Slovenija

'Nimajo vsi pesticidi enakih učinkov'

Ljubljana, 20. 02. 2009 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
Nuša Stegnar
Komentarji
89

Potem ko je kmetijsko ministrstvo ponovno dovolilo uporabo določenih fitofarmacevtskih sredstev, je med strokovno in laično javnostjo završalo. Medtem ko stranka ekoloških gibanj izraža nezadovoljstvo, saj naj bi bile dokazane nevarne posledice uporabe, pa na IVZ poudarjajo, da to ne drži.

Kmetijsko ministrstvo je v začetku februarja preklicalo prepoved uporabe fitofarmacevtskih sredstev poncho, cruiser in gaucho, kar je razburilo tako strokovno kot laično javnost. Stranka ekoloških gibanj SEG je tako že izrazila nezadovoljstvo in nestrinjanje z odločitvijo kmetijskega ministrstva, saj po njihovem mnenju ni dopustno, da se dovoli uporaba snovi, za katere obstaja dvom o nevarnosti in negativnih vplivih na okolje in zdravje ljudi.

Lucija Perharič poudarja, da imajo pesticidi različne učinke.
Lucija Perharič poudarja, da imajo pesticidi različne učinke. FOTO: Tomaž Ungar

Raziskave britanskih znanstvenikov, ki so pokazale, da nekateri pesticidi povzročajo deformacijo pri živalih in feminizacijo moških, niso povezane s pesticidi, ki jih je kmetijsko ministrstvo ponovno dalo v uporabo, trdijo na Inštitutu za varovanje zdravja (IVZ). V študiji inštituta ChemTrust gre za organoklorne pesticide, ki so pesticidi najstarejšega tipa in pri nas že kakšnih 20 let niso v uporabi. Se pa organokloridi lahko še vedno uporabljajo kot zdravilo proti naglavnim ušem, vendar je to bolj izjema kot pravilo, ker so v uporabi druge snovi, je za 24ur.com povedala vodja oddelka za toksikologijo na IVZ Lucija Perharič in dodala, da so izjemno učinkovito sredstvo proti malariji in se uporabljajo v nekaterih tropskih deželah, saj so enostavni za uporabo, relativno nestrupeni za ljudi in poceni. ''So pa zelo obstojni v okolju, se kopičijo, tako da jih lahko, če jih uporabljajo v tropskem pasu, najdejo v živih bitjih na obeh tečajih.'' Organokloridi predstavljajo okoljski problem in dejansko lahko vplivajo na delovanje hormonskih žlez, lahko pa vplivajo tudi na plodnost, ampak to nima veze s situacijo v Sloveniji.

Ponovno dovoljena fitofarmacevtska sredstva bi bila nevarna le, če bi jih zaužili več kot 500 miligramov, kar pa ne naredimo namerno. Da bi tako količino dobili v pitni vodi ali z ostanki v živilih, ni možno. Lucija Perharič, vodja toksikološkega oddelka na IVZ

Perharičeva še opozarja, da nimajo vsi pesticidi enakih učinkov, ''zato je potrebno zadeve spremljati, saj se lahko učinki pokažejo z zamikom''. Vendar, kot poudarjajo na IVZ, pesticidi, ki jih je kmetijsko ministrstvo dalo ponovno v uporabo za neonikotinske zaviralce, ki so sicer razvrščeni kot zdravju škodljivi, vendar le pri zaužitju dovolj velike količine, nimajo hujših strupenih učinkov na sesalce. ''Receptorjev, na katere delujejo novejši pesticidi, ki so bili lani, zaradi negativnih učinkov na čebele, prepovedani, je pri človeku premalo, da bi lahko škodili,''  trdi Perharičeva. ''Druga stvar pa je vpliv na bitja v okolju in se povsem strinjam, da je na pesticide treba gledati celostno.''

Tanja Fatur pojasnjuje, da mora biti z vsakim pesticidom, preden se ga registrira, narejena študija na njivi ali v sadovnjaku.
Tanja Fatur pojasnjuje, da mora biti z vsakim pesticidom, preden se ga registrira, narejena študija na njivi ali v sadovnjaku. FOTO: Tomaž Ungar

Na IVZ so za vse tri ponovno dovoljene aktivne snovi že pred leti, v postopku registracije, podali poročilo o oceni tveganja za ljudi, ki te pesticide uporabljajo. Gre za delavce v kmetijstvu oziroma tiste, ki se na polju zadržujejo potem, ko je bilo že poškropljeno ali ko so bila semena obdelana in so se jih dotikali. Vedno preverijo tudi, kakšno je tveganje, da bi prišlo do škodljivih učinkov na zdravje nekoga, ki bi se naključno znašel na področju uporabe teh pesticidov.

''Mi izračunamo, kolikšen odmerek na kilogram telesne teže je tisti, ki ne predstavlja tveganja za zdravje, če s tem preparatom delamo,'' pojasnjuje Perharičeva in dodaja, da se pri tem upošteva tudi količina sredstva, ki se uporabi na hektar razredčitve in pogostost škropljenja. ''Če govorimo o tem, da se nekdo sprehodi čez škropljeno območje, če bo stal na listih, kakšen delež bo prišel čez kožo, kar je zelo pomembno, saj ljudje tega ne jedo, gre za vdihavanje, prehajanje pri stiku s kožo.''

Z Urada RS za kemikalije na zdravstvenem ministrstvu so za 24ur.com povedali, da so bile za fitofarmacevtska sredstva izdelane vse zakonsko predpisane strokovne ocene tveganja za zdravje ljudi in tveganja za okolje. Po zagotovilih strokovnjakov so tveganja, ob pravilni uporabi v domačih pogojih, sprejemljiva.

Obstajajo namreč matematični modeli, v katere se vse te podatke vnese in se nato izračuna, kakšen predvideni odmerek naj bi ta posameznik prejel. ''Če je manjši od tistega, za katerega lahko na podlagi toksikoloških študij sklepamo, da je varen, potem tveganja za zdravje pri taki predvideni uporabi ne bi bilo. Če je predvideni odmerek večji, potem ponovno izračunamo tveganje ob uporabi zaščitne obleke, rokavic, maske. Če se izkaže, da je zaščita primerna, se priporoči uporabo zaščitnih sredstev, če ne, pa morajo tisti, ki se ukvarjajo z učinkovitostjo, povedati, ali bi bila manjša količina uporabljenega sredstva še učinkovita ali ne.''

Traktor
Traktor FOTO: POP TV

S pesticidi uničujemo predvsem žuželke na pridelkih, zato se pojavlja vprašanje, kako škodljivi so ostanki pesticidov, ki ostanejo v živilu, ki smo ga poškropili. Tanja Fatur iz IVZ, ki ocenjuje toksikološke študije fitofarmacevtskih sredstev v postopku registracije, pojasnjuje, da mora biti z vsakim pesticidom, preden se ga registrira, narejena študija na njivi ali v sadovnjaku, kjer dejansko izmerijo, kakšni so ostanki pesticidov v živilu. ''Ker pesticid na živilo, da bi uničili žuželke, nanašamo namerno, pričakujemo, da bo nekaj ostankov pesticida ostalo. Na podlagi tega, kar dejansko najdemo v živilih in na podlagi podatkov o uporabi posameznega živila, se potem določi, kolikšna je najvišja koncentracija, ki je še lahko v živilu. In ta koncentracija je ponavadi precej precej nižja od teh odmerkov, ki ne predstavljajo tveganja za zdravje ljudi.'' Pri predvideni uporabi, torej, da uporabimo točno toliko pesticida, kolikor je dovoljeno na točno določenem pridelku, to ne predstavlja tveganja za zdravje ljudi, tudi če bi to uživali večino življenjskega obdobja.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (89)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Uporabnik113189
21. 02. 2009 11.40
kprpp120.02.2009, 14:55, kratko jedrnato in popolnoma pravilno..Edino osveščeni potrošniki lahko ta proces ustavijo..
Uroš Palhartinger
21. 02. 2009 10.46
Kmalu bodo zopet DDT dovolili uporabljati...
Tonček Balonček
20. 02. 2009 18.47
Kupujmo slovensko, z dežele, domače! Končno so že vsi otroci ve alimanj odporni na kloramfenikol, fenol, svibec in fekalne bakterije, bodimo ponosni na to, ne pa da se znanšamo nak rekomerno onesnaženje. Najbolj naravno je, da se species pač prilagodi okolju, morda je vse skupaj v povezavi z Darwinivim jubilejem!?
Tonček Balonček
20. 02. 2009 17.42
kprpp1, bravo, dobro si povedal!! Žal gre za glas vpijočega v puščavi. Če si zraven, imaš pač drugačne interese kot tisti, ki so na drugi strani, kot povsod. Saj smo vendar v tržnem gospodarstvi! Ali se pa motim in nismo več, država se vendar umika iz gospodarstva, mi smo v zamiku!!
Drhal
20. 02. 2009 17.25
Kot prvo in edino, sam tole bom rekel: Pred vstopom v EU so nam prali brejn s tem, da bo tule notr, v tem dreku, hrana enostavno zdrava. Poznam ljudi, ki so zgolj zaradi tega podprli vstop v EU, poznate jih kakopak tudi sami, dejstvo, a je tako? Ok, zdaj pa pametujte naprej.. s svojo možgansko drisko kar vam jo je sploh še ostalo.
zlobniCO2
20. 02. 2009 15.11
za trebljenje mislim bos
zlobniCO2
20. 02. 2009 15.11
in ti bos prvi v vrsti
brez_faksa
20. 02. 2009 15.06
na kompleksu 100hektarov se vse lahko potrebi, malo strojno malo ročno. Brez kemije!
2107mici
20. 02. 2009 15.00
se popolnoma strinjam v vseh pogledih bi blo treba paziti našo naravo, ki jo uničujemo. kmetijstvo ni edino!!! vsak bi lahko naredil veliko za naravo, za manj onesnaževanja. s prstom kazat na nekoga pa je otročje!!
kprpp1
20. 02. 2009 14.55
Pesticide proizvajajo največja farmacevtska podjetja (npr. Bayer), potem ko pa se z njimi že dobro zastrupimo in začnemo kazati znake depresije, kronične utrujenosti, slabe prebave, glavobola,.. nam ta ista podjetja prodajajo zdravila za zdravljenje teh bolezni. Dvojni dobiček farmacevtske industrije za ceno zdravja ljudi. Vemo, kako močan je farmacevtski lobij, ki ga ne bodo ustavili niti čedalje več bolnih in rakavih ljudi, niti želja po boljši in kakovostnejši hrani. Kmet, ki je razpet med tradicionalno pridelavo pridelkov, kot so jo uporabljali njegovi dedje in pritiskom trga, ki zahteva čim več in čimboljše na čimmanjši površini zemlje z obvezno uporabo pesticidov nimajo kaj dosto izbire. Dokler bodo ljudje raje posegali po poceni, lepih in debelih pridelkih, tretiranih s pesticidi, medtem ko bodo mali, drobni, črvivi in dražji pridelki samevali na trgovskih policah bo zmagovala industrija, ki nam vsiljuje strupe, za katere trdi, da so človeku neškodljivi.
Andreja Kogoj 1
20. 02. 2009 14.53
na manjših njivah ni panike populit plevel, kaj pa na večjih? ma itak se je brezveze pregovarjat, ker ima vsak svoj prav. enkrat bomo itak vsi umrli. na živce mi gre samo to, da se spravite na pesticide, kot da so oni edini, k nas zastrupljajo, ostala industrija pa s tem nima nič...
kprpp1
20. 02. 2009 14.44
zakaj ne objavite mojega komentarja?
Drhal
20. 02. 2009 14.40
Res ogabno, neverjetno ogabno.
zlobniCO2
20. 02. 2009 14.25
se pravi na 10 hektarski njivi se gre na roke trebt plevel zanimivo
brez_faksa
20. 02. 2009 14.08
Govorim o "plevelih", ki se jih je, pa jih povprečneži ne poznajo. Eden takih je recimo kopriva, zelo zdrava zadeva, pa regrat, pa ... Tisti strupeni se potrebijo
brez_faksa
20. 02. 2009 14.05
leto 2059: gaucho so dali na trg ob začetku recesije. Zadeva je stara že 50 let in seveda se tehnologija razvija. Novi preparat xyz seveda ni tako zelo strupen in je bistveno bolj učinkovit, saj se tehnologija razvija. A niso zelo podobno poslušali že 50 let nazaj za DDT, za katerega so trdili da je popolnoma neškodljiv?
2107mici
20. 02. 2009 13.22
:-) več kot veš, bolj se zavedaš, da malo veš!
zlobniCO2
20. 02. 2009 12.58
ogromno je tukaj nekih ljudi ki mislijo da vse vejo zato ker so iz 100 m vidli en traktor pa eno njivo pa eno kravo iz tega sklepajo da so ze kar diplomiral iz kmetijstva
Andreja Kogoj 1
20. 02. 2009 12.49
DDT so dali na trg med vojno! kukr vidiš, se tehnologija razvija, znanost in svet sta malo bolj izobražena, malo večji je nadzor nad takimi stvarmi! ne moreš to primerjat z nečim, kar je staro že 50let! brez faksa, če hočeš jesti plevel, ga kar dej, sam zgleda da se ne zavedaš, da so tudi pleveli strupeni, da če kaj takega dobi živina v krmo, z mesom, mlekom ne bo nič!
brez_faksa
20. 02. 2009 12.43
polo, za pridelke, ki so prilagojeni klimi pesticidov ne potrebuješ. In bio taki pridelki niso prav nič dražji. Domače hruške medenke, pa jabolka kosmači, pa poljščine bolj kvalitetno nahranijo kot paradižnik sredi zime. Tako da bi bilo treba tudi ljudi izobrazit. sv650, baje DDT ni šodljiv, tako so zatrjevali. Na podlagi raziskav. Pa vidimo, kaj je sedaj. joezzzzzzzzzz, plevel populiš, kajti kemikalije učinkujejo tudi na kulturne rastline, sicer pa je kar precej "plevela" več kot užitnega. Kar se pa črvov tiče, se pa globoko strinjam z popom, če je živ črv bom tudi jaz, a je tako težko jabko obrezat, črvi gredo le na najboljše. In škodljivce se lahko odpravlja z obdelovanjem zemlje pod drevesi, tam nekateri črvi prezimijo. Pa še mnogo je metod.