Slovenija

'Ustavno sodišče se vprašanju znižanja pokojnin ne bo moglo izogniti'

Ljubljana, 13. 07. 2012 16.26 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Ustavno sodišče je zavrglo zahtevo za oceno ustavnosti člena zakona o uravnoteženju javnih financ, ki določa višino pokojnin. Sodišče je zahtevo zavrnilo, ker z izpodbijanimi določbami niso bile ogrožene pravice delavcev.

Ustavno sodišče je presojo člena o pokojninah zavrglo.
Ustavno sodišče je presojo člena o pokojninah zavrglo. FOTO: Reuters

Ustavno sodišče se je pri odločitvi, da zavrže zahtevo več sindikatov za presojo ustavnosti dela varčevalnega zakona glede pokojnin, oprlo na neki pravni razlog, vsebinsko pa zadeve sploh ni obravnavalo, je dejal sekretar Sindikata upokojencev pri ZSSS Miloš Mikolič. Prepričan pa je, da sodišče v prihodnje mimo te zadeve ne bo moglo.

Kot je napovedal, se bodo v sindikatu v ponedeljek dobili in se dogovorili, kako bodo ravnali v prihodnje.

Mikolič je kot eno od možnosti omenil, da se bo sindikat upokojencev pridružil varuhinji človekovih pravic Zdenki Čebašek Travnik, ki skupaj z nekaterimi drugimi organizacijami že pripravlja zahtevo za presojo ustavnosti teh istih določb zakona za uravnoteženje javnih financ, ki nekaterim upokojencev znižujejo pokojnino in omejujejo pravico do letnega dodatka.

Poleg tega pa se je, kot je obveščen, na ustavno sodišče obrnilo že kar nekaj upokojencev, ki jih je prizadel varčevalni zakon in ki so se na ustavno sodišče obrnili zaradi svojega konkretnega primera. Kot pravi Mikolič, bo moralo ustavno sodišče kaj reči tudi o teh primerih.

Na sodišču so pojasnili, da bi lahko začeli postopek le v primeru, če bi bile ogrožene pravice delavcev.

Ob tem pa sekretar sindikata upokojencev pričakuje, da bo vlada v prihodnjem tednu obravnavala novelo zakona za uravnoteženje javnih financ opozicijskih Pozitivne Slovenije in SD. Če bi se vlada odločila, da sporne zadeve odpravi, ustavna presoja sploh ne bi bila potrebna, pravi Mikolič.

Pojasnil je še, da desetih odstotkov vključenosti upokojencev v sindikat, kolikor bi jih za reprezentativnost po zakonu morali imeti, zlepa ne bodo dosegli, saj to pri upokojenski populaciji pomeni 50.000 ali 60.000 članov.

Ustavno sodišče je sklep sprejelo soglasno.
Ustavno sodišče je sklep sprejelo soglasno. FOTO: Ustavno sodišče republike Slovenije

Ustavno sodišče zavrglo zahtevo presoje zaradi nižanja pokojnin

Ustavno sodišče je zavrglo zahtevo za oceno ustavnosti drugega, tretjega, četrtega in šestega odstavka 143. člena zakona za uravnoteženje javnih financ, ki so jo vložili Zveza svobodnih sindikatov, Sindikat upokojencev, Sindikat državnih organov in Glosa – Sindikat kulture Slovenije.

Sindikati so zahtevali ustavno presojo zaradi določb o zmanjšanju pokojnin. Prav tako so izpodbijali del, ki začasno ureja višino in izplačilo letnega dodatka, do katerega so upravičeni uživalci pokojnin oz. določenih nadomestil iz invalidskega zavarovanja. Predlagatelji so navajali, da so ogrožene pravice njihovih članov – nekdanjih zaposlenih delavcev.

V obrazložitvi zavrnitve so na ustavnem sodišču zapisali, da lahko reprezentativni sindikat za posamezno dejavnost ali poklic začne postopek za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa le v primeru, če so ogrožene pravice delavcev. Predlagatelji so, razen Sindikata upokojencev Slovenije, reprezentativni sindikati, so zapisali na sodišču.

V nadaljevanju so zapisali, da izpodbijane določbe urejajo višino pokojnine določenih upravičencev ter višino letnega dodatka uživalcem pokojnin oziroma določenih nadomestil iz invalidskega zavarovanja, ne urejajo pa delovnopravnega položaja delavcev. Na sodišču zato pojasnjujejo, da zato z izpodbijanimi določbami niso ogrožene pravice delavcev.

Vsi vlagatelji bi morali biti reprezentativni

Rajko Pirnat s Pravne fakultete v Ljubljani je poudaril, da imajo zahtevo na ustavno sodišče pravico vložiti le reprezentativni sindikati. "Če Sindikat upokojencev Slovenije ni registriran kot reprezentativen, potem seveda ne," je dejal.

Rajko Pirnat
Rajko Pirnat FOTO: Kanal A

Reprezentativni sindikati za posamezno dejavnost ali poklic pa ne morejo vlagati zahteve o čemer koli, pač pa le v primeru, če so ogrožene pravice delavcev, je pojasnil.

Po njegovih besedah bi zdaj glede omenjenega dela zakona lahko vložil zahtevo varuh človekovih pravic, če bi izkazal, da se nedopustno posega v človekove pravice ali temeljne svoboščine.

V zakonu o ustavnem sodišču je navedenih še nekaj drugih, ki lahko vložijo zahtevo, tako na primer državni zbor, tretjina poslancev, državni svet in vlada. "Tu se zdi, da je edini, ki bi še prišel v poštev, državni svet," je ocenil.

Pobudo za oceno ustavnosti pa lahko vložijo tudi posamezni upokojenci, vendar morajo prej izkoristiti druga pravna sredstva. "To pomeni, naj s tožbo zahtevajo neizplačani del pokojnine," svetuje Pirnat.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (30)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

WikiX
13. 07. 2012 21.14
+3
Edino ustavno sodišče, ki pri nas še deluje, je Evropsko.
Male?ka
13. 07. 2012 20.17
+8
Naredimo to, kar je storila Islandija. Razpustila je skorumpirani državni zbor, obsodila je vlado in bankirje, ki so državico pripeljali do bankrota in si izvolili Državni Zbor, ki vodi sedanjo politiko.
luckyss
13. 07. 2012 21.03
+4
Mediji to zvesto ignorirajo, njihovi lastniki se bojijo, da bi se ta "recept" razširil po Evropi. Toliko o "neodvisnosti" medijev - hlapcev kapitala,,
njofra47
13. 07. 2012 19.50
+6
Človek bi se kar zjokal. Ali sploh še obstaja v tej državi neka državna inštitucija, ki ji je kaj mar za to, da država ne bi zlorabljala svoje premoči nad posameznikom. Očitno je ni, ko sedaj še ustavno sodišče mrzlično išče "razloge" da se lahko izogne odločanju o očitnem kršenju ustave. Zares zelo prijeten občutek za vsakega navadnega državljana in zagotovilo za pravno varnost in ohranitev pravne države.
Mohandas
13. 07. 2012 18.53
+2
"Ustavno sodišče je zavrglo zahtevo za oceno ustavnosti člena zakona o uravnoteženju javnih financ, ki določa višino pokojnin. Sodišče je zahtevo zavrnilo, ker z izpodbijanimi določbami niso bile ogrožene pravice delavcev." Jezus Kristus, kdo je to pisal? Zavrnitev in zavrženje nista isti zadevi. Sploh pa to ni sodba, kot pišete eni komentatorji.
KomentarDOO
13. 07. 2012 18.39
+6
ustavno sodišče zadnje čase zavrača vse...briše kot janša...
.nash.fido.
13. 07. 2012 18.13
+5
1500€ je preveč!!!!!!
povemvsem
13. 07. 2012 20.51
-1
boš tudi tega mnenja ko bo majer prejemal 4000€ penzije?
.nash.fido.
13. 07. 2012 18.11
+5
Kaj se pritožujete vsi, sodba je USTAVNA! A zakaj pa niste podpirali, branili, se gor postavili tako za tiste ljudi, ki jim je pahorjeva vlada odvzela tiste nizke državne pokojnine. Sicer pa mene zanima, kako lahko vnuk borca prejema njegovo pokojnino, ker jaz bi to tudi šel uveljavit.
FAUSTOS1
13. 07. 2012 18.11
+0
V NABENI DEMOKRATIČNI DRŽAVI NEBI POSEGALI V ŽE PRIDOBLJENE PRAVICE IZ DELA-MI SMO ZGLEDA Z TO VLADO POSTALI BANANA REPUBLIKA
.nash.fido.
13. 07. 2012 18.12
+4
Kake pridobljene pravice iz dela??????!!! Če pa niso NIČ plačevali v državno blagajno????
zek
13. 07. 2012 18.01
+2
Takole bom napisal dragi moji previligirani upokojenci -- Sicer se NE strinjam,da se komurkoli nižajo prijemki vendar,če je situacija taka,da se nižajo plače JU da se znižujejo socjalni prispevki,da se jemlje študentom ,da se je uzelo polovico regres upokojencem ki imajo pokojnino med 450 in 622 eur POTEM STE VI ZADNJI KI BI SE LAHKO PRITOŽEVALI ---- Vsi vi,ki se sedaj pritožujete STE BILI DO DANES ŽE DVAKRAT PRIVILIGIRANI prvič ko ste se lahko upokojili BREZ DA STE IMELI DOVOLJ DELOVNE DOBE IN DA NEGOVORIM PRI KAKŠNJI STAROSTI STE ŠLI V POKOJ drugič NIHČE od vas nima manjše pokojnine od 622 eur (pritožuje se pupolacija upokojencev,ki sodi med 10% TISTIH Z NJVEČJIMI POKOJNINAMI) --- Rad bi vprašal recimo borca z 0 let delovne dobe ali lahko pogleda v oči večini upokojencev,ki so garali za tekočim trakom 40 let in imajo pokojnino 450-550 eur sam pa se pritožuje ker so mu pokojnino znižali iz 1500 eur na 1200 --- Rad bi vprašal policista,ki se je upokojil pri 42 letih z 20 let delovne dobe in ima vsaj dvakrat višjo pokojnino od delavca ki je 40 let garal v proizvodnji --- Isto bi vprašal OFICIRJE JLA - CARINIKE- BIVŠE UDBOVCE-BIVŠE POLITIKE ? --- Vse te,ki so dnes tako medisko glasni bi rad uprašal li so dvignili svoj glas ko je prejšnja vlada ukinila 18,000 kmečkih pokojni (240 eur ) Rad bi vpršal tiste ki ste delali v bivših jugo republikah in danes dobivate Slovensko pokojnino ali bi uzeli Slovensko pokojnino tudi če bi delali v Nemčiji (seveda ne ker bi bila Nemška mnogo višja je pa seveda precej boljše vzeti Slovensko kot naprimer Makedonsko ane dvoličneži) Res pa je,da je tudi tu prišlo do nekaj krivic vsaj za tiste,ki so morali proti lastni volji delati v bivših republikah in se jim ravno tako znižuje pokojnina. ---- ČE SE ŽE MORA ŠPARATI POTEM SE NAJ TUDI PRI PRIVILIGIRANIH --- Tu popolna podpora vladi
Explainator
13. 07. 2012 18.59
-1
zek
13. 07. 2012 19.23
+1
povemvsem
13. 07. 2012 20.26
-1
zek? ti da si ga?ali se je zakompliciralo pri izpriranju želodca na urgenci?
weinheim
13. 07. 2012 17.42
+10
Pokojnine so se znižale priviligiranim upokojencem,velika,velika večina upokojencev pa ima že leta in leta nizke pokojnine,zato sploh ne razumejo upokojenca,ki so mu pokojnino znižali iz 1.500,00 eur na 1.200,00 eur,saj mora večina upokojencev preživeti v povprečju z 500,00 do 600,00 uer pokojnine.
botjabotja
13. 07. 2012 17.54
-6
Sami so si krivi, v partiji bi bili,pa ne bi bilo težav
Tonček Balonček
14. 07. 2012 10.05
+1
A taboriščniki, borci in ljudje, kis o bili z dekreton poslani v MAkedonijo ali an Kosovo so priviligiranci? KAj je torej JAnša? NAj vrnbe štipendijo za študij obramboslovja!!
Tito_Partija
13. 07. 2012 17.41
+8
Slovensko krivosodje je svetovna znamenitost, moral bi jih zaščitit Unicef, sicer jih bo jezna raja potolkla z motikami in takrat bom vesel !
habsburger
13. 07. 2012 17.27
+6
ne sam znižanje, ukiniti jih je trebe, tako tistim ki se jih je iz 4.000 hostarjev do danes "pridelalo več kot 24.'000 hostarjeva, kar je po vsaki logiki in zdravi pameti nesprejemljivo, saj četudi bi ti zombiji doživeli 90 ali 100 let, bi jih bilo danes še samo nekaj, ki bi se jih dalo prešteti na prste ene roke....... vsi tisti, ki niti dneva oz. niti ficka niso nikoli prispevali v slovensko pokojninsko blagajno, danes pa uživajo privilegirane visoke pokojnine in vse na račun večine, ki ima mizerne penzije in je za te garala in vplačevala dolga leta! Celo jugo oficirji, kii dobivajo penzije iz tega skldaa, ker so se tako "junaško " borili prot Sloveniji? kO bomo spucali ves ta balast ter nagnali razne kožuhle, ki se za to zavzemajo ter tudi njim zmanjšali penzije na razumljivo mejo , bo tudi za ostale - edine upravičence do pokojnine (ker so zanjo sami vplačevali dolga leta), pokojnina več kot "miloščina"!
Zavedni Ljubljan?an
13. 07. 2012 17.20
+9
Dolgo časa ste potrebovali, da ste povzeli vest.
Simon Marley 1
13. 07. 2012 16.55
+3
Nevem kak se jim zdi to normalno. Da ne komentiram kak so dosegli podn od podna že zdavnaj.
Gordana Veli?kovi?
13. 07. 2012 17.27
+2
Kdo? Novinar,ki je tole spesnil tako, da ni mogoče razumet ali ustavno sodišče?
luckyss
13. 07. 2012 16.48
+11
" Na sodišču zato pojasnjujejo, da zato z izpodbijanimi določbami niso ogrožene pravice delavcev." Kaj se to odkrito norčujejo iz ljudi?! Tu se gre za pravice upokojencev, ki so tudi menda še ljudje ?! Ali samo predlagatelj ni pravi ? Sodstvo vredno enega rova. ali jame .
NightWishFan
13. 07. 2012 17.01
+13
Upokojenci, niso več ljudje, so samo breme za državo, tako oni mislijo. Če si star nad 80 let več ne dobiš nič, ne kredita ne limita.....nič... Sramota in ta isti upokojenci bodo reševali NLB.
.nash.fido.
13. 07. 2012 18.25
+3
NightWishFan Ti ne, ti niso NIČ prispevali v pokojninsko blagajno, reševali jo bodo tisti, KI SO PLAČEVALI V pokojninsko blagajno.
NightWishFan
13. 07. 2012 18.39
+4
oh neveš kaj govoriš, moja babica je stara 81 let, ima polno delovno dobo ni nikoli vzela kredita pri NLB, vedno je bila pri NLB, danes je pa hotela limit, da bi si kupila olje za zimo, pa so rekli da nad 80 let več ne dajejo limite ali kredite. Ker baje potem banka raskira, če bi ji dali 700 limita in bi potem umrla.... Tam pa delijo na milijone kreditov, ki so že v naprej vedeli, da nebodo nikoli dobili nazaj. Sramota za NLB.
.nash.fido.
13. 07. 2012 18.46
+1
NightWishFan Glej, ja pa kaj lahko si tisti, ki so brez službe, privoščijo kredit. Oprosti, penzija nad tisoč € je zelo visoka, že 800€ je velik. Kaj pa oni, ko jim je pahorjeva vlada vzela državno penzijo????
.nash.fido.
13. 07. 2012 18.47
+0
Kriza je.... ljudi mečejo iz služb. Sicer, da ti povem, tudi sam se ne strinjam z dokapitalizacijo, vendar sem pa proti tako visokim pokojninam.
.VOY.
13. 07. 2012 16.47
-6
Stroške naj pokrije VLAGATELJ.....kwa se pa to prav tkole....težit....ejga...