Slovenija

Stres: Križanke bi lahko bile vojaška stolnica

Ljubljana, 18. 12. 2009 11.51 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 9 min

Novi ljubljanski nadškof odnos med Cekvijo in državo primerja z raztegljivim žvečilnim gumijem. Proti džamiji ni, v družinskem zakoniku pa ga moti preveč raztegnjen pojem družine.

Ljubljanski nadškof Anton Stres-2
Ljubljanski nadškof Anton Stres-2 FOTO: Jani Dolinšek

"V zadnjih intervjujih mi namreč velikokrat postavljajo vprašanja, povezana z odnosom država - Cerkev in potem se ustvarja vtis, kakor da je politika – ker je to povezano s politiko – moja glavna skrb in da se samo okoli tega sučem. Seveda to ni res,“ je v intervjuju za STA dejal novi ljubljanski nadškof Anton Stres.

'Žvečilni gumi'

Kar se tiče ločevanja Cerkve od države, Stres pravi, da ima človek včasih občutek, "kot da je to en raztegljiv žvečilni gumi“. V vsakem primeru pa "ločitev Cerkve od države nikakor ne more pomeniti izločitev Cerkve iz družbe“, ampak zgolj ločevanje organov in institucij ter njihovih pristojnosti. "Skratka, pristojnosti so ločene, življenje pa je prepleteno, življenje je komplicirano, isti ljudje so hkrati državljani, so člani župnije, so člani nogometnega kluba ali pevskega zbora,“ Stres primerja prepletenost različnih aspektov družbenega življenja in dodaja, da tu nujno prihaja do sodelovanja.

'Nič se ni zgodilo'

Okrog 80 odstotkov izdatkov pokrijejo verniki s svojimi darovi. Anton Stres
Konkretnega sodelovanja med slovensko Cerkvijo in državo sicer ne opisuje najbolj navdušeno. Priznava sicer, da so odnosi prijazni, "ampak nekako prijazni zato, ker ni nobenih poslabšanj, ni pa tudi nobenih izboljšanj. Dejansko se v tem času ni zgodilo nič.

"Nobenega dogovora nismo sklenili, čeprav so v delu nekateri manjši dogovori, recimo o tem, kako uresničevati sodelovanje med državo in Cerkvijo kot velikim lastnikom kulturne dediščine. Ponovno se je tudi začelo govoriti o obrambno-varnostnem ordinariatu ali škofiji, vendar je vse obtičalo pri tem,“ je kritičen.

"Skratka, nekaj ne tako strateško pomembnih dogodkov ali razprav je, vendar tudi tu v zadnjem času ni bilo narejenega nič. Po eni strani razumem, da ima vlada polne roke dela z gospodarsko krizo, v nedeljo je predsednik vlade na gasilski proslavi rekel, da se tudi on počuti gasilca, da pač gasi ta požar. Verjamem, tudi nočemo sitnariti, mogoče pa bi se z dobro voljo kljub temu dalo kaj narediti.“ Sam sicer ne razmišlja o kakšnih direktnih ponudbah.

'Brez naivnosti'

Ob tem pravi, da je vesel, da se niso uresničile njegove bojazni glede koalicijske pogodbe, za katero je mislil, da bo oživila negativen odnos do Cerkve. Po njegovih besedah se je sicer zatikalo pri urejanju verouka v prostorih šol, vendar pa je Stres izrazil upanje, "da bo šlo tako naprej, kot je šlo do zdaj“, pri čemer je dobil zagotovilo tudi direktorja urada za verske skupnosti Aleša Guliča.

Na vprašanje, ali pričakuje dobro sodelovanje s slednjim, pa je odgovoril, "da mora človek imeti pozitivno upanje, da mora vedno misliti na boljše in ne že apriori izhajati iz slabih napovedi ali strahov. Pa hkrati brez naivnosti, seveda.“

'Cerkev nima večjih ambicij'

Kar se tiče vojaškega ordinariata, ki bi skrbel za duhovno oskrbo v vojski in policiji, pravi, da dejavnosti potekajo, formalni status pa je nedorečen. "V vojski deluje pet katoliških duhovnikov in šest pastoralnih asistentov, ki so iz različnih škofij. Za evangeličane skrbita dva njihova duhovnika. Potem bi imeli katoličani svojega škofa ali pa bi eden od sedanjih škofov hkrati skrbel še za to posebno škofijo. Imeli bi tudi svojo stolnico. Križanke bi lahko bile vojaška stolnica, saj je bil križniški red vojaški red in bi bila neka navezava na zgodovino. Tam bi lahko bil sedež vojaškega ordinariata.“

Ob tem je dodal, da bi s sporazumom, ki bi to urejal, odprli možnost novih oblik sodelovanja, "kar pomeni, da ni treba, da je nek duhovnik stalno zaposlen v vojski, ampak se lahko sklene podjemna pogodba ali kaj podobnega“. V policiji pa ne predvidevajo drugega, kot je sedaj. "Obstaja en policijski vikar, ki je zgolj kontaktna oseba in glede na potrebe v dogovoru z lokalnimi duhovniki organizira duhovno oskrbo. Tudi za zapore skrbi le en duhovnik.“

Enake enako, neenake neenako

Na očitke, da je RKC privilegirana, Stres odgovarja, da ima "Katoliška cerkev v Sloveniji gotovo neke možnosti po tem zakonu, ki jih druge manjše verske skupnosti nimajo, recimo da lahko izpolni kriterij, da država prispeva del za socialno zavarovanje za enega verskega uslužbenca na 1000 vernikov“.

"Skratka, tudi v pravu je treba upoštevati, da so verske skupnosti enakopravne, niso pa enake, in osnovno pravno načelo je, da je treba enake subjekte obravnavati enako, neenake pa neenako. Večje verske skupnosti imajo tudi nekatere potrebe in odgovornosti, ki jih manjše nimajo. Če Katoliška cerkev v Sloveniji šteje 1.200.000 članov, so s tem povezane potrebe, ki jih neka verska skupnost s sto, 500 ali 1000 verniki nima,“ je še dodal, a ni pojasnil svoje izjave.

"Tu ne gre za privilegij,“ pravi, "ampak za upoštevanje dejstev, tudi recimo zgodovinsko navzočnost. V Sloveniji imamo 2900 cerkva in ne poznam države na svetu, ki bi bila tako na gosto posejana s cerkvami. To seveda nalaga veliko finančno breme. Vsaka župnija potrebuje eno cerkev, župnija Stari trg pri Ložu pa jih ima na primer nekaj čez 20. Kaj naj z njimi ? Cerkve ne moreš pustiti propadati, pa tudi prodati je ne moreš. Tudi evropska direktiva določa, da če se neka cerkev opusti, ne more biti v njej kar koli, ampak dejavnost, ki je v sozvočju s prvotnim namenom stavbe.“

Minaret
Minaret FOTO: Reuters

Ni proti džamiji

Neizogibno je bilo tudi vprašanje o džamiji, ki naj bi jo zgradili v Ljubljani. "Po svetu sem videl veliko mošej, ki so lepe, moderne, ki bi se lahko zelo lepo vključevale v naše mesto in ne bi bile nek tujek. Mislim, da je to tudi v interesu članov te skupnosti same. In verjamem, da bodo izbrali tak način.“

"Bi pa povedal še nekaj v zvezi z minareti. Švicarski referendum je pri nas vzbudil precej negodovanja in pohujševanja, samo pri tem ne smemo pozabiti, da je to, kar obsojamo pri Švicarjih, navzoče tudi v Sloveniji. V Trbovljah je cerkev, za katero je bilo dovoljenje, da jo smejo postaviti, izdano pod pogojem, da ne bo imela zvonika. In še danes tam stoji neke vrste uta, v kateri visijo trije zvonovi, ki ne smejo zvoniti. Tudi v Mariboru obstaja cerkev, kjer so – v tem primeru sosedje in ne občina – dali soglasje h gradnji pod pogojem, da ne bo zvonika. Tako da ne smemo pač kazati s prstom samo na druge,“ je pojasnil Stres.

Verouk: 'Slovenci smo izjema'

"Prav gotovo je stvar, ki zelo bode v oči in ki je tudi Evropejci ne razumejo, če jim to povem, da v Sloveniji ni verskega pouka v šolah,“ pa je novi nadškof odgovoril na vprašanje, katero pozitivno izkušnjo iz tujine bi morali vpeljati tudi pri nas.

"Tako stroge izključitve, da šola noče imeti nič opraviti z versko vzgojo, drugod ni. Lani jeseni so to možnost vpeljali v Rusiji, vse druge nekdanje jugoslovanske republike jo imajo. Slovenci smo dejansko izjema in to je čudno. Tukaj ni spoštovana ena od temeljnih človekovih pravic, ki jo jamči tudi evropska konvencija o človekovih pravicah, da imajo starši pravico – in javna šola mora to pravico upoštevati –, da imajo njihovi otroci vzgojo in izobraževanje, ki je v skladu z njihovim lastnim verskim, filozofskim prepričanjem.“

"Verouk je vzgoja za vero, oblikovanje za vero in mora potekati v Cerkvi. Nismo za to, da gre v šolo. V šoli pa lahko poteka verski pouk, kjer pa ne gre za "vzgojo za", ampak "poučevanje o", za čim bolj objektivno informacijo največ o religiji okolja, v našem primeru krščanstva, potem pa tudi o drugih religijah, še posebej o tistih, ki so tudi navzoče,“ je prepričan Stres, ki dodaja, da je objektivna informacija nujna. "Če informacije ni, če ljudje ne poznajo nekega, recimo verskega pojava, potem je tu možna najhujša oblika nestrpnosti, predsodkov. Potem je možno marsikaj. In to se tudi v našem okolju že dogaja.“

Predloge o obliki verskega pouka, ki si ga Cerkev želi, so podali že pred časom, pravi. "Že to bi bilo nekaj, da bi pouk, ki ga trenutno izvajamo po župnijah, priznali kot izbirni predmet. Za to je več razlogov, najprej seveda spoštovanje staršev, drugič pa gre tudi za versko kulturo. V Sloveniji računamo, da še vedno hodi k verouku okoli 70 odstotkov otrok, ponekod 100 odstotkov, drugod recimo 15. To je vendarle veliko in ni število, ki bi ga lahko omalovaževali.

"Sedaj verouk za otroke organizira župnija. Ta pouk poteka zelo nestabilno, vrsta stvari je, ki vplivajo na to, da je ta pouk zelo okrnjen, da nima tiste resnosti in teže, kot bi bilo potrebno. S tem, ko otroci hodijo k verouku v cerkev in je to dejansko popolnoma izključeno iz šole, pa dobivajo tudi občutek, da gre za nekaj tretjerazrednega,“ dodaja.

Katoliška poslovna fakulteta

Dotaknil pa se je tudi načrta za ustanovitev katoliške univerze, ki pa bo po njegovih besedah lahko ustanovljena šele takrat, ko bodo tri fakultete.

"Ne načrtujemo neke velike univerze, ampak univerzo, ki bi imela nekaj tisoč študentov. Tudi zelo znane katoliške univerze v Ameriki imajo po kakih 3000 študentov, malokdaj več. Ta univerza ne bi v ničemer ogrožala obstoječih državnih univerz. Zaenkrat pa govorimo o katoliškem inštitutu.“

Za eno fakulteto imajo že akreditiran program, kar pomeni, da ga lahko začnejo izvajati kadar koli. "Gre za poslovno fakulteto, ki bi bila neke vrste kombinacija ekonomije, menedžmenta in kjer bi bil poudarek tudi na poslovni etiki. Ali bomo program začeli izvajati že drugo leto jeseni, je odvisno od tega, ali bomo imeli zagotovljena sredstva, da bi lahko brez velikega strahu gledali v prihodnost. Ne moremo začeti s fakulteto, če nismo prepričani, da bomo imeli dovolj sredstev, da bodo tisti študentje, ki bodo pri nas študij začeli, lahko tega pri nas tudi končali.“

'Preveč raztegnjen pojem družine'

Poročna prstana homoseksualnega para
Poročna prstana homoseksualnega para FOTO: Reuters

V luči včerajšnje potrditve družinskega zakonika je Stres povedal, da njegovo stališče ni nasprotujoče. "Mi smo za, za družino, kot smo jo poznali do sedaj. Tisto, kar nas v tem zakoniku moti, sta predvsem dve stvari, prvič raztegnitev pojma družine na preveč različne oblike skupnega življenja, da se več ne ve, kaj je to družina. Iz tega se potem zlahka naredi sklep: saj je vseeno. Pa ni vseeno. Druga stvar je pojmovanje otroka. Če rečem, da imam do njega pravico, ga spreminjam v predmet. Otrok pa ni predmet, do katerega bi imel pravico, otrok je dar, otrok je vrednota, ki ni zame sredstvo, ampak je cilj samega sebe. Je zase, ne zame. Pač pa imajo otroci pravico do matere in očeta, ker brez očeta in matere nimajo optimalnih možnosti za svoj osebni razvoj. Dejstvo enostarševske družine, na katerega se radi sklicujejo, ne govori proti temu, ker tudi enostarševska družina še vedno temelji na očetu in materi, samo da pač enega ni, ampak je bil ali pa je nekje. Za otrokovo zavest je to zelo pomembno. Tu pa zdaj naenkrat postavljamo otroka v neko situacijo, ko ne bo imel očeta ali pa matere, in to, mislim, da je z vidika koristi otroka, ki pa morajo biti vrhovno merilo, protislovno,“ je sklenil.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (81)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

User482693
17. 01. 2010 12.28
ojoj, kolk je ta narod razgledan, strpen, solidaren. sploh niso prebral, kaj je stres povedal, sam nekaj pljujejo. pa nekaj obtožujejo, če smo pa že pr tem, če damo ateiste, tiste znane, skupaj, nobena cerkev ni storila tolk gorja, odkar obstajajo, kolkor so jih ti modeli izvršili. se pravi, ateisti so škodljivi, zelo...
User438940
18. 12. 2009 20.33
Citat: Stres: Križanke bi lahko bile vojaška stolnica A jo rabmo? I dont think so. Moje razumevanje prisotnosti RKC v SV je omejeno na po enega župnika na misijah na Kosovu ali Afganistanu- stotine če ne tisoče kilometrov od najbližje katoliške cerkve oz. župnika za tistih pet članov misije, ki celo verjamejo v to. Kar se tiče džamije se približn strinjam. Verouk se mi ne zdi smiseln, kvečjemu kak predmet v šoli, ki bi otroke poučeval o različnih verstvih, saj menim, da se tako otroci naučijo spoštovati kulturno raznilikost sveta. Tak izbirni predmet ne sme imeti značaja verske propagande in mislim, da že obstaja.
NoExit
18. 12. 2009 18.54
Cerkev stran od politike !!!! Cerkev je opij za ljudstvo !
User71754
18. 12. 2009 18.28
Da bi bil pa predmet samo PR, propaganda ali celo novačenje za določene religije, potem sem pa odločno proti. Zakaj mislite, da v religijo uvedejo otroke že takoj po rojstvu in kasneje že v vrtcih in šolah? Če bi se ljudje sami svobodno odločali za religijo ob svoji polnoletnosti, se velika večina ne bi odločila za nobeno. Ali pa za tisto, ki bi najmanj omejevala osebno svobodo. Najlažje je pa otroka indoktrinirat. Revčka malega, da je potem celo življenje blesav.
User71754
18. 12. 2009 18.24
Jaz sem takoj za predmet o verstvih v predmetniku OŠ, če se ne bo učilo samo propagande za religije in religioznost, ampak tudi o zločinih, ki so jih ali jih še zdaj verske organizacije in svečeniki počenjajo (tudi v imenu vere). Če bosta obe plati medalje predstavljeni zgodovinsko objektivno, potem sem za. A se bojim, da bodo potem verske organizacije proti. Vse po vrsti.
User466804
18. 12. 2009 17.42
nisem vernik ampak z ta novim nadškofom se strinjam se vidi da se človek zaveda v katerm stoletju živimo Neki povedo-upočasni malo od raburjanja te bo še kap nevem kje si ti prebrao da gos.nadškof govori o nasilnem pokristjanjenju to kar je povedo da bi se v šoli učilo o veri in verstvima ki nas obkrožajo a da veronauk ostane vdomeni župnišč mu ja dam za prav pozavanje lastne vere inpoznavanje drugi ver in njihove kulture je spoštovanje lastne vere in tolerancija do drugih ver in kultur v tem ni nič slabega kvečjem nas pripelje do boljšeg suživota.
User95269
18. 12. 2009 17.35
SM.302 nadškof je mislu verouk, kot učni predmet, kjer bi se otroc učil rimokatoliške vere. če je pa mislu verouk kot splošni predmet o verstvih sveta je pa zlo diskriminatorn do ateistou, k bi ga vere mogoče zanimale, muslimanov, budistov, pravoslavcev, ... ker bi se mogl ta predmet učit u cerkvi
User196884
18. 12. 2009 17.30
hribovc, hribovc hribov. V prejšnem postu pišeš, da je to identično vera in hrana, potem tukaj meni govoriš da nimam logike. Po tvoje: če ga straši čakajo, da se otrok odloči kaj bo po veroizpovedi isto kot da bodo starši čakali da se sam nafutra, seveda brez njihove pomoči. Potem takem ti kot hribovc, daš otroka krstit in potem dobi za jest? Če pa se bo izpisal iz vere pa ga boš izgnal iz hiše, oziroma se odpovedal otroku? Ampak najbolj te bo pa strah kaj bodo govorili po vasi a ne?
SM.302
18. 12. 2009 16.26
Strinjam se z googco, da večina ni razumela članka. G, nadškof je govoril o verskem pouku v šoli, verski pouk pomeni seznanjanje o vertstvih sveta z poudarkom na verstvih, ki so pri nas, da se otroci seznanijo z njihovimi pravili. Če bi večina poznala muslimansko vero, bi bilo v Sloveniji precej manj predsodkov do gradnje njihovega verskega objekta v Ljubljani. Slabo poznavanje kaj neka vera dejansko uči in kaj so njeni temelji pa je idealno mesto za netenje nestrpnosti med pripadniki različnih veroizpovedi. Za izobražene državljane je nujno, da se seznanijo z verstvi, ki jih obdajajo. Samo primer na predavanju je profesor vprašal študente kaj je ralika med protestantsko in katoliško vero in ni bilo junaka, ki bi to znal pojasniti ( zgodilo se je na magistrskem študiju na enem študijskih programov na Univerzi v Ljubljani). Strinjam pa se z nadškfom, da verouk, ki je temelj za zakramente ostane v domeni žunišč in se tudi izvaja tam.
User432558
18. 12. 2009 16.19
Grabi, grabi, grabi, samo denar vas zanima! ostalo je vse larifari strss
User203638
18. 12. 2009 16.13
lažnivec lažnivi ! Lažeš sebi in narodu o svoji "čisti" ustanovi - ROKE IMAŠ KRVAVE !
User71754
18. 12. 2009 15.28
Seveda si bomo prizadevali, da bo branje knjig in gledanje filmov o HP - ter vsa nebuloza, ki jo bomo še napletli na podlagi tega - uvrščena v šolski kurikulom. Od vrtca do vključno srednje šole. Kot obvezen ali izbirni predmet. Ne bo nam dovolj, da bodo otroci filme hodili gledat izven šole- Pot do kina je nevarna. Polno volkov, pošasti in ateistov preži na naše otroke. Šli bomo do konca. Na ustavno sodišče in še na Evropsko sodišče za človekove pravice, če bo treba. Kajti verske skupnosti smo enakopravne. Harry Potter rulz!
trapo
18. 12. 2009 15.01
Postavljenih. Jaz poznam eno v Kranju, ostale pa je obnovila država. TineB Pozabil si napisat da bi bil potlej v šoli obvezen predmet verovanje v HP ali prebiranje njegovih knjig in gledanje filmov.
User430298
18. 12. 2009 15.00
TineB, včasih ja. Ka pa zdej? Zmol kaj za pravo psmet lega
User71754
18. 12. 2009 14.58
Večina objektov. Veš, včasih sta bili cerkev in država eno in isto. Država je cerkvi odvajala del davkov, ki so jih pobrali od ljudstva. Tudi danes dobijo denar za projekte.
User71754
18. 12. 2009 14.56
Tonček Balonček, a si ti nor, da bi kar podirali nepotrebne cerkve. ;-) Naj jih raje prodajo: kot to v tujini delajo. Potem so pa notri gostinski lokali ali disco klubi, prostori za koncerte itd.
User430298
18. 12. 2009 14.56
TineB, sami si postavte. Kolk cerkvenih objektov je postavljenih iz deržavnih sredstev????
User430298
18. 12. 2009 14.54
polo19sdi, ti nimaš logike, normalno da boš nudil svojemu otroku izobraževanje, lahko mu pa nudiš tudi duhovno hrano, ki se naj kaže v ljubezni.
User71754
18. 12. 2009 14.53
Pravljice. Ustanavljam Cerkev Harryja Potterja. Naša biblija bo vseh 7 knjig o HP, verovali bomo v HP in njegove moči itd. In od države bomo zahtevali privilegije - da nam zgradi objekte za srečevanja, kjer se bomo lahko o HP pogovarjali itd. Nam plačuje prispevke za naše čarovnike itd. Harry Potter rulz! ;-)
User196884
18. 12. 2009 14.49
hribovcinkmet, potem po tvoji logiki, če imata starša osnovnošolsko izobrazbo naj ima tudi otrok narejeno samo osnovno šolo?