Slovenija

Odziv veganov: Nismo neodgovorni, svojim otrokom želimo najboljše

Ljubljana, 14. 08. 2011 18.20 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

"Ni prav, da zdravniki veganskim staršem ne znajo svetovati drugega kot to, naj hranijo otroke z živalskimi beljakovinami, veganstvo pa kategorično označijo kot zlorabo," poudarjajo v Veganski iniciativi.

Na zadnje tragične dogodke, ko je umrl 10-mesečni otrok iz okolice Mirne Peči na Dolenjskem, so se odzvali tudi predstavniki Veganske iniciative. V pismu so zapisali, da "enostranske izjave in neobjektivno poročanje ustvarjajo sliko, da so vegani neodgovorne osebe, ki ogrožajo zdravje in življenje svojih otrok, kar je popolnoma napačno, saj kot večina staršev želijo z rastlinsko prehrano omogočiti in tudi omogočajo svojim otrokom bolj zdravo otroštvo“.

Pravijo, da ne gre za nov pojav, saj se v nekaterih delih sveta tako prehranjujejo že stoletja. A žal opažajo "prenizek nivo izobraženosti na tem področju, kot priznavajo tudi slovenski zdravniki sami“. "Ni prav, da zdravniki veganskim staršem ne znajo svetovati drugega kot to, naj hranijo otroke z živalskimi beljakovinami, veganstvo pa kategorično označijo kot zlorabo. Brez možnosti dostopa do kakovostne strokovne pomoči je možnost, da se otroka prehranjuje nezadostno, veliko večja kot sicer. Zato izražamo pričakovanje in željo, da bi se lahko po kakovostne informacije in pomoč tako med nosečnostjo kot med odraščanjem naših otrok z zaupanjem obrnili tudi na slovenske zdravnike, predvsem pediatre in nutricioniste. Tudi slovenske smernice za prehrano dojenčkov, predšolskih in šolskih otrok bi se lahko uskladile z najnovejšimi znanstvenimi dognanji,“ pozivajo.

Mamica in dojenček
Mamica in dojenček FOTO: iStockphoto

V nadaljevanju citirajo Amando Baker iz The Vegan Society. Ta pravi, da ni težava v tem, ali je prehrana otroka veganska ali ne; pomembno je, ali je zdrava: "Veliko otrok se prehranjuje slabo, vendar niso vegani. Veganski starši morajo skrbno načrtovati otrokovo prehrano. Seveda obstajajo tudi pasti, a to velja za vse starše in vse načine prehranjevanja. V resnici je večina veganskih staršev nutricionistično dobro podkovanih in v prehrano vložijo veliko truda. Pravzaprav je veganom in njihovim otrokom mnogo lažje slediti smernicam zdrave prehrane kot drugim ljudem," povzemajo Bakerjevo. 

Ta doda še, da so vegani žrtve slabe poučenosti zdravnikov, zdravstvenih in socialnih delavcev ter drugih staršev. "Pisali smo vsem splošnim ordinacijam, da bi zagotovili boljše informacije o veganstvu. Starši so lahko izpostavljeni pritisku ljudi, ki so iskreno zaskrbljeni, njihova skrb pa izvira iz zmot in nepopolnega razumevanja," še citirajo Bakerjevo.

Citirajo tudi Ameriško nutristionistično zvezo ter organizacijo kanadskih nutricionistov, ki menijo, da so "primerno načrtovani vegetarijanski načini prehranjevanja, vključno z veganskim, zdravi, nutricionistično zadostni in lahko koristno vplivajo na preventivo in zdravljenje nekaterih bolezni. Dobro načrtovani tovrstni načini prehranjevanja so primerni za posameznike v vseh življenjskih obdobjih, tudi za nosečnice, doječe matere, otroke, adolescente in športnike. Temeljite raziskave so ovrgle tudi napačno prepričanje, da so veganski otroci nižje rasti ali pa da imajo nižje umske sposobnosti.“

Spomnimo

Ob tragični smrti 10-mesečnega otroka so zdravniki opozorili, da veganska prehrana ni primerna za malčke. Kot je opozorila strokovnjakinja s področja prehrane s kliničnega oddelka za gastroenterologijo Marjeta Sedmak, smernice prehranjevanja odsvetujejo vegetarijansko prehrano pri otrocih, vegansko ali pa makrobiotično pa absolutno prepovedujejo.

Predstojnik kliničnega oddelka za gastroenterologijo, hepatologijo in nutricionistiko Pediatrične klinike Rok Orel je izpostavil pomembnost zdrave prehrane v prvih letih človekovega življenja, ki ne vpliva samo na zdravje otroka v tem obdobju, pač pa tudi v poznejšem otroštvu in v odrasli dobi.

Pomanjkljiva ali nepravilna prehrana lahko po njegovih besedah povzroči pomanjkanje mineralov, vitaminov, beljakovin ali celo energije pri otroku, vodi ne samo v motnjo rasti, ampak tudi v motnjo intelektualnega razvoja, slabše odpornosti organizma otroka. Ob tem poudarja, da prehrana v otroštvu izjemno vpliva na možnost, da bomo kot odrasli zboleli za nekaterimi najpogostejšimi kroničnimi boleznimi. Ob tem poudarja, da je za zdravje otroka izredno pomembna tudi prehrana noseče in doječe matere.

Včasih se starši pri prehranjevanju svojih otrok odločijo v nasprotju s smernicami in tako škodijo zdravju otroka, pravi Orel. Če v bolnišnici sprejmejo otroka, čigar zdravje je bilo ogroženo zaradi načina prehranjevanja, se o tem sprva pogovorijo s starši, kar v večini primerov zadostuje, je dejal. Včasih se pogovorijo tudi z domačim zdravnikom, večkrat je treba angažirati tudi socialno službo, je dejal. V skrajnih primerih, ko gre za grobo zanemarjenje otroka, pa po njegovih besedah primer prijavijo na policijo.

Sicer pa Orel pravi, da je vegetarijanstvo, ki samo izključuje meso, ne pa vseh živalskih izdelkov, lahko tvegan način prehranjevanja, če posameznik nima dovolj znanja o tem. Tako je po njegovih besedah potrebno veliko znanja, kako sestaviti pravilen jedilnik, da se zagotovi normalen vnos vseh potrebnih stvari.

Pri veganstvu pa po njegovih besedah posameznik ne more zagotoviti vnosa vseh potrebnih snovi v telo, zato je zdravju škodljiv in nevaren način prehranjevanja, zlasti če gre za razvijajoč organizem. Zato veganstvo skrajno odsvetuje.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (514)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

HAILWOODmike
10. 02. 2016 21.53
+1
Ce nejem nesa ..ful prdim
Miran Boštic
11. 10. 2013 08.33
+3
Sploh je nepomembno ali so ili vegani ali ne, pac pa dejstvo, da nista vsega naredila da bi zascitila in resila otroka in pravocasno poiskala strokovno pomoc. Ocitno nimata pojma ne o alternativni prehrani, ne uradni medicini. Skrbi me, da sta se vedno prepricana v svoj prav in se lahko tragedija ponovi! PS: me zanima kako se bosta prehranjevala na prestajanju kazni?
tash73
10. 10. 2013 15.05
+4
otrok naj se prehranjuje z vsem, ko pa je dovolj star pa naj se sam odloči ali želi postati vegan
Shambala
30. 08. 2011 08.12
+6
@Phyona ... bravo! Točno tako! O teh zadevah pa ni nikoli nič slišat. @Vipxy ... kar se fitoestrogena tiče, ti dam prav! Kar se pa genetsko spremenjene soje pa ne. 90% soje na tem svetu je genetsko spremenjene in verjemi, da je zaradi vegijev ne bi rabili modificirat. Genetsko spremenjena je namreč zaradi velike porabe, da se je lahko dovolj pridela. No in vegijev je npr v ZDA kakih 10% in ti zelo pazijo, da na deklaraciji piše NO GSO, da je vegi hrana prekleto draga in proizvajalcem ni potrebno šparati pri proizvodnji. Kam gre torej preostalih 90% (torej tiste genetsko pridelane) soje? Za krmo živali ... na truplih živali v trgovinah pa ni nikakršnih deklaracij s čim so bile hranjene ...
Phyona
22. 08. 2011 23.35
+19
Živijo, kar nekaj let sem občasno nadomeščala kolegico na ped.kl. in še nisem slišala, da bi sklicali tiskovno konferenco ob hudi ogroženosti ali smrti otrok, ki so bili na primer tako ogroženi, da so jih starši vozili v avtu nepripete in so ob nesreči poleteli skozi okno, ali pa da bi strokovnjaki sklicali tiskovno in svarili, ko je na primer otroček popil čistilo (beri strup), ki mu je bilo na dosegu rok, pa ko je otrok poletel skozi okno, ker ni bil nadzorovan, pa zaradi deklice, ki bi utonila, če je ne bi reševalci oživljali, ko je nenadzorovana padla v bazen (mamica je klepetala, se zgodi, ne) pa zaradi številnih otrok, katerih matere so jih dojile-zraven pa kadile enega za drugim...otroci pa dihalna stiska, suhi, nenapredovali v teži.... še pa še lahko naštevam... A je kdo omenil staršem ali javnosti, kako zelo neodgovorno je in kaj so zakrivili svojim otrokom? Tole s prehranjevanjem je pa že lov na čarovnice.
vipxy
18. 08. 2011 17.32
+6
Pa še nekaj malega, za kar mislim da večina ljudi ne ve o SOJI...Soja velja za zelo zdravo živilo...prav tako pa vsebuje veliko količino estrogenu podobnih snovi...na tem mestu ne vem, če moram še dalje razlagati, kaj pomeni vnos le teh za otroke in tudi za odrasle...in če se povrhu trudimo biti še eko...soja je ena izmed najbolj genetsko spremenjenih stročnic v naši prehrani...
vipxy
18. 08. 2011 17.25
+3
DrMatt...nisem rekel, da je potrebno koga siliti...in mislim, da se strinjama glede tega, da je tudi to siljenje, če otroku ne ponudiš živalskih beljakovin...zelo zanimivo je, ko v vrtcu naletiš na otroka, za katerega starši zatrjujejo, da je vegetrjac...na koncu se izkaže, da ima otrok rad meso...no, kakorkoli...mislim, da je današnja družba začela v veliki meri pretiravati v vse smeri, tudi pri prehrani...definitivno, tudi zelenjava iz trgovine, kaj šele kakšne tržnice ni zdrava...solata recimo prav tako vsebuje nitrate, kot kakšni mesni izdelki...mislim, da imamo veliko srečo tisti, ki imamo doma (rahlo oddaljeno od civilizacije :) ) kakšen vrt z zelenjavo in nekaj sadnih dreves, ki jih seveda ne škropimo...ter recimo kunčje meso, za katerega vidiš kako zraste (kaj je jedel in kako se je z njim ravnalo) in kako je zaklan...
alexh
11. 03. 2012 22.16
+2
kunčje meso zraste? Kunec, zajec, žival zraste.
SilverBullet
18. 08. 2011 12.27
+2
n v vsej tej burki, se meče besede "vegetarianci" in "vegani" levo in desno, kot fižol v mineštro. Vem, da tri četrtine tistih najbolj glasnih okoli mene, sploh ne ve, ne kaj je eno, ne drugo. To pa, seveda, ne ovira njihove "pameti", da ne bi bili najbolj pametni. Pa glede na to, da se ta vzorec "nevednega hujskaštva" (manj veš in manj te briga, bolj si pameten) prejkone pojavlja na širokem spektru različnih tem, praktično vseh, bi rekel, da nima kaj dosti veze s prehrano posameznikov, njihovim nazorom ali politično usmeritvijo. Gre najbrž za osebnostno lastnost in kulturo posameznikov. Ta tudi zaradi dunajskega pa pomfrija ne bo nič boljša. Pa zelenjavne mineštre tudi ne.
SilverBullet
18. 08. 2011 12.15
+6
"... Tu očitno velja to, da ima pač večina zmeraj praj... " Ne, tu velja, da ima DENAR vedno prav. Zdravniki dandanes, pa na veliko žalost vseh in vsega, niso nič drugega kot prodajalci zdravil. In če imaš dovolj denarja in ti, recimo, npr. alkohol prinaša denar ali si ga obetaš, lahko prek medijev in drugih vzvodov mirno delaš socialni inženiring o tem, kako je uživanje alkohola dobro in normalno. Pa četudi ob tem v ozadju pol države crkuje in umira zapite od alkohola. Recimo, za primer. Če imaš denar, si sveta vladar. Tudi politiki ti bodo, prej ali slej, iz roke jedli. Navadna raja bo pa vedno izbrala pot lagodnosti - tu ni kake velike intelektualnosti. Spredaj burka in gledališče, zadaj pa money money money... za nekoga. In tudi tu ni nič drugače.
batom@pinkponk.com
16. 08. 2011 14.23
-1
ja, pri boleznih, povzročenih z mesno hrano sem pozabil dodati še par "malenkosti": * rak črevesja in ostalih prebavil * bolezen norih krav * prezgodnja demenca Da so dejstva jasna...
batom@pinkponk.com
16. 08. 2011 14.18
+10
hm, kaj pa, če bi vsakič, ko kdo umre zaradi mesne prehrane delali tak cirkus? Mesna mastna hrana je namreč eden največjih ubijalcev dandanes. Poglejte, koliko je problemov s preveliko telesno težo, mašenjem žil, srčnih kapi, presnovnih bolezni (npr. sladkorna). Zakaj potem ne napadate tudi staršev predebelih otrok, ti namreč z dopuščanjem takega prehranjevanja zelo ogrožajo svoje otroke. In, roko na srce, zaradi mesne hrane umre veliiiiiiiiiiiko več ljudi, kot zaradi vegetarijanske in veganske. Toliko o zdravi pameti... Tu očitno velja to, da ima pač večina zmeraj praj, ne glede na resničnost navedb. Če vas je več imate pač prav... NOT!!!!!
Shambala
16. 08. 2011 11.35
+12
Sama sem sicer vegetarijanka že kakih 12 let in tudi v nosečnosti nisem spreminjala svoje prehrane, sedaj polno dojim že 4 mesece, otrok pa se je rodil nadpovprečne teže in višine, tudi sedaj je nadpovprečno velik in pridobi vsak mesec najmanj 1 kg. Celo nosečnost nisem imela enega najmanjšega problema in vsi so bili blazno navdušeni nad mojo krvno sliko, saj sem imela še ob koncu nosečnosti hemoglobin v priporočenih vrednostih. Rada bi pa rekla samo to, da mi ni jasno zakaj ste mesojedci tako zlobni, da vsakokrat, ko se znajde ta tema na netu, spljuvate, kritizirate, se posmehujete in ste tako žaljivi. Kjerkoli sem videla dobrohoten nasvet vegetarijancev in veganov, da je to po njihovih izkušnjah bolj zdrav način življenja, ki bi ga želeli tudi drugim in to napišejo le zato ker želijo tudi drugim dobro, ste mesojedci nesramni in žaljivi. Zakaj? Vsi napadate starše, kaj pa inštitucije, ki so zatajile? Otrok je imel sepso ... in to ni značilnost veganske prehrane ... tudi mesojedi otroci jo lahko dobijo ...
BoKo000
10. 10. 2013 11.39
+2
PSIHOTERAPEVT
16. 08. 2011 01.42
+3
DrMatt
16. 08. 2011 01.17
+3
Ja, ekološko pridelovanje zelenjave je zelo pomembno. Sicer pa se mi zdi, da se ljudje nasploh zavedajo škodljivosti škropljenja in se ponovno več zelenjave pridela doma, kar je najboljše. Nimam lastnega vrta, imam pa srečo, da ga imajo starši. Sicer se pa trudim podpirati slovenske pridelovalce ekološke zelenjave. Mi pa vest ne da miru in moram omeniti, da večina GM hrane in ogromno pesticidov konča v krmi za živali, skupaj z antibiotiki. In potem je vse to prisotno v mesu in mleku in jajcih.
n.hall
16. 08. 2011 01.07
-1
zdrava je sam tista zelenjava, ki jo pridelaš sam doma ali pa da poznaš enga poštenega kmeta, ki ne šprica proti vsem kar leze in gre.. kaj ti pomaga "bio", če se potem zelenjava vozi po več 100 km po avtocestah in pobere vso svinjarijo od vseh tovornjakov ki vozijo v kolonah, da ne govorim o "normalni" zelenjavi, ki je tako polna konzervansov, da lahko za dva tedna pozabiš nanjo pa se bo še vedno svetila kot nova ko jo zbrskaš v hladilniku.
DrMatt
16. 08. 2011 00.47
+6
vixpy, kaj pa otroci, ki ne želijo jesti mesa? Ali jih je do okoli 15. leta potrebno siliti v to? Starši so absolutno odgovorni za zdravo prehrano svojih otrok - absolutno se strinjam, ko praviš, "da naj otrok dobi vsa hranila, ki jih potrebuje za zdrav razvoj". Je pa to možno doseči tudi brez beljakovin živalskega izvora. Govorim seveda o zdravi in zadostni prehrani, ne o pomanjkljivi - prehrana je namreč lahko pomanjkljiva ne glede na to, v kateri "predalček" spada. Nekateri se tako (brez živalskih sestavin) prehranjujejo celo iz nuje, ker so alergični na živalske beljakovine.
vipxy
16. 08. 2011 00.31
-2
Sem mnenja, da naj otrok dobi vsa hranila, ki jih potrebuje za zdrav razvoj. Recimo okoli 15 leta si pa lahko vsak ustvari svoje mnenje kaj bo jedel in kaj ne. Žal tale zgodba ni edini primer v Sloveniji, ki se je v kratkem zgodil tragično s podobnimi okoliščinami...Zanimivo, da pa le vsaka zadeva ne pride v medije...
krenodtam
16. 08. 2011 00.02
+0
samo kreganje je tule, nimam nič proti veganom ne vsejedcem, mam pa tole da zaradi neke vere ne jejo nobene kuhane zelenjave ne sadja ampak vse srovo, in to je bilo v njihovi družini. deset mesecev je biu star pa je meu le 4 kilograme to je zelo malo, povprečno ima toliko kg pri 2 mesecih, pa še to da ta družina ne verjame v zdravnike in če bi otroka prinesli prej bi ga še lahko rešili. ne pa da ga prinesejo ko že umira. to je tko ko bi biu drevo že čisto posušeno, sam par vejic bi še blo zelenih, pa bi se odločl da bi drevo rešili.
vengus
15. 08. 2011 23.50
-2
milm 76.dobro si povedal,važno je,da zdrav umreš.
mili_76
15. 08. 2011 23.38
+0
baje, da vegetarjanci in vegani umrejo bolj zdravi ;-)