Slovenija

Spet našli mrtvo risinjo: časa za rešitev populacije je vse manj

Novo mesto, 22. 10. 2012 10.50 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Na območju Travnega Dola so našli mrtvo risinjo. Bila je shirana, truplo je tehtalo le 10,5 kilograma. Na biotehniški in veterinarski fakulteti opozarjajo, da je treba preprečiti vnovično izumrtje te vrste v Sloveniji.

Potem ko so sredi julija na Kočevskem poginili risinja Maja in njeni trije mladiči, so v začetku oktobra našli truplo starejše risinje blizu Travnega Dola pri Uršnih selih. Kot so sporočili iz Skupine za ekologijo živali (Biotehniška fakulteta) in Inštituta za zdravstveno varstvo in gojitev divjih živali, rib in čebel (Veterinarska fakulteta) je bila risinja že nekaj časa mrtva, zato je bilo njeno truplo deloma že razpadlo.

Na ministrstvu za kmetijstvo in okolje potekajo dogovori o možnih ukrepih za preprečitev vnovičnega izumrtja risa pri nas.
Na ministrstvu za kmetijstvo in okolje potekajo dogovori o možnih ukrepih za preprečitev vnovičnega izumrtja risa pri nas. FOTO: Miha Krofel

Na Veterinarski fakulteti so po pregledu iz vzrokov smrti izključili mehanske poškodbe in strelne rane, žival pa je bila negativna tudi na trihinelozo in črevesne zajedavske bolezni. Risinja je bila shirana, njeno truplo pa je tehtalo le 10,5 kilograma. Natančnejšega vzroka podhranjenosti in smrti zaradi napredujočih procesov razpadanja ni bilo mogoče ugotoviti.

Za risinjo Majo s Kočevskega, ki je poginila julija, so na Veterinarski fakulteti sicer ugotovili, da je poginila zaradi gnojne pljučnice. Ob tem sta tudi močna izčrpanost in garjavost živali skupaj z nedavno brejostjo pripomogli k zmanjšani odpornosti organizma ter posledično večji dovzetnosti za okužbe.

Težave zaradi parjenja v sorodstvu

Risinja Maja
Risinja Maja FOTO: Miha Krofel

V omenjeni skupini in na inštitutu pravijo, da ni mogoče zanesljivo trditi, v kolikšni meri bi lahko na smrt risinj vplivalo parjenje v sorodstvu. "Smo pa z genetskimi analizami že potrdili, da je bilo pri risinji z Velike gore parjenje v sorodstvu izrazito," so dodali. 

Kot so razložili, je parjenje v sorodstvu izrazito pri večini risov v Sloveniji. Genetske raziskave, ki so jih opravili do sedaj, so pokazale, da se je stanje poslabševalo z vsako naslednjo generacijo od ponovne naselitve treh parov risov leta 1973. "Danes so si vsi risi pri nas v povprečju med seboj že tako sorodni, kot da bi si bili bratje in sestre," pravijo. Tako so glede na majhno število naseljenih živali težave zaradi parjenja v sorodstvu pričakovane.

V skupini in na inštitutu pravijo, da je praktično nemogoče, da bi tej populaciji risa v kratkem uspelo vzpostaviti povezavo in genski pretok s katero koli drugo populacijo risa. Tako ocenjujejo, da je trenutno edina možnost za zmanjšanje posledic nadaljnjega parjenja v sorodstvu dodatna naselitev posameznih risov iz drugih populacij. Tako bi namreč "osvežili kri".

"Kot kažejo tudi ti zadnji primeri najdenih poginulih risov, je časa za takšen ukrep verjetno vedno manj," opozarjajo. Na ministrstvu za kmetijstvo in okolje se na pobudo članov Strokovne komisije za podporo pri načrtovanju upravljanja z velikimi zvermi sicer že dogovarjajo o možnih ukrepih za preprečitev vnovičnega izumrtja risov pri nas. "Pričakujemo, da bo prvi osnutek načrta nujnih ukrepov v sodelovanju z lovskimi organizacijami, ki pri takšnih aktivnostih seveda igrajo ključno vlogo, pripravljen v naslednjih mesecih," so še dodali v skupini in na inštitutu.

  • MERCATOR zivalice
  • ŽAN
  • ŽIGA
  • ROK
  • VESNA
  • SAŠA
  • BRUNO
  • LIZA

KOMENTARJI (72)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Rolesx
23. 10. 2012 12.04
-5
Kok so ljudje prijazni...nemorëš verjet!Za risa bodo nardil vse...za ateke ki delajo brez place pa nc!
Regratt
23. 10. 2012 09.45
+3
Če pogoji niso primerni, žival ne more preživeti.
storž 43
28. 06. 2013 06.45
Saj pogoji so pri nas primerni.Vzrok izumiranja je verjetno zaradi parjenja v sorodstvu.Rešitev bi bila osvežitev krvi z uvozom novih risov.
slovenec09
23. 10. 2012 08.55
+6
skoda res teh lepih bitij, se nikol ga nisem videl pa sem iz kočevja in veliko po gozdu, od hrane ze ni mogel poginit, saj je misis in zajcev veliko po gozdi
pika poka ježek
23. 10. 2012 08.48
+0
Parjenje v sorodstvu ne vodi do genetskih napak, res pa je da se zaradi parjenja v sorodstvu genetske napake z generacijami ne izrodijo, temveč se ohranjajo. Vsa populacija gepardov je v genetskem sorodstvu, pa še vedno obstojajo.
SilverBullet
23. 10. 2012 10.04
+2
branko69
23. 10. 2012 08.18
+7
Pri plenilcih je narava poskrbela, da parjenje v sorodstvu ni problem, saj so vedno maloštevilni. Število plenilcev vedno regulira številčnost plena, tu pa nastopijo lovci, ki so si vzeli pravico "naravnega regulatorja" . Če je plena malo, ris dosti težje najde bolne in ostarele primerke "lahkega plena" saj je čiščenje glavna funkcija plenilcev. O sedanjih lovcih, ki so varuhi narave pa samo to, ko se lovec odloči za odstrel srnine družine, mora najprej ustreliti mater, saj se prestrašeni mladiči kljub hrupnemu strelu in vonju po materini krvi vrnejo k njej in zopet pok! Ampak ta primitivna morija se odvija skrita pred očmi ljudi. Če kateri lovec to bere, naj pove če lažem.
SilverBullet
23. 10. 2012 10.06
-3
Katerega plena pa je malo zaradi lovcev? Prosim, ne minusov, preverljivih dejstev smo lačni. Minus ne napolni želodca, tudi risjega ne.
branko69
23. 10. 2012 10.56
+2
Ker je v Sloveniji krepko preko 20 000 lovcev, ki nimajo pušk za okras, je vsega plena dosti manj. Ris lovi nekje do velikosti srne, prav tako večina lovcev, le najbolj pogumni si upajo iz preže (ki me zelo spominja na stolpe v konc.taboriščih) in varne razdalje z ostrostrelno puško pokončati kaj večjega.
blabla33
23. 10. 2012 11.10
-2
Lovci so bli že celo človeško zgodovino, to pravico so si vzel lih tko kot ostali živalski primerki. Ne klobasaj neumnosti..
branko69
23. 10. 2012 11.20
+1
Miha Krofel je v raziskavi l.2006 zapisal podatek o prehrani risa 64%srnjadi in 24% jejenjadi, plan odstrela za gorenjsko regijo leta 2012 znaša samo za srnjad 4370 živali!!! Preglednica 4.1.1: Načrt odvzema srne Mladiči-srnjački 655 Mladiči-srnice 656 Lanščaki 437 Lanščakinje 437 Srnjaki 1.093 Srne 1.092 SKUPAJ 4.370
SilverBullet
23. 10. 2012 12.23
+1
Ne pozabi tudi na neposredno tekmovanje medveda in risa za risov plen in verjeten negativen vpliv booma medvedje populacije v zadnjih dvajsetih letih, ko se je ta potrojila. Tudi živali tekmujejo med sabo za hrano in prostor.
devote
23. 10. 2012 00.09
+5
enaki problemi so z bizoni v ameriki...ko pade enkrat populacije večjih sesalcev pod tisoč osebkov/vrsto, preti že vrsti skorajšnje izumrtje. tako, da je bistveno, da se ukrepa že toliko prej.
faronika
22. 10. 2012 22.51
+14
15 ali 20 teh čudovitih živali še živi pri nas!! Bodo pristojni ukrepali kot je treba ali bodo šli risi rakom žvižgat!!?? Ne more nam iti dobro ali boljše! Če prav pomislim je vsak posamezni Slovenec en majhen tajkunček,ki večinoma skrbi samo za svojo rit!! Vsa čast izjemam na vseh področjih!!
SilverBullet
23. 10. 2012 10.07
+3
"Če prav pomislim je vsak posamezni Slovenec en majhen tajkunček,ki večinoma skrbi samo za svojo rit!!" Tu imaš še kako prav. Večina najbolj glasnih je glasnih samo zato, ker oni sami nimajo tistega, kar nekateri imajo. V tem je po njihovem največja krivica tega sveta.
ki?ibleko
22. 10. 2012 21.32
+11
še malo pa bomo tko našli shirane ljudi v sloveniji
biggbrader
22. 10. 2012 22.41
+8
Balkanskega Špijuna poglej, kako je vedno bolj okrogel; navkljub skrbem zaradi malih Jurčkov.
Astro_Lopata
22. 10. 2012 21.22
+1
saj ih izvazajo do francije kakor medvede in tam v pirenejah grejo rakom žvižgat ker napadajo ovce
bongobongo
22. 10. 2012 18.01
+13
a ni čudno risi zaradi sorodstvenih zvez izumirajo mi smo pa vsi nastali iz adama pa eve pa še nismo izumrli
RED_line
22. 10. 2012 19.45
+6
290ktober
22. 10. 2012 19.50
+7
Še dobro da je EVA in ADAM LAŽ!!!!!!!!!!!!!!
Wortex2
22. 10. 2012 19.57
+1
anathea
22. 10. 2012 20.07
+5
dexter, najbolj pa ti, ce v komentarju ne razberes ironije...:P
BMWmunja
22. 10. 2012 16.49
+16
Ris je ena najlepših živali. Kaj bi dal, da bi lahko enega imel doma namesto muce. Kaka tišina bi bila od sosedov....
SilverBullet
23. 10. 2012 10.12
+2
Kupi ali pa ujemi si ga. To je danes moderno. Recimo z medvedi. Velik frajer boš. Ko ti ga bodo pa grde oblasti odvzele, ker bojda kršiš enih sto zakonov in konvencij, ti bo pa cel 24ur.com fan base stal ob strani s komentarji. Pustimo to, da so hitri samo z jeziki, ampak tudi ta solidarnost najbrž človeku da neko zadoščenje.
olpop
22. 10. 2012 13.53
+25
Več kot očitno je da "inbreeding" ali incest ni pravi recept za ohranitev populacije......rešitev je pripeljati nekaj nove sveže krvi! (zgleda da je za nekatere naše "strokovnjake" to le prevelik "kunšt")
Staropramen
22. 10. 2012 13.37
+10
Za več kot očiten nujen poseg bodo rabili kar nekaj mesecev! Kot da že desetletja ne bi bilo vse jasno.
Buco -
22. 10. 2012 13.14
+13
pa ljudje, kje živite! ne nasedat VURSu! oni sistematsko uničujejo oz. iztrebljajo marsikatere rodove živali, od domačih mačk, očitno tudi risov in še česa. ne vem sicer čemu, ampak malce se je zazamislit nad tem, očitno nekdo ki ima vpliv in moč na VURSu odloča o tem, le smola je, da ne mara mačl. No, če ga dobim, mu vse kosti zdrobim!
SilverBullet
22. 10. 2012 13.24
+2
anathea
22. 10. 2012 20.10
+8
vurs je ena najbolj skorumpiranih institucij pri nas, kjer sistematicno delajo proti dobrobiti zivali....vse je zlagano, podkupljeno, pa vsi jih pustijo pri miru...
samburin
22. 10. 2012 21.43
-1
Se strinjam morda bo bolje ko bo Špelićeva skupaj z Janšo odšla.
SilverBullet
23. 10. 2012 09.37
+3
Kaj pa DURS? Oni imajo, menda, tudi prste vmes. DARS? Tudi ti so mi sumljivi. SARS? Ne vem kdo ti so, ampak stavim da so tudi ti vpleteni.
McClain
22. 10. 2012 12.44
+24
Pa jaz ne vem kaj se mate tolk za menit: odpeljite 30 risov v Italijo in pripeljite vsaj 30 drugih. Ce bi to bila "moja firma", bi to speljal v 14ih dneh.
RED_line
22. 10. 2012 13.06
-7
BMWmunja
22. 10. 2012 16.48
+6
anathea
22. 10. 2012 20.12
+6
ociten problem pri nas je, da so na pravih mestih nesposobnezi, toliko visoko izobrazene populacije imamo, pa tako nam skriplje povsod, da je to postal ze svetovni fenomen. Ti McClain pa poslji predlog na VURS....morda se jih pa tokrat kaj prime...
samburin
22. 10. 2012 21.44
+4
V Italiji ni risov tam še gobe ne rastejo!
SilverBullet
23. 10. 2012 09.39
+1
Gobe že rastejo, samo ne sme jih ravno vsak trgat, kjer se mu zahoče.
Insignia90
22. 10. 2012 12.35
+51
pa pm sem jezen, vsaki kotiček narave se butasti ljudje naseljujejo.
santamaura
22. 10. 2012 12.46
+25
Tudi jaz Potem pa ustanovijo neka ministrstva za okolje in kmetijstvo , ki jim zakonsko dovoli pobiti vse kar še ni mrtvo
SilverBullet
22. 10. 2012 13.27
-12
Mogoče pa lahko vidva prva spraznita okolje, ki ga je za vas nekdo ukradel živalim? Tako, da bosta mož beseda. To bi bila taka lepa gesta. Dokaz, da mislita resno in ne zgolj govoričita.
Insignia90
22. 10. 2012 14.20
+8
SilverBullet moj kraj ni nevem kako grozno razvit in poseljen. Ampak vseeno napram tistim vukoj*ebinam v bližini kočevskega gozda je New York za njih. Pol bi morali iz mojega območja izsleiti 5000 ljudi tam pa koljejo rise, medvede in volkove zaradi enih bogih 10 ljudi ki tam živijo in želijo ravno tam pasti živino kot da drugje v sloveniji ni placa za pasti živino !!!! >:( S tem da moj kraj ima več stoletno tradicijo, medtem ko tiste rovte tam doli so pa po večini postale naseljene, nekje v sredini prejšnjega stoletja. In še to glede nato kako mala je Slovenija in glede nato kaka sreča in veliko naključje je, da obstaja v Sloveniji območje tako okrnenjene narave, da še sedaj v 21. stoletju najdeš zveri kot so medved, volk in ris. Kateri so zelo redki v Evropi, jih je treba zaščitit tudi za ceno izolacije nekega območja, ki itak ni nič posenega, da bi ravno tam morali ljudje živeti.
SilverBullet
22. 10. 2012 14.37
-3
Pusti Kočevsko, kaj pa drugje? Medvedi, volkovi, risi... so tudi drugje. Živali so bile pa definitivno tudi tam, kjer je danes samo beton in veliki avtomobili. "Incidenti" in neljubi stiki med zvermi in ljudmi oziroma njihovimi živali se dogajajo tudi drugje. Jaz se strinjam, da je Kočevsko posebna stvar, ampak kaj pa drugje? Ne dogaja se vse na kočevskem.
anathea
22. 10. 2012 20.16
+4
seveda so bili, sam ni jih treba pregnat se iz tistih delov, kjer vsaj lahko domujejo sedaj. kmetje iz kocevja so povecini vsi zavrnili zastonj pse, ki bi jih dobili od ministrstva, ti psi bi varovali njihove crede in odganjali divje zivali. Pa seveda nocejo....nadomestilo za zaklano ovco je visje kot prodajna cena le te...potem pa so imeli neke neumne izgovore, da to pol niso druzinski psi - seveda ne, to so psi cuvaji, ki jih kmet na takem podrocju za moje pojme mora vzeti v zakup!!!!!!
SilverBullet
23. 10. 2012 09.49
+1
@anatea Vse v redu, imaš prav. Ampak, potem pa medved pride na sredo vasi, recimo, nekje pod Nanosom, pa spet vik in krik o tem, kako na Kočevskem ljudje vdirajo v medvedji brlog. Lepo prosim, ne dogaja se vse na Kočevskem. In ne širijo se samo naselja v gozdove, temveč se tudi včasih obdelane površine okoli vasi zaraščajo in gozdovi širijo proti naseljem. So naselja, mimogrede, ki so tam že 500, 600 in več let. In se v tem času niso nič bolj premaknila k medvedjim brlogom. Pa vseeno se na sredi vasi srečujejo z medvedi, česar spomin živih in izročilo mrtvh ne pomni. Ne dogaja se vse na Kočevskem. In ne moreš kar za vsak primer šablonsko ustreliti klišejev o kočevskih kmetih, progresivnem koloniziranju medvedjih brlogov in krčenju gozdov.
RED_line
22. 10. 2012 12.27
-2
ochi
22. 10. 2012 12.15
-54
spet se človek igra lastnika narave. če je tej vrsti namenjeno izmurtje v našem okolju, so be it.
beowulfsam
22. 10. 2012 13.05
+37
Torej če človek pobije in/ali odvzame življenjski prostor eni vrsti ji je namenjeno izumrtje? Ah kako bi bilo fino, če bi ti kdaj zbolel za čim hujšim in bi ti dohtar rekel: žal ti je namenjeno (iz)umrtje, so be it.
Perun55
22. 10. 2012 23.59
-1
Clovek je dominantna vrsta, kaj cmo. prosto po Darwinu. Samo ce pa naj bi clovek (kot najbolj inteligentna vrsta) to dopustil, je pa drugo vprasanje. Ampak predvsem moralno-filozofsko.
Kwaj
22. 10. 2012 12.08
+61
Nori ljudje se naseljujejo tam kjer je njihovo bivališče pol pa jokajo na ministrstvo za odstrel!!!!Naši pijani lovci pa komaj čakajo na to...............
SilverBullet
22. 10. 2012 12.18
-29
mate08
22. 10. 2012 12.38
+3
Fotelska gripa razsaja po enih malomeščanski glavcah
big_foot
22. 10. 2012 13.12
+8
Trot. Na račun lovcev sploh imamo risa. Malo se pozanimaj kaj pišeš ne pa kar tako od oka nekaj trobit ker se ti nekaj zdi. Jagri imamo tudi kaj drugega za počet kot pa streljat in se v gostilni hvalit da veš.
Staropramen
22. 10. 2012 13.39
+9
SilverBullet
22. 10. 2012 13.50
+9
Lovci so tisti, ki so jih naselili. Niso jih naselili kaki dolgojezični zapečkarji živeč za internetom, če si prej to mislil. Tudi se niso sami.
SilverBullet
22. 10. 2012 15.20
+10
Lovci jih niso iztrebili, ker tega, kar danes pojmujemo pod pojmom "lovec", takrat ni bilo. Niso obstajali. Iztrebili so jih takratna gospoda veleposestniki, navadna raja z motikami, palicami in pastmi ter tedanja oblast, ki je za pobijanje "škodljivih" zveri plačevala nagrado. Lovci, kot ta pojem pojmujemo danes in delujejo pod okriljem LZS, pa so risa nazaj naselili.
Staropramen
22. 10. 2012 22.58
+0
Od 1978 do 2002 je bilo ustreljenih, povoženih in poginulih risov 142! Odstrel je bil dovoljen že 5. leto po naselitvi. Študija
Perun55
23. 10. 2012 00.05
+3
Kwaj, na neki tocki v zgodovini je ta trditev veljala za prakticno vsako naselje, magari sredi Sahare.
kolcamož
22. 10. 2012 12.08
+12
žalostno ,živalim že primanjkuje hrane,kaj bo počel človek,ko mu bo primanjkovalo za osnovno preživetje,,,hudo bo ..HOROR
Perun55
23. 10. 2012 00.07
+2
Izbrisal 99% vrst na planetu in dovolil obstoj le kulturnim rastlinam. Potem pa si predstavljaj. Monokulturna mega-polja in podobno. Dejansko lahko zemlja prezivi 20-25 milijard ljudi. Ce prakticno popolnoma izbrisemo pojem divjine, in na svetu obstaja samo mesto in kmetisko zemljisce.