Slovenija

Pravoslavci praznujejo božič

Ljubljana, 06. 01. 2006 10.22 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Katoličani praznujejo praznik Gospodovega razglašenja oziroma sv. tri kralje, pravoslavci pa božični večer.

Pravoslavci praznujejo predvečer praznika Kristusovega rojstva
Pravoslavci praznujejo predvečer praznika Kristusovega rojstva FOTO: POP TV

Pravoslavci praznujejo božični večer, predvečer praznika Kristusovega rojstva. Družinsko slavje ter polnočnica v pravoslavnih cerkvah sta po tradiciji povezana z zažiganjem badnjaka, hrastovega polena, ki dogoreva v peči. Pravoslavni zagrebško-ljubljanski metropolit Jovan Pavlović je v poslanici vsem vernikom čestital za praznik ter jim zaželel srečno in blagoslovljeno leto 2006.

Kdaj natančno se je rodil Kristus, ni znano. Skoraj gotovo je, da se je rodil vsaj šest let pred našim štetjem. Okrog leta 200 so božič praznovali 20. maja, kasneje, ko so se kristjani začeli zanimati za datum njegovega rojstva, pa so si izbrali 25. december in 6. januar za tista dneva, ko se je Jezus prvič pokazal. Tako je imela cerkvena občina v Rimu 25. december za praznik Jezusovega rojstva že leta 336, leta 354 pa je bilo po ohranjenih podatkih praznovanje božiča ustaljeno. V Mali Aziji pa so zgodaj slavili 6. januar kot Gospodov prihod.

Pravoslavna cerkev ni priznala koledarja, ki ga je leta 1582 uvedel papež Gregor XIII., znanega kot gregorijanski koledar, zato pravoslavni verniki božič, dan Kristusovega rojstva, za razliko od katoliških praznujejo 7. januarja. Tudi njihovo tradicionalno praznovanje božiča se razlikuje od zahodnega.

Pred božičem nekateri pravoslavni verniki poleg badnjaka po hišah posujejo slamo, s čimer njihov dom simbolično postane betlehemski hlevček, v katerem se je rodil Jezus Kristus.

Metropolit Jovan Pavlović je v poslanici vsem vernikom čestital za praznik
Metropolit Jovan Pavlović je v poslanici vsem vernikom čestital za praznik FOTO: POP TV

Badnjak je debelo poleno, ki na božični večer gori v peči. To je hrastovo drvo, ki se po običaju prižge v hiši, kjer dogori do polnoči. Badnjak je simbol drv, ki naj bi ga pastirji prinesli Jožefu in Mariji, da bi ogreli kočo, kjer je bil rojen Božji sin. Po evangeliju naj bi se Jezus rodil na slami, zato slamo položijo v snopič badnjaka, slamo raztrosijo tudi po domovih. Običaj je ponekod poenostavljen: v hišo prinesejo sveženj suhih hrastovih vejic in slamo.

Za božič v Srbiji spečejo tudi poseben kolač, t.i. česnico, v katerega dajo srebrn ali zlat kovanec kot dar za Jezusa, nato pa jo razdelijo na toliko delov, kolikor ljudi živi v hiši.

Z zažiganjem badnjaka je povezano tudi družinsko slavje. Okrog badnjaka, ki dogoreva, se zberejo domači. Svetloba badnjaka prežene mrak neznanja v pričakovanju Odrešenikovega rojstva. Na badnji večer se izteče večtedenski post, zato je tudi večerja tradicionalno postna. Po srbskem pravoslavnem običaju so na mizi ribe, prebranec, medenjaki, suhe slive in orehi. Po slavnostni večerji se verujoči zberejo v cerkvah pri polnočnih mašah.

V Sloveniji je po zadnjem popisu prebivalstva iz leta 2002 2,3 odstotka oziroma 45.908 pravoslavcev, med njimi je 32.665 Srbov, 3583 Slovencev in 2623 Makedoncev.

Pravoslavna cerkev je bila prvotno grška ortodoksna cerkev in predstavlja oznako za krščanske cerkve na vzhodu. Pravoslavne Cerkve, ki jim pripada skupaj več kot 200 milijonov vernikov, so razširjene predvsem v vzhodni in jugovzhodni Evropi ter vzhodnem Sredozemlju.

Sveto mašo ob prazniku svetih treh kraljev bo v ljubljanski stolnici daroval metropolit Alojz Uran
Sveto mašo ob prazniku svetih treh kraljev bo v ljubljanski stolnici daroval metropolit Alojz Uran FOTO: POP TV

Katoličani praznujejo svete tri kralje

Ob katoliškem prazniku svetih treh kraljev pa bo v stolni cerkvi sv. Nikolaja bo ob trinajsti obletnici škofovskega posvečenja maševal ljubljanski nadškof in metropolit Alojz Uran.

Praznik Gospodovega razglašenja (epifanija), ki se v zahodni tradiciji imenuje tudi praznik sv. treh kraljev, je bil - tako kot 25. december (božič, praznik Jezusovega rojstva) - uveden na začetku četrtega stoletja. In sicer najprej na Vzhodu, nato še na Zahodu. Z besedo epifanija so začeli označevati predvsem prihod modrih z Jutrovega (Vzhoda).

Večer pred praznikom je po izročilu tretji sveti večer (prvi je pred božičem, drugi pa pred novim letom), zato je na Slovenskem v navadi kropljenje z blagoslovljeno vodo in kajenje s kadilom po vseh prostorih hiše, na vhodna vrata pa se napiše začetnice imen treh kraljev z letnico novega leta: 20 + G + M + B + 06.

Sveto pismo namreč omenja obisk modrih, ki so sledili zvezdi, našli novorojenega Jezusa, se mu poklonili in ga obdarovali z zlatom, kadilom in miro. Njihovo število ni omenjeno, prav tako ne imena. Po številu darov pa se je na zahodu ustalilo izročilo o svetih treh kraljih, imenovanih Gašper (Kaspar), Miha (Melhior) in Boltežar (Baltazar).

Po izročilu naj bi bil Gašper mladenič, Boltežar mož, najstarejši in sivolas pa naj bi bil Miha. Simbolično naj bi sveti trije kralji tako predstavljali tri človekove staroste dobe. Že v prvi Cerkvi pa so veljali za predstavnike poganskih narodov.


UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.