Slovenija

'Največ umorov, ki so posledica nasilja v družini, se zgodi, ko žrtev pove, da odhaja'

Ljubljana, 28. 06. 2019 15.39 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Po poskusu umora mariborske sodnice, ki je bila po mnenju policije žrtev družinskega nasilja, so vse glasnejši pozivi k zaščiti žrtve pred storilcem. Še vedno ni jasno, zakaj osumljenec ni v priporu in zakaj mu niso odredili prepovedi približevanja. Vlada se je v začetku leta pohvalila, da bodo žrtve po spremembi zakona bolj zaščitene, a do rezultatov v praksi je očitno še dolga pot.

Več videovsebin
  • Špela Veselič: Pri družinskem nasilju je zelo pomemben odziv institucij
    01:49
    Špela Veselič: Pri družinskem nasilju je zelo pomemben odziv institucij
  • Veseličeva: Najbolj rizičen dejavnik pri nasilju v družini je napoved odselitve
    00:43
    Veseličeva: Najbolj rizičen dejavnik pri nasilju v družini je napoved odselitve
  • 'Žrtve družinskega nasilja ne morejo vplivati na vedenje nasilneža'
    00:47
    'Žrtve družinskega nasilja ne morejo vplivati na vedenje nasilneža'
  • Zakaj žrtev noče obremeniti nasilneža?
    01:07
    Zakaj žrtev noče obremeniti nasilneža?

Slovenija je šele v začetku letošnjega leta, čeprav bi to morala storiti vsaj do novembra 2015, v svojo zakonodajo implementirala evropsko direktivo o pravicah žrtev iz leta 2012. Novela Zakona o kazenskem postopku je bila v DZ sprejeta konec marca in čeprav se je podaljšani rok za implementacijo direktive iztekel 9. aprila, se bo novela v praksi začela uporabljati šele septembra.

Kdaj torej žrtve 'ne bodo več le kolateralna škoda'?

Ministrica za pravosodje Alenka Katič je ob predstavitvi vladnega predloga poudarjala, da žrtve ne bodo več le kolateralna škoda.

Za nasilje nad ženskami še vedno velja stereotip, da so ženske, ki so žrtve, manj izobražene in v slabšem ekonomskem položaju. Mi že vrsto let trdimo, da temu ni tako, je pa res, da se to uveljavlja, ker si ljudje to želimo verjeti. To pomeni, da je ženskam, ki so sicer v življenju na mnogih področjih uspešne, težko priznati, da na nekem področju jim pa 'ni uspelo'. Zato se manj obračajo na institucije, težje jim je spregovoriti o nasilju, pogosteje jih je sram, tudi pogosteje mislijo, da so same krive, ker mislijo, da so nekaj naredile narobe. Špela Veselič, Društvo SOS telefon

"Novela celovito ureja položaj žrtev kaznivih dejanj, s poudarkom na njihovi dobrobiti in procesnih pravicah," je zatrjevala. In še, da bodo žrtvi zagotavljali informacije o njenih pravicah že ob prvem stiku, da bo imela pravico do obveščenosti o stanju postopka, da bo imela možnost zaupnika v vseh fazah postopka in da bodo stiki z osumljencem minimalizirani.

Čeprav se torej te novosti še ne uporabljajo, pa je nad odločitvami pravosodnih organov v primeru mariborske sodnice presenečena tudi strokovna javnost. Porajajo se tudi dvomi, ali je slovenski sistem kljub spremembam sposoben žrtvam zagotoviti obravnavo, kot si jo zaslužijo.

Nevladne organizacije, ki se ukvarjajo z žrtvami družinskega nasilja opozarjajo, da v kolikor institucije žrtev ne bodo obravnavale z vso resnostjo, jim te ne bodo več zaupale in se posledično ne bodo več obračale nanje. To pa lahko pomeni, da bo nasilja in težkih kaznivih dejanj še več.

Veseličeva: Žrtve razvijejo različne strategije preživetja, poskusijo vse 'samo, da bo mir'

Špela Veselič iz društva SOS telefon trdi, da se sodišče v mnogih primerih še vedno preveč osredotoči samo na izjave žrtve, ki so pogosto pod vplivom strahu pred nasilnežem, ob tem pa sodišče zanemari druga dejstva in dokaze, na podlagi katerih bi lahko storilcu lahko preprečili stik z žrtvijo.

Po poskusu umora mariborske sodnice, ki je bila po mnenju policije žrtev družinskega nasilja, so vse glasnejši pozivi k zaščiti žrtve pred storilcem.
Po poskusu umora mariborske sodnice, ki je bila po mnenju policije žrtev družinskega nasilja, so vse glasnejši pozivi k zaščiti žrtve pred storilcem. FOTO: POP TV
Slovenjgraško sodišče je zavrnilo pritožbo policije, ki je ugovarjala zavrženju ukrepa o prepovedi približevanja. Zapisali so, da je "preiskovalna sodnica pravilno presodila, da ni izkazan utemeljen sum, da je kršitelj storil očitano kaznivo dejanje, kar je zakonski pogoj za odreditev ukrepa prepovedi približevanja".

Prav strah tudi pojasnjuje, zakaj so žrtve nasilja v svojih izjavah pogosto naklonjene nasilnežu: "Dejstvo je, da je žrtve pogosto strah. Nasilje, ki se dogaja v intimnopartnerskih odnosih, ni enkraten dogodek. Pogosto je proces in žrtve natančno vedo, česa je povzročitelj nasilja sposoben, zato jih je strah. Ne vedo, kaj se bo zgodilo, če bodo prijavile nasilno dejanje policiji, lahko imajo tudi slabe izkušnje z institucijami iz preteklosti, lahko jih je tudi sram, počutijo se ogrožene. In ko vse te dejavnike zberemo, lahko razumemo žrtve, zakaj se ne odločijo za prijavo ali pa svoje izjave omejijo oziroma se odločijo, da ne pričajo."

Storilec svoje vedenje redko in zelo težko spremeni, pravi Veseličeva: "Za povzročitelje nasilja je značilno, da dokler ne sprejmejo dejstva, da so oni tisti, ki so odgovorni za svoje vedenje in svoja dejanja, do takrat nimamo možnosti, da jih spremenimo. Žrtve nasilja namreč ne morejo vplivati na to vedenje. Pogosto razvijejo različne strategije preživetja, poskusijo narediti vse 'samo, da bo mir', ampak jim pogosto ne uspe, ker, kot rečeno, nasilje ni odvisno od njih, ampak od povzročitelja."

'Ko se žrtev odloči, da bo odšla, nasilnež nima več česa izgubiti'

"Iz izkušenj vemo, da je pri družinskem nasilju izjemno pomembno posredovanje. Če se na nas obrnejo žrtve, institucije ne smemo odreagirati na način, da če ni prišlo do fizičnega nasilja, ne moremo nič narediti. To je zelo narobe, ker se žrtev nasilja na nas najverjetneje ne bo več obrnila, ker nam ne bo zaupala," pravi Špela Veselič in dodaja, da prav take napačne informacije žrtve v zadnjem obdobju dobivajo od institucij, ki bi jih morale zaščititi.

"Dejstvo je, da je žrtve pogosto strah. Nasilje, ki se dogaja v intimnopartnerskih odnosih, ni enkraten dogodek. Pogosto je proces in žrtve natančno vedo, česa je povzročitelj nasilja sposoben, zato jih je strah."
"Dejstvo je, da je žrtve pogosto strah. Nasilje, ki se dogaja v intimnopartnerskih odnosih, ni enkraten dogodek. Pogosto je proces in žrtve natančno vedo, česa je povzročitelj nasilja sposoben, zato jih je strah." FOTO: Shutterstock

"Delati moramo na tem, da posredujemo takoj, ko dobimo kakršnekoli informacije o nasilju, da grožnje jemljemo resno in jih tudi procesiramo, sicer ne moremo pričakovati od žrtev nasilja ,da bodo nase sprejemale odgovornost, sploh če se počutijo ogrožene."

Za nasilje v partnerskem odnosu je tudi značilno, da se stopnjuje, postaja pogostejše in vedno huje. "Dokazano najbolj rizični dejavnik pri družinskem nasilju je to, da se žrtev odloči, da bo odšla. Takrat povzročitelj nasilja dobi sporočilo, da nima več kaj izgubiti in največ umorov žensk, ki so posledica nasilja v družini, se zgodi prav takrat, ko žrtev nasilja da povzročitelju jasno informacijo, da odhaja in da ima dovolj," še pravi Veseličeva.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (68)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Kuku456
29. 06. 2019 15.42
+13
To niso moski ampak so psihici
Uporabnik113189
29. 06. 2019 10.34
+10
Za večino tragičnih zgodb so krivi moški, to lahko trdim z veliko gotovostjo. Dodati pa moram, da so takšne moške vzgojile mamice, ki so prepričane, da je vzgoja otrok samo njihova domena in da so vsevedne. Gre za začaran krog. Težava je tudi v samo organizaciji družbe, tako imenovane socialne države. Res se nam smilijo otroci, ki morajo živet s "samohranilko", pozabljamo pa, da se je ta ista odločila postati samohranilka, ker je videla da bo njeno življenje lažje če se razide, nekatere celo rodijo več otrok za različnimi partnerji in veselo zbirajo "donacije" od vseh treh ali štirih, pa še od države. Krivi so moški, ki se brezglavo spuščajo v takšne zgodbe, če bi bili pravi, bi takšni ponudbi odločno rekli, ne hvala. Velikokrat bi morali tehtati scenarij, kaj bi se zgodilo brez socialne pomoči ali s pomočjo. Sam ocenjujem da je naravna celica družina in da ta mora obstati v boju za preživetje skupaj, se boriti za obstoj. Skratka obstajajo tudi slabe strani sociale, daril, pomoči. Zaradi pomoči države ali celo zagotovljene ponudbe prihaja do razpada, namesto da bi se znotraj družine dogajalo pogajanje, kompromis, iskanje rešitev, kar bi družino na koncu celo utrdilo, jo izboljšalo. Velika razlika je med posameznimi kulturami, civilizacijami, bojim se, da je naša slovenska z nepremišljeno socialno politiko precej zašla. Mati samohranilke ( ali poročena ki ima vedno prav) so vir napačne vzgoje, ker ni nasprotja, ki bi bil korekcijski faktor, žensko ustavil pri njenih napakah. Upam da se strinjamo vsaj v tem da ni nihče nezmotljiv, niti ženske. Skrajna oblika pa so umori, ko prvi ne vidi več nobene rešitve. Naša zakonodaja je luknjičasta, ne boste verjeli kako hitro lahko postane zelo zmeren moški v očeh zakona nasilnež, iz tega pa izhaja vrsta posledic, od prepovedi približevanja, do vzgoje otroka. Dober odvetnik je sposoben spremeniti ovco v volka in obratno. Ženska, ki sebe prikazuje kot žrtev, bi zaslužila da se jo razkrinka v vsej njeni lepoti zlobne intrigantske prevarantke, ki si želi materialnih koristi in se je zaradi njih tudi prisesala na moškega. ne boste verjeli, obstajajo tudi ženske, ki so še hujši kriminalci kot moški..Na to resnico naše sodišče mnogokrat pozablja. Za žolčne odzive je za začetek dovolj..
tornadotex
29. 06. 2019 08.47
-15
Likovičeva je lepo napisala,morda pa si je res prislužila...
nevtroalko
29. 06. 2019 08.31
+19
nad tem človekom se izvršuje ustava 100%+ nedolžen si dokler nisi obsojen. Za malega človeka to nevelja. Spodaj je bilo nekaj govora o tem da bi morala ženska dobiti hišo. Sam se nestrinjam. Premoženje na se deli kolikor je vsak prispeval. Če je hiša od moža naj ostane od moža če je od ženske na bo od ženske. če je skupna najdrugi partner odkupi polovico. Če se ne, da dogovoriti se hiša proda in vsak pobere pol. Žrtev lahko dobi samo odškodnino za napad ne pa premoženske koristi. Preveč je igranja na premožejsko korist v sodbah za malega človeka. Zgodba sploh še ni zaključena in se sploh neve zakaj me moški udarih ženo morda je tudi sama kriva. to bodo povedala koruptiva policija. DA pa ženska dobi otroke je pa spet totalno feministično. Otrok naj gre kamor želi oz. kjer se bolje počuti. nepošteno se mi zdi da vedo ženska dobi otroke. tudi moški znajo skrbeti za otroke mogoče celo boljše.
METKA102
29. 06. 2019 09.54
+10
Zakaj mož udari ženo? Mož NIMA pravice udariti žene. Nima. Enako velja za ženo, Tudi ona nima pravice udariti moža. Kar se pa otrok tiče, da jih večino dobijo matere. Pa ti veš, kaj je to biti edini skrbnik otroka? Pa ti veš koliko dolžnosti in odrekanja je treba, da otrok postane odrasel, vzgojen, izobražen. Misliš, da je s preživnino vse plačano? Veliko pa je očetov, ki je ne plačuje. Zato pa je bil uveden preživninski sklad. Strinjam pa se, da naj bi pri skrbi za otroka bil oče prav tako udeležen, lahko tudi kot edini skrbnik. Pri nas sesalcih je večinoma tako, da samice skrbijo za zarod. Poglej npr. medvedko z mladičema. Kje in kdo je oče teh dveh mladičev. Pa brez zamere, morda primerjava ni ravno na mestu, vendar tako pač je.
miselna policija
29. 06. 2019 08.27
-3
ženske se ne zavedajo kakšne železne živce imajo moški do trenutka ko se jim lahko odtrga!!posledice so pa potem različne in nepredvidljive!!star pregovor pravi,da žensko ne tepe moški ampak njen jezik!
METKA102
29. 06. 2019 09.58
+16
Zakaj bi se ti odtrgalo toliko, da bi pretepel žensko? Če se ne znaš kontrolirati je nekaj narobe s tabo. Ali šefa v službi tudi nalomiš, ko ti najeda živce? Ne, kajne. Morda greš na en cigaret in en pir, mal zakolneš in to je to. Zato, ker veš, da bi sicer lahko le odšel in plačal tudi globo in odškodnino.
miselna policija
29. 06. 2019 11.50
-9
a ženska zna slučajno kontrolirati svoj jezik??NE,take ni!!
Larissa13
29. 06. 2019 08.18
+32
Najlažje je obsojat, in mižati na oko, zakaj se dogaja nasilje v družini. Ponavadi je nasilnež tisti ki je na zunaj prijazen in nikakor ni videt da bi še mravljico pohodil. Za štirimi stenami pa je povsem drugače. Tudi ni recepta, kako najti partnerja, da tega nima v sebi. Mnogi nasilje prinesejo iz družine in okolice. Stavek, "ženska mora vse prenesti, in fantki ne jočejo" je najbolj neumen stavek ki ga dobiš kot dediščino. V partnerstvu se šele učiš dialoga, diplomacije, če ne gre, ne gre , nihče nima pravice zahtevat od tebe da moraš zdržati. Tisto kar se kaže na zunaj je pogosto fasada... Enostavno - potrebno je vzeti nekaj časa tudi zase. Ko se spravljaš v en odnos mora biti Ljubezen na prvem mestu, ne strah pred izgubo, ne to kaj bodo ljudje rekli, predvsem JAZ in TI. Če tega ni, je brezveze da se sili v bilokakršen odnos. Zakon oz partnerstvo naj bi bilo tisto varno in srečno življenje, ki si ga vsak zasluži.
miselna policija
29. 06. 2019 08.30
-9
če izvzamemo alkohol ki spodbuja nasilje potem nasilnež v družini je običajno tisti ki je do tega pripeljan!!
nevtroalko
29. 06. 2019 08.13
+22
koruptivno in pokvarjeno sodstvo. sodbo dobi tisti z vezami oz tisti katere financira nekdo iz ozadja da se odločajo po njegovih prepričanjih. Tu mož pretepe ženo in vsi so kao nemočno halo. Da to naredi normalen moški bi ga feministični 24 ur in feminizirano sodstvo živega požra sedel bi v zaporu že prvi dan izgubil bi bajo .... . vse bi naredili da bi reveža unicili neglede ali je kriv ali ne. sedaj ko je pa moški iz vezami kriv se pa loahko prosto giblje povsod. policija pa špila nek všečen clen da bi dobil prepoved približevanja. če bi ga policija res hotela zapreti bi ga pa ga nočejo. koruptivna država od vrha do tal.
krnekilojz
29. 06. 2019 08.05
+27
V glavnem nisi niti d od dedca, če v bilo katerem trenutku dvigneš roko nad žensko ali otroka! Tukaj ni nobenega opravičila!
nevtroalko
29. 06. 2019 08.43
-6
za vsako rit palca raste tudi za žensko. tisti ki si zasluži jih naj dobi. če sodsdvo neopravla svojega dela pride pa še do povračilnih ukrepov s strani okradenega partnerja. to je večinoma moški
DeBill
28. 06. 2019 21.33
-3
Obstaja možnost, da je samo osumljenec, ni pa nujno, da je storilec. Če je njegov alibi dovolj dober, potem ni razloga, da bi karkoli odredili zoper njega. Kar nekoga obsoditi, preden so podani trdni dokazi, ali če celo obstaja utemeljeno upravičen dvom v njegovo storilstvo oziroma po domače, obstaja dokaz da ni storilec, je linč. Zelo, zelo čudno se mi zdi, da niso zoper njega nič odredili, torej sklepam, da imajo dokazte, ki zanikajo njegovo udeležbo pri dejanju. Če jih pa nimajo in imajo dokaze, da obstaja velika verjetnost da je, pa je to huda napaka.
krnekilojz
29. 06. 2019 08.06
+12
bolj ima ta model denar in veze ter se bo tako rešil!
tornadotex
29. 06. 2019 08.49
+5
Morda je naročeno,pa je koljega delil šljive...
Uporabnik443897
28. 06. 2019 21.11
+17
Zato ker je udbovec s ZVEZAMI, zakaj taka butasta vprašanja naslavljate nam malim ljudem, nam je to tako samoumevno. Saj to veste tudi novinarji pa se SPRENEVEDATE !!!
Karantanija
28. 06. 2019 21.02
+20
"Kaj ti je, deklica, da si tak žalostna?" "Kaj mi je? Nič mi ni .... srce me boli!"
tomi.passion@gmail.com
28. 06. 2019 20.38
+17
Za nasilje ni opravičila, a če ga bomo hoteli rešiti, bomo najprej morali nehati gledati na ženske kot izključno žrtve in moške kot izključno nasilneže. Nasilje je pogosto rezultat psihičnega nasilja, manipulacij, žalitev, poniževanj, kjer so ženske mojstrice. Žal vidimo le nasilje, ko padejo udarci. Vem, feministke to ne bodo mogle pogoltniti.
BETONSKI
28. 06. 2019 20.53
+11
Karantanija
28. 06. 2019 20.59
+23
Brez skrbi, poznamo več vrst nasilja. A ko prvič položi prst nate, reci adijo in pojdi!
krnekilojz
29. 06. 2019 08.08
+7
obstaja rek, da ženske ne tepe moški ampak gobec, ampak vseeno nasilje nad žensko ni sprejemljivo.
yss
28. 06. 2019 20.27
+35
Že to je žalostno, da se mora žrtev zapustiti dom , v katerem vlada nasilje ne pa nasilnež. Materinski domovi so prepolni pretepenih mater z otroki, ki si rešujejo gola življenja in navadno pustijo vse premoženje za sabo. Takoj, ko pride do nasilja in je nasilnež obsojen, bi moral dobiti prepoved približevanja , se preseliti in narediti prevzgojni program in še leta po tem bi moral biti pod nadzorom. Največkrat pa je vzrok tko alkohol in bi tak človek moral nujno na zdravljenje.
BETONSKI
28. 06. 2019 20.54
-9
Daj ne bluzi ,živim zraven varne hiše pa vidim več kot vidiš ti.
Uporabnik443897
28. 06. 2019 21.12
+0
Lev07
29. 06. 2019 07.22
+10
BETONSKI, daj, malo nam razloži, kaj vse vidiš!
BETONSKI
01. 07. 2019 14.12
+1
Kaj vidim,da imajo ti otroci boljše telefone kot jaz,kaj šele moji otroci,se vozijo na rolkah vrednih 200 eur-električnih,nove obleke oblečene bolje kot jaz,ni da ni,potem po enem letu grejo,dobijo socialno stanovanje in glej ga zlomka zaživijo s partnerjem ali kdorkoli že je,niso sicer vse zgodbe take,ampak 80% jih je takih.
batom@pinkponk.com
28. 06. 2019 20.10
+34
Zascite zrtev sploh ni. Prisli smo tako dalec da je obravnava s strani institucij popolnoma necloveska. Vsi se strogo drzijo zakonodaje, ki je smrtno hladna in raje naredijo manj, kot vec. Skrijejo se za institucijo. Pravo je razclovecilo druzbo. Nihce ne ravna vec po srcu. Pa bi bilo to cisto dovolj.
TistoPravo
28. 06. 2019 20.10
+2
To je tko, kot bi nekdo reku....da je motor za pametne. Samo najpametnejši ga nikoli ne kupijo. Pravtako pa odnos...to je za pametne. Seveda najpametnejši nikoli tako globoko ns "kupijo" nobenega odnosa, da bi zaradi tega prišlo do nasilja!
Zanna
28. 06. 2019 20.03
+24
NOBENO dejanje, tudi varanje, žaljenje itd.NIČ NA TEM svetu ne opravičuje nasilja. NIČ. Komantarji spodaj so pa izjemno žalostni. Kakšen primitivizem se skirva za anonimnimi imeni. grozno.
BETONSKI
28. 06. 2019 20.57
-15
V večini je kriva ženska,noben noče nič potrpet in zakaj ni prej videla nasilneža alkoholika,a jo je kdo prislil v poroko z njim ali pa da ima z njim otroka. NIHČE.
sannja5
28. 06. 2019 19.46
+18
se vidi, da se mora naša ženska najbolj bati svojega partnerja. Iz ljubezni te lahko kot nič ubije, pa še rečejo, da si sama kriva, kot že naša Angelca pravi.
TistoPravo
28. 06. 2019 20.17
+10
Vsak odnos je dolžnost, in ne nekaj iz humanitarnih vzgibov. Preveč se danes na lahko združuje in ločuje. Čakej, zakaj se moški ali ženska sploh spustita v odnos...a zato, da sta v onđdnosu toliko časa dokler vsakemu posebej paše? Mislim, da tiči problem v tem....da se v odnosu gleda preveč egoistično...in pri tem močnejši spol ni nič močnejši od nežnejšega!
RamzesII
28. 06. 2019 19.17
-4
"Še vedno ni jasno, zakaj osumljenec ni v priporu in zakaj mu niso odredili prepovedi približevanja." Ker še ničesar ni obtožen oz. obsojen, logično. Ne gre vnaprej, to je isto kot da bi ga že obsodili. Naključnih srečanj se tako ne da prečiti, kriv pa je v takem primeru se ve kdo, še huje je ko gre za otroke, katerim se ne sme oče približati, otroci za to navadno ne vedo in vedo kaj naj naredijo ob naključnem srečanju, če gredo k očetu, bo itak slednji kaznovan.
pizzamargerita
28. 06. 2019 19.55
+8
TolstojV
28. 06. 2019 19.07
+6
Vse se vrti okoli enega primera, joj naši strokovnjaki so kot gobe po dežju, svojo znanje oznanjao samo ob odmevnem primeru takrat vedo vse, a ta primer je primer kot iz davnine človekove zgodovine. Na primer Henrik XIV je dal svoje žene celo obglaviti ko se jih je naveličal pa je bil sicer dober vladar. Muslimani za prešuštvo ženske kamenjajo, kaj vse je počelo krščanstvo, kaj hitro so te proglasili za čarovnico potem si pristal na grmadi!
lumpimonster
28. 06. 2019 19.05
+32
Čist enostavno.....če te 1x udari..te bo 100000% śe 1x...pa se 1x...itd... To je to ...to je vse kar rabte vedt....
žnidi
28. 06. 2019 19.47
+6
Ekrat samkrat me je udaril pa nikoli več ajde sika z jezikom kar bolj boli kot klofuta ampak udaril me ni nikoli več ,ker ga je izočilo ko je moral zapustiti lastni dom.Ni me udaril oče nikoli in me nebo nobeden drugi prepoved približanja in stvar zaklučena .
ssecnik
28. 06. 2019 19.55
+11