Slovenija

Psiholog: Vse, kar se dogaja v družini, se pri nas skriva, ostane za štirimi stenami

Ljubljana, 10. 11. 2020 16.45 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Družinski umori so pogosto povezani z doživljanjem stresa v družinskem okolju, storilci pa niso nujno agresivni, pojasnjuje psiholog Peter Umek. Ob tragediji v Jančah je povedal, da je pri družinskih morilcih okolica v glavnem presenečena nad tem, kar so storili, da pa je pri nas značilno, da nesporazumi ostajajo za štirimi stenami doma. Dogodka ne želi povezovati z aktualnimi razmerami, saj o okoliščinah ne vemo praktično ničesar. "Res pa je, da so razmere drugačne," pravi.

V Sloveniji število umorov in ubojev ni veliko, največ pa se jih zgodi ravno znotraj družinskega kroga. Vseeno so tako ekstremna oziroma množična dejanja, kot je bilo ponedeljkovo, redka, pojasnjuje psiholog Peter Umek. 

Razlogi za takšne tragedije so po njegovih besedah zelo različni. Lahko so povezani z zapuščino ali drugimi neurejenimi družinskimi razmerami (tudi nasiljem), ki v nekem trenutku eskalirajo. Predvsem pri mladih pa je lahko razlog osebna stiska, če se ne počutijo sprejete, če se počutijo zaničevane ali če menijo, da starši dajejo prednost drugemu otroku. Osebna stiska je lahko povezana tudi s finančnimi razlogi, izgubo službe, alkoholom in drogami, je naštel.

Kar se tiče ponedeljkovega primer z Janč, ko je 22-letnik ubil starša in sestro, nato pa sodil še sebi, je po njegovem mnenju težko reči kar koli o razlogih, če ne poznamo okoliščin. Dodal je le, da bi lahko šlo za nasilje, glede na to, da je imela sestra še toliko možnosti, da je poklicala policijo, in da je imel storilec dostop do orožja, ki je bilo doma.

Ob tovrstnih dogodkih so pogoste izpovedi sosedov, da takega dejanja od storilca ne bi pričakovali in da ni nič kazalo na to. Tudi v tem primeru je policija sporočila, da storilca doslej še ni obravnavala za kazniva dejanja, prav tako nima podatkov, da bi bil v družini kakšen spor. "Vse, kar se dogaja v družini, se pri nas skriva, ostane za štirimi stenami," je slovensko značilnost opisal Umek.

Na vprašanje, ali bi bilo mogoče zaznati težave in tragedijo preprečiti, je odgovoril, da bi to, da je nekaj narobe, lahko zaznali predvsem starši, ampak da ti v nekaterih primerih stvari ne jemljejo preveč resno ali pa jih poskušajo urediti na nepravi način, na primer s pritiski in grožnjami, zato lahko potem te stvari eskalirajo. V nekaterih primerih starši tudi ne prosijo za strokovno pomoč, ker bi bila to lahko sramota za vso družino. "Dokler ne bomo izvedeli, kaj se je prej dogajalo v družini, ne bomo mogli pravzaprav nič kaj dosti povedati o tej tragediji," je poudaril psiholog.

"Vse, kar se dogaja v družini, se pri nas skriva, ostane za štirimi stenami," je slovensko značilnost opisal Umek.
"Vse, kar se dogaja v družini, se pri nas skriva, ostane za štirimi stenami," je slovensko značilnost opisal Umek. FOTO: Miro Majcen

Opozoril je, da lahko v primeru zavrte agresivnosti ta ob kakem dogodku privre na dan in se potem nekdo znese nad svojimi bližnjimi, lahko tudi v afektu, ter se šele potem zave, kaj je naredil. Zato po njegovih besedah ni nič nenavadnega, da si storilec v teh primerih sodi sam ali da tudi sam pokliče policijo, če se svojega dejanja zaveda in ima vsaj malo občutka vesti. To se pogosto zgodi predvsem v primeru razdrtih partnerskih odnosov, ko moški ne prenese, da je nekdanja partnerica z drugim, zato ubije njo in nato še sebe. Za to je verjetno šlo tudi v nedavnem koprskem primeru, je pojasnil Umek.

Družinski umori so po njegovih besedah pogosto povezani z doživljanjem stresa v družinskem okolju, storilci pa niso nujno agresivni. Kot je pojasnil, so med njimi tudi taki, ki so bolj ali manj mirno živeli, morda gre za bolj introvertirane tipe osebnosti, ki svoje stiske in težave rešujejo v sebi, ko tega ne zmorejo več, pa te privrejo na plan.

Umek ponedeljkove tragedije ne želi povezovati z aktualnimi razmerami, saj o njenih okoliščinah ne vemo praktično ničesar. "Res pa je, da so razmere drugačne," je dejal in navedel primere tistih, ki so izgubili službo ali se ne morejo sprijazniti z omejitvami družabnega življenja, saj so se prej več družili z drugimi, zdaj pa so doma. Lahko pride do nekih težav, ki se bodo v prihodnosti verjetno pokazale predvsem pri mladih, pri tistih, ki so zgubili službo in imajo hude finančne probleme, je pojasnil. Toda to po njegovih besedah ne more biti poglaviten razlog za tovrstna posameznikova dejanja, "vedno moramo iskati več razlogov".

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (140)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Joža_Gulikoža
20. 11. 2020 10.41
+0
se mi je zdelo, ven je prišlo, da je bil tip narkoman. čudno, da tega noben kao ni vedel
Uporabnik458403
11. 11. 2020 08.25
-1
Jaz se nebi cudil ce bi bil kaksen zagrizen levicar.... Ce samo tu berete nekatere njihove komentarje so eni cist v nekem drugem nerealnem svetu...... Napisejo po 100 odobnih komentarjev in samo nabijajo eno in isto....... Pol imajo vlogo mediji, ki se jih podpihujejo in zneva v dan so bolj razocarani, ker so jih se mediji okrog prinesli........ Ce samo pogledate koliko se nabija o volitvah v ameriki in kdo mora biti predsednik in ce na koncu ne bo nas bo vse v malori........... PAC VSI TEGA NISO SPOSOBNI PRENESTI, KO IMAJO ENKRAT OPRANO GLAVO..........
doghot
11. 11. 2020 09.11
+1
Ja 22 letnik strogi levicar. Sploh je ta generacija ful usmerjena v politiko, ne pa vi tastari hahaha. Bolano, kje vse najdete politiko za vmesavat
Uporabnik458403
11. 11. 2020 09.34
+1
Doghot.....poglej si radikalno Levico in koliko so stari............ Levica zame ni politicna stranka ampak radikalno pranje glav in nerealne obljube.....najvecje novacenje pa med studenti......
Slobodan Cvijetinovic
10. 11. 2020 21.55
+1
Kaj bi morali morali vas poklicat
Trgo_mk3
10. 11. 2020 21.05
+4
Situacija je bistveno, bistveno slabša kot si jo povprečen državljan sploh lahko predstavlja. Splošno znano dejstvo je, da smo slovenci boječ narod ki je poln sovraštva, zamer in ostalih potlačenih čustev. DuhSaSjekirom, ni to krivo, ponavadi je nakopičen drek staršev ali družinskih članov, ki ga more prenašat ubogi otrok vsak dan, celo življenje. On postane kanta za odmet nerazrešenih stvari staršev, kamor stresajo svoje nezrelosti in povrh vsega krivijo še njih. Uboji so grozovita dejanja, ampak se res niti malo ne čutim, kadar pride do česa takega. Sploh si niti predstavljat ne morem, čez kake stiske je moral ubogi otrok, da se je odločil za takšno radikalno potezo. Vsaka posledica ima še kako tehten vzrok.
Quatflow
10. 11. 2020 21.21
+2
Ah lepo vas prosim. Saj bo kmalu otrok imel vec pravic kot stars (saj jih dejansko ze skoraj da ne ima).. ubogi otroci.. ni cudno da jih vse vrze iz tira s taksno permisivno miselnostjo. Kaj vse so vcasih otroci potrpeli pa so zraslu v cist ok ljudi. Druzba pocasi propada od polnih riti in nadutosti, ne pa od pomankanja, skromnosti in hvaleznosti. Tega zal ni in zato ima hudic veliko podmladka v teh casih.
DuhSaSjekirom
10. 11. 2020 21.34
+4
Kaksen ubogi otrok poklal je celo druzino. Drugo nemorem verjet ds se vam zdi prakticno normalno da pokoljes celo svojo druzino? Najprej bom kot solan preiskovalec po stvareh katere vem vprasal na kaksnih snoveh je bil. Ker tega 50 let nazaj otroci niso poceli. Razlika je 95 % primerov v snoveh. Upam stavit da je "ubogi revcek" bil pod vplivom. Glede na amerisko ststistiko pa kot st.1 stavim na antidepresive (zacel, povecal dozo ali prenehal jemat) in antipaihotik. Temeljim na dejstvih. Vem da psihiatri dobro sluzijo na "legalnih drogah" bo pa lrisel dan ko bk tega prevec da bodo lahko se skrivali "stranske ucinke".
Apostol1
11. 11. 2020 09.37
+2
Duh ............ Se nekako strinjam s teboj , čeprav takole na pamet je težko odgovoriti , da je to to . Vsekakor pa če bo preiskava pokazala na kaj takega , pa to mora v javnost in pristojne službe bi morale kaj storiti na tem področju , ker razne tablete ,droge in podobno so kot že precej časa vidimo, zelo velik problem današnje družbe.
Darko32
10. 11. 2020 21.02
+4
Tukaj vidmo, da se naenktat vsi izmikajo odgovornosti. Žalostno toda resnično ne smemo se več čuditi takšnim dogodkom, saj vsi nekaj modrujejo in delajo po liniji najmnjšega odpora in ko pride do tragičnih dogodkov pa hočejo vse prevaliti na druge. Zato pravim, da je potrebno narediti globjo sliko vzrokov.
JohannDoe
10. 11. 2020 20.58
+5
V Sloveniji smo med prvimi, če ne celo prvi, pri popitem čistem alkoholu na prebivalca. Ker ga vsi ne žingajo, pomeni to, da tisti, ki pa ga, ga morajo toliko bolj na ful. In smo med prvimi državami po samomorih. In smo med prvimi po depresijah. Vse skupaj je samo ena in ista stvar, povedana na tri načine. Potem pride ena država, druga država, ena vlada, druga vlada, socializem, kvazi kapitalizem.... pride covid... o, glej ga, covid je verjetno kriv za vse skupaj. Da bi spremenili kako našo navado, pristop oziroma folkloro glede tega, kako govorimo in mislimo o sebi, drugih in svetu, recimo, nam ne pride na misel. Kot množica, kot družba... krmilo tradicionalnih, kaj šele novih "influencerjev", se enostavno ne obrne v pravo smer.
Oliguma
10. 11. 2020 20.57
+2
Morš bit pa res..nesposoben..in nepokreten, da tak smrkovec 50 kilski 3 pobije z nožem..so ga kar gledal..
Cicamica
10. 11. 2020 20.55
+3
Pri nas ne potrebujemo teroristov.. Slovenci se bodo med seboj pobili.. Mene nič ne čudi, folku se počas meša od teh ukrepov naše vlade.. Pohlep je eden izmed razlogov za vsa ta dejanja..
procesoid
10. 11. 2020 21.20
sigurno je zaradi vlade, ja... imaš prav.... pa zaradi covida, pa protestov v LJ...
DuhSaSjekirom
10. 11. 2020 20.38
+8
Psiholog povejte se kako psihiatri predpisujejo antidepresive in antipsihotike kot bombone. Navedena kvazi zdravila so edini in glavni povzrocitelj mnozicnih streljanj ali pobojev v Ameriki. Skoraj vsa abnormalna streljanja ali poboji so pripisali psiholoskim tezavam vendar je pri vecini en in edini skupni imenovalec antidepresivi ki to niso. Tezave in bolezni so vedno bile vendar do sedaj nikogar to ni pognali da masakrira svojo druzino, prijatelje in sosolce. Najbolj varovana skrivnost farmacevtske industrije ki prodajajo te kemicne strupe kot zdravila, FDA pa seveda financirana s strani farmacevrske industrije odobri uporabo. Tako kot bodo sedaj cepivo za korono na podlagi nekih super turbo kratkih testiranj in bogve kaksne bodo dolgorocne posledice. Mafija.
DuhSaSjekirom
10. 11. 2020 20.40
+6
Me pa tudi zanima ce je slucajno tale fant ki je pobil ceo druzino in nikoli prej nobenih tezave ali zacel jemat, jemal ali nehal jemat kaksne antidepresive ali antipaihotike. Take stvari skrivajo psihiatri.
Periot222
10. 11. 2020 21.09
-1
Sami psihiatri se oglasate ne veste kaj in zakaj in verjetno nikoli ne bomo izvedeli!
JohannDoe
10. 11. 2020 21.13
+1
Ne ne, ni problem v antidepresivih in podobnem. Problem je v tem, da se jih predpisuje, prodaja in uporablja na način, da so nadomestek za to, da ljudje kaj pametnega naredijo iz sebe in svoje situacije. Ljudje se ne rodimo pametni, pot in pomoči do tega, če se znajdeš v situaciji, da jih rabiš, pa večini niso dostopne. Niso, ker je treba plačat in ni poceni, niso, ker okolica, družina ipd. odvrača od tega ali pa, ker tega preprosto ni. In potem pride tista viža... polovičko gor, polovičko dol iz dneva v dan. Gospod, gospa... ne jamrat, bomo dali še pol.
DuhSaSjekirom
10. 11. 2020 21.25
+2
Ne recem da je v primeru tega fanta problem v tabletah ker nimam podatka. Spremljam pa druge podobne uboje. Recimo smao za primer ( in to so vsi nenavadni sokantni primeri) mati ki je hcerki nedavno odrezala glavo v Ukrajini, fant v Beogradu par let nazaj ki je sel na ulico in zaklal prvega katerega je srecal itd, najvec pa je tega v Ameriki ker so dalec pred celom svetom po porabi antidepresivov, ravno tako jjh mnozicno predpisujejo otrokom zato tudi velika vecina streljanj v solah. Javna skrivnost. Ta kvazi zdrvaila ne zdravijo temvec delujejo kot kemicna lobotomija ampak velika vecina ljudi sploh nevem za kaj se gre smao vzamejo kar jim doktor predpise.
Sinisi
10. 11. 2020 20.03
+6
Vsepovsod tezave ostajajo znotraj druzine. Ker je to sramota. To ni samo v sloveniji.
TistoPravo
10. 11. 2020 20.27
+5
Družina je sistemska postavka. V bistvu pa je vsak človek posameznik, ki se odloča na podlagi svojih informacij...predvsem svojih. In vsako jutro težina za vsakega posebej po svoje
JohannDoe
10. 11. 2020 21.17
Kako se posameznik odloča na podlagi svojih informacij ti je šolski primer Korona, G5 in kemtrejlsi. Kar ti google in facebook mehurček ponudi, tisto verjameš. In verjameš, da si boljši od soseda, ker mu google najde in zaskrola nekaj drugega.
TistoPravo
10. 11. 2020 21.23
+3
Na podlagi svojih in pridobljenih na tebi lasten način...informacij. Vsekakor je vpliv, a vendar ko odločitev pade....je včasih v kontra vsem lreostalim ki si želijo to pojasnit...
Svetec 2021
10. 11. 2020 20.03
+8
Policija bi take stvari lahko ugotovila, če bi rejonski oz vodje policijskih okolišev šli malo med ljudi in se pogovorili ampak ne v policiji je glavno da je vsak dan dovolj meritev z radarjem to pa ni pomembno. Policija ni več to kaj je bila na žalost
Darko32
10. 11. 2020 20.52
+2
legenda2014 Tudi to, kar navajaš je žal resnica. Glavni vzrok lahko pripišemo delo po liniji najmnjšega odpora. Ali drugače povedano raje se skrivajo in pišejo položnice in si če je potrebno zmislijo nek prekršek. Zato pa smo tam kot smo. Glavni problem je slabo vodstvo in potem še prikrivajo kriminal in dobimo začaran krog. Veliko problemov je posledica malomarnega dela v javni upravi in da opravičijo svoje delo skrijejo neke dokaze v korist občana in potem obremenjujejo ljudi. Pote pa se čudimo, če se komu strga. Žal moramo vedeti, da vsi ne trpijo in raje uporabijo silo in dobivamo podobne zgodbe. Zato pravim, da je potrebno vzroke poiskati malo širše.
procesoid
10. 11. 2020 21.23
+1
nihče ne more preprečiti tovrstnih dejanj, ko nekdo v svoji roki vzame usode drugih.... niti policija, niti specialna enota NASA, niti gospod tam zgoraj z dolgo brado.... upam, da ti je to jasno...
Tomaž 63
10. 11. 2020 19.57
+8
Marsikatera tragedija se ne bi zgodila, če bi bilo tako kot mora biti. Ni samo alkohol, je velik krivec. Ostaja vprašanje zakaj, verjetno je pa največji razlog finčno stanje in največkrat te v to pahne država, ki je nerazumljiva za male ljudi, veliki pa lahko delajo kar hočejo. Njim je dovoljeno vse
VAREN
10. 11. 2020 20.00
+4
Vsak si vase sam zliva kar hoče in kroji življenje kot si ga sam hoče. Ne krivi druge.
Darko32
10. 11. 2020 20.54
+3
Tomaž 63 Žal ti dam prav. Ni kriv vse alkohol. Največkrat je nekaj drugo povod in posledica je kasneje povod v alkohol. Najcenejše je kar obtožiti in po liniji najmnjšega odpora bosoditi in ne iskati vzrokov.
JohannDoe
10. 11. 2020 21.20
+1
Marsikaj se ne bi zgodilo, če bi bilo tako kot mora biti. Začenši z odnosom do sebe in drugih. In sveta. Tu pa naša družba in vzgoja in krojilci osebnega in javnega mnenja delajo sistemski fail. In ni videti nobene želje, da bi zamenjali folkloro, kvečjemu nasprotno. V tem se počutimo doma. Kao neki.
+5
Te treba tudi šteti pod covid19 žrtve,ker nas omejujete pri gibanju in biti ponoči obvezno doma,se poveča možnost nasilja v družinah,kjer je bilo že prej zelo pestro... predvsem v manjših stanovanjih
TistoPravo
10. 11. 2020 19.55
+10
Problem je, ko se rodiš v obdobje kot se ti zdi tako reševanje lastnega kot reševanje tistega zunanjega sveta en čisti nesmisel...danes v enem dnevu pridemo do informacij, ki jih nekoč niso izvedeli v dveh letih! In ti je dobro jasno, da rabiš da rešiš samo eno življenje celo življenje časa. To pa zna bit glede na trenutno situacijo bistveno predolga doba
Kuku456
10. 11. 2020 19.55
+5
Kam gre ta svet...
IanNow
10. 11. 2020 19.39
+11
Ne more nihce soditi.. Za 4 stenami se dogaja najhujse predvsem. V na videz urejenih krscanskih vaskih druzinah....
Kazimir Plemeniti
10. 11. 2020 19.42
+13
Krščanske družine so zlo današnje družbe.
Quatflow
10. 11. 2020 19.47
+5
Hahaha pravih krscanskih druzin sploh vec ni, zelo redke so.
Iqos
10. 11. 2020 20.01
+9
Maš prav. So tiste, ki so prav versko fanatične, v katerih se otroci, ko odraščajo počutijo ujete, ko začnejo razmišljat s svojo glavo, pa v brezizhodnem položaju. In tiste, ki nas ta cirkus slloh ne zanima
Quatflow
10. 11. 2020 20.04
+0
Noben te v nic ne sili kofi, sploh pa Bog ne. Imas cisto svobodno voljo kaj zelis poceti s svojim zivljenjem.
Iqos
10. 11. 2020 20.36
+3
Aja, a se spomnie dogogka iz Dragomerja, kjer je mama fanatik hči ustrelila.
Quatflow
10. 11. 2020 21.11
+1
Ne spomnim se. Jah redki dokodki so se bolj odmevni, izjeme potrjujejo pravila pravijo. Sploh pa biti veren ali biti religiozen je kar razlika.
VAREN
10. 11. 2020 19.31
+17
Najbolj neumne so izjave krajanov. Če bi bila družina tako odlična kot pravijo, se to ne bi zgodilo. So sosedje gluhi in slepi.
Kazimir Plemeniti
10. 11. 2020 19.41
+11
Ja, so glupi večina. Ker v slo je glavno da greš k maši, pa da lezes v rit vsem naokoli in potem si vzoren krajan. 🤮
Iqos
10. 11. 2020 20.37
+1
Jožajoža
10. 11. 2020 19.29
-2
Se čudite.s taksno vlado,ki odreka pravice ljudem,krati jim svobodo,ljudem odreka ustavno pravico do dela,zdravstva ,svobode govora,svobode gibanja.....se ne čudite.slovenska družba se razkraja.opozicija,del krivde je tudi na vas
Kazimir Plemeniti
10. 11. 2020 19.43
+5
No to nima toliko veze z vlado, smpak bolj z Slo mentaliteto, ki je še na ravni srednjega veka.
BroNo1
10. 11. 2020 19.15
+18
Jaz ko pizdim, pizdim na orto. Ne tiščim v sebi in tako je prav. Vsivedo takoj koliko je ura!!!
Joža_Gulikoža
10. 11. 2020 19.05
+21
Eni pa se zagovarjajo, pusti jih, ne vpleta se,.... Sori, ampak če vidim žensko prebutano ne bom tiho! Ja, res je, vsi skrivajo svoje težave, ker jih je sram pred drugimi. Folk sploh ne ve, kolk je družin s problemi pa tega ne povejo. No jz, če me neki muči povem, ne tiscim v sebi. To je najslabse
Darko32
10. 11. 2020 20.57
Tibošmeneja Pa človek božji komu pa boš povedal, če imaš okrog sebe same barabe. Zato se ne smemo čuditi, če se to dogaja. Jaz se ne čudim, če se zgodijo takšni dogodki. Žal če si hočemo priznati ali ne.