezen tega,le besed da bo boljse.
iGURT
22. 10. 2012 06.24
+1
2000 6,2 2003 11,3 2004 14,6 2007 40,4 2008 53,3 2011 61,00 Dolg Slovenije v miljardah ameriških dolarjev.
modelx
21. 10. 2012 21.18
+1
1. tisto nazaj ni bila dobra doba, ker je bila ekonomija prenapihnjen balon, realnega denarja za to pa ni bilo. 2. tedaj je vladal majer 1 (seaj je taiasti majer kot majer 2) in zapravljal po dolgem in počez. Pri predaji oblasti borutku, pa ga je prisilil v podpis primporedaje, kot da je pod njem bilo vse ok.
morituri
21. 10. 2012 22.20
Takrat je Damijan hotel narediti drasične reforme nam zda seveda prišle prav. Res pa je, da ga je onemogočila vlada, ker so bile preveč drastične!!!
Netajkun
21. 10. 2012 18.02
+1
Biti pameten za nazaj je pa višek sposobnosti
Brabus
21. 10. 2012 16.59
+2
Vsi kokodakajo enako, samo , nihče ne stori nič, da bi bilo boljše.
morituri
21. 10. 2012 22.25
Kako se pa naj kaj stori poleg Štruklja in norih sindikatov in norih ljudi??? Poglejte, v kratkem času je Islandija sprejela spremembo ustave kjer so sodelovali lahko vsi, tudi navadni ljudje in so jo takoj na referendumu tudi sprejeli!! Kaj pa mi??? Smo norci, ki se morajo na vsak način obnašati butasto in debilno in si na vsak način morajo metati polena pred noge!!!!
iGURT
21. 10. 2012 14.10
+4
Ključno je, da bi lahko že leta 1994 Slovenija zaprla temo trgovine z orožjem, trgovce obtožila in obsodila ter se razvila v normalno državo. A se to ni zgodilo. Zato nam vladajo trgovci z orožjem in ni čudno, da spodkopavajo vse civilizacijske pridobitve, javno šolstvo, znanost, medije in tako naprej. Ne vem, kakšne cilje imajo, vendar se bojim, da je pred Slovenijo zelo temna prihodnost. B.Z.
ROMELS
21. 10. 2012 11.29
+1
Sindikati javnega sektorja in zgubaška podjetja v državni lasti, breme ,ki potaplja slovensko ladjo.
Biofanatik
21. 10. 2012 08.25
+2
Namest obveznic začnimo svoj denar tiskat pol ga pa začnite prodjat sej kar naprej poslušamo daje to tržno blago in da se draži. Debili!
Nauders
21. 10. 2012 08.16
+1
kdaj nam je šlo dobro? a takrat, ko sem še sam opazil, da to nekaj ni vredu, vsak smrkovc je dobil kredit, ki pa ga danes več ne more vrniti ?
User33565
21. 10. 2012 00.34
+5
'V letih, ko nam je šlo dobro, bi morali biti dober gospodar' Od kod tipu ta ideja? Mislim, kdaj naj bi nam šlo dobro?
kleopatra-1
21. 10. 2012 00.44
+5
User436013
21. 10. 2012 02.32
+5
Naj se izjasni poimensko kdo je bil slab gospodar . Jaz pri tem nisem imel nič. Ali ni on že enkrat hotel vse državno promoženje razprodati. Dober gospodar kupuje, slab pa razprodaja, mar ne? Ali v domačem gospodinstvu tudi tako gospodari?
Thor-1st
21. 10. 2012 09.22
-5
V stari Jugi nam je šlo dobro???? Kak bedak pa je to napisal? Očitno je še tako smrkav in neizobražen, da ne ve kako nam je šlo v stari Jugi. Zapufani smo bili do amena! Veselin Djuranović, Milka Planinc in kompanija so bili pa res dobri liderji, haha.
Slovenija tone
21. 10. 2012 11.27
-3
Ja, v Jugi je šlo dobro samo izbranim, vsi ostali pa smo bili reveži. Če ne bi bili, ne bi hodili v Trst in Celovec.
User873274
21. 10. 2012 12.46
+4
hehehe v Yugi NIHČE ki je delal po 12 ur dnevno ni ostal BREZ PLAČE v Yugi NIHČE ki je DELAL ni bil LAČEN v Yugi NOBEN OTROK V ŠOLI NI BIL LAČEN v Yugi je kradla elita in VSI OSTALI PO MALEM DANES krade elita na veliko aja trst pa celovec heheh pač del nacionalne folklore če nekaj malega ne švercaš in ne pokradeš pač NISI IZNAJDLJIV ČLOVEK hiihihi
morituri
21. 10. 2012 22.27
-1
Samo bedaki in konji postavljajo za vzgled Jugo!!!!
Adolph
20. 10. 2012 21.44
+3
Ja, za dejstvo ,da si ponosen Slovenec, se ne da danes dobiti nicesar . . . . . to je bilo samo v protekcionisticni komunisticni Jugi . . .. .
Alojz Železnik 1
20. 10. 2012 21.12
+0
'V letih, ko nam je šlo dobro, bi morali biti dober gospodar' Bedarija! A drugače pa ni treba biti dober gospodar?
oMAXI
20. 10. 2012 19.28
+3
,..damjanček pojdi na trg pa se izkaži,..ne pa pametovat iz državnega fotelja,...hihihhhi
Super Huey
20. 10. 2012 19.30
+2
Super Huey
20. 10. 2012 19.25
+7
V vseh letih ste zaposlovali pijavke v JU/JS, sedaj pa mora ta ogromni aparat (ki sicer ne deluje), nekdo nafutrat. Kupili ste si par mesecev ampak tole od dolarjev bo kmal šlo. Ne moreš met pri 200 000 parazitov ki nič ne ustvarjajo (surfanje po netu in kavice ne štejejo) in par stotisoč delavcev, kateri morajo vse te parazite in še mnogo ostalih, nahranit! Jok brate, odpade! Dragi sodržavljani te zavožene države...vsak dodatni davek, vsaka podražitev, vsaka štrafunga, vsaka dodatna kazen...ki jo plačujemo...je nastvaljena iz samo enega naslova. Zato, da se gor drži 200 000 parazitov v JU/JS, od katerih jih pol surfa po netu, klika smrkce na FB in chata na MSNju, da šihtec hitreje mine in lepo plačico potegnejo iz vaših žuljev! 4 milijarde letno za plače parazitov je pač potrebno zbrat od nekje....in kdo je boljši cilj kot pa ''neizobraženi delavci na minimalcu''? Ja, taka je logika tistih ki se imajo za nekaj več, naša JU in JS! Vlada pa...leva alpa desna...isti šmoren! Delavci plačujemo čist vse njihove leve in desne zablode! To je edina realnost ki nam pije kri! Človek ki proizvaja dodano vrednost pri nas je enostavno pre-klet! Že 20 let! Vse zaposlene v JU/JS/Parlamentu itd itd itd vprašam javno...zakaj so vaši otroci vredni več, naše delavse otroke pa mora delavec hodit futrat na karitas in rdeč križ? Koliko časa boste še izzivali in tlačili delavski narod, kateri vas s svojimi davki gor drži?
mogerad
20. 10. 2012 20.12
-1
seveda pri tem javnem srktorju prosi gospodarstvo za razne formalnosti leta in tako ne more začnet zaposlovat in delat in plačevat davke ravno za javni sektor
Super Huey
20. 10. 2012 20.29
+1
Javni sektor je gospodarstvo uničil s svojimi neskončnimi birokratskimi postopki, davki, zahtevami in nesmisli. Sami sebi ste zategnili zanko! Ampak zbudili se boste šele takrat, ko boste občutili trg dela. Tam klikanje smrkcev ne šteje kot delavna uspešnost....
kitzbill
20. 10. 2012 19.17
+1
mogoče pa bo te ljudi, ki so soustvarjali ta kaos, oz. so krivi, ker niso bli hitri pri odločitvah, ki so bile zellllo pomembne zadelo kaj groznega , VUDU
mogerad
20. 10. 2012 19.09
zadolžit se je blo treba za vsako ceno in ta ki posoja to skorišča to je tako kot to da srat moraš jest pa ni tolko nujno če požreš odojka potrm moraš tudi srat če hočeš al pa ne
User490089
20. 10. 2012 18.08
+2
izguba časa je pisanje o slovenskih \"dohtarjih\" ekonomije, še posebej o jožetu iz ozadja?.... a ni bil glih damjan minister in svetovalec našega ljubljenega *v času \"blaginje\" in \"prosperitete\"?
User490089
20. 10. 2012 17.57
+0
izguba časa je pisanje o slovenskih "dohtarjih" ekonomije, še posebej o jožetu iz ozadja?.... a ni bil glih damjan minister in svetovalec našegaljubljenega führerja v času "blaginje" in "prosperitete"?
Bojan-F
20. 10. 2012 17.02
+4
Pustimo g. Damijan "ne-vem-kako" ob strani. To pišemo spletni komentatorji že enih 8 let. Mimogrede: kdaj boste novinarji povprašali ugledne narodne zastopnike, kaj so to " strukturne spremembe"?
Bojan-F
20. 10. 2012 17.03
+2
Postaviti isto vprašanje ekonomistom bi bilo pa že zlonamerno!
krtaca15
20. 10. 2012 19.44
+1
Financniki najprej postavijo streho, nato pa studirajo kaksne temelje dat...
User477252
20. 10. 2012 15.54
-6
seveda rdečkoti, ko vam je JJ pošlihtal blagajno ste pa spet zapravljali kot da ste v indiji koromandiji !