Zgodbe

Dopustniška nostalgija: sindikalni domovi, prenatrpana vozila in postanki za malico

Ljubljana, 07. 07. 2019 08.14 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Nina Šašek
Komentarji
933

Se še spomnite, kako smo včasih dopustovali? Počitnice v sindikalnih prikolicah in domovih, pakiranje ter trpanje kovčkov in opreme v vozila, dolgi zastoji, pa obvezne malice sredi poti. Ste se tudi vi čudili, kako vam je uspelo vso opremo spravili v avto? Tako je bilo včasih, ko so bile poletne počitnice družinski vrhunec leta.

Tisti, ki ste se rodili v času nekdanje skupne države Jugoslavije, se zagotovo spomnite, kako drugače smo nekoč dopustovali. Kot prvo, takrat so bile počitnice velika redkost in na dopust smo se odpravljali praviloma enkrat letno. To je bil družinski vrhunec leta in temu primerne so bile tudi priprave. Kot drugo, takrat množičnega hotelskega in apartmajskega turizma še ni bilo, zato smo večinoma dopustovali v sindikalnih domovih in prikolicah. Pa še to večinoma v slovenski in hrvaški Istri ter v Kvarnerju. Dalmacija je bila za marsikoga že nekoliko predaleč za množična letovanja, tudi zato, ker takrat pot do Splita ni trajala 4 do 5 ur, kot je to danes, pač pa skoraj trikrat toliko. Pa tudi do Istre smo se vozili precej dlje kot danes, toliko, da smo si morali privoščiti obvezno malico nekje na pol poti. Za številne so to fenomenalni spomini.

Pakiranje v avto pred potjo na dopust. Z veliko iznajdljivosti in čarovnije smo na dopust odpeljali vse, kar smo potrebovali.
Pakiranje v avto pred potjo na dopust. Z veliko iznajdljivosti in čarovnije smo na dopust odpeljali vse, kar smo potrebovali. FOTO: Marjan Ciglič

Spomnim se, da smo dopustni utrip začutili najmanj dan ali dva pred odhodom. 'Reisefieber' ali potovalna mrzlica je grabila predvsem otroke, ki večer pred potjo niso mogli zatisniti oči. Je pa pot na dopust skrbela tudi marsikaterega moškega, ki je moral v svoj mali jekleni konjiček strpati ogromne količine stvari, prenatovorjen avto pa je moral zdržati dolgo pot na morje in čakanje na vročini v številnih zastojih. Kolega je pot na Rab strnil v naslednje stavke: "Mi smo imeli stoenko in vsak kotiček je bil poln opreme. Ata, mama, midva z mlajšim bratom, pa voziček, gumijast čoln, hladilna torba, dva zložljiva ležalnika, vsa posteljnina, brisače in nekaj posode. Kovčki, privezani na strehi, z bratom sva sedela na posteljnini. Po treh urah in pol smo se ustavili, ponavadi nekje blizu meje s Hrvaško. Pojedli mesne polpete, kruh in paradižnik, včasih ocvrtega piščanca in kruh. Tekmovanje, kdo bo prvi videl morje, pa pričakovanje s strahom, do kod bo kolona za trajekt v luki Jablanac. To so bili časi in doživetja. Pot je bila najbolj adrenalinski del dopusta."

Tudi naši družinski odhodi na morje so bili cela dogodivščina, ki smo se je otroci veselili, starši pa zaradi pakiranja nekoliko manj. Spomnim se pospravljanja hiše, očetovega natovarjanja našega juga, ki je dobesedno počepnil v garaži, pa nestrpnega pričakovanja odhoda. Kar nekajkrat smo zaspali in šele okoli 6. ure zjutraj krenili na pot, kar je bilo za šest ur vožnje precej pozno, saj včasih klime v avtu ni bilo, zastoji in kolone na mejnih prehodih pa so bili tudi precej običajen pojav. Kako je jugo zmogel vso pot do morja, mi ni povsem jasno. Velikokrat smo srečali ob cesti avtomobile z odprtimi pokrovi motorja in zaskrbljenimi vozniki, ker jim je zakuhal avto. Pa mnoge, ki so se trudili zamenjati predrto gumo z rezervo. Predrta guma je bila največja nočna mora tudi zato, ker je to pomenilo, da smo morali izprazniti celoten prtljažnik, da smo se dokopali do rezerve. Spomnim se, kako prepoteni smo bili v koloni na mejnem prehodu. Včasih smo šli na pot skupaj z družinskimi prijatelji in smo si potem delili malico, odrasli pa so si iz termovke v plastične lončke nalili vročo kavo. Še vedno jo vonjam. 

Zastoji na regionalni cesti niso bili v času poletnih počitnic nič neobičajnega.
Zastoji na regionalni cesti niso bili v času poletnih počitnic nič neobičajnega. FOTO: Edi Šelhaus

Leta 1946 uvedli plačan dopust, leta 1965 pa regres

Kako se je sploh začel množični turizem v nekdanji Jugoslaviji? V Muzeju novejše zgodovine je bila pred dvema letoma fotografska razstava z naslovom Lep pozdrav, saj veš, čigav, ki je obujala naše spomine na dopustovanja v nekdanji skupni državi. Takrat so v spremni besedi k razstavi zapisali, da je bil 'turistični' mejnik leto 1946, ko je jugoslovanska vlada za zaposlene najprej uvedla plačan 14- do 30-dnevni dopust. Leta 1965 je, da bi dopustovanje omogočila čim več ljudem, predvsem delavcem, ki jim je bilo pred tem dopustovanje onemogočeno, uvedla še letni dodatek za dopust, tako imenovani regres. Turistični razcvet se je tako začel v šestdesetih letih prejšnjega stoletja, svoj vrhunec pa je dosegel v osemdesetih letih. Rekordno število nočitev v Jugoslaviji so zabeležili leta 1986, in sicer kar 111,1 milijona, ustvarilo pa ga je 59,7 milijona domačih in 51,4 milijona tujih, večinoma angleških, avstrijskih in italijanskih turistov. Največ, kar 76,7 milijona nočitev so tisto leto zabeležili na hrvaški obali, tam pa smo večinoma dopust preživljali tudi Slovenci. 

Poglejte v preteklost v spodnji galeriji. Tako smo včasih dopustovali.

Sindikalni turizem prinesel razcvet

Vse se je torej začelo s tako imenovanim sindikalnim turizmom, saj je večina odhajala na počitnice v sindikalne domove in počitniške prikolice. Tako so se sodelavci v službi pogosto srečevali tudi na dopustu in nastale so prave 'počitniške komune'.

Mnogi so poletni dopust preživeli v dveh delih. En del na morju, drugi pa v hribih.
Mnogi so poletni dopust preživeli v dveh delih. En del na morju, drugi pa v hribih. FOTO: Nace Bizilj

Veliko število sindikalnih in mladinskih počitniških domov, možnost najema sobe tudi pri zasebnikih ter kampiranje v sindikalnih počitniških prikolicah je omogočalo dokaj poceni dopustovanje večini zaposlenih in njihovim družinam.

Dopust na kredo

Tisti, ki niso imeli denarja za dopust, so si ga lahko tudi sposodili. Razne počitniške in lokalne skupnosti so ponujale kredite za dopust, tistim, ki niso imeli prevoza, so ponujali organizirane prevoze. Sposojeni denar ste po obrokih vračali do konca leta, potem pa že začeli varčevati za naslednji dopust. Sindikalne počitnice so bile praviloma ugodnejše, a tudi teh so se ljudje prenasitili. V osemdesetih letih so tako številni Slovenci v Istri pokupili poceni parcele in si naredili zasilne počitniške domove - večinoma so na parcele postavili prikolice. Zasebne turistične namestitve so se pojavljale kot gobe po dežju, njihove cene pa niso bile več tako zelo visoke. Vedno bolj konkurenčne dopustniške aranžmaje so začele ponujati tudi turistične agencije.

Včasih morje ni bilo tako priljubljeno

Največ ljudi je sicer resda dopust preživelo ob morju, a so številni radi obiskovali tudi zdraviliške kraje in predvsem gore, kjer so se osvežili v bližnjih jezerih in rekah. Še najmanj so na dopust odhajali na kmetijah, saj so imeli veliko dela. So pa zato k njim na kmetije prihajali na počitnice sorodniki iz mest. A so se tudi na podeželju znali zabavati med počitnicami. Hladili so se v bližnjih rekah, če je bilo treba, pa tudi v čebrih, polnih vode. 

Domači bazenček za ohladitev v vročih poletnih dneh.
Domači bazenček za ohladitev v vročih poletnih dneh. FOTO: France Cerar

S prikolico na Jadransko obalo

Spomladi leta 1965 je Industrija motornih vozil (IMV) v Novem mestu na tržišče poslala legendarno prikolico Adria 375, ki je poskrbela za porast priljubljenosti kampiranja med Slovenci. Postala je resna alternativa takrat razširjenim in cenovno dostopnejšim brako prikolicam. 

Preberite več o tem, kdo je oče prvega serijskega kombiniranega vozila v Sloveniji in prvih IMV-jevih prikolic, kakršne so izdelovali v nekdanji Industriji motornih vozil Novo mesto.

Danes hitimo na dopust po avtocesti in nas pokrajina sploh ne pritegne več. Poti so krajše (če ne naletimo na zastoje), zato ni potrebe po pripravljenih vmesnih malicah, pa tudi na poti je veliko počivališč, kjer si lahko kupimo hrano. Avtomobili so večji, imamo dodatne prtljažnike, pa klimo v avtu. Sindikalnih domov praktično ni več. Spremenil pa se je tudi naš odnos do dopusta. Mogoče zato, ker smo včasih bolj cenili delo in posledično tudi tista dva tedna dopusta, ki smo si ju privoščili (praviloma) poleti.

Nostalgija, ki razveseljuje

Jure Bajić iz Celja je sredi junija na svojem Facebook profilu z objavo podoživljal, kako smo včasih dopustovali. Z objavo je marsikoga popeljal 30 let nazaj in mu polepšal dan. Tudi nam.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Spomnil nas je tudi na dragocene fotografske spomine, saj to niso bili časi digitalne fotografije, pač pa smo imeli na voljo analogni fotoaparat s 16 do 32 posnetki in prav izbrano smo 'škljocali' na plaži, da ja ne bi razvili in plačali česa neuporabnega. 

Del dopustovanja, prav nič manj pomemben, je bilo tudi pošiljanje razglednic družini, prijateljem in sorodnikom. Spomnim se, da smo jih kupovali skoraj na koncu počitnic, iskali 'markice' za Slovenijo in nato za mizo sestavljali verze in počitniška besedila. Pogosto so razglednice prispele na ciljne naslove, ko so se dopustniški vtisi že ohladili, na večini pa napis: "Lep pozdrav, saj veš čigav, saj veš od kod, pa priden bod."

Gneča na plaži v Piranu.
Gneča na plaži v Piranu. FOTO: Marjan Ciglič

Dragoceni posnetki v Muzeju novejše zgodovine

Fotografska razstava o dopustovanju v Jugoslaviji v Muzeju novejše zgodovine leta 2017 je nekaterim obudila spomine, drugim pa omogočila vpogled v nekdanje počitniške dni. Avtorica razstave Monika Močnik nam je dejala, da je razstavo pripravljala približno dva meseca, medtem ko je fotografije počasi nabirala skozi vse leto. Izbor je bil zelo zahteven, saj v njihovi fototeki hranijo ogromno odličnih fotografij. Vse, ki so bile objavljene na razstavi, del pa jih objavljamo tudi v našem prispevku, so iz muzejske Fototeke, ki je tudi največji nacionalni fotografski arhiv in v kateri hranijo več kot 2,5 milijona fotografij. 

Več o Fototeki si lahko preberete na njihovi spletni strani

Muzej novejše zgodovine Slovenije je vir dragocenih gradiv slovenske novejše zgodovine. Muzej s svojimi zbirkami povezuje usode ljudi slovenskega dvajsetega stoletja in svojim obiskovalcem nudi odgovore na vprašanja o lastni identiteti v sodobnem času. Leta 1955 je bila odprta prva stalna razstava, ki je bila od leta 1996 večkrat prenovljena in dopolnjena. Za stalno razstavo Slovenci v 20. stoletju pa je bil muzej nominiran za nagrado Evropski muzej leta 1998.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (933)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Apostol1
08. 08. 2020 10.45
+2
Prav lepo smo se imeli in hvala za ta prispevek in fotografije.
Bojan-F
08. 07. 2019 15.51
-5
Ha, ha, ha, ha, ha, ha ... nas tovaris me napelje na vir ... ta vir (mimogrede: najmirodavnejse svetovni raziskovalec zgodovinske ekonomske statistike) v svojem porocilu leta 2018 zapise, da je bil BDP per capita PPP izravnan leta 1979 v Sloveniji visji kot v Avstriji ... kaj je zdaj narobe ... upostevamo ta vir, da ali ne?
mali.mato
08. 07. 2019 15.32
+9
Se dobro spomnim kakšne kolone so bile za trajekte. Po več ur se je čakalo na vkrcanje. Pa na pot se je bilo treba odpravit praktično sredi noči, če si šel nižje od Reke.
Helix Nebula
08. 07. 2019 17.12
+13
Ne razumem zakaj ljudi talajo minuse za tske komentarje. A so užaljeni če nekdo napiše da so ble v Yugoslaviji kolone. Kaj ni blo kolon na trajekte?
Helix Nebula
08. 07. 2019 17.13
-1
Komendator
08. 07. 2019 17.48
+6
Značilno pa je, da vedno pritiskajo samo minuse, nikoli pa ne morejo argumentirati, da kaj ne drži...
Rosimaro
08. 07. 2019 14.48
+11
Zelo resnično povedano in brez pretiravanja.Bravo
KAPIBARA
08. 07. 2019 14.38
+43
Dva dni, pred odhodom, se starša kregata zaradi pakiranja in ko pride dan pakiranja, oče ves vesel, ob prenabasanem avtu, da je že vse notri, mati čez oken zavpije: Še en punkl je :-)
Komendator
08. 07. 2019 17.49
+9
Bojan-F
08. 07. 2019 14.13
-10
Priporoceno mi je bilo branje ... "Potem pa vtipkaj na netu pod-socializmom-se-ni-zivelo-bolje-428796 in poglej, kdaj smo mi to ujeli Avstrijce v socializmu?" ... in preverim bazo podatkov iz leta 2018 vira, na katerega se sklicuje priporocen mi vir ... in glej ga vraga ... po mednarodnih kriterijih je bil leta realni BDP v Sloveniji 19.693 Int.USD2011 in v Avstriji 17.891 Int.USD2011 ... ocena se je za Slovenijo glede na leto 2013 izboljsala ... nerodna zadeva!
fljfo
08. 07. 2019 14.14
+3
Bojan-F
08. 07. 2019 14.21
-5
Zgoraj mi je izpadlo ... "... po mednarodnih kriterijih je bil leta 1979 (!) realni BDP ..."
Kollerik
08. 07. 2019 19.42
+10
osamsvojitev ni problem, problem so nekateri "osamosvojitelji".....
no_name
08. 07. 2019 13.57
+16
Kakšni mejni prehodi in zastoji na hrvaški meji v bivši Jugi ? A so čez Avstrijo na Hrvaško hodili ?
Komendator
08. 07. 2019 17.50
+3
Ne, ampak čez Trst, spotoma kupiti polovico cenejše Union pivo, hehe...
Transformerji
08. 07. 2019 13.43
+4
Se še spomnim - z avtobusom na morje v delavski počitniški dom. Ob 5. zjutraj iz Ljubljane, ob 21. uri smo prišli v Piran. Pa vendar smo bili na morju en teden! Sedanjost - sem upokojenec, pa še do Kolpe je predrago!
SenecaLucius
08. 07. 2019 13.53
+0
Povprečni upokojenec v Sloveniji ima le 32 let delovne dobe. Če bi vsi delali po 40 let, bi bile pokojnine lahko višje za 1 tretjino in s tem bi se našlo tudi za kakšen letni dopust...
Transformerji
08. 07. 2019 14.13
-4
Tepec - imam dober spomin - takrat sem bil star 5 (5 let).
KAPIBARA
08. 07. 2019 14.29
-1
@ sen - "za mašino", ostale so dokupljene..
fljfo
08. 07. 2019 13.32
+4
Zakaj smo se morali Slovenci po 15ih stoletjih mitteleurope spečati z narodi, ki so bili 500 let pod Turki?!? Posledic tega se izgleda še dolgo ne bomo otresli
Sava Sava
08. 07. 2019 15.09
+4
Ta Mitteleuropa nas je zasužnjevala 1.500 let z mečem in biblijo, izkoriščevala, asimilirala, politično preganjala, etnično siromašila, na koncu pa (od 1918, 1941...) hotela tudi fizično uničiti. Če se v pravem trenutku ne bi odtrgali od takšne Evrope, Slovencev ne bi bilo. In dandanes tudi ne samostojne Slovenije, da to lahko sprašuješ. Seveda pa so skozi vso zgodovino vsi narodi in vsa ljudstva imeli ljudi, ki so se kaj podobnega spraševali kot ti - in delovali temu ustrezno. Si pač med njimi.
Sava Sava
08. 07. 2019 15.12
+0
Štejem palčke dol, da vidim, koliko je takih.
Luther
08. 07. 2019 13.09
+9
Na katerih mejah so bili zastoji? S Hrvaško gotovo ne. V Tujino pa naši niso masovno odhajali v svojih avtomobilih. Ta članek je navadno skrapucalo in nima veze s resničnostjo tistih let.
SenecaLucius
08. 07. 2019 13.56
+18
Poleg trajektov in prometnih nesreč so bili klasični zastoji na Črnem Kalu in čez mesto Reka!
diebaumeister
08. 07. 2019 14.25
+5
Ti si moral doživet hudo nesrečo, kar je razvidno iz tvojih komentarjev
Sava Sava
08. 07. 2019 14.57
+13
Starejši Ljubljančani - tudi že mlajši upokojenci se še dobro spomnijo strahovitih poletnih turističnih zastojev kar na Celovški, Prešernovi in Tržaški cesti, ko je pol turistične Evrope rinilo tod do morja. Ko Ljubljana še ni imela obvoznic in Slovenija ne avtocest - zdaj je bolje, ker so redno vse poletje le tam zastoji.
Pepe Bolcev
08. 07. 2019 12.09
-4
Petino proracuna AO je zagotavljal idrijski rudnik..
SenecaLucius
08. 07. 2019 12.18
-1
Tale je pa močna, živo srebro je očitno res škodljivo. Torej bi moral ta rudnik omogočiti proračun za cca 18 milijonov prebivalcev Avstroogrske... 😂
Sava Sava
08. 07. 2019 15.17
-1
Podatek o proračunu je seveda napačen, a za občutek - ves zaslužek rudnika živega srebra Idrija je šel namensko za gradnjo slovite in razkošne palače Schönbrunn (Dunaj), ki bi potemtakem lahko stala napr. tudi v Lepeni ali Lendavi.
SenecaLucius
08. 07. 2019 15.33
+1
Res je napačen, ne vem zakaj sem imel v glavi, da je AO imela 90 milijonov prebivalstva, v resnici jih je bilo le 52, tako je to za 10
Bojan-F
08. 07. 2019 11.49
-1
Mantra Desnega sektorja je, da je bil pred WW2 stajerski BDP 99% avstrijskega ... vira pa nobenega ... zato pa edini relevanten vir pise, da je bilo leta 1979 razmerje med avstrijskim in slovenskim BDP PPP izravnanim 1,05:1 oz AVT:YU 2,17:1 ... leta 1938 je bilo razmerje AVT:YU 2,85:1 ... tako zahodni viri in ne Brscic Bernard.
SenecaLucius
08. 07. 2019 12.40
+3
Potem pa vtipkaj na netu pod-socializmom-se-ni-zivelo-bolje-428796 in poglej, kdaj smo mi to ujeli Avstrijce v socializmu?
diebaumeister
08. 07. 2019 12.44
+7
BDP na prebivalca ne pomeni tudi blaginje v državi, kaj ti pomeni imet 3000€ plače, če imaš 3000€ stroškov.
SenecaLucius
08. 07. 2019 13.28
+0
Kar napiši mi tisti dve državi od katerih ima tista z manjšim BDP višjo blaginjo od tiste z višjim BDP?
fljfo
08. 07. 2019 13.29
+6
diebaumeister
08. 07. 2019 13.51
+6
Lahko ti napišem USA, ki ima skoraj največjega, po naredi ti pametnjakovič raziskavo, kako kaj tam živijo. Baje, da eni imajo tak luksuz, da kar pod mostih, kdo bi si mislil.
Bojan-F
08. 07. 2019 13.52
-5
Isti vir, na katerega se sklicuje prispevek in ga jaz uporabljam že vsaj 15 let v druge namene, navaja za leto 1979, da je bil avstrijski BDP PPP izravnan 13.448 USD1990 in jugoslovanski 6.194 Int.USD1990 (slovenski BDP PPP je bil 12.752 Int.USD1990) ... razmerje med 13.448 in 12.752 je 1.0546 ... in?
diebaumeister
08. 07. 2019 13.55
+7
Še Italjane in Francoze povpraši malo kako živijo z njihovim dokaj visokim BDP PPP.
oježeš
08. 07. 2019 15.09
Kaj zapisanega teksta ne znate komentirati? Je tako težko vedeti o čem tekst piše?
Sava Sava
08. 07. 2019 15.23
+2
Romunija nasproti Hrvaški - po letošnjih podatkih o kupni moči (razmerje med osebnimi prihodki in stroški).
Skunk Works
08. 07. 2019 10.07
+15
Vsak čas ima svoje značilnosti, ampak vedno pa je in velja eno: ni zastojnskega kosila, ga ni bilo, ga ni in ga ne bo.......In hvaliti državo, kjer je bilo vse kao zastonj, zastonj zdravstvo, zastonj šolstvo, vrtci, sindikalni domovi, kjer je vsak delavec zgradil hišo, kredit pa mu je odplačala inflacija...res super ane?....poleg tega se je delalo na lagano, urco dve na dan, brez prave odgovornosti, po dva tri, ali več na enem delovnem mestu (kar danes najdete samo ponekod v JS). Pravzaprav so najbolj in edini res delali delavci za trakovi, prodajalke in podobno, režija pa se je senčila v hladovini, pila kofe, in debatirala, igrala karte...Zaprt notranji trg, ter klirinški trg brez zahodne konkurence, kjer si lahko prodal vsak klump v polprazne trgovine, je omogočil izdelovanje klump-polizdelkov, ki jih na zahodu nikoli ne bi mogli prodati po ekonomski ceni....In običaji - kraje na vsakem koraku, saj je bila vsa lastnina družbena, torej od nikogar in vsakogar. Vodstveni kader je kradel na veliko, zidal recimo vikendice s službenimi kamioni in ukradenim službenim materialom, delavci in ostali nižje zaposleni so kradli na drobno, kar se je pač dalo, je vsak odnesel domov s fabrike--delovne rokavice, kakšno pasto za roke, šraufe, žeblje, drobni material, salotejpe, odvisno pač, kaj se je kje proizvajalo in dalo ukrasti, iz pisarn so režijci kradli pisarniški material, kulije, zvezke za otroke za šolo, zaposlene v ljudskih kuhinjah so kradle hrano za domov itd..itd.....Mali kmetje, so se v fabrki spočili, da so lahko zares delali doma na polju popoldne, ostali so počivali na delovnem mestu zato, da so popoldne fušali naokoli z ukradenim materialom iz fabrke, in vsakemu ponosno razlagali, kako so spretni, in saj je tito je rekel snađi se...itd...itd......EVO TO VAM JE BILA JUGOSLAVIJA...ja saj ni čudno, da je takšna država prej ko slej razpadla.....Ne vem komu tukaj kaj ni jasno....Pa naj si tisti, ki mu še kar ni jasno odpre svoj s.p. in dela tako kot v jugovini......Mu bo zelo hitro postalo jasno, kaj mislim povedati..
SenecaLucius
08. 07. 2019 10.18
+12
Zadel si v nulo! Tisti, ki pravi drugače ni živel v socializmu! In v SFRJ nikoli nismo živeli od svojega dela, temveč smo imeli tisti standard zahvaljujoč nacionalizaciji zasebnega premoženja, povojnih reparacij, cca 100 milijard ameriške pomoči zaradi upora Stalinu in v 70-tih še od zahodnih kreditov. Ko so se te zahodne finančne pipice zaprle je Jugoslavija v začetku 80-tih bankrotirala, saj ni imela sredstev niti za obresti za tistih relativno skromnih 20 milijard USD kredita!
Nightrider
08. 07. 2019 10.26
+7
Bojan-F
08. 07. 2019 10.51
+16
Ker so poleg Jugoslavije v 80-tih letih bankrotirale se Argentina, Bolivija, Brazilija, Cile, Juzna Afrika, Mehika, Nigerija, Panama, Paragvaj, Urugvaj, Venezuela ... bi bilo potrebno poiskati boljse vzrocno/posledicne povezave ... mimogrede: Italijani ze vec kot 10 let placujejo zapitek iz 60-tih in 70-tih let.
SenecaLucius
08. 07. 2019 11.15
-5
Če res meniš. da so delovne navade v državah latinske Amerike in na jugu Italije enake kot pri nas, potem ima to neko logiko. Jaz imam glede slovenske delovne mentalitete pač mnenje, da bi brez socializma še vedno imeli lahko podoben standard kot Avstrija, saj smo ga v kraljevini Jugoslaviji že imeli, Štajerska je bila celo na 99%!
diebaumeister
08. 07. 2019 11.18
+5
area ti si pa jak delavec, ob useh urah tukaj komentiraš, neverjetno koliko ti ustvarjaš.
diebaumeister
08. 07. 2019 11.19
+2
senička malo objasni teh 100 miljard pomoči, ker očitno imaš velike težave z matematiko.
diebaumeister
08. 07. 2019 11.23
+10
Tudi Švabi ne ustvarjajo nič očitno imajo 4000 miljardni dolg, delajo jim Turki, kakšni lenuhi so Švaboti, se ne čudim, da uvažajo migrante, povprečen 25 letni švab danes sanja kako bo z aplikacijami in nedelom služil miljone.
resslovenka
08. 07. 2019 12.08
-5
Zastonjkarska kosila smo od 1989 krvavo plačali in jih še plačujemo. Neprimerljivo dražja so. Dejstvo. Ne blodi, lepo prosim.
Von_Clausewitz
08. 07. 2019 12.51
-5
fljfo
08. 07. 2019 13.51
-2
desirous
08. 07. 2019 14.09
+26
area51, se strinjam da ima vsak čas svoje značilnosti. Sedaj ni več ugodnih sindikalnih namestitev, tako da si velik delež delavcev ne more privoščiti spodobnega dopusta. Dandanes namesto učinkovite državne podpore, ljudje z donacijami omogočajo, da gredo otroci iz delavskih družin lahko poleti na morje. Če si imel kredit v švicarskih frankih, si danes dolžen banki nekajkrat več kot na začetku...res super a ne? Dandanes te na delovnem mestu na polno izkoriščajo, stalno nadzirajo, ponekod pričakujejo da boš delovna sredstva financiral sam (rokavice, pasta za roke,...), delaš za dva, plačo dobiš pa tako mizerno, da ne omogoča dostojnega življenja. Ker te v službi tako izcuzajo, ti zmanjka energije za popoldansko fušanje. Zaposleni v menzah ne kradejo več hrane za domov, ampak se jo zaradi široke ponudbe veliko zavrže. Zdravstvo je zastonj, vendar le če nisi bolan, ker sicer resno zboliš ali celo umreš v čakalni vrsti. Poleg tega je večina dobrih zdravnikov prestopila iz javnega v privatni sektor, ker jim je šlo na bruhanje ko so bili priče kraji denarja iz zdrvstvene blagajne. Zato večina ljudi raje sama plača za preglede in manjše posege, kar posledično skrajšuje čakalne vrste in odgovorni se lahko hvalijo pred kamerami. Da bi si zgradil hišo lahko večina le še sanja. Vse gre v najemniški sistem, ki omogoča bolj učinkovito pritiskanje in izkoriščanje ljudi. Če imaš hišo in si brezposeln, že nekako poravnaš račune za elektriko in vodo, kot najemnik pa si ne predstavljam kje bi dobil še dodatnih 300 eur za najemnino. Zato moraš obdržati službo, četudi delodajalec izvaja mobing in te izkorišča. 'Klump' izdelke kot jih imenuješ in aparate iz Jugoslavije smo uporabljali in servisirali več let, sedaj iz Kitajske prihajajo zares slabi izdelki, ki se jih po kratki uporabi zaradi okvar zavrže in tako skrbi za onesnaževanje. Včasih smo imeli povratno stekleno embalažo za večino brezalkoholnih in alkoholnih pijač, danes pa predvsem plastična embalaža s katero onesnažujemo okolje. NO TO JE SLOVENIJA in današnji svet.. odprt notranji trg, zahodna konkurenca, demokracija,...
diebaumeister
08. 07. 2019 14.27
+11
pop greznica
08. 07. 2019 19.56
+3
Dusan Kokalj
08. 07. 2019 09.53
+36
Bilo je lepo.Lahko sem si privoščil dopust kar si pa sedaj ne morem.
SenecaLucius
08. 07. 2019 11.17
-2
Če odpoveš internet in mobilni telefon, ti bo za dopust ostalo več kot dovolj in boš šel lahko na dopust kot v SFRJ
resslovenka
08. 07. 2019 12.09
+6
Če odpovemo tistim, ki jim te storitve plačujemo, bo za vse dosti. 🤗
KAPIBARA
08. 07. 2019 14.30
+2
@ sen - Tu ti dam prav !! jamrajo da ne pridejo čez mesec a doma "navlake" da boli glava..
flamengo
08. 07. 2019 09.43
-18
Hvala Bogu, da juge ni več. Imamo pa še prevelike probleme z jugo omladinci.
Dusan Kokalj
08. 07. 2019 09.54
+19
In kaj vam je bilo tako hudo v tako imenovani jugi?
mario7
08. 07. 2019 10.01
+30
Res imamo preveč problemov z jugo omladinci,,,janez,grims...Da ni njih svet bi bil lepši.
resslovenka
08. 07. 2019 12.12
+9
Nič jim ni bilo hudega. To pišejo tisti, ki imajo polne r.. ti vsega. Njihov ego je nad vsemi. Me res zanima, če bi tako pisarili, če bi bil še socializem. Najbrž ne. Klanjali bi se in ga hvalili.😊
veronqa
08. 07. 2019 09.37
+32
Res ni potrebe vsako stvar preobračati levo, desno. Dejstvo je, da se je v Jugi skrbelo za delavca in da so bile počitnice možne za vse zaposlene v počitniških domovih, ki so jih imele delovne organizacije. Meni se to še sedaj zdi edinstveno, zavedujoč se, da so ti časi nepreklicno minili. Ostali pa so lepi spomini.
flamengo
08. 07. 2019 09.31
+2
Še pomnimo redukcije elektrike, par-nepar, ničvreden denar, nesvoboda, vaške in gostilniške ovaduhe, astronomska inflacija 1400%, izleti v avstrijo in italijo po osnovne dobrine
yaxscdvf
08. 07. 2019 09.34
+19
Ja, pa mobitelov nismo imeli, socialnih mrež, wifija,.....
SenecaLucius
08. 07. 2019 09.43
-2
Meje so bile za navadne državljane hermetično zaprte do leta 1968, ko se je zaradi 25% brezposelnosti in pomanjkanja deviz pokojni Broz odločil spustiti na "začasno" delo v tujino preko 2 milijona državljanov SFRJ.
SenecaLucius
08. 07. 2019 09.46
-3
In še zdaj čisto ne razumem, zakaj smo imeli leta 1970 v Sloveniji okoli 500 začasnih prekinitev dela, ker se besedo stavka takrat pač ni smelo uporabiti. Je bilo to po vaši logiki splošnega zadovoljstva zaradi prevelike sreče delavcev, ki so korektno hoteli manjše plače in slabše delovne pogoje? So študenti šli leta 1968 na ulice tudi zaradi prevelikega zadovoljstva?
yaxscdvf
08. 07. 2019 09.48
+4
Aja? A zato pred leto 1968 ni šel noben delat v tujino, noben ni šel v tujino na obisk, kot turist,....?
SenecaLucius
08. 07. 2019 09.54
-5
Tako je, večina je bežala preko meje na delo ilegalno, poznam očetovega strica, ki mi je osebno pravil o tem.
diebaumeister
08. 07. 2019 10.15
+7
SenecaLucius
08. 07. 2019 10.38
-6
Do leta 1968 običajnemu državljanu praktično ni bilo mogoče dobiti potni list, ki je takrat res bil še list in ne knjižica 😉. Dobili so ga le politiki, športniki in kulturniki in seveda tisti z maloobmejno propustnico
diebaumeister
08. 07. 2019 11.19
+5
SenecaLucius
08. 07. 2019 12.27
-2
Namesto da samo stisnete minus še napišite, kdaj po vaših podatkih so se v SFRJ dejansko odprle meje za vse državljane in če v socializmu res ni bilo prekinitev dela oz stavk? Bo šlo, ali bo preveč bolelo, če boste našli take podatke in izvedeli, da poleg Dedka Mraza ne obstajajo tudi drugačni socialistični miti... 😇
diebaumeister
08. 07. 2019 12.40
+4
Tako kot v ameriki verjamejo v kapitalistični mit Božička, kateri obstaja samo z komercialno coca colo.
SenecaLucius
08. 07. 2019 13.31
+0
Tudi v Božička ne verjamem, prav tako ne verjamem, da mi bo kdo dokazal, da meje SFRJ niso bile zaprte za navadne državljane do leta 1968 in da v socializmu ni bilo stavk...😉
diebaumeister
08. 07. 2019 13.53
+2
Kje so bile stavke? Pri vas v Dupleku?? No OK, za tisto selo se sploh nobedn ni obregau.
ssecnik
08. 07. 2019 15.19
-1
Brez skrbi,meje so bile zaprte,trije moji strici in teta so zbrisali v ZDA in Kanado.Ko so po 20 letih kot tuji državljani prišli na obisk,so dobili poziv za v vojsko .
severnik
08. 07. 2019 09.07
+41
Najprej sem opazil, da na slikah ni debelih ljudi.
cirenij
08. 07. 2019 09.15
+27
Ker so jedli zdravo hrano on se gibali, brez vsakodnevne"telovadbe" Danes pa meso, sadje, zelenjava iz "culokafrije". Zamrznjeno, odtajano, škopljeno, pakirano v polivinil. Pa hitra prehrana po vzorcu amerosov.Saj tam vidiš navadne ljudi, vse preko 100, 150 kg. Ker si zdrave pregrane ne morejo privoščit.
cirenij
08. 07. 2019 09.20
+14
Pa na žalost, pri nas opažaš tudi vedno več zavaljenih, ki jim visi od vseh strani.
SenecaLucius
08. 07. 2019 09.35
-4
Povprečna življenjska doba Slovencev je leta 1970 znašala 69,13 let, leta 1990 že 73 let in danes 81 let. So bili res tako zdravi in vitki takrat? res ni nihče vdihoval zraka iz tovarniških dimnikov, črni dim iz takratnih avtomobilov, nismo ineli v trgovinah sadje in zelenjavo tretirano s škropivi, ki so zdaj prepovedana in nismo jedli juhe iz Argo kocke in mnogo ostale hrane s konzervansi in aditivi, ki so že dolgo prepovedani?
cirenij
08. 07. 2019 09.51
+10
Na žalost se življenska doba res zelo podaljšuje.Na račun farmacije, saj ljudi samo filajo s tabletami, pa tudi prehrane, ki vsebuje Bog ve kaj.. Zato so pa polni domovi ostarelih, bolnih, nepokretnih............Ne bi bil rad med njimi. Bolje, da me trofi prej.
Denis Raci
08. 07. 2019 09.52
+10
Sj se zavedaš da je tudi zdravstvo FUL napredovalo v zadnjih letih?
felixkp
08. 07. 2019 09.53
+0
diebaumeister
08. 07. 2019 10.16
+14
Senička, kaj ma veze sistem z življensko dobo, a ti misliš d so leta 70 Švabi živeli dlje od Jugoslovanov???
SenecaLucius
08. 07. 2019 10.26
-4
Pa saj to pravim, če se je res tako zdravo jedlo in živelo kot pišete, potem bi morali že takrat živeti brez zdravil bistveno dlje kot povprečno 69 let....
diebaumeister
08. 07. 2019 11.20
+12
Bu mbo medicina takrat ni bila na današnjem nivoju, po tvoje bi morali leta 1800, ko je bilo use naravno pridelano živeti do 95 leta, kaj prvaviš???
Bojan-F
08. 07. 2019 09.05
+2
Zanimivi komentarji ... zmaga pa oni, ko opise g. Jansa dr. Janeza kot disidenta ... ha, ha, ha, ha, ha, ha, ... edini disident, ki je moral verjetno pod prisilo hodit igrat mali nogomet v Rozno dolino v uniformi JLA ... da o prisilnem citiranju nesmrtnega Kardelj Edita niti ne pisem.
mptour
08. 07. 2019 09.04
-10
Idealni časi za lenuhe.
SenecaLucius
08. 07. 2019 09.39
+4
Ampak res! Dokaj mlad sem v socializmu v podjetju imel cca 70 podrejenih in ravno največji lenuhi so praktično vsak dan nosili k meni neka vabila, da morajo med delovnim časom na sestanke raznih partijskih celic, ZSMS, potem na sestanke na raznih komisij in svetov itd...tega je bilo toliko, da ne vem če niso zapravili več kot tretjino delovnega časa za to samoupravljanje!