Mnogi muslimanski verniki v Sloveniji so to noč prebedeli, saj so potekale še zadnje priprave pred začetkom prvega postnega dne. V domovih je zadišalo po halvi, preprosti sladici, ki jo tradicionalno pripravljajo na predvečer začetka posta. Ramazan se je namreč uradno začel sinoči s sončnim zahodom. Verniki so nato ob zori prenehali jesti in piti, post pa bodo prekinili šele s sončnim zahodom. In tako se bodo od zore do mraka postili iz dneva v dan, naslednjih 30 dni.
Toda letošnji ramazan bo za večino od več kot milijardo in pol muslimanov po svetu drugačen zaradi pandemije covid-19. Tudi v Sloveniji so verniki postni mesec pričakali z mešanimi občutki. Mesec ramazan namreč ni le mesec posta, odrekanja, duhovnega čiščenja, solidarnosti in dobrodelnosti, pač pa je to tudi mesec druženja vernikov, ki se tradicionalno zbirajo na skupnih molitvah, še posebej ob večerih, pa tudi na skupnih večerjah ob koncu posta. Ker pa v Sloveniji že od polovice marca velja prepoved zbiranja ljudi, je tudi Islamska skupnost v Republiki Sloveniji zaprla svoje objekte in vernike pozvala, naj spoštujejo navodila vlade.
'Pandemija je pokazala, da nas bolijo iste stvari'
Letošnji ramazan verniki zagotovo pričakujejo v drugačnem vzdušju kot v preteklih letih. "Letošnji ramazan je resnično nenavaden. Starejši družinski člani so mi v pogovoru pred ramazanom povedali, da takšnega ramazanskega vzdušja ne pomnijo. Čar ramazana je ravno v intenzivni duhovnosti in v druženjih ob iftarjih in v džamijah. Vidimo se s tistimi, s katerimi se zaradi hitrega načina življenja čez leto vidimo manj, v tem času obnovimo prijateljstva, utrdimo družinske vezi," pravi Ela Porić.
"Pandemija je globoko zaznamovala naš vsakdan in posledično vpliva na vse vidike našega življenja. Predvsem je pandemija pokazala pomen svobode gibanja in druženja. Ramazan je mesec posta in povečane dobrodelnosti, in v tej luči je pandemija pokazala, kako je svet povezan, kako ne moremo drug brez drugega in da nas vse bolijo iste stvari," pravi Jeseničan Refik Havzija. Za zdravstvenika, ki je zaposlen v intenzivni enoti jeseniške bolnišnice, bo letošnji ramazan drugačen v tem, da ga bo preživel zgolj v ožjem družinskem krogu in na relaciji dom–služba. "V času ramazana jo opravljam s še večjo energijo, predanostjo in s še bolj odprtimi čuti za potrebe soljudi," pravi.
Tudi Amra iz Ljubljane pravi, da bo letošnji postni mesec povsem drugačen od predhodnih, tudi zato, ker bo prvič ves mesec doma in brez službenih ali drugih obveznosti. "Z družino smo ga, kot običajno, pričakali v sproščenem in veselem vzdušju, a vseeno z nekoliko nelagodnim občutkom zaradi pandemije," pravi. Letos bo pogrešala predvsem skupne večerne molitve, predavanja in druženja. "Ker pa sem trenutno doma, bom ta čas izkoristila za več osebne duhovne discipline, branje in seveda tudi pripravljanje različnih ramazanskih dobrot, ki jih bomo lahko uživali ob večerni prikinitvi posta," pravi Amra.
"Veselim se ga, a obenem sem zaskrbljena," pa pravi podjetnica Mina. "Ta virus–kriza nas je, tako kot skoraj štiri miljiarde ljudi, ustavila. Kar naenkrat ni več finančnega dohodka, kot smo ga bili vajeni, ni druženja, objemov, ustaljenih ritualov odvoza otrok v šolo, jutranje kave s sodelavci, treningov ... Vse smo preselili na splet. Splet pa je lahko le začasna rešitev, le neko orodje, pripomoček in nikakor ne glavna komunikacijska pot in obstoj. Ob tem imam občutek, da se vsak dan bolj kršijo in krčijo pravice, svoboščine človeka. Tisto, kar nam je včeraj bilo samoumevno, danes ni več," pravi sicer magistrica socialnega dela. Postni mesec bo preživela v krogu družine. "Ramazan vsako leto poveže družino, a to leto bo verjetno še bolj. Večina si je začetek ramazana čestitala prek spleta, videoklicev in podobno. Kot štiričlanska družina si bomo pripravili in vpeljali rituale, kot so molitev, druženje, priprava večerje in še druge obrede, ki bodo 'začinili' naslednje dni meseca ramazana," pravi.
Ljubljančanka Nevzeta Velić pa je žalostna, ker bo ta ramazan drugačen, kot jih je vajena. "Pogrešala bom druženja s sorodniki, prijatelji, naše skupne večerje, molitve in dolge klepete vse do jutra. Sem pa vesela, da živim v isti hiši s starši in sestro, tako da bomo vsaj mi skupaj," je dejala.
Džamijo dočakali, a v njej bodo imami sami
Verniki, predvsem tisti v Ljubljani, obžalujejo, da v tem mesecu ne bo skupnih večernih molitev. Imami bodo namreč molitve v džamiji in molilnicah po vsej Sloveniji opravljali sami. Letos bi ramazanske skupinske molitve prvič potekale tudi v novi ljubljanski džamiji. "Tega sem se še posebej veselila, a je treba upoštevati navodila in skrbeti za zdravje vseh," pravi Amra. Namesto tega bodo verniki molitve opravljali doma.
Skupnih molitev v Ljubljani so se nameravali udeležiti tudi verniki iz drugih krajev, tudi Refik je imel v načrtu, da vsaj enkrat pride na večerno molitev v novem objektu, večino ostalih pa bi opravljal v domačih Jesenicah. "Življenje vseh verskih skupnosti in cerkva v Republiki Sloveniji je pandemija močno zaznamovala. Občutek, da ne moremo obiskati džamije in živeti ramazan s polnimi pljuči, vsekakor ni dober. Vendar je zdravje vseh nas na prvem mestu in med dobra dela spada tudi skrb za zdravje nas vseh. Tudi to je ramazanski duh," je dejal.
"Večerje in molitve bomo opravljali doma, v družinskem krogu. Ker sem doma in otroci tudi, bomo imeli več časa za pogovore, za branje Kur'ana, kuhali bomo naše tradicionalne jedi, v miru opravljali molitve. Letos sem se imela namen udeležiti molitev v ljubljanski džamiji. Poseben občutek je, če opravljaš molitev v džamiji, kjer je veliko ljudi. Vendar žal tega ne bo. Upam pa, da ostanemo vsi zdravi," pravi Velićeva.
Nekateri še vedno upajo, da se bodo ukrepi za zajezitev epidemije kmalu še dodatno sprostili in bo do konca postnega meseca morda znova dovoljeno zbiranje v večjem številu ljudi. "Sicer pa, če smo na džamijo lahko čakali skoraj 40 let, bomo pa tudi te prihajajoče tedne preživeli in si ramazan uredili tako, da nam bo lepo in da bomo molitev opravljali znotraj naših domov. Je pa lep občutek, ko greš v svojem mestu, svoji državi v mošejo na molitev. Prej smo to lahko občutili v drugih državah EU in Balkana. Imaš občutek, da temu mestu pripadaš. Kajti tudi muslimani Slovenije so polnopravni člani te družbe. In to enakopravnost džamija predstavlja," pravi Mina.
'Virtualno druženje ob večerji? Zakaj pa ne'
V Islamski skupnosti so pojasnili, da bodo njihovi imami (duhovniki) ves čas v stiku z verniki prek telefonov, elektronske pošte, videokonferenc in podobno. "Verniki in vernice bodo lahko posamezno obiskovali imame in se z njimi pogovarjali. Trenutne razmere so za marsikoga težke. Nekateri posamezniki potrebujejo pogovor, tolažbo in nasvet. Zato bomo v Islamski skupnosti v času meseca ramazana še posebej pozorni na skupine ljudi, ki potrebujejo našo pomoč," so zapisali.
Občutek osamljenosti in izoliranosti bodo verniki premagovali različno. "Druženja ob večerjah v mesecu ramazanu so sicer del tradicije, a bo treba tudi tu upoštevati ukrepe. Virtualno druženje ob večerji? Zakaj pa ne," se nasmehne Amra, Nevzeta pa doda, da je virtualno druženje zdaj tako ali tako "in". Družili se bodo le s člani lastnega gospodinjstva. "Virtualno pa bom v stalni komunikaciji s širšo družino in prijatelji. Na ta način sem tudi povezan s svojo skupnostjo in jeseniškim imamom, ki dela vse, kar je v njegovi moči, da ostane v kontaktu s člani IS Jesenice," dodaja Refik.
Izolacijski ramazan bo zagotovo prispeval k večji kreativnosti in iznajdljivosti pri ustvarjanju ramazanskega vzdušja, pa je prepričana Ela. "S svojimi otroki sem ob nastopu letošnjega ramazana ustvarila plavajoče svečke, ki smo jih ob ramazanski čestitki poslali družini in prijateljem, da jih svečka na iftarski mizi spominja na nas in svetloba vlije upanje za boljše jutri," pravi in dodaja, da bodo verjetno preizkusili tudi virtualni iftar. Nekaj, česar pa si Mina ne more predstavljati. "Virtualno lahko samo spijem kavo. Nekako ne morem in tudi ne želim, da mi virtualno zamenja realno. Tako da, takoj, ko bo mogoče, sledi prava kava in konkretna večerja doma ali v restavraciji," pravi.
Post v mesecu ramazanu ne pomeni samo odrekanja hrani in pijači med zoro in mrakom. Verniki se morajo odrekati tudi strastem, slabim navadam in materialnim dobrinam. Post uči skromnosti, potrpežljivosti in vernike osvobaja občutka egoizma in oholosti. Verniki se trudijo, da v tem času gojijo pozitivne misli, dobrodelnost, pomirjenost in druge plemenite vrednote, so pojasnili v Islamski skupnosti.
KOMENTARJI (28)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.