Slovenija

'Remek delo slovenske diplomacije'

Ljubljana, 04. 11. 2009 19.05 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

S temi besedami je Pahor opisal sklenitev arbitražnega sporazuma s Hrvaško. Zdaj ga mora potrditi državni zbor, preučili ga bodo tudi ustavni sodniki, končno besedo pa bi lahko imelo ljudstvo.

Stisk rok po podpisu "za Slovenijo najboljšega možnega sporazuma".
Stisk rok po podpisu "za Slovenijo najboljšega možnega sporazuma". FOTO: Reuters
Časovnica

Arbitražni sporazum naj bi parlamenta ratificirala do konca letošnjega leta. V njem je določeno, da se arbitraža začne z dnem, ko bo Hrvaška končala pogajanja in podpisala pristopno pogodbo z Evropsko unijo, v najboljšem primeru konec leta 2010. Takrat začnejo teči tudi vsi roki, ki jih določa sporazum. Ker arbitražni postopki trajajo vsaj tri leta, pomeni, da meja ne bo določena pred letom 2014.

Zadeve se lahko še zapletejo, če parlamenta sporazuma ne sprejmeta ali če ta pade na referendumu.

Odločitev arbitražnega sodišča je za obe državi zavezujoča, uveljaviti pa jo morata v pol leta po njenem sprejetju.

Arbitražni sporazum med Slovenijo in Hrvaško je podpisan, zdaj sta na vrsti parlamenta obeh držav. Slovenska vlada ga bo v državni zbor poslala v dveh tednih, hkrati ga bo dala v presojo ustavnim sodnikom. Zunanji minister Samuel Žbogar upa, da bo ratifikacija končana do konca leta, premier Borut Pahor pa se zaveda, da brez zapletov ne bo šlo. "Prav gotovo bodo težave in problemi pri ratifikaciji v obeh parlamentih," je dejal. Povedal je, da mu je hrvaška kolegica Jadranka Kosor v šali potožila, da bosta morda morala poiskati azil glede na vse kritike, ki sta jih deležna doma.

V Sloveniji je med drugim zelo verjetno referendumsko odločanje o sporazumu. Pahor je prepričan, da je najboljši možen za Slovenijo, in upa, da bodo tako menili tudi volivci. Toda: če referendum res bo, Pahor ne bo napovedal odstopa v primeru neuspeha. Svoje politične usode nisem vezal na rešitev meje s Hrvaško, je dejal, poleg tega pa bi to pomenilo, da bi volivci odločali o meni, ne o sporazumu. In kaj če bo na referendumu večina rekla 'ne'? "Razočaranje ljudi bo bistveno večje, stvari se bodo zapletle, politično, gospodarsko, morda celo varnostno," je opozoril premier.

Ratifikacijo pa namerava vezati na svojo zaupnico le v primeru razhajanj znotraj koalicije, sicer pa ne.

Ponosen na točko 3

Sporazum je dober za Slovenijo, Hrvaško, Evropsko unijo in celotno mednarodno skupnost, je v Stockholmu dejal Pahor. "To je remek delo slovenske diplomacije," se je pohvalil in dodal, da moramo samozavestno skozi vrata, ki so se zdaj odprla. "Mislim, da smo s točko 3 dosegli, kar je za nas strateškega pomena, vsi doma smo lahko malo ponosni, tudi tisti, ki na glas ne bodo rekli, da so z njim zadovoljni," je še poudaril.

In kaj pravi ta tretja točka? Med drugim določa, da mora arbitražno sodišče določiti "stik Slovenije z odprtim morjem" (Slovenia's junction to the High Sea). Slovenci in Hrvati izraz junction prevajajo različno, a to v tem primeru niti ni pomembno, saj je edina relevantna angleška različica sporazuma.

Več o vsebini arbitražnega sporazuma.

Pahor je ponosen na točko 3, ki pravi, da mora arbitražno sodišče določiti slovenski stik z odprtim morjem.
Pahor je ponosen na točko 3, ki pravi, da mora arbitražno sodišče določiti slovenski stik z odprtim morjem. FOTO: Mateja Klavs

Čas za izbiro arbitrov

Sporazum določa, da morata državi v 15 dneh sporazumno imenovati predsednika arbitražnega sodišča in dva arbitra s prej pripravljenega seznama. Če jima to ne bo uspelo, jih bo imenoval predsednik Meddržavnega sodišča v Haagu, vsaki državi pa preostane izbira po enega člana. V primeru, da bodo težave tudi tu, bo odločitev spet v rokah predsednika sodišča.

Pahor in Žbogar, ki ga je spremljal v Stockholmu, si želita, da bi bilo pet članov arbitražnega sodišča izbranih čim prej. Na vprašanje, koga bo predlagala Slovenija, je premier odgovoril, da "čisto vsega ne sme povedati". O tem, kdaj bodo arbitri izbrani, pa je dejal: "Mi si želimo, da čim prej, ker si želimo, da bi bila odprta vprašanja čim prej rešena, da bi arbitražno sodišče čim prej začelo delati."

Skrivnosten je tudi Žbogar. Povedal je, da je evropski komisar za širitev Olli Rehn že pred poletjem predlagal seznam arbitrov, pripravljen prav za arbitražno sodišče. Na vprašanje, kdo je na njem, pa je odgovoril le: "Mednarodno priznani strokovnjaki in pravniki." Več ni želel izdati.

Vsi postopki se začnejo z dnem podpisa hrvaške pristopne pogodbe, tako to načeloma velja tudi za usklajevanje arbitrov, pa je vodja slovenske diplomacije povedal o 15-dnevnem roku.

Kot priča je v imenu EU sporazum podpisal predsedujoči povezavi, švedski premier Fredrik Reinfeldt.
Kot priča je v imenu EU sporazum podpisal predsedujoči povezavi, švedski premier Fredrik Reinfeldt. FOTO: Reuters

Slovenija ima močnejše argumente!

Uradni govorec zunanjega ministrstva Milan Balažic je pojasnil, da arbitražni sporazum ščiti vitalne interese slovenske države. Zagotavlja stik z odprtim morjem, omogoča rešitev vprašanja meje, omogočil pa bo tudi vstop Hrvaške v EU in pripomogel k stabilizaciji celotne regije, je prepričan.

Izpostavil je, da je današnja situacija bistveno drugačna od tiste, ki je predvidevala reševanje spora pred haaškim Meddržavnim sodiščem. Ta scenarij bi bil za Slovenijo bistveno slabši, saj omenjeno sodišče sodi "po rigidnih pravilih" in tudi bistveno počasneje – nekje od 5 do 10 let – medtem ko bo arbitražno odločalo na podlagi memorandumov, ki jih bosta pripravili državi, je pojasnil Balažic.

Bistvena bo zato ravno priprava omenjenih memorandumov, kjer bosta državi predstavili svoj "prav", poudarja. In tu ima Slovenija po njegovem prepričanju bistveno močnejše argumente in tudi več jih je, zaradi česar ne bi bilo smiselno hiteti ne s pripravo tega memoranduma ne s siljenjem sodišča, da čim prej razsodi. "Mi si želimo kvalitetno obravnavo naših stališč," je poudaril Balažic. Pri pripravi slovenskih stališč sodelujejo tako strokovnjaki iz Slovenije kot tujine, je razkril, več pa ni želel povedati.

Ga res čaka lepša prihodnost kot sporazum Drnovšek-Račan?

V odgovoru na vprašanje, zakaj verjame, da čaka tokratni arbitražni sporazum lepša prihodnost od sporazuma Drnovšek-Račan iz leta 2001, je Pahor opozoril na pomembno razliko: takratnega sporazuma hrvaški premier ni podpisal, tokratnega pa premierka je.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (110)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

bnam 2707
06. 11. 2009 19.08
Klasik :točno tako je !Se v celoti strinjam.
Uporabnik113189
05. 11. 2009 10.45
DrMatilda05.11.2009, 00:04 Odgovor je preprost, seveda nismo varni. Varnost je izraz, ki ti daje nek občutek, v resnici pa smo vsi vsak dan v nevarnosti, takšen je naš svet. Živimo na zemeljski skorji, ki se premika, vsak hip nas lahko sesuje velik potres ali kakšna druga naravna katastrofa. Vsi smo umrljivi, na nas prežijo bolezni, roparji, lopovi svet je v bistvu zelo nepravičen in v takšnem okolju živimo..To je vsa resnica. Moram priznati, da si še nisem popolnoma na jasnem glede tega sporazuma in se še nisem odločil. Vsekakor se bolj nagibam k sporazumu in očitno tudi ni druge rešitve med nami in hrvati kot arbitraža tretjega. Spor je tako kompleksen, da bodo sicer tudi v bodočnosti padale vlade na eni in drugi strani in ta gordijski vozel je nujno presekati. Sicer se bo zagotovo končal s spopadom. Mnogo ceneje in bolj pametno je zgodbo zaključiti dokler se ogenj ne razraste v požar. Da je meja sporna je znano že vrabcem na strehi, torej s sporazumom smo samo priznali dejansko stanje. ne strinjam pa se z razmišljanjem, da se deli Piranski zaliv. EU danes obvladuje desnica, ki se želi vračati v čase podobne avstroogrski in verjamem, da vsi vidijo Istro bolj v Sloveniji kot pri hrvatih. Torej je čas za nas ugoden. Kar je potrebno posebej poudariti je to, da hrvaške države na dan 25.6.91 sploh ni bilo in da je prva nastala Slovenija. Za nastalo stanje je kriva EU, ki zaradi svoje "miroljubne" politike ni dovolila odzvanja Slovenije z uporabo sile v primeru hrvaškega pomikanja čez meje. Skratka 25.6.91 je IZHODIŠČE, ker je nekje potrebno začeti. Sicer bi se lahko pogovori začeli nekje pri jamskem človeku v Krapini. Na osnovi izhodišča pa lahko ugotovimo, da je Slovenija nastala prva in da je bila pomorska država, kar so hrvati s svojo agresijo na naše ozemlje naredili kot sporno. Poleh tega je tukaj vprašanje o sukcesiji. Po mojem mnenju je izhodišče stanje na 25.6.91 predmet spora pa je kompletna Istra z otoki. Če temu ni tako potem je sporazum potrebno zavrniti..
scipio
05. 11. 2009 07.42
kapo dol tema dvema, ki sta presekala tole slabo mejno sago! ne gre toliko za nas kot za naše vnuke in naših vnukov vnuke. ko bo v njihovem času povprečna koža v teh krajih temnejša zaradi novih prišlekov od daleč, bo dejstvo, da je eden najpogostejših priimkov pri nas Horvat, Hrovat ipd., spet postalo biološka realnost in prioritetna genetska opcija za ohranitev svetle kože v družini. V Zagrebu je pa itak že danes 100.000 Slovencev. Ne se farbat, tudi razni self-poplemeniteni slovenci in drugi kričači na obeh straneh tega dejstva ne bodo obrnili. Referendum v SLO, če bo, bo vsaj 70:30 ZA hrvate v EU. Edino tam jim je mesto, vsi jih vidijo tam, vsa EU in ZDA. Remember, ko smo šli MI noter v EU, mnogi na zahodu tudi nas niso marali in nas še danes ne marajo kaj dosti, pa je vseeno zmagala pamet. Tudi tukaj bo.
KLIPAN71
05. 11. 2009 06.47
Bravo Pahor,končno bo mir. Janšisti pa idite v gozd, tam se lahko igrate vojno. Vse ostale, ki bi pa radi mir pa pustite na miru.
crysis
05. 11. 2009 06.31
jest bi jim dal piran pa ljubljano zravn v paketu
Horst
05. 11. 2009 05.52
zdaj pa podpis pomeni, da so bili dosedanji Hrvaški ukrepi utemeljeni in Slovenija s tem soglaša. Vlada je sporazum, o spremembi dejanskega statusa meje v spornega, podpisala soglasno. ( DrMatilda ob 00:04). Dosedanji "Hrvaški ukrepi" so bili zasedba (tatvina)slovenskih delov ozemlja in sporazum je to legaliziral.Pahor se lahko smeji ,pači,nastopa kot klovn,vprašanje je samo eno,ali je tako pokvarjen,da mu je vseeno ali tako neumen,da se je pustil nategniti kot invalidna žaba.
WikiX
05. 11. 2009 02.37
PRAVILNIK O OBAVLJANJU INSPEKCIJSKOG NADZORA SIGURNOSTI PLOVIDBE Članak 3. Inspekcijski nadzor obuhvaća sljedeća područja: – nadzor nad pomorskim objektima (plovni objekti, plutajući objekti i nepomični odobalni objekti), uključujući nadzor primjene Zakona kojim se uređuje postupno isključenje tankera bez dvostruke oplate, te Zakona kojim se uređuje sigurnosna zaštita na brodovima; – nadzor nad zaštitom mora od onečišćenja s pomorskih objekata uključujući nadzor nad provedbom odredaba posebnog propisa kojim se uređuje rukovanje opasnim tvarima u lukama, uvjeti i način pod kojima će se obavljati prijevoz, ukrcavanje i iskrcavanje opasnih tvari, rasutog i ostalih tereta u lukama, te način sprečavanja širenja isteklih ulja; – nadzor nad lukama u odnosu na odredbe Zakona kojim se uređuje sigurnost plovidbe, te Zakona kojim se uređuje sigurnosna zaštita u lukama; – nadzor nad održavanjem i obilježavanjem plovnih putova u teritorijalnom moru i unutarnjim morskim vodama i objekata za sigurnost plovidbe na tim putovima, – nadzor nad obalnim radijskim postajama i radijskom službom, posebno u odnosu na zahtjeve posebnog propisa kojim se uređuje prijevoz i rukovanje opasnim tvarima; – nadzor plovidbe i peljarenja; – nadzor nad provedbom odredaba posebnog propisa kojim se uređuje red u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora Republike Hrvatske; – nadzor nad prijevozom osoba i stvari u pogledu zaštite ljudskih života i imovine; – nadzor nad obavljanjem meteorološke službe na brodovima koja služi sigurnosti plovidbe; – nadzor nad uvjetima života i rada pomoraca na brodovima; – nadzor nad gradnjom na pomorskom dobru; – nadzor nad ro-ro putničkim brodovima i brzim putničkim plovilima na redovnim linijama prema odredbama Zakona kojim se uređuje prijevoz u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu.
WikiX
05. 11. 2009 02.07
mali-kekec 05.11.2009, 01:32 "...Poostrit nadzor lahko ampak brezvezno in škodoželjno zaustavljanje pa je protizakonito..." Če nisem res zelo zabit in če pa le pride do spora po UNCLOS, gre reševanje sporov nekako takole: Kjer so države pogodbene članice zadržale plovilo, ki pluje pod zastavo druge države pogodbenice, in trdijo, da zadržana članica ni izpolnila določb konvencije za takojšen izpust ladje ali njene posadke, potem ko niso izpolnili razumnih obveznosti ali drugega finančnega jamstva, se lahko vprašanje izpustitve prenese na katero koli sodišče, če se o tem dogovorijo stranke, če pa se ne dogovorijo v 10 dneh od časa pripora, jih zadrži sodišče članice, ki jih je zajelo ali na mednarodno sodišče za pomorski zakon, razen če se ne dogovorijo drugače. Zahvaljujem se vam za vašo cenjeno kritiko Kekec, vendar menim, da mi s tem niste odgovorili na vprašanje.
ZMEDEK
05. 11. 2009 01.49
Samo, da ne gremo plavat v hrvaško morje brez, da bi odšli na hrvaško!?!
mali-kekec
05. 11. 2009 01.34
popravek na sodišču prava morja v Hamburgu!
mali-kekec
05. 11. 2009 01.32
DrMatilda 05.11.2009, 00:04 0 Skratka, če od 4.11.2009, od 12.15 ure naprej, Hrvaško vojaško ladjevje ustavi katerokoli ladjo ter zahteva, da se pokori njenim zakonom, s čim ji lahko kdo to neposredno prepreči. S tem ne kršijo nobenih zakonov, niti nikogar ne napadajo, le cestnino pobirajo in vabijo v Pulo ali Trst. Zato sprašujem. Smo varni? Dej ne bit neumen no! Hrvaška niti nobena država ki ima morje nima pravice zaustavljati nobeno transportnio ladjo katera se prijavi v luško kapetanijo in ne dela nič narobe v skladu zakona plovbe na morju kar bi lahko počele že zdaj, FR in BRIT. ze ene strani in NIZ z druge strani ter ugasnit luko Antwerpen BEL kar je čisti non sens, takih primerov pa je še kar nekaj. Poostrit nadzor lahko ampak brezvezno in škodoželjno zaustavljanje pa je protizakonito. Konvencija združenih narodovo pravu morja UNCLOS regulira in tudi ščiti vse ladje ki plujejo skozi svetovne vode in je njihova plovba po nepotrebnem zaustavljena. Če bi hrvaška ustavljala ladje po nepotrebnem bi ta ista ladijska podjetja lahko tožila Hrvaško na mednarodnem sodišču prava morja v haagu in vse te tožbe z lahkoto in zelo hitro dobile!
mjolnir
05. 11. 2009 00.39
abcdefgi A lahko prosim po slovensko, kar je vendarle URADNI jezik RS in tudi njenih medijev? To je še vedo naša zemlja in se govri slovensko...zaenkrat, dokler Barbika(ali kak jutrišnji izdajalec) ne proda še kakšen košček PREveč
WikiX
05. 11. 2009 00.04
Moje razmišljanje o dogodku: Hrvaška se je načrta lotila že davno, takoj po tem, ko so na televizijo pricurljali posnetki Hrvaških generalov, ki so načrtovali napad na vojašnice JNA. Država, neposredna naslednica NDH Ante Paveliča, morilca Kralja Aleksandra in izdajalca, katerega generali so, z izdajstvom in sabotažo omogočili invazijo Nemcev na Jugoslavijo. Njega je upravljal kardinal Stepinac, katerega si je za dohovnega ter logističnega vodjo naroda izbral novi odposlanec boga samega, Franjo Tuđman. Pardon, bog se je oglasil v njegov Jeruzalem Zagreb, da popelje narod, čez demokracijo v Evropo. Borili so se na obeh straneh, desno s Srbi, enote pa so umikali levo v Istro, kjer so počivali, širili in branili levo mejo naenkrat. Tretja fronta so bili Hrvaški komunistični direktorji, ki so s svojimi lakotnimi prijatelji ponudili pomoč tako, da so priklenili našo ekonomijo na svojo, pod neverjetno ugodnimi pogoji. Primer sta Gorenje, kjer so sestavljali belo orožje tehniko in Pivovarna, s svojo mrežo na Jadranu. Najprej so preizkusili toleranco meje z ribiči ter sprovocirali par incidentov (Joras), da preverijo reakcije. Pokazalo se je, da so se naši ribiči razbežali, okoli pa so krožili nekakšni gumenjaki. Za Jorasa so zunaj rekli: "Who the f**k is Joskojoeas." Vendar jih je zanimalo predvsem, kako se bo odzvala diplomacija, kje bodo potegnili črto. Analiza dogodkov je pokazala, da EU ni pripravljena tolerirati novih oboroženih incidentov ali dodatnih "mic-po-mic" enostranskih sprememb katastra, kar so primerjali z odzivi, na številne konflikte v njihovi vojni. Prav premik diplomacije (Clinton) je namreč omogočil, da niso ostali brez tretjine države. Ostala je le še življenjska žila Slovenije, kamor prihajajo ogromne transportne ladje, ki napajajo Evropo. Vsak poiskus napada ali ogrožanja tega mednarodnega prometa, bi v tistem trenutku takoj pomenil neposredno mednarodno grožnjo, še posebej, odkar je naša meja Evropska. Takšna je bila do danes, Hrvati pa se niso strinjali. Hrvaška vojna mornarica, je večina bivšega ladjevja JNA, nekoč pripravljenega braniti celo sredozemlje pred Italijani. Podpis sporazuma je pravno dejanje, ki Hrvaški, v skladu z njihovo Ustavo, Zakoni ter večkrat javno izraženo voljo naroda nalaga, da zaščiti svoje ozemlje povsod tam, kjer ima do njega pravico. Prej bi bilo to enostransko dejanje, zdaj pa podpis pomeni, da so bili dosedanji Hrvaški ukrepi utemeljeni in Slovenija s tem soglaša. Vlada je sporazum, o spremembi dejanskega statusa meje v spornega, podpisala soglasno. Sporne so le točke, predvidene v sporazumu, vendar je Hrvaška dolžna braniti svoje ozemlje, saj predstavlja njene zunanje meje. Tega ji niti EU ne more več zanikati, saj so sodelovali pri postopku. Skratka, če od 4.11.2009, od 12.15 ure naprej, Hrvaško vojaško ladjevje ustavi katerokoli ladjo ter zahteva, da se pokori njenim zakonom, s čim ji lahko kdo to neposredno prepreči. S tem ne kršijo nobenih zakonov, niti nikogar ne napadajo, le cestnino pobirajo in vabijo v Pulo ali Trst. Zato sprašujem. Smo varni?
Torpedo
04. 11. 2009 23.58
pahor ni komunist...je pa vseen boljši od janše, če bi bil pa komunist, bi blo pa dabest...spet bi folk meu kej za jest
Torpedo
04. 11. 2009 23.57
vodin :skratka nimas neke rešitve, samo lajaš
strojnik90
04. 11. 2009 23.57
ah ja vsi ki ste to barbiko volil ste krivi za prodajo slovenske zemlje pahor ni kriv on je samo barbika krivi ste tisti ki ste volil komuniste izdal ste svojo domovino
Vodin
04. 11. 2009 23.53
Enostavno ignoriraš Hrvate in vzpostavljaš svobodni plovni režim in kontrolo po celotne Piranskem zalivu.
borchy77
04. 11. 2009 23.39
A VESTE KAJ JE NOVEGA???? HRVATI SO USPELI PRIPELJATI TOPLO VODO V DRUGO NADSTROPJE....V LAVORJU...
siFBI
04. 11. 2009 23.35
Že od nekdaj velja, da so lepotice zabite, kaj šele lepotci.
matej962
04. 11. 2009 23.34
Težko je pa imeti vse biti lep in biti obenem pameten