Slovenija

KOMENTAR: Pogovarjajmo se o dostojnem umiranju

Ljubljana, 09. 01. 2015 07.10 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

Si predstavljate, da bi 90 izvoljencev ljudstva parlamentiralo o tem, ali lahko zdravnik bolnemu na njegovo željo vbrizga koktajl smrti, se sprašuje voditeljica oddaje Epilog Maja Sodja, ki dodaja, da za uzakonjeno evtanazijo nismo zreli. Meni, da o tej temi potrebujemo široko debato s strokovnimi argumenti.

Maja Sodja
Maja Sodja FOTO: Miro Majcen

Predlanskega februarja mi je umrl oče. Na hitro. Za zahrbtno boleznijo. Brez opozorila, v mesecu dni.

Slabo se je počutil, kar je bilo zanj nenavadno. Pa je šel k svojemu zdravniku. Je bilo že jasno, da je resno. In smo šli v bolnišnico, diagnoza je padla ... Rak želodca, metastaze na jetrih. Slabo je, gospa, mi je rekel prijazen mlad zdravnik, ki mu je bilo prav toliko, kot za očeta, žal zame, ker nisem zadržala solz. Ne toliko zaradi smrtne obsodbe, bolj zaradi strahu, kako bom očetu, učitelju matematike in fizike ter ravnatelju povedala, da je ravno pri njemu medicina odpovedala.

Nisem mu. Tega ne bi zmogla pri vsej moči, ki jo premorem. In bolj pomembno, ne bi zmogla, ker ne takrat, ne nikoli temu ne bi verjela. A moj oče je bil kerlc, ponosen mož, pošten, vedno in vselej za resnico ... Mož znanosti. Mož, ki je besedo Bog uporabil le v stavku: "Če je kje Bog, potem je v otrocih." Ne le, da je bil izjemno pameten, bil je pronicljivo čuteč in takoj je vedel. Ko je umrl še tisti kanček upanja, v katerega je verjel, to je operacija, se je - vsaj tako se mi zdi - vsaj na pol že odločil. Odločil, da gre h koncu. A tu smo bili družina, s tisoč idejami, kaj vse bomo poskusili, kam ga bomo peljali, kaj je pametno.

Tisti, ki ste se znašli v podobni, pogosto brezupni spirali, veste, da vaše želje niso vredne počenega groša. Da me ne boste narobe razumeli - veliko, največ šteje opora najbližjih, a pri zdravljenju mora za volanom sedeti tisti, ki je bolan. Ostali so sovozniki. In tako bi, v to verjamem, moralo biti pri vprašanju življenja ali smrti. Ko nas vzgajajo v odgovorne posameznike, nas učijo, da je treba prevzeti odgovornost. Zase, za svoje življenje, torej tudi za svojo smrt, ko in če to možnost imamo.

Evtanazija
Evtanazija FOTO: Thinkstock

Morda se vam bo zdelo mrhovinarsko, ker pozdravljam, da poročamo o sumu evtanazije na ljubljanski Nevrološki kliniki. Ne sodim o primeru oziroma primerih - po nekaterih informacijah naj bi se šteli v množini in ne le dvojini. Ne sodim dejanj zdravnika, pozdravljam pa , da se o evtanaziji razpravlja. Čas je, da o tem govorimo odprto. To mora biti široka razprava, podprta z medicinskimi, filozofski, pravnimi in še kakšnimi argumenti. Ker, dragi moji, roko na srce: si predstavljate, da bi 90 izvoljencev ljudstva parlamentiralo o tem, ali lahko zdravnik bolnemu na njegovo željo vbrizga koktajl smrti? Da bi ti ljudje odločali o tem, kdaj bi nekomu pustili umreti s prevelikim odmerkom morfija in kdaj ne?

Že vidim ta scenarij: sprejmemo zakon o evtanaziji, postavimo jasne pogoje, kdaj lahko bolnik zaprosi zanjo, točno določimo, kdo jo lahko izvede, morda ustanovimo celo poseben center za evtanaziranje, nekaj malega tam v zadnjem členu zapišemo o nadzoru, pa smo. Ne traja dolgo in zakon gre pred ustavne sodnike, politika razdeljena benti, eni vlečejo v desno, drugi v levo, stroka je iz postopka izločena. Takšna je slika in nam jasno sporoča: za uzakonjeno evtanazijo nismo zreli in pika.

Zato se pogovarjajmo o dostojnem umiranju. Zdravniki se, in to zapišem brez kančka dvoma, po najboljših močeh trudijo, da človek odide mirno in brez bolečin. Smrt res ne nastopi takoj. Včasih traja nekaj dni, ampak nič ne boli. In to si svojci za očeta, mamo, brata, sestro, moža, ženo, za tiste, ki jih najbolj ljubimo, tudi želimo. To jim, ko dojamemo, da je upanje dokončno usahnilo, privoščimo. In včasih tisti dnevi v sebi nosijo največ bogastva. To je čas, da se poslovimo na svoj način, od nekoga, ki ga bomo za vedno izgubili, a bo obenem za vedno ostal z nami. Moja sogovornica v Epilogu, strokovnjakinja za paliativno medicino, je govorila o načrtu za smrt, o pripravi. Morda se sliši brezčutno, beseda načrt. Smrt bližnjega ne prehiti le tistega, ki umre, prehiti vse njegove. Tako je. Nikoli ni pravi čas. A iz srca vam povem, ko te smrt ujame nepripravljenega, je boleče.

Paliativna medicina je pri nas bolj ali manj namenjena bolnikom z rakom. Ti pa niso edini, ki umirajo. Vsak, ki se znajde na smrtni postelji, bi moral imeti možnost umreti spokojno. Za zdaj se v Sloveniji s tako imenovanim privolitvenim obrazcem lahko izrečemo o tem, kdaj naj nas nehajo ohranjati pri življenju. A je rešitev še kako nepopolna. Kaj je denimo v primeru prometne nesreče, po kateri človek vegetira? Svoje volje ne more izraziti, če zanjo ni poskrbel že prej. In večina med nami za to ne poskrbi. Ker o smrti, o tem, da se nam bo nekaj zgodilo, ne razmišljamo. Najbrž bom večna zagovornica tega, da je tako tudi prav. A ob žalostnih zgodbah iz resničnega življenja, ki nam jih je pripovedoval nevrokirurg Marjan Koršič, se človek le zamisli ... Bi moral imeti načrt za smrt? Bi tako umrl dostojno, mirno, neboleče? Bi svojcem s tem odvzel vsaj delček bolečine, ki jo umiranje prinaša?

Začnimo s tem. Ne pa da v hipu skočimo na vlak, ki se na koncu tunela ustavi. Povratne vozovnice za to pot pa ni.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (197)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

kazuj
10. 01. 2015 21.51
+0
če bi bil jaz zdravnik in bi bila evtanazija zakonita osebno tega ne bi mogel početi saj si ne predstavljam da bi nekomu vzel življenje...
01xxy
11. 01. 2015 06.48
-2
Točno tako. Če si nekoga evtaniziral, si mu vzel življenje in si tako postal morilec. Pa naj tipi v belem modrujejo, kakor hočejo! Ali ne znajo drugače pomagati umirajočemu z bolečinami? Enaki bi bili mesarju; še slabši, saj bi pobijali ljudi, ki imajo menda dušo.
k_komet
10. 01. 2015 17.54
+0
Vsi, ki tukaj zagovarjate evtanzijo - v rezmislek. "»Komisija za medicinsko etiko ne podpira evtanazije. Za to imamo več razlogov. Prvič, zdravnik v prvi vrsti skrbi, da ostane bolnik živ. Dogaja se, da kljub najboljši volji in znanju to ne uspe vedno. Drugič, povsod, kjer se te prakse uveljavljajo, so se pokazale zlorabe. Ko daš nekomu moč, da odloča, ali bo nekdo živel ali ne, so odločitve in zlorabe vse lažje. Iz Nizozemske, ki prednjači po evtanaziji, prihajajo šokantni podatki. Zlorab je več kot uradnih evtanazij. Vsakemu zagovorniku evtanazije bi priporočil v branje to poročilo. V razpravi so šli celo tako daleč, da so predlagali evtanazijo za vse otroke, ki se rodijo s hibami,« je povedal predsednik etične komisije Božidar Voljč, nekoč minister za zdravje. "
zgubaslovenska
10. 01. 2015 17.31
+3
Ne vem, čemu nasprotovanje evtanaziji?! Naj se jo uzakoni, vsak pa ima potem prosto izbiro. V upanju, da se nam ne bo treba odločati o tem. Dokler je prepovedana je to omejevanje drugače mislečih.
k_komet
10. 01. 2015 17.40
+1
Proti svobodni izbiri nimam nič. Nasprotno, celo podpiram jo. Sem pa kategorično proti evtanaziji. Če ne ločiš evtanazije od svobodne izbire, pa to ni moj (in še nekaterih somišljenikov) problem.
Mejduš
10. 01. 2015 17.15
+5
Problem je vSloveniji ki že nemoreš nobenemu več zaupati to pa zato ki sodišče slabo dela,saj so že mrsikaterga bolnika zafurali pa se jim nč ne zgodi zdravnikom, je potrebno nov sistem v zdravstvu in sodstvu da bo bol strokovno delalo,nisem proti temu, samo sedaj je preveč mazanije nebi blo dobro.
01xxy
10. 01. 2015 17.04
+2
En zdravnik jih bo potolkel za normo šest na šiht. O tem govorite, mojstri komentatorji, ljubitelji evtanazije.
zgubaslovenska
10. 01. 2015 17.28
+1
Svobodna izbira življenja in smrti. Potem pa vsak, kakor mu drago. Ti in podobni pa vsiljujete svoje prepričanje za vsako ceno.
k_komet
10. 01. 2015 17.36
-1
Proti svobodni izbiri nimam nič. Nasprotno, celo podpiram jo. Sem pa kategorično proti evtanaziji. Če ne ločiš evtanazije od svobodne izbire, pa to ni moj (in še nekaterih somišljenikov) problem.
01xxy
10. 01. 2015 19.46
+1
Jeba, seveda imaš svobodno izbiro. Pištole so poceni in se po svoji svobodni presoji poči. Ampak samo sebe .Kot zdravniki. Nimajo pravice spravljati drugih na drugi svet. Tudi moj sosed mesar ne.
k_komet
10. 01. 2015 16.30
+4
V enem samem oddelku v Kliničnem centru se zbere skupinica zdravnikov in kirurgov, ki javno zagovarjajo evtanazijo....eden se celo hvali s tem, kako je poklican da bi o tem odločal, ker vsak dan "gleda smrti v oči"....mi pa nič. Haaallllooooo...ali so res zatajili vsi družbeni mehanizmi???? K zdravniku grem, ali peljem svoje najdražje in najbližje, ker od njih pričakujem da jim bodo pomagali, jih zdravili (v okviru možnosti), ne pa da jih bodo pobijali...in se pri tem imeli še za nekaj več, ker "vsak dan gledajo smrti v oči"....pa to je dobesedno grozljivo kam smo prišli.
k_komet
10. 01. 2015 16.21
+3
Vprašanje vsem, ki ste do sedaj tako vneto zagovarjali evtanazijo. Kdo med vami je pripravljen dati smrtonosno enekcijo svojemu sinu, hčeri, ženi, očetu, materi, če bi kateri izmed njih neozdravljivo zbolel in bi v posledici tudi fizično trpel, ali pa bi bil kot negiben priklenjen v posteljo..., čeprav bi se vsega zavedal.
valuvalu123
10. 01. 2015 15.02
-1
Maja je men TOK huda
01xxy
10. 01. 2015 14.40
+3
Brez skrbi, gospe in gospodje, v Kliničnem centru bodo kmalu dobili prve specialiste za pobijanje ljudi.
Tone 12345
10. 01. 2015 14.06
+4
kakšne neumnosti in kompliciranja zganjajo ljudje!Če človek sam podpiše evtanazijo ne vem v čem je problem in vse te razprave!!
Mejduš
10. 01. 2015 17.29
+2
verjetno se ti tud včasih če te nekaj ne uspe in rečeš da bi se najraj ubil,par minut kasneje ti pa še namisel ne pride, da bi se ubil,pri starih ljudeh nekaterih je glih tako,reče že samo še pa zmero ima upanje da se bo malo zbolšalo.
Nauders
10. 01. 2015 13.18
+1
kdo pa še gleda ta epilog, podn od podna
mare2405
10. 01. 2015 13.02
+2
Naj malo bolj nadzirajo zdravstveno oskrbo v nekaterih domovih za ostarele, pa bi našli primere predčasnega odhoda v onostranstvo brez evtanazije!
Transformerji
10. 01. 2015 12.45
+1
Ko greš po dolgih letih k zdravniku, ker se zelo slabo počutiš, vedno zahtevaj, kakšni so izvidi , kakšne možnosti za ozdravitev imaš - če zahtevaš, koliko časa ti še ostane, pa rečejo največ do enega leta ali pa manj, kaj šele, da ti rečejo nekaj mesecev....... Potem je tisti stavek: Zase, za svoje življenje, torej tudi za svojo smrt, ko in če to možnost imamo..... Torej, dajte ljudem možnost! In tisti plešasti gospod v epilogu - nič hudega mu ne želim, samo vprašal bi ga, kaj bi naredil, če bi ga kaj takega doletelo!
VidimVas
10. 01. 2015 08.13
+6
Za legalizacijo evtanazije mora biti držbena zavest na mnogo višji ravni kot jo premoremo mi. Saj se začnemo takoj pogovarjati o denarju, dobičkih, koristih ... Nič pa o človeku. In kdo naj bi odločal o tem? Politika? Stroka? Posameznik?
Transformerji
10. 01. 2015 13.06
+2
Kaj pa pomeni družbena zavest? Farmacevska industrija in navadni ljudje? Navadni ljudje, zgarani, bi želeli vsaj konec življenja brez bolečin ! Se moramo torej upreti???
Vinogradnik67
10. 01. 2015 07.53
+4
Zaključek vse je povezano z denarjem najbolj cvetoča podjetja pri nas LEK in KRKA !!!! vse drugo bo pa propadlo , se nič nismo naučili ko so nam prodajali TAMIFLU za ptičjo gripo !!(sicer ne Krka IN Lek )
unclub
10. 01. 2015 06.38
+7
Komet in ostali, ki ste proti evtanaziji. Seveda imate pravico biti proti in prav je, da se sliši vaš glas. Sprašujem pa vas, kolikokrat v življenju ste se srečali z ljudmi, ki so bili neozdravljivo bolni? Sam sem se velikokrat, ker delam v zdravstvu. Vidiš njihovo trplenje in si misliš: ko, bom jaz na vrsti, si želim hitro umreti. Mislim, da si to vsak želi. Oditi na oni svet brez bolečin. In ni mi multinacionalka plačala, da to pišem, pa država tudi ne. Gre za mojo osebno željo, da imam možnost izbirati, ko ali če, bo prišlo do takšnega stanja, da bom neozdravljivo bolan.
Srecko63
10. 01. 2015 08.02
+2
Unclub popolnoma se strinjam s tabo. Le jaz mislim, da bi bilo dobro, da ti ki so proti koncajo v postelji,kot sem nize napisal par let s prelezaninami, po kaksen dan brez zamenjanih plenic.... Tak kako leto. Ko bi gnili pri zivem telesu in bili brez vsega cloveskega dostojanstva me zanima ce bi spremenili svoje misljenje.
Srecko63
10. 01. 2015 08.05
-1
O1xxy Ni problem kupit pistolo za tak primer(jo imam) problem je ce se ti kaj takega zgodi,da ne mores do nje. Zato bi moralo bit dovoljeno,da izrazim zeljo za hitro smrtjo,ne za vegeteranje v postelji. No mogoce je pa zate zivljenje,da vegetiras.
k_komet
10. 01. 2015 16.19
-1
nclub... če bi prebral moje prispevke, bi videla, da sem se na mojo veliko žalost kar nekajkrat srečal s tem problemom...in to v krogu svojih najbližjih. Zato zagotovo poznam bolečino in žalost tistih ki so ob umirajočem bolje kot ti, kjer gledaš trplenje in umiranje tebi popolnih tujcev. Tko da...previdno z vprašanji te vrste. Osebno odločitev pa tudi sam zagovarjam. Vendar je ogromna razlika med omogočiti in izvajati. če te razlike ne razumeš, potem je debata brezpredmetna.
k_komet
10. 01. 2015 16.35
-1
Srecko63...čudno da nisi zapisal...ko človek zboli, ga najprej tako dolgo mučimo in ponižujemo, da sam prosi, da ga ubijemo. In po tehtnem premisleku, ko ga prej še malo mučimo in ponižujemo, ga ubijemo in ga rešimo nadaljnih muk, ter tako pokažemo kako smo humani in dobri po srcu....res...fej in fuj....
Roman Hren
09. 01. 2015 21.57
+9
KO gre za neozdravljive bolezni, ki jih spremljajo hude bolečine, ko je bolnik podvržen agoniji umiranja na obroke, je preprečevanje dostojnega odhoda s pomočjo zdravnika in pod nadzorom, nehumano dejanje! Ne sme pa biti to še ena niša zaslužkarstva za "trgovce s smrtjo"!
Alex 96
09. 01. 2015 21.45
+1
Dokler ne znamo zagotoviti dostojnega in humanega umiranja in je paliativna medicina v bolnišnicah šele v povojih, se po mojem mnenju sploh še ne moremo pogovarjati o teh vprašanjih. Je pa seveda to najlažja pot, kako se znebiti nemočnih in tudi zmanjšati stroške družbi ... Se pa zdravniki paliativni medicini izmikajo, so jih pa polna usta o milostni smrti, kar je milo rečeno hipokrizija, ki se je sploh ne zavedamo.
k_komet
09. 01. 2015 21.57
+0
Se strinjam...žal pa smo enako ali podobno misleći v manjšini...kar pa me žalosti...
glava2
09. 01. 2015 21.45
-2
ma koga briga za 80 letnika, važno , da so v franciji pospravili smeti"
k_komet
09. 01. 2015 19.59
+5
Na srečo, ali pa na žalost, imam že toliko življenjskih izkušenj, da vem kako se v današnji družbi ne zgodi ali dogaja nič, če ni v ozadju denar. Pravtako na srečo, ali pa tudi na žalost, tudi moje znanje in izobrazba vendarle omogočajo tudi neko širino razumevanja družbe. Prav zato sem kar malce neprijetno presenečen, kako agresivna je postala propaganda v korist evtanazije. Nasprotnih argumentov skoraj ni slišati, ali pa se jih zreducira na marginalne pomisleke. Če namerno pustimo ob strani vse moralno-etične pomisleke. Če namerno zanemarimo vsa filozofska vprašanja ki so vezana na to temo in ostanemo samo pri tem, kar je v dandanašnji družbi na nek sprijen način, praktično vodilna agenda in generator družbenega funkcioniranja, nam torej ostane samo še vprašanje, kaj potem v resnici stoji za tako agresivno propagando evtanazije? Odgovor je žal dokaj preprost. Za tako agresivno propagando stoji denar. Lajšanje bolečin in vse kar pravzaprav sodi v paket takoimenovane paliativne oskrbe je namreč izjemno drago. Poleg tega pa po drugi strani posameznikom in kemo-farmaciji ne prinaša dovolj dobička. Pravtako od takšnega posameznika, ki je neozdravljivo bolan, na dolgi rok ne moremo več računati kot na potencialnega potrošnika. Zato so ti ljudje za te multinacionalke in korporacije le drugotnega pomena. Z družbenega vidika, bolje z vidika države, ki je zmeraj bolj v rokah velikega kapitala, pa ti nesrečniki tudi predstavljajo zgolj in samo breme in strošek. Pravzaprav se z vsako evtanazijo država na nek perverzen način celo dezinvestira, oziroma prihrani. Da je perverznost takšne agresivne popularizacije evtanazije še večja, pa se na drugi strani že pojavljajo posamezniki, ki nam v imenu neke zlagane skrbi za dostojanstveno umiranje in smrt, ponujajo svoje storitve. Jasno, nikakor brezplačno. Cene so pravzaprav kar visoke. Tako imajo dvojno korist. Na eni strani odpadejo stroški za paliativno oskrbo, na drugi pa s tem še dodatno zaslužijo. Evtanazijo je zato potrebno poimenovati s tistim imenom, ki se za tem pojmom v bistvu skriva. Evtanazija je ne/legaliziran (odvisno od družbenega okolja) umor s soglasjem žrtve, včasih pa tudi brez njegove vednosti.
Cambi7
09. 01. 2015 20.14
+1
To je to. Še je nekaj pameti ostalo v Sloveniji Lp in 10++++++++++
Loreal3
09. 01. 2015 20.38
+1
Zaskrbljujoče je, da se to v Sloveniji že dogaja.
k_komet
09. 01. 2015 20.47
-1
Zaskrbljujoče je tudi to, da se mi na TV pojavi zdravnik, ki propagira evtanazijo, pri tem pa nam še paternistično pojasni, da bi morali o tej temi odločati predvsem njemu podbni, ki kot se je sam izrazil "vsak dan gledajo smrti v oči"...uf, zmeraj boljk me je strah...ko začne zdravnik bolj propagirati smrt, kot življenje, bi morali svetiti vsi družbeni alarmi, ne pa da se iz tega dela še reklama...
zgubaslovenska
09. 01. 2015 22.18
+8
komet, očitno si imel srečo, da nihče od tvojih bližnjih ni umiral zaradi bolezni in ne vegetira nemočno v postelji. Tega ne privoščim nikomur. Veš ni vse v denarju. Na koncu pravzaprav denar ne šteje nič!
k_komet
09. 01. 2015 22.25
-2
jebadolenjska...če bi prebrala tudi druge moje prispevke, bi videla, da sem se žal moral soočiti s tem celo večkrat ...in bojim se, da ne še zadnjič...kljub temu pa pri svojem mnenju ostajam...in vem zakaj.
DarthRevan
09. 01. 2015 22.50
+2
k_komet, to se pa ne strinjam. Imeti človeka priklenjenega na posteljo in ga filat z dragimi zdravili se kapitalu veliko bolj splača kot evtanazirat ga. Res je, DRŽAVA morda prihrani, ampak v modernem svetu je tudi DRŽAVA le eden izmed podrejenih interesom kapitala. V tem primeru farmacevtskih korporacij.
k_komet
09. 01. 2015 23.10
+0
DartRevan...žal je to medij, ki ne dopušča obširnejših polemik, predvsem pa ne dopušča možnosti argumentacije s pomočjo validnih in relevantnih študij. Lahko pa ti zagotovim, da je profit (vsaj trenutno) kemofarmacije v paliativi praktično zanemarljiv. Medtem pa je kljub temu strošek paliativne oskrbe bistveno višji (in to kar nekajkrat) od evtanizacije. Paradoksalno (čeprav perverzno) je celo dejstvo, da prej ko se evtanizacija izvede, večji je profit. To je pravzaprav nekaj podobnega kot pokojnine (čeprav je prmerjava slaba, je vendarle primerna za raumevanje). V principu ti vsi (javno in formalno) privoščijo primerno pokojnino, ki bo omogočala dostojno starost. V resnici, pa ima družba največjo korist, če "škripneš kakšno leto ali dve, preden se upokojiš...mal razmisli zakaj tako...:)
Spawn
09. 01. 2015 23.36
+1
Če bi bila evtanazija bolj donosna kot paliativa, bi morali predstavnike farmacevtskih lobijev s pendreki tirat izpred ministrstva za zdravje...