Slovenija

Si je politika dokončno podredila Policijo, še posebej pa NPU?

Ljubljana, 27. 10. 2021 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Urša Zupan, Damjana Seme
Komentarji
699

Nova zakonodaja o organiziranosti in delu v Policiji, ki so jo poslanci sprejeli prejšnji teden, razburja stroko in zaposlene v Policiji, saj bodo ti še bolj na udaru politike. Nacionalni preiskovalni urad izgublja svojo avtonomnost, za imenovanje direktorja sploh ne bo več potreben javni razpis, spremenjena zakonodaja omogoča celo poseganje politike v predkazenske postopke, politično kadrovanje pa bo lahko doletelo tudi vse direktorje policijskih uprav in komandirje policijskih postaj, opozarjajo naši sogovorniki.

Prejšnjo sredo so poslanci s 46 glasovi za in 40 proti potrdili predlog novele Zakona o organiziranosti in delu v Policiji (ZODPol). A ta prinaša spremembe, ki bodo zelo škodljive za delovanje Policije, opozarjajo strokovnjaki. 

Ena najbolj spornih novosti zadeva avtonomnost Nacionalnega preiskovalnega urada (NPU). Po noveli bo namreč NPU postal notranja organizacijska enota Uprave kriminalistične policije, enota in direktor urada pa bosta podrejena direktorju Uprave kriminalistične policije. Odpravlja se tudi dosedanji način imenovanja direktorja NPU, saj za to funkcijo ne bo več potreben javni razpis. 

Po novem bo lahko notranji minister usmerjal Policijo v predkazenskih postopkih, vse dokler tožilec ne bo dal pisnih usmeritev.

Vprašanja, kaj te spremembe dejansko pomenijo za Policijo in ali bi nas moralo skrbeti, smo zastavili več poznavalcem sistema.

NPU bo z novim zakonom povsem izgubil svojo avtonomnost, opozarjajo strokovnjaki.
NPU bo z novim zakonom povsem izgubil svojo avtonomnost, opozarjajo strokovnjaki. FOTO: Blaž Garbajs

Jevšek: Zgodila se bo lustracija v vsej strukturi Policije 

Nekdanji direktor Uprave kriminalistične policije Aleksander Jevšek, ki je praktično začrtal pot NPU, saj je sodeloval v medresorski delovni skupini, ki je ta organ ustanavljala, je prepričan, da je zakon škodljiv in pomeni ne samo dokončne razgradnje NPU, ker ga postavlja ob bok običajnega sektorja znotraj Uprave kriminalistične policije, saj mu jemlje pomembnost organizacijske enote. "Zelo problematična in v nasprotju s sintagmo, da je državni tožilec dominis litis predkazenskega postopka, je tudi sprememba 4. člena Zodpol, kjer so črtali omejitev, da minister ne more usmerjati Policije od trenutka, ko tožilec prevzame usmerjanje. Kar je bilo po tem zakonu od trenutka, ko je bil obveščen. Ampak MNZ je najprej spremenil uredbo, po kateri se šteje, da tožilec usmerja Policijo šele od takrat, ko da pisne usmeritve. In po spremembi Zodpol sedaj to pomeni, da lahko minister Hojs usmerja Policijo, vse dokler tožilec ne bo dal pisnih usmeritev. To prinaša nedopustno sivo polje in položi Policijo kot orodje v roke politiki," pojasnjuje. 

Po njegovem mnenju so ob tej politični instrumentalizaciji Policije nedopustni tudi členi, ki govorijo o tem, da se bodo v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona pričeli posebni izbirni postopki za položaje vodij na Generalni policijski upravi, za direktorje policijskih uprav in za vse komandirje policijskih postaj, ki so sedaj spremenjeni celo v načelnike policijskih postaj. "Očitno je nekoga tako ideološko motil ta termin, ki je bil doslej v uporabi. Zgodila se bo torej lustracija v vsej strukturi Policije," napoveduje.

Zakon omogoča lustracijo in zamenjavo vseh 111 komandirjev policijskih postaj in 8 direktorjev policijskih uprav ter vseh vodij notranjih organizacijskih enot na Generalni policijski upravi. strokovnjak za policijska pooblastila Miroslav Žaberl

Žaberl: Omogoča se čistke vse do ravni komandirja PP 

Strokovnjak za policijska pooblastila Miroslav Žaberl pravi, da sprememba zakona prinaša nekaj pričakovanih rešitev, ki so se nakazovale že prej in kažejo na slabljenje avtonomnosti in posege v kadrovsko strukturo. Predhodne pripombe vrhovnega državnega tožilstva, policijskega sindikata in informacijskega pooblaščenca so bile po njegovem mnenju na mestu, "a tudi skoraj neupoštevane".  Več določb je označil za nesprejemljive. 

NPU po njegovih besedah postaja neavtonomna organizacijska enota Uprave kriminalistične policije GPU, kar v konceptu spreminja prvobitno zamisel o njegovem delu. "NPU je zdaj vezan na direktorja kriminalistične policije, direktor NPU pa se ne bo imenoval po posebnem natančnem postopku, kot se je do zdaj." 

Črtanje 49. člena, ki govori o imenovanju in razrešitvi direktorja NPU, ter dodane spremembe glede pridobitve in prenehanja položaja v Policiji, po besedah Žaberla omogočajo "lustracijo in zamenjavo" 111 komandirjev policijskih postaj, osmih direktorjev policijskih uprav in vseh vodij notranjih organizacijskih enot GPU. "O prenehanju položaja komandirja policijske postaje bo lahko odločal generalni direktor Policije celo brez predloga direktorja policijske uprave. Razlogi za razrešitev so zelo široki in nedorečeni. S tem, se hkrati omogoča 'čistke – lustracijo' vse do ravni komandirja policijske postaje, saj bodo vsi vodje na teh položajih v določenem obdobju po sprejemu zakona na prepihu."

Po njegovem mnenju je sporna tudi sprememba pri usmerjanju Policije, ki krepi položaj ministra oz. ministrstva za notranje zadeve v odnosu do usmerjanja Policije v predkazenskem postopku in (začasno) anulira državnega tožilca, ki je po Zakonu o kazenskem postopku za to v konkretnih predkazenskih postopkih edini pooblaščen, da kot dominus litis (gospodar postopka) usmerja konkretno policijsko preiskavo. Sprememba je povezana s predhodno spremembo Uredbe o sodelovanju med Policijo in državnim tožilstvom, kjer je po novem določeno, da se šteje, da je državni tožilec usmerjanje prevzel šele, ko je dal pisne usmeritve. "Rešitev bi bila, da ostane po starem ali pa da gremo v koncept tožilskih policistov. Policisti, ki preiskujejo določena kazniva dejanja, so detaširani in pod ingerenco državnega tožilstva. Nujno bi bilo treba tudi urediti obveščanje državnega tožilstva oz. notita criminis v Zakonu o kazenskem postopku," pojasnjuje.

Spremembe glede sodelovanja z veteranskimi in drugimi stanovskimi organizacijami so po mnenju Žaberla vprašljive z vidika izbora "ustreznih veteranskih organizacij s pridihom politizacije pri izbiri sodelujočih s Policijo". 

Pri novostih glede sklenitev delovnega razmerja se sprašuje: "Ali je to določilo podlaga za omogočanje ponovne zaposlitve in zagotovitev količnika nekdanjim policistom, ki so po volji vsakokratni trenutni oblasti?"

In zakaj bi imel direktor GPU tri namestnike namesto dveh? "Dva za kriminal in uniformo, tretji bi bil najverjetneje za spremljajoče dejavnosti, če pa večino spremljajočih dejavnosti za Policijo opravi MNZ. Morda v šali: tretji bi lahko pokrival avtocestno policijo, ki je sedaj v rangu Uprave."

Zgodila se bo lustracija v vsej strukturi Policije, napovedujejo poznavalci.
Zgodila se bo lustracija v vsej strukturi Policije, napovedujejo poznavalci. FOTO: Aljoša Kravanja

Pirnat: Vlada in DZ sta povsem izničila samostojnost NPU

Bistvena je določba, da se črta 49. člen, pa ocenjuje pravnik Rajko Pirnat. To pomeni, da NPU postane zgolj notranja organizacijska enota drugega nivoja (znotraj večje organizacijske enote) in javni natečaj sploh ni več potreben, ampak gre preprosto za trajno premestitev znotraj organizacijske strukture. "Vsaj tako je razumeti prvi odstavek 49. a člena, ki se splošno sklicuje na pravila za zasedbo delovnega mesta iz ZJU (147. člen in naslednji – interna premestitev). ZJU zahteva natečaj le pri novi zaposlitvi javnega uslužbenca in pri zaposlitvi na t. i. položajna delovna mesta, med katerimi so tudi predstojniki organov v sestavi ministrstva (na te določbe se je skliceval 49. člen). NPU pa to seveda ni," pojasnjuje. Sam sklepa, da se za NPU nova 49. a in 49. b v večjem delu ne uporabljata. 

"Vlada je s to spremembo, in DZ je to sprejel, povsem izničila samostojnost NPU, saj ga je spravila na raven notranje organizacijske enote drugega ranga," je prepričan.

In kaj to pomeni za začasno odredbo delovnega sodišča, ki v primeru odstavljenega direktorja NPU Darka Muženiča prepoveduje imenovanje novega direktorja? Po Pirnatovem mnenju bi kršili to prepoved, če bi po kakršnem koli postopku imenovali direktorja, dokler ni odločeno v zadevi zahtevka za ponovno zaposlitev Muženiča. Kot predvideva, bodo sodišča uporabljala pravo, ki je veljalo v času razrešitve Muženiča in zato bodo verjetno odločila, da ga morajo imenovati nazaj na mesto direktorja. "Do takrat je po mojem mnenju zadržan vsak postopek imenovanja novega direktorja NPU, tudi s premestitvijo. Res pa je, da potem, po novem pravu, direktor NPU ne bo več zaščiten in se ga bo preprosto kadar koli lahko premestilo in imenovalo drugega."

Poklukar: Novela omogoča čistko na vseh nivojih vodenja v Policiji

Nekdanji minister za notranje zadeve Boštjan Poklukar meni, da sprejeta novela Zakona o organiziranosti in delu v Policiji pomeni "ponovno vrnitev politične policije v Slovenijo ter žalosten pokop avtonomnosti in nepristranskosti slovenske Policije". 

"Novela zakona ministru za notranje zadeve daje neomejeno možnost védenja in lomastenja po odprtih operativnih postopkih Policije, degradira avtonomnost NPU ter omogoča čistko na vseh nivojih vodenja v Policiji. Kljub nekaterim nujnim in potrebnim spremembam Zakona o organiziranosti in delu v Policiji je ta novela slovensko Policijo močno oddaljila od modernih, demokratičnih in avtonomnih evropskih policij," dodaja Poklukar.

Oster odziv opozicije in Jasniča 

Spomnimo, tudi v delu opozicije so prejšnji teden opozorili, da bo lahko po spremembi zakona minister za notranje zadeve usmerjal policijske preiskave. Po njihovem mnenju bo novela povzročila dokončno politično podreditev NPU, da ta ne bo več avtonomen pri preiskovanju kaznivih dejanj, ter dokončen politični prevzem Policije in čistko v njej. 

Predsednik stranke upokojencev Ljubo Jasnič je glasovanje poslancev DeSUS označil za izdajo. "Poslanci so odločno glasovali za prav vse sklepe in predloge vlade, vključno z najbolj spornimi, med katerimi naj izpostavim samo novelo zakona o nalogah Policije, ki NPU podreja vodstvu Policije in s tem omogoča nadaljnjo instrumentalizacijo ter politizacijo Policije," je dejal. 

Žalosti ga podpora poslanske skupine vladnim ukrepom, predvsem pa zakonodajnim predlogom, ki so škodljivi za to državo. Svet stranke zaradi škodljivih, še posebej pa represivnih ravnanj ne podpira te vlade. "Zakon o nalogah Policije, ki NPU podreja vodstvu Policije, je eden izmed takšnih ukrepov."

Pod vsako naslednjo akcijo Hojsovega ministrstva, ki bo omajala delovanje NPU, bo poslej stal tudi pečat stranke DeSUS, je opozoril in dodal, da je to v izrazitem nasprotju z interesi in vrednotami stranke DeSUS. "Morda je takšno glasovanje poslancev v skladu z njihovimi osebnimi interesi, je pa v neposrednem nasprotju z interesi stranke DeSUS, ki naj bi jo zastopali," je še dejal. Na nacionalni televiziji pa je pred dnevi opozoril, da bi bilo dobro, če bi se poslanci spomnili na vse tiste volivce, ki so jim dali glas, da so bili izvoljeni. 

Minister za notranje zadeve Aleš Hojs je na kritike odgovoril, da je v noveli jasno zapisano, da je NPU popolnoma avtonomen pri odkrivanju in preiskavi kaznivih dejanj. Je pa odpravljena "samopostrežba" glede izbire, katere primere bo NPU preiskoval. Z novelo se tako določa način in postopke priprave kataloga tistih kaznivih dejanj, ki jih NPU mora preiskovati, pred tem pa ga morata potrdili direktor kriminalistične policije in generalni direktor Policije.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (699)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

cool1
17. 12. 2021 12.24
+1
Hojs dela s policijo in Olajem pa vse navzdol to , kar mu paše. Pa vsi samo gledajo, nihče nič ne naredi, sindikati nekaj momljajo, pa nič od njih, vsi policaji bi morali že zdavnaj biti na cesti in protestirati, da z njimi nekdo tako ravna in jih obravnava ! Pa saj policaji niso zaporniki ali nekaj takega , zaslužijo si pošteno obravnavo, plače in spoštovanje !
Žnabl
28. 10. 2021 17.27
+1
Preje so si postregli z primeri ki so bili kriminalistu všeč ali mu je pasalo nekoga preiskovati,zdaj bodo morali pa vse prijave enako obravnavati kar je edino prav.KONEC JE Z SAMOPOSTREŽBO
asdfghjklqwertz
28. 10. 2021 12.03
+1
Beg možganov, kot jo smrduhi v politiki imenujejo, bo še večji, saj mladi tapametni več ne bodo hoteli delati v tako zavoženi državi.
NeeeeeeY
28. 10. 2021 11.40
+2
Seveda si je! Tudi informatiko si je, pa čeprav javne službe imajo svoje IT rešitve že narejene. Sedaj so si še to priredili, da bojo spremljali vse informacije javnih služb
NeeeeeeY
28. 10. 2021 11.41
+2
AntiMarksist
28. 10. 2021 10.56
-1
Policija spada pod izvrsno vejo oblasti in posledicno spada pod pristojnost vlade. Levicarji mislijo, da ce so svoje kadre nastavili, da so sedaj nedotakljivi ko pride do spremembe oblasti. Demokracija.
kr_en_moz
28. 10. 2021 10.45
-3
Da ne bi zaceli s Kresalovko in NPUjem.... Levnuharji se tresejo, ker izgubljajo kontrolo nad vsem. Upam da se jih po volitvah dokončno rešimo. Ne zavajajte ljudi
M teorija
28. 10. 2021 10.28
Dokončno da volitev ni glih dokončno!?
zdrava.pamet
28. 10. 2021 10.09
-3
Pa še dojenček bi ugotovil, da samo hujskate nevedne ljudi...kdo pa vam še kaj verjame, razen nekih rdečih plačanih komentatorjev ....
resslovenka
28. 10. 2021 10.35
+8
Nehaj. Nismo vsi rdeči plačanci. Kar za vašo sekto nebi mogla trditi. Menjate nicke kot spodnje gate. Po vaših komentarjih sodeč, vas ni težko prepoznati. Vaš propagandni stroj normalno razmišljajočim ljudem obrača želodec. Resnicno, po vsem tem dogajanju v zadnjem letu in pol. 😎
zdrava.pamet
28. 10. 2021 10.07
-5
Rdeči politiki so od nekdaj imeli podrejeno policijo, res je. Sedanji kao sindikati pa so še vedno podrejeni rdečim politikom.
tovarišinajuriš
28. 10. 2021 09.39
+3
...iz kvazi komunista v orto komunjaro...je to genetska ali evolucijska sprememba amebe???
tovarišinajuriš
28. 10. 2021 09.35
+2
... iz kvazi komunista v orto komunjaro...je to genetski ali evolucijski razvoj amebe ???
murinar
28. 10. 2021 09.34
+8
Hojs ; uredite rome ! Preberite članek v" Slovenske novice ", romi v Šentjerneju sošolcem nož na vrat in glavo v školjko ! Torej kje so seaj razne nevladne org . katere so namenjene za delati zdraho in dobiti dobro plačo !
dr.Fen0men
28. 10. 2021 09.27
-6
Saj so bili vedno podrejeni. Levakom namrec!
resslovenka
28. 10. 2021 10.36
+5
Uporabnik1542745
02. 11. 2021 20.37
bobiv
28. 10. 2021 09.25
+8
Vse je dvorezen meč, vsakič, ko se bo menjala oblast bo nastavila svoje kadre, ko se bo po naslednjih volitvah to zgodilo, bo nov notranji minister lahko usmerjal in vplival na NPU, da bo raziskala kriminalne rabote te vlade, vse se lahko tej vladi vrne kot bumerang. Je pa res, da bo imela naslednja vlada veliko dela, da bo počistila vse politično nastavljene kadre! Žal je tako!
AntiMarksist
28. 10. 2021 10.58
-3
Ja, samo ce pridejo na oblast levi, o teh menjavah ne bodo mediji niti pisnili.. ce pa to pocne JJ je pa to dokaz totalitarne ideologije..
prinašalec2
28. 10. 2021 09.14
-2
Ja, kdaj pa politika ni bila prisotna v teh organih in to malo nolj drastično in z večjimi poobastili kot sedaj? Dajte se nehajte sprenevedat levičarji , mediji pa delat takšne butaste zgodbe iz tega.
Jožajoža
28. 10. 2021 08.59
+3
Ker policija napada ljudstvo po navodilih vladajoče stranke – ker vladajoča stranka torej zlorablja policijo kot sredstvo svoje vladavine – imamo opraviti s policijsko diktaturo.
Bolfenk2
28. 10. 2021 08.48
-6
Seveda bi bilo bolje, da je policija neodvisna od politike. Ampak to lahko le sanjamo. NPU je ustanovila leva politična opcija, da so imeli svojo policijo za diskreditacije nasprotnikov. KULovce sedaj samo boli, da je Hojs postavil svoje šefe in zanenjal njihove.
resslovenka
28. 10. 2021 08.20
+9
Policija je podrejena tej vladi in dela kot se ji naroči. Dejstvo. 😎
flamengo
28. 10. 2021 08.06
-8
V bistvu je policijo in npu iztrgala iz rok leve politike. Zdaj se bo končno lahko preiskoval kriminal raznih ekstremno levih družin.
resslovenka
28. 10. 2021 08.18
+5
Tudi desnih, bi se moral NPU polotiti, če smo pošteni. Preveč jih je tudi na desni. Vi pa samo eno plat medalje vidite? Bolano!! Sploh pa naj bi to bila neodvisna institucija. Pa ni! Drugod po svetu delajo v takih institucijah ljudje leta in leta. Pri nas pa se menja ljudi na položajih vsakič, ko se zamenja vlada. Zato, da služi politiki. Katerikoli že. 😎
MladInPerspektiven
27. 10. 2021 21.35
+11
Politiki so podredili ne samo policijo, ugrabili so nam državo in že 30 let nas delijo in kradejo premoženje. Poleg tega pa pišejo neko LAŽNIVO zgodovino, ki odgovarja SAMO njim. Ampak se sprašujem kaj bo ko bo vse pokradeno in prodano od čega boste živeli vi STARI prd-ci ki ste tiho in podpirate leve in desne. MI mladi (vsaj večina izobraženih) itak gremo v tujino in bomo imeli dostojno pokojnino. Politiki bodo imeli tudi dostojno (previsoko)pokojnino vi pa jih slepo podpirajte naprej. Vse bi morali zmetati ven v pripor in preveriti do centa kako so dobili denar .... seveda njihove svojce tudi ... ampak to je utopija OFCE bodo vedno OVCE in basta