Slovenija

Načrt za novi Kolizej razburja

Ljubljana, 26. 10. 2007 13.21 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Novi Kolizej s koncertno in operno hišo "ni dovolj dober za Plečnikovo Ljubljano", meni arhitekt Dešman.

Tako je videti stavbni kompleks s koncertno in operno hišo
Tako je videti stavbni kompleks s koncertno in operno hišo FOTO: POP TV

Stavbni kompleks s koncertno in operno hišo, ki so ga v sredo predstavili v ljubljanski Mestni hiši kot nadomestek obstoječemu Kolizeju ni slab, vendar "ni dovolj dober za Plečnikovo Ljubljano", je povedal Miha Dešman, arhitekt, član izvršnega odbora Društva arhitektov Ljubljana in njegov bivši predsednik ter predsednik upravnega odbora Sklada arhitekta Jožeta Plečnika. Poleg tega so v urbanističnem svetu, ki deluje pri društvu, še vedno prepričani, da pri izbiri projekta niso spoštovali predpisov.

Pogled z Ljubljanskega gradu na novi Kolizej
Pogled z Ljubljanskega gradu na novi Kolizej FOTO: POP TV

Direktor Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije (ZVKDS) Robert Peskar pa meni, da je idejni projekt za novi Kolizej najboljša arhitekturna stvaritev v Sloveniji v zadnjih letih, vendar ima, kot je povedal, napako: lokacija, kjer naj bi objekt stal, je že zasedena.

Kolizej je spomeniško zaščiten

Urbanistični svet je že pred časom opomnil, da postopek izbire projekta ni šel po pravi poti. Za območje Kolizeja je namreč še danes v veljavi stari zazidalni načrt, ki zavezuje k temu, da se za to območje razpiše javni natečaj. Poleg tega je stavba Kolizeja spomeniško zaščitena. Urbanistični svet in društvo arhitektov zato vztrajata pri tem, da se spoštuje predpise. "Ne strinjamo se s tem, da se investitor z nekim ovinkom izogne tem obveznostim," je povedal Dešman.

Po njegovih besedah je te obveznosti verjetno mogoče pravno pokriti za nazaj, če bo mestni svet spremenil odlok in umaknil zaščito s Kolizeja in če direktorat za dediščino ne bo zaščitil spomenika z začasno odredbo. Vendar pa mora mesto sprejeti tudi nov zazidalni načrt, v katerem ne bo obveznosti javnega natečaja.

Dešman: Postopek natečaja ni bil transparenten

Natečaj, ki je bil izpeljan in na katerem so izbrali nizozemski projekt, delo arhitekturnega studia Neutelings Ruedjik Architecten, po Dešmanovem mnenju ni bil javni natečaj, temveč "variantna rešitev s strani naročnika" oziroma vabljeni natečaj, "ki ga je investitor oziroma lastnik Kolizeja pripravil na svojo roko".

Žalostna podoba razpadajočega Kolizeja
Žalostna podoba razpadajočega Kolizeja FOTO: POP TV

Treba pa bi bilo razpisati natečaj, ki bi bil odprt tudi za sodelovanje domačih arhitektov. "Prav bi bilo, da bi bil postopek transparenten in regularen in sem prepričan, da bi bile rešitve boljše," je dejal Dešman.

Kolizej bi zakrival pogled na grad

Glede višine, zaradi katere je izbrani projekt vzbudil veliko polemik in zaradi katere so ga s prvotnih 96 znižali na 73 metrov, Dešman pravi, da Ljubljana nima regulacijsko določene višine. "Bilo je nekoč rečeno, da je to višina Nebotičnika. Ta hiša je vsekakor višja, pa tudi na tej lokaciji, kjer je, bo nedvomno pokrivala veduto na grad iz Tivolija oziroma s Celovške ceste," o izbranem projektu meni Dešman.

Sicer pa se mu zdi ideja o kulturni osi dobra, torej da se ustanovi neko programsko žarišče, bodisi z aktivno prenovo obstoječe stavbe Kolizeja ali z rušitvijo in novo stavbo, vendar po regularni poti, z javnim natečajem. Skregano s pametjo se mu zdi le, da "obnavljamo Opero s prizidki, zraven pa bomo gradili novo, še večjo opero".

Vprašanje, ali bo ZVKDS dal soglasje na umik odloka in na izbris Kolizeja iz registra nepremične kulturne dediščine, je tesno povezano z resno presojo novega predloga in na možnost kompromisne rešitve. To presojo bo morala izvesti nekoliko širša strokovna komisija, ki bo podala odločilna izhodišča za izdajo ustreznega dokumenta. Do danes ZVKDS ni dobil nobene uradne vloge, da poda mnenje ali izda katerega od kulturnovarstvenih aktov, je še pojasnil Peskar.

Na zavodu so sicer zaskrbljeni nad dejstvom, da se akti o razglasitvah, pa tudi drugi prostorski akti, ki zadevajo obravnavo kulturne dediščine, ne upoštevajo.
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

SORODNI ČLANKI

  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (14)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

februarska
07. 08. 2009 20.03
lexluthor, kar se tiče "pisunov": kaj naj bi neki narod sploh predstvaljalo, če ne njihov jezik? Jezik je nacionalna identiteta človeka, ne pa neke stavbe. In ni treba žalit nekoga, ki je dal slovenksemu jeziku in s tem slovenskemu narodu dušo. Književnost je kultura naroda. Imam slab filing, da tim dol visi za zgodovino tvojega maternega jezika. Vse kar smo, je posledica tistega kar smo bili. In kaj bi bili brez slovenskih "pisunov"?
Angel_of_Darkness
26. 10. 2007 20.02
Kaj ga spet pi*de serjejo. Plečnik gor Plečnik dol. Veduta na grad, mesto v propad. Ničkolikokrat sem že razmišljal, da bi porušili te stare bajte in zgradili stolpnice v pravem pomenu besede. Ta novi Kolizej je šele začetek tega. Upam, da se bo pojavil še kdo...
nintendo64@email.si
26. 10. 2007 18.22
Začuda ljudje nikoli ne nasprotujejo novim trgovinskim centrom, ki rasejo kot gobe po dežju ...kakor hitro pa hoče kdo karkoli drugega nareti, pa je takoj nasprotovanje, pa naj si gre za opero ali zabavišče. Ni čudno, da se vsa mesta okoli nas razvijajo s svetlobno hitrostjo, ko pa vsi rajši tja pobegnejo.
valfar@gmail.com
26. 10. 2007 17.55
Mislim, da si ti malo sfalil obdobje. Država ne odpira podjetij in tovarn, če pa bi obstajalo zanimanje za to, bi se tudi to zgodilo. Seveda zanimanja za to ni, ker ljudi za fizična dela že tako primanjkuje, in se jih uvaža. V glavnem, strel v prazno.
veljo@email.si
26. 10. 2007 16.13
kako bi bilo ce bi zgradili kakso novo podjetje in zaposlili kaksnih 500-1000 delavcev?!?!Je mozno??Ne pa opere ki jo obiskuje koliko ljudi in kateri ljudje?? bi bilo to napacno!!??? lp..veljo
valfar@gmail.com
26. 10. 2007 16.03
Ljubljana je izgubila že marsikaterega investitorja, ravno zaradi srditega protekcionizma. Ti so se potem preusmerili na kak drug konec Slovenije, ali - pogosteje - v tujino, npr. v Prago, Budimpešto, etc. Glede samega Kolizeja je pa tako; tale načrt meni osebno ni idealen, ker je vizuelno res bolj švohoten. Je pa vsaj stopnjo nad običajnimi novogradnjami pri nas, ki glede inovativnosti ne sežejo dlje od betonskega kvadra z okni. Rad bi pa vprašal arhitekturno stroko (in nenazadnje katero od nebroja civilnih iniciativ, ki od leta 1991 poganjajo kot gobe po dežju), kje so bili pred desetletji, ko se je po Ljubljani na veliko rušilo stara baročna poslopja, čez pa zgradilo ta obup, ki ga gledamo še danes. Tu mislim vse od Konzorcija, Kozolca, pa še in še. Zdaj pa bi radi porušili stavbo, ki se seseda sama vase in pod soncem ne more dobit investitorja, da bi jo obnovil, ter jo nadomestili z nečim kar je vsaj približen arhitekturni presežek. To je pa spet narobe, a?
neznan13@gmail.com
26. 10. 2007 15.23
aja, pa da ne govorimo o slabi reklami. toliko invenstitorjev smo že zavrnili, da nas na koncu niti povohat več ne bojo hotli in takrat, bomo res imeli, samo še staro plečnikovo ljubljano.
neznan13@gmail.com
26. 10. 2007 15.21
in ponovno slovenci iščemo ene butaste argumente, da ne bi nekaj novega prinesli k državi, ljubljani. bodte veseli, da se ne dela interspar tam, ampak da se vsaj nekaj kulturnega. ne razumem, kako lahko vsak projekt, ki malo izstopa od drugih, takoj zatret. že tko so ga znižal... slovenija se bo slej kot prej morala odpret. do takrat pa lahko jokamo o plačah itd.
urscha
26. 10. 2007 15.16
Mene pa moti sam to poudarjanje Plečnikove Ljubljane! Mislim, ko da je ta tip (ki je res bil majstor in vse, vsaka mu čast) (bil) edini pomembni prebivalec Ljubljane??? Ja pol najboljše da se ostalih 500.000 ljudi izseli od tam, da ne bodo motili Plečnikovega miru!!! Ljubljana je od vseh Ljubljančanov, v bistvu od vseh Slovencev, ker je pač naša prestolnica! Dajte nehat srat s Plečnikom pa nardite kaj koristnega iz tega prostora - mislim da tudi njemu ne bi blo všeč gledat, kako se Kolizej brez potrebe ruši, sam zato ker stoji v "njegovi Ljubljani"!!!
tomaz_a
26. 10. 2007 15.15
Tonček betonček... kdo pa te prosi, da bi ti kaj plačeval?
LexLuthor
26. 10. 2007 15.12
Karkoli namesto sedanje podrtije, bo ok! Če se ne bi nihče spomnil in šel v to, bi verjetno še naprej stal stari Kolizej. A ta pa je v skladu s Plečnikom?!?!? Plečnik naj bo, vendar naj se mesto odpre tudi za kaj drugega! A zdaj je vse Plečnikovo sveto??? Saj ni bil bog, niti polbog. Bil je le eden izmed arhitektov, ki je včasih naredil kaj v Ljubljani in je bil kolikor toliko soliden. Mi ga pa kujemo v zvezde skoraj kot svetnika. Marsikdo drug zna tudi kaj naredit. Strinjam se sicer, da predstavljeni projekt ni ravno optimalen, vendar očitno ni bilo boljšega, če je bil izbran, pa že spet ni tako slab. Sigurno pa je 100x boljši od sedanje podrtrije!!!! Še cukrarno prosim čimprej zrušite. Ne vem kaj je na tej bajti drugega, kot da so pred sto leti notri pomrli zapiti brezdelni pisuni! Z današnjega stališča so bili običajni klošarji, Kette in Murn in Co. in to ti je kutrurni spomenik I. kategorije! Za bruhat!
zasfican_ful
26. 10. 2007 14.52
Tonček, najbolje ko si tako pameten, da ti narediš novo simulacijo. Verjetno še računalnika ne znaš uklopiti.
Tonček Balonček
26. 10. 2007 14.33
Ta hiša izgleda kot ena nova podrtija, opuščena rešetka, brez okusa, na vhodu piše TEATER, še tu niso na rač. simulaciji mogli nalimati neke prijaznejše besede! Spet nas nategujejo z nekim betonom, ki bo stal 100 mio EUR, plačali bomo pa nekajkrat toliko. Ali bo mogoče Kranjska investicijska družba ta objekt vzdrževala in tržila? Ne!!!
drejchi@yahoo.com
26. 10. 2007 14.11
Kaj zdaj serjejo s to podrtijo? Podret pa nekaj novega naredit. Sicer pa investitor naredi tisto, kar se mu zdi smiselno oz. ekonomsko upravičeno in seveda v skladu z določenimi pravili. Kaj se imajo zdaj drugi arhitekti v to za vtikat. To da pokriva pogled na grad je milo rečeno smešen argument, da pa ne spada v "Plečnikovo Ljubljano" pa še bolj. Torej najbolje, da vse kar ni Plečnikovega podremo?