Slovenija

Ukrepi za krepitev stabilnosti bank dobili zeleno luč

Ljubljana, 03. 10. 2012 07.50 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Državni zbor je le z glasovi koalicijskih poslancev sprejel zakon o ukrepih za krepitev stabilnosti bank, na podlagi katerega se bo ustanovila posebna družba, na katero se bo preneslo slabe bančne terjatve. V SD so zakonu nasprotovali, poslanci Pozitivne Slovenije pa pri obravnavi niso sodelovali.

Poslanci v državnem zboru (DZ) so danes obravnavali zakon o ukrepih za krepitev stabilnosti bank, na podlagi katerega se bo ustanovila posebna družba, na katero se bo preneslo slabe bančne terjatve. Zanje bo država izdala do štiri milijarde evrov jamstev.

Po dolgotrajni razpravi je za sprejem zakona glasovalo 47 navzočih na seji, devet jih je bilo proti. V SD so predlogu nasprotovali, poslanci Pozitivne Slovenije pa pri obravnavi niso sodelovali.

Veber se boji, da s tem zakonom slovenska politika pravzaprav uzakonja korupcijo.
Veber se boji, da s tem zakonom slovenska politika pravzaprav uzakonja korupcijo. FOTO: Thinkstock

Razprava je bila burna

S tem, ko bo Družba za upravljanje terjatev bank bankam odvzela slabe terjatve, bodo slednje očistile svoje bilance in bodo lahko začele s kreditiranjem gospodarstva, so poslanci koalicijskih strank pritrjevali predlogu vlade.

Poslanci SD pa so dvomili, da bodo banke z očiščenjem bilanc res začele kreditirati slovenska podjetja. Banke bo treba še dokapitalizirati, sicer ne bodo mogle delati tistega, kar si vsi najbolj želimo – začeti kreditirati gospodarstvo, je opozoril Matjaž Han (SD).

"Kdaj bomo spremenili odnos bank do kreditojemalcev?" je hotel vedeti tudi Srečko Meh (SD), ki je opozoril, da se s tem zakonom rešuje vse slabe naložbe vseh bank v Sloveniji in ne le državnih bank.

Banke bodo v zameno za slabe terjatve prejele obveznice, za katere bo jamčila država. Zgornja meja teh poroštev je z zakonom določena v višini štiri milijarde evrov. S tem bo nastal javni dolg v maksimalni višini omenjenih štirih milijard evrov, ki pa bo – kot je dejal državni sekretar na finančnem ministrstvu Dejan Krušec – le začasen. Družba za upravljanje terjatev bank bo namreč te terjatve prodajala. Prevzete terjatve se bodo tako sčasoma poplačale in v petih letih se bo javni dolg po njegovih besedah znižal nazaj na raven, kjer je bil pred prenosom terjatev.

Metla in denar
Metla in denar FOTO: Thinkstock

V primeru, da bodo Družbi za upravljanje terjatev bank po petih letih še ostale neunovčene terjatve, se bodo te prenesle na pravnega naslednika Slovenske odškodninske družbe, to je Slovenski državni holding, nad katerim sicer visi grožnja tako veta kot tudi referenduma.

Finančni minister Janez Šušteršič je potrdil, da bo Družba za upravljanje terjatev bank imela tudi pooblastilo za dodatno dokapitalizacijo bank. Potrebe po dodatnem kapitalu je ocenil v višini od pol do ene milijarde evrov. Poslanci SD so ob tem danes opozarjali, da bi bila neposredna dokapitalizacija cenejša. "Že na začetku bomo zapravili pet milijard evrov davkoplačevalskega denarja," je opozoril Han.

'Uzakonjamo korupcijo, ki jo bo politika izvajala na legalen način'

Dosedanje dokapitalizacije slovenskih bank niso bile uspešne, je predlogu nasprotoval Jožef Horvat (NSi). "Kako naj ljudje, ki so banke pripeljali do te faze, ostanejo in sami sanirajo, kar je potrebno sanirati," je vprašal in poudaril, da je treba slabe terjatve prenesti na slabo banko. Izjemnega pomena pa bo, kdo bo to novo družbo vodil.

Poslanci SD so opozarjali, da pojem slaba terjatev v osnutku zakona sploh ni opredeljen. "DZ odloča o štirih milijardah evrov, pa sploh ne vemo, kaj so slabe terjatve," je bil kritičen Janko Veber (SD). Matevž Frangež (SD) pa je dodal, da je problem slabih terjatev nastal tudi zaradi dejstva, da so bile banke slabo upravljane. Ker niso bile pripravljene stopiti naproti potrebam gospodarstva, smo v bančnem sistemu povzročili nekaj sto milijonsko luknjo, je opozoril.

Zakon določa, da se bo določeno banko v te postopke vključilo na podlagi posebnih meril, predlog za prenos terjatev na novo družbo pa bo lahko dala banka sama, nova družba ali pa Banka Slovenije. Banka, ki bo vključena v omenjeni program, bo morala pripraviti poslovno strategijo, iz katere bo razvidno, kaj bo od tega reševanja imelo gospodarstvo in v kolikšni meri bo stroške tega reševanja nosila sama oz. njeni lastniki.

Glede prenosa slabih terjatev na novo družbo je v zakonu zapisano, da se lahko lahko prevzame tveganja iz tistih terjatev, ki jih je banka pridobila pred 1. septembrom 2012, podrobneje pa da bo vrste prevzetih tveganj uredila vlada s podzakonskim aktom. Veber se je zato zbal, da bo odločanje o slabih terjatvah prepuščeno politiki. "Uzakonjamo pravzaprav korupcijo, ki jo bo zagotovo lahko izvajala politika na legalen način," je dejal.

Skrbnik nad pojmom slaba terjatev je Banka Slovenije, je povedal Krušec. Bojan Starman (DL) pa je dejal, da je to tista terjatev, ki nima možnosti, da bi se realno vrnila v bančni sistem. Banka Slovenije bi morala preprečiti dajanje slabih kreditov že takrat, ko so se dajali, je zahteval.

V SD so predlagali, naj se iz bank prenese na novo družbo le zasežene naložbe v podjetjih s slabšo bonitetno oceno. Če se bo preneslo tudi naložbe v dobrih podjetjih, jih bodo namreč zagotovo pokupili tisti, ki so v preteklih letih umaknili denar iz Slovenije. V davčne oaze je bilo prenesenih več kot 20 milijard evrov in s sprejemom obravnavanega zakona se bo ustvarila možnost, da se s tem denarjem po najnižji možni ceni odkupi podjetja, s katerimi bo upravljala Družba za upravljanje terjatev bank, je dejal Veber. Zdaj ni čas za prodaje, je opozoril.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (184)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

pesjagraba
04. 10. 2012 15.32
+1
Upam, da se bo dalo doseči, da bodo le predstavniki izglasovalcev čutili posledice tega zakona.
prašek
04. 10. 2012 12.17
+6
Predlagatelji »slabe banke« s poslanci koalicije vred so se sami zapletli v nelogične obrazložitve. Šircelj & com trdijo, da dokapitalizirane banke nismo znali voditi. Jasno, ker se je vpletala politika. Vsi so izpostavljali, da banko lahko ozdravimo na dva načina, z dokapitalizacijo ali s prenosom slabih terjatev na slabo banko. Prva varianta stane 1,5 milijarde, druga pa 4 milijarde garancij in še 1,5 milijarde za dokapitalizacijo. Izbrali smo jasno dražjo. He , he , he !
Boris61
04. 10. 2012 11.11
+4
Slaba banka? Je to tako kakor da bi družina, kjer je foter zapravil 20.000 eur, rekla: "naštimajmo še enega pamža, pa naj on dolguje ta denar. Saj mu bo tamala pomagala, če bo dobila službo!"
bedak12346
04. 10. 2012 10.08
+6
me zanima zakaj raje država tega denarja ne uloži direktno v gospodarstvo, saj bi ga že z cc 2 miljardami€ postavila na noge.
bedak12346
04. 10. 2012 10.06
+6
Če spremlajmo zadnja leta kako z lahkoto Slovenija daja poroštva, Teš, Grčija , sedaj slaba banka in dokapitalizacije bank. Prvi izračuni za slabo banko so bili 2 miljarde €, sedaj smo prišli na 4 miljarde € in za nameček še bo potrebna dokaplitizacija 1,2 miljarda € in še za nkbm dodatnih 100 miljonov € iz dugega naslova. In potem meni flancate da je za to kriva javna uprava, trg dela, pokojninska zakonodaja, zdravstvo, socialni transferi.Pa kaj mislite da smo ljudje osli.
prašek
04. 10. 2012 10.02
+6
Edina rešitev po mojem skromnem mnenju je , da ponovno ustanovijo SDK !!!!!!! V enem letu bi vsi poslovali transparentno , ali pa sploh ne bi več poslovali !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sanya10
04. 10. 2012 09.44
+2
Ni čudno, da je Slovenija čist na psu, ko pa imamo na vladi take pametnjakoviče. S slabimi bankami so pa res šli čez rob.
MsPikapiki
04. 10. 2012 09.23
+2
Naj se veselica kraje začne.
prašek
04. 10. 2012 07.58
+11
Že objavljeno , pa nič zato , če še enkrat ; OK, po vrsti, saj nismo vsi (ekonomski) butlni. Kaj pomeni "prenesti"? Če ima banka v pasivi najeta posojila in prejete depozite in v aktivi posojila, od katerih je 1,5 milijard neizterljivih, to pomeni, da ta posojila predstavljajo potencialno izgubo, ki jo bo treba odpisati od kapitala. Že oblikovane rezervacije pomenijo, da je del bodoče izgube že knjižila v breme preteklih prihodkov in so za toliko bili manjši dobički banke oz. večja izguba, saj banka zadnja tri leta posluje z izgubo. In zakaj naj bi banka na nekoga "prenesla" slabe terjatve? Ja, valda zato, da za njih nekaj dobi. Aha, potem to ni prenos, ampak PRODAJA slabih terjatev. Eh, tu se pa pojavi problem. Cena. Če banka za 1.5 mrd slabih terjatev dobi (v najboljšem primeru) 500 mio, ker naj toliko bila vredna zavarovanja (malo morgen, da bi to ceno dobila na prostem trgu, ker je vnovčevanje zavarovanj mukotrpen in izredno dolgotrajen postopek, povezan z velikimi stroški, kar pomeni, da bi realna cena morala znašati kakšnih 100 do 200 mio ), bi morala takoj odpisati še nadaljnjih petsto mio. In kdo naj bi bil toliko nor, da kupi za 1,5 mrd slabih terjatev in da za njiih plača 1 mrd evrov (šele v tem primeru banka, razen že v preteklosti že knjižene izgube v višini 500 mio - rezervacije - ne bi utrpela dodatne izgube, kar nekako ustreza Šuštaršičevi razlagi, da banke ne bo treba dokapitalizirati, ker bodo te slabe terjateve vnovčene (?!)? Ja, kdo - državni holding, valda. Kar pomeni, dragi davkoplačevalec, da boš ti in jaz skupaj s tabo, pokril izgubo NLB. V obliki večje davčne obremenitve, slabših zdravstvenih storitev, nižjih pokojnin, nižjih plač učiteljev, policajev, medicinskih sester... Pa ne le to. Dodatno te bodo obremenili stroški plač in drugi obratovalni stroški novega holdinga, ki bo premetaval iz "šupljega u prazno". Božidar Jašović in njegovi kolegi iz uprave banke (Jazbec, Bendeke, belgijc) ter vsi ostali odgovorni direktorji pa prejemajo bajne plače, kot da se ni nič zgodilo in kot da niso zafurali oni ali njihovi predhodniki (Voljč, Zakrajšek, Jamnik, Narat, Hazabent....) težke milijarde evrov. Torej, gre za navaden blef, da se prikrije izguba in se jo PRENESE NA PLEČA DAVKOPLAČEVALCEV, medtem ko se odgovornim ne bo skrivil niti las na glavi. Gospodje in tovariši, če smo vas volili še ne pomeni, da smo VOLI!. G. Šušteršič, poskusite PRENESTI slaber terjatve banke na nekoga, ki jih je pripravljen kupiti v lastnem interesu, na prostem trgu. Razliko (izgbo) banke pa naj pokrije investitor, ki za to ima interes, ali pa naj banka gre v stečaj. Nehajte nas že popat z nekim nacionalnim interesom, ki ni nič drugega kot odprt račun, ki ga na koncu plačamo davkopčalevalci, državljani te države. Ker so se te številke nekaj malega spremenile , si jih sami popravite !
pika50
04. 10. 2012 09.47
+4
Bravo, Prašek! Tako se reče bobu bob in popu pop!
Ideo
04. 10. 2012 06.45
+7
In ko bodo ugotovili, da je tudi to le slab poizkus? Kaj bomo potem? Bomo ustanovili dobro banko za reševanje slabe?
Angela Franko
04. 10. 2012 06.45
+6
Nevem zakaj imamo opozicijo ????? če lahko brez nje mirno izglasujejo vse kar predlaga Vlada ???????
cirenij
04. 10. 2012 07.31
-3
Zato bi bil pa boljši pameten in sposoben absolutist, ki bi udaril po mizi. Pa še plača samo ena. Pa magar 100.000 EU. Še veliko prihranka.
MsPikapiki
04. 10. 2012 09.21
+2
Cirenij. Pa saj ga imamo absolutista. Majerja.
pika50
04. 10. 2012 09.51
+1
Vse skupaj je nastavljeno tako, da zadošča navadna večina. To pomeni, da se lahko opozicija na glavo postavi, pa nima možnosti vplivati na nič. Le vnosa fiskalnega pravila v ustavo ni mogoče realizirati le s koalicijo. Zato pa so o tem že potihnili glasovi.
quickone
04. 10. 2012 04.53
+6
kaj to!! kdaj bodo pa banksterji odgovarjali za svoja koruptivna dejanja,
ce.ce.
04. 10. 2012 06.23
+6
BogiEmil
04. 10. 2012 01.53
+4
Zdej pa bo, med in mleko, za vse, no za te k so bili že prej pr koritu ... mi bomo pa še mal počakal, mogoč kaka drobtinca pade ... pa sej ni težko, počakat ... bomo že, a ne ... glavn, da je vam fajn ...
Lidija Gegi?
04. 10. 2012 01.35
+1
Boga si ti Slovenija, ampak hvala bogu te zdaj gledam iz tujine, narod pa še kar ni spregledu, edino rešitev vidim v Jankoviču, kljub temu, kako ga hočejo diskvalificirat je ded daleč daleč najbolj sposoben od vseh njih, je pravi biznismen sam ne on ni pravi slovenac, ja pol pa prav mejte JJa, na naslednjih volitvah ga bom tudi jaz volil saj si boljšega tak ne zaslužite..... če to ni realno napisano pol res nevem kaj je realno.......če v 2004- do 2008 nebi tolk slabega naredili za slo bi delal doma in zdaj spal ob svojimi otroki, tako pa sem malo pogledaj kaj je novega v naši prelepi deželi in uvidel, da se po starem fura....živel JJ ....ej ej moja Slovenija ti si ena naravna katastrofa z temi Voditelji.. povedal sem realno in bom verjetno zbrisan ...še enkrat- hvala bogu, da delam v tujini ne pa v tej žalosti od slo.
ce.ce.
04. 10. 2012 06.26
-5
hvala bodu, pol pa tam ostan , že veš zakaj si skliznu..pa komentiraj raj vizito.
pika50
04. 10. 2012 09.52
Pa saj smo izvolili Jankovića, vlada nam pa vseeno Janša.
hondica
04. 10. 2012 12.45
+1
TvojaMamica
04. 10. 2012 01.19
+5
Zbogom Slovenija....
maliButalec.
03. 10. 2012 23.18
+10
Trenutno se dogaja Največji Rop v zgodovini prelepe sLOVEnije. Mi pa vse to nemo opazujemo. Ni največji zločin, da nekdo v gozdu pretepa nemočnega otroka. Največji zločin je, ko mi hodimo mimo tega človeka in ga nemo opazujemo - namesto, da ukrepamo. AVE vsem politkom (tako levim, kot desnim), ker so vsi isti - dejansko pa ni levih, niti desnih - so samo lopovski in pika..
MsPikapiki
03. 10. 2012 23.30
+6
Dobro. Zdaj je sprejet holding in slaba banka. A to pomeni, da smo prišli na zeleno vejo in se bosta odslej cedila med in mleko. PM je trdil, da bo s sprejemom teh zakonov naših težav konec. Oh, saj vem da je lagal, zdaj bo imel zakonito možnost okrasti še to kar je ostalo. JJ veselo na delo ti in tvoja kompanija.
maliButalec.
03. 10. 2012 23.36
+6
Noben nov dolg nebo prinesel zelene veje. Vedno slabše bo. na zeleno vejo bomo prišli po Revoluciji. Takrat se bo dolg odpisal. To pa zato, ker vemo kako je nastal. Denar je bil natisnjen iz nič (brez kritja) in bil posojen državam. Torej vse države so dolžne denar nekaj družinam na Svetu (Rotschildi, Rockeffeler,...). Torej v praksi. Če odpišemo ves dolg vseh držav, se rešimo suženjstva v katero so nas pahnile banke - izgubijo pa izključno Zionisti, ker vse banke so si od Zionistov denar sposojale. Zionisti pa izgubijo moč do vladanja celemu Svetu. Od tu dalje bo "zelena veja" - prej ne. Nobene reforme in dodatne zadolžitve tega nebodo prinesle.
piko112
03. 10. 2012 22.52
+7
Ali lahko imamo sploh še slabšo banko
pika50
04. 10. 2012 09.54
+1
Ne, naše so vse slabe. Za komintente in državo. Za posameznike so pa molzne krave.
Jožajoža
03. 10. 2012 22.10
+9
zelo fina stvar. podjetjem,posameznikom blizu te vlade se bo dolg prenesel na slabo banko, , postali bodo "čisti" in spet ti isti bodo spet prišli po nove kredite v banke, katere bodo spet dokapitalizirali davkoplačevalci.in tako naprej.........
maliButalec.
03. 10. 2012 22.50
+3
... v neskončnost. Eni bodo dobili milijonske kredite, katere bo narod odplačeval. Narod pa nebo dobil kredita za stanovanje. Na eni strani bomo v parih letih dobili par tisoč novih milijonarjev, na drugi strani pa vedno več revežev, ki bodo odplačevali kredite novim milijonarjem. In tako naprej......
maliButalec.
03. 10. 2012 22.52
+3
Ali je sedaj že čas za Revolucijo? Ali pa bomo še malo počakali, da nas izstradajo do smrti? Jaz že sedaj komaj shajam iz dneva v dan. Še malo podražijo komunale, elektriko, bencin, pa sem plačniško nesposoben. Določenih storitev več nebom mogel plačevati. Bom se moral odjaviti od komunale in smeti nositi pred občino Maribor.
xlady
03. 10. 2012 23.26
+3
maliButalec.
03. 10. 2012 23.29
+3
Se strinjam. Bi pa dodal. Dokler nebomo ukrepali, tako dolgo se bo delalo isto naprej. In to ne vodi nikamor, kakor v prepad, revščino in suženjstvo. Vedno manj pravic bomo imeli. Zato, kjub temu, da zamujamo - je boljše sedaj to storiti - kot pa nikoli.
xlady
03. 10. 2012 23.39
+3
Se strinjam s tabo 100% ampak žal mi nismo Portugalska, Španija, Grčija, Francija..., da bi šli na cesto protestirat, žal je imel Cankar prav, smo narod hlapcev. V bistvu ne razumem ljudi, drugega kot takole na internetu se jezit ne naredijo, to pa ne prinese nobenih sprememb, no mogoče komu malo olajša dušo, ko se tukaj malo razjezi nad tem kar se dogaja. Vendar me pa po drugi strani skrbi, ker nekega dne bo prišel dan, ko bo narodu verjetno "počilo" in tega se po svoje bojim, ker zna biti takrat zelo grdo, sploh glede na to, kako nas je ta vlada razdelila
japk
03. 10. 2012 21.57
+12
sem mislil, da denarja ni ...
piko112
03. 10. 2012 22.51
+7
HAWX
03. 10. 2012 21.54
+8
Pozivam državo naj sprejme tudi ukrepe za krepitev stabilnosti mojih financ, če so že tako radodarni z tujim denarjem! Če ne sprejmete predlaganih ukrepov vas bom tožil v Strassbourgu zaradi diskriminacije, kajti bankam dajete vse in še več nas ostale pa diskriminirate!