Slovenija

Magnet za slovenske milijonarje

Kidričevo, 29. 10. 2022 07.21 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
Miha Kranjc
Komentarji
91

Po ustanovitelju Romanu Bernardu in kriptomilijonarju Damianu Merlaku, je največji globalni trgovec z emisijskimi kuponi Boštjan Bandelj tretji slovenski bogataš z velikim vložkom v podjetje Ngen, ki je te dni v slovensko elektroomrežje priključilo tretjo megabaterijo ameriškega proizvajalca Tesla. Tako kot prejšnjega so 20-megavatni hranilnik, vreden 16 milijonov evrov, ki sodi med največje v Evropi in ki bo pri razbremenitvi elektroomrežja pomagal nadomestiti elektriko iz fosilnih virov, tudi tokrat postavili na območju podjetja Talum v Kidričevem.

Baterije so strateškega pomena za ohranjanje stabilnosti omrežja in hkrati nepogrešljivi partner zelenega energetskega prehoda. "Ob načrtovani gradnji in priključitvi sončnih elektrarn bo prihajalo do velikih obremenitev omrežja, ko bo električne energije naenkrat preveč. S hranilniki lahko ustrezno reguliramo te preobremenitve," pojasnjuje Roman Bernard, direktor in ustanovitelj podjetja Ngen, ki je Talum v Kidričevem izbralo zaradi robustne električne infrastrukture. Kot kupci električne energije pa so zdaj v izjemnem položaju, saj kupujejo elektriko takrat, ko je najcenejša in jo prodajajo takrat, ko je najdražja, torej v konicah, ko sonce ne sveti več.

Hranilnik ima kapaciteto 40 megavatnih ur
Hranilnik ima kapaciteto 40 megavatnih ur FOTO: Foto Bobo

"V prihodnosti bo cena elektrike opoldne zaradi proizvodnje sončnih elektrarn verjetno nič ali celo negativna, zvečer bo stokrat dražja in le še huje bo," odgovarja Bernard, ki je po Sloveniji v dobrih 3 letih že odprl podjetja tudi v Avstriji in na Hrvaškem. Pri obeh sosedih bodo hranilniki stali že drugo leto, obetajo se tudi posli v Španiji, na Madžarskem, Nizozemskem, Portugalskem.

"Vedel sem, da je v tem poslu velik potencial, nisem pa računal na to, da se bodo stvari odvile tako hitro, kot se zdaj odvijajo. To, kar se v Ukrajini dogaja, je po mojem mnenju največji katalizator zelenega prehoda za Evropo," dodaja Bernard.

40 milijonov za tretjino Ngena

Volatilnost energetskega trga je tukaj, kogarkoli vprašate, vam bo odgovoril, da tako stabilnih in zanesljivih cen, kot smo jih imeli zadnja desetletja, ne bo nikoli več. In prav to je eden glavnih vzrokov, ki pritegnejo vlagatelje. Boštjan Bandelj, ustanovitelj Belektrona, enega glavnih globalnih trgovcev z emisijskimi kuponi, je lani po pisanju Financ ustvaril skoraj 2,5 milijarde evrov, več kot 2 odstotka prihodkov vseh slovenskih družb, in pobral največji dobiček kateregakoli slovenskega podjetja. 

Boštjan Bandelj je 'primaknil' 40 milijonov evrov.
Boštjan Bandelj je 'primaknil' 40 milijonov evrov. FOTO: Foto Bobo

Za solastništvo v Ngenu je odštel 40 milijonov evrov! "Programsko rešitev, ki so jo razvili, vidim kot revolucionarni izdelek, ki bo preoblikoval elektroenergetski sistem. Priznam pa, da sem tudi sam pred leti, ko so postavili prvi hranilnik na Jesenicah, nekoliko dvomil v idejo. Zdaj sem vesel, da sem del te zgodbe."

Solastniki podjetja Ngen, Roman Bernard, Damian Merlak in Boštjan Bandelj.
Solastniki podjetja Ngen, Roman Bernard, Damian Merlak in Boštjan Bandelj. FOTO: Foto Bobo

 

Damijan Merlak, ki se je utrdil na lestvici med desetimi najbogatejšimi Slovenci, pa je že kmalu po ustanovitvi podjetja leta 2018 postal solastnik. "Razumem, da marsikomu ni bilo povsem razumljivo, kako se ta poslovni model obnese. Danes sem vesel, da lahko dvomljivcem dokažemo, da so se motili, hkrati pa delamo nekaj dobrega za gospodarstvo, za okolje. Vsi bomo imeli nekaj od tega, na koncu seveda tudi jaz, saj to ni neka dobrodelna organizacija. "

Konkurence se ne bojijo, saj imajo, pravijo, tolikšno prednost, da so skoraj neulovljivi. "Če bi zdaj konkurenti želeli vstopiti na trg oziroma narediti to, kar smo naredili mi, bi potrebovali vsaj 3 do 4 leta, naše rešitve in programsko opremo pa lahko takoj uporabijo in začnejo delati. Podjetja po Evropi se že ozirajo na trg po takšnih rešitvah, kot jih ponujamo mi, in zato smo zelo zanimivi za celotno Evropo," pojasni Bernard.

Potreba po hranilnikih bo čedalje večja

Trenutno v Sloveniji večino koničnih obremenitev omrežja rešujemo s plinskimi elektrarnami, pa tudi TEŠ, ki potrebujejo tudi do nekaj ur za zagon, medtem ko lahko veliki megahranilniki v omrežje takoj ali v največ 10 sekundah oddajo vso energijo, ki jo potrebuje. Rešitev poleg manjših časovnih izgub nagovarja tudi največjo težavo – okoljske spremembe. 

Teslini megahranilniki lahko skupaj razbremenijo 50 odstotkov omrežja.
Teslini megahranilniki lahko skupaj razbremenijo 50 odstotkov omrežja. FOTO: Ngen

"Če upoštevamo trenutne konice v Sloveniij, ki so pri 1.500 megavatih, lahko Ngen s svojimi tremi velikimi hranilniki in 300 manjšimi gospodinjskimi, ki smo jih doslej postavili, že zdaj omrežje razbremeni za 50 odstotkov. In povem vam, to je šele začetek," pravi Bernard.

Sistem visoke in nizke tarife se bo poslovil

"Trenutni sistem tarif za gospodinjstva je star 50 let in bo v nadaljevanju izginil. Govorili bomo o dinamičnih tarifah, industrija pa je tako ali tako že na odprtem trgu," pravi Bernard, ki je kritičen tudi do sistema 'neto meritev', povezanega s sončnimi elektrarnami. Po tem sistemu v grobem zdaj lastniki malih sončnih elektrarn plačujejo le porabljeno energijo, ki je ne ustvarijo s soncem. "Ta 'net metering' je stvar obrnil na glavo. Dejansko zdaj ljudje poleti ustvarjajo viške in pozimi računajo, koliko je še ostalo, ter porabijo vse, s tem pa le še bolj obremenjujejo omrežje. To je skregano z logiko trajnosti. "

Kmalu do subvencij za sončno elektrarno le še z dodatnim nakupom baterije?
Kmalu do subvencij za sončno elektrarno le še z dodatnim nakupom baterije? FOTO: Aljoša Kravanja

Sistem bodo ukinili šele z začetkom leta 2024, a bi ga po mnenju Bernarda morali že včeraj. Po koncu obdobja bodo lastniki elektrarn namreč prepuščeni trgu ali pa si bodo doma namestili še manjše baterije, kamor bodo shranjevali električno energijo. "Če pogledamo ostalo Evropo, praktično vsi postavljajo sončne elektrarne s hranilniki, noben operater oziroma omrežje ni sposobno prevzeti vloge baterije. V Avstriji denimo subvencije za sončno elektrarno več ne morete dobiti, če zraven ne postavite tudi baterije. Kolikor mi je znano, bodo pri nas subvencije za baterije na voljo drugo leto marca."

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (91)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Dolar Kramp
30. 10. 2022 08.08
+1
Ne vem kam s kešom
Miškolin1890
29. 10. 2022 17.45
+10
Ni mu všeč, da se pozimi porabi elektrika pridobljena poleti? Mogoče bi lahko razložil, kako naj hiša vskladišči elektriko proizvedeno poleti? A naj investiramo vsak po miljon, da bomo poletno elektriko vskladiščili za porabo pozimi? Nepremišljene izjave nekoga, ki ima veliko denarja, in se ne zna ustavit, in hoče še, za vsako ceno. Zato pa smo tu, kjer smo.
Aleta
29. 10. 2022 20.07
+4
Se strinjam. Me zanima kdaj bo država začela njihovi firmi zaračunavati omrežnino. Vodi so last nas državljanov. Oni pa te vode uporabljajo in mastno služijo. Pojma nima kaj govori. Pred časi je nekdo komentiral, da bi on prodal še lastno mamo. Očitno kar drži.
Rafael Kramar
30. 10. 2022 08.47
+1
Franci Luzar
07. 01. 2023 19.14
+1
on bogati loleki pa so vedno bolj siromašni
Miškolin1890
29. 10. 2022 17.38
+7
"Če pogledamo ostalo evropo", je rekel. A plače bi tudi pogledali glede na ostalo evropo?!? Haloo?!?
icekpicek
29. 10. 2022 18.05
-1
Rafael Kramar
30. 10. 2022 08.48
+1
Dpet en, ki bi delal po slovensko, plačo bi pa nemško.
marija973
29. 10. 2022 14.04
+3
Emisijski kuponi...?!? Ni čudnomda bo šlo kmalu vse v 3 mp. Hitro naj miljone raje zagonjo. V UA je sedaj glavni Armageddon in bo veliko sranje, če bodo ZDA in NATO še naprej teral...
Abrams
29. 10. 2022 13.15
+4
Do sedaj se je sistem v veliki meri pokrival iz davkov drugih energentov in se zato država in elektro gospodarstvo sploh niso sekirali. Ker pa poraba ostalih energentov pada pa začenja prihajat do minusa. Če jo v nemčiji plačujejo po 0.40 eur in smo v skupnem energetskem sistemu, potem je logično, da jo bomo tudi mi. Te baterije so pa samo zato, da si bo direktor lahko dvignil plačo, ker je navidezno privarčeval.
zimerman
29. 10. 2022 12.58
+8
"Po tem sistemu v grobem zdaj lastniki malih sončnih elektrarn plačujejo le porabljeno energijo, ki je ne ustvarijo s soncem. " In kaj je tu spornega. Menda jim sedaj po toliko vloženem in raznih davkov ter dovoljenj državi in družbam pripada stvar v katero so investirali iz lastnih žepov? Menda se tako obnašate vsi investitorji v kapitalizmu. Zakaj je sedaj to sporno, vsak pričakuje, da se bo investicija povrnila in da bo na določeni točki ustvarjal prirastek. "Ta 'net metering' je stvar obrnil na glavo. Dejansko zdaj ljudje poleti ustvarjajo viške in pozimi računajo, koliko je še ostalo, ter porabijo vse, s tem pa le še bolj obremenjujejo omrežje." Ja gospodje, to ni njihov problem. Če so dobili dovoljenje, bi se smatralo, da so latniki omrežij dovolj dobro izračunali sposobnost omrežja. Očitno niso ali pa je to načrtno in je zelena propaganda samo prisila za ustvarjanje novega sistema, kjer bo prodaja elektrike potekala tako, da bo šla skozi čim več "posrednikov", kateri bodo ponujali svoje storitve in brez katerih elektrika sploh ne bo več prispela do končnega uporabnika. Tako se lahko vsak korak poti dodatno zaračuna in se dodatno plačujejo še davki in razne dajatve. Ti gospodje sedaj računajo celo na to, da bodo sedaj sami uporabniki sončnih elektrarn z nakupi dodatnih baterij plačevali za po moje "načrtno" napako lastnikov omrežij. Ti sedaj celo pihajo na dušo lastnikom in bodočim lastnikom sončnih elektrarn z rešitvami, ki so pravzaprav posledica njihovih napak, napak, ki pa jih bodo z novimi "rešitvami" plačevali lastniki elektrarn. Ti "dobrotniki" bodo lahko potem z minimalnimi latnimi finančnimi vložki, krojili končne cene in kovali nesramne dobičke. Tu seveda ni nič spornega.
Operater2010
29. 10. 2022 12.24
+5
No kam nastavim še moj koš, da bo letel dnar not? Delavne ljudi mečete na cesto, nadomeščate z made in USA stroji, ker ? Mi bomo eko USA pa ma še zdaj mersko enoto galone ki se primerja z našimi litri v EUR... koga farbate .. sebe?? Ma lej ko bo raji utrgl, en neve kak bi svoj letalo pobarvu, druga pa drzava guli k si je s toplo vodo rit umil.. poknal bo ni druge
PomisliNaSonce
29. 10. 2022 12.22
+7
Tist ki ne bo imel vse te krame doma bo v bistvu bogat
jakec1575
29. 10. 2022 12.11
+22
Ni Bandelj dal 16mio. Vi ste. Uporabniki elektrike. Skozi ceno megavatne ure. On bo pa imel koristi. Kuponi so drugi najvecji nateh takoj po covid histeriji. Absolutno nic ne spreminjajo na energetskem trgu. Nemci furajo termo in pognali bojo nuklearke. Par izbrancev si je zmislilo davek na energijo in se mastijo s kuponi. Vi. Vi srednji in spodnji srednji razred pa to financirate. Ker teli ne placujejo davkov v sloveniji.
PomisliNaSonce
29. 10. 2022 12.01
+9
A to je naša nova realnost...baterije pod ritjo
marre
29. 10. 2022 12.01
-4
Izjemno pametna in smiselna nalozba, ki na nek nacin zagotavlja bolj stabilno omrezje in glajenje spic, tudi ko bodo v igri obnovljivi viri, za katere vsi vemo, da njihov output izjemno varira.. Samo se boljse oz nujno bo, da bo v prihodnosti kapaciteta takih hranilnikov vsaj 10x vecja.. V rangu 250-300MWH..
jakec1575
29. 10. 2022 12.11
+0
marker1
29. 10. 2022 11.09
+14
V ZDA ima vsak ki pridobiva solarno elektriko tudi akumulator, da jo podnevi shrani za čez noč. Nič pa o tem, koliko ta baterija (akumulator)stane? Kolikor vem, ni poceni.
Delavec_Slo
29. 10. 2022 12.38
-3
In zakaj bi jo shranil za ponoči, če spimo- aja za polnjenje telefona!
hondoid
29. 10. 2022 10.38
-7
Holob ne bo svoje milijone vložil????
spehinprsut
29. 10. 2022 10.50
+10
kaj ima pa golob s to novico .. sej ni potrebno da se komentira od politike pod vsako novico ...
Silmarillion
29. 10. 2022 10.25
+6
O tem ne vem nič oz. zelo malo. Me pa npr. zanima, kje se bodo polnili vsi električni avtomobili v večjih naseljih? Razen, če se bodo menjale izpraznjene baterije z novimi napolnjenimi. Da greš na postajo kot sedaj na bencinsko in ti komplet zamenja v 5 minutah? Ampak verjetno to ni mišljeno tako?
stromar5
29. 10. 2022 10.28
+11
Ne, zaenkrat kakšne prave strategije na področju EV v Sloveniji ni.
Hugh_Mungus
24. 11. 2022 15.53
+1
Največje špice porabe so zjutraj, ko se ljudje pripravljajo za v službo, si pripravijo zajtrk... in popoldan, ko se iz službe vrnejo, vsi naenkrat prižgejo klime ipd. EV se lahko pametno polnijo počasi celo noč, hkrati pa služijo tudi kot blažilci špic, če x% EV baterije sodeluje v sistemu za rahljanje špic.
reket
29. 10. 2022 10.20
-3
Obdavciti jih je treba.
Rafael Kramar
29. 10. 2022 10.36
+2
Jaaa pa potem sirotinji dati pa upokojencem, a ne?!
Zdrahovic
29. 10. 2022 11.26
+3
Podjetje ngen d.o.o. je registrirano v Sloveniji pametnjakovič.
Stolček
29. 10. 2022 10.18
+10
Ko bodo baterije fuč, pa jih zapeljat tem 3 na dvorišče.
Rafael Kramar
29. 10. 2022 10.37
+3
Zdrahovic
29. 10. 2022 11.28
+1
Obstaja obnova baterij in uporaba odsluženih baterij v druge namene veš ;)
Psevdonim
29. 10. 2022 10.18
+9
Merlak, kje so ukradeni bitcoini iz tako imenovanega "bitstamp hacka"?
gregggegg2
29. 10. 2022 10.28
+6
EvgenijVisoki
29. 10. 2022 10.35
+8
Kaj bluziš, Merlak že leta nima nobene funkcije v Bitstampu.
Zdrahovic
29. 10. 2022 11.29
+7
Sledljivost ukradenih bitcoinov ni tako zelo težka, kot si ti predstavljaš pametnjakovič ;)
PomisliNaSonce
29. 10. 2022 10.17
+5
Sonce ki mi greje streho, posledično celo hišo in parcelo...bomo shranjevali v baterijo...da se bomo lahko vozili v službo. Medtem bomo pa kurili, in se strupili z dimi....super ideja res
stromar5
29. 10. 2022 10.31
-1
Če imaš dobro izolirano streho potem smti sonce skozi streho ne bi smelo kaj dosti greti notranjosti. Lahko pa postaviš kolektorje in se (deloma) greješ na sonce. Ali pa panele in toplotno črpalko.
PomisliNaSonce
29. 10. 2022 10.35
+2
Sonce dela sonce. Če soncu pobiraš moč na vhodu tvoje parcele, torej pred posledično hladnimi strešniki....je po zakonitosti atmosfere hladnejša cela okolica
stromar5
29. 10. 2022 10.38
+0
Res je. Streho bi imel nekoliko hladnejšo, a to kakšnega opaznega vpliva na temperaturo notranjosti (če imaš dobro izolirano streho), sploh pa na temperaturo okolice ne bi imelo.
PomisliNaSonce
29. 10. 2022 10.42
+1
Ne razumeš ali nočeš razumet. Od česa je toplota parcele in posledično tvoje hiše odvisna. Od tega, da soncu pobiraš moč?
PomisliNaSonce
29. 10. 2022 10.46
+1
Izmenjava zraka pa se dogaja ravno iz tvoje bližnje okolice v hišo...torej podhlajaš si okolico, zato da bolj greješ notranjost. Oziroma si brez zraka, ker si hišo dobesedno zalimaš z izolacijo. Tudi tok zraka okrog hiše se izredno zmanša, če ti soncu odvzameš moč...
Hugh_Mungus
24. 11. 2022 15.56
Stolček
29. 10. 2022 10.16
+16
Ja, kriptomilijonar in globalni trgovec z emisijskimi kuponi ?! 🤔 Zelena energija ravno ni, tako, da ne vem kaj je zelenega v tem...In najbolj me skrbi stavek, imamo sončne panele, kjer bo opoldne cena nična, ampak elektrika bo ponoči 100x dražja? Nič ne bo dražja, nekaj delate račune brez krčmarja. Kaj mislite da bo narod še samo naprej kimal?
stromar5
29. 10. 2022 10.33
+4
Govorijo o elektriki na veleprodajnem trgu in ne elektriki za gospodinjstva. Čeprav nas tam nekje do leta 2030 čakajo tudi dinamične tarife za uporabo omrežja in se bo proizvodnja sončnih elektrarn neposredno poznala blizu realnega časa tudi na cenah za gospodinjstva.
GOTOVI STE
29. 10. 2022 10.06
+15
Vse super, kaj pa ko bodo baterije odsluzile svoje? Kam boste potem z vso to svinjarijo?..
MojsterSplinter
29. 10. 2022 10.23
+7
Takrat bo odslužena baterija nacionalizirana in bo postala skupna last.
grande_pedro
29. 10. 2022 10.39
+1
prodali jih bomo Rokom tako kot akumolatorje. simple
zelen
29. 10. 2022 11.42
+1
izvoz v afriko tako kot vsa svinjarija z zahoda