Slovenija

Hidrolog: Število žrtev je odvisno od tega, kako ljudje v času ujme reagirajo

Ljubljana, 17. 07. 2021 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
24UR ZVEČER, U.Z.
Komentarji
72

Kaj je povzročilo katastrofalne poplave v Nemčiji in Belgiji? Se kaj takšnega lahko zgodi tudi pri nas in kako se lahko zavarujemo? "Število žrtev je odvisno od tega, kako ljudje v času takšne ujme reagirajo. Običajno je največ žrtev takrat, ko v zadnjem momentu rešujejo svoje imetje," pojasnjuje hidrolog. Zavedati se moramo nevarnosti, ki jo voda lahko povzroči, spremljati dogajanje, ko se začne, in resno vzeti opozorila državnih služb.

Več kot 120 mrtvih in na stotine pogrešanih v Nemčiji in Belgiji. Množične evakuacije na Nizozemskem, v Belgiji in Švici. To je tragična bilanca katastrofalnih poplav, ki so prizadele zahodno Evropo, nevarnost pa še ni mimo. Naši kraji so videti kot bojišče, pripovedujejo domačini, ki jim je uspelo ubežati vodni ujmi. Kaotično iskanje svojcev otežujejo nedelujoča mobilna omrežja in prekinjene prometne povezave. V Nemčiji je na terenu okoli 15 tisoč gasilcev, reševalcev in vojakov. Poplave so jasen znak podnebnih sprememb, ukrepati moramo takoj, je dejala predsednica Evropske komisije. 

Hidrolog Janez Polajnar je v oddaji 24UR ZVEČER pojasnil, kaj je botrovalo tako silnim poplavam. "Eden glavnih razlogov je ta, da v tem delu Evrope že nekaj tednov vztraja hladen in vlažen zrak. Stalne padavine so povzročile veliko namočenost tal, ta pa je povzročila to, da so padavine, ki so bile sicer obilne, hitreje odtekle. Ob nevihti, ki se je tam zadrževala več kot 24 ur, je padlo okoli 150 litrov dežja na kvadratni meter. To za naše kraje ne pomeni kaj dosti, zlahka odvedemo to vodo po rečnih strugah, za tisti relief pa to pomeni že kar veliko padavin, na primer 80 mm je padlo v dveh, treh urah. Toliko jih sicer pade v enem mesecu." 

Običajno so najobsežnejše poplave pozno jeseni, so pa v toplejših mesecih bolj silovite. Ta poplavljanja so bila tako izredno silovita kot obsežna. Je to že posledica globalnega segrevanja? Res je šlo za skupek več hudourniških poplav na razmeroma širokem območju, odgovarja Polajnar. "Pri nas smo vajeni, da se takšne hudourniške poplave poleti zgodijo na majhnem območju – spomnimo se npr. poplav leta 2007 v Železnikih. Tokrat pa je šlo za več takšnih majhnih območij." 

Enega samega pojava, kot je bil ta, po njegovih besedah sicer ne moremo neposredno pripisati klimatskim spremembam, pa vendar nemški meteorologi in hidrologi ocenjujejo, da se zaradi segrevanja arktičnega predela zmanjšuje hitrost "jet streama", torej višinskega zahodnega zračnega toka, ki sicer poskrbi, da se takšne doline oz. frontalni sistemi, kot je bil ta, hitreje premikajo od zahoda proti vzhodu. Ta je pa stacioniran, zato je tudi prišlo do takšnih poplav. 

Slovenski prognostični sistem velja za enega najboljših, pa vendar nas lahko narava vedno preseneti, opozarja Polajnar.
Slovenski prognostični sistem velja za enega najboljših, pa vendar nas lahko narava vedno preseneti, opozarja Polajnar. FOTO: POP TV

Razlog, da so zabeležili toliko smrtnih žrtev, Polajnar pripisuje dejstvu, da ljudje opozoril niso jemali dovolj resno. "Opozorila so bila izdana, in to pravočasno. Res pa je, da v tem delu Evrope hudourniške poplave niso tako pogoste, kot so pri nas. Morda so ljudje res nekoliko podcenili opozorila državnih služb in niso reagirali tako, kot bi lahko." 

Na vprašanje, ali se kaj takega lahko zgodi tudi pri nas, Polajnar odgovarja, da načeloma lahko. "Tudi pri nas smo imeli hudourniške poplave z več žrtvami, res pa je, da je naša orografija zasnovana tako, da močne padavine zajamejo manjša območja. Število žrtev je odvisno od tega, kako ljudje v času takšne ujme reagirajo, običajno je največ žrtev takrat, ko ljudje v zadnjem momentu rešujejo svoje imetje, npr. avtomobile." 

Prav poplave v Železnikih so spodbudile k boljšemu razvoju in organiziranosti hidrološke in meteorološke prognostične službe v Sloveniji. "Reči moram, da smo v teh letih dosegli kar velik napredek, tako s pomočjo evropskih sredstev, razvoja opozorilnega sistema in same organizacije dela. Seveda narava lahko vedno preseneti, vendar smo v tem primeru bistveno bolje pripravljeni, kot smo bili takrat," zagotavlja hidrolog. 

Kaj pa lahko posameznik naredi, ko so napovedani hujši nalivi, neurja, poplave? Najprej se moramo zavedati, do kam voda približno lahko seže na tistem območju, kjer živimo. To pomeni, da se zavedamo nevarnosti, ki jo voda lahko povzroči, odgovarja Polajnar. Potem pa je zelo pomembno, da spremljamo dogajanje in resno vzamemo opozorila, ki jih državne službe izdajo. "Ko so izdana opozorila oranžne ali celo rdeče stopnje, še pred tem, je zelo pomembno, da se ljudje vedejo samozaščitno. Da vredne predmete umaknejo v višja nadstropja, da se zavarujejo in med samim potekom ne rešujejo avtomobilov in druge imovine, ampak da zaščitijo sebe." 

Pri nevihtah in močnejših nalivih, napovedanih za ta konec tedna, gre za isti vremenski proces, kot je bil v Nemčiji – višinski ciklon hladnega zraka, ki je imel prej center v Nemčiji, sedaj se je pomaknil nad Jadran in se bo oslabljen pomikal preko Balkana. "Zlasti v vzhodni in južni Sloveniji bomo dobili kar obilne padavine v obliki nalivov, tudi kakšne nevihte, in lahko pričakujemo težave z odvajanjem meteorne vode, lahko pa tudi naraste kakšen hudournik," še pojasnjuje Polajnar in zato poziva k previdnosti.

Koronavirus pasica nova
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (72)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Covid 19
17. 07. 2021 17.54
+3
Ljudje so zasrali že, ko so gradili na poplavnih območjih, če gre mimo vogala hiše glavna cesta je velika možnost, da ti nekdo prileti v kuhinjo..
Bleki1
17. 07. 2021 14.57
+1
Članek je uvrščen pod zavihek, tujina. Kaj zdaj?
RamzesII
17. 07. 2021 12.31
+0
Sicer mu dam prav, rešuj česar ne moreš nadomestiti (dobro je misliti kaj vnaprej - kaj bi vzeli, če bi morali zdaj bežati, imate pa malo časa, to pa lahko le nesete v torbi, nahrbtniku), ne kar lahko nadomestiš, čeprav to prinese s sabo določene težave, saj ujme, potresi, ipd. uničijo, ne le hiše, pač pa tudi podjetja, institucije ipd., pa pote ti rešuj zadeve, če v prvi vrsti nimaš s čim, ker si izgubil, in nimaš kje, ker dotičnih podjetij, institucij ni več.
RamzesII
17. 07. 2021 12.27
+1
Kako 'preprost' i splošen odgovor, to je posledica globalnega segrevanja, a je res ali ne, vsak naj ugotavlja, a koliko ljudi res verjame, da je vsa ta voda, ne le v tem primeru, prišla iz neba, in ne mora delež nje iz tal. A sploh veste kaj se dogaja s svetom, pa vam tega uradni mediji in politika ne povedo, kako se mase voda pod zemljo premikajo, ter pridejo ven nekje drugje.
TistoPravo
17. 07. 2021 15.24
Sigurno ni bila voda iz zraka problem ki je padala zdaj poleti, ampak tosta od prej. Namreč preteklo dobro leto je veliko dežja po Eu enostavno narosilo, in ni bilo dosti suhih tednov. To pa tud če so vsi kanali spucani in da sploh obstajajo vključno z jaški tam, ne odvedejo ker enostavno sploh ne priteče do tja. Imeli smo zelo podobno deževje kot kje na otoku, veliko rahlega dežja...sploh lansko poletje in jesen....in to se ni aproti sušilo
RamzesII
17. 07. 2021 12.23
+0
"Število žrtev je odvisno od tega, kako ljudje v času ujme reagirajo" Kakšna ugotovitev, pa to mi vemo že ... od kar vemo zase, kajti to pravilo velja za vse vrste ujm, potresov, nesreč itd. Potem je celokupno število žrtev ujme, potresa ali nesreče vprašljivo, saj potemtakem ujma, potres ali nesreče niso neposredno krive za vse žrtve. Lažje je seveda zaokroževati, če bi selekcijo, kam bi pa prišli, ko bi prišli, tudi kar se odškodnin tiče, bile bi različne, eni (svojci) jih morda sploh ne bi dobili, ali pa bili določen minimum, kljub lastni krivdi oz. sokrivdi žrtve.
Betuul
17. 07. 2021 11.09
+0
Odtoki morajo biti odmašeni! Ne morem pa verjet da v LJ za vsak, ko ob nalivu udari voda prikazujete podhod pri unionu in druge podobno zalite podhode ! In v njem plavajoči avto in zram policijski ! Ni bilo videti da je policijski kaj reševal! Recimo Odvrgel vrv in na njej privezan šlauf ipd! Da je videti reševanje ipd! Morda so pisali prekršek!
RamzesII
17. 07. 2021 12.32
-1
Odtoki niso vse, voda ne pride samo od od zgoraj, pač pa tudi od spodaj, tega se malokdo zaveda.
MucaNeGrize
17. 07. 2021 10.08
-4
janševiki bi radi prepričali ostale ...da je 85 % ljudi ki so glasovali proti zakonu lopovske klike ...butastih ...eden laži vozi kar z volvom ...drugi kruli z barja , čeprav ves čas cvili , da je v avstriji...in podobno.....Vse skupaj spominja na privoščljiv tvit janse , ko je tisti dan poplavilo podvoze v Ljubljani...OGABNO ...
Urška iz Ugande
17. 07. 2021 10.16
+2
levaki nimate občutka za realnost in resnico. Vi živite v svojem zlaganem svetu, ker vam je tako udobno, resnice pa vasi mini možgani ne prenesejo..
MucaNeGrize
17. 07. 2021 10.36
+0
otročje janševistično...mimogrede - desna polovica možganov je center domišljije.... Desno polovico vašega telesa nadzira leva polovica možganov.....jo boste ukinili z odlokom ? • Levo polovico vašega telesa nadzira desna polovica možganov. • Večina ljudi večinoma uporablja levo polovico možganov, tudi ljudje, ki pišejo z levo roko. • Leva možganska polovica nadzira govor, pisanje, branje in matematiko. • Desna možganska polovica se ukvarja s prostorsko zaznavo, abstraktnim in čustvi.....pri janševikih je prostorska zaznava omejena na befel in ideologijo janševizma...etc
MucaNeGrize
17. 07. 2021 10.49
+1
kar potolažite se. ....janša in janševizem je pase...
RamzesII
17. 07. 2021 12.36
-1
SoferVolvo, dejansko vsi živimo v svetu laž in prevar, o resničnem svetu se redkim sanja oz. vedo kaj o njem. Redko kdo se vpraša kaj od tistega kar generacija učijo v šolah je sploh res. Res veste kaj je resnično in kaj ne?
TistoPravo
17. 07. 2021 14.55
+2
Emil Jakse
17. 07. 2021 10.00
-3
Vse to so posledice segrevanja planeta...tudi na tornade se bo treba navaditi...en je ze bil na češkem....ta planet nima prihodnosti
Fery Zaka
17. 07. 2021 10.03
+3
Saloreich
17. 07. 2021 10.30
+2
Novodobni woke, hipsetrski mainstream levičarski pametnjakoviči seveda verjamete raznim Gretam in vsemu kar vam servirajo msmji. Samo en večji vulkan izbruhne kot Mount Tambora v Indoneziji v 1815 pa leto ali dve niti poletja ne bo.
MihaGliha
17. 07. 2021 09.43
+3
Po vojni so vsi generali, to pametovanje kvazi stroke fuj bljak.... kaj pa ce so dobro odreagirali in so preprecili na tisoče smrti
HUSO BOSS
17. 07. 2021 09.32
+4
KAKO PA NAJ 80, 90 LETNIKI REAGIRAJO SAJ ENI KOMAJ DO WCJA PRIDEJO!?! TA PA IMA OSLOVSKE!!
Christi Miles
17. 07. 2021 09.30
+2
Zdaj so vsi modreci in guruji postali
sagessee
17. 07. 2021 09.33
-2
ne vidimo samo,da v nemčiji niso tisti kateri odločajo o vzdrževanju vodne inftastrukture nič boljši kot kjerkoli drugje v eu.pritisk kapitala je tisto,kar posameznika upogne in podpiše....rezultate pa cidimo na posnetkih...
EEgon
17. 07. 2021 09.57
+5
Ni pritisk kapitala čisto nič kriv. Ne piši laži! Vse vidiš črno belo in nisi zmožen presoje. Problemso EU direktive, ki so popolnoma zaustavile odvoz proda iz strug rek tet urejanje brežin vodotokov. Vzrok: poseganje v natavni habitat rib, žab, kuščarjev, lalalalala.... vsega živega. Kmetje so vedno odvažali prod zato je imela reka prostor za nanos novega, sedaj tega ni in se zvišuje vodostaj rek in podtalnice. EU Idiokracija ki vlada iz klimatiziranih pisaren vse ve.
MucaNeGrize
17. 07. 2021 10.09
+0
christi...NE ...stroka vedno poda svoje mnenje
TistoPravo
17. 07. 2021 14.59
+1
Povsod ima denar in hlastanje po njem enak obraz...če je za skupno, izgublja vrednost...in dokler bo tako, poskrbi vsak zase..naj nam ne kažejo teh posnetkov in slik in pošejo novic, ker nima smisla...vzrok nismo mi kot posamezniki, ampak napačno izkoriščena moč denarja
Urška iz Ugande
17. 07. 2021 09.26
+3
Ovčice slovenske pa so na referendumu odločile, da je 18 mio. evrov proti poplavam, stran vržen denar... 😂😂 kje jaz zivim
VelikoVedro
17. 07. 2021 09.32
-4
Pa pejt drugam. Če ne vidiš dlje od lokalne politike ti bo morda realno dobro delo ...
liklir
17. 07. 2021 09.33
-2
Urška iz Ugande
17. 07. 2021 09.37
+6
V tem zakonu je bilo namenjenih 18 mio. samo za zaščito proti poplavam. Tako da imajo veze s tem zakonom če je not to zapisano. Ti je treba se skico narisat??
liklir
17. 07. 2021 09.42
-1
Ne vidim smisla karkoli ovčice tukaj razlagati
MucaNeGrize
17. 07. 2021 09.46
-2
janševistični šoferčina bo seveda znalo pojasniti kdo bi pokasiral teh 18 milijonov. ...podobno kot izpuhteli miljoni feniksa/ letališče Cerklje ob Krki ...ki ga je propagiral vizjak...
EEgon
17. 07. 2021 09.57
+0
MucaNeGrize
17. 07. 2021 10.03
+1
od najmanj 12 miljonov ki so izpuhteli ...je ostal naslov pisarne / ki je ni več/ ...in ki je narisala skico mednarodnega letališča ...v Cerkljah ob Krki...pa mednarodna pista v kerinovem grmu
sagessee
17. 07. 2021 09.25
+16
glejte folk,jaz stanujem na barju v ljubljani zadnjih 45 let.v jugi kjer je bilo marsikaj narobe,se na rdečih poplavnih conah NI smelo graditi.pika in ti ni pomagalo,če si osebno poznal direktorja arsa.danes ti jankovič za 200.000 eu zrihta papirje za kjerkoli.v jugi se spomnim,da so kmetje čisto vsako leto čistili kanale plus 2 zapornika,katera sta čistila ,državne kanale.ko se je začela pozidava rdečih poplavnih con,so novograditelji enostavno zasuli kanale,ker je bilo to najcenejše in danes ko je malo več deževja se jih na stotine trese če jih bo poplavilo.kot da prej ni padal dež,toda vodotoki so neurejeni,kanali zasuti in nič niso krive podnebne spremembe,ampak izključno pohlep po denarju tistih kateri imajo v rokah škarje in platno.novi zakon bi vsaj delno uredil te zadeve,pa je folk glasoval kot je glasoval....čeprav večina sploh ni vedela zakaj se je v tem zakonu šlo,prav gotovo pa ne o čisti pitni vodi.ko pride veliko deževje poplavi leve in desne in to ni vprašanje za ljudi ampak izključno za stroko....
VelikoVedro
17. 07. 2021 09.32
+14
Na spletu je na voljo zemljevid iz leta ~1775. Tam se lep vidi kje se na Ljubljanskem barju lahko gradi in kje ne. Celotno območje Črne vasi in Lip je bilo barje, neprehodna varianta. Zdaj pa pač je to eno najbolj zaželjenih območij, ko pa bo spet poplavilo (in zagotovo bo), se bo pa iskalo krivce. Mogoče bi dali v šole malo o tem, kako prepoznati poplavna območja, območja kjer plazi, itd ... Stroka lahko gre samo do tja kjer se križa s političnimi interesi.
MucaNeGrize
17. 07. 2021 09.59
+1
sagić stanuje na barju in hkrati kruli da je v avszriji že 30 let
TistoPravo
17. 07. 2021 11.33
+3
Točno. Ljudje so krivi, ker imajo imajo glavo na napačnem mestu premnogokrat. Narave se da okrog prinest, niti je podkupit
TistoPravo
17. 07. 2021 11.34
+2
Točno. Ljudje so krivi, ker imajo glavo na napačnem mestu premnogokrat. Narave se ne da okrog prinest, niti je podkupit
VelikoVedro
17. 07. 2021 09.19
+12
Zanimivo bi bilo narediti analizo kako dolgo ostajajo ekstremni popolavni dogodki v kolektivni zavesti. Koliko je še v zavesti npr. katastrofa leta 1990? Savinja je npr. v Mozirju dosegala v prva nadstropja stanovanjskih hiš in ko se danes pelješ mimo in gledaš Savinjo *dol* v strugo je nepredstavljivo koliko vode je napolnilo dolino ...
TistoPravo
17. 07. 2021 11.35
+1
No vidiš, in v Mozirju imajo ceste z asvaltnimimkanali in jaški na obeh straneh...vidiš, da razmišljajo...in stanje je danes boljše!
3008vk
17. 07. 2021 09.14
+7
To pa je katastrofa.....mi se ne zavedamo kaj jih je doletelo.......moja babica je zmiraj govorila......voda veliko hujša od požara.....
RamzesII
17. 07. 2021 12.39
-1
Odvisno kako gledaš na to, požar za sabo ne pusti nič, voda vsaj nekaj kar se da rešit, popravit, obnovit, na nek način.
sagessee
17. 07. 2021 09.13
+17
kakorkoli je dejatvo da so v nemčiji,belgiji in še kje,premalo vlagali v infrastrukturo,oziroma kljub vedno novim gradnjam niso čistili vodotokov,utrjevali brežin,ker pač ni bilo potrebno.pred 100 leti so vedeli kako se tej zadevi streže in danes so vlagali denar v humanitarne študije,v milijone priseljencev,v vetrno energijo,lar je požrlo na stotine milijonov eu.če pade 150 litrov na m2,to niso podnebne spremembe,ampak neurejeni vodotoki,nevzdrževani jezovi itd.no najlažje tile strokovnjaki ravnih kumaric zvalijo vse na podnebne spremembe in si operejo roke,čeprav je jasno vsem kdo je krivec....
TistoPravo
17. 07. 2021 09.22
+7
Točno. Vremenska situacija že dalj časa nakazuje, sploh pa dobro preteklo leto da bi morala bit prioriteta to kar pišeš. Drgač pa poplave z smrtnimi žrtvami obstajajo že od nekdaj, recimo samo leta 2018 100 v Eu in na tisoče po svetu...to je res huda zadeva za človeka
MucaNeGrize
17. 07. 2021 09.57
-1
sagić...VSI nemški strokovnjaki ...ki non stop že dva dni cele dni podajajo mnenja po večina nemških medijev in tv te postavijo na LAŽ in ceneno manipulacijo...VSI . lažeš kot janša
MucaNeGrize
17. 07. 2021 09.13
-4
Komentarji hidrologa Polajnarja so korektni , podani z argumenti in znanimi dejstvi njegove stroke...dogodki v nemčiji in tam okoli ...janševikom seveda to spet ne diši...če bi te zadeve na enak način komentiral grims ali celo janša bi bile za njih te izjave seveda neizpodbitna dejstva in ukaz...Zato je nadaljnja debata s kvazi desnimi štabskimi nesmiselna ...njim bo jajša z odlokom ukinil takšne naravne katastrofe...
TistoPravo
17. 07. 2021 09.10
+7
To se je dalo vse predvideti iz strani oblastnikov glede na preteklo vremensko dogajanje zadnjega leta, da bo letošnji severni vdor proti jugu poleti izjemno neugoden. Nemški meteoroli in hidrologi niso opravili svojega dela. Pa saj ne rabiš nobene izobrazbe zato, samos stopiš ven tudi kdaj sredi noči...sredi zime, parkrat na teden...pa ti je blo vse jasno. Kaj samo v pisarnah sedijo pa makro vreme ocenjujejo. Vreme se dela na mikro ravni...
travc
17. 07. 2021 09.04
+8
Res katastrofalno.Mislim,da bi se vsaj ob takih prizorih malo zadržali z neokusnimi reklamami.A ni dovolj,da še plačujemo Tv.
Kukulkan
17. 07. 2021 08.56
+1
Sm da ne bo Janša kriv