Slovenija

Ukinjanje odškodnin: dobrodošla spodbuda ali pot v katastrofo?

Ljubljana, 08. 06. 2012 20.46 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Odškodnine za gradnjo na kmetijskih zemljiščih, ki jih je prejšnja vlada uvedla, sedanja pa jih namerava po hitrem postopku ukiniti, spet burijo duhove. Nasprotniki tega koraka opozarjajo na samooskrbno ranljivost vse bolj pozidane Slovenije.

Ukinitev lani uvedenega plačevanja odškodnin za gradnjo na kmetijskih parcelah bi nam odvzelo še tisto malo prehranske samozadostnosti, ki jo imamo, opozarjajo ekologi, biologi, strokovnjaki za trajnostni razvoj, ki so preko spleta začeli zbirati državljanske podpise proti načrtovani ukinitvi.

Ali bo ukinitev plačevanja odškodnin res povzročila še hitrejšo pozidavo obdelovalne zemlje in s tem ogrozila prehransko samozadostnost?
Ali bo ukinitev plačevanja odškodnin res povzročila še hitrejšo pozidavo obdelovalne zemlje in s tem ogrozila prehransko samozadostnost? FOTO: Reuters

Slovenija ima namreč med vsemi evropskimi državami najmanj kmetijske zemlje na prebivalca. Tudi zato, ker smo v zadnjih letih vsak dan pozidali sedem hektarov rodovitne zemlje. "To bo pripeljalo do tega, da bo še več najkakovostnejših kmetijskih zemljišč pozidanih, da bomo ostali še z nižjim potencialom za prehransko samooskrbo. Na dolgi rok bomo plačevali drago uvoženo hrano, svoje si pa ne bomo mogli zadosti pridelati," je prepričana Anamarija Slabe z Inštituta za trajnostni razvoj.

Poznavalci že napovedujejo, da se bo finančni krizi kmalu pridružila tudi prehranska. In delček se je pred dvema letoma že dotaknil tudi Slovenije, ko se je zaradi razmer na trgu močno podražil sladkor, ki ga seveda uvažamo. Zaradi požarov v Rusiji in poplav v Avstraliji je bilo na trgu manj pšenice, zaradi povodenj v Braziliji pa manj soje in koruze. "Problem Slovenije pri kakršnem koli nakupovanju hrane je, da je Slovenija majhen igralec. Mi moramo sprejeti ceno, kakršna je," je povedala Marina Pintar z biotehniške fakultete.

Drugače bi bilo, če bi bili prehransko samozadostni. A medtem ko smo to še pred 20 leti več kot bili, je naša samopreskrba danes le še 60-odstotna.

Vlada namerava odškodnine ukiniti, da bi mladim družinam dala možnost, da pridejo do doma, ter hkrati spodbudila gradbeništvo in obrtništvo, ki stagnirata.
Vlada namerava odškodnine ukiniti, da bi mladim družinam dala možnost, da pridejo do doma, ter hkrati spodbudila gradbeništvo in obrtništvo, ki stagnirata. FOTO: Thinkstock

Novice o odpravi odškodnin pa se je razveselil Novica Laketič, ki z družino živi v majhnem stanovanju pri starših. Da bi smel graditi na parceli, ki ima visoko bonitetno vrednost, bi moral plačati 9000 evrov. Na vprašanje, zakaj je kupil prav kmetijsko zemljišče, odgovarja, da tega ni storil. Kupil je zazidljivo zemljišče, a je ministrstvo za kmetijstvo nato spremenilo namembnost. Zdaj pa od njega zahteva, naj plačuje. "Jezi me, ko rečejo, naj zidajo na drugih parcelah. Midva z ženo sva komaj zbrala kredit in denar ter sva kupila parcelo dva meseca pred sprejetjem zakona," pravi. O tem, da jima bo nov zakon kmalu prekrižal načrte, nista vedela nič.

Ali bodo odškodnine dejansko ukinjene ali ne, bo, kot kaže, odločila stranka SLS. Njen član, minister Franc Bogovič je odpravi naklonjen, skupina njegovih strankarskih kolegov pa ne. Celotna SLS bo zakon, ki odpravlja odškodnine, podprla, če bo vlada vanj vključila njihove predloge.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (47)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Srecko63
18. 06. 2012 21.18
Pa kdo je tako pameten, da misli o samooskrbi v povezavi z odskodninam. Kmetijska zemljisca bi morali drugace zascitit ne pa, da tisti ki ima dovolj denarja lahko gradi kjer hoce, tisti, ki ga nima pa. ?.... Ja lepo nas kradejo mi ovce pa smo tiho in se z vsem strinjamo. Ce hoces pa kupit kako zemljisce je pa kaksnih deset solastnikov, ki so po moznosti se na zapuscinski skregal in.... se zemljisce zarasca. Politiki ne bodo naredili na svetu nic pametnega, to bomo morali kar navadni smrtniki.
anonimus23
11. 06. 2012 18.23
+1
izmisljujejo si zakone da lahko kradejo in da nisi za to kaznovani,,pa kje je se to v evropi..lopovi
spidi33
09. 06. 2012 19.48
+3
namesto da bi podprli kmetijstvo in samo oskrbo, nas bodo pahnili v odvisnost od tujcev...... upam da nam ne bodo zaprli mej.....
majorb
09. 06. 2012 23.40
+2
MERDE-AVE-MERDE
10. 06. 2012 02.10
+5
bolimepatak
09. 06. 2012 11.01
+13
Ne gre za mlade, temveč za tiste, ki denar hočejo oprati preko novo gradenj......Seveda v turističnih središčih, in to za prodajo. Vsi mladi, ki bi želeli zidati, ste vključeni v dogajanje, samo po naključju.......
kalimeri
09. 06. 2012 09.45
+23
Razumi te bum..arje. Mi imamo stavbno zemljišče, ki je v naravi posekan vinograd, torej na njem raste samo trnje, pa moramo plačati državi odškodnino zato, da bomo tam zidali. Po drugi strani pa na najbolj rodovitnih njivah veselo gradijo avtoceste in trgovske centre. le spomnite se kakšen križ so imeli Trebanjci, ki niso hoteli dati svojih njiv za AC (hvala bogu, da so uspeli in je AC na pobočju). Kar se pa kmetijstva tiče - jasno je da je interes EU velesil (nemčija, Francija), da kmetijstvo v malih državah upropastijo, da se potem izvažajo njihovi izdelki tja in one bogatijo na račun malih in revnejših držav - mi hlapci pa še nismo spregledali.
LomilkaSrc
09. 06. 2012 10.08
+9
Darko32
09. 06. 2012 10.26
+12
kalimeri Tudi sam pooznam primer, ko je lahko stala hiša sredi njive, ker ni bil zeleni pas in sredi grmovja, kateri je bilo opuščeno zemljišče pa bi lahko stala hiša. Torej če gledamo sklicevanje na rodovitno zemljo je prej navedeno skregano z čisto logiko. POdpiram pa, da se določijo neka urbane cone, katere bi določile dolgoročno kje se lahko gradi in kje ne. Nikakor pa, da če plačaš odškodnino, da lahko gradiš vsepovsod. Strinjam pa se z tem, da se takšne oslarije ukionejo in naj se naredi neki urbanistični načrt, ki bo temeljil na podlagi strokovnosti in ne na podlagi političnih podkupovanj.
Uporabnik811241
09. 06. 2012 13.21
+11
Saj ne moreš gradit vsepovsod samo v zazidalnem okolišu vendar še po Pahorjevem zakonu je treba tam plačat odškodnino če je parcela pač sadovnjak ali njiva !! Največ njiv so porabile občine za razne cone kjer so gradili trgovine in to brez odškodnine ampak so plačali samo mastne provizije Jankotom v kolikor niso bili prisiljeni kupit parcele že od njih ,ker so oni prvi pokupili in spremenili namembnost !!
kalimeri
09. 06. 2012 16.37
+4
hrcek_teka_teka ja to stavbno zemljišče je dejansko med že dvema zgrajenima hišama, torej zemljišče med že obstoječima sodiščema.....
Maja Demšar 1
10. 06. 2012 08.07
Če je parcela po občinskih odlokih v zazidljivem območju, npr. v vasi in po GERK predstavlja kmetijsko zemljišče npr. sadovnjak in ne dosega kriterijev, ki jih ima ministrstvo za kmetijstvo (npr. ni možna intenzivna izraba, je območje sadovnjakov - dotičnega in sosednjih manjše od 5000m2, so naokoli parcele pozidane,..), potem je možno dat vlogo na ministrstvo za spremembo namembnosti, kjer ti spremenijo namembnost brez plačila odškodnine. Seveda, če parcela ne dosega kriterijev. Imajo objavljen interpretacijski ključ, kjer so opisani pogoji za kategorizacijo zemljišč.
sim147
09. 06. 2012 09.00
+3
mene zanima, kdaj bo dokončna odločitev....
Uporabnik811241
09. 06. 2012 08.53
+10
Taka zemljišča so lahko pozidali samo Jankoti&compani za razne trgovske centre in ti zasedelo največ mesta ena boga hiška ne more naredit dosti škode sred njiv pa tako ali drugače ne more zidat če ni gradbeni okoliš !!
smartyyyus
09. 06. 2012 08.40
+12
V Avstriji so npr. gradbene parcele prodajali po 16€ za kvadrat, poleg tega pa še vsakemu kupcu dali 2500€ subvencijue, ob začetku gradnje. 30% kupcev je bilo Slovencev, kar se mi zdi čisto logično, saj ej pri nas kvadrat zazidljivega zemljišča po 50€ do100€ in še v povprečju 15000€ obveznih odškodnin za plačat. Se potem kdo še čudi zakaj so podeželja v SLO nenaseljena in zakaj se kmetijske površine zaraščajo?
smartyyyus
09. 06. 2012 08.33
+10
Se strinjam yapi: kmet je res vse manj plačan, toda zdaj ni debata o kmetijskih zemljiščih, temveč o tistih, ki so že zdavnaj zazidljiva, ker jih je ministrstvo za kmetijstvo potrdilo za zazidljiva. Vsi članki, ki zadnje čase krožijo po medijih o samooskrbi nimajo nobene veze z zazidljivimi zemljišči, saj z njimi javnost samo sprenevedajo. Vkolikor je potrebna kmetijska zemljišča zaščitit, jih pač naj ne spreminjajo v zazidljiva in potem jokajo, da jih je preveč in pobirat odškodnine.
YannaY
11. 06. 2012 12.06
Točno tako! Občine v svojih prostorskih aktih določijo, kje je zazidljivo, ministrstva pa dajo k temu soglasje. Ko je enkrat zazidljivo, bo slej ko prej eden gradil gor, magari veletrgovine ali dirkališče, pa bilo koliko je treba plačati.
komarec
09. 06. 2012 08.09
+1
Ta vlada je preprosto nora.
Uporabnik811241
09. 06. 2012 08.57
+14
In zakaj je nora če si imel njivo v zazidljivem okolišu si moral pred leti plačat odškodnino za nepozidano gradbeno parcelo sedaj ko pa želiš gradit pa moraš plačat odškodnino za kmetijsko zemljišče !! Največ škode so povzročili razni trgovski centri ,ki so pozidali na obrobju mesta najbolše parcele brez odškodnine plačali so samo provizijo v žepe raznih Janko &compani !!
smartyyyus
09. 06. 2012 09.07
+9
Točno to: odškodnino za iz nezazidljivo v zazidljivo je država pobrala ob sami prekategorizaciji. Zdaj pa jo pa hočejo še enkrat.
o22
09. 06. 2012 08.04
-1
KUPIL BI ZEMLJO V VIŠJIH LEŽEČIH DELIH;PA NE BI IMEL TEŽAV.CENA BI BILA UGODNEJŠA ;ZRAK ČISTEJŠI,namembnost se ne bi spreminjala,če pa že, bi odškodnine bile cenejše.Ne vem zakaj vsi rinejo v dolino?Sedaj je vsaka še tako hribovska vas dostopna.JE pač problem ,vsi v centre ,kmete pa prisilijo ,da zemljo prodajo,če ne ,jo pač preprosto vzamejo,.Pahorjev zakon je bil že v redu dodelan,Janša pa hoče itak vse uničit in si podrejat zakone.
Uporabnik811241
09. 06. 2012 08.59
+0
Ko si v hribih pa jamraš ,da te želi plaz zasut in prosiš državo za pomoč in odškodnino !
sim147
09. 06. 2012 08.04
+17
Ne moram verjet, da se okoli tega toliko govori, jaz moj mož in dva majhna otroka, morava državi plačati 27000eur, ker bova na delu, ki je zazidljiv 800m2 (od celotne parcele, ki je 2300m2) pozidala samo 80m2, in konec koncev to se samo govori, noben pa nič ne pove, kdaj bodo o tem končno odločili. Vsaka družina, ki bo v današnjem času gradila, bo imela vrt za samooskrbo. Res ne vem kdo se je lani tega zakona lotil,, katastrofa, da moraš za nezazidljivo parcelo plačati državi, namesto, da bi mlade spodbujali pri graditvi lastnega doma. Kdor od mladih danes gradi je car.......
yapi
09. 06. 2012 07.49
+3
am tole pa usekakor ni pošten. kmet je vse manj plačan, a kmetijska mehanizacija pa vse bolj dražja, cene pridelave pa tut katastrofalno prenizke. kko nej pol dela, kko nej pol kmet preživi, s čim. normalno da so zemlje neizkoriščene in gredo ti kmetje raje v fabriko delat. neki se je treba zavedat da kruh v pekarni ne pride sam od sebe iz zemlje že narjen. kolkrat slišm da je kruh predrag. ja normalno usi hočjo use večji kos pogače. a ne gre to več tko naprej. al bo pršlo da bomo samo še uvažal izvažal pa use mn, umpak tut uvoz je treba plačat. ne vem to je že teorija kaosa. kaotično stanje se ustvarja.
Princ Teme
09. 06. 2012 08.26
+2
Ne me basat da kmet revež,poglej kakšno mašenerijo imajo,včasih so vse obdelali z enim štoretom,fergusonom sedaj pa traktorji za 100 000 ali več eurov?Vsak na vasi svojo balirko....
joezzz
09. 06. 2012 09.04
+1
nekdaj je en kmet obdeloval le nekaj hektarjev površin, danes jih z traktorji za 100000 € obdeluje 100 ha in glede na to da so površine v sloveniji razdrobljene je logično, da mora kmet pri obdelavi uporabljat večje in močnejše traktorje ! Tudi ti se ne voziš več s fičotom ali ? Tak da mi ni čisto jasno, kaj je tukaj tako težko razumet ??
tigerbalm
09. 06. 2012 00.59
-2
....sprenevedanje - koliko pa je njiv , na katerih nekontrolirano raste trava , ker se lastnikom po domače ĐEBE za vse ???.....v Sloveniji je možnosti za obdelovanje več kot dovolj,....birokracija pa abnormalna,....
M_teorija
09. 06. 2012 00.27
-1
Samo za kak mesec bi bilo prav, da se nič ne plača, potem pa je lahko spet po starem. Če pravijo, da se bo dalo pod to vlado hitreje papirje rihtat, bo menda en mesec dovolj!?
kalimeri
09. 06. 2012 02.39
+2
DonLuigi72
08. 06. 2012 23.54
+26
Tak zakon, ki ga imamo sedaj je tipični kapitalizem: če imaš denar, zidaj po mili volji, če ga pa nimaš, pa ... koga briga. Tako lahko raznorazni župani še vedno NEOBDAVČENO spreminjajo najboljšo zemljo v kmetijsko za mastnen profit. Država pa trenutno udari po žepu tistega na koncu, ki je tako zemljo mastno plačal. Kje ste zdaj podporniki odškodnin? ZAKAJ SPLOH DOVOLJUJETE SPREMEMBO KMETIJSKIH ZEMLJIŠČ V ZAZIDLJIVA?
pipilongstock
08. 06. 2012 23.31
+8
ma briga to vlado, važn da si lahko janez in rajko gradita hiše
o22
09. 06. 2012 07.47
+6
WnnR
08. 06. 2012 23.28
+8
Kaj pa vsi tisti, ki so plačali odškodnino v teh nekaj mesecih veljave zakona?? Sramota kaj nam delajo res..
alterego
08. 06. 2012 22.54
+8
ne samo njive, tud industrijske cone smo sprivatizirali in namenili za gradnjo stanovanj in nekakšnih poslovnih prostorov. kje naj bi kak tuj investitor odprl kakšno fabriko, vas vprašam? vse je v rokah naših nepremičninskih špekulantov, cena kvadratnega metra pa višja kot na Floridi...
PuppetMaster09
08. 06. 2012 22.09
+3
ja brez ukinitev tega sranja ne bo novogradenj najboljša zemlja bo ostala najbolša