Slovenija

'Socialni standard slovenskih kmetov pada'

Ljubljana, 08. 03. 2010 13.47 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Nadaljevanje padanja odkupnih cen hrane pri kmetu pomeni, da bo ta sektor zabredel v hude težave glede pokrivanja socialnih prispevkov, davkov in drugih obveznosti, pravijo v KGZS.

Razmere po mnenju predsednika KGZS niso dobre, saj se dohodek kmetov realno zmanjšuje, cene hrane pa se zvišujejo.
Razmere po mnenju predsednika KGZS niso dobre, saj se dohodek kmetov realno zmanjšuje, cene hrane pa se zvišujejo. FOTO: Reuters

V kmetijstvu se v zadnjih letih poslabšuje dohodkovni položaj kmetov, je opozorila Kmetijsko-gozdarska zbornica Slovenije (KGZS). "Pričakujemo, da se bo vlada resno seznanila s tem problemom in poskušala priti do bolj enakomerne porazdelitve stroškov oz. prihodkov v repro verigi," je poudaril predsednik zbornice Ciril Smrkolj.

Kmetje in potrošniki plačujejo ceno nerazumnih apetitov nekaterih členov v verigi od vil do vilic, predvsem trgovine. Zavzemamo se za razumna razmerja v sestavi cene in za javno razgrnitev deležev posameznih členov v tej verigi. S tem bi lahko vsi ugotovili, da je delež kmeta pri končni ceni izdelkov zelo majhen in da tudi zaradi tega življenjski standard kmetov pada. Zato želimo, da vlada v izhodni strategiji del pozornosti nameni tudi kmetijstvu. Ciril Smrkolj

Po njegovem mnenju bi morala vlada pomagati pri reševanju dohodkovnega položaja kmetov, in sicer v okviru možnih ukrepov predvsem pri davčni politiki, neobdavčitvi kmetijskih zemljišč in gozdov. "Vlada bi morala doseči, da se v repro verigi pride do bolj enakomerne prerazporeditve stroškov ali prihodkov. Zaskrbljeni smo, da kmetje, zadruge in živilskopredelovalna industrija dobijo v končni ceni manjši del, trgovina pa v tem prehranskem delu pobere večji del cene," meni Smrkolj. Opozoril je še, da kljub ukrepom kmetijske politike pada socialni standard slovenskih kmetov.

Kljub ukrepom in sredstvom države in EU, ki so namenjeni kmetijski politiki, pa se poslabšujejo razmere tudi za potrošnike – cene hrane v Sloveniji se namreč zvišujejo, izpostavlja Smrkolj.

Cene kmetijskih pridelkov so se lani v primerjavi z letom prej znižale za 14,6 odstotka, skupna vrednost odkupljenih kmetijskih pridelkov pa je padla za 15,2 odstotka, na 449,3 milijona evrov, je opozoril Smrkolj.

Cene rastlinskih izdelkov so se lani v primerjavi z letom 2008 znižale za 19 odstotkov. Cene proizvodov in storitev za tekočo porabo in naložbe (inputi) pa so se lani v primerjavi z letom 2008 znižale za 5,4 odstotka.

Predsednik zbornice pričakuje ureditev nastalih razmer, "kajti nadaljevanje padanja odkupnih cen hrane pri kmetu pomeni, da bo ta sektor zabredel v hude, tudi likvidnostne težave, nezmožnost pokrivanja socialnih prispevkov, davkov in drugih obveznosti".

Zbornica ob tem poziva vlado, naj se usede z nevladnimi organizacijami v kmetijstvu in drugimi akterji v repro verigi. Smrkolj želi, da bi v teh pogovorih prišli do javnega razmerja, koliko je upravičen strošek dela in vložkov v pridelavi, v predelavi in koliko v trgovini. "Brez resnega dialoga v tem segmentu so stvari za razvoj kmetijstva videti zelo slabe," je poudaril Smrkolj.

"Ob takih gibanjih cen storitev za tekočo proizvodnjo in vedno slabšem dohodkovnem položaju kmetje ne pokrivajo več prireje in pridelave. Realni faktorski dohodek v kmetijstvu se je lani zmanjšal za 16,5 odstotka v primerjavi z letom 2008," je dejal Smrkolj.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (47)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

User60398
09. 03. 2010 02.48
casi so taksni,da vsak vsakega nateguje in hoce denar...
User60398
09. 03. 2010 02.47
Pri nas se prevec govori....nic se pa ....,pejte to naredit,kot nasi pogumni sosedje....ala jim vera...bravo Hrvatje
User428616
09. 03. 2010 00.09
Nr.1 ti si en običen.... da nebom rekel kaj. poserem se ti na dokaze in dejstva. a si že kdaj videl motiko in kramp od blizu? a si kdaj delal na njivi (poleti)? a si kdaj vstal zjutraj ob 5 da si lahko pujse al pa krave nahrano.. sam ne bluzi k nimaš pojma... lepo sedi za mizo, prekladaj papirje. o kmetijstvu pa ne pametuj...
NoExit
08. 03. 2010 22.00
Nr1..... 1. Dokler bodo kmetje sejali in sadili tisto kar jim je všeč in potem čakali, da pride kupec na dvorišče - si naj kar sami pomagajo. ..2. Dokler bodo vsak, ki ima 5 krav in 2.5ha zemlje zahteval subvencije in se imel za kmeta - si naj sami pomagajo. 3. Dokler bo vsak, ki ima 2.5ha zemlje imel priključke in traktorje kot nemški kmet z 100ha - si naj sami pomagajo. 4. Vsi smo na trgu. Če vam ne gre, ali če ne znate, prodajte zemljo tistemu, ki zna in zmore. Nr.1 .. Z polno ritjo je lahko srat !
User490089
08. 03. 2010 21.32
ko smo kakšno desetletje nazaj rinili v eu, so kmetje opozarjali na nevarnost nekonkurenčnosti. in to se nam dogaja na vseh frontah! predragi smo!
User421277
08. 03. 2010 18.41
Vsi ki pišete čez kmete pa razložite zakaj vsako leto toliko kmetij propade verjetno ne zaradi blagostanja.Vsi fovšlivci pojdite delat na kmetije ,če ste sposobni.
User420976
08. 03. 2010 18.26
Ciril Smerkol je na poziciji Kmetiske zbornice in govori neumnosti, kot že toliko predhodnikov pred njim. Jokati po "toči" je prepozno! Ne on in ne drugi agrarni ekonomisti niso pristopili k dolgoročni kmetijski razvojni rešitvi po EU kriterijih, ki bi kmetu prinesla rast koristi. Pomanjkanje uma na Kmetijski zbornici, Kmetijskem ministrstvu in v izobraževalnih kmetijskih procesih, je kmete pripeljalo do totalne nekonkurenčnosti. Če bi bil kmet, bi prenehal plačevati dajatve KGZS, ker dela proti kmetom. Verjemite! Pri tem nosita enako krivdo tudi SDS in SLS!
User424710
08. 03. 2010 18.04
Nr,1, Dejstva so taka, da je trenutni položaj Slo. kmetijstva takšen, da vodi samo v propad. Ti kaj pove podatek, da se je prašičereja lani zmanjšala za 25 %!!!! Da še je komplet samooskrba z hrano 45 %! Da je samooskrba z prašičjim mesom 32 %. Da Panvita zmanjšuje stalež plemenskih svinj iz 5000 na 2500! A se ti zdi to populizem,kar sem napisal? To so preverljive številke, samo ti si razumen človek,kot si napisal. Sicer pa kitajske robe ž e imaš dovolj po trgovinah. Pa dober tek.
User301906
08. 03. 2010 17.55
Glani člen v verigi, pa ima na koncu samo 20% celotne cene.. To se mi zdi sporno, in mislim da kmetom pripada večji delež! Trgovec samo prepakira, da nalepko in zloži na prodajalne police... Kmeta e potunkala kmetijska zbornica in razne zadruge, ki pač niso znale tržiti. Sedaj pa imamo na policah vse sranje nižje kvalitete kemijsko obdelano...
User449153
08. 03. 2010 17.53
Nr1 malo si poglej kdo ima največ traktorjev ta veliki kmeti verjemi da tisti mali imajo samo stare fergusone zato ne meči vse v isti koš pa taveliki imajo tudi dovolj delovne sile itd...
User452856
08. 03. 2010 17.45
elan5 sicer se ponavadi ne oglašam na neumne komentarje, pa vendar. Ekonomsko gledano, je v neki razviti in civilizirani državi lahko kratkotrajna "lakota" takrat, ko to državo prizadanejo hujše naravne katastrofe in je onemogočen dovoz hrane ter pridelava in predelava hrane. Kar pomeni, da če bom jaz lačen, boš tudi ti, iz preprostega razloga, ki je opisan zgoraj. Populizem prihrani za prijatelje v gostilni. Za razumne ljudi štejejo zgolj dejstva in dokazi.
User301906
08. 03. 2010 17.43
Sej tu jim dam prav... Če pa trgovci imao take marže. Pa nič ne nardio zraven, samo centri rastejo kot gobe po dežju...
User424710
08. 03. 2010 17.38
kosir_maks. Ja drži. Samo poglej si starostno strukturo traktorjev in proizvajalce. Tam smo pa na dnu. Zakaj v Slo. toliko nesreč z traktorji. Letnik proizvodnje in država izdelave ti pove vse.
User449153
08. 03. 2010 17.30
Kralek se popolnoma strinjam s teboj tisti ki špukate čez kmete nimate pojma kako pride hrana na mizo pa tudi če imaš samo 2.5 hektarja zemlje je treba delat pa razlika je če je hribovit teren kar se pa tiče prodaje kmetijske zemlje je pa tako pod ceno pa še to nobeden ne kupi če ni na ravnem pravzaprav se pa večini tako ne ljubi delat??????
User446100
08. 03. 2010 17.18
Nr.1 Se strinjam s teboj!
User203317
08. 03. 2010 17.17
Pred kratkim je pisalo, da smo svetovni rekorderji po številu traktorjev na število prebivalcev !!!!!
User432558
08. 03. 2010 17.06
večinoma pada malim kmetom, takim Cyrilom se pa standard veča! spomimo se seamo subvencij predsednika kmetov za hlev 1 milijon, o cyrilu ex ministru za gojenje ovac in subvencijah bi lahko tudi kaj spregovorili!
danes1010
08. 03. 2010 16.57
+1
lep pozdrav vsem čednim ljudem in njihovim komentarjem proti kmetom. vsi vedo samo pljuvat po kmetih, predlagam vsakemeu čednemu naj pride vsaj za 2 leti delat in gospodarit na kmetijo pa bo drugače začel govorit. kmet res dobi subvencije, a kaj mu osatne nič, ni kmeta , ki ne bi imel keditov. no naj napišem nekaj stroškov kar jih prinašajo subvencije, redni pregledi po poljih, vsa dokumentacija mora štimat, vodenje koloabrja za najmanj 5 let, živina mora biti do določenega dnega oštevičena, pride veterinarska inšpekcija, pride delovna inšpekcija, itd. če še navadni državljani in ostali ne veste vsak kos zemlje je potrebno dati v analize kdo jih plača kmet vse analize plača kmet to so: analiza mleka analiza zemlje ki sploh ni mali strošek pri 50 hak zemlej je nekje čez 4000 evrov vsako delo ki ti svetovalec pri vlogi subvencije dela se plača. potem so še tu toča susša popravila strojev itd jaz pravim kmetu ni treba dajat subvencij kmetu naj plačajo za mleko 45-50 centov, goveje meso 5 evrov, prašiča 3,5 evra pršenico 300evrov/na ono anako koruzo pa ni treba nobenih subvencij a se potem zamislite vsi ostali ki po kmetih zdaj serjete kako bo potem v trgovinah.
prognostik
08. 03. 2010 16.32
Kogar zanimajo subvencije kmetom naj si jih ogleda na internetu pod naslovom :PREJEMNIKI SREDSTEV V EVROPSKEM PRORAČUNSKEM LETU , da neboste kar nekaj brezzveze bluzil o nekih ogromnih vsotah!
wsharky
08. 03. 2010 16.12
... predlagam VSEM, ki pluvajo po slovenskih kmetih, da prezivijo vsaj eno leto na kmetiji in bodo videli koliko je dela, koliko je odrekanja, koliko krat je potrebno vstat zgodaj zjutraj, ko je treba molst krave, zjutraj in zvecer, ko je treba orat zemljo, sadit in sejat, ter upat, da toca in susa vsega ne unicita... ja res je da kmetje dobivajo tudi subvencije... vendar povprecni kmetovalec ne prejme veliko subvencij, nekateri kmetijski veljaki pa ga prejmejo kar precej... vendar imajo tudi veliko zemlje, ki jo obdelujejo...in vsem tistim ki pluvajo po slovenski hrani.. pa kupujte avstrijsko nekvalitetno hrano v tujih trgovskih centrih.... sram naj vas bo... itak pa vecina slovencev izhaja iz podezelja in so se preselili v mesta....