Slovenija

O politiki nacionalne kulture

Ljubljana, 31. 10. 2020 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Jan Artiček
Komentarji
69

Spet so na tapeti kulturniki, kot da nimamo bolj perečih težav. Pred časom jim je evropska poslanka Romana Tomc svetovala, naj raje zapojejo kakšno domačo vižo, namesto da nam utrujajo s svojim "morbidnim" zanesenjaštvom, ali nekaj podobnega. Ljubljanska "kulturna elita" je skočila v zrak ali natančneje - legla na tla pred ministrstvom za kulturo, mnogi spletni komentatorji pa so škandal izkoristili za visoko kvalificirana razmišljanja o sodobni umetnosti; kot tisti prijatelj na zabavi, ki je sicer strojni inženir, a ti iz nepojasnjenih razlogov želi dopovedati, da Jackson Pollock res ni za nikamor.

Nedavno je to isto ministrstvo deložiralo več nevladnih organizacij in društev iz prostorov na Metelkovi ter spremenilo pravila o sestavi strokovnih komisij, ki odločajo o distribuciji državnih sredstev v kulturnem sektorju. Kulturna javnost je spet organizirala simbolizma poln protest, zaradi katerega se pristojni minister Vasko Simoniti menda počuti ogroženega, medtem ko se večina preostale Slovenije s tem ali nima časa ukvarjati ali pa se protestu celo privoščljivo namuzne, ker ji grejo ti umetniki tako ali tako na živce. Preglasni in prevzetni so, pa manjka jim trdega dela, se zdi nekaterim, vsaj sodeč po spletnih komentarjih in prej omenjenih debatah s strojnimi inženirji.

Jan Artiček
Jan Artiček FOTO: Homopolitikus

Ta odziv širše javnosti na kulturne zdrahe je zanimiv, predvsem kako se vprašanje umetnosti in kulture politizira in zakaj se umešča v naš vse bolj polariziran javni diskurz na precej nekonstruktiven način. Ne vem, kako doseči narodno spravo, ne znam pobotati domobrancev in partizanov (ali kako se že kličejo?), se mi pa zdi, da bi se glede pomembnosti narodne kulture, še posebej za majhen narod, kot je slovenski, lahko zedinili. A kakšne oziroma katere kulture, to je vprašanje.

Moj prijatelj inženir, ki mu – mimogrede – še nikoli nisem začel razlagati, kako deluje motor na notranje izgorevanje, rad pove, da sodobna oziroma avantgardna umetnost (uporabljano sinonimno, čeprav termina nista sinonima) nima smisla, ne zahteva nikakršnih veščin itd. Vse lepo in prav. Kdo pa še razume umetnost te dni? Eni lepijo banane na stene galerij, drugi te banane jedo, pa so vsi menda umetniki. Takole pavšalno rečeno, se včasih strinjam; ko dobim vabilo na kakšno inštalacijo, si tudi sam začnem izmišljati, da na tisti dan ravno pade bratov rojstni dan ali prijateljeva poroka.

Besedilo je pripravljeno v projektu Homopolitikus, političnega think tanka Inštituta za politični manedžment. Kolumna izraža stališče avtorja in ne nujno tudi uredništva 24ur.com.

A osebne preference na stran: avantgarda, tj. umetnost, ki išče nove načine izražanja, pogosto tako, da krši ustaljena pravila in norme, ima ključno funkcijo tako znotraj tradicij določenega umetniškega medija kot tudi širše družbe. Kršenje ustaljenih pravil razvija tradicijo s časom in omogoča umetnosti, da artikulira aspekte sodobne družbe, ki se morda izmuznejo tradicionalnim pristopom. Avantgarda je tako v precej nehvaležni poziciji, ker je pogosto nerazumljena in/ali nerazumljiva, njena vrednost pa se razkrije šele v vzvratnem ogledalu zgodovine.

To velja za celo kopico umetnikov in umetniških gibanj, ki jih danes beremo, poslušamo, občudujemo v muzejih itd. Mar res želimo biti sodobni ekvivalent tistemu delu pariške javnosti v 19. stoletju, ki se je prišel v t. i. Salon zavrnjenih (Salon des Refusés) posmehovat razstavljenim delom zgodnjih impresionistov ali vsem glasbenim kritikom, ki so jazz videli kot nesprejemljivo degradacijo klasične glasbe? Seveda lahko debatiramo o tem, kako je problem sodobne oz. postmoderne avantgarde v bistvu konceptualizem (na primer), ne eksperimentalnost sama, ampak nisem še prisostvoval laični debati, ki bi uspela uokviriti problem tako specifično. Ne, je pa moč take vrste argument slišati prav med umetniki samimi, ki, ne boste verjeli, prav tako razmišljajo o problemih znotraj svoje stroke, samo da razpolagajo z več znanja kot laiki. Tako kot moj sogovornik na zabavi ve več o motorju na notranje izgorevanje in ga pač ne bom prekinil sredi razlage, rekoč, da gre moj avto tudi brum brum.

Ljubljanska "kulturna elita" je skočila v zrak ali natančneje - legla na tla pred ministrstvom za kulturo, mnogi spletni komentatorji pa so škandal izkoristili za visoko kvalificirana razmišljanja o sodobni umetnosti.
Ljubljanska "kulturna elita" je skočila v zrak ali natančneje - legla na tla pred ministrstvom za kulturo, mnogi spletni komentatorji pa so škandal izkoristili za visoko kvalificirana razmišljanja o sodobni umetnosti. FOTO: Aljoša Kravanja

Še ena nehvaležna lastnost avantgardne umetnosti – oziroma umetnosti nasploh – je to, da ji bo v večini primerov spodletelo. V naravi kakršnekoli kreativne in inovativne dejavnosti je, da bo od stotih poskusov morda eden uspešen in zato deležen pozornosti širše javnosti. Ampak brez tistih 99 napak ne bi bilo tistega enega uspeha. Obupna investicija, boste pragmatično rekli, sploh če se tisti uspeh razkrije šele v neki nejasni prihodnosti. A tega ne rečemo v primeru znanosti ali športa, čeprav tudi na teh področjih vlagamo v inovacije in obljubo prihodnjih uspehov, ki jih večina poskusov ne bo nikoli dosegla. A čeprav je en sam Luka Dončić, je še vedno smiselno vlagati v vse košarkarske klube vseh starostnih kategorij, četudi na tekme pridejo le starši otrok in celotna dejavnost niti ni namenjena profitu. V redu, košarka je morda dovolj popularna, da preživi brez državne podpore, a enako velja za mnoge olimpijske discipline, za katere upamo, da nas bodo razveseljevale vsake štiri leta, pa brez državnih sredstev ne bi preživele. Analogno tudi znanstvene raziskave ne obrodijo vedno sadov, a tudi neuspešni eksperimenti stremijo k nečemu, kar bo za družbo koristno, obenem pa tlakujejo pot prihodnjim uspešnim eksperimentom.

Vseeno razumem skepticizem. Misel, da bo vaš težko prigarani denar prek davkov in naprej prek državnih subvencij romal v žep nekega umetnika-inštalaterja (ali kako se že reče tem ljudem?), čigar inštalacije ne boste nikoli videli, če bi jo, pa vam tako ali tako ne bi bila všeč, ni prijetna. Verjamem, da bi sami našli boljši cilj za vaš denar, vključno z vstopnico za koncert Modrijanov ali donacijo za lokalni košarkarski klub. Obenem ne pomaga, da se taisti hipotetični umetnik potem pojavi na poročilih v reportaži s petkovega protesta (odkod mu vendar čas?) in vas nagovarja s tonom intelektualne večvrednosti. Da ne omenjamo, kako se počuti kategorično upravičenega do sredstev, ki vam jih, nismo pozabili, država odtegne od mesečne plače.

Vse zgoraj našteto je seveda čisti argument slamnatega moža; projekcija nekih političnih afinitet, ki nimajo kaj dosti opraviti s preprostim dejstvom, da kot družba želimo kvalitetno narodno kulturo, niti z dejstvom, da je v to kulturo treba vlagati, niti z dejstvom, da del te kulture, predvsem najinovativnejši del, brez državne podpore – ki v idealnem svetu temelji na strokovni presoji – pač ne more preživeti. In vlagati se splača, čeprav nam končni produkt morda ni všeč, ga ne razumemo, se z njim ne strinjamo, in četudi se investicija povrne v manj oprijemljivih in merljivih oblikah ter šele na dolgi rok. Pa četudi celotna slovenska kulturna sfera verjame, da obstaja 63 spolov, vam pa se to zdi vrhunec levičarske blaznosti, to politično nestrinjanje ni ne tu ne tam. Ne mešajmo jabolk in hrušk, ali kaj že.

Avantgarda je v precej nehvaležni poziciji, ker je pogosto nerazumljena in/ali nerazumljiva, njena vrednost pa se razkrije šele v vzvratnem ogledalu zgodovine.
Avantgarda je v precej nehvaležni poziciji, ker je pogosto nerazumljena in/ali nerazumljiva, njena vrednost pa se razkrije šele v vzvratnem ogledalu zgodovine. FOTO: Žele

Torej: čeprav mi je ena vizualna umetnica nekoč rekla, da je "moje pojmovanje umetnosti tipično predindustrijsko," se vseeno ne strinjam s tistimi, ki na internet zlivajo žolčne komentarje o tem, kako bi morali umetniki prijeti za lopato, svojemu "hobiju" pa se posvečati popoldne na lastne stroške. Z umetnostjo ni nič drugače kot z vsem ostalim; več časa kot posvetiš nečemu, boljši postaneš v tisti stvari. Če želimo, da slovenska kultura stoji z ramo ob rami ostalim narodnim kulturam, verjetno želimo več kot le peščico hobi umetnikov, ki so spretni z lopato. Dejansko želimo čim več umetnikov, ki bodo imeli svobodo in možnost, da jim spodleti, zato da jim bo naslednjič spodletelo bolje, kot pravi Beckettov aforizem.

Morda se zdi malce absurdno sploh razglabljati o umetnosti v času, ko so bolj kot ne vse ključne družbene institucije na udaru, a vendar: ravno v tem času je politizacija umetnosti in polarizacija okrog tega, kakšna umetnost nam je bolj všeč, povsem nesmiselna in nepotrebna. Menda se lahko strinjamo vsaj, da narod kulturo potrebuje in da je distribucijo sredstev smiselno prepustiti strokovnjakom na danem področju, namesto da se sami počutimo poklicane za presojo, četudi bo končni rezultat še več slabo obiskanih performansov, kjer se nekdo na vso silo zaletava v zid. Kdo ve, morda bodo pa naši zanamci ugotovili, da je zaletavanje v zid brez pravega razloga popolna metafora našega časa.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (69)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

jazzie12
01. 11. 2020 16.39
+3
Zlatan se v Cankarja oblači...za bruhat...tista islamska glava in brada...ponižanje za Cankarja in SLovence
Antoniozmaj
01. 11. 2020 13.26
+1
"skrivnost uspeha janeza janše je v ljudski neumnosti in nerazgledanosti" to sem danes prebral na netu in se strinjam
Janov prijatelj Inženir
31. 10. 2020 21.12
+2
Priznam. Nimam prav globokega vpogleda. Meni je pri umetnosti najbolj pomembno ali se me dotakne ali ne. Če se me ne, mi že takoj ne deluje prav umetniška. Pomaga pa, če je izkazan določen nivo spretnosti oz. virtuoznosti. To cenim že samo po sebi. Torej moje dojemanje umetnosti je precej osebno. Pri tem se ne menim dosti za to kaj menijo umetnosti kritiki in kaj laja marketing. In tu nastane problem. Če vsak dojema umetnost osebno, potem ni objektivnih meril. In bi zato vsak financiral nekoga drugega. Zato v demokraciji - da se ne prepiramo - financiramo vse. No, skoraj vse. Apetitov je vedno več kot denarja. Zato se ne čudim, da različne vlade financirajo različne programe. Ker ni objektivnega standarda kaj tisto najboljše. To se pokaže šele čez čas. Tragedija ustvarjalnih poklicev. Se pa strinjam, da izplen naložb v znanost ali šport ni dosti boljši kot izplen naložb v umetnost. Visoki cilji so pač povezani s precejšnjimi tveganji. Vedno bili in vedno bodo. In še to. Razen onih, ki bodo ostali brez sredstev za preživetje, nihče nima upravičenega razloga za zlivanje žolča vsevprek.
pepe bolcev
31. 10. 2020 20.52
-1
Bema. Daj eno ime, ki se po tvoje ne pritozuje. In eno ime kvazi kulturnika. Pa pustiva Zlatka, ker ga poznas pac ker novo tv gledas.
pepe bolcev
31. 10. 2020 20.50
-2
nostalgik. Poljska in Madzarska te pricakujeta. Butalc brez pameti.
nostalgik
31. 10. 2020 20.03
+5
PRIDITE SEDAJLE NA DVORIŠČE METELKOVE-- ADIJO ZDRAVA PAMET , TI BI MORALI ISSELITI PRED PETIMI LETI
Netajkun
31. 10. 2020 19.25
-3
S 1.1.2007 smo prevzeli € . . . proračuni za kulturo so bili " težki " med 165 mio € ( 2007 ) in 204 mio € ( 2009 ) , nato so začeli padati do 147 mio € ( 2016 ) . V 2017 se je kulturi namenilo 153 mio € , v 2018 = 167 mio € , v 2019 = 163 mio € in v 2020 ( po rebalansu ) 190 mio € . . . potem pa sami ocenite kdo in koliko je jemal ( oz. dal ) našemu proračunu za kulturo .
Netajkun
31. 10. 2020 19.29
+3
v Sloveniji so pomembnejše NVO . . kot pa kultura , več denarja dobijo od države
bema1201
31. 10. 2020 19.23
+3
Vse preveč je kvazi kulturnikov , ki samo izkoriščajo državo, kake koristi pa od njih ni. Imamo tudi odlične pisatelje, pesnike, igralce itd. samo ti se po navadi ne pritožujejo, pritožujejo se večinoma tisti ki se po cele dneve valjajo po lokalih in jim država plačuje prispevke, eden takih "kulturnikov" je naprimer reper Zlatko. Če si ta človek zasluži da mu država plačuje prispevke, potem smo res butasti da se to dogaja.
Ost1234
31. 10. 2020 16.46
+6
POIVRE: "Zakaj država sploh zapravlja denar na kulturo? Če nekdo želi na opero naj plača vstopnino 200 evrov pa bo." Torej če kdo želi maše , zakramente in neposreden stik svojega otroka z bogom naj so to sam tudi plača! Zakaj bi mu to plačevali vsi? Iz proračuna?
Bojan-F
31. 10. 2020 13.29
+3
Eden izmed naših tovarišev si postavlja retorično vprašanje ... "Zakaj država sploh zapravlja denar na kulturo?" ... pravi odgovor so sicer mnogo časa pripisovali Churchill Winstonu in to je: "Ko so Winstona Churchilla pozvali, naj zmanjša sredstva za umetnost v korist vojnih prizadevanj, je odgovoril: 'Za kaj se torej borimo?'"
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 13.45
+4
Pošteno! Ta neizobražena teleta nimajo niti kančka spoštovanja do kulture, a najbolj jo kritizirajo?
POIVRE
31. 10. 2020 11.54
+1
Zakaj država sploh zapravlja denar na kulturo? Če nekdo želi na opero naj plača vstopnino 200 evrov pa bo. Tudi če greš na nogometno , košarkaško tekmo ali koncert moraš vplačati vstopnino. Zakaj država financira snemanje filmov, ki jih nihče ne gleda? Kulturo bi morali privatizirati in na trg dati pa naj preživijo najboljši in najbolj sposobni.
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 11.59
+3
Problem je ker določena sekta ljudi ne spoštuje kulture in kultura bi zamrla. Naprimer v glasbi bi imeli lahko samo siddharto, tako pa v realnosti imamo lahko še mnoge druge bende ki jih lahko poslušamo
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 12.01
+0
Kar se tiče filma in gledališča imamo pa že tako same iste obraze ker se večini igralcev ne splača ostati tukaj ali pa pač propadejo in po letih študija ugotovijo da so ves čas študirali za brezveze
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 12.01
+1
Krivi ste pa tisti ki vam je škoda denarja dati za kulturo
pepe bolcev
31. 10. 2020 11.39
-6
Se glede najemnin. V zakonu o uveljavljanju javnega interesa v kulturi lepo pise, da drustva, ki imajo status drustva v javnem interesu, ne placujejo najemnine. Ne pametuj o stvareh o katerih nimas pojma ti domobrancek oprani.
pepe bolcev
31. 10. 2020 11.38
-6
Supergigi. O cem super bluzis? Kdo je onemogocil Okorna? In kaj je Okorn naredil takega, da si zasluzi tole tvoje jadikovanje???
supergigi
31. 10. 2020 11.35
+6
Ne, take kulture in kulturnikov ne potrebujemo. Strinjam se, da je potrebno podpreti talente, ampak še to se je izrodilo, ko so režiserja Mitjo Okorna tako onemogočili, da se je moral preseliti na Poljsko, in tam začeti ustvarjati. Metelkovci naj začnejo plačevati najemnine, mogoče bodo potem manj mislili na neumnosti.
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 11.52
+1
Napačen pristop imate. Vsi moramo podpreti dobre kulturnike, tako se slabim ne bo uspelo razpasati kot so se do zdaj. Kupite kdaj labum od dobrega glasbenika, pojdite v gledališče, kupite knjigo,... Če sami ne podpirate kulturnikov je brezveze da jih kritizirate
Ost1234
31. 10. 2020 10.39
+2
Tudi Hitler je preganjal kulturnike in kulturo ki mu ni bila povšeči.... Recimo osebno mi opera ni všeč, pa je zato ne bi prepovedal ali uničil... Vseeno je med opernimi deli tudi nekaj takih, ki mi božajo sluh .. Tudi narodno-zabavna glasba mi večinoma ni všeč. Pa je tudi ne bi uničeval ali poniževal .. So ansambli katere rad poslušam.. Redki, a vseeno ... Kot kaže pa je cilj aktualne vlade počasi uničiti vse, kar jim ni po godu... Pa naj si gre za glasbo, upodabljajoče umetnosti, film ali pa literarna dela. Ohranja in fotra pa le tisto je povšeči njim ali pa RKC.
ne rabimo predsednika
31. 10. 2020 12.49
+6
nostalgik
31. 10. 2020 19.54
+0
HALO KULTURNIKI IZ METELKOVE, RES JE TU IN TAM NEKDO KI JE PRSPEKTIVEN V KULTURI , IN TAK JE TUDI EKONOMSKO SPREJEMLJIV. METELKOVCI PA STE V VELIKI VEČINI / 97%/ OBIČAJNI BLUZERJI, SKRIVAČI PRED DELOM, DA NE REČEM ODVISNIKOV OD DROGE IN TRAVE. IN TAKIM KI NE ZASLUŽIJO ZA LASTNI OBSTOJ IN NAJEMNINO , NI MESTO V DRUŽBI- OBSTOJA ZAVOD ZA ZAPOSLOVANJE IN CSD.
pepe bolcev
31. 10. 2020 20.49
+1
nostalgik. Ti o Metelkovi nimas pojma. Se manj o kulturi butalcek primitivni.
pepe bolcev
31. 10. 2020 10.31
-2
Kdo to vsi? Ti in tvoji degenerirani starsi?
Slovenski Realist
31. 10. 2020 10.30
+2
Nehajte se sprenevedat vsi vemo da so umetniki z metelkove lenuhi, ki kadijo, snifajo in vbrizgavajo davkoplačdvalski denar
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 11.10
-6
Boš razložil kako lahko kadiš denar ali ga pa snifaš, sploh pa vbrizgavaš...
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 11.14
-4
Ti bi se pa lahko sprenevedal gospod "realist" da vaše nepodpiranje kulture ne doprinese k dobrem. Dejstvo je da če bi ti bil realen in zaveden slovenec bi se zavedal da je bila kultura tista ki nas je držala skupaj 1000 let pod tujo oblastjo
Slovenski Realist
31. 10. 2020 11.46
+0
To je mišljen davkoplačevalski denar, ki ga zapravijo za droge. Saj tolko si lahko pameten,da to rumeš brez, da ti je vse napisano črno na belem.
Slovenski Realist
31. 10. 2020 11.51
+1
Lahko bi brez vnašanja tuje kulture toti "umetniki" promovirali Slovensko kulturo. Naprimer na prireditvi za dan državnosti so imeli nastope v tujem jeziku. Ko pa so na letošnji nastopali narodno-zabavni ansambli in ostali gasbeniki, ki so peli v slovenskem jeziku, so se zgražali in norčevali iz slovenske kulture
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 11.54
+0
Nene ti si rekel da direktno denar kadijo, snifajo in vbrizgavajo. Ne spreminjaj besed zdaj
Blokiran Drugi Človek
31. 10. 2020 11.55
-5
To se dogaja zato ker starejši ne podpirate kulture mladi so pa dosti multi kulti in jim je všeč da se malo mešajo kulture. Krivi ste si sami
Slovenski Realist
31. 10. 2020 14.40
+3
Kaj si ga te bluziš sam dobro vem kaj sem napisal. Ti pa ko si taki zagovornih sodobne umetnosti ne moreš nekaj tako preprostega ugotovit. Sodobna umetnost pa je znana po tem, da moreš sam ugotovit kaj ti avtor v svejem delu sporoča.
nostalgik
31. 10. 2020 19.57
+2
SVOBODA, PRISILNO DELO IN NEBOŠ LAČEN, NA DROGO BOŠ PA POZABIL.
nikandra
31. 10. 2020 10.05
+0
Je pa ja Janez obljubil v zameno za glasove poslancev Jelinčiču letalski muzej na Metelkovi. In prepričal Simonitija, da napodi nevladne organizacije iz prostorov, ki jih zasedajo že kar nekaj let. Denar za obnovo se bo že našel. Obljuba dela dolg. Glasovi Jelinčičevih poslancev niso zastonj.
pepe bolcev
31. 10. 2020 10.03
-2
Axis ne bluzi o Kosesekem. Manipuliras kot domobrancki z domoljubjem.
pepe bolcev
31. 10. 2020 10.02
+0
Zelo zabavno. Jaz sem prilepil dokazljive podatke. Dokazljive. Kultura je dodana vrednostv v vsako sodobni evropski drzavi. Vas zanima kako in koliko nemcija financira kulturo??? Seveda vas ne zanima.