Slovenija

Nova pravila že na naslednjih volitvah?

Ljubljana, 10. 06. 2019 15.31 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Ministrstvo za javno upravo je pripravilo osnutek sprememb Zakona o volitvah v državni zbor. Te spremembe med drugim predvidevajo ukinitev volilnih okrajev in uvedbo fakultativnega relativnega prednostnega glasu. Gre sicer za delovni osnutek novele, zato ga bodo morda v nadaljnjih usklajevanjih še spreminjali.

V Državnem svetu so predlagali presojo ustavne skladnosti določb dveh volilnih zakonov, in sicer 4. člena Zakona o določitvi volilnih enot za volitve poslancev v državni zbor ter kar osmih členov Zakona o volitvah v državni zbor. Ustavno sodišče je ugotovilo, da območja volilnih okrajev po 26 letih od sprejetja volilne zakonodaje ne ustrezajo več nobenemu merili iz 20. člena ZVDZ (enako število prebivalcev, geografska zaokroženost, največja možna integriteta občine). S tem so kršena načela pravne države iz 2. člena ustave, ugotovljeno protiustavnost pa mora državni zbor odpraviti v roku dveh let – potrebne so predvsem ustrezne spremembe in dopolnitve meja volilnih okrajev, za kar so na Ministrvu za javno upravo že ustanovili delovno skupino.

Ta problematika odpira tudi tematiko morebitnih sprememb volilnega sistema, ki bi volivkam in volivcem v večji meri zagotovile odločilen vpliv na dodelitev mandatov kandidatkam ter kandidatom. Ena od možnosti, ki se ponuja, je uvedba prednostnega glasu; ta ureditev bi hkrati rešila vprašanje meja volilnih okrajev, saj bi se ti ohranili le na administrativni ravni.

V današnji razpravi koalicijskih partnerjev na Brdu pri Kranju minister za javno upravo Rudi Medved predstavlja dosedanje delo strokovne skupine.
V današnji razpravi koalicijskih partnerjev na Brdu pri Kranju minister za javno upravo Rudi Medved predstavlja dosedanje delo strokovne skupine. FOTO: Miro Majcen

Uvedba prednostnega glasu, s katerim lahko volivci odločijo o tem, kateri kandidat z liste kandidatov naj bo izvoljen, je v proporcionalnih volilnih sistemih najpogostejši način uveljavljanja načela personalizacije volitev. Znotraj sedanje ureditve volivci ne morejo izbirati med različnimi kandidati na listi, saj v vsakem volilnem okraju nastopa le po en kandidat z vsake liste, volivec pa tako lahko izbira zgolj med listami v volilni enoti. Število glasujočih volivcev je v posameznih volilnih okrajih bistveno različno, odvisno od velikosti volilnega okraja in volilne udeležbe. Edino merilo je tako lahko le delež glasov kandidata v skupnem številu glasov, oddanih za vse kandidate v volilnem okraju, oziroma v dveh volilnih okrajih.

Posledica takšne ureditve je, da volivec dejansko nima vpliva na izbiro posameznega kandidata znotraj liste kandidatov, ampak lahko glasuje le o različnih listah, personalizacija volitev pa je bolj navidezna. Tudi primerjalno-pravno takšne ureditve ni mogoče najti v nobeni primerljivi državi, ugotavljajo na MJU.

Kot predlagajo v tem predlogu zakona, bi se uvedel pogosto uveljavljeni relativni neobvezni prednostni glas, ki je v veljavi že na evropskih volitvah.

Relativni neobvezni prednostni glas pomeni, da mora volivec oddati glas za listo, če želi, pa lahko odda tudi glas za določenega kandidata z liste. V okviru določene liste, ki na ravni države prejme mandate (ob izpolnjevanju štiri odstotnega volilnega praga), pa so nadalje izvoljeni tisti kandidati, ki so dosegli največje število prednostnih glasov, pod pogojem, da število prednostnih glasov, ki jih je dobil posamezni kandidat, dosega vsaj minimalni prag, določen v odvisnosti od vseh glasov, ki jih je prejela lista.

S predlagano novelo želi predlagatelj torej urediti dva vidika – zagotoviti odločilni vpliv volivcev na dodelitev mandatov kandidatom v skladu z 80. členom ustave in hkrati implementirati nedavno odločbo Ustavnega sodišča na način ukinitve volilnih okrajev, si čimer bi bila odpravljena ugotovljena neustavnost.

Spremembe tudi za volivce avtohtonih narodnih skupnosti

Predlagatelj zakona je v predlog uvrstil tudi spremembo volilnega sistema poslancev avtohtonih narodnih skupnosti. Poslanca avtohtonih narodnih skupnosti se po sedaj veljavnem zakonu volita po t.i. Borda sistemu: volivci glasujejo tako, da označijo prednostni vrstni red na glasovnici s številkami od 1 naprej. Za vsako prvo mesto se kandidatu dodeli toliko točk, kolikor je kandidatov na glasovnici, za vsako naslednje mesto pa točka manj. Točke se seštevajo, izvoljen pa je kandidat, ki doseže največje število točk. Sistem, ki je v teoriji sicer cenjen, pa je po mnenju avtohtonih narodnih skupnosti za volivce prezapleten, zato ga je smiselno spremeniti oziroma poenostaviti na način, da bi se za volitve poslancev pripadnikov italijanske in madžarske narodne skupnosti v državni zbor uvedel enokrožni večinski volilni sistem.

Borda sistem, na podlagi katerega volijo volivci avtohtonih narodnih skupnosti, naj bi bil prezapleten.
Borda sistem, na podlagi katerega volijo volivci avtohtonih narodnih skupnosti, naj bi bil prezapleten. FOTO: Damjan Žibert

Predlog zakona naslavlja tudi opozorilo Varuha človekovih pravic Republike Slovenije, ki je v svojih letnih poročilih pozval, da se volilna zakonodaja dopolni tako, da bo tudi osebam, ki jim je kasneje kot deset dni pred dnem glasovanja nepredvideno odvzeta prostost oziroma so nepredvideno sprejete na zdravljenje v bolnišnico ali pa v institucionalno varstvo socialnovarstvenega zavoda, omogočeno učinkovito uresničevanje volilne pravice.

Koalicija neenotna, Medved optimističen

Minister za javno upravo Rudi Medved je koaliciji na Brdu pri Kranju predstavil predlog sprememb zakona o volitvah v DZ. Za potrditev spremembe zakona, s čimer bi uvedli relativni neobvezni prednostni glas, je potrebnih 60 glasov poslancev. Predlogu naj bi bili naklonjeni v Levici, NSi in SNS. Prednostni glas bo neobvezen, kar se zdi Medvedu demokratično glede na to, da volivci zelo dobro znajo uporabiti prednostni glas, saj so bili na tokratnih volitvah v evropski parlament prav vsi poslanci izvoljeni s preferenčnim glasom.  

Glede praga za izvolitev posameznega kandidata bo po ministrovih navedbah še tekla razprava, zdaj pa so ga določili na okoli 4,5 odstotka. To je za dva odstotka manj kot na evropskih volitvah, je povedal minister. Prag za vstop stranke v DZ bo ostal štiriodstotni.

O spreminjanju volilnih okrajev pa je Medved dejal, da je to možno storiti, bo pa precej dolgotrajen proces, ne le samo risanje meja, ampak tudi usklajevanje politike in lokalnih dejavnikov. Za potrditev tega predloga je v DZ potrebnih 46 glasov.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (71)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

mikitr
10. 06. 2019 19.37
+4
Če bi elita hotela resno demokracijo ,bi še zdavnaj bile elektrosnke volitve,prav tak referendum,in zakonodaja ,ki bi ljudem omogočala odločanje o vitalnih rečeh v državi.
flatearth
10. 06. 2019 18.31
+2
Ta nova pravila bodo nas Slovence, sigurno "udarila", po čebuli, tako, da bomo mi SLOVENCI, sigurno v " politični" manjšini, samo moja česka prijateljica se s tem ne bo "strinjala",
Brakedirt
10. 06. 2019 18.42
-7
vi slovenci,vi slovenci blablabla... sami komunisti in prisleki, ki delate v korist madzarov in hrvatov.
fljfo
10. 06. 2019 18.46
+3
....in to napiše človek, ki je obrnil hrbet Sloveniji in odšel v Nemčijo....pa še njegova stranka paktira z Jajotom....narobe svet
fljfo
10. 06. 2019 18.54
-2
Kako komentiraš paktiranje CSU z jajotovo sekto?
Brakedirt
10. 06. 2019 18.59
-2
to je samo modni dodatek, ki se izkorisca z namenom pridobivanja glasov.drugace od njih ni koristi. zadovoljen?
fljfo
10. 06. 2019 19.03
+2
Brakedirt
10. 06. 2019 19.13
-2
fljfo 10.06.2019, 18:54:10 Kako komentiraš
Brakedirt
10. 06. 2019 19.13
-3
Brakedirt
10. 06. 2019 19.15
-3
ti si rojen sveckar, laze,zavaja in podtika.
melinko
10. 06. 2019 18.16
+3
Država zna udariti po siromaku, (kar se davko tiče) Kako je lahko en kaznjenc v parlamentu? Pa nima nič proti SDS-u. Imam proti lopovščini katera se dogaja pri nas v vseh strankah. Narod pa voli tiste od katerih ima korist. nap. (zdravstvo, socialna, ifrastrokture i.d.t. TO JE DENAR!)
fljfo
10. 06. 2019 18.10
+12
Si bodo že poštimali, da jim bo prav....Bistvo jim je, da Slovenija ne napreduje in da se gredo deljenja in izključevanja....bravo
sid33
10. 06. 2019 18.08
+10
Torej se ne bo ponavljala zgodba, kot s to vlado, marjan šarec in tri politična trupla?
piljan
10. 06. 2019 18.49
+1
melinko
10. 06. 2019 18.01
+2
Prva stvar.., katero bi tudi izpostavil! Ljudje morajo na volitve in izrazit svoje misšljenje. Država pa naj napiše kazen tistim upravičencem katerim se malo J... za volitve in če bi še ti prišli bi bila slika čisto drugačna.
freakica123
10. 06. 2019 18.09
+10
Smo šli na volitve, demokratično izvolili zmagovalca, na koncu pa vodi državo nekdo, ki je dobil okoli 10%. In kaj bi dosegli, če bi bile volitve obvezne in bi pisali kazni? To je dobesedno zejbancja ljudi, če se na koncu njihova volja niti ne upošteva.
Brakedirt
10. 06. 2019 18.12
+5
večina volilcev (ki so se udeležili volitev, seveda) je sicer večinsko res izvolila kandidate ene od strank, vendar pa tej stranki zaradi različnih razlogov potem ne uspe sestaviti koalicije. In potem za kazen pristane v opoziciji. To se je lani recimo zgodilo Janševi SDS, ki je potem vse od doline šentflorjanske pa do Bruslja in še dlje razglašala, da ji je večni krivec udbomafija (že spet) ukradel volitve. O dejstvu, da se je pred leti to zgodilo Jankovićevi stranki, ki ji je zaradi enakega razloga potem SDS kot drugouvrščena stranka iz rok prevzela krmilo vlade, pa seveda nič.
freakica123
10. 06. 2019 18.17
+3
Če že kopiraš ene in iste komentarje, ti bom še jaz kopirala svojo repliko: Seveda niso uspeli sestaviti koalicije. Stranke, ki so na volitvah nabrale drobtinice glasov, so pač držale skupaj, da imajo ministrske stolčke. Drugače Kahel in šivilja ne bi imela nobene funkcije, niti minstrske plače. V banana republiki, pač gledajo lasten interes, volja večine jih ne zanima. Drugače pa je koalicija manjša od opozicije. Levica je Serpetinška podprla, na koncu pa je pristala v opoziciji z zmagovalci.
Brakedirt
10. 06. 2019 18.18
-2
Brakedirt
10. 06. 2019 18.19
+0
O dejstvu, da se je pred leti to zgodilo Jankovićevi stranki, ki ji je zaradi enakega razloga potem SDS kot drugouvrščena stranka iz rok prevzela krmilo vlade, pa seveda nič.
Brakedirt
10. 06. 2019 18.20
-1
po tvoje torej jovan lahko prevzame oblast, tudi ce je nekdo drugi zmagal, obratno pa ne?
freakica123
10. 06. 2019 18.37
+2
Brakedirt
10. 06. 2019 18.42
-3
Brakedirt 10.06.2019, 18:19:48 O dejstvu, da se je pred leti to zgodilo Jankovićevi stranki, ki ji je zaradi enakega razloga potem SDS kot drugouvrščena stranka iz rok prevzela krmilo vlade, pa seveda nič.
freakica123
10. 06. 2019 18.43
+2
Edina muka mi je, ko vidim, da nekateri ne poznate rabe velike začetnice.
Brakedirt
10. 06. 2019 18.51
-2
meni je pa muka, ko se zacnete sveckarji izogibati odgovoru. no, po tvoje torej jovan lahko prevzame oblast, tudi ce je nekdo drugi zmagal, obratno pa ne?
freakica123
10. 06. 2019 18.57
+0
Ne spomnim se nobenega Jovana, ki bi kandidiral na volitvah. Je bil pa prejšnji komentar namenjen nekomu drugemu, ne tebi ;)
Brakedirt
10. 06. 2019 19.00
+1
resslovenka
10. 06. 2019 19.35
+1
A sedaj smo pa volivci krivi, ker SDS ni zmogel sestaviti koalicije? Dej no, prosim lepo. Skuliraj se. 🙄
razocarani
10. 06. 2019 21.54
+2
ja dobro vas je bedniki zdresiral vaš kosovar ,,ni kaj takoj skačete kot zjčki ,,lepo je temu zlocincu ko ima take junake okoli sebe,,
razocarani
10. 06. 2019 21.56
+1
frekarica tudi ti si ena muka ,,ha ha ha z čim si ti beliš bučko lldaj spelji se nekam
vinogradnik33
11. 06. 2019 12.24
Kaj jokcaš , saj Janša ni bil sposoben sestaviti vlade , zato je to nalogo prevzel Šarec , ki je uspešno sestavil manjšinsko vlado , ki uspešno vlada , kar pa Janšetovi vladavini nista bili , bili sta čista katastrofa !
fljfo
10. 06. 2019 18.00
+25
A bo to pripomoglo k temu, da nam ne bo treba več gledati Bratuškove in Kahla?
flatearth
10. 06. 2019 17.56
+25
Dokler bodo "komunisti" "šteli" glasove je vseeno kdo kandidira,
piljan
10. 06. 2019 17.58
-11
fljfo
10. 06. 2019 17.59
-7
Torej SDS in celotna levica in leva sredina....A imamo sploh koga, ki ni komunist?!?
piljan
10. 06. 2019 18.06
-1
flatearth
10. 06. 2019 18.06
+1
Filijo, imamo sploh koga, ki verjame v Boga,?
fljfo
10. 06. 2019 18.07
+1
Ja, eni imajo Tita za boga....Pa verjetno v NSi
Brakedirt
10. 06. 2019 18.07
-7
ja, 12% vas je ki verjamete v jovana, eno in isto...
razocarani
10. 06. 2019 18.40
+0
ha ha ha a to misliš na janezka in njegove komiče ??? ,,drugje jih že davno ni več ,,
razocarani
10. 06. 2019 18.43
+1
fijo a si ti res tako bogi ..le kje ti vidiš kake komuniste ,,da pa bi res kje bili ti ne bi sral po spletu in tudi jajotovi fanatiki ne ,,tako da ne se tolažit z tem ,,to pa kar je so barabe pa naj bodo v katerikoli sekti ,,da nekdo ze 30 let sedi v parlamentu je več kot noro ,,in te bedniki ti in tebi podobni malikujete kot bogove ,,
razocarani
10. 06. 2019 18.44
-1
fijo ,,ja tvoj janzek je že eden takih pa gorenak in zver,,pa grimsek in irglca ,,samo danes to skrivajo ,,so pač malo zatajili to ljubezen ,,
fljfo
10. 06. 2019 18.48
-1
Kaj te je zmotilo? Saj sem pokvarjeni SDS dal ob bok pokvarjeni kvazilevici....
Brakedirt
10. 06. 2019 18.55
+0
hahahahahaha, dal je ob bok... ja seveda, to je metanje oci v pesek, sveckar.
resslovenka
10. 06. 2019 19.36
+1
Najbrž je bil tud kašen vaš v komisiji. Ne bodimo naivni. 😊
gnoj222
10. 06. 2019 17.55
+0
Jah je ze takoj dodano da je NEOBVEZUJOC preferencni glas)
gnoj222
10. 06. 2019 17.56
+1
Za ene 20 let bo kapnilo da bi moral bit zavezujoc
freakica123
10. 06. 2019 17.54
+16
Zakaj bi sploh hodili na volitve, če na koncu vodi državo nekdo, ki je prejel polovico manj glasov od zmagovalca? Kje vam je tu demokracija? Ne volim več. Nima smisla.
Brakedirt
10. 06. 2019 18.08
-7
večina volilcev (ki so se udeležili volitev, seveda) je sicer večinsko res izvolila kandidate ene od strank, vendar pa tej stranki zaradi različnih razlogov potem ne uspe sestaviti koalicije. In potem za kazen pristane v opoziciji. To se je lani recimo zgodilo Janševi SDS, ki je potem vse od doline šentflorjanske pa do Bruslja in še dlje razglašala, da ji je večni krivec udbomafija (že spet) ukradel volitve. O dejstvu, da se je pred leti to zgodilo Jankovićevi stranki, ki ji je zaradi enakega razloga potem SDS kot drugouvrščena stranka iz rok prevzela krmilo vlade, pa seveda nič.
freakica123
10. 06. 2019 18.15
+4
Seveda niso uspeli sestaviti koalicije. Stranke, ki so na volitvah nabrale drobtinice glasov, so pač držale skupaj, da imajo ministrske stolčke. Drugače Kahel in šivilja ne bi imela nobene funkcije, niti minstrske plače. V banana republiki, pač gledajo lasten interes, volja večine jih ne zanima. Drugače pa je koalicija manjša od opozicije. Levica je Serpetinška podprla, na koncu pa je pristala v opoziciji z zmagovalci.
Brakedirt
10. 06. 2019 18.17
-6
O dejstvu, da se je pred leti to zgodilo Jankovićevi stranki, ki ji je zaradi enakega razloga potem SDS kot drugouvrščena stranka iz rok prevzela krmilo vlade, pa seveda nič.
Sputnik
10. 06. 2019 17.54
+5
novela o vračanju pokradenega premoženja pa komaj ko bo novo leto na petek 13i ne??
Devilz Pff
10. 06. 2019 17.52
+15
Kahl bo vedno not ne glede na to kako se voli.
and1302
10. 06. 2019 17.36
+0
najbolj je zanimivo kje v odrocnih krajih kjer zivi 10ljudi od tega jih je 6v komisiji tko da koncajo glasovanje ze pri prvi masi
jarti?
10. 06. 2019 17.33
+22
v vsej tej svinjariji, ne verjamem več, niti v volitve !
Cesar Millan - Vodja krdela
10. 06. 2019 17.40
+3
Jartič imaš prav !! Nova pravila le za koga !!! A ni naš rek KAR SE JANEZEK NAUČI TO JANEZEK ZNA !!! TO SO PRAVLJICE ZA LAHKONON !!! NOČKA,NOČKA !
Bott
10. 06. 2019 17.25
+22
državo bi morali voditi tisti človečki ali stranka ki bi na volitvah dobila največ glasov, ne pa drugi ali četrti po vrsti.
nonac
10. 06. 2019 16.58
+21
Se strunjam, ampak v sodni ali preiskovalni postopek bi bilo potrebno tik pred volitvami prisiliti vse protislovenske politike!!!Tako ne bi mogli več sodelovati v plenjenju poštenih državljanov....
nonac
10. 06. 2019 16.59
+5
flojdi
10. 06. 2019 16.27
+14
.iii, ? a se bo lahko volilo Osebo , ne stranke ? in se dalo tudi Prečrtati ; ne le Obkrožiti ; sam prašam
flojdi
10. 06. 2019 16.28
+3
vinogradnik33
10. 06. 2019 16.20
+30
Obvezno bi moral zajemati zakon o volitvah prepoved kandidatur na volitvah v katero koli državno institucijo osebam , ki so bile pravnomočno obsojene ali so v sodnem ali preiskovalnem postopku !
Absurdistan
10. 06. 2019 16.36
+7
vinogradnik33
10. 06. 2019 16.40
+4
fljfo
10. 06. 2019 18.02
+2
Saj jih polovica zmanjka....Ne bo šlo skozi....Saj veš ono - vrana vrani
zoom24
10. 06. 2019 15.57
+23
Zame to ni zanimivo, ker je vse že vnaprej dodovorjeno. Aja, pa reklamo za akrapoviča delate na sliki.
marmilan
10. 06. 2019 15.54
+32
Ja temu ustavnemu sodišču enostavno ne verjamem več, saj kriminalce v veliki večini oprostijo.
Andree
10. 06. 2019 16.07
+2
najvsivedo
10. 06. 2019 16.09
+8
Pa ustavno sodišče že dvajset let levaki nastavljajo...je pa res da levaških lopovov niso oprostili kjer ne pridejo do njih...Se pa vse prej zavrže...PRAVI DOKAZ JE JANKOVIČ.
piljan
10. 06. 2019 16.50
+1
Najsi svecko mali in to levo US je neupraviceno resilo tvojega barabona janosko.A poves kako naj potem delajo z ostalimi baraboni?