Slovenija

Bi morali uporabo telefonov v šolah prepovedati?

Ljubljana, 15. 10. 2023 15.49 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Kaya Kamenarič
Komentarji
178

Ali menite, da bi morali uporabo telefonov v šolah povsem prepovedati? Od skoraj 43.000 naših bralcev, ki so sodelovali v anketi, bi jih prepoved podprlo več kot 37.000. Družinski in zakonski terapevt Andrej Omulec, Marko Puschner iz Točke osveščanja o varni rabi interneta Safe.si in strokovnjaki iz Centra pomoči pri prekomerni rabi interneta so spregovorili o vplivih uporabe telefonov v šolah in se strinjali, da bi morala biti uporaba telefonov v vseh slovenskih šolah urejena enotno.

Nedavno smo poročali o tem, da bi na Hrvaškem več kot 85 odstotkov osnovnošolskih učiteljev podprlo prepoved uporabe mobilnih telefonov v šolah. Poleg tega glede na raziskavo Instituta za družbene raziskave v Zagrebu prepoved podpira tudi približno polovica učencev petih razredov in tretjina učencev sedmih razredov. Nekatere hrvaške šole so uporabo mobilnih telefonov že prepovedale.

Ob objavi članka smo na našem portalu 24ur.com izvedli anketo in bralce vprašali, ali bi podprli popolno prepoved uporabe telefonov v šolah. Od skoraj 43.000 sodelujočih bi jih popolno prepoved podprlo več kot 37.000.

ANKETA: Ali bi podprli popolno prepoved uporabe telefonov v šolah?
ANKETA: Ali bi podprli popolno prepoved uporabe telefonov v šolah? FOTO: POP TV

Da otroci danes preveč časa preživijo na mobilnih in drugih napravah, pravijo v Logoutu. "To lahko škodljivo vpliva na njihovo fizično zdravje, čustveno in socialno dobrobit ter kognitivni razvoj, saj lahko vodi v pomanjkanje telesne aktivnosti, socialno izolacijo, motnje spanja ter vpliva na koncentracijo, sposobnost učenja in večanje možnosti za posamezne duševne probleme in motnje," pojasnjujejo. 

Že v prostem času veliko otrok prekomerno uporablja telefone in druge naprave, številni pa telefone nosijo tudi v šolo. Predvsem v srednjih šolah skoraj ni najstnika brez telefona. "Zdi se, da tega pač več ne moremo preprečiti. Moramo jih samo naučiti in opozarjati, kaj je varna uporaba, saj v bistvu druge moči učitelj nima. Tako so nekateri učitelji z novodobno tehniko začeli sodelovati, se pravi preko aplikacij pripravljajo kvize ali drugo učno gradivo vključujejo v poučevanje preko telefona. S tem jih nekako spodbujajo k temu, da telefon uporabljajo funkcionalno, kar je za občasno rabo dobrodošlo," pravi zakonski in družinski terapevt Andrej Omulec.

Kljub temu je Omulec prepričan, da telefon, čeprav je v torbi, moti koncentracijo. "Še posebej v primeru, če je otrok, mladostnik vključen v določene 'pogovorne' skupine z ostalimi sovrstniki, saj vedno malo razmišlja, če kaj zamuja, kaj se tam dogaja. Aplikacije so narejene tako, da enostavno ne moremo stran," pravi. 

Podobno tudi Marko Puschner iz Točke osveščanja o varni rabi interneta Safe.si razlaga, da so družbena omrežja, pa tudi nekatere druge aplikacije, namenoma zasnovane tako, da vzbujajo pozornost in pri uporabnikih ustvarjajo željo po uporabi. "Namensko imajo vključene elemente, ki povzročajo zasvojenost," pravi in podobno kot Omulec razlaga, da se pogosto pojavlja problem t. i. strahu pred zamujanjem (FOMO), ko mladi stalno pogledujejo na telefon v strahu, da bodo zamudili kakšno sporočilo ali objavo. "To ima močan negativen vpliv na koncentracijo. Zato imamo danes kopico najstnikov, ki niso zmožni 30 minut zdržema skoncentrirano slediti pouku, brati knjigo ipd.," pravi.

Uporaba telefonov v šolah
Uporaba telefonov v šolah FOTO: Shutterstock

Da uporaba telefonov vpliva na kakovost izobraževanja, poudarjajo tudi v Logoutu. V raziskavi iz leta 2017, izvedeni med študenti v Chicagu, so opazili znatne učinke prisotnosti mobilnih naprav med učenjem in opravljanjem izpitov. Ugotovili so, da je zgolj prisotnost mobilne naprave v zornem polju udeležencev med izpitom imela močan vpliv na njihov delovni spomin in fluidno inteligenco, navaja Logout.

"Konkretno, udeleženci, ki so imeli mobilno napravo na mizi ali v žepu med izvajanjem testov, so dosegli le polovično vrednost delovnega spomina v primerjavi s tistimi, ki so svojo mobilno napravo hranili v drugem prostoru. Podobno se je fluidna inteligenca študentov, ki so izpite opravljali v prisotnosti mobilnih naprav (na mizi), prepolovila v primerjavi s tistimi, katerih mobilne naprave niso bile prisotne v njihovem neposrednem okolju, ampak so bile v drugem prostoru," povzemajo raziskavo. 

Kot pravijo, te ugotovitve kažejo na pomembnost odstranitve motečih dejavnikov, kot so mobilne naprave, med študijskim delom za ohranitev kognitivnih zmogljivosti in učinkovitosti učenja. "Otroci in mladostniki, ki so v primerjavi s študenti še toliko bolj nagnjeni k hitrejši kognitivni razdrobljenosti ter večji občutljivosti na dražljaje, so še bolj ranljivi za moteče učinke prisotnosti mobilnih naprav. Tako ne vidimo smiselnosti in dovolj velikega učinka na rabo med poukom, kot pa le ta prinaša negativnih vplivov nanje," pravijo. 

Drug problematični vidik uporabe telefonov v šolah pa je po Puschnerjevem mnenju pojav različnih oblik spletnega nasilja, predvsem nad učitelji, pa tudi nad sošolci. S telefoni učenci ali dijaki lahko na skrivaj posnamejo dogajanje v razredu in potem posnetke delijo z drugimi preko različnih aplikacij, v skupinah in preko družbenih omrežij. "Čeprav so snemanje in fotografiranje ter deljenje oz. javno objavljanje brez dovoljenja zakonsko prepovedani (razen v določenih izjemah), se mladostniki tega običajno ne zavedajo ali pa to zavestno kršijo, saj so prepričani, da se jim ne more nič zgoditi," pravi Puschner. 

Slabše navezovanje stikov, negativne so lahko tudi posledice snemanja

"Za določene starostne skupine, zlasti otroke v osnovni šoli, je nujno razmisliti o popolni omejitvi uporabe mobilnih naprav," pravijo v Logoutu. Opazovanja v praksi nakazujejo, da med odmori mladi in otroci vse manj vzpostavljajo fizične družabne stike, kar lahko vpliva na njihovo socialno razvojno dinamiko, pojasnjujejo. 

Poleg tega se pogosto zgodi, da se pri aktivnostih na prostem več fantov ali deklet ukvarja z uporabo mobilnih naprav, kar lahko pripelje do zmanjšane komunikacije in interakcije z neposredno prisotnimi vrstniki ter s tem zmanjšanja spretnosti v navezovanju socialnih stikov, še dodajajo. Tudi Omulec meni, da bi morala biti uporaba omejena, ko je čas za druženje in stik z vrstniki. "Ljudje smo bitja odnosa, kar pa nam te tehnologije izpodrivajo in čedalje bolj ostajamo sami, sploh pa še otroci, ki hrepenijo po stiku in pripadnosti," je razložil. 

Otroci na telefonih
Otroci na telefonih FOTO: Shutterstock

"Snemanje in slikanje sta še dodatno breme za otroka, saj nekdo nekoga posname v neki neprijetni situaciji in potem ta otrok postane sramotilni steber celotne šole," dodaja Omulec. Tudi v Logoutu pravijo, da lahko fotografiranje in snemanje prispevata k širjenju nasilnih vsebin po družbenih omrežjih in spletu, ki lahko izven šolskega okolja še naprej vplivajo na otroka. 

"V šolah je pomembno, da učitelji in svetovalni delavci govorijo o vrednosti telesa, saj najstniki zaradi vseh mogočih aplikacij spreminjajo svoj videz, ko objavljajo svoje slike. Posledica tega je ideja o popolnem videzu, kar pa pelje v nesamozavest. Prav tako je treba govoriti, da se zavoljo ljubezni in pripadnosti ne slikajo goli in ne pošiljajo slik nikomur. V primeru, da te fotografije pridejo v neko širše okolje, lahko pride do resnih posledic," še pravi Omulec. 

"Upoštevati moramo tudi dejstvo, da mladostniki zelo intenzivno uporabljajo naprave z zasloni izven šolskega časa oz. v prostem času, zato je smiselno, da jim vsaj v času pouka zagotovimo čas brez naprav z zasloni," je še pripomnil Puschner. 

Bi morala biti uporaba mobilnih telefonov v šolah urejena na ravni države?

"Uporaba mobilnih telefon v šolah bi morala biti urejena na ravni države, saj imamo tako različna pravila po različnih šolah," je prepričan Puschner. Kot pravi, je v večini šol uporaba telefonov prepovedana, vendar posamezne šole popustijo pritiskom staršev in dovolijo uporabo telefonov. "Na srednjih šolah pa so običajno pravila bolj sproščena in dijaki lahko na marsikateri šoli telefone uporabljajo tudi med poukom," je povedal. 

Tudi v Logoutu se jim zdi, strokovno gledano, smiselno, da bi se zadevo urejalo enotno na širši ravni. "Enotna regulacija bi omogočila doslednost in konsistentnost pri obravnavi uporabe mobilnih naprav v šolskem okolju ter zagotovila, da se upoštevajo najnovejše raziskave in smernice s področja vzgoje, psihologije in pedagogike. Prav tako bi lahko enotna regulacija pomagala preprečiti morebitne neenakosti med šolami in poskrbela za boljše usklajevanje med izobraževalnimi ustanovami, obšolskimi dejavnostmi ipd.," menijo. 

Enotna ureditev se zdi vsekakor smiselna tudi Omulcu. "V osnovi šoli ga vsekakor ne potrebujejo, razen če je telefon namenjen za koristi logistike, vsekakor pa ne kot pametni telefon. Pomembno je, da se odrasli dogovorimo, kaj je prav in kaj ne, otroci pa so tisti, ki temu sledjo," pravi. 

Ministrstvo: Osnovne šole imajo avtonomnost, da odločajo o prepovedi ali omejitvi

Na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje ne načrtujejo zakonskih sprememb, s katerimi bi na nacionalni ravni prepovedali uporabo mobilnih telefonov. "Osnovne šole imajo avtonomnost, da lahko z internimi akti (pravila šolskega reda) individualno prepovejo ali omejijo uporabo mobilnih telefonov," pravijo in dodajajo, da sicer ne zaznavajo, da bi ravnatelji, oziroma ostali strokovni delavci pozivali k spremembi zakonodaje v tej smeri.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (178)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

son?ek11
17. 10. 2023 09.26
Otroci morajo imeti nad sabo avtoriteto, ki jih vzgaja , usmerja in postavlja meje! Otrok sam se ne more vzgajati in si postavljali meje!! Zato je razlika med učiteljem, kot odraslo osebo in otrokom!!
09ZarMan10
17. 10. 2023 09.13
+3
...sem med najbolj gorečimi podporniki omejitev uporabe telefona, še posebej v šolah in pri mladostnikih!!!!
glass roof
16. 10. 2023 21.26
+2
Pa kakšna je to šola, če je pa vsak na telefonu?
Litlmen
16. 10. 2023 17.48
+4
Starši naj ukrepajo ne učitelji.svojo nemoč prepuščajo drugim.
09ZarMan10
17. 10. 2023 09.14
+2
To je dejstvo, najprej smo tu starši, vendar se je zadeva že toliko "razpasla", da se mora sistemsko urediti...
bazilika555
16. 10. 2023 16.05
+5
Nujno. Dobijo ga le, če potrebujejeo kaj za pouk. Amen. Po moje, bi bili starši veseli.
PREDSIGNAL69
16. 10. 2023 12.36
+11
Sem za prepoved.
son?ek11
16. 10. 2023 12.25
+9
Predvsem pa bi morali vrniti pravice v zvezi z vzgojo otrok in prepovedati take neumnosti, kot je vijačenje odvetnikov v šole. Če se smrklji pri telovadbi zlomi noht, starši grozijo s tožbami in s tem škodijo samo svojemu otroku!
son?ek11
16. 10. 2023 12.21
+9
Da, absolutno!! Ne vem sicer ali med poukom uporabljajo mobi, no med telovadbo jih pa vidim, da tečejo z mobitelom, ki ga zvesto uporabljajo!! In žalostno, da marsikateri otrok sploh ne zna teči!! 15 letnik hodi sključen in mu raste trebuh. Žalostno!!
O.F.
16. 10. 2023 11.39
+1
Po eni strani bi prepovedali, po drugi strani pa dobivajo učenci naloge katere morajo narediti na tablici. Naj raje začnejo izobraževanja v šoli kako ta sodobna tehnologija poneumlja ljudi in jim krade čas, ter kako naj se jo naučijo uporabljat izključno za opravilne potrebe.
Darko32
16. 10. 2023 13.46
+5
To, kar ti praviš se resno postavlja vprašanje stroke v šolah. NAmreč po eni strani bi šli na digitalizacijo in po drugi strani pa bi ukinjali in omejevali. Tukaj pravim, da bi morali spremniti izobraževalni program na tej točki, da se enostavno odvadi oseba od stalne prisotnosti nekih naprav. Primer program za odvisnost od intrneta. Zato pa je drugi problem in to je, da je kader, kateri sedaj poučiuje v bistvu povozil čas. Videli smo v času korone, da so morali biti starši mehaniki doma da so lahko otroci se povezovali z šolskimi digitalnimi učinicami. Zato pravim, da je ptorebno pravilno poučevati otroke. Na nivoju politike pa sprejeti zakonodajo, katera prepoveduje skelapnje naročniških razmerij za osebe mlajše od 18 let. Kateri operater bo sklepal takšne pogodbe se mu odvzame dovoljenej za delovanje.
jafalical
16. 10. 2023 11.16
+6
Absolutno DA,"prepovedat"! Prepovedat oz. usmeriti na tisto kar je lahko korist osebnega razvoja. Ne morejo pa to samo v soli "prepovedat", bo treba najprej in prvo doma se ozret med sabo in svoje otroke ,videti kaksne odvisnike imamo, smo jim sami dovolili. Razumem, da ima otrok (po 13,14tem letu) telefon za nujno, se javi kje je,ko jih nekateri starsi pustijo ven, se javi za prevoz, sporoci kje je, kam gre, s kom je ter ce ga potrebuje morda za solske obevznosti. Ne pa da mu dovolijo skrolat cele dneve, postane asocialen, apaticen, brez empatije, odvisen, ko si razlaga da se vse vrti okrog njega in nekaterim starsem, se kako odgovarja, da imajo mir pred otrokom, ki je morda zvedav, aktiven, razigran,...Pricakujejo da bo red pri njihovih maldostnikih naredila sola.Ce doma ni reda, discipline, pogovara, dolznosti, aktivnosti, se otrok, ki ga kaj tare,tolazi ure in ure z racunalnikom.Ko preide v puberteto, srednjo solo je lahko se kako pogubno za otroka, ki mu je bilo kar vse dovoljeno,brez mej, brez da bi se zavedali, sebi priznali da kot stars si edini v tem zacetnem otrokovem, mladostnikovem razvoju za vzgled.
niktalop
16. 10. 2023 10.58
+9
Če bi telefone v šolah prepovedali pred dvemi leti bi bilo prepozno.
Apostol1
16. 10. 2023 10.58
+2
Problem je v tem , ker to ni več telefon , pač pa žepni računalnik enakovreden vsakemu stacionarnemu računalniku ali notesniku . Telefon , kot je bil včasih , nič narobe , žepni računalnik pač ni za v šolo.
vvvilice
16. 10. 2023 10.34
+6
mobitel ima določene prednosti, starči vedo kje so otroci, lahko pokličejo, se dogovorijo, ... vendar vse to izved časa pouka. celo najbolje izven šolskih prostorov. med poukom in med pavzami nimajo kaj uporabljati mobitela. kako rešiti? zakleniti jih v omarico? vsekakor jih ne smejo imeti pri sebi.
orhideja79
16. 10. 2023 11.37
-8
Se pravi učitelji, ga imajo lahko pri sebi in se pogovarjajo med poukom in med pavzami. Učenci pa nimajo ne ene, ne druge pravice. In to, se vam zdi smiselno? Zakaj ima učitelj več pravic kot učenec? Aja, učitelj je več vreden, bolj pomemben, bolj pameten,...kot učenec.
Težeklojz
16. 10. 2023 12.13
+6
79...daješ v isti koš učitelje ter učence...zakaj imam občtek, da si produkt premisivne vzgoje? Lahko so kolegi, se razumejo/spoštujejo...nikakor pa niso enakovredni! Ve se zakaj je v šoli učitelj ter zakaj učenec/učnka. Je pa res, da učitelji zgubljajo na avtoriteti...tudi zaradi tebi podobnih.
orhideja79
16. 10. 2023 12.36
-2
Težeklojz: permisivna vzgoja se reče, drugače. Ne nisem produkt take vzgoje. Nisi odgovoril na vprašanje, zakaj ima učitelj več pravic kot učenec?
PREDSIGNAL69
16. 10. 2023 12.37
+1
orhideja79
16. 10. 2023 12.40
+1
Aja moramo imet enega šefa, eno avtoriteto, nad sabo, ki mi bo govorila, kaj lahko in kaj ne. Tako kot šef v službi, a ne? Že v osnovni šoli učite, da moramo vedno imeti nekoga nad sabo, ki nam bo govoril, kaj lahko in kaj ne smemo.
Težeklojz
16. 10. 2023 16.14
+5
Glede na rezultate obnašanja otrok dandanes je primitivna vzgoja! Učitelj je do svojega staža prehodil določeno pot, otrok po tej ali drugačni poti šele stopica. Tukaj je še odgovornost, ki jo ima učitelj bistveno več na ramenih kot otrok. Navsezadnje učitelj odgovarja za njih, ko so v šoli. Ko pa bo otrok odgovoren za učitelja, pa naj le ima pravice, katere potrebuje za red ter nemoteno izvajanje pouka. Zato.
orhideja79
17. 10. 2023 08.02
+1
Hvala za kompliment (žaljivko). Sedaj vidim, s kom imam opravka. Pustimo to. Kakšno odgovornost pa ima učitelj do otrok? Še nikoli nisem bil priča ali videl, da bi učitelj odgovarjal, za karkoli, v zvezi z učenjem otrok. Starši odgovarjajo za svoje otroke, ne učitelj. (dokler je otrok mladoleten starši ali skrbniki, odgovarjajo za svojega otroka). Ko otrok kaj ne zna, kdo je kriv? Ko učitelj ne razloži snovi tako, da jo vsi razumejo, kdo je kriv? Ko se otrok v šoli poškoduje, kdo je kriv? Nobene odgovornosti nimajo (mogoče malo, če sem iskren). Razložijo snov enkrat, največkrat dvakrat in to je to. Njim je bistvo izpolniti učni načrt, ki so ga dobili, na začetku šolskega leta. To je njihov edini cilj. Ne mi govorit, da se jim gre, za izobrazbo otrok, ker se jim ne.
Letnik 1964
16. 10. 2023 10.11
+12
kaj se ima o tem sploh za razpravljati, še v večini podjetij zahtevajo neuporabo med delovnim procesom
geemale
16. 10. 2023 10.24
-12
... to je nezakonito, tak delodajalec je zrel za inšpekcijo
Uporabnik1539232
16. 10. 2023 10.37
+4
V mojem podjetju bo obveljala moja odločitev o uporabi telefona. Ti si pa ustanovi svoje, pa odločaj po svoje.
16. 10. 2023 10.05
-2
obstajajo blokerji ali motilci signala, a ne!
Roadkill
16. 10. 2023 10.08
+2
preveč napredno za boomerje😁. je treba telefon fizično zaprt v omaro
Roadkill
16. 10. 2023 10.04
+7
Kaj pa starši? je kateri že samoiniciativno kaj ukrenil v zvezi s tem?
bazilika555
16. 10. 2023 16.12
V šoli naj ukrepa šola. To bi morali dopuščati, oziroma želeti starši!
Roadkill
16. 10. 2023 09.27
+4
Se mi zdi da je tole buljenje v telefone generacijska zadeva ki ne bo trajala.Stvar trenutne tehnologije
Roadkill
16. 10. 2023 09.28
+5
v prvih desetletjih 21 stoletja so ljudje bulili v telefone
Rock8
16. 10. 2023 08.52
+14
Vse je jasno!naj jih že prepovejo!to je že vsesplošna epidemija.zjutraj ga oddaš,ko greš domov,ga dobiš.enostavno!
orhideja79
16. 10. 2023 09.08
-5
Če ista pravila veljajo tudi za profesorje
KennyJR
16. 10. 2023 08.49
-11
To je tako neumno, kot da bi izključno veganom dal v glasovanje ali naj se prepovejo izdelki živalskega izvora. Kaj folk, ki ne hodi v šole sploh ve o uporabi telefona v šolah? Vsi podpirajo prepoved, češ: "Mi jih tudi nismo imeli, pa nam je šlo super!" medtem ko klikajo anketo na telefonu med delovnim časom. Bravo res :D
yanay
16. 10. 2023 08.45
+8
V sobotnem Dnevnikovem Objektivu si preberite intervju novinarja Gašperja Stražišarja z Anne Mangen, ki je strokovnjakinja za bralne navade ljudi. Napisal bom samo še to, kar je bilo v intervjuju med drugim izpostavljeno. "Ključni izsledki njenih raziskav kažejo predvsem na to, da tisti, ki berejo na papirju, besedila razumejo bistveno bolje, kot tisti, ki berejo na ekranu."
orhideja79
16. 10. 2023 08.48
-9
Zakaj bi moral brat, če lahko poslušam isto, kot je zapisano v knjigi.
yanay
16. 10. 2023 08.51
+0
Polemika je nesmiselna, saj vsak počne, kar mu paše.
orhideja79
16. 10. 2023 09.01
-2
yanay: na drugačen način dosežem isti ali še boljši rezultat. Končno si povedal nekaj pametnega, naj vsak počne to kar mu paše.
bimmbolina
16. 10. 2023 09.41
+6
Ker branje in poslušanje niti pod razno nista primerljiva.
orhideja79
16. 10. 2023 09.53
+0
bimmbolina: za mene je poslušanje veliko bolj učinkovito kot branje. Ni to za vsakega, ampak za vsako stvar obstaja alternativa. Na koncu bova oba prišla na cilj. To je bistvo, ne pa, na kakšen način.
bimmbolina
16. 10. 2023 10.01
+2
Orhideja, ja mogoče je zate bolj učinkovito poslušanje, zame pač ne. In tudi opažam pri mojih otrocih, da pri samem poslušanju niti niso preveč pozorni. Tudi ko le potihem berejo ne. Govorim za učenje, ne zgolj branje knjig.
orhideja79
16. 10. 2023 10.09
+0
bimmbolina: ste probali kdaj glasno učenje? Na glas prebereš, tako da tudi sam sebe slišiš in potem tudi odgovoriš oziroma se na glas učiš. Samo ena od alternativ, da ne bo pomote
bimmbolina
16. 10. 2023 10.29
+1
Ja, orhideja. To prakticirajo. Oziroma, prebere snov in potem sam sebe izpraša o prebranem. To ali pa delanje zapiskov. Vsak si pač najde svoj sistem. Zagovarjam, da vsak zase najde način, kako mu ustreza in da bo efektivno. Je res, da se morajo najprej sami naučit se učit, potem bo pa vse skupaj steklo.
bazilika555
16. 10. 2023 16.13
Aja? 10-letniki na primer, tudi? Halo? Še nimaš otrok?