Slovenija

NEnasilje: Večja naj bo odgovornost staršev, več pooblastil učiteljem

Celje, 23. 05. 2023 11.01 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Tina Švajger
Komentarji
134

Problematika medvrstniškega nasilja je kompleksna, je pravzaprav globalen fenomen, ki zadeva vse nas. Nasilje – v fizični obliki, nadlegovanje in grožnje, ki se prenašajo na splet (ali obratno) – se namreč pojavlja že v vrtcih, nadaljuje skozi šolo in pušča globoke rane, trajne posledice. Smo postali družba nasilja in na področju odnosov resnično povsem odpovedali? Je medvrstniškega nasilja vse več? Da je treba o tem spregovoriti odgovorno in premišljeno, so izpostavili v posebni oddaji na POP TV NEnasilje. "V ospredje je treba postaviti dolžnosti, naloge staršev, šole, celotne družbe," so se strinjali strokovnjaki, pa tudi politični odločevalci.

Med več kot 200 gledalci, ki so si oddajo v celjskem narodnem domu ogledali v živo, je bila tudi 10-letna Lana. "Prišla sem, ker se tudi v mojem razredu dogaja nasilje, in me zanima, kaj si drugi mislijo o tem." Da je sošolec pogosto agresiven in da učitelji ob njegovih izbruhih tudi povsem odpovedo, pove. Njegovo jezo je v preteklih letih večkrat izkusila na lastni koži. "Sem večkrat prišla domov objokana. Je bil kar nastrojen proti meni, je pa zdaj že malo bolje, se je umiril," pripoveduje deklica. Ob tem je čutila stisko, ki ji jo je pomagala premagovati mama. "Mi je bila v veliko oporo in mi svetovala."

Posebna oddaja NEnasilje v Narodnem domu Celje
Posebna oddaja NEnasilje v Narodnem domu Celje FOTO: Aljoša Kravanja

Težave so skušali reševati tudi na roditeljskih sestankih. "Ni bilo vedno lahko, ko je prišla domov v solzah in ni želela povedati vzroka," pa razlaga Lanina mama Brigita Končan. Deklica se ji je nato začela odpirati, kadar koli je želela, sta se o tem pogovarjali. "Je pa starše treba gledati iz dveh vidikov: eni so tisti starši, katerih otroci so žrtev, in drugi, katerih otroci so tisti, ki izvajajo nasilje." Sama je sicer prepričana, da se vsako nasilje najprej začne doma – tako ali drugače. "Ne pravim, da imajo doma nasilje, je pa mogoče malo več dovoljeno ali pa je morda manj sprejemanja s strani staršev. In potem pač enkrat eskalira."

In kje vidi rešitve? "Na hčerini stopnji menim, da bi šola morala narediti veliko več. Ampak v tem smislu, da si mora najprej priznati, da obstaja težava. Česar mislim, da si še vedno ne." Rešitve pa je po njenem mnenju treba iskati postopoma, tudi pri starših. "Tega dečka sicer pokličejo iz razreda in mu povedo, da to, kar počne, ni prav, ampak hkrati se za svoja dejanja nikoli ne rabi opravičiti. In to ni prav. Če doma niso začeli z osnovami, mora to pač narediti šola. Ampak enkrat je pa treba," je jasna.

Da so odnosi med mladostniki čedalje bolj konfliktni in stresni, a če imaš otroke rad in jim prisluhneš, se ti tudi odprejo, pa izpostavlja profesorica Srednje zdravstvene in kozmetične šole Celje Irena Kramberger. Kar se tiče medvrstniškega nasilja, je po njenih izkušnjah tega največ prav na spletu: "snemanja, objavljanja". "Po družbenih omrežjih si lahko največ povedo in zapišejo, če še objavijo, je toliko huje." K tej problematiki so pristopili s pogovori, predvsem pa težave rešujejo sproti – s svetovalnimi delavci, razredničarkami in ravnateljico, potem pa vključujejo tudi starše. A kaj, ko zgolj pogovor več ne zadostuje – imajo učitelji in ravnatelji dovolj pristojnosti? Krambergerjeva pravi, da se na njihovi šoli na srečo še niso srečali s problematiko, ko pogovor ne bi bil dovolj. "Smo zaenkrat še uspešni na tem področju."

'Težave iz prostorov šole se prenašajo v vse sfere družbe, tudi na strehe veleblagovnic'

Da sistem sicer pogosto poklekne – tudi pred starši, ki za vsako ceno zagovarjajo otroke, v šolo prihajajo celo z odvetnikom, pa so opozorili strokovnjaki. Ter da je čas za konkretne rešitve, tudi na področju pristojnosti učiteljev. "Izpostavljenega je bilo veliko in minister (za vzgojo in izobraževanje Darjo Felda op.p.) je dobil dobro vodilo, ki ga bo predstavil naprej vladi," pa je po oddaji povedal predsednik Dijaške skupnosti Celje Nik Slemenšek. "Ugotovili smo, da obstaja sozvočje med dijaki, profesorji, starejšimi in predstavniki oblasti. Da gre za prvi korak na poti izboljšanja od besed k dejanjem," meni in hkrati poudarja, da se ne išče krivcev, temveč rešitve, kako neka ravnanja izkoreniniti. Težave se po njegovem prenašajo iz šolskih prostorov v ostale sfere družbenega življenja – "tudi na primer na strehe veleblagovnic, kot smo videli v Celju". V celjski dijaški skupnosti se bodo zato s podobnimi dogodki, kot je bil včerajšnji, tudi z okroglimi mizami, trudili soočati s tovrstno problematiko. "In dijake povezovali, ne ločevali."

Do podobnega zaključka je že pred oddajo prišla tudi Marijana Kolenko, ravnateljica Osnovne šole Lava Celje. "V teh dneh smo si toliko povedali, kaj potrebujemo, da je resnično čas, da začnemo jutri zjutraj to udejanjati. Pa naj bo od ministra navzdol, do nas v šolah in tudi starši. Sporočila so bila tako zelo jasna, da resnično samo mi vsi vsak na svojem področju lahko začnemo s tem. Da se začnemo pogovarjati, da vidimo drug drugega, da prepoznavamo oblike nasilja, predvsem pa, da se krepimo v človečnosti. To je tisto sporočilo, ki ga potrebujemo," opozarja. Po njenem mnenju pa manevrski prostor obstaja tudi še na področju zakonodaje. "Da nekaj členov spremenimo in to takoj. Kajti samo s tem bomo dobili tudi priložnost, da bomo lahko začeli udejanjati tudi v šolah, vrtcih vsak svoj del odgovornosti." Ob tem se naveže predvsem na odgovornost staršev – za primere, ko njihovi otroci odstopajo v takšnih odklonskih vedenjih. "Odgovornost staršev ni nikjer tako jasno definirana, da bi ti vedeli, da je enoznačno postavljeno: Če ne bomo otroka pripravili, bomo odgovarjali zakonsko ali celo materialno, kazensko. In tukaj imamo veliko priložnost. Nam pa omogočiti znotraj pravilnikov in zakonodaje, da lahko ukrepamo ne da bi se komur koli morali zagovarjati." Takšen premik se po njenem lahko naredi zelo hitro, s tem družbenim dogovorom pa bi imeli vsa orodja za izboljševanje družbe.

Posebna oddaja NEnasilje v Celju

Da gre za zelo pomembno tematiko, ki zahteva odgovore, ki jih resnično moramo slišati vsi, so se strinjali tudi ustvarjalci oddaje. Pripravljali so jo skorajda ves mesec – vse od primera na strehi celjskega nakupovalnega središča ter nato še dveh strašljivih dogodkov v Srbiji.

"Bilo je veliko dela, veliko prispevkov za pripraviti, sogovornikov priklicati," zalogaj s pripravo takšne oddaje opisuje novinarka Petra Čertanc Mavsar. Želeli so namreč, da je to oddaja, ki bo dosegla tudi mlade. "Zato smo se tega lotili profesionalno," dodaja. V studio so povabili kar 14 sogovornikov, z apeli in nagovori so sodelovali znani športniki. "Ker se nam je zdelo, da so lahko zgled, ki ga bodo mladi slišali in upoštevali."

In sporočilo, ki ga oddaja prinaša, je zelo pomembno: "Ne želimo obsojati, ne želimo iskati krivcev in žrtev, želimo pa podati sporočilo, da je nasilje nesprejemljivo." Zato bi želeli, da to slišijo predvsem mladi – pomemben del družbe. "Ne smemo dovoliti, da se takšne stvari dogajajo."

Za kako obsežen projekt gre, orisuje tudi urednica Alenka Marovt. "Če se malo pošalim okupirali smo pol Celja. Tukaj je zares zajetna ekipa, ki skrbi za tehnično brezhibnost, potrebna je scena, tehnične brezhibnosti, da sta slika in ton brezhibna. In da ne govorim o vsebini: kreativna ekipa jo je pripravljala kakšen mesec." In kakšen izplen si obetajo ustvarjalci oddaje? "Rada rečem, da če so bila družbena omrežja pospešek za vse več medvrstniškega nasilja med mladimi, si sama resnično želim, da bi bili mi in ta oddaja pospešek temu, da bi predramili odločevalce, šole in tudi starše, ki moramo biti v koraku s časom da se pogovarjamo z našimi otroki," poudarja. Po njenem mnenju pa s(m)o prav mediji tisti, ki lahko s takšnimi projekti bistveno pripomorejo k spremembam. "Ravno za to smo v studio povabili tudi strokovnjake iz prakse torej tiste, ki vsak dan delajo z otroki, ki imajo težave. Oni točno vedo, kaj potrebujejo, česa nimajo in za kaj je skrajni čas na odločevalcih."

Da so vsi gostje imeli zelo pomembna in raznolika sporočila, pravi tudi voditeljica Maja Sodja. "Od tega, da se šola ne sme uklanjati staršem, ki tja hodijo z odvetniki, do tega, da je nujen strpen dialog." Veseli jo, da so naslovili tudi odgovornost politike. "Da je bila tukaj tudi predsednica države, ki je bila zelo jasna in tudi realna, ko je na vprašanje, ali je to pravzaprav možno doseči, odgovorila: Misija nemogoče." Izpostavila je tudi sporočilo Leonide Zalokar, ravnateljice Strokovnega centra Planina: Treba je ukrepati zdaj, ne smemo si zatiskati oči, teh primerov pometati pod preprogo in se delati, da je celjski primer osamljen. "Pokazali smo v oddaji, da ni, da to se dogaja, je vseprisotno. In da moramo kot družba reagirati in reči: Ne, ničelna toleranca do vsakršnega nasilja," še zaključuje.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (134)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

boyman
24. 05. 2023 13.01
+1
Vedno ko se zgodi kaka nesreca se omenja stevilo odralsih mrtvih in posebej stevilo otrok. A otroci niso ljudje al pa odrasli niso. Tu je treba zacet razmisljat.men ni otrosko zivljenje cist nic bolj vredno od odraslega...otroke je treba nehat ujckat.
Svetec 2021
24. 05. 2023 12.37
+1
Saj pa froca ne smeš hudo pogledat pa ti že reče bom te povedal v šoli. Učitelji pa takoj CSD pa si v p..... Ko sem jaz hodil v šolo si samo čudno pogledal učitelja pa si jih dobil, danes pa je kontra....
Makalunga
24. 05. 2023 12.19
+1
Slovenija ozemlje terorja, komunistične diktature in morišč, je država, ki ima največ morišč na svetu praktično ne zapikneš lopate, da ne bi naletel na trupla pobitih žena, otrok, ki so jih pobili ponoreli mentalno moteni partizani. In 50 let še danes se ti vampirji derejo na vsaki Dražgoški veselici, to je Slovenija mi prišla iz brezna komunističnega sovraštva. Nov veter bo zapihal ko bo od teh borcev ostal samo kup kosti.
Top Gun
24. 05. 2023 10.48
+3
Kaj delajo socialne delavke? Kofetkajo, obrekujejo in zafrkavajo narod!
pojtrarara
24. 05. 2023 11.27
+1
socialne delavke so same take z osebnostnimi problemi nekatere, enako učitelji - saj nikjer nimamo nobenega preverjanja da so pa kar vsi ti zaposleni pa kar super in ok... Sej je še sam Podjed povedal - na položajih je kup psihopatov, kje imamo dokaze in zagotovila,da takih ni lahkot udi med učitelji in vsemi možnimi strokovnimi delavci... ne govorim,da so vsi takšni... ampak iz osebnih izkušenj povem,da na strokovnost sploh socialnih delavcev se ni zanašati niti malo ne... poznam tri osebno zelo dobro- ena hujša kot tadruga, vsem pa je skupno to,da strokovne gotovo pri svojem delu niso... ampak zelo pristranske, VIP faktor zelo deluje, empatija je za eno še posebej total neznanka v življenju - samo sebe vidi in ona čez vse... take osebe ne morejo vzgajati pravilno otrok, še manj pomagati tistim, ki so v stiski... siht pa dobi prek vez, preverja strokovno jih pa itak nobeden ne v smislu osebnostne naravnanosti, vrednot, empatije, poštenja, itd.
Voly
24. 05. 2023 10.04
+3
Pozdravljam take oddaje in se hkrati čudim, da jih ni tam, kjer bi morale biti. Na naši nacionalki, ki bi morala vsak dan govoriti o tem. Po drugi strani je pa res, da je RTV itak tako slabo gledana, da ne bi prišlo do širše javnosti.
Makalunga
24. 05. 2023 10.02
+2
Kje se pa lohka otroku ove, da je vedenje ne prmerno..Cirkus starši pa v luft..
Dragica Cegler
24. 05. 2023 13.21
+0
Se strinjam.Pa obvezno uniforme v šolo,pa nebo nobenega preseravanja,kdo ima dražjo majčko.
Banion
24. 05. 2023 08.41
+9
saj ni treba veliko, najprej prepoved vina mobitelov v šolo, prepovedat vstop odvetnikom v šolo, lahko pridejo s sodnim nalogom, uveljaviti pravilo učitelj ima vedno prav če nima ima dokončno prav ravnatelj, na prvi šolski dan v srednjih šolah prepovedati porisavanje prvošolcev in ker srednja šola ni obvezna vsakega razgrajača obvezno iuključiti. Mi smo se šolali ob še malo bolj riroznem režimu, kjer so letele tudi kolfute
Bebo2
24. 05. 2023 12.01
+1
Točno tako! Bravo, taka pravila bi morali imeti. Čudi me da ni tako. Ko sem jaz hodil v šolo, je bilo tako.
Beopen
24. 05. 2023 08.21
+5
Le pogovarjanje, miritev situacije, ne bo prineslo rešitve. Potrebne so korenite spremembe na številnih področjih, predvsem sistemske oziroma zakonske in to takoj!!!. Kdor je pozorno poslušal ministra za vzgojo in izobraževanje Darjo Felda, pa jih v tej smeri verjetno žal ne bo.
Beopen
24. 05. 2023 08.08
+11
Največji problem je naredila novodobna permisivna vzgoja. Z njo so otroci dobili krila, postali so "Bogovi", praktično si dovolijo vse, neke odgovornosti za svoja dejanja ne nosijo, kaj šele njihovi starši. Kazni so simbolične ali pa jih sploh ni. Devetletna osnovna šola je naredila več škode za zdrav razvoj otrok kot koristi. Otroci so danes zaščiteni bolj, kot "kočevski medved". Rešitve so, ampak iskreno: menim, da jih v tej smeri ne bo, ker ne prihajajo od ljudi, ki so na oblasti. Žal in še slabše bo.
lana2013
24. 05. 2023 08.02
+6
Vse je že skorumpirano...imam 3 otoke, in poslušam kaj vse se dogaja...določeni so zaščiteni, ker so pač starši vplivnezi ali kaj znane osebe, otroci delajo kar hočejo....ker je o če dopisal šoli, lahko tudi hodi med solo v trgovino, kar je za ostale prepovedano.. v naših časih je bilo opomin, ukor, ukor pred izločitvijo...in to je to...sedaj tega ni..potem pa se čudijo da nimajo avtoritete.....saj si dostikrat sami delajo da je nimajo.. avtoriteto si bi morali narediti učitelji sami,..
Dr.Rugelj
23. 05. 2023 21.51
-4
Še vedno se okoli govori, da biti učitelj ni poklic ampak diagnoza !...pri 80 % učiteljev to drži, kot pribito !...spomnite se tistega profesorja,ki je ob demonstracijah kazal rit ali tistega, ki ni hotel poučevati pokrite dekline,....itd !...
ZLATKO JAKLIN
23. 05. 2023 21.38
+2
Poznam primer, kjer tretješolka O.Š. ni utegnila iti na stanišče med odmorom. Je pač bila z mislimi nekje drugje. Ko je punčka prosila razredničarko, če lahko odide na stranišče med samo uro je bil odgovor sledeč :"Saj je bil odmor, pa nisi šla. Sedaj pa potrpi do naslednjega odmora." Žal se je punčka polulala. Pomagal sem ji, da se je preoblekla, njenim sošolcem povedal-razložil, da se pač take stvari zgodijo (tudi meni), razredničarki pa povedal svoje mnenje. Je ni velik motilo, saj ona je visoko izobražena in ve kaj je prav in ne. Boga punčka, o imenih pa raje ne bi. To je bila moja izkušnja preko javnih del. Čista resnica. Pol se pa "pejmo", kolk dobre učitelje ima mladina. Niso vsi za tak poklic.
Makalunga
24. 05. 2023 10.01
+0
Raček Pujsaček
23. 05. 2023 20.15
+5
V šole je potrebno vključiti :in ocenjevati: Vedenje?! Kar je očividno in očigledno izumrlo! In vedenje so zamenjali prihodi v šole z odvetniki! In v tem segmentu je potrebno izdelati korak in prijem k nenasilju! Drugo: pred otroki in tudi odrastlimi se nikoli ne postavlja na ‘1.mesto Pravice’! Na “1. Mestu so Dolžnosti”
marker1
23. 05. 2023 19.44
+0
Gabrovanje se mora prekiniti.
jank
23. 05. 2023 20.18
-2
Gaber je bil edini pravi minister za šolstvo. Žal, vse ostalo je bila ena sama žalost.
SlobodaNE
23. 05. 2023 21.00
-1
Uporabnik1543318
23. 05. 2023 19.08
+11
Predlagam, da učitelji in profesorji opravijo psiholiške teste predn začnejo poučevati. Ker vsak pa tudi ni za učitelja,, kot se to dogaja danes, ŽALOSTNO, DAVEK PLAČAJO OTROCI!
inside1
23. 05. 2023 19.48
+6
ja veliko je nesrečnih v tem poklicu, bolj nujno zlo, ker na drugem faksu niso uspeli, pa so pristali na pedagoškem. jih poznam nekaj, ki so že po naravi paničarji in psihoti, pa so šli za vzgojitelji v vrtec. kaj bodo tam delali, če jih že malenkosti vržejo iz tira..... Pravih učiteljev z pravim odnosom, pa tudi da znajo na pravi način držati avtoriteto in kontrolo nad razredom je zelo malo. Niso vsega otroc pa starši krivi.
Voly
24. 05. 2023 09.32
+3
Kot v vsakem poklicu, so tudi učitelji taki in taki. Ni pa fer, da izpostavljaš samo take, veliko je zelo dobrih učiteljev. Vzpostaviti avtoriteto v razredu je pa danes izjemno težko, skoraj nemogoče. Sistem je sedaj v šolah pač tak, da imajo učitelji povsem "zvezane" roke. Otroci lahko praktično počnejo kar hočejo, ker so to ugotovili. Nezaslišano je, da otrok učitelju grozi z odvetnikom, če ta samo malo povzdigne glas. Kaj ima odvetnik za početi na šoli? Treba mu je prepovedati vstop, razen, če ima nalog.
Makalunga
24. 05. 2023 10.03
Tudi vsi otroci niso za v šolo. Pol jih je za na Šar planino.
kapljač1
23. 05. 2023 18.30
+4
deus volt
23. 05. 2023 18.21
+6
samo eno stvar bom povedal ,če televizija spodbuja nasilje z raznimi voyoti ,kjer je pretepanja najbolj zazelen in reklamiran šport pol vemo kje smo.
Dragica Cegler
23. 05. 2023 18.17
+3
Šolarjem uniforme in odvzeti telefone.Enkrat seje o tem že razpravljalo,pa so starši rekli da je problem strošek za uniforme.Če država plača vsakemu šolarji 4 uniforme,bo še vedno manjši strošek,kot potem ukvarjanje z malimi kriminalci.Seveda,pa potem njihov sonček ne bo oblečen po zadnji modi.
Voly
24. 05. 2023 09.33
+1
Ja, uniforme bodo rešile nasilje v šoli, to bo!
Kaktus111
23. 05. 2023 18.09
+11
ni čudno da so otroci takšni ko pa se niti politiki ne znajo obnašat in grozijo eden čez drugega...
marker1
23. 05. 2023 19.40
-4
inside1
23. 05. 2023 16.38
+1
Ja tudi manjka spostovanja uciteljev do ucencev. Sola jim je drugi dom, pa to zaradi posameznih uciteljev, ki jim je vse v napoto in samo se denar vidijo, ze neki casa ni vec. Se znasajo nad ucenci nizjih razredov, kot da so krivi za njihove traume. Ni cudno da ima vse vec otrok strah pred solo in ze mali 7 letni okoli psihologov.
Uporabnik1543318
23. 05. 2023 19.10
+4
Ja res je se strinjam z vami. V Zasavju so učitelji in profesorji , ki se psihično znašajo nad otroci, resnično!
inside1
23. 05. 2023 19.45
+3
ja tudi na Dolenjskem, bi menda kar prfoksa rabila strokovno pomoč...