Slovenija

Novi zakon, novo upanje za otroke z avtizmom?

Ljubljana, 06. 03. 2018 07.16 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Maja Korošec
Komentarji
55

Mnogo otrok z avtizmom bi pri nas lahko hodilo v običajno šolo, saj so se zmožni normalno učiti. A ker je njihovo vedenje drugačno, se morajo šolati na domu ali v šolah za otroke s posebnimi potrebami. Zato mnogokrat ne dosežejo tega, česar so sposobni oziroma si želijo. To bi se lahko spremenilo, če bi se dopolnil zakon, ki bi tem otrokom kot tudi ostalim s posebnimi potrebami omogočil, da bi dobili spremljevalca.

Starši otrok s posebnimi potrebami imajo zaradi zakona in nedodelanega sistema pogosto težave. Namesto da bi jim zakon prihranil kakšno skrb, jim še dodatno zapleta življenje. Zato je poslanka Jasna Murgel iz SMC predlagala spremembo Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami, za katerega se zavzema tudi Zveza NVO (nevladnih organizacij) za avtizem.

Zveza za avtizem se sicer že od obstoja leta 2015 zavzema, da bi otroci z avtizmom lahko po zakonu dobili spremljevalca v šolah in pri drugih aktivnostih. Spremljevalec v življenju avtista namreč pomeni, da otrok dobiva usmeritve, kakšno obnašanje je primerno in kakšno ne. "Avtist ne razume, da ne sme premikati stvari na katedru učiteljice, da mora dvigniti roko, če želi govoriti, da mora med poukom sedeti za mizo, ne loči, kaj je njegovo in kaj ne. Tu prevzame vlogo spremljevalec, ki otroka opozarja: to ni prav, to bo treba spremeniti, ne brskaj po tujih stvareh, dvigni roko, usedi se … " je opisala nekaj primerov predsednica Zveze NVO za avtizem Sandra Bohinec Gorjak. Spremljevalec bi torej pomenil, da bi ti otroci dobili enake možnosti za učenje, da bi hitreje postali samostojni in neodvisni ter da bi jih sprejeli tako njihovi vrstniki kot tudi širša družba.

Sprememba zakona bi omogočila, da mnogim avtistom ne bi bilo treba hoditi v šolo s prilagojenim programom.
Sprememba zakona bi omogočila, da mnogim avtistom ne bi bilo treba hoditi v šolo s prilagojenim programom. FOTO: Thinkstock

Na neenakopravnost teh otrok so pred ustanovitvijo Zveze avtistov opozarjali že strokovnjaki, učitelji in starši. Ne le, da se zavedajo, da se avtistom godi krivica, prepričani so, da zaradi napačnega šolanja ti otroci nikoli ne razvijejo svojih potencialov in zato v življenju ne uspejo, kot bi lahko. Naša država po obstoječem Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP) namreč otrokom z avtizmom ne omogoča spremljevalca. "Pravno gledano to pomeni, da kot članica Evropske unije s trenutno zakonodajo krši človekove pravice," meni Bohinec Gorjakova.

Avtizem je kompleksna pervazivna razvojna motnja z nevrološko-biološko osnovo, ki se pojavi v otroštvu. Kaže se predvsem kot spremenjeno vedenje na področju socialne interakcije, verbalne in neverbalne komunikacije. Avtističen pomeni "umikajoč se iz odnosov".

Po ZUOPP lahko otrok z avtizmom z odločbo o usmerjanju, ki jo izda Zavod RS za šolstvo, dobi začasnega spremljevalca, ki pa ni stalna oseba. "To pomeni, da otroka v šoli lahko spremlja enkrat učiteljica, enkrat tajnica oziroma nekdo, ki ima tisti trenutek čas, največkrat pa nihče. Kar je za avtiste popolnoma neprimerno, saj mora biti spremljevalec strokovno usposobljen, poleg tega otrok bolj zaupa eni osebi in se nanjo naveže," je pojasnila Bohinec Gorjakova in dodala, da je prava umetnost dobiti celo začasnega spremljevalca, le redkim staršem pa je uspelo za svoje otroke iztržiti stalnega. "Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport od primera do primera presoja, kdaj otrok potrebuje spremljevalca in kdaj ne, in to kljub temu, da komisija za usmerjanje v strokovno mnenje zapiše, da bi ga otrok potreboval," je še povedala. In vse to zaradi pomanjkljivega zakona.

Vsi otroci s posebnimi potrebami bi morali imeti pravico do spremljevalca

Aktualni zakon določa, da stalnega spremljevalca lahko dobi le gibalno oviran ali slep otrok. In ena izmed najpomembnejših sprememb zakona, ki ga predlaga poslanka Jasna Murgel, je pravica do spremljevalca za vse otroke s posebnimi potrebami – torej tudi za otroke z avtizmom – ki takšnega spremljevalca potrebujejo v vrtcu ali šoli. "Zavzemam se, da bi bili vsi otroci, ki zadostijo kriterijem oziroma za katere strokovna komisija potrdi, da potrebujejo spremljevalca, obravnavani enako," je razložila Murgelova, ki je tudi mama dvojčkov s posebnimi potrebami. Torej, da bi se odpravil do sedanji kamen spotike ’začasni ali stalni spremljevalec’ oziroma ločevanje med stalnimi spremljevalci za gibalno ovirane ali slepe otroke in začasnimi za druge. "Vsi otroci s posebnimi potrebami naj bi po predlogu novele zakona dobili pravico do spremljevalca – torej tudi otroci z avtizmom – pri katerih je bil do zdaj največji problem," je povzela Murgelova.

Vsi otroci s posebnimi potrebami bi morali biti obravnavani enako.
Vsi otroci s posebnimi potrebami bi morali biti obravnavani enako. FOTO: Thinkstock
V Sloveniji ne poznamo točne številke, koliko ljudi z avtizmom imamo. Država pojavnosti te motnje namreč ne spremlja, in to kljub temu, da se vsi zavedamo, da so številke visoke. Edino število beležijo pediatrinje, ki poročajo, da tedensko sprejmejo okrog 20 oseb z napotnico za diagnosticiranje avtizma. Sandra Bohinec Gorjak, predsednica Zveze za avtizem

Da si lažje predstavljamo, kaj pomeni za otroka z avtizmom imeti stalnega spremljevalca, smo poklicali Ptujčanko Nejo Blagovič, ki je bila pet let stalna spremljevalka. "Dve leti sem bila z njim vrtcu in nato še tri leta v šoli. Spremljevalec je drugi glas otroka," je nazorno ponazorila Blagovičeva, ki se je udeležila izobraževanja o avtizmu, da je delo spremljevalke lahko strokovno opravljala oziroma sploh razumela, kako avtisti razmišljajo. "Pomembno se mi zdi, da otroka, s katerim potem preživiš veliko časa, najprej spoznaš. Osnova je, da med njima obstaja določena mera empatije, da se razumeta, ker edino tako je njuno sodelovanje lahko uspešno. In ravno zato je pomembno, da ima otrok ves čas istega spremljevalca," je razložila.

Avtisti potrebujejo spodbude in jasne usmeritve, navodila

Otrok, ki ga je Neja Blagovič pet let spremljala praktično na vsakem koraku, ni znal komunicirati s sošolci in vzpostaviti stika z njimi, raje se je umaknil. "Na primer, ko so se v vrtcu žogali, enostavno ni vedel, koga naj izbere in mu poda žogo." Imel je težave pri preprostih opravilih ali komunikaciji, ki so za običajne otroke nekaj povsem samoumevnega. "Če je potreboval barvico, ni znal vprašati. Ali jo je brez vprašanja vzel ali pa je nehal risati," je opisala Blagovičeva. V takih trenutkih se pokaže, kako pomemben je spremljevalec v življenju avtistov. "Ko sem videla, da je v zadregi, sem mu povedala, kako naj vpraša sošolce za barvico: posodi mi barvico." Ko torej spremljevalec vidi, da je otrok zbegan, da se ne znajde, ga usmeri.

Otroci z avtizmom potrebujejo spremljevalca, ki bi jih usmerjal.
Otroci z avtizmom potrebujejo spremljevalca, ki bi jih usmerjal. FOTO: Thinkstock

V šoli pa je imel ta otrok problem s sodelovanjem in koncentracijo. Pogosto je gledal skozi okno, ni razumel, da mora odgovoriti, če ga je učiteljica kaj vprašala, zmotili so ga najmanjši zvoki ali premiki sošolcev, med testom je na enkrat nehal pisati ... "Učiteljica vseh teh znakov ne more videti in prepoznati, zato je pomembno, da ima spremljevalca. Na primer, pri testu sem sedela nasproti njega, ker zraven nisem smela. Ko je nehal pisati, ker ga je zmotilo šiljenje svinčnika sošolca, sem mu rekla: super ti gre. In pisal je naprej. Potreboval je torej samo spodbudo," se je spominjala Blagovičeva.

Tako Blagovičeva kot Bohinec Gorjakova podobno opisujeta, da otrok z avtizmom zaradi podpore spremljevalca dobi samozavest, lažje prebrodi ovire, hitreje postane samostojen, saj njegove usmeritve začne čez čas izvajati sam, ne da bi za to potreboval navodila. Otrok osvoji vzorce obnašanja, ki so sprejeti v naši družbi, začne se zavedati, kaj je primerno vedenje. Bolj se zaveda samega sebe, saj je deležen povratnih informacij o sebi.

Izobraževanje spremljevalcev naj organizirajo pristojne državne ustanove, izvajajo pa strokovnjaki z referencami in znanjem o avtizmu. Na šolanju morajo spremljevalci spoznati značilnosti otroka z avtizmom kot tudi strategije za pomoč pri učenju in vključevanju v družbo. Zveza NVO za avtizem

A na Zvezi NVO za avtizem opozarjajo, da bi morali zakonsko tudi določiti, da se vsak spremljevalec izšola.

Nekatere nevladne organizacije se ne strinjajo, da bi se zakon sprejel hitro, po skrajšanem postopku

Poslanka Jasna Murgel želi, da bi se novi ZUOPP sprejel po hitrem, skrajšanem postopku, saj so ti problemi stari že več let. "Predlog za skrajšani postopek sem vložila zato, da bi bil zakon lahko sprejet do konca tega mandata," je povedala. A ker so spremljevalci le del novosti, ki jih želi urediti novela zakona, se nekatere organizacije ne strinjajo, da bi se sprejel na tak način. Društvo vesele nogice meni, da če bo zakon sprejet po hitrem postopku, nevladne organizacije ne bodo mogle pri tem sodelovati in ne bodo upoštevane smernice stroke.

Zakon ne bo obravnavan po skrajšanem postopku

Poslanske skupine so na seji kolegija predsednika DZ 1. marca zavrnile predlog sklepa, da se ZUOPP obravnava po skrajšanem postopku. Razlog za to so pisma skupine staršev, ki nasprotujejo sprejemanju zakona na hiter način.

Ker zakon ne bo obravnavan po skrajšanem postopku, bo seja matičnega delovnega telesa, na kateri se opravi druga obravnava zakona, šele aprila in ne marca. Zakon bi moral biti po tej seji obravnavan še na dveh sejah DZ. "Ker je aprilska seja parlamenta zadnja, je usoda novega zakona zapečatena," meni Murgelova. Obstaja sicer teoretična možnost, da se skliče izredna seja parlamenta, ampak to je negotovo. "In tako bo žal problematika usmerjanja otrok s posebnimi potrebami za več let spet utonila v pozabo. Do vložitve tega predloga se namreč nihče od politikov in poslancev ni kaj dosti ukvarjal s tem področjem. Dvomim, da bo kdo v prihodnje pokazal interes za urejanje tega zahtevnega vprašanja," je zaključila Murgelova.

Ministrstvo za izobraževanje skrbi finančna plat zakona

Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport sicer podpira ukrepe, s katerimi država podpira vse, še zlasti učence s posebnimi potrebami, a meni, da predlagana novela zakona rešuje zgolj nekatera vprašanja te kompleksne in zahtevne problematike. "Na ministrstvu smo v mnenju o predlaganih zakonskih spremembah opozorili predvsem na njihove finančne posledice," so sporočili. Menijo, da je k problemu treba pristopiti sistemsko. "Predvsem je treba na novo domisliti vlogo spremljevalca otrok, ki potrebujejo fizično ali strokovno pomoč, kot tudi postopek usmerjanja," so dodali.

Kot na vsaki poti k spremembam je tudi na tem področju več različnih mnenj in ovir. A prisluhniti in upoštevati je morda smiselno predvsem otroke in njihove starše – kaj je dobro za njih, kako bi jim lahko z zakonom olajšali in ne še dodatno zapletli življenja.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (55)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

prouhudababa
06. 03. 2018 20.35
+8
'Pravih' avtistov ni toliko, zelo veliko pa je otrok z motnjami avtističnega spektra, aspergerjem in podobno. Spodaj je nekdo našteval vrsto znanih oseh, ki da naj bi bili avtisti - če se ne motim, so to predvsem osebe z aspergerjevim sindromom. Kar hočem reči: na splošno VSI vemo VELIKO premalo o teh posebnostih in diagnozah in bi se morali krepko podučiti o tem KAJ sploh je avtizem. To bi potem tudi precej olajšalo življenje tistim, ki se s temi zadevami soočajo (tako otroci, kot tudi starši, učitelji,...). Manj težav bi tudi bilo z ustrezno zakonodajo, programi pomoči, usmerjanjem otrok, ipd.
johanca123
06. 03. 2018 18.26
-15
Osnovno pravilo je. če maš faler, pač nimaš pamžev!
prouhudababa
06. 03. 2018 20.36
+16
Se pravi, da sta se že tvoja starša prekršila?
TistoPravo
06. 03. 2018 16.15
-1
Zanimivo je, kako je kr na1x pomemben vsak korak otroka...kako si vsi želimo imeti popolne otroke, celo država kaže jasna znamenja po tem...da bi pa le potrebovala pačetudi v suženjskem razmerju popolnejša odrasla bitja. Ampak še zmer se zavestno je razume, da otrok prileze iz matere in še prej del iz očeta. In če je vseeno, kako njima gre...zakaj bi se lotevali tko natačno problema pri repu? Pač kar bo pa bo, še več bo neposlušnih..,narava je v svoji globoki osnovi zelo pravična
TistoPravo
06. 03. 2018 16.51
-13
Vsi "ubogi" otroci imajo čist zares uboge starše, in ti starši vdčina ubogih prednikov. Človeško telo je stavljeno iz kopice spominov, ki se le stežka brišejo...v dveh generacijah še itaq ni za pričakovat spremeb, pomembno je tudi kako se geni skup pomešajo, in ali je otrok že od prvega dne zaželjen in raste v materi v čimbolših pogojih. In kdo se za te pogoje trudi, nekdo ki ga ima država oz.družba itak za sužnja, bolj ali manj. In ta stres se prenaša na mamo inplod od prvega dne...poleg genetskih že nabranih strahov naših prednikov. No izvolite, kar seješ to žanješ...zakaj bi se tko natačno lotevali problema na repu...kot bi hiše brez temeljnev v nasodobnejše fasade oblačil. Prvič je nesmiselno, drugič pa v primeru otrok to ne bo pomagalo kaj dosti...narava je pač globoko v osnovi pravična, zelo pravična...še 1x napisano ja
Srež
06. 03. 2018 15.03
-7
Kaj pa vsi ostali otroci, ki so v razredu??? A ti nimajo pravice do nemotenega pouka? S tem bo kršena pravica vseh ostalih otrok v razredu!
Vapo
06. 03. 2018 15.31
+5
TistoPravo
06. 03. 2018 15.01
-15
A mogoče ti otroci, tudi ko odrastejo v odrasle...vedno potrebujejo spremljevalca, in da jim vedno govori "super ti gre"?
Vapo
06. 03. 2018 15.32
+8
Narlažje je pa pameten bit... Daj si malo poglej, kdo je vse v tem krogu ljudi. Od Billa Gatesa, Mozarta, Teslata pa nadalje...
olafur
06. 03. 2018 13.55
+3
Se opravičujem za napako s/z asistentom pa še nekaj, besede v komentarjih prenovljena stran deli kar brez vsakega pravila in reda. Popravite to.
olafur
06. 03. 2018 13.52
+5
Prosim za primerjavo s šolskimi sistemi po Evropski uniji kar se tiče asistentov za avtiste, kolikor jaz poznam sisteme spremljevalcev ne poznajo, na kakšen način jim omogočajo enakopravno šolanje sicer ne vem, vem pa, da je število avtistov, ki bi s asistentom odrasli in še izšolali in kar je najvažnejše potem tudi zaposlili zanemarljivo. Med sami avtisti je tako so tako velike intelektualne razlike kot v nobeni drugi populaciji s posebnimi potrebami. Torej kar povprek vsem avtistom dodeliti asistenta tudi ni racionalno in smotrno. Je pa nedvomno potrebno stvari doreči, je pa naš sistem pomoči tej populaciji med boljšimi v EU, v to pa sem prepričan.
Chuk_Norris
06. 03. 2018 13.02
+6
@Madeni, ti imaš verjetno IQ na temperaturi kamna v Sibiriji. Se sploh ne čudim da delaš v prosveti, žalostno pa je, da takšni in tebi podobni "učijo" in "vzgajajo" otroke.
VeseliSlovenec
06. 03. 2018 11.44
+4
@Madeni @AntiSDS @bananos Dan Aykroyd – Comedic Actor Hans Christian Andersen – Children’s Author Benjamin Banneker – African American almanac author, surveyor, naturalist, and farmer Susan Boyle – Singer Tim Burton – Movie Director Lewis Carroll – Author of “Alice in Wonderland” Henry Cavendish – Scientist Charles Darwin – Naturalist, Geologist, and Biologist Emily Dickinson – Poet Paul Dirac – Physicist Albert Einstein – Scientist & Mathematician Bobby Fischer – Chess Grandmaster Bill Gates – Co-founder of the Microsoft Corporation Temple Grandin – Animal Scientist Daryl Hannah – Actress & Environmental Activist Thomas Jefferson – Early American Politician Steve Jobs – Former CEO of Apple James Joyce – Author of “Ulysses” Alfred Kinsey – Sexologist & Biologist Stanley Kubrick – Film Director Barbara McClintock – Scientist and Cytogeneticist Michelangelo – Sculptor, Painter, Architect, Poet Wolfgang Amadeus Mozart – Classical Composer Sir Isaac Newton – Mathematician, Astronomer, & Physicist Jerry Seinfeld – Comedian Satoshi Tajiri – Creator of Nintendo’s Pokémon Nikola Tesla – Inventor Andy Warhol – Artist Ludwig Wittgenstein – Philosopher William Butler Yeats – Poet
Desnica boli
06. 03. 2018 12.10
+5
Lepo zbirko si napisal, samo pozabil si povedat, da so to vse ljudje z avtizmom. Za tiste, ki še ne vejo ... npr. Madeni ...
VeseliSlovenec
06. 03. 2018 12.25
+7
Res je. Se opravičujem. Avtist sem in pozabim, da je potrebno nekaterim dodati še podnapise. ;)
Madeni
06. 03. 2018 12.38
-6
Če bi bili sposobni enakovredno slediti in dosegati rezultate ostalih ne bi imeli spremljevalca že tu si padel na prvem koraku zaradi bodo stigmatizirani ostali potem šola in učitelji zelo dobro vemo kako in kaj vse rata v Sloveniji in kakšen način..
VeseliSlovenec
06. 03. 2018 13.54
+4
@Madeni Carl Jungova Kognitivna teorija je bila podlaga za MBTI, ki jasno dokazuje razlike kognitivnih sposobnosti slehernega posameznika. Začni tam. Kasneje začni razmišljati o avtizmu.
Madeni
06. 03. 2018 11.12
-18
Ti otroci sodijo v posembno šolo z posebnim programom spet jim delajo ŠKODO..njim in ostalim..Ti otroci nikoli ne bodo niti približno dosegali svojih vrstnikov in bodo moteč faktor kar je pa najbolj tragično ..zaviralec najboljših ..ter zavora razvoja najboljših..
Madeni
06. 03. 2018 11.14
-16
Pa če smo nesramni rešujejo problem izključno težko zaposljivih ( družboslovcev )..ob povečanju stroškov in spet novih davčnih obremenitev..
Vapo
06. 03. 2018 11.51
+11
Lahko te je konkretno sram zaradi takih neumnih in nevednih komentarjev...
Desnica boli
06. 03. 2018 11.56
+22
Če bi malo več vedel o tem, bi ti bilo jasno, da so avtisti zelo inteligentni otroci, ki potrebujejo ob sebi ljudi z znanjem o tem, da lahko razvijejo svoje potenciale. Njihove sposobnosti se razvijajo precej nesimetrično, nikakor pa na splošno to niso otroci, ki ne bi bili sposobni dosegati ali prekašati vrstnikov. Zato bodi raje tiho, ker ti je nekdo drug ročno zategnu...
Vapo
06. 03. 2018 12.08
+8
Madeni
06. 03. 2018 12.15
-13
Poznam Avtiste bolj kot ti in zagotovo niso sposobni se enako kosat z povprečnimi učenci v normalni šoli..to bo breme za vse za učitelje predvsem pa za nadpovrečne in odlične ti se bodo dolgočasili. Jasno pa je da v Sloveniji beseda ta je boljši je žalitev ta je boljši od drugega pa sovražno govor kot tudi to ta ni sposoben za to ko bomo in če sploh kdaj bomo sposobni to izreči potem pa bo napredek v šoli neenakih ki morajo biti enaki..Standardi znanja so pa tako na minimumu saj je celo projekt moramo imeti 80 % visoko izobraženih to da polovica ne bo znala ničesar in da gre za podarjanje in smešenje šole o tem pa tako nihče ne bo rekel nobene zakaj pa bi če za magisterij še to ve kaj napisal..
Madeni
06. 03. 2018 12.18
-12
In kaj hočete iz šole naredit..Zdravstveni dom, ringl špil, Vrtec, Vzgojni zavod, Poboljševalnico, rehabilitacijski center..Cirkus, otrokom prijazno okolje, Igralnico, društvo prijateljev mladine, pionirsko organizacijo ali šolo kjer bomo naučili nekaj in priznali vsakemu sposonost ki jo ima..in to javno povedali..
Against
06. 03. 2018 12.26
+0
Če imajo motiti pouk ostalih, nima nobenega smisla, da so ostali pri takem pouku. Če pa nimajo, pa ni ovire.
Vapo
06. 03. 2018 12.27
+0
Madeni, vidim, da imaš veliko skupnega z nacisti...
Chuk_Norris
06. 03. 2018 13.05
-3
ti si očitno: Zmedeni, vsaj glede na slog pisanja, ojej
yaks
06. 03. 2018 13.23
+14
Če nimaš pojma o avtizmu in šolstvu se ne vklapljaj. Otroci z nizkofunkcionalnim avtizmom so tako ali tako že v prilagojenih programih. Otroci z visokofunkcionalnim avtizmom pa imajo IQ povprečen ali nadpovprečen, torej višjega kot ti in so zmožni vsega kar so zmožni nevrotipični ljudje. Je pa res, da tega pogosto ne dosežejo zaradi pogosto nizkega EQ-ja. Prav zaradi tega pa je prav, da so vključeni v šolo z ostalimi otroci. Nimajo vsi visokofunkcionalni avtisti motenj pozornosti in hiperaktivnosti, nimajo vsi avtisti težave s senzoriko,... noben avtist ni enak drugemu. Tako da ne posplošuj, če sploh ne veš o kakšni motnji je govora. Večina jih je dokaj nemoteča. Tudi v tvojem okolju je po vsej verjetnosti mekaj ljudi z motnjo avtističnega spektra, pa jih verjetno sploh ne prepoznaš.
borec91
06. 03. 2018 10.25
+9
zganjanje lazne solidarnosti je nekaj zelo slabega
SDS_je_poden
06. 03. 2018 10.25
-1
Kakšni so pa kriteriji za spremljevalca? Če so ostali enaki, kot do sedaj je to poden od podna. Danes je lahko spremljevalec vsak, ki ima zaključeno 4 letno srednjo šolo, ne rabi pa popolnoma nič vedet o specifični motnji otroka, ki ga spremlja. To je narobe. Spremljevalec se mora usposobiti in seznaniti za razne oblike motenj, v tem primeru za avtizem, sicer njegova prisotnost ne naredi nobene koristi. Kar se pa tiče otrok z posebnimi potrebami vključenimi v redne osnovne šole..... glede na to, da je učni načrt natrpan, naporen ne vidim smisla, da se jih vključuje tja, ker ti otroci zahtevajo več pozornosti, pogosteje rušijo red in mir v učilnici..... nobena stigma ni, če otrok hodi v OŠ z prilagojenim programom in tisto šolo izdeluje brez frustracij, ki jih v redni osnovni šoli razvija, dejte si to dragi starši dopovedat.
Vapo
06. 03. 2018 11.37
+9
Ne klobasaj! Tudi otroci z avtizmom lahko dosežejo vrhunske rezultate v šoli. Oni niso nižje inteligentni ali kaj podobnega. Enostavno, drugačni so. In tlačiti jih v posebno šolo je skregano z vsako logiko (razen očitno s tvojo...)...
Vapo
06. 03. 2018 11.47
+5
Pa še enkrat, daj, če nimaš pojma o tej temi, daj se rajši vzdrži komentarjev...
Madeni
06. 03. 2018 13.05
-3
A bejž no AVTIZEM je motnja..?? A res..če vsi pišejo da ni..?? Še večja motnja v Razredu je pa spremljevalec in koncu ...učitelj KI BO ZA VSE KRIV..
yaks
06. 03. 2018 13.27
+2
Strinjam se samo s tem, da so spremljevalci premalo izobraženi v tej smeri. Za vse ostalo kar si napisal te je lahko sram.
bananos
06. 03. 2018 10.06
-13
ah dajte no....nekoč so šli otroci s posebnimi potrebami v posebno šolo...zdaj pa kar slepe dajejo v normalne razrede. Ni pravično do ostalih otrok, ker razredi so tudi ful natrpani...
Vapo
06. 03. 2018 11.48
+2
Upam, da je sram za take ignoratnske pripombe...
Against
06. 03. 2018 12.27
+0
Zakaj bi ga bilo sram? Ostali otroci ne hodijo v šolo? Ne zaslužijo, da se jih uči? Posebne šole imamo za koga, za farje?
Vapo
06. 03. 2018 12.57
+1
Ne, posebne šole imamo za otroke, ki niso zmožni dosegati rezultatov normalnih osnovnošolcev. Otroci z avtizmom pa jih lahko...
bananos
06. 03. 2018 13.41
-3
niti malo me ni sram! Zakaj bi me tudi bilo? Ker upam napisati resnico?
Vapo
06. 03. 2018 15.35
+1
Ne, sram bi te moralo biti, ker si tako omejen in nerazgledan...
VeseliSlovenec
06. 03. 2018 09.14
+20
Ministri pa o financah. Zmanjšajte kabinet za 50%, zaprite "svetovalne pogodbe" in 50% agencij, ki jih imate vezanih na javni proračun. Hitro bo denarja dovolj, ne le za spremljevalce, tudi za več učiteljev in boljši in resnično brezplačno izobraževanje.
kam_to_pelje
06. 03. 2018 09.20
+27
naj ukinejo senčno stran javne uprave, v kateri je 99% služb brez kakršnega koli haska. plače pa vsoko nad povprečjem. Bo denarja ne le za spremljevalce. Pač pa tudi za pošteno plačilo ljudi ki dejansko delajo in se ukvarjajo z ljudmi in njihovimi težavami vsakodnevno
Uporabnik565636
06. 03. 2018 09.54
-8
Tud izobrazba je visoko nad povprečjem. Sicer pa je v Sloveniji daleč najnižji delež zaposlenih v državni upravi glede na eu. Je pa res, da so državne plače v LJ daleč nad preostalim delom Slo.
kam_to_pelje
06. 03. 2018 09.11
+10
sploh ne vem če bi bral ta članek. Kajti se mi zdi da je zopet kr nekaj. Avtisti znajo biti zelo moteči pri rednem pouku. ko imajo učiteljice v razredu še 20 + ostalih učencev in ko dobi avtističen otrok svoje minute kjer potrebuje 100% pozornost. Razen če ga ne filajo na polno z ritalinom. Mer pa zanima kolšen je porast avtističnih otrok pri nas v zadnjih 20 letih. In če je kdo raziskoval kaj bi na to lahko vplivalo. Saj menim da troke to kaj dosti niti ne zanima. Čeprav bi jo moralo še kako da bi poskušali odpraviti določene vplive in tako zmanjšali vplive na to bolezen naših otrok.
VeseliSlovenec
06. 03. 2018 09.25
+2
Preberi članek, ki ti bo odgovoril na tvoje pomisleke. Kar se tiče porasta avtizma: avtizem je prisoten od nekdaj. Edina razlika je, da so se razvile metode odkrivanja nevroloških odstopanj. Dostopnih je ogromno člankov in raziskav na temo avtizma, tujina spremlja in analizira podatke že 50 let in rezultati so več kot zanimivi. Komentar @yaks odpira zelo zanimivo poglavje, saj se nanaša na precejšen delež odraslih, ki so najverjetneje del avtističnega spektra.
klosar.
06. 03. 2018 08.58
-15
Ja namesto, da bi se izobraževali v prilagojenih programih jih porinimo med navadne otroke, da bodo še oni občutili stres. Ker, ravno to je produkt avtistov, da s svojo nemirnostjo in drugimi izpadi nervirajo človeka v bližini. Lp, dr. Miro
VeseliSlovenec
06. 03. 2018 09.10
+13
klosar.
06. 03. 2018 09.42
+0
Lahko se delaš lepega lahko pa poveš kako je v resnici.
VeseliSlovenec
06. 03. 2018 12.30
+4
Resnica je razumevanje stanja iz vidika subjektivne točke, ki jo določajo življenjsko akumulirani viri subjekta.
klosar.
06. 03. 2018 13.54
-1
No me že nerviraš, potem pa se ti zdi moja trditev neprimerna. :) Vem, da si se sedaj skušal pokazati, ampak si le moten pobič z zablodami o lastni veličini. Avtizem zajema preširok spekter motenj, da bi ga lahko posplošil. Rekel bom samo, da zato, ker so kot avtisti označeni določeni uspešni ljudje še ne pomeni, da si ti tak. S tem te mama samo tolaži.
VeseliSlovenec
06. 03. 2018 14.11
+2
yaks
06. 03. 2018 08.49
+21
Dajte še majo pisat o odraslih z avtizmom. Avtizem ne izzveni, ko otrok dopolni 18 let. Kaj potem? Kako je z diagnozami odraslih? Po mojem vedenju so samoplačniške in zelo drage. Sploh pri ženskah je izjemno pogosto, da so celo življenje brez diagnoze ali pa z napačno diagnozo kakšne motnje osebnosti kar je lahko precej destruktivno.
TistoPravo
06. 03. 2018 14.59
-6
Sj ženske dobijo spremljevalca in hkrati še financerja. In pol jih poleg izpadou do konca lajfa ponavljaš "super ti gre".,,yeah
bb5a
06. 03. 2018 08.41
+4
Če je že za "normalne" otroke šola popolnoma zanič in se 99% stvari naučijo doma, pol si lahko samo zamislim kako je šele z avtisti...
sinebaline
06. 03. 2018 08.33
+7
pameten predlog