Slovenija

AI: Paralizatorji so sporni

Ljubljana, 31. 05. 2007 12.36 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Izteka se poskusno obdobje za uporabo električnega paralizatorja pri nas. Specialna enota GPU ga doslej še ni uporabila.

Paralizator, ki se mu izteka poskusna doba - ga bodo uporabljali?
Paralizator, ki se mu izteka poskusna doba - ga bodo uporabljali? FOTO: POP TV

Nevladna organizacija za človekove pravice Amnesty International (AI) Slovenije ob izteku enoletnega poskusnega obdobja za uporabo električnega paralizatorja teaser X26 v Specialni enoti Generalne policijske uprave opozarja na spornost tega orožja. Dokončna uvedba paralizatorja s podzakonskim predpisom pod kategorijo "drugih sredstev za pasivizacijo" nezakonita in sporna, saj so pogoji za uporabo drugih sredstev za pasivizacijo neustrezno nizki, menijo v AI Slovenije.

Specialci paralizatorja še niso uporabili

Tiskovna predstavnica Generalne policijske uprave Nuška Tavčar je za 24ur.com povedala, da je o ugibanjih o uporabi paralizatorja še prezgodaj govoriti, saj se opolnoči izteče poskusni rok. Nato se bo sestala pristojna komisija, ki ima mesec dni časa za pripravo poročila. Kot nam je povedala Tavčarjeva, pripadniki specialne enote doslej paralizatorja še niso uporabili. Po podrobni analizi tudi tujih izkušenj pa bo komisija pripravila poročilo, na osnovi katerega bodo odločali ali ga bodo ali ne uporabljali še naprej.

AI opozarja na neskladja v zakonodaji

Amnesty International je temu nasprotovala in je še pred začetkom poskusnega obdobja navedla podatke iz ZDA in Kanade, po katerih se je število smrtnih žrtev, povezanih z uporabo paralizatorja, povzpelo na 152, pri čemer je bil v 23 primerih paralizator naveden kot eden izmed vzrokov za smrt. V sedmih primerih je bil paralizator naveden celo kot primarni vzrok smrti v obdukcijskem poročilu.

Amnesty International sicer opozarja na neskladja glede ureditve v slovenskem pravnem redu, saj bi bilo za zakonito uvedbo paralizatorja po njihovem mnenju potrebno spremeniti zakon o policiji.

Poudarjajo, da gre za orožje, ki v telo spusti električni tok z napetostjo 50.000 voltov, kar povzroči sesutje centralnega živčnega sistema. Tovrstno delovanje pa je sporno iz številnih vidikov človekovih pravic. Smrtno nevaren je za rizične skupine, kot so npr. srčni bolniki s spodbujevalcem.

Specialna enota Generalne policijske uprave, ki opravlja najbolj nevarne in tvegane naloge in ki sodeluje pri prijetju storilcev hujših kaznivih dejanj, je 1. junija lani začela enoletno poskusno obdobje za uporabo električnega paralizatorja znamke taser X26.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

KOMENTARJI (12)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

User2757
31. 05. 2007 18.52
Igor, napetost povzroči to da ti grejo lasje pokonci, itd. Ampak dokler ne steče tok, so naboji v mirovanju, in dokler mirujejo, ne povzročajo težav. Velja pa fizikalna formula U je enako I krat R, kjer je U napetost, I tok, R pa upornost. Torej, elektroda z visoko upornostjo ob enaki napetosti spušča skozi sebe nižji tok kot elektroda z nizko upornostjo. Seveda če ima oseba srčni spodbujevalnik ali kaj, je že minimalen tok dovolj za resno nevarnost.
User261855
31. 05. 2007 18.44
Se popolnoma strinjam s tabo biofrutek. Vsak bo sam izbral, ali ga želi preiskusiti ali ne.
User106144
31. 05. 2007 18.25
igor.gojcic...napisal si ogromno povedal pa popolnoma nič. Opažam da o elektriki nimaš pojma kaj šele o paralizatorjih. Tisti ki tako vneto zagovarjate bolnike s spodbujevalniki...ne smemo pozabt da se bo s tem onesposobilo samo in izključno tiste ki se ne bodo ravnali po navodilih policistov ter ki bodo na veliko kršili zakon. Če pa izzivaš...jah...popolnoma tvoj problem.
User261855
31. 05. 2007 18.12
nekdo... Policaji so že sedaj oboroženi s strelnim orožjem, pa ne grozijo vsem vpovprek. Kot si tudi sam ugotovil, da se da s fizično silo narediti dovolj škode, bi po tem takšnem policisti morali imeti zveane roke in noge, saj kot ti razagaš zadevo, policisti izvajajo samo teror. Temu pa na srečo NI tako. Mislim da glede na to da so storilci zmeraj bolj oboroženi in nasilni, policisti potrebujejo primerna sredstva za boj proti njim. Mislim da se nikakor ne rabimo bati zlorabe, kot sem že zgoraj opisal, bi lahko zlorabljali veliko sredstev, pa na srečo temu ni tako. Sam nimam slabih izkušenj in dokler bo tako bom zagovarjal delo pilicije. Že tako so kriminalci zelo "močni" če ne bo policija primerno opremljena za boj z njim, pa nam res grozi, da bomo deležni sile, s strani kriminalcev, da ne bo pomote.
Ramzess
31. 05. 2007 18.03
Vegos, morda, ampak v čem je sploh razlika. Če je to tako, zakaj ne pišejo (tudi) amperov, namesto da skrivajo moč paralizatorja za visoko številko voltov, to ne služi ničemur, razen malipuliranju z resnično močjo, ker ne veš koliko amperov si v resnici dobil v tazadnjo. Ali amperov, ki ustrezajo 50000 voltom ali pol manj. Kar se mene tiče bi za take vrste 'orožja' bila bolj primernejša kakšna bolj ustrezna merska enota moči izstrelka, zaradi lažjega obvladovanja in odmerjanja moči, pri čemer bi se izzognili manipuliranju z močjo. Škoda bi žrtev bi la manjša ali nikakršna, izognili bi enkratnemu predoziranju, pa še vedel bi lahko koliko si dejansko dobil v tazadnjo, ne da bi pri tem moral razmišljati posledicah morebitnega predoziranja moči, ki ti ga lahko sedaj zatajijo. Ker osebno ne poznam 'orožja', ta odstavek podajam teoretično. Sicer pa, tudi zaradi statične elektrike lahko umreš, ali bolje zaradi posledic, še bencinske črpalke so znale zaradi nje leteti v zrak, ker se je vžgalo gorivo pri natakanju v rezervoar vozila. Nevem pa kako se počutijo ljudje s srčnim spodbujevalnikom in polžjim vsadkom, ko se preoblačijo in se pojavi statična elektrika, ne poznam kakšnih takšnih primerov. Je pa vseeno ne gre podcenjevati, elektrika je elektrika.
User108308
31. 05. 2007 17.17
cordoba1995 ja tudi s fizično silo se da naredit veliko škode samo če se bo to vpeljalo v policijo bo potem čez kako leto dve že vsak policajček nosu s sabo to napravico in bo vsakemu z njo grozil zato ker pač vemo da policija nima več nobene avtoritet in popolnoma vse rešujejo s silo eni pa so primitivni in napadalni (sicer verbalno) še takrat ko izvajajo samo kontrolo prometa
User2757
31. 05. 2007 16.40
Volti ne ubijajo. Ubijajo amperi. Drugače bi človek lahko umrl že zaradi statične elektike.
User261821
31. 05. 2007 15.35
Električni paralizator je še vedno bolj human od strelnega orožja in tudi posledice uporabe so v primerjavi s strelnim orožjem zanemarljive. Kar se pa tiče zdravstvenega stanja "žrtve", pa tudi pri uporabi udarca (fizične sile) lahko nastanjeo hujše posledice, če bi prišel prevelik pritisk na srce nekega srčnega bolnika. Potem takem se zoper določene osebe ne bi smelo uporabiti skoraj nobeno sredstvo. Teh 5000 v je precej manj škodljivih od tistih 220 v iz vtičnice, je razlika v amperih ogormna in s tem tudi posledice na ljudeh.
User108308
31. 05. 2007 15.34
igor.gojcic popolnoa se strinjam!in resnično ta stvar ni nevarna samo za srčne bolnike s spodbujevalcem nevarna je že za povsem zdravega človeka kdo pa lahko trdi da vsako človeško živčevje in srce prenese tak šok. poleg tega pa je tukaj tudi strah pred tem da se bo stvar začela množično uporabljat.
Ramzess
31. 05. 2007 14.48
Predal, že že, je pa tudi vprašanje zdravstveno stanje žrtve, ki ga uporabnik paralizatorja ne pozna. Če je žrtev zdrava, govorimo v okviru obtoječih življenjski okoliščin, bi morala udar brez težav prenesti, če pa ni zdrava, ali ima nezdravljene ali slabo ozdravljene poškodbe iz preteklosti na vitalnih organih, še posebej na živčnem sistemu, potem so posledice seveda lahko neprijetne ali celo usodne. Posledice uporabe paralizatorja so prevečkrat povezane s tem, zato je tako pomemben izkaz zdravstvenega stanja žrtve, če naprimer pride do sodnega spora. Uporabnik pač ne more prevzeti odgovornosti za slabo, včasih prav obupno zdravstveno stanje žrtve, marne ne. 50000 voltov je ogromno v premirjavi z 220 voltno vtičnico, ki lahko človeka, ne le onesposobi in vrže po tleh, celo s tega sveta ga lahko vrže. Zato ni čudno, da se mnogim zdi uporaba tega paralizatorja sporna, saj 50000 voltov občutno preveč, pravi čudež je potem če kdo to preživi brez posledic. Kot če prijel za visoko napetostni vod, kar tudi nekateri preživijo. Verjamem da bi šlo dobro tudi pri manjši moči, saj človek vendar ni kiklop. Je slika paralizatorja zgoraj prava? Če je, ima za moj okus primitiven izgled, kaj bolj sodobnega in priročnega bi pa že lahko izdelali. Ta oblika je še otroško igračo neokusna, malo več izvirnosti in domišljije ne škodi, sicer bodo tudi lasersko in pulzno orožje v podobnem neokusnem stilu. Filmska industrija bi lahko bila za vzgled, vsaj za obliko, če še ne za izvedbo.
User108437
31. 05. 2007 13.48
Problem teh paralizatorjev je samo v uporabniku. Ker kao niso smrtno nevarni, se jih veliko raje sprozi (uporabi) kot pa kaksen ACP.
User204397
31. 05. 2007 13.40
Aha, kok ste vsi brihtni. Nagradno vprašanje za pametnjakoviče iz AI. Kaj je bolje imeti v telesu 50000 voltov z X-26 ali 45 ACP? To ni lizika, to je sredstvo skrajne obrambe. Izberte si eno.