Slovenija

Ustavno sodišče razveljavilo zakon za ureditev problematike posojil v frankih

Ljubljana, 14. 12. 2022 11.46 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min

Po tem, ko je državni zbor februarja letos potrdil zakon za ureditev problematike posojil v švicarskih frankih, ga je ustavno sodišče zdaj razveljavilo. Zakonu so že takrat nasprotovale tako vlada kot banke, ki so za zakon vložile pobudo za oceno ustavnosti, marca pa je bilo izvajanje zakona zadržano. Ustavni sodniki so zdaj med drugim ugotovili, da pogoji za retroaktivnost zakonskih določil niso izpolnjeni.

Osrednji očitek bank, ki so vložile pobudo za ustavno presojo, je bil, da zakon učinkuje povratno, kar je na podlagi prvega odstavka 155. člena ustave prepovedano. Drugi odstavek tega člena ustave določa, da lahko samo zakon določi, da imajo posamezne njegove določbe učinek za nazaj, če to zahteva javna korist in če se s tem ne posega v pridobljene pravice.

Kot pojasnjuje ustavno sodišče, je posebno pozornost posvetilo vprašanju, ali učinkuje povratno le posamezna določba zakona ali celotni zakon. Če namreč zakon ureja vsebino, ki bi lahko veljala za naprej tudi brez določbe, ki učinkuje povratno, gre le za ustavno dopustno povratno učinkovanje posamezne zakonske določbe, in ne za ustavno nedopustno povratno učinkovanje zakona kot celote, pravi ustavno sodišče.

Presodilo je, da zakonska ureditev, ki sprožitev valutne kapice veže na trenutek pred njeno uveljavitvijo (tj. na menjalni tečaj na dan črpanja kredita), učinkuje povratno na kreditne pogodbe v frankih, ki so bile sklenjene pred uveljavitvijo. Hkrati vse določbe zakona, ki urejajo postopanje pogodbenih strank kreditne pogodbe ter nadzor in ukrepanje Banke Slovenije učinkujejo za naprej, določba, ki ureja metodologijo izračuna valutne kapice, pa omogoča tudi njihovo povratno učinkovanje.

švicarski franki
švicarski franki FOTO: Dreamestime

"Zato ne gre za to, da bi celotna zakonska ureditev učinkovala le povratno, temveč za to, da izpodbijana določba zaradi svojega povratnega učinkovanja privede do povratnega učinkovanja zakona kot celote, ki pomeni sistemsko prenovitev kreditnih pogodb, denominiranih v švicarskih frankih, ki so bile sklenjene pred njegovo uveljavitvijo," v sporočilu za javnost pojasnjuje ustavno sodišče.

Z razveljavitvijo določbe, ki opredeljuje valutno kapico, in določb zakona, ki se nanjo sklicujejo, bi v zakonu ostala le vsebina, ki ne bi imela nobenega smisla, pravi ustavno sodišče. Zato gre za povratno učinkovanje zakona kot celote, in ne le za povratno učinkovanje njegovih posameznih določb.

Čeprav za ugotovitev nedopustnega povratnega učinkovanja zakona zadošča že neizpolnjenost enega izmed kumulativno določenih pogojev iz drugega odstavka 155. člena ustave, je ustavno sodišče presodilo še nadaljnji pogoj za ustavno dopustnost povratnega učinkovanja predpisa, tj. obstoj prav posebne javne koristi, ki bi izjemoma terjala uveljavitev zakonske določbe za nazaj.

"Presodilo je, da argumenti, ki jih je predlagatelj zakona navedel v zakonodajnem gradivu, ne morejo utemeljiti take posebne javne koristi," pravi sodišče. Predlagatelj je namreč pri pripravi zakona izhajal iz stališč o neveljavnosti kreditnih pogodb, denominiranih v tuji valuti, oziroma nepoštenosti pogodbenega pogoja, ki denominira kredit v tujo valuto, ki so po presoji ustavnega sodišča pravno zmotna. Zato nista izpolnjena že dva izmed štirih pogojev iz drugega odstavka 155. člena ustave.

Zakon je z omenjeno valutno kapico valutno tveganje v primeru apreciacije švicarskega franka prenesel v breme kreditodajalcev, brez mehanizma valutne kapice pa bi to breme nosili kreditojemalci. Določba je veljala za pogodbe, sklenjene v obdobju od 28. junija 2004 do 31. decembra 2010, torej preden je švicarska centralna banka leta 2015 odpravila zgornjo mejo vrednosti za švicarsko valuto, kar je vodilo v povečanje obveznosti kreditojemalcev do bank.

Združenje bank: Potrditev, da živimo v urejeni pravni državi

 Bančni sektor odločitve ustavnega sodišča, ki je razveljavilo zakon o ureditvi problematike posojil v švicarskih frankih, ne razume kot svoje zmage, ampak potrditev, da živimo v urejeni pravni državi, so v odzivu zapisali v Združenju bank Slovenije.

Odločitev, da se zakon o omejitvi in porazdelitvi valutnega tveganja med kreditodajalci in kreditojemalci kreditov v švicarskih frankih, razveljavi je tako za bančni sektor, celotno gospodarstvo kot tudi za prebivalce "zelo pomembna, saj pritrjuje ugotovitvam stroke glede prave retroaktivnosti in na neki način predstavlja precedens, ker med ostalim v obrazložitvi jasno izpostavi, da gre za povratno učinkovanje zakona kot celote, in ne le za povratno učinkovanje njegovih posameznih določb".

"Pomembno je tudi to, kot izhaja iz obrazložitve, da argumenti, ki jih je predlagatelj zakona navedel v zakonodajnem gradivu, ne morejo utemeljiti posebne javne koristi," so v odzivu na danes objavljeno odločbo ustavnega sodišča zapisali v združenju. Bančni sektor odločitve ustavnega sodišča ne razume kot svoje zmage, pač pa kot vnovično potrditev, da živimo v urejeni pravni državi. "Zaupanje v pravni red je namreč ključno tako za državljane kakor tudi za gospodarstvo in vse, ki v Sloveniji poslujejo," so dodali.

Osrednji očitek bank, ki so vložile pobudo za ustavno presojo, je bil, da zakon učinkuje povratno, kar je na podlagi prvega odstavka 155. člena ustave prepovedano. Drugi odstavek tega člena ustave določa, da lahko samo zakon določi, da imajo posamezne njegove določbe učinek za nazaj, če to zahteva javna korist in če se s tem ne posega v pridobljene pravice.

Ustavno sodišče je presodilo, da je določba, ki je urejala valutno kapico (5. člen), učinkovala povratno, njeno povratno učinkovanje pa je privedlo do povratnega učinkovanja celotnega zakona, "ki pomeni sistemsko prenovitev kreditnih pogodb, denominiranih v švicarskih frankih, ki so bile sklenjene pred uveljavitvijo zakona".

Ustavno sodišče marca zadržalo izvrševanje zakona

Ustavno sodišče je marca letos do svoje končne odločitve zadržalo izvrševanje zakona. Menilo je namreč, da bi izvajanje zakona lahko povzročilo več morebiti težko popravljivih ali celo nepopravljivih škodljivih posledic. Zakon, katerega predlog so pripravili v Združenju frank, v parlamentarni postopek ga je vložil državni svet, DZ pa ga je sprejel februarja letos, je med drugim določal, da bi morale banke v posojila v frankih, sklenjena med 28. junijem 2004 in 31. decembrom 2010, vključiti valutno kapico ne glede na stanje kredita.

Ta bi se aktivirala, ko bi znesek preostanka kredita zaradi spremembe menjalnega tečaja za več kot 10 odstotkov odstopal od zneska preostanka kredita, izračunanega po tečaju na dan črpanja kredita, ali ko bi višina anuitete zaradi spremembe tečaja za več kot 10 odstotkov odstopala od vrednosti anuitete, izračunane po tečaju na dan črpanja kredita.

Banke bi morale v 60 dneh za obstoječe, že odplačane ali spremenjene kreditne pogodbe v frankih ali z valutno klavzulo v frankih pripraviti ustrezno pogodbeno dokumentacijo o ureditvi medsebojnih razmerij, nov amortizacijski načrt in izračun preostanka dolga z upoštevanjem valutne kapice. Če bi izračun pokazal, da so obveznosti iz pogodbe poplačane, bi morala banka v roku 30 dni posojilojemalcu vrniti morebitno preplačilo. Če obveznosti iz pogodbe še ne bi bile poplačane, pa bi se pogodbeno razmerje nadaljevalo.

Zakon se je nanašal tudi na kreditne pogodbe, ki so romale na sodišče, ne glede na to, ali je sodišče o sporu že odločilo ali ne. Če bi kreditojemalec v primeru nekončanih postopkov sprejel ponudbo banke in v enem mesecu umaknil tožbo, bi mu bila banka dolžna povrniti vse stroške sodnega postopka, ki so nastali do uveljavitve tega zakona, vključno s sodno takso.

Ustavno sodišče je odločbo sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval predsednik ustavnega sodišča Matej Accetto, ki je dal tudi odklonilno ločeno mnenje. Sodnik Rajko Knez je dal pritrdilno ločeno mnenje. V zadevi je bil izločen sodnik Rok Čeferin.

Acceto je v mnenju med drugim navedel, da ni mogel slediti stališču, da gre pri zakonu v vseh upoštevnih vidikih za pravo retroaktivnost, ki se presoja po merilih iz 155. člena ustave. Odločba pravi, da zakon na vse kreditne pogodbe, sklenjene med 28. junijem 2004 in 31. decembrom 2010 in denominirane v frankih, učinkuje retroaktivno (v smislu prave retroaktivnosti), po Accetovi oceni pa to v primeru nerealiziranih kreditnih pogodb ne drži.

Meni, da bi morali v primeru še nerealiziranih pogodb, pri katerih bi prišlo do preračuna skupnega dolgovanega zneska oz. do spremembe pri opredelitvi višine preostalih obveznosti, ureditev presojati z vidika načela varstva zaupanja v pravo iz 2. člena ustave.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (174)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Mr.
07. 02. 2023 20.00
+1
Vse za volilne glasove.... ampak pozabljate, da vas bodo čez tri leta in pol že vsi pozabili...
mackon08
15. 12. 2022 08.12
+1
Kaj pa če bi Frank padel za 30% bi potem zahtevali da plačujejo isto kot pri podpisu pogodbe? Ja seveda hvalili bi se kako so pametni.
kr nekdo
15. 12. 2022 09.26
-1
ja sej to je fora. frank je skoz padal eur pa pridobival. Potem se ja pa plošča obrnila.
brezveze13
14. 12. 2022 20.32
-1
glavcaena" res kot praviš tole je napisano da niti sam novinar ne ve kaj je napisal , mislim da ne razume niti pravna služba, je pa drugo kar je sodišče razveljavilo , se strinjam, tudi jaz sem ta čas vzel kredit vendar v markah kasneje € pa so se tisti ki so imeli kredit v frankih kar hinavsko smejali, verjetno se tudi sedaj ko imam vsak mesec višji znesek glede na stanje €-a. Nobeden ni nikomur stal s pištolo na čelu in ga silil pri komu naj jemlje kredit odločitev posameznika in zelo dvomim da bi nekdo ki je ali še ima kredit iz tistih časov v € šel v pritožbo ali celo tožbo z banko zaradi padca tečajev tudi dane so veliki padci na kriptovalutah samo da tisti ki jih posedujejo o temu molčijo
glavcaena
14. 12. 2022 18.54
+1
spoštovani novinar K.K. ali kakorkoli pač....v vsakem odstavku pišeš neke stavke, prepisuješ iz nekih sodb in se delaš pametnega a ziher ne razumeš nič od tega kaj pišeš.....človek božji, pa napiši članek tako da te bo človek ki živi nekje na kmetih ki razume stari ZKP (zdrava kmečka pamet) razumel....bog pomagaj no
anatomija
14. 12. 2022 18.43
+4
kreditojemalci so s ena začetku hvalili kako so pametni ker imajo kredit v Frankih in zato manjše obresti . Ko se je stanje spremenilo pa je vil ogenj v strehi . Vsi so krivi , samo oni ne .
kr nekdo
15. 12. 2022 09.26
-1
iskriv
14. 12. 2022 18.31
+3
Znano je pravilo , da jemlji kredit v valuti v kateri prejemaš plačo !
bojer
14. 12. 2022 18.28
+3
Pri najemanju kreditov v frankih se je bilo težko upreti, kako je to "oh in sploh fajn". Tako je bilo tedaj, danes so drugi časi in nakreditojemalci bi želeli, da se jim kredit, morda, kar zbriše.
123soba
14. 12. 2022 18.13
+3
Povsod po svetu je VW v dieselgate aferi že pred leti izplačal odškodnino, samo v Sloveniji ne. No zakaj?
User416781
14. 12. 2022 18.19
+0
Beee beeee meeekkkeeee
14. 12. 2022 16.26
+1
Tu v Sloveniji so banke, smetarji, komunalci, ta hujš mafija še politiki so poštenjaki v primerjavi z njimi. Kar banka reče tako je banke zakone pišejo. Poglejte si Islandijo ko so jim dali tinte pit in jim pobrali denar jih kr naenkrat ne rabijo več. Najbolj srečna nacija na svetu!
Beee beeee meeekkkeeee
14. 12. 2022 16.28
+6
Na hrvaškem pa ej zgodba dobila epilog mar ne? A pri nas spet ne dokler ne gre na EU sodišče... Boli me nimam nič s tem.
deny-p
14. 12. 2022 16.05
+11
Kakorkoli, verjamem, da je bilo nekaj zavedenih, drugi so videli začetni manjši obrok, tretji so pač špekulirali....., rezultat je pač zdaj takšen kot je. Sem 7 let nazaj jemal kredit 120.000 eur. Bil sem na osmih bankah, nekaj večerov sem prebil s ponudbami....., na koncu sem še banko zamenjal in mislim, da sem se prav odločil. Nisem pa sploh pomislil na franke....
Vest-naroda
14. 12. 2022 15.54
+5
No, pa so izpoljnjeni pogoji za tožbo na evropskem sodišču.
Luther
14. 12. 2022 15.36
+8
Težava je v tem, da Slovenci vsaj v veliki večini, nismo ekonomsko izobraženi. Hoteli smo kapitalizem in zdaj ga imamo z vsem pozitivnimi in negativnimi lastnostmi. Sicer pa, kaj se je zgodilo s tistimi, ki so investirali v Zvon 1 in 2?
nikhrast
14. 12. 2022 17.55
-5
To je glavni problem, finančno neizobraženi, potem pa zahtevajo olajšave. V saki gimnazijo bi moral biti tudi kurz za finance in ekonomijo.
Za Slovenijo 91
14. 12. 2022 15.30
+4
Janez ,če ti vodja neke podružnice ponudi to varianto kot najboljšo,ker naj bi tudi sam vzel točno to potem je baraba.Dabnes negira da bi karkoli napeljeval in da je sam vzel v evrih.Sicer se mi pa ne da več pogovarjat ker to itak nima smisla .
real....
14. 12. 2022 15.36
+3
Ima smisla ima..nekaj ponujat cloveku in se reci,da si sam to vzel v resnici pa nisi je strasanskaHinavscina!?
User416781
14. 12. 2022 18.22
+0
Bančni usližbenci v podružnicah so najmanj krivi. Dejansko so vsi verjeli, da prodajajo dober produkt. Bom spet zapisal - lahko je biti general po bitki. Noben ni pričakoval tega kar se je zgodilo po tem in dejansko so tudi uslužbenci banke najemali kredite v CHF, veliko je bilo takih.
Za Slovenijo 91
14. 12. 2022 15.21
+2
Limona ,tudi,sam imam podobno zgodbo,kakšna špekulacija neki,še danes se mi bančni uslužbenec ki me je nagovarjal in me sreča ne upa pogledati v oči,baraba pokvarjena , ni pa več v službi v banki. Zanimivo da so vsi govorili,da so sami vzeli krediz v frankih,moj je celo od mene kupil nepremičnino in je rekel da je vzel kredit v frankih.
janez653
14. 12. 2022 15.22
+6
ker si ti podpisal pogodbo je on baraba? Te je silil vzeti kredit v tuji valuti? Nisi prebral pogodbe pred podpisom?
Limona2021
14. 12. 2022 15.14
+6
Za vse tiste ki govorite o špekulacijah; moja prva prošnja za kredit je bila izbira v domači valuti. Dan preden bi morali kredit črpati so kredit zavrnili, češ da mi nekja striže. Pravzaprav se sploh ne spomnim točno razloga, ker so nas ves čas zavajali, da pač zamujajo z dokumenti, ker je gužva in da ni razloga zakaj kredit ne bi bil odobren. Pismo komaj sem zbrala za tisto aro in plačala in čakala kredit potem pa to. Spomnim dneva in glasu bančnika z UCB, ko me je poklical in rekel, da kredit ni odobren. Glas se mu je dobesedno tresel, kasneje sem izvedela, da ne dela več tam in je šel drugam. Zdaj mi je jasno zakaj. Kakorkoli pogovor je prevzela sodelavka, ki očitno ni imela problemov s prodajo "lažnih zgodb" in predlagala, da lahko v enem dnevu izpelje kredit v CHF, da ga ima sama, da je vse varno, češ ja mi smo banka kaj pa msilite. Mlada in naivna kot sem bila sem zadevo sprejela, ker so reševali stanovanjski kredit zadnjo sekundo, ne pa špekulirali. Delam v zdravstvu in meni ta špekulacijska ekonomija pač nikoli ni ležala. Svoj kredit sem poplačala, prodala stanovanje, kupila manjše, vzela kredit v eur. Torej, meni ne rabijo nič vračat, napako sem plačala. Ampak da takole vsepovprek govorite kot da smo vsi špekulantje ni prav. Vsekakor so bili špekulantje med kreditojemalci, vendar dvomim, da so si taki reševali stanovanjski problem.
real....
14. 12. 2022 15.17
+2
janez653
14. 12. 2022 15.24
+2
Ok. Dobila si odgovor, da si kreditno nesposobna, zato si kasneje vzela kredit v tuji valuti, za katerega si bila kreditno sposobna zaradi ugodnega tecaha eur chf. Ko pa se je tecaj zacel premikati v drugo smer so pa drugi krivi? Sami ste podpisali kreditno pogodbo za kredit v tuji valuti... Ne kriviti bank zdaj.
real....
14. 12. 2022 15.30
+3
In koliko je bila recena kreditojemalcem s strani bank max sprememba valutnega tecaja v % ces da je frank stabilna valuta itd..653?!
cirenij
14. 12. 2022 15.34
+5
grumf
14. 12. 2022 15.50
+3
Limona, zanimivo je slišati tudi malo bolj podrobno zgodbo. Stiske pri najemu kredita (pri reševanju stanovanjskega problema) si vsi ne znamo niti dobro predstavljati. Mene pri vsej zgodbi bega samo to: napako so (naj bi) naredile banke z zavajanjem potrošnikov. Pomeni, da je težava na relaciji fizična oseba - banka. Na tej relaciji se mora to tudi rešiti. Vmešavanje države (davkoplačevalcev) v to zgodbo ni fer.
PovemKotJe
14. 12. 2022 15.05
+5
kredit vzameš v valuti v kateri dobivaš plačo...
jozefStefan
14. 12. 2022 14.54
+7
Kakor koli obrneš ... kapital vedno zmaga! ... za zares kratek čas ga lahko zj*be samo mati narava.
Apostol1
14. 12. 2022 14.46
+5
Temu se reče metanje denarja skozi okno. Tule ni potreba po nobenem zakonu ali ne vem čemu še . Tudi sin je v tistem obdobju jemal posojilo in so mu v banki , naj ponovim V BANKI odsvetovali , da bi vzel kredit v frankih in ga ni, ga je vzel v evrih. In tisti ki so ga jemali v frankih so sami špekulantje in plačajo naj.
real....
14. 12. 2022 14.54
-4
Niso vsem odsvetovali,ampak priporocali in nekateri celo niso bili sposobni za kredite veur vfrankih pa so bilisposobni in kreditojemalci dolgorocnih stanovanjskih kreditov niso spekulantje!!!
janez653
14. 12. 2022 15.07
+4
ce so jemali kredit v tuji valuti, potem so spekulantje.
cirenij
14. 12. 2022 15.13
+0
Apostol...ne bo držalo. Sem že spodaj povedal, da sem ga imel na srečo samo 10.000 evrov v CHF EU in ga nato pretvoril v EU, ker je obrok in glavnica kar naraščala in že zdavnaj odplačan. V BANKI pa je te kredite odobravala "agentka" v pisarni, ne pri šalterju in forsirala in prigovarjala, kako je ugoden, da ga je sama vzela in njeni starši. Tako, da so nevedne državljane zavedle BANKE, ker se je pri obroku precej poznalo.
Cupko
14. 12. 2022 14.44
+13
Se pravi, da se zdaj ko je euribor zrasel tudi mi pritozimo in zahtevamo denar nazaj
Nightrider
14. 12. 2022 16.19
-2
cirenij
14. 12. 2022 14.38
-5
V glavnem ne privoščite ljudem, ki so kupovali stanovanja ali gradili ect., da so tako nasankali. Večina je verjela in nasedla bančnikom in niso špekulirali. Na to se niso spoznali in so nasedli, ker se je pri obroku zelo poznalo, sploh pri večjih kreditih.
grumf
14. 12. 2022 14.41
+4
kr nekdo
14. 12. 2022 14.45
+4
se ne strinjam. Zakaj? zato ker sem tudi sam imel možnost se odločanja. Vsi k so že imeli kredit so preprčevali vzami v frankih. To je super, Obroki ne rastejo ampak padajo. Pršparal sem že ne vem kolk. Miselnost ljudi je bila da je to to. Ampak vzel sem eure in skoraj, da me niso vso čudno gledal al sem neumen al kaj. Žal je bilo tako
janez653
14. 12. 2022 14.46
+6
ko so obroki padali so bili tiho, ko so rasli pa jok.
Nightrider
14. 12. 2022 16.20
-1
kr nekdo
15. 12. 2022 09.32