Slovenija

Kmet pri kilogramu krompirja 'pridela' 10 centov minusa

Ljubljana, 04. 03. 2015 13.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
Špela Zupan
Komentarji
172

Trgovci hočejo postaviti čim več slovenskih živil na police, vendar večkrat zahtevajo nemogoče odkupne cene, s katerimi predvsem kmetje, pa tudi predelovalci ne pokrijejo niti svojih stroškov. Če si v minusu, se ne splača prodajati, se zavedajo na kmetijski zbornici.

Slovenci si želimo vse več domačih živil na trgovskih policah, kažejo raziskave. Trgovci zatrjujejo, da jih imajo veliko in da jih želijo še več, proizvajalci in pridelovalci pa imajo različne izkušnje z njimi. Večinoma pravijo, da zelo težko najdejo odkupno ceno, ki bi vsem ustrezala.

Trgovci želijo slovenska živila na policah, ampak včasih ponujajo prenizke odkupne cene.
Trgovci želijo slovenska živila na policah, ampak včasih ponujajo prenizke odkupne cene. FOTO: Reuters
Ni nujno, da bodo domača živila poceni, tudi ker je slovensko kmetijstvo specifično, imamo veliko posestno razdrobljenost, manjše kmetije in manj intenzivno pridelavo. A slovenski kmet kljub vsemu vztraja na domači zemlji.

V Ljubljanskih mlekarnah uspešno sodelujejo s slovenskimi trgovci in postavljajo svoje izdelke na police. Po besedah predsednika uprave Perutnine Ptuj Romana Glaserja je zagotovo dovolj zanimanja za slovenska živila, cena in zadovoljstvo z njo je pa že drugo vprašanje, "ki ga neposredno uravnavajo številni dejavniki, predvsem ponudba in povpraševanje, ki sta odvisna od pridelovalnih potencialov in kupne moči potrošnikov". Sodelovanje s trgovci ocenjuje kot dobro, "saj imajo oboji interes, da je potrošnik zadovoljen z možnostjo izbire. In ker se je povpraševanje po hrani z manjšim ogljičnim odtisom povečalo, je takšno sodelovanje tudi povsem logično.''

Po besedah direktorja Farm Ihan Marka Višnarja je dovolj zanimanja za slovenska živila in surovine, saj se potrošniki zavedajo pomena domače hrane. "Vendar so trgovci v boju za poslovne rezultate vse bolj zahtevni in žal dovzetni predvsem za nizke cene, ki jim povečujejo marže, kar je slaba novica za potrošnike in za slovenske dobavitelje. Če slednji niso dovolj ''fleksibilni'', namreč izgubljajo prostor na domačih policah," je opozoril. Slovenija tako postaja posebnost v primerjavi z večino ostalih evropskih držav, ki skrbijo, da hrana domačih proizvajalcev nima težav z dostopom do domačih potrošnikov, je opozoril. "Tu je še precej priložnosti za praktično dokazovanje družbene odgovornosti trgovinskih podjetij," je prepričan.

Zadnja leta pri njih zmanjšujejo količine, "saj se trg za slovenske proizvode krči zaradi pritiskov tržnih viškov iz tujine". Tujci s presežki nižajo slovenske cene, kar samo po sebi ne bi bilo slabo, če bi imeli potrošniki dolgoročne koristi. "Vendar to ne more trajati. Metoda ima vse elemente poizkusa izrinjanja lokalnih proizvajalcev s trga, česar pa ''na skupnem notranjem trgu EU'' ni mogoče pravno preganjati," je opozoril.

Pri zelenjavi naj bi bile 100-odstotne marže.
Pri zelenjavi naj bi bile 100-odstotne marže. FOTO: Thinkstock
Želijo si (trgovci) naše zelenjave, ampak po cenah, ki jim ustrezajo. Ivan Bučar (GIZ Slovenska zelenjava)

Po besedah predsednika GIZ Slovenska zelenjava Ivana Bučarja je pri trgovcih veliko zanimanja za živila slovenskega porekla. Nagovarjajo jih k čim večji pridelavi, vendar je težava, ker jim nočejo priznati proizvodnih stroškov in želijo odkupiti zelenjavo po nižjih cenah, kot so na primer v Srbiji in Bolgariji. Pojasnil je, da so težko konkurenčni, saj je pridelava v Sloveniji zelo specifična, razdrobljena, manj intenzivna in izredno stroga pri porabi pesticidov, dražja je tudi delovna sila.

Opozoril je, da je bilo zelenjadarstvo vseskozi obrobna panoga in so zato v slabem položaju. ''Trgovina nas največkrat uporablja za vabo potrošnikov, saj imamo na vsakem listku napisano, kupujmo domače, spoštujmo slovensko in vsi so najboljši slovenski trgovci.'' Ampak po izračunu Kmetijskega inštituta proizvodnja bučk v Sloveniji stane 42 centov, trgovec pa pravi, da dobi srbske po 30 centov, je pojasnil. Proizvodna cena kilograma krompirja je 18, odkupna osem centov, je dodal. Tudi zato pada pridelava in bo še padala, je napovedal.

Na kmetiji Majerič težko prodajo česen, za ptujski lük so dosegli razmeroma dobro ceno, s katero pa še vedno ne morejo pokriti proizvodnih stroškov, je povedal lastnik Branko Majerič. Domači pridelki dosegajo slabo ceno zaradi ''poplave'' zelenjave iz tujine, pravi. Vse slabši položaj pridelovalcev slovenske zelenjave je po njegovih besedah predvsem od vstopa v Evropsko unijo. 

V Presadu so načeloma zadovoljni z rastjo prodaje izdelkov in povpraševanjem. Veleprodajne cene izdelkov določajo sami, trgovci jih nadgrajujejo glede na maržno politiko, na kar nimajo vpliva. Zavedajo se, da so na prodajnih policah izdelki praktično vseh svetovnih multinacionalnih podjetij, ''čemur primerno je tudi dokaj težko zagotavljati ustrezno velik prodajni prostor za naše izdelke na prodajnih mestih''. V Darsadu po besedah Darka Krošlja s trgovci dobro sodelujejo na podlagi letnih pogodb.

Prodajajo se večinoma cenejša vina.
Prodajajo se večinoma cenejša vina. FOTO: Thinkstock

Bruno Gaberšek iz Združenja družinskih vinogradnikov-vinarjev Slovenije pravi, da je zanimanje za vino, le vse nižja kupna moč narekuje manjšo potrošnjo, prodajajo pa se večinoma cenejša vina. Po njegovih besedah je obenem vse težje spraviti slovenska vina na trgovske police, "tudi zaradi postavljanja vse večjih rabatnih zahtev in nabave trgovcev izven Slovenije".

Massimo Rojac iz Oliuma je povedal, da je dovolj zanimanja za slovenske olive in oljčno olje, vendar ni zadovoljen s ceno, ki jo dosegajo na trgu. Na vprašanje, kako težko spravijo svoje izdelke na prodajne police, je odgovoril, da je "vse odvisno od cene in trgovčevih pričakovanj".

Na Čebelarski zvezi Slovenije so zadovoljni s prodajo medu in drugih čebeljih izdelkov, ki jih večinoma prodajo neposredno na domu pri čebelarjih. Manj zadovoljni so s slabšimi letinami, kot je bila na primer lanska in posledično znatno nižjo pridelavo. V Hiši medu Božnar, kjer 25 let pridelujejo med, ugotavljajo, da potrošniki pri medu pogosto izbirajo glede na ceno, ne poreklo ali kakovost. Malči Božnar pravi še, da slovenske proizvode težko spraviš v trgovine, "če pa so izdelki na policah, trgovci pogosto ne sprejmejo realnih prodajnih cen, ampak zahtevajo dobavo po nižjih cenah". Po njenih besedah so cene slovenskih pridelkov visoke zaradi manj intenzivne pridelave, naravnih pogojev in tehnologije.

KGZS: Cene morajo pokrivati stroške

Kmet pri prodaji kilograma krompirja "pridela" 10 centov manjka.
Kmet pri prodaji kilograma krompirja "pridela" 10 centov manjka. FOTO: Thinkstock

Na Kmetijsko gozdarski zbornici so potrdili vse večje zanimanje za slovenske pridelke in proizvode. Zavedajo pa se, da morajo cene pokrivati stroške, ''drugače se ne splača prodajati''. V zadnjem času opažajo izboljšanje v sodelovanju, "saj mora trgovec na policah imeti proizvode in pridelke, ki jih potrošnik išče".

Medtem je bil imenovan varuh varuh odnosov v verigi preskrbe s hrano Jože Podgoršek, katerega naloga bo poskrbeti tudi, da trgovci ne bodo (več) izkoriščali položaj močnejšega. Njegovo delo bomo spremljali in preverili učinke. Na kmetijskem ministrstvu medtem napovedujejo prispevek za promocijo slovenskih živil, ki bi ga plačevali v sektorjih mleka, mesa, sadja, zelenjave, žita, oljk, vina in medu. Več o plačevanju prispevkov sledi jutri.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (172)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Rok Kotar
06. 03. 2015 10.36
kva jamrate zdej tle pa se boge delate odprite doma dopolnilno dejavnost, začnite prodajat doma itd ne pa sam gledat ki vam bo naenkrt vse v roke padlo jst isto delam pa je po malem pa se nabere tko da js se trgovin izogibam na veliko tko da nehite tle bit pametni in vprašte mal stare starše kako je blo v njihovih časih žvet z zeljem, krompirjem pa repo. Pa eni jamrajo da nimajo časa. a js ga pa mam ko sem vsak dan na šiht po 10 ur pa še kmetijo furam sami razcrklanci nč drucga začnite pa v tujino prodajat če je tolk na temu
Farmer43
05. 03. 2015 21.08
+4
Tovarna posodobi linijo,ji še država kej pripomore k tem vsi ploskajo,si mlad prevzemnik kupi traktor da zamenja 30 let star traktor in posodobi priključke še hlev da bo lažje delal in več tut postoril a to pa ne takoj popluvan,ja lepo je z polno ritjo pluvat po kmetih
kapucaslo
05. 03. 2015 15.46
+4
Pol ko vas tu komentira zgleda da se sploh niste na kmetiji bli nikdar, da bi vidli kako se kmetje mučimo, da pridelamo nekaj potem pa se še v trgovinah norca delajo z hrane pridelane doma krompir za 10kg krompirja za 1cent al koliko je že blo v tušu 1 CENT.. to je čisto norčevanje iz kmeta.. koliko denarja je kmet vložil v to da je pridelal krompir koliko denarja je "vstran vrgel" da potem prodajajo krompir za 1 cent, zakaj pa v avstriji kmetovanje lahko normalno poteka, da nimajo večjih problemov z odkupovanjem... nam še za 3 leta nazaj niso plačali grozdja, nekaj čez 6000 trsov imamo da o izgubljeni nafti ne govorim pa škropivu, ljudje ki so prišli na trgatev smo komaj plačali pa nafto pa nismo dobili niti centa!! Potem pa pišete da si traktor za 150000€ kupujemo pa ljubi ljudje malo mislite
roten
05. 03. 2015 17.42
+0
prodaj ga drugam naredite svojo zadrugo samo to ne gre ker vsak samo na svoj konec vleče vipavska klet propada vinag propada v avstriji so kmetje lastniki in so lastniki zadruge tu ate pa trem mandeljcem verjeli in so vas pokopali
AIZ
05. 03. 2015 18.05
+1
kapucaslo ja veliki kmetje imajo še vedno dobiček ampak sam osebno jim privoščim saj si ga zaslužijo! Kar se tiče pa traktorjev je pa idiotizem ... Za 25hektarjev zemlje Fend 150k .... Popolnoma neumne subvencije ... Kar se tega tiče bi morali Slovenski kmetje obiskati Češko,Poljsko,Francijo ... Kjer se dejansko potrebuje takšen traktor ... Kar se tiče pa ostalega so pa že po 91desetem letu naši politiki zavohali profit ... V samooskrbo praktično niso dajali nič hrano so le uvažali iz tujine ,ker je bila cenejša ... In danes imamo 13% samooskrbo ...
komunjara 1
05. 03. 2015 12.09
+1
ko bo kmetom zares slo za nohte se bodo drzavi uprli ...... uprli na tak nacin da bodo kot francoski kmetje gnoj in silazo pa mleko in gnilo zelenjavo prpeljali pred parlament in skipal ....... ko jim bo zares slo za nohte seveda nic prej...... vse ostalo je predstava
Te vidim
05. 03. 2015 12.02
Odvesti morate davke, drugače pride kazen!!
roten
05. 03. 2015 11.12
-4
čudno se mi zdi samo to da imajo kmetje minimalno 3 traktorje o priključkih ne govorimo in jamrajo kakšen minus imajo še nisem videl kmeta ki bi imel avto izpod 10 000 eur
santamaura
05. 03. 2015 11.20
+7
roten
05. 03. 2015 17.40
SEM PA SOSEDA TUDI SAMO SUBVENCIJE IN ČE TI KAJ NI JASNO MALO POGLEJ KOLIKO TRAKTORJEV NA PREBIVALCA JE V SLO ALI V EVROPI
santamaura
05. 03. 2015 10.57
+3
Kmet pri kilogramu krompirja 'pridela' 10 centov minusa - To je samo zato, ker ima neumen kmet debel krompir - Neumen trgovec pa ve, da ne sme kupovati od neumnega kmeta, ker bi neumna država strokovno ugotovila, da je to konflikt interesov - Ja, takle mamo
komunjara 1
05. 03. 2015 11.31
SDS_je_poden
05. 03. 2015 09.55
+2
Sej je logično, da bodo trgovci stiskali proizvajalce za cene. Poglejte vse te trgovske centre, ki jih imamo. Stroški upravljanja niso nizki, zato mora trgovec navit marže, da pokriva te stroške. Po drugi strani bi se pa morali kmetje, namesto da se kregajo med seboj, povezati med seboj in skupaj nastopit na trgu in poiskat alternativne poti do kupcev. Povezovanje kmetij z kupci preko spletnega / telefonskega naročanja je idealna priložnost, da kmet proda pridelek po ceni, s katero bo celo profitiral, kupec je pa z dostavo in kakovostjo pridelka tudi zadovoljen.
Brabus
05. 03. 2015 09.38
+1
Ja, bo treba spet v vsak kraj uvesti tržnico, naj kmetje direkt prodajajo, naj imajo maržo v svojem žepu, upravljalci tržnic naj ne bodo lakomni pristojbin, in bi lahko jedli samo njihovo pridelano hrano. Švercerje iz IT. tržnic bi morali pa sami izločit, pol se pa naj bidcentri hebejo z umetno in strupeno hrano in gumijastim sadjem.
VSEZNALECno1
05. 03. 2015 09.33
Ce proda za osem centov nej me poklice jazbkupm za 9.....keš pa to
VSEZNALECno1
05. 03. 2015 09.18
Kolhoze treba uvest nazaj.... Odpadn kader politike nima vec kam v sluzbe.....
blokirani
05. 03. 2015 07.30
+4
Trgovci naj znižajo astronomske marže.....
korintos23
05. 03. 2015 08.46
+2
In uvoz prepovedati da bodo naši kmetje potem lahko prodajali kilo za 3 Evre!?!
Nevtralenxxx
05. 03. 2015 09.17
+0
JA,KDO BO DAL ZA KG KROMPIRJA 3€ ?????????????
komunjara 1
05. 03. 2015 05.20
+3
ko bo eu ukinila kmetijske subvencije ki so veleneumnost se bo stevilo "kmetov" v sloveniji PREPOLOVILO ...........
blokirani
05. 03. 2015 07.29
+2
In ti boš jedel gensko spremenjeno hrano....
korintos23
05. 03. 2015 08.47
+1
Današnje zadruge so za kmeta ali samo zase?
komunjara 1
05. 03. 2015 09.26
+0
na vsakega kmeta ki dela za odprodajo in zivi od sadov svojega dela pride 5 ki jih dela IZKLJUCNO IN SAMO ZA SUBVENCIJE subvencija da bi bila koristna bi morala padat na PRIDELEK in samo na pridelek nikakor na povrsino zasejane poljscine ...... kavcarji a razumete razliko???? vam je jasno
nikhrast
04. 03. 2015 22.34
Kupna moč je nizka v Sloveniji, samo poglej ponudbo po supermarketih. Bio ali organic supermarketi kot jih vidiš na zahodu ne bi zdržali v Sloveniji. Še Wal-Mart prodaja polno bio hrane, pa veriga kot The Whole Foods, samo poglej cene, precej višje.
srecnii
04. 03. 2015 21.21
+1
Sem velik kmet, zelenjavo pridelam za svoje potrebe, ostalo dam pujskom in imamo kvalitetno meso za koline. Dobimo dosti subvencij in to vlagamo, nekaj od lesa se tud proda, mleko se da teličkom, prodajamo govedi...vsaj lačni nismo.
luciluk
04. 03. 2015 21.42
-1
imam občutek da sploh nisi kmet, edino če si iz bloka!
srecnii
04. 03. 2015 22.09
+3
sigurno ne, dosti kmetov iz bližnjih vasi je opustilo kmetovanje, ker se ne splača, mi smo vzstrajali pri tem, da gre kmetija naprej.
mulacula
05. 03. 2015 06.40
-1
SREČNII -- velik kmet----- samo za sebe zelenjavo prideluješ pa še subvencijo dobiš in kdo misliš da ti bo to verjel???????????????
xxx121
04. 03. 2015 20.34
+2
Reorganizacija kmečkega trga v združevanje, da bo nastal monopol pa bodo takoj večje cene pridelkov. -Vidim da tudi Roman Glaser nekaj pametuje v tej smeri samo pozabi povedat da je do prevzema Jate v Lj. bilo perutninsko meso ter izdelki za polovica cenejši na trgu ki ga je imela Jata-meso Zalog.!
dostojevski II
04. 03. 2015 20.34
+3
Zanimive so cene na tržnici. Tam ni oderuških trgovcev, ki pobirajo marže. Tam med kmetom in kupcem ni nobenega posrednika. Človek bi pričakoval, da bodo cene na tržnici nižje ali vsaj enake kot v trgovini.
luciluk
04. 03. 2015 21.43
+3
tam je 20% zelenjave od kmetov, ostalo je vse Itali ali Spain
dugi159
04. 03. 2015 18.45
+1
Sicer ce majo nasi kmetje tako super kvaliteto pridelkov bi pe v drugih drzavah kjer je kupna moc vecja z lahkoto prodali pridelke , saj je slovenska hrana zdrava napram njihovi spricani...
BegunceNaLadijeInvAMERIKO
04. 03. 2015 18.58
+3
Tudi v drugih državah imajo domačo bio hrano. Poglej si Avstrijo zelo propagirajo svojo, predvsem za vsako zvezno deželo posebaj, da sploh ne omenim, da imajo oznake za brez gensko spremenjenih organizmov.
Dusan Podrekar
04. 03. 2015 18.38
-4
KLjub izgubi pri prodaji iajo naši kmetje še vedno za vsak priključek svoj traktor?????? Pri prodaji na domačem dvorišču ti zaračunajo 2x večjo ceno, kot je enak izdelek v trgovini. Tisti v trgovini je lahko 10000 km od prodajnega mesta pa je kljub vsem stroškom transporta in skladiščenja cenejši od izdelka pridelanega na Slovenski kmetiji. Naš kmet se bo moral organizirati in konkurirati cenam drugih ponudnikov.
dugi159
04. 03. 2015 18.46
ecnarf
04. 03. 2015 19.14
+6
Podrekar;potem pa kupuj uvoženo če je cenejše in ne tumbaj v prazno.
luciluk
04. 03. 2015 21.44
+1
Dušan zakaj se obnašaš nerazumsko???? Kupi kjer misliš da je najbolje!
fuckthesytem
04. 03. 2015 18.10
+21
90 procentov komentarjev je blokarjev ki nimate blage veze s kmetistvom... pa pejte in si kupite kmetijo in postanite miljonarji... ampak kmalu boste spoznali realnost vsak dan ti od jajc tece.... in potem je tukaj se slovenska vlada ki pove vec kit tisoc besed. Amen
24uric
04. 03. 2015 18.18
+5
BegunceNaLadijeInvAMERIKO
04. 03. 2015 18.39
-1
nihče ni rekel da boš s tem bogataš....no nevem kaj točno si ti pod definicijo bogataš predstavljaš.....treba je delat...to pa marsikomu smrdi...nič niam proti če si kmeti kupijo drage nove traktorje...to samo komentirajo tisti ki so fauš. Smo pa nekoč imeli Mercator ki pa je delal samo za interes posameznikov ne pa za to da bi po pravični normalni ceni odkupoval pridelke od kmetov in po normalni solidni ceni prodajala dobiče je pa šel v zokijevo srbijo....Mercator je bil najdražja trgovina in hkrati delavke dobivale nanižjo plačo tako kot sem rekel samo posamzniki ali pa tujci so profitirali kmeti in trgovke od nje na žalost niso imeli nič - bila je priložnost ampak napačni ljudje v vodstvu trgovine.