Slovenija

Medved je 'prehranski oportunist', na nas ljudeh pa je, da mu ne dajemo priložnosti

LJubljana, 30. 05. 2014 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min
Avtor
Nina Šašek Kocbek
Komentarji
162

Zadnje dni je bilo več napadov medvedov na domače živali. Je čas za paniko ali za ukrepanje? Jonozovič z Zavoda za gozdove opozarja, da smo problem ljudje, ker puščamo smeti nezaščitene in ker ne zaščitimo svojih domačih živali.

V občini Sevnica, natančneje v naselju Preska, je medved v četrtek uničil dva panja čebel. 22. maja je medved obiskal dvorišče šole v Starem trgu pri Ložu, kjer je prebrnil zabojnik za smeti in ga prebrskal. Minuli konec tedna je medved v naselju Visoko v občini Ig podrl leseno ograjo in uničil kokošnjak, v naselju Gorenje v občini Kočevje pa je medved napadel ovco.

Poklicali smo Marka Jonozoviča, ki vodi oddelek za gozdne živali in lovstvo na Zavodu za gozdove, da preverimo, ali so bili o vseh teh napadih obveščeni. Jonozovič je sicer govoril s kolegom, ki je zadolžen za Notranjsko regijo, a mu medveda pred šolo ni omenil, vendar to ne pomeni, da se ni zgodilo.

Mlajši medvedi se v tem času osamosvojijo od matere in iščejo svoj teritorij. Ker iščejop najlažjo pot do hrane, pogosto brskajo do smeteh na robu naselij.
Mlajši medvedi se v tem času osamosvojijo od matere in iščejo svoj teritorij. Ker iščejop najlažjo pot do hrane, pogosto brskajo do smeteh na robu naselij. FOTO: Reuters

Medvedi na Notranjskem in na Kočevskem niso redkost, tudi prebivalci so navajeni na stalno prisotnost medvedov. Drugače je na območju Sevnice, pravi Jonozovič. Tukaj je medved malce pogostejši šele zadnja leta, ljudje pa niso navajeni in prilagojeni. Panji niso zaščiteni, tudi domače živali niso zaščitene, opozarja Jonozovič, zato so ljudje zaradi napadov lahko tudi prestrašeni. "V tem trenutku je gostota medvedov na tem območju res nekoliko neobičajna," pravi Jonozovič, kar povzroča pri ljudeh nekaj nelagodja. V zadnjem mesecu so zabeležili celo sedem napadov na panje, kar je že jasen znak, da bodo morali prebivalci tega območja svoje panje in domače živali bolj zaščititi.

Problem ni na strani medvedov, pač pa na strani ljudi

Sezona napadov je skozi celo leto, pravi Jonozovič. Vse od takrat, ko medvedi zapustijo svoje brloge. To je čas, ko se mladiči odcepijo od svoje matere in iščejo svoj teritorij. Zato so nekoliko bolj problematični mlajši medvedi. A problem Jonozovič ne vidi na strani medvedov, pač pa na strani ljudi. Potrebno je poiskati vir, zakaj je medved sploh prišel v naselje, pravi Jonozovič. Problem smo ljudje, ker puščamo smeti nepospravljene in nezavarovane in ker ne zaščitimo dovolj svojih domačih živali.

V gozdovih v okolici Sevnice je zadnja leta nekaj več medvedov, kar pri ljudeh povzroča nelagoden občutek.
V gozdovih v okolici Sevnice je zadnja leta nekaj več medvedov, kar pri ljudeh povzroča nelagoden občutek. FOTO: Thinkstock

"Potrebno je najti vir, zakaj je medved prišel v naselje. Ni prišel tja zaradi svojih radosti," pravi Jonozovič in dodaja, da je medved prehranski oportunist, ki bo šel po hrano tja, kjer jo bo najlažje in najhitreje našel. In to so običajno smeti. Medved se na človeške odpadke hitro navadi in tja začne redno zahajati. Če zahaja še v bližino šol in otrok, skoraj zanesljivo pride do zahteve za izredni odstrel, saj začnejo ljudje opozarjati na varnost. Dejstvo je, da ko se medved enkrat navadi na človeška bivališča, mu ne moreš več pomagati, opozarja Jonozovič. Na nas ljudeh je, da preprečimo takšne situacije. "Ljudje se moramo tako obnašati, da mi ne bomo povzročali težav, ki bodo privedle do tako imenovanih težav z medvedi."

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (162)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

pesnitev
01. 06. 2014 16.23
Medved je čebelnjak "uničil" zato, da si je potolažil lakoto, zlobni ljudje pa namenoma zastrupljajo čebele ali povzročajo zadušitev milijonov čebel s tem, da jim zaprejo izhod iz čebelnjaka zato, da bi škodili čebelarju. Kdo je torej večji škodljivec?
Kotejebegamad
31. 05. 2014 11.39
neda semi brt usega, zanima pa me samo kaj pomeni oportunist?
borisl1
31. 05. 2014 11.26
+0
no, saj večina slovenskih prepotentnih lovcev ima podobne značilnosti. krvoločni, lačni, in ubijejo prvo žival ki jo opazijo. ni važno kaj je, samo da je trofeja in hvaljenje! 2 sorodnika sta lovca, zato jih kar dosti poznam. in ko jih dobro spoznaš, te sploh ne vleče da bi postal to, kar so oni!
Ponosen LOVEC
31. 05. 2014 21.12
+1
Povsod so dobre in slabe izjeme. Očitno ti poznaš slabe ali pa komentiraš stavr, ki je ne poznaš dobro.
Bugi Majstr
31. 05. 2014 07.23
+2
vsi lastniki živali imamo svoje živali zaprte.dobro zaprte.ker drugače nam pobegnejo.zakaj si zagovorniki zveri ne zaprejo svojih živali da nebojo delale škode po tujih zemljiščih?? zveri je v sloveniji preveč za tako majhno površino.
KD_FT
31. 05. 2014 01.50
+8
Ha ha :))) Največja fora je bila lani, ko so v eni vasi v Sevniški občini prosili za odstrel medveda, ki jim je delal velike preglavice ... pa so nazaj dobili odločbo, da medveda ne smejo, VOLKA pa lahko odstrelijo ..... VOLKA?!?!? Ni mi jasno, kje so lublanski birokratki našli volka?!?!?
pesnitev
01. 06. 2014 16.26
Pobegli psi pokoljejo več divjadi kot medved in volk skupaj!
Sputnik
30. 05. 2014 22.33
-5
problem je da človek misli da lahko počne kar hoče tudi če s tem škodi živalim in naravi. če bi se kdo na uradu prepričal kdo ima prav naj gre 1 na 1 z medvedom. človek res da ima IQ višji do medveda samo še vedno je človek preneumen da bi znal pustit živali na miru. poleg tega nismo prvi v prehranjevalni verigi tako da z medvedom se igrat ni ravno pametna izbira
pesnitev
01. 06. 2014 16.30
+1
Medved se človeku izogne, in tudi ni v zadnjih desetletjih še nobenega človeka "pojedel", le samica je branila svoj zarod pred radovednežem (morda celo radovednim lovcem) in ga simboličnao ugriznila v nogo in en medved je malo prestrašil in malo ogrizel nerodnega človeka, ki je naj stopil, medtem ko je on, medved,miroljubno spal...
Jebiga009
30. 05. 2014 21.25
+1
kaj morš narest če te medved hoče napadt ?? na drevo to vem da je slaba ideja ker medved gre tut na drevo kaj potem še ostane ?? kera možnost ?
flojdi
30. 05. 2014 21.43
+7
.nared se (že) truplo..al pa mej s sabo pixno medu in mu jo daj...mogoče so že tut ratali podkuplivi.. znajd se..(au
bisar
30. 05. 2014 21.46
+3
v rit mu daš prst... in se bo začel medo smejat...
luckyss..
31. 05. 2014 05.50
+5
Počasi se ritensko umikaš in paziš, da ne prideš med medvedko in mladiče. Medved običajno izvede t.i. "strašilni napad" in takrat moraš imeti živce, da ne začneš bežati...
Berstuk
31. 05. 2014 09.31
+1
pesnitev
01. 06. 2014 16.32
Miha Marenče, poznavalec medvedov pravi, da se previdno umakneš in na tla vržeš kak del oblačila, ki medveda zamoti, sicer pa človek ni na medvedjem jedilniku prej obratno!
Animal_Pump
30. 05. 2014 19.29
+15
V naših krajih so bolj problem,ljudje iz večjih mest,ki se šetajo s svojimi spuščenimi cucki,ki serejo naokoli in se derejo k jesiharji,kot pa medvedje...Vsake toliko ko,kak medo pride,izgnejo,in jih ni na spregled...takrat imamo šele mir pred njimi,zato medote pri nas, kar pri miru pustite...lahko jih pa nekaj tudi na Rožniku naselite,tam je še mal placa...sej je njihovo okolje.
Alteist
30. 05. 2014 17.32
-4
Lovcem vam je pomembna dobra čorba pa trofeja, da se lahko pijani v ta prvi krčmi hvalisate. Ne nakladajte o svoji strokovnosti.
Janez Požar
30. 05. 2014 20.01
+9
amam. jst sm tud lovc, pa men nu FORE za trofeje!!! jest se zavzemam za odstrel samo BOLNIH in POŠKODOVANIH živali. medvedje me pa tud ne motijo prav nič... so pa kateri taki, se strinjam! ampak ne vsi!
pesnitev
01. 06. 2014 16.34
Janez, sem proti lovu in lovcem, a taki kot si ti so izjema!
flojdi
30. 05. 2014 16.45
+3
. če MI, veleČaščeni ljudje ,Ožimo življenjski prostor drugim živalim ; v tem primeru Medotkom, in jim Pobiramo gobice pa borovničke, čebelce z medom ipd, se bi mi zdelo čisto fer, da bi ji dali v zameno Mrhovišča..kamor bi nosili naše ostanke ; a le tisto, kar pač jedo...ne čokoladic, strupenega kruha ..ipd
Berstuk
31. 05. 2014 09.32
+4
Saj to je problem... Dokler so bila mrhovišča, je medved imel kam...
pesnitev
01. 06. 2014 16.36
+1
Ja odkar smo v EU, ki nam je prepovedala mrhovišča, je nastal problem z medvedi. Jasno, da so lačni, saj jim človek iz gozda pobere vse in jasno, da jim le trava ni dovolj.
24uric
30. 05. 2014 16.37
-2
jaz ga bi imel v stanovanju na kauču
bisar
30. 05. 2014 21.48
+3
preveliki je za na kavč... bi te dol zrinil....
kuz
30. 05. 2014 13.59
+7
To se pravi,da se moramo mi ljudje umakniti medvedom,to je pa smešno.G.Jonozovič,sem lovec in vem kaj je vzrok da je medved prisoten,je to da nimamo več mrhovišč in da jih je preveč.Odstrela pa ne daste.Mi lovci bi morali po svoje urediti glede medvedov.Minister BUT je obljubil bruslju kako bo ravnal z medvedom in tako mora biti.To je ko brusel zahteva mi bi pa morali sami stvar prijweti v roke.
luckyss..
30. 05. 2014 15.59
+4
Četrtino populacije letno ti ni dovolj za odstrel ?! Bolj je težava v tem, da odstrel ni usmerjen v omejitev populacije, ampak v to, da jih vsako leto lahko počite 100 +
flojdi
30. 05. 2014 16.48
+3
.ljudje se morajo umakniti medvedom?? ne kuz, vse ostale živali se morajo Odstranit z obličja Zemlje da bo plac za ljudi..ane
LokiofAsgard
30. 05. 2014 13.20
+14
Na sredi gozda, sredi grmičevja Na sredi drevje in vejevja par kilometrov od Kočevja Je kočevski rog in tam je naš brlog Če prideš nezaščiten v naš del okrog Se lahko hitro znajdeš brez celih rok in nog Ti ne pomaga več niti dobri bog, Ker v brlogu smo doma, v brlogu spimo in ne trpimo da skoz nam eden hodi mimo
Janez Požar
30. 05. 2014 20.02
+1
windmaster
30. 05. 2014 12.55
+28
Z vstopom Slovenije v EU je morala naša država poniglavo ukinit mrhovišča, ki so bila velik del hrane za medvede. Mrhovišča so bila locirana daleč od ljudi in zato ni prihajalo do toliko kontaktov med zverjo in človekom. Po direktivi EU je nastala študija upravljanja z divjimi zvermi. Od te študije lepo živi cela čredica "strokovnjakov" na fakultetah, zavodu za gozdove, ARSOtu, lovskih zvezah....Medtem ko oni preizkušajo, analizirajo, študirajo, kako bi medeved živel v okolju ki njegovo naravno okolje, pade kaka ovca, čebelnjak, človek... Kaj pa pomeni človeško življenje v primerjavi z dobro plačanimi službicami v javni upravi in njihovim trajnjnim obstojem? Nič! Gozd v Sloveniji se nenadzorovano in preveč širi, vendar se populacija zveri širi še hitreje in ji zmankuje prostora. Vsaka žival pa rada živi in zato bi morali že pred leti sterilizirati nekaj medvedov, pa jih danes ne bi imeli na pragu hiš. Ampak kaj ko je tako lepo ubiti orjaškega medveda in ga dobro prodati da bo nekdo imel krvavo trofejo v hiši, a ne lovci!
TucoRamirez
30. 05. 2014 13.08
+4
Ponosen LOVEC
30. 05. 2014 14.16
+2
Ma pa ja. A je steriliziran medo, ali pa z vnešeno hrano hranjen medo še divja žival? NI Zato ne sanjajte o mrhoviščih, medvedov naj bo toliko, kolikor se jih lahko prehrani samih na naraven način v naravi, in da ne silijo k ljudem. Odvečne se pa odstrani. A se jih ustreli ali ujame in pošlje v Francijo, je pa tehnično vprašanje.
luckyss..
30. 05. 2014 15.50
+6
@windmaster.....se strinjam. Pri nas vsako leto pobijejo preko sto medvedov. Mrhovišč, vsaj legalnih pri nas sicer ni več, so pa krmišča, kamor jih vabijo s koruzo in to v bližini vasi - da je odstrel lažji, ko "padejo kvote"...
pridn skos
31. 05. 2014 02.34
-3
ponosen lovec je za odstrant, dejte mi kalašnik grem sprobat kok hitro teče ta ponos od lovca, lahko dobi kostum od medveda al pa gorile, sezona lova je odprta, fantje vse je dovoljeno, bazuke, top, tank, samo da ponos pade.
Ponosen LOVEC
31. 05. 2014 21.16
+1
pesnitev
01. 06. 2014 16.43
-1
Lovska miselnost. Treba je lovce ukinit, saj to je farsa, ko pravijo, da skrbijo za naravno ravnovesje! Ustrelijo 100 medvedov na leto z žegnom Zavoda za gozdove. In to že več kot 8 let. Pravi genocid. Kje je tu naravna selekcija, če ubijajo zdrave medvede. Sterilizacija je res bolj humana, morda starejših medvedov.
gangsterist
30. 05. 2014 12.24
+9
uradnik v topli in svetli pisarni bo odločal kje bo lomastil medved in koliko jih bo. naj si jih pripeljejo v ljubljano in jih naj imajo kar na kongresnem trgu, če je to tako lepo. zakaj moram jaz na periferiji živeti v stalnem strahu? strah pred medvedom mi uničuje kvaliteto življenja, ker se ne morem prosto gibat. zakaj že?
antiXfashizmXeuXgso
30. 05. 2014 12.39
-8
Ne nakladi. Presneto srečo boš moral imeti, da boš videl medveda. Medved se človeku umakne. Če te je pa tako strah potem ti pa svetujem, da se odseliš iz naravnega in se preseliš v umetni bivalni prostor.
luckyss..
30. 05. 2014 12.57
+7
Kaj ti tukaj ni jasno EUrip ?! Tu je govora o vdorih in povzročanja škode medveda v urbanem okolju. Sicer pa lahko srečaš medveda že skoraj v večini gozdnatih predelov Slovenije brez pretirane sreče..je pa res, da v supermarkete in gostilne še ne zahajajo....
antiXfashizmXeuXgso
30. 05. 2014 13.16
+10
Lucky, ni čisto tako. Kot lovec se precej potikam po gozdovih tudi bolj odročnih, pa redko videvam medveda. Seveda je pa porast medvedji vdor v urbano okolje od kar velja bruslejka direktiva o ukinitvi mrhovišč. Do takrat smo mrhovišča pridno vzdrževali s povoženo divjadjo, pekovskimi izdelki s pretečenim rokom,.... in medveda držali stran od urbanega okolja.
Janez Molan
30. 05. 2014 15.09
-3
g. gangsterist najbrz je medved prej živel tam kot ti mislim da ti uničuješ njegovo kvaliteto življenja
luckyss..
30. 05. 2014 15.44
+6
EUrip.....Medved slabo vidi, zato pa ima izreden sluh in voh...če lomastiš po gozdu ali hodiš z vetrom v hrbet, ga ne boš srečal niti sredi K. Roga....Mogoče pa se tebi kot lovcu ne kaže rad, meni kot gobarju pa :)
KD_FT
31. 05. 2014 01.56
+4
EUrip, jaz sem ga srečala že trikrat! Dvakrat v gobah in enkrat na kolesu. Pa nisem ne iz Notranjske, ne iz Kočevske, temveč iz Dolenjske.
santamaura
30. 05. 2014 12.13
+8
Pa dajmo že enkrat te medvede v šolo, da se naučijo malo o ekonomiji in demokraciji. Potem bodo morda razumeli, da bo čebelnjak šel v stečaj, če bodo po panjih lomastili. Brez dela bo ostalo nekaj tisoč pridnih čebel. Lep primer za učno snov malih medvedkov je bivša tovarna Mura
gangsterist
30. 05. 2014 12.10
+3
če medo ubije mojo ovco, bo padel tudi on. zakaj je medved več vreden od ovce ali čebeljega panja
TucoRamirez
30. 05. 2014 12.31
+4
Kdo pa si ti,da boš odločal,katero žival je treba ubiti? Kaj bi rekel,če bi bilo treba zreducirat ljudi in bi rekli,da tvoja družina ogroža življensko idilo.
Oliguma
30. 05. 2014 11.36
+1
Ljudje na ogroženih območjih naj vzamejo stvari v svoje roke..BUM
TucoRamirez
30. 05. 2014 11.22
+5
Lovce in lovsko zvezo ukinit takoj! Mogoče bi bilo bolje,da kakšno knjigo preberejo o eko sistemu,ne pa da mi vaški klovni brez izobrazbe delajo kvazi red po gozdu.
antiXfashizmXeuXgso
30. 05. 2014 11.27
+7
Točno tko. Boš ti z izobrazbo delal red po gozdu.
TucoRamirez
30. 05. 2014 11.44
-1
Pobijanje ni enako delati red. Sej je vas primitivcev tudi ogromno,pa vas vsi pustimo pri miru.
Ponosen LOVEC
30. 05. 2014 11.45
+2
TucoRamirez
30. 05. 2014 11.54
+1
Tebi katerokoli. Začneš lahko tudi z omenjeno,ker sem prepričan,da si samo slišal da obstaja,pa še to verjetno misliš,da je slikanica. Nima veliko strani,ne se bat.
Ponosen LOVEC
30. 05. 2014 11.59
+4
Dragi pametnjakovič, pravljice beri sam, ko jih že prodajaš. Jaz sem za razliko od tebe prebral in še prebiram veliko strokovne literature na temo ekologije gozdnih ekosistemov in upravljanja s prostoživečimi živalmi. Pa da ne bo nesporazuma. O tem, koliko in katere medvede so odstreli, ne odloča lovska zveza lai zavod za gozdove ampam MKO oziroma njihova ARSO.
luckyss..
30. 05. 2014 12.08
+5
Jeb.. strokovno literaturo, če je ne razumeš. Če bi se stvari lotili strokovno, potem ne bi bilo treba vsako leto odstreliti četrtine populacije medvedov. Vsak laiki vidi, da gre pri tem bolj za gojenje kot za uravnavanje!!
Ponosen LOVEC
30. 05. 2014 12.10
+0
TucoRamirez
30. 05. 2014 12.18
-6
Povej mi,zakaj je treba pobijati živali v gozdu? A MKO to ve? Morda ARSO ve? A zaradi golaža?
antiXfashizmXeuXgso
30. 05. 2014 12.35
+8
Zaradi ravnovesja in zaradi golaža, ter odlične divjačine. Tudi ostale živali za prehrano se pobija, ker nekako se nam ne pustijo žive pojesti.
TucoRamirez
30. 05. 2014 12.57
-4
No,ravnovesje pusti,ker se ti niti sanja ne,kaj to pomeni.Torej boj za preživetje....Potem ne razumem, zakaj se potem ljudje razburjajo,če se določene etnične skupine širijo v prostoru in s tem tudi na silo jemljejo odlično hrano in golaž ostalim ljudem. Tudi volkovi so lačni,a štekaš?
antiXfashizmXeuXgso
30. 05. 2014 13.19
+4
Verjetno bolj sanja kot tebi. Volkov v Sloveniji je tako malo, da imajo dovolj lovne površine in niso lačni.
Ponosen LOVEC
30. 05. 2014 14.12
-1
Zakaj je treba loviti živali? Odgovor je preprost. KER JIH LAHKO. Na to je treba gledati kot na trajnostno rabo obnovljivih naravnih virov. Štekaš? Kot nabiranje gob.... Vzameš toliko, da jim dolgoročno ne škodiš, divjadi ob odsotnosti plenilcev še koristiš, boljše kot da jih uravnavajo bolezni (ki so lahko tudi zoonoze) in da skačejo pod avte in po naseljih žrejo smeti.
divji zahod
30. 05. 2014 11.08
+5
pravijo da 450 medvedov ja lpo to vse okej sam ti ne računajo koliko mladiče je če damo to na polovico da medvetk in naj ima vsaka po 2 ali 3 mladiče pa malo zmnožite zato jih je toliko in se je tarotori povečal tako da ga ze vidiš na goresnek ko ga prej nisi
pesnitev
01. 06. 2014 16.50
Zanimivo bi bilo, če bi LZS ali ARSO ali MKO objavili, kdo je naštel 450 medvedov v Sloveniji in kako je potekalo štetje!