Slovenija

Podbregarjeve ure resnice ni bilo

Ljubljana, 26. 06. 2007 07.21 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
B.M./D.Š./STA/I.K.
Komentarji
155

Ker ni želel nastopiti brez navzočnosti svojega odvetnika, se nekdanji direktor Sove ni udeležil seje komisije za nadzor obveščevalnih služb.

Nekdanji direktor Sove Iztok Podbregar (levo) in njegov pravni zastopnik Aleksander Čeferin pred sejo komisije: 'Danes bom govoril resnico'
Nekdanji direktor Sove Iztok Podbregar (levo) in njegov pravni zastopnik Aleksander Čeferin pred sejo komisije: 'Danes bom govoril resnico' FOTO: POP TV

"Danes bom pred komisijo govoril resnico," je pred sejo parlamentarne komisije za nadzor nad obveščevalnimi službami povedal nekdanji direktor Sove Iztok Podbregar. "Slovenskemu narodu in danes še posebej hrvaškemu bi rad sporočil, da SOVA v času mojega vodenja ni storila popolnoma ničesar, kar bi bilo v nasprotju z zakoni in interesi obeh narodov in njune skupne prihodnosti tako v EU kot tudi v zvezi Nato." Podbregar, ki je v parlament prišel v spremstvu svojega odvetnika Aleksandra Čeferina, je še predlagal razpustitev Sove. "Za nas bi bilo resnično bolj varno, da takih služb vsaj nekaj časa v prihodnosti nimamo."

Kljub zagotovilom, da bo govoril resnico, pa Podbregar ni nastopil pred člani parlamentarne komisije, saj njegovemu zagovorniku Čeferinu niso omogočili vstopa v sejno sobo, ki je pred prisluškovanjem zaščitena z elektronskim sistemom. Vlada je sicer pred sejo razrešila Podbregarja dolžnosti varovanja tajnih podatkov. Čeferin dolžnosti varovanja tajnih podatkov nima, saj ni niti poslanec niti državni uslužbenec. Podbregarjev odvetnik je povedal, da se je nekdanji direktor Sove odzval na vabilo parlamentarne komisije zaradi "dobre volje". Zatrdil je, da Podbregar ni odredil prisluškovanja hrvaškemu premierju Ivu Sanaderju in predsedniku SDS Janezu Janši. Poslanec SDS in član komisije Jože Jerovšek je to ocenil kot izmikanje pred komisijo. "Zelo obžalujem, da se Podbregar ni udeležil pogovora s komisijo, kljub vnaprejšnji obljubi, da bo do tega prišlo in kljub dosedanji praksi, ko so se takšni pogovori vršili," je dodal Jerovšek.

Po Podbregarju je bil na sejo vabljen poslanec SD in nekdanji predsednik vlade Anton Rop, ki je "prišel z enim samim ciljem, da govorim samo resnico in samo z resnico bomo skupaj kam prišli".

Diplomacija pripravlja odgovor Zagrebu

Člani komisije za nadzor obveščevalnih služb Petan, Jerovšek in Petek (SDS)
Člani komisije za nadzor obveščevalnih služb Petan, Jerovšek in Petek (SDS) FOTO: POP TV

Slovenska diplomacija medtem pripravlja odgovor na hrvaško diplomatsko noto, v katerem naj bi pojasnila okoliščine in pravno podlago prisluškovanja hrvaškemu premierju Sanaderju pred parlamentarnimi volitvami v Sloveniji leta 2004. Zunanje ministrstvo se je znašlo v neprijetnem položaju, saj se bo med drugim moralo opredeliti, ali je bilo ravnanje Slovenske obveščevalno varnostne agencije (SOVA) v skladu s Konvencijo Sveta Evrope o človekovih pravicah.

V pogovoru za zadnjo številko hrvaškega tednika Globus je poslanec SD in nekdanji premier Anton Rop zagotovil, da je nekdanji direktor Sove Iztok Podbregar ravnal v skladu z zakonom o obveščevalni agenciji, ki naj bi dovoljeval prisluškovanje tujim državljanom. Pri tem je Rop izrazil prepričanje, da za prisluškovanje ni bilo potrebno posebno dovoljenje vlade ali vrhovnega sodišča, temveč naj bi zadostovala odločitev direktorja Sove Podbregarja.

Podbregarjev podpis ni zadostoval

„Za nobeno prisluškovanje ne zadošča pisna odredba direktorja Sove, pač pa je vedno potrebna odločba sodišča,“ je v pogovoru za 24ur.com povedal dr. Rajko Pirnat, dekan Pravne fakultete v Ljubljani. „Zaskrbljen sem, da je tedanji predsednik vlade sprejel razlago agentov SOVA, da je tako prisluškovanje po slovenskem zakonu dovoljeno. Tudi če Anton Rop sam tega ni vedel, bi se moral pozanimati pri pravnikih, ki bi mu vsekakor povedali, da je razlaga zakona, po kateri je tujcem dovoljeno prisluškovati, neustavna in pomeni kršitev Konvencije Sveta Evrope o človekovih pravicah.“

21. člen zakona o Sovi omogoča „spremljanje mednarodnih sistemov zvez“, vendar to ne sme obsegati prisluškovanja oziroma seznanitve z vsebino komunikacije brez dovoljenja sodišča. „Drugačna razlaga te odločbe bi bila neskladna z drugim odstavkom 37. člena ustave, ki dopušča poseg v tajnost občil le na podlagi odločbe sodišča,“ meni Pirnat.

Iztok Podbregar
Iztok Podbregar FOTO: POP TV

„Na ozemlju Republike Slovenije tudi prisluškovanje tujim državljanom ali osebam, ali kakršnokoli prisluškovanje v tujino, ni ustavno dopustno brez izrecne zakonske podlage in brez odločbe sodišča za vsak primer posebej,“ meni Pirnat. „Tak poseg podrobneje ureja 24. člen zakona o Sovi, ki za prisluškovanje zahteva odločbo predsednika sodišča.“

Odločbo izda predsednik sodišča

V letu 2004, ko je Podbregar odredil prisluškovanje Sanaderju, bi bil za izdajo odločbe o prisluhu pristojen predsednik okrožnega sodišča, po spremembi zakonodaje pa lahko tako odločbo izda le predsednik Vrhovnega sodišča.

"Le če je pod zakonitimi pogoji prisluškovanje dovolil predsednik sodišča, potem je bilo zakonito, ne glede na to, ali se nanaša na domač ali tuj priključek," meni Pirnat.

Sodišče izda odločbo za vsak konkreten primer in vsako prisluškovano osebo posebej, če je izkazano, da je resno ogrožena varnost države iz razlogov, navedenih v zakonu, odločba o prisluškovanju pa velja največ tri mesece.

Določbe ustave, ki zagotavljajo varovanje človekovih pravic, veljajo tudi za tujce ali za osebe, ki so sicer v tujini, pa bi se njihove pravice kršile na ozemlju Slovenije. „Izvajanje prisluhov v tujini pa je stvar tujega prava, vendar SOVA, razen v primeru morebitnega mednarodnega sporazuma, nima nikakršnih pravnih pooblastil izvajati ukrepe tajnega pridobivanja podatkov v tujini,“ meni Pirnat. „Slovenski zakon ne dovoljuje prisluškovanja tujim državljanom le na podlagi odredbe direktorja Sove. Razločevanje med slovenskimi državljani in tujci bi bilo diskriminatorno in še dodatna kršitev 14. člena ustave.“

Kazenska odgovornost zaradi razkrivanja podatkov?

Predsednik komisije DZ za nadzor obveščevalnih služb Pavel Gantar (NP) je za danes popoldan sklical sejo, na katero je na ločena pogovora povabil poslanca SD Ropa in nekdanjega direktorja Sove Podbregarja. Vlada je oba za nastop pred komisijo razrešila dolžnosti varovanja tajnih podatkov.

Komisija DZ za nadzor obveščevalnih služb bo določene podatke in informacije glede incidentov v Piranskem zalivu jasno preverila tudi na sami Sovi, je po današnji seji komisije povedal Gantar.

Hkrati pa je vlada od komisije zahtevala magnetogram pogovora s Podbregarjem z dne 9. maja letos zaradi ugotavljanja morebitne kazenske odgovornosti "nepooblaščenega sporočanja ali izročanja uradnih tajnosti brez razrešitve dolžnosti varovanja tajnosti podatkov". Iz poročila omenjene komisije z njene nujne seje naj bi namreč izhajalo, da je Podbregar na seji podajal tajne podatke brez odveze razrešitve dolžnosti varovanja tajnosti podatkov. Kot je povedal Gantar, zapisnika ne nameravajo predati vladi. Ta zahteva je po njegovih besedah neupravičena, saj vlada nima pravice tega zahtevati. Prav tako je pričanje pred preiskovalno komisijo zaščiteno in tajno.

Kot je znano, je SOVA leta 2004 posnela več telefonskih pogovorov med predsednikom hrvaške vlade Sanaderjem in tedanjim opozicijskim vodjem, sedanjim slovenskim premierom Janšo. Prisluškovanje je potrdil tudi nekdanji premier Rop, po njegovih navedbah pa naj bi prisluškovanja potrjevala politični dogovor med Janšo in Sanaderjem o incidentih z ribiškimi ladjami v Piranskem zalivu.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (155)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

leo vidic
27. 06. 2007 16.42
KDO SI BO UPAL POVEDATI, OD KOD JE SOVA DOBILA POSNETKE ? Designed and coordinated by NSA, the ECHELON system is used to intercept ordinary e-mail, fax, telex, and telephone communications carried over the world's telecommunications networks. Unlike many of the electronic spy systems developed during the Cold War, ECHELON is designed primarily for non-military targets: governments, organizations, businesses, and individuals in virtually every country. It potentially affects every person communicating between (and sometimes within) countries anywhere in the world.
TRN V PETI
27. 06. 2007 16.04
lebannsimon. Še lepše bi bilo, če ti ne bi gledala samo od leta 1933, ko je NACIONAL SOCIALIST, prevzel oblast. Glej čas od 1917, pa boš videla, da je marksizem v nacistični kot komunistični obliki, največje zlo kar ga je človeštvo doživelo. In v obeh preimerih je šlo za socializem. Nič desnica. Seveda pa dvomim, da ste lastnica dovolj velike možganske kapacitete, da bi to razumela. Se bojim, da se vam je v možganih za vedno vsedla zgodovina po komunistični meri. Polno pamfletov in laži. Malo dejstev.
lebannsimon@yahoo.co.uk
27. 06. 2007 13.38
Ko berem komentarje ala "tomi.passion" ipd... (se opravičujem če ostale spuščam, ampak sem šla od zadaj naprej in sem se naveličala brati vse te neumnosti) me je res strah. Pa tudi bolje razumem, kaj se je dogajalo v Evropi (ne samo v Nemčiji) od leta 1933 naprej. Tomi.passion in podobni. Lahko pa pogledate kakšno oddajo o času po letu 1945 v zahodni evropi (berete, glede na napisano, očitno bolj slabo), da vam ne bo potrebno izmišljati nove izgovore.
politik70
27. 06. 2007 11.58
exim in robijar res prav imata taboljši odvetniki branijo barabe oziroma tiste ki si jih lahko privoščijo.Toda v vajini resnici je en keč ki pa ga nočeta povedat ali pa ga ne razumeta.Na sodišču pa naj bo to pri nas ali drugje po svetu načeloma zmaga pravica ali pa tisti ki ima boljšega odvetnika.In kaj sledi iz tega? Podbregar ni nor niti neumen da bi vzel enga ta pocen advokata ker bi ga potem obsodili tudi če ni kriv.Sam sem imel tako izkušnjo.Na sodišču sem hotel izterjat dolg od določene osebe.In ker je imel dobrega advokata jaz pa sem mislil oziroma sem bil prepričan v resnico sem nastopil z enim (nebom ga imenoval) navadnim odvetniko in sodbo izgubil.Šele ko sem najel te ki jih vidva zmerjata in zaničujeta sem prišel do sodne zmage.Zato ne prodajajta megle da Čeferini in Senice samo kriminalce branita.Ta vajina trditev enostavno ne zdrži.Če hočeš doseči pravico oziroma dokazat nedolžnost rabiš tudi dobrega advokata!In to vidva dober vesta !!!!!!
havana17@mail386.com
27. 06. 2007 11.22
Tisti trenutek, ko na TV zagledam odvetnika Čeferina, Senico ali Zdolška, dobim občutek, da je njegov klient zagotovo kriv...
barkul
27. 06. 2007 10.13
Pravijo če na obarvnavo propelješ kot odvetnika Senico, Ćeferina al pa Zdolška dobiš takoj par let več za odsedet ker si zagotou kriv.
pdjmt
27. 06. 2007 10.09
Dobro, da imamo v Sloveniji Čeferina, da brani vsakogar (med drugim tudi Strojane)... Drugače pa vsepovsod v tujih deželah prisluškujejo in tako je tudi pri nas. Ampak vsepovsod so tiho, le naši bedaki to javno povedo. Škoda je storjena naši domovini, vsem nam slovencem. Vlada pa se obnaša, kot da je naša domovina samo njihova. Vsi so egoistični in lažnjivi, včasi so kradli samo komunisti, danes pa vsi... Prav ponosen sem na to, da sem doma v Sloveniji, za kar so se borili že naši predniki. Vsi so imeli željo, sanje po svoji državi. Mi pa jo imamo, vendar če bo šlo tako naprej, bo nastala velika kriza. Narod ne bo več dolgo tiho, volitve bodo slej ko prej pred vrati. Še malo aferic, pa bo .....
pdjmt
27. 06. 2007 10.09
Dobro, da imamo v Sloveniji Čeferina, da brani vsakogar (med drugim tudi Strojane)... Drugače pa vsepovsod v tujih deželah prisluškujejo in tako je tudi pri nas. Ampak vsepovsod so tiho, le naši bedaki to javno povedo. Škoda je storjena naši domovini, vsem nam slovencem. Vlada pa se obnaša, kot da je naša domovina samo njihova. Vsi so egoistični in lažnjivi, včasi so kradli samo komunisti, danes pa vsi... Prav ponosen sem na to, da sem doma v Sloveniji, za kar so se borili že naši predniki. Vsi so imeli željo, sanje po svoji državi. Mi pa jo imamo, vendar če bo šlo tako naprej, bo nastala velika kriza. Narod ne bo več dolgo tiho, volitve bodo slej ko prej pred vrati. Še malo aferic, pa bo .....
exim@t-2.net
27. 06. 2007 09.50
robijar: bravo, se strinjam 100 odstotno!! Zdolšek, Čeferin, Senica,...-slabi odvetniki z veliko vezami še iz njihovih dobrih časov. Branijo pa samo sprijence, lažnivce, kriminalce in nesposobneže. Mene pa fascinira nekaj drugega: ROPu se je iz aviona videlo, da laže, saj govorica telesa in" govorica" izjav dajeta prave signale. Pa se, reva mala, ni ustavil in prenehal z dajanjem izjav, še kar naprej je lapal in lapal... Lepo je, da se je kar sam "privedel" na sodišče. Madona, kakšnega ušivca smo imeli za premiera.
robijar@email.si
27. 06. 2007 09.15
Zame je tisti, ki najame Čeferina pošteno kriv. Če jaz vem, da sem nedolžen najamem ta naj pocen odvetnika, ki zaračuna po uradi odvetniški tarifi. Sicer pa mladi Čeferin ni bil tako suveren, v bistvu je povedal, kar je nas vse zanimal in njegov klient ni imel jajc izustit, namreč, da ni Podbregar naročil nobenega prisluškovanja. Tovarič Rop predlagam, da si najameš Senico (ne po uradni odvetniški tarifi).
Uporabnik113189
27. 06. 2007 09.06
Sicer pa je Podbregar že povedal, da je bolje da se ta institucija ukine, ker to ni za Slovenijo. ..Prevedeno v navadno slovenščino to pomeni..Imamo nuklearno orožje..Nihče na svetu ni tako nor, da bi takšno orožje uporabil, razen sedanje vlade JJ&CO, kar so tudi dokazali. Naša država ali pa vsaj vladajoči del preprosto nista dovolj zrela, da bi bila sposobna imeti tako sofisticirano institucijo..na našo žalost in veliko veselje sosedov..
Uporabnik113189
27. 06. 2007 08.59
Kakšna ura resnice? Kje? V SOVA? Hehehehehe..Če kje, potem v tej službi natančno vedo, kako se da z resnico res strokovno manipulirati. Vedno obstaja več resnic in to dobesedno. To ve tudi Podbregar, ki je v času službovanja spoznal politike z dobre in slabe strani..Zato se zaveda, kako prav on lahko postane v tej zgodbi žrtveno jagnje..Pameten, našel si je odvetnika in ne bo zinil besede..Sam bi ravnal enako.. Ali res pričakuje kdo da se bo našel kakšen prepričljiv dokument, potem ko so vladna komisija in še nekateri NN strokovnjaki čistili po prostorih SOVA in celo na drugih lokacijah..Jasno da so počisitili vse, imeli so več let časa..Tudi iz prostorov premijere ne pričakujem dokumetov, ki bi kaj dokazovali..Ali bi vi na mesti JJ dali iz rok papir, ki dokazuje da so te ujeli z roko v vreči. Tega papirja zagotovo ni.. In da bi bila zgodba še bolj zapletena, če se kakšen dokument v resnici najde, bo imela še Hrvaška v rokah dokaz in bo tudi s te strani priletela kakšna neprijetna..To pa nihče ne želi..Lepa godlja.. V tej aferi bo šlo na koncu za verodostojnost..Ropu in Podbregarju verjamem, Janši in njegovim pajdašem v senci pa niti besede, tio je vse..
exim@t-2.net
27. 06. 2007 08.58
Popolnoma se strinjam s trditvijo, da predvolilna mašinerija že dela. Diskreditacije malih in velikih pobalinov ze meljejo. ROP, KUČAN, DRNOVŠEK in njihovi koritarji so že na delu. Pa vendar se, predvsem zaradi rezultatov, tej vladi ni treba bati za še naslednji mandat. Vsi, razen lenuhov in koritarjev, imamo radi to državo! Rezultat lenuhov - poglejte Ropa, Kučana, Drnovška, .... je pa samo najedanje in laganje.
Matej Rojc
27. 06. 2007 08.18
Od 24ur bi pričakoval večkrat naslove : Vendar JJ ure resnice ni bilo !!!
doki007@email.si
27. 06. 2007 08.06
argumentiraj te izjave ,....KOŠIR
kosir_maks
27. 06. 2007 07.12
Pobalin Rop ! Kje maš zdej dokaze ! Drnovšek nič ne ve o tem ! Tut Podbregar te je pustu na cedilu ! Res že dela TIKA,TAKA sam ne vladi JJ, ampak Ropovi pobalinski politični karieri !
123_Zoke_vec_ni
27. 06. 2007 06.18
Ko je prišla ura resnice sta umolknila Podbregar in Rop. Jasno ko pa resnico govorit nikdar znala nista. Smešno je najmanj to, ker mi je ob Trenjih postalo jasno, da bo Rop lagal do zadnjega. Ko ga je spraševal voditelj ali bo odstopil, ni odgovarjal z da ali ne temveč demagogijo. Sveto prepričan v svoj prav kot pred volitvami 2004. Rop, največja sramota za Slovenijo!
griren@hotmail.com
27. 06. 2007 06.00
Slovenija je leglo kriminala in korupcije. Pa če je Sova zraven ali je ni.
clox
27. 06. 2007 04.55
Rop je imel leta 2004 izgubljene volitve, če bi izjavil o Janši in Sanaderju ali ne. LDS se je spodkopal sam in SDS tudi približno ni zmagal zaradi dobrega programa. To izjavo pred kratkim je dal iz enostavnega razloga. Ni dovolj, da Janša zgubi na naslednjih volitvah, treba ga je politično uničiti. Tako kot še nekatere (Grimsa, Bajuka, ...). Saj je že čas, da se formulira nova desnica, prava desnica, taka kot jo je zastavil in si jo zamislil Pučnik. Potem pa jo je JJ uničil zaradi svojih revanšističnih namenov. Desna opcija v Sloveniji si zasluži mnogo bolje od tega kar ima. Janšo pa dajte v kakšno protikorupcijsko komisijo, ker je idealen za to vlogo. V to, da je bilo dogovajanje o izgredih ne dvomim. Saj smo tako Slovenci kot Hrvatje pridno izkoriščali piranski zaliv in trdinov vrh zato, da smo preusmerili oči javnosti od raznih prodaj Leka in podobnih stvari. Piranski zaliv so uprabljale (in ga še bodo uporabljale) popolnoma vse vladne stranke, kot tudi opozicija. Zato tudi primerna izbira zunanjega ministra - tisti, ki zagotovo ne bo nič naredil.
nautec
27. 06. 2007 01.51
pa še to zupancicff, mal sem utrujen, ker 10 strani debat je kar mal težko sledit, sploh , ker enim in tretjim zmanjka rdeče špage, pol se pa vse drug naklada, sam tist, kar je bistvo, pa nikomur nč jasn ni, Podbregar je pa čist skuliran tip, sam nj se vsak sam zase vpraša, kaj je kdo kej pozitivnega za državo naredu, brez da bi svoj kurčev individualni interes not porinu, mislm za koritnike , ki ste zravn, ne za davkoplačevalce!!!