Slovenija

Demokracija v času koronakrize v Sloveniji

Ljubljana, 07. 06. 2020 13.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Marko Hočevar
Komentarji
51

Že več kot mesec dni potekajo protivladni protesti v različnih mestih po Sloveniji. Zaradi tega je tudi preklic epidemije in bližajočih se prvih 100 dni vlade pravi trenutek, da naredimo refleksijo protestniškega gibanja in stanja demokracije v Sloveniji.

Protesti, ki so se začeli po razkritju spornih nabav medicinske in zaščitne opreme, so veliko bolj heterogeni in polni vsebine, kot pa poročajo mediji. Vendar tisto, kar močno bode v oči, je antipolitičnost protestov, pri čemer gre za veliko protislovje. Protesti, ki imajo za cilj zamenjavo vlade in politične oblasti v državi, se samodeklarirajo ne le kot nepolitični, temveč velikokrat tudi kot antipolitični. Šlo naj bi za protest civilne družbe, različnih gibanj in nevladnih organizacij, ki pa se po novem večinoma deklarirajo kot nepolitični. Celo politične stranke, ki sodelujejo na protestih, poudarjajo, da gre za nepolitične procese in proteste.

Čeprav je (ne)deklarirani cilj zamenjava politične oblasti, se v ospredje postavljajo teme, kot so več pravne države, svoboda medijev, strpnost, politična korektnost, zaščita narave, poštenost ipd. To naj bi bili tudi sinonimi za demokracijo. Vprašanje sodelovanja ljudstva v politični oblasti, ki je izraz moči ljudstva, ni na dnevnem redu, socialna in ekonomska vprašanja so potisnjena na obrobje. Sindikatov ni opaziti na protestih, v trenutni krizi pa so se zavezali nekakšnim pravnim formalizmom in se vse bolj nagibajo k najnižji korporativni zavesti, ki nadomešča politično delovanje. Iz protestov umanjka vprašanje naraščanja neenakosti in številnih odpuščanj, umanjka problem Gorenja, ki bo po vsej verjetnosti v slabih dveh letih zmanjšalo število zaposlenih za okrog 35 odstotkov, umanjka problem odpuščanja agencijskih delavcev v Revozu ipd. 

Besedilo je pripravljeno v projektu Homopolitikus, političnega think tanka Inštituta za politični manedžment. Kolumna izraža stališče avtorja in ne nujno tudi uredništva 24ur.com.

Zakaj je ta zadeva tako problematična? Gre za paradoks, ki je značilen za neoliberalno kapitalistično družbo in državo. Situacija, v kateri se protesti, ki imajo za cilj spremembo politične oblasti, (samo)deklarirajo kot nepolitični, je izraz depolitizacije politike in družbe. Politika naj bi bila nekaj slabega, vsi politiki naj bi bili isti. Po drugi strani pa se je s popolnim umikom strank iz protestov, oziroma prepuščanju le-teh nepolitični civilni družbi, depolitiziralo tudi družbo kot tako. V ospredju se jasno kažejo predvsem liberalna in kulturna vprašanja, ki prevladujejo nad razrednimi in socialnimi problemi ter konflikti, ki so inherentni kapitalističnim družbam. Namesto vprašanja odpuščanj in reševanja velikih podjetij ter pričakovanja pomoči sedaj zasebnim bankam - oziroma triumf socializma za bogate - so v ospredju vprašanja svobode, morale, prava, kulture, svobode medijev ipd. Gre za zahteve, ki so vezane na liberalizem, moralo in pravo, ne pa za demokratično politiko. 

Zaradi tega so ti protesti, če izvzamemo izjemno pomemben ekološki moment in emancipacijski naboj, ki ga prinaša v politiko, izraz dvojega: prvič, prevlade liberalnega uma nad demokratičnim; drugič, prevlade kulturnega boja nad razrednim. Oboje pa lahko pripišemo depolitizaciji družbe in tudi same politike. Namreč od Aristotela in njegove teze, da je človek v prvi vrsti politična žival (zoon politikon), smo prišli do stanja, v kateri se zdi, da je človek vse drugo, samo politično bitje ne. Človek naj bi bil predvsem zasebnik in podjetnik – pripadnik meščanske družbe. Ob tem pa je Aristotel zelo jasno izrazil socialno in razredno naravo demokracije, kar nam olajša razumevanje skepse in strahu vladajočih razredov pred demokracijo. Za Aristotela demokracija ne pomeni toliko vladavino večine, temveč predvsem vladavino revnih. Kot pravi Aristotel, gre prej za naključje, da je bogatih povsod malo, revnih pa povsod veliko. Vendar to ni ključni kriterij, po katerem se demokracija razlikuje od oligarhije. Osnovni kriterij za razlikovanje med demokracijo in oligarhijo ni številčnost, temveč vprašanje lastnine in bogastva. 

Zgornja problematika izginjanja demokracije, ki je razvidna tudi na protestih v Sloveniji, sovpada s podobnimi procesi v Evropi v zadnjih desetletjih. V tem okvirju se vse bolj potrjuje, da se v Sloveniji, tako kot tudi v celotni EU, uveljavljata dva koncepta, ki pa sta oba antidemokratična. Prvi je zavezan liberalizmu, demokracije kot moči ljudstva pa ni nikjer in posledično sam koncept demokracije popolnoma umanjka. V ospredju so predvsem svoboda, lastnina, pravna država, svoboda medijev, enakost in enakopravnost vseh manjšin itd. V kolikor pa ljudstvo na volitvah ne izbere liberalcev, takoj letijo obtožbe, da je ljudstvo zavedeno, da gre na drugi strani za populiste, če ne že za kaj hujšega. Drugi koncept lahko opredelimo kot iliberalno demokracijo ali avtoritarno oblast, ki ohranja pravnoformalne postopke liberalne demokracije, pri čemer so liberalne komponente vse bolj zanemarjene. Tisto, kar oba koncepta zgrešita, je vprašanje razredov in neenakomerno razdeljene lastnine. Prvi koncept poskuša prek poudarjanja pomena pravic - predvsem svobode in svetosti zasebne lastnine - izriniti socialna in ekonomska vprašanja iz politike ter jih prepustiti tehnokratom; v drugem pa so za vse krivi tujci, begunci, migranti, drugi. V obeh primerih je emancipacijska politika neobstoječa, saj oba koncepta temeljita na utrjevanju kapitalizma in moči zasebnega kapitala. 

Demokracija, ki deluje po volji trga in kapitala

V tem okvirju tretja Janševa vlada samo zaostruje procese, ki potekajo v Sloveniji že dobro desetletje: kulturni boj namesto razrednega in nekaj, čemur bi potencialno lahko rekli iliberalna demokracija. Kot alternativa temu pa se ponuja izpraznjena liberalna politika, ki temelji na izrivanju ljudstva iz političnega odločanja. Oba procesa sta usmerjena k oblikovanju tega, kar je Angela Merkel pred leti poimenovala "Marktkonforme" Demokratie – gre za demokracijo, ki deluje po volji trgov in kapitala. To pa je politično depolitizirana demokracija, v kateri ne obstaja demos. Dejstvo, da na protestih v veliki meri umanjka politizacija socialnih in ekonomskih problemov, ni slučajnost in je skladno s tem, da se nikjer ne izraža potreba po več demokracije – razen v obliki sodelovanja nevladnih organizaciji pri kapitalskih in državnih projektih. To je vse, kar je še ostalo od »demokracije« in na to je pristala tudi leva politika. 

Protesti prinašajo možnost, da se v okvirih nove ekonomske krize, v kateri lahko znova pride do zaostrovanj razrednih protislovij ter do še večje koncentracije kapitala, naslovi demokratična politika. Le-ta, izhajajoč iz Aristotela, temelji na emancipacijskem potencialu samovladanja in moči ljudstva ter je usmerjena v gradnjo alternativ obstoječem političnoekonomskem sistemu. Vendar pa je treba izpostaviti, da demokracija, ki je izpraznjena vsebina in v ospredju katere so izključno liberalna vprašanja, kot so svoboda, mediji, kultura ipd., ni demokracija, ampak je, kot pravi Yasha Mounk, nedemokratični liberalizem. Antipolitičnost večine slovenskega protestniškega gibanja ni izraz demokratične družbe, temveč odraz depolitizirane neoliberalne politike. Antijanšizem ni ne politika ne demokratična politika, še manj pa je to čakanje na novega liberalnega odrešenika pred vsakokratnimi volitvami. V tem kontekstu se zdi, da ima le ekološko gibanje potencial, da postane avantgarda demokratizacije slovenske politike, saj izkoriščanje narave povezuje s socialnimi in ekonomskimi protislovji kapitalizma ter naslavlja nujnost širše preobrazbe politike, ekonomije in družbe.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (51)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

bema1201
07. 06. 2020 21.03
-1
FDV valilnica novih Kardeljev.
Skdesni
07. 06. 2020 18.51
-2
Stanje demokracije v Sloveniji Ha, Ha, Ha, kolesarčki in rdeči levičarji nimajo pojma kaj to je, demokracija oni so to poimenovali dajmokrast.
mitja123123
08. 06. 2020 11.55
+2
Malinha
07. 06. 2020 17.33
+0
Spodaj hollywoodska zvezda apologira na nearistoteljanstvo, češ, preveč učen članek, kjer sama pozablja, da še vedno tako rekoč živimo v času Aristotela, saj je uporaba njegovih naukov, teorij, ponekod celo stavkov popolnoma enaka, nespremenjena skozi 2400 let kakor jih je zapisal Aristotel. Akademski naslanjač je pa daleč od tega, da bi bil mehek in usnjen, predvsem je neizprosen, na mehkem in usnjenem dejansko vedno sede 'enodnevni' avtokrati, izpostavljanje "pogovoriti z ljudmi na ulici" pa cilja na populizem (plus vulgarizem), diametralno stran akademije, ne vedoč, da se je v antiki sofizem (in demokracija) začel dejansko na ulicah, trgih. Pa ne sofizem v današnjem slabšalnem pomenu, sofizem je v antiki igral takšno vlogo, kakor dandanes intelektualizem. "Antipolitičnost večine slovenskega protestniškega gibanja ni izraz demokratične družbe, temveč odraz depolitizirane neoliberalne politike."
Portolonca
07. 06. 2020 15.39
+9
FDV je klinika, ali tovarna za mentalno pohabljanje mlade generacije, zato je nujen ne pa zadosten pogoj za normalizacijo in konec Fašizma v Sloveniji preureditev, rekonstrukcija ali ukinitev te rdeče KLINIKE.
SDS_je_poden
08. 06. 2020 11.19
+0
Portolonca: Polovica poslancev v SDS bi izgubila naziv, če se FDV ukine.
crazy but true
07. 06. 2020 15.34
+6
Tole placujemo vsi drzavljani s financiranjem FDV... neskoncne doze levicarske propagande..
Hasan
07. 06. 2020 15.27
-4
Zelo dober tekst,ki je nerazumljiv za opranoglavce in vernike neoliberalizma,fašizma itd.
Jaka Jack
07. 06. 2020 15.06
+4
Če v slo nebi bilo demokracije bi bile Šarčeve ovce že v hlevu.
gostb6fa2
07. 06. 2020 14.46
+6
V različnih mestih po Sloveniji. Samo v Ljubljani.
kaktusar1
07. 06. 2020 14.59
+2
ValterUdovernik
07. 06. 2020 14.46
+2
A je tale Marko brat Gregorja Hočevarja?
ni_mi_vse_eno
07. 06. 2020 14.16
+19
V totalitarnem sistemu pa smo morali trpeti tistega, ki je pobil vse nasprotnike in ostal sam vladajoč. Za vsak slučaj pa je potem pobil še vse svoje sorodnike, da ne bi kdo pomislil, da bi lahko bil konkurent. VprašajJežova, NKVD, vprašaj Stalinovega sina, Džugašvilija, ki ga je Stalin poslal na fronto umreti. Živela demokracija in ne ulica.
kaktusar1
07. 06. 2020 15.00
+1
Pa petje že enkrat ven iz boste..aja, ti si še premlad..kaj potem bluziš...
25.maj
07. 06. 2020 14.14
+12
kako je že bilo v živalski farmi, pregnali so človeka, potem prašiče, kdo je bil naslednji?
Prljavi prasek
07. 06. 2020 14.10
+13
Demokracije nebo dokler bo Damir Crncec živel od nse podpore, ker razen protestov nedela nič.. 🤪
kaktusar1
07. 06. 2020 15.01
+2
Na čigav račun pa ti živiš..mama hotel plus mal honorarja od sđd
ni_mi_vse_eno
07. 06. 2020 14.05
+24
hehe, demokacija je, dokler lahko protestiraš. Ko ne boš več smel protestirat, takrat boš vedel, da si v totalitarnem sistemu. Demokacija ni samo leva stran ali samo desna. Je slišati resnico, ki ti ne paše, je trpeti vlado, ki je nisi volil. Demokacija je volja demosa (= ljudstvo). Večina vlada, manjšina se mora pa prilagoditi. Tako je v demokraciji.
ni_mi_vse_eno
07. 06. 2020 14.03
+23
Še dobro, da imamo demokracijo in lahko nekateri protestirajo. Včasih, ko smo imeli totalitarni sistem, si šel takoj v zapor. Protidržavni element. Še za vic si šel. Hehe, saj se spominjate, tistega za pol leta. Živela demokracija in živele volitve. Naj vlado vržejo volitve, ne kolesarji, ki protestirajo.
SNOW WHITE
07. 06. 2020 14.08
+21
Prljavi prasek
07. 06. 2020 14.08
-6
preprostež
07. 06. 2020 13.51
-8
Demokracije ne bo dokler je Janša na oblasti!
SNOW WHITE
07. 06. 2020 13.52
-14
Marko_13
07. 06. 2020 13.55
+0
Jaz imam demokracijo in vso svobodo. Ne vem pa kje živiš ti. Meni ni nič drugače zdaj kot pa pred 5 leti.
SNOW WHITE
07. 06. 2020 13.59
+9
Meni pa k gledam tiste frise pohlepne, hinavskem in ker ne dobimo konkretnih odgovorov na vprašanja medijev.
Prljavi prasek
07. 06. 2020 14.03
+4
Demokracije nebo dokler DamirCrncec nevarne stanovanja... 🏡
25.maj
07. 06. 2020 14.09
+1
Oknaj 4
07. 06. 2020 13.50
+18
Demokracija do neke mere,saj ljudje tega pojma ne razumejo vsi enako. Demokracija ni da lahko govoriš kar hočeš delaš kar hočeš ampak ima svoje zakone kateri komunizmu niso poznani ,tam je bilo vse naše pa čeprav je vladala trda roka . V kapitalizmu je pa dopustna demokracija ki jo pa vseeno obvladuje denar ki pa je sveta vladar. Vsak zase je toliko demokratičen kolikor vidi koristi od tega in nihče ne pljuva v lastno ali pa v skledo tistega ki ti daje kruh. Beseda demokracija je samo farsa da ljudje mislimo kaj imamo v resnici se pa le pokoravamo denarju
big_foot
07. 06. 2020 13.49
+12
Janez, počivalšek, logar, hojs.... prve četverica ki mora izginit iz politike za vedno. Uvest volitve kjer se voli osebo oz. tako da imaš odličitev koga hočeš v parlamentu. Potem pa zaradi mene naj vlada kateri koli pol. Bo vsaj volja ljudstva.
SNOW WHITE
07. 06. 2020 13.52
+6
Jst !
07. 06. 2020 13.47
+1
Demokracije ni sedaj niti cm, niti gram, niti deci niti.. manj kot jo je bilo. Kvečjemu več, ker kar delajo trenutno demonstrantje in pišejo mediji, kaže na to, da jo je preveč !
SNOW WHITE
07. 06. 2020 13.37
-4
Najprej naj se janez spakira pa fajn zapre vrata in naj nas že enkrat pusti pri miru, potem se bomo naprej pogovarjali. Ko ni bil na oblasti je bil mir.
Jst !
07. 06. 2020 13.41
+12
Itak, če so "naši " je mir, če pa niso je treba nagajat in to z vsemi sredstvi na vseh področjih !
Naglič
07. 06. 2020 13.42
+2
JApajaDAja
07. 06. 2020 13.43
+9
moj volilni izbor je bil golobič, cerar, alenka....-rezultat?-katastrofa! problem ni v koaliciji, problem je v neobjektivnih, hujskaških msm!
SNOW WHITE
07. 06. 2020 13.50
+12
Jst sem neopredeljena, samo to kar sedaj gledamo ja pa višek vsega! Tko da se ne gre za vaše in naše.. Gre se za odnos, strokovnost, iskrenost itd
JApajaDAja
07. 06. 2020 13.33
-7
"demokracija" v slo ,bo takrat, ko bo jankovićeva daniela zapela v duetu ( z bivšim možem) tumpsonom...recimo v celju :-)