Slovenija

'Neurejeni del trga skriva preko 2000 psihoterapevtov. Želimo najti tiste dobre'

Ljubljana, 11. 07. 2024 06.00 | Posodobljeno pred 19 dnevi

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Kaja Kobetič, 24UR ZVEČER
Komentarji
18

Število ljudi z duševnimi težavami se je po pandemiji koronavirusa povzpelo za tretjino. Potrebe po pravočasni in strokovni pomoči naraščajo, čakalne vrste za obisk kliničnega psihologa pa z napotnico redno presegajo eno leto. Na trgu je kaos. Kje pa je zakon o psihoterapiji? Predlog smo čakali več kot 20 let, na mizi je že slabo leto dni, a z njim ni nihče zadovoljen. Oblikovali sta se dve struji: na eni strani so psihiatri in klinični psihologi v zdravstvu, ki so študirali na medicinski ali filozofski fakulteti, na drugi pa terapevti, ki so izobrazbo pridobili na teološki fakulteti, Univerzi Sigmunda Freuda ali v društvih. "Ping pong" med njima ohranja "status quo", in, kar je najhuje, šarlatanom dopušča, da bolnike v stiski obravnavajo brez ustrezne izobrazbe.

Več videovsebin
  • Iz 24UR ZVEČER: Pogovor z Gregorjem Cuzakom
    07:46
    Iz 24UR ZVEČER: Pogovor z Gregorjem Cuzakom
  • Iz 24UR ZVEČER: Predlog zakona o psihoterapiji
    04:14
    Iz 24UR ZVEČER: Predlog zakona o psihoterapiji

Po več kot 20 letih, številnih prizadevanjih in nemalo zapletih, ki so se pojavili tudi v tem mandatu, je na ministrstvu za zdravje vendarle nastal Zakon o psihoterapevtski dejavnosti. Vendar pa Miran Možina z Univerze Sigmunda Freuda pravi: "Žal je bilo veselje, da je zakon končno na mizi, kratko. Ko smo ga prebrali, smo videli, da to ni dober zakon."

In podobno tudi Breda Jelen Sobočan iz Zbornice psihologov, ki se strinja, da tudi z njihovega zornega kota zakon "absolutno ni dober". Obe strani, ki sta glede načina ureditve psihoterapije sicer na nasprotnih bregovih, se tako glede zakona strinjata. Vsi pa imajo skupen cilj.

"Včeraj sem poslušal, da obstaja pri Šenčurju oseba, ki ji plačaš 100 evrov, da se nato ona joče namesto tebe. Menda je posel dober. Ampak to ni praksa, ki jo želimo zakonsko podpirati. Želimo, da se tak človek ne oglašuje kot psihoterapevt," je jasen Gregor Cuzak iz Zveze organizacij pacientov Slovenije. A, kot rečeno, predlog zakona po mnenju obeh strani področja ne naslavlja primerno.

Psihoterapija
Psihoterapija FOTO: POP TV

Zakon namreč predvideva razmejitev med psihoterapijo in klinično psihoterapijo. Prva predvideva lajšanje, druga pa zdravljenje težav v duševnem zdravju. In to bi lahko opravljali le izvajalci zdravstvene dejavnosti. Kar pa za te, ki vanjo niso vključeni, ni sprejemljivo. "V praksi taka delitev absolutno ne bo delovala," meni Možina, z njim pa se strinja tudi Robert Cvetek s Teološke fakultete, ki pravi, da je nemogoče določiti in ločiti, kaj je lajšanje in kaj zdravljenje težav.

"Prav tako ne more delovati tudi to, da bi zdaj naenkrat začeli inšpektorji hoditi okoli in ločevati, kdo lahko zdravi in kdo lahko paciente le potrepljajo po ramenu," dodaja Možina.

Zastopniki pacientov: Čakalne vrste se merijo v letih

Psihoterapevti bi licenco pridobili z najmanj 1900 urami različnih usposabljanj. Za naziv kliničnega psihoterapevta, da bi torej lahko delovali znotraj zdravstvenih ustanov in zdravili, ne le svetovali, pa bi morali opraviti dodatnih 100 ur izobraževanja s področja psihopatologije ter še 200 ur kroženja.

Kar pa je za tiste, ki že delujejo v zdravstvenih ustanovah, nesprejemljivo. "Prehod je veliko preveč enostaven in dopušča vstop v klinično psihoterapijo tudi ljudem, ki niso dovolj izobraženi. Ljudem, ki so sicer lahko popolnoma odlično usposobljeni za svetovanje, nikakor pa ne za zdravljenje," meni Jelen Sobočanova. In medtem zastopniki pacientov opozarjajo, da se zaradi manjka kadra čakalne vrste merijo v letih.

In medtem ko Možina meni, da je vsem jasno, kaj je v ozadju teh bitk ter kam "pes taco moli", pa Jelen Sobočanova: "Zagotovo ne gre za to, da bi želeli zadržati denar zase. Argumente, da govorimo o izobrazbi in stroki, pa marsikdo namenoma presliši."

Z ministrstva medtem le pisno sporočajo, da bodo z zakonsko ureditvijo področja psihoterapije zagotovili čim večjo dobrobit za posameznika in da so stroki vedno pripravljeni prisluhniti. Javno razpravo pa so podaljšali do konca avgusta.

Potencial, ki ga skriva neurejeni trg? 

In kdo je po mnenju Cuzaka, ki je bil tudi gost v oddaji 24UR ZVEČER, odgovoren, da področje psihoterapije še naprej ostaja kaotično? "Težko sodim, kaj se je dogajalo zadnjih 20 let. Ministrstvo je dejalo, da bo dalo zakon v obravnavo takrat, ko se bo stroka poenotila. A na žalost se stroka ni poenotila, kar se vidi," je poudaril sogovornik.

Dejal je, da so sicer na strani pacientov, a da to še ne pomeni, da ne podpirajo tudi prizadevanj psihiatrov, kliničnih psihologov, psihologov in vseh ostalih, ki se trudijo za dobrobit pacientov. "Moramo pa biti fokusirani na to, kar je dobro za paciente. Postavili smo si tri stebre delovanja: dostopnost, kakovost in opolnomočenje pacientov." Sami se sicer ne želijo postaviti v vloge mediatorjev, kot je dejal Cuzak jim je to namreč letos enkrat že spodletelo, ko so želeli voditi mediacijo s Fidesom. 

Gregor Cuzak: Na žalost se stroka ni poenotila, kar se vidi
Gregor Cuzak: Na žalost se stroka ni poenotila, kar se vidi FOTO: POP TV

Na novinarski konferenci je dejal tudi, da je to, kar se dogaja z zakonom, na nek način vojna za denar. In kot je pojasnil v naši večerni oddaji, je imel tu v mislih, da je danes za lajšanje psihičnih težav "na voljo psihoterapevtskih obravnava - obravnava z zdravili, nato pa pridejo na vrsto tudi druge vrste obravnav".

Dodal je, da je na leto plačanih okoli 250.000 psihiatričnih obravnav, ki naj bi jih izvajali psihiatri in klinični psihologi: "Med njimi je okoli 60 odstotkov t. i. kratkih psihoterapevtskih obravnav." "Predpisana zdravila, na primer antidepresivi, bodo po določenem času začela učinkovati, vendar pa to še ne pomeni, da bomo z njimi odpravili tudi razloge za težave," je poudaril.

Sami pa si želijo, da se "500 ljudem, ki danes delajo na tem področju, pridruži še 500 ljudi, ki so že na trgu, ki pa ni urejen". "Neurejeni del trga po naši oceni obsega 2000 ali več psihoterapevtov in mi želimo tiste dobre, ki delajo sistematično in so pod nadzorom, ločiti od tistih, ki bodo, kot rečeno, jokali v tvojem imenu," je dejal.

Ali zakon ljudem, ki niso pravilno usposobljeni, preprečuje delo z bolniki?

Jasno je sicer, kako nevarno je, če bolnik z motnjo v duševnem zdravju, pride po pomoč k nekomu, ki je opravil "vikend tečaj" psihoterapije. Ali zakon tem ljudem preprečuje delo z bolniki? "Po našem razumevanju ja," je dejal Cuzak.

Ki pa sicer meni, da so izjave, da psihoterapija ne sodi v zdravstvo, ali pa ločevanje na t. i. klinično ter neklinično, rahlo "privlečeno za lase". V zdravstvu in tudi v centrih za duševno zdravje namreč delujejo tudi socialni pedagogi, delovni terapevti, fizioterapevti, je pojasnil. Nihče od naštetih pa ni del medicinskega kadra. "Ali lahko torej ljudem pri tegobah pomagamo tudi na nemedicinski način? Odgovor jasen - da."

Vendar pa se mora to izvajati z ustrezno izobrazbo in pod nadzorom. Sogovornik se je strinjal, da ima tu primat medicina, ki naj izvaja nadzor. Je pa ob tem poudaril, da  danes stanja, ki so duševno pogojena, ne predpisujejo zgolj psihiatri in klinični psihologi. "Večino stanj pripišejo osebni zdravniki," je dejal in poudaril da začetek predstavlja že ugotovitev, da nekdo potrebuje pomoč.

"Želimo pa si tudi nadzor, ki bo povezal različne niti kakovosti v zdravstvu. Delo je premalo integrativno. Premalokrat poskrbimo za to, da bi pacientu po operaciji srca pomagali tudi v psihološkem smislu. Nagrajevati bi morali, kako dobro gre pacientu. In psihološka slika je del te zgodbe," je še zaključil.

KOMENTARJI (18)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

jank
11. 07. 2024 17.39
+3
To delo bi opravljali ljudje, ki nimajo nobenega medicinskega znanja. Kot da je dovolj šamanstvo in pihanje na dušo. Mnoge psihične motnje izvirajo iz organizma, zato je potrebno znanje iz medicine. Sicer bomo na široko odprli vrata mazačem in šarlatanom.
minimi2
11. 07. 2024 15.38
+3
Psihoterapevtov je kot solate... sploh tistih, ki si "kupijo" diplome in magisterije, sami pa ne premorejo niti kancka empatije... in potem tak psihoterapevt po moznosti dela z otroci?
zdravkob
11. 07. 2024 15.19
+0
Včasih je to reševala spoved in molitev. Danes je z ateisti malo težje, je pa veliko kandidatov, ki jim vzamejo denar. Tole lahko rešijo samo z akreditirano izobrazbo in eventuelno z mentorji, kot jih imajo psihiatri. Dokler ne najdeš mentorja ne moreš delat. Morda je pa še bolj komplicirano, kot si jaz mislim.
Peni Stojanović
11. 07. 2024 13.22
+6
ce hoces met resne tezave pejt k enemu od teh strokovnjakov
Natorinkica
11. 07. 2024 11.49
+11
Predvsem potrebujejo zdravljenje vsi na FDV ju, da jim nekdo resno pove, da sta spola samo dva. Že za osnovno razumevanje nimajo ne pameti, razuma in volje.
Nace Štremljasti
11. 07. 2024 10.54
+4
motiko v roke pa na njivo hitro oslarije zginejo iz takih betic,ročna žetev pšenice,ječmena okopavanje ter pletev koruze,krompirja bodo betice prazne takih oslarij ne pa da doma sedijo pred računalniki,telefoni, televizorji nimajo tapravega pristopa tile psihoterapevta ane včasih ni bilo tega je imel vsak kar precej nalog da jih je opravil ane
Pikapokapolonica
11. 07. 2024 13.27
+4
Ja, včasih tega ni bilo, praviš. Seveda je bilo, samo so kakšen liter šmarnice ruknili ali nekaj šilc na črno kuhanega žganja, pa niso več vedeli, kaj je z njimi narobe.
tech
11. 07. 2024 10.36
+6
Glede na vsakokratne volitve rabijo vsi volivci psihoterapevta, da jim pove, da ne more pridet do sprememb, če ponavljaš eno in isto.
Mozart60
11. 07. 2024 09.20
+4
Najbolj potrebuje pomoč naša vlada,ali je to pomoč psihijatra ali psihologa ne vem,vem pa da je zdravljenje naše vlade misija nemogoče.
Defragment
11. 07. 2024 09.42
+3
Vem za ene par bab od GS, ki bi rabile terapevta ali pa enega zamorca.
Grma53
11. 07. 2024 09.10
+3
Sedaj bi zdravljenja potrebni bolniki, ki pišejo take zakone, zdravili nas normalne ljudi. Pa v Sloveniji je res vse mogoče.
Pikapokapolonica
11. 07. 2024 13.23
+2
Zakaj bi tebe zdravili, če misliš, da si normalen?
METKA102
11. 07. 2024 09.07
+7
Tezave, ki nastopijo, so zelo tezko resljive ali sploh ne. Res je, da nekdo, ki ni izkusil bolecine, je ne more zdraviti. Vcasih je boljsa skupina, v kateri so ljudje s podobnimi tezavami. Ljudje se zatekajo v razna verovanja, ki nekaterim pomagajo, drugim skodijo. Velikokrat koristi fizicna aktivnost. Npr. Sekanje drv, ciscenje ali renovacija hise, hoja v hrib, itd.
orhideja79
11. 07. 2024 09.27
+5
Vsake težave so rešljive. Bistvo vsega je, da se zavedaš kaj je težava, da težava obstaja in za konec, moraš biti pripravljen, za rešitev težave, tudi sam nekaj narediti. Za vse ostalo bo poskrbel psihoterapevt.
jafalical
11. 07. 2024 08.49
+8
kakrsni so zdaj casi, je definitivno se kako dobrodosel dober psihoterapevt.Res dober, z nanjem, izkusnjam,predan delu,...A kater, za koliko denarja, denarja ravno toliko spet nimas, saj so take ure precej drage?Ceprav, so nekatere stvari tako hude, grozne, da nekomu kar razlagat, je tezko,vcasih tudi "nesmiselno",saj za nazaj ni kaj vec popraviti. Ce sam nima kdo podobnih izkusenj, ne more vedet kako se pocutis, ne more razumet tako podrobno, pa si ze tako v "krcu" leta in leta.Se tezje na vse to pa je, ko se vsega zavedas,si pa nemocen kakrkoli popraviti,kar se je ze od kdaj dogajalo v druzini in financno nekateri ne zmnozni, da bi kar placeval ure in ure psihiatra, psihoterapevta, ki bi bil tako v pomoc.Psihoterapevt, psihiater ne katerkoli, ce tudi solan, brez izkusenj, brez da bi se sam kdaj suocal s takimi tezavami, ali pa te samooklicani, ki jih pa je cedalje vec in kdo je zdaj tak ta prav in cenovno sprejemljiv.?Tak , ki je se sprejemljiv (kakor za koga),je pa zaseden ze dve leti v naprej...in folku se enostavno mesa od vsega kar se mu dogaja, v druzini , zakonu, med svojci,v sluzbi, druzbi,...
orhideja79
11. 07. 2024 09.20
+7
Moja računa 60 eur. Traja pa od uro petnajst do dve uri. Nihče nobenega nič ne sili, lahko imaš eno terapijo na teden ali eno na mesec. Toliko kolikor si lahko privoščiš. Boljše reševat probleme, travme,itd. počasi kot narediti nič. Kdo je pravi zate ne veš, dokler ne probaš. Če ne probaš ne veš oziroma nikoli ne boš vedel. Praviš sprejemljiv, kakšen je pa zate sprejemljiv? Samo prosim, ne mi rečt tisti, ki je zastonj
minimi2
11. 07. 2024 15.45
+1
Res je! Poznam primere, ki so na eni fakulteti konkretno zabluzili in se nato vpisali na samoplačniške programe, ki jih ponuja xy fakulteta.. in sedaj so (vsaj oni misijo tako) mag. psihoterapije. V svoji družini so z vsemi skregani, z babico in dedkom delajo kot z živalmi, izkoristijo vsako možnost, da lahko ljudi okrog sebe uničujejo brez slabe vesti. Na koncu pa so zaposleni v mobilni enoti psihoterapevtov, ki delajo z otroci. Pa mi baj še kdo reče, da je tak paihoterapevt strokoven?
orhideja79
11. 07. 2024 08.00
+5
Ljudje ali se vi nič ne pozanimate h komu greste oziroma komu boste razlagali svoje probleme? Niso vsi za vse, kljub temu, da imajo naziv psihoterapevt. Jaz iz lastnih izkušenj vem, da je težko najti dobrega ali dobro psihoterapevtko. Na srečo sem jo našel, vmes pa menjal 3. Za tole osebo v Šenčurju, ki računa 100 eur, da se ona zjoka. To ni psihoterapevtka. Ima drugačen naziv in se primarno ukvarja z nečim drugim. Med drugim tudi psihoterapijo in verjamite mi, da ona sama sebe ne oglašuje kot psihoterapevtko. Ljudje k njej prihajajo iz drugih razlogov.