Slovenija

Mož, ki je preživel dve taborišči: 'Pri življenju me je ohranjalo upanje, da bom enkrat spet doma'

Kranj, 13. 05. 2015 07.12 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Urša Zupan
Komentarji
94

Borisa Uzarja so med drugo svetovno vojno dvakrat ujeli in odpeljali v dve taborišči. Spominja se uši in stenic, ki so v Gonarsu lezle po njem, in hude lakote, ki ga je pestila. Da je dobil pol žemlje, je na pokopališče nosil krste z otroki. V Dachauu pa so ga povsem ponižali. Delal je po 12 ur, 14 dni v kosu. "Takrat smo razmišljali samo o tem, kako ostati živi," pravi.

"Nekdo ali nekaj me je moralo varovati, da sem se vedno vrnil domov," pravi 89-letni Boris Uzar, ki so ga med drugo svetovno vojno kar dvakrat ujeli in odpeljali v dve taborišči – italijanski Gonars in nemški Dachau.

Rodil se je 11. marca 1926 v Sebenjah pri Tržiču. Imel je šest bratov in sester, njegov oče je bil komunist. Ko so Nemci, ki so leta 1941 okupirali našo državo, prišli po njegovega očeta, je ta pred njimi pobegnil v gozd. Takrat 15-letni Boris in njegov brat Viktor sta imela z njim tajno zvezo in sta mu teden dni nosila hrano. A zadeva se je hitro izvedela in nekdo jih je izdal. "Pome sta prišla avstrijska žandarja in me odpeljala v Podbrezje na veliko kmetijo, kjer sem najprej dobil par klofut, nato pa so me odpeljali v zapor v Begunje. Jokal sem, ko so me zaprli v klet, na slamo," pripoveduje.

Boris Uzar je med drugo svetovno vojno preživel kar dve taborišči. Pri življenju ga je ohranjalo upanje, da bo enkrat spet doma, pravi.
Boris Uzar je med drugo svetovno vojno preživel kar dve taborišči. Pri življenju ga je ohranjalo upanje, da bo enkrat spet doma, pravi. FOTO: Urša Zupan

Občudujem ga. Sploh se ne trudi brskati po spominu, stvari opisuje, kot bi se zgodile včeraj. Do potankosti se spomni datumov, krajev in imen ljudi, ki so mu tako ali drugače stopili na pot.

V Podbrezjah je bil pet tednov, nato pa so ga izpustili, ker je bil še mladoleten. Ko je prišel domov, tam ni bilo nikogar več, vsi so zbežali na Dolenjsko. Tudi on je bil doma le kratek čas, saj mu je takratni župan grozil s ponovno aretacijo. Pobegnil je v Ljubljano, v znano Cukrarno, kjer je že bil njegov brat Stanko. Rdeči križ ga je poslal na Dolenjsko, v Velike Lašče, k dvema družinama, pri katerih je opravljal težka kmečka dela.

Začetek vseh grozot: Videl je, kako so ustrelili pet Italijanov

Ko se je vrnil domov, se je Uzar zaposlil v tovarni obutve, se poročil in si ustvaril normalno življenje. Leta 1948 je šel k vojakom v Osijek, kjer je ostal pol leta. Pravi, da zaradi grozot, ki jih je prestal, kasneje ni čutil nobenih posledic, nikoli ga niso preganjale nočne more. Štirikrat se je vrnil v Dachau, zdaj pa tega ne more več zaradi bolečin v nogi. Z drugimi taboriščniki je še nekaj časa ohranjal stike, a zdaj so večinoma vsi, ki jih je poznal, že pokojni.

"Čez nekaj časa mi je brat povedal, da gre v partizane, zato sem se maja 1942 tudi sam pridružil Tomšičevi brigadi. Tam se je začela kalvarija. V Želimljah sem videl, kako so ustrelili pet Italijanov. Prvič sem videl kaj takega, veste, to ni lahko. Sleči so se morali do spodnjic, nato pa so - čeprav so jokali in prosili - vse postrelili. Zraven je bilo neko brezno in vseh pet so zmetali notri. Naslednji dan pa smo šli skozi vas in nam neka ženska pove, da je videla dva Italijana, ki sta šla mimo, oblečena samo v spodnjice. Očitno nista umrla, čeprav sta bila ustreljena," pripoveduje in za trenutek se mu na obrazu nariše nasmeh.

Istega leta je Uzarja ujela 'bela garda'. "S prijateljem Dušanom sva več dni bežala pred njimi, bilo jih je kot listja in trave. Sestradana sva prišla do neke hiše, da bi prosila za hrano, ko so planili na naju in naju pretepli. Zaprli so naju v sosednjo hišo in zvezali z vrvjo za konje," pove in odkima, kot da ne more verjeti svojim lastnim besedam. Poslali so ju v zapor v Velike Lašče, kjer so jima po srečnem naključju prizanesli, po treh tednih na sodišče v Ljubljano, ki ju je oprostilo, ker sta bila še mladoletna, od tam naprej pa v taborišče Gonars. Uzar je namesto imena dobil zaporniško številko 11510.

Gonars: Da je dobil pol žemlje, je na pokopališče nosil krste z otroki

"Bila je jesen in strašansko je bilo mraz. V taborišču so nas razdelili v šotore, v katerih smo spali drug zraven drugega, natlačeni kakor vžigalice. Nekdo je v šotoru ležal mrtev en dan, pa tega nismo povedali, da smo še zanj dobili kos kruha, ker smo bili tako lačni. Ne morete si predstavljati, to je bila tako huda lakota, da se je dogajalo tudi to, da je mama pojedla kruh, otrokom pa ga ni dala. Ko je bila na Rabu huda povodenj, so k nam pripeljali še ženske in otroke od tam. Veliko otrok, ki so pomrli od lakote, sem znosil na pokopališče. Če si nosil tiste njihove male trugice, si dobil pol žemlje," pove.

V taborišču Gonars je Uzar dobil zaporniško številko 11510.
V taborišču Gonars je Uzar dobil zaporniško številko 11510. FOTO: POP TV

Ko so jih čez nekaj časa preselili v taborišče Renicci v bližini Arezza, je bilo malo bolje. "V dveh sektorjih nas je bilo okoli 15.000, spomnim se uši in stenic, ki so kar mrgolele po naših oblačilih," mi pripoveduje in pokaže za rob rokava svoje srajce: "Tukaj zadaj jih je bilo ogromno!" zamahne z roko. Nekdo v taborišču mu je povedal, da je tam tudi njegov oče in dobil je dovoljenje, da ga vidi.

Kmalu zatem, ob kapitulaciji Italije, je nastala prava zmeda, vsi so bežali pred Nemci in z očetom sta se spet ločila. Uzar se je vrnil na Dolenjsko in znova odšel v partizane. Po nemški ofenzivi konec leta 1943 so ga ujeli Nemci in odpeljali v zapore - najprej v Sušak, nato v Trst in nazadnje v Zeleno jamo, od tam pa s transportom v taborišče Dachau.

Dachau: Vpreženi kot konji so morali orati zemljo

Tudi takrat, se spominja Uzar, je bila zima in hud mraz. "Okoli 700 so nas iz Ljubljane peljali gor. Tam so nas najprej očistili - vrgli stran naša oblačila, nas stuširali pod stropnimi tuši, povsod ostrigli in obrili, da smo bili še bolj ponižani … En cel dan in eno noč smo bili goli v kuhinji. Dali so nam obleke in lesene cokle, leseno žlico in brisačo. To je bilo vse, kar si imel pri sebi. Nato so nas razdelili po barakah. Bil sem v baraki številka 23, dobil sem zaporniško številko 59703," pripoveduje.

Življenje v taborišču je bilo mučno, Uzar o tem, razumljivo, ne želi podrobneje govoriti, čeprav je že to, kar pove, pretresljivo. Med drugim so po par ur stali na t. i. apelplatzu - v soncu, dežju ali snegu. "Obračali smo se na komando. Zjutraj je bil apel in kdor je pršel, je prišel, kdor je bil preslaboten, da bi prišel, ali pa se je pri tem zgrudil, pa so ga vlekli naravnost v krematorij. Pa vpregli so nas, da smo orali en kos zemlje, in nas poganjali z bičem kot živali," pripoveduje.

Fotografije iz taborišča Dachau si lahko pogledate v spodnji fotogaleriji!

V Dachau je bil približno en mesec, nato so ga preselili v Allach, podružnično taborišče, kjer je delal v obratu za izdelavo motorjev BMW za letala. "Delali smo po 12 ur, 14 dni v kosu, od šestih do šestih. Toliko ur stati na mestu, samo pomislite … Bilo je naporno, a takrat smo razmišljali samo o tem, kako ostati živi."

Prav to, pravi, ga je ohranjalo pri življenju – upanje, da bo enkrat spet doma. Samo to. "Imel sem srečo, da me je med vsemi Slovenci, ki so bili tam, prepoznal Janko Dobre, prijatelj iz sosednje vasi, katerega celo družino so zaradi izdaje domačina odpeljali v taborišča. Pomagal mi je s hrano, za kar sem mu še danes hvaležen," pove.

Vsake toliko časa so slišali kakšno dobro novico, ki jim je vlila upanje, pravi, spet drugič so izvedeli, da se je zgodilo nekaj groznega. Tako se na primer spominja nekih Rusov, ki so ponoči poskusili pobegniti, a so jih stražarji ujeli in obesili. "Gledal sem to. Pri enem od njih se je strgala vrv, pa so ga vseeno ubili. Najprej zbrcali in pretepli, nato pa še obesili. Tudi Žide so pobijali, da je kri kar špricala. Res, veliko mrličev sem videl v svojem življenju."

Taborišče Dachau: Uzar je bil v baraki 23, dobil pa je zaporniško številko 59703.
Taborišče Dachau: Uzar je bil v baraki 23, dobil pa je zaporniško številko 59703. FOTO: Reuters

29. aprila 1945 ob 11.30 je bil končno svoboden

Potem se je začelo bombardiranje, ki so ga taboriščniki nemirno poslušali, in čakali, kaj bo prineslo. In res, 29. aprila 1945 so končno dočakali dan svobode. "Tistega jutra ni bilo več ne komandanta Jarolina in ne straže, osvobodili so nas ameriški vojaki. Ob pol dvanajstih so prišli. Samo stresali so nas in kdor je bil trd, mrtev, so ga dali na kup, kakor drva. To je bilo žalostno. Zunaj so bile zasipnice s pridelki in ljudje so planili po njih, kar surove so jedli, samo črtaste obleke si videl na tleh. Američani so nam dali maske, škornje in rokavice in nas z 52 kamioni odpeljali v Kamnik. Bilo je poletje, domov smo prišli čisto prašni …" še pojasni in opazim, da je utrujen od pripovedovanja.

Na vprašanje, kako se je počutil, ko so ga končno osvobodili, mi ne odgovori. Prepričana sem, da ne zato, ker se ne bi spomnil. "Amerikanci so prišli ob pol dvanajstih," ponovi in s pogledom, zamaknjenim v stran, zaključi svojo pripoved. Takrat ugotovim: dejstvo, da se do minute natančno spomni svoje odrešitve, mi o njegovih občutkih pove več, kot bi mi kadar koli lahko opisal z besedami.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (94)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

keš 0
15. 05. 2015 08.15
+1
Vojna in zločini grozno in še već. Star sem 61 let o tej vojni vem toliko koliko so me naučili v šoli zgodovina oblasti jugoslavije in zmagovalcev iz pripovedovanja ljudi kateri so doživeli grozote bogi so ampak ti ludje so zelo stari še eno desetletje in nebo žive priče.Sprava gdo se bo spravljo jast kateri se nisem še takrat rodio morda še mlajši od mene ali moji otroci. pokopljite enkrat mrtve da bojo imeli saj dostojno grobišče a tih nekaj starih koliko jih še živi naj se spravljajo in ne zastruplajte še mojih otrok in otrok mojih otrok. Hvala tistmu kateri to prebere.
ArkaMast
14. 05. 2015 07.11
RESNICA BOLI, bolečina pa pove, da je potrebno zdravljenje. ..... treba je zadevo videti in se zamisliti. Le tako se kaj naredi, da se zadeva ne ponovi.
LepistaNuda
13. 05. 2015 23.50
-1
Men se zdi, da je bil en Hitler al nekaj takega. Smo en film pogledali. Veliko vem o vojni. Vojna je huda stvar. Tam so se Nemci borili za svoje ozemlje (nekaj prirejenih citatov ljudi, ki jih zgodovina ne zanima).
JežekTekaTeka
13. 05. 2015 19.23
-7
Tudi danes ni lahko ... ko nam vladajo tako imenovani "osvoboditelji", pa to ...
repnik7
13. 05. 2015 19.44
+6
JežekTekaTeka
13. 05. 2015 18.42
-3
Bog blagoslovi ZDA, pa to ... je vse povedu ata ...
ivan.z Doba
13. 05. 2015 18.55
+7
Tvoj ata? Boris Uzar nikjer ne omenja boga. Že ve zakaj.
proletarec1
13. 05. 2015 18.31
+17
TUDI ZARADI DOMAČIH IZDAJALCEV,KATERIH POTOMCI SE DANES NAVELIKO ŠOPIRIJO PO SLOVENIJI JE V ITALIJANSKIH IN NEMŠKIH TABORIŠČIH UMRLO VELIKO SLOVENCEV. DRAGI DOMOBRANI;RESNICA JE ENA SAMA.VSE OSTALO JE LAŽ!!!!!
ivan.z Doba
13. 05. 2015 18.48
+12
Za smrt 16.000 taboriščnikov, Slovencev, so krivi TUDI domobranci!
ssecnik
17. 05. 2015 18.45
+1
Za smrt 80 000 Slovencev v WW ll so krivi TUDI komunisti.
tukson1
13. 05. 2015 17.52
+5
In politikov še vedno ni na državno proslavo. Izgon.
pihecmihec
13. 05. 2015 16.46
-12
Sam bi ukinil te muzeje v taboriščih, kjer prikazujejo kako so mučili ljudi. To je tako ponižujoče, da se povedati ne da. To si ne zasluži ne slikovnega prikaza ne muzeja. Tako grda preteklost si ne zasluži takega 'spomenika'. Krematorije pa bi porušil nemudoma.
JApajaDAja
13. 05. 2015 16.55
-6
in otroke osnovnih šol vlačijo gledat te grozote-na tv pa pokažejo joške in je film za starejše od 18 let!
repnik7
13. 05. 2015 16.56
+18
Brez zgodovine te ni, prav je da poznaš svojo zgodovino in da se od nje učiš
JApajaDAja
13. 05. 2015 18.59
-3
zgodovina se lahko prikaže in pove tudi drugače.mene je še danes groza spomina na slike v muzejih nob.pa poznam zgodovino-.zelo dobro.
ArkaMast
14. 05. 2015 07.06
RESNICA BOLI, bolečina pa pove, da je potrebno zdravljenje.
49mf5k0d
13. 05. 2015 16.39
+2
veronqa
13. 05. 2015 15.02
+16
Ve se kdo je zmagovalec 2. svetovne vojne in pika. Povojni poboji tudi nedolžnih so vsega obsojanja vredni. Bilo je izrečeno javno opravičilo svojcem žrtev. Prav je, če je to možno po 70 letih, naj se nepokopane žrtve pokopljejo v skupinske grobove. Sprava pa.... kdo se bo spravljal? To ni naša zgodba, mi se nimamo za kaj spravljati. Je pa sprava očitno nekaj kar nihče noče, ker gre le za manipulacijo, za beg v preteklost, namesto, da bi se država ukvarjala s tekočimi zadevami.
Sunshine73
13. 05. 2015 14.32
-15
Ma dej puste že to usrano zgodovino, raje se soočite s sedanjostjo in prihodnostjo ...
strel?ek
13. 05. 2015 14.53
+9
država kot človek,brez zgodovine je nič,tako "gepard"pobrskaj po svoji,mogoče boš našel kaj zanimivega?
motorka57
13. 05. 2015 15.53
+8
@gepard,si še mlad in ne veš,kaj pomeni bit lačen in temu dedku je izpoved olajšanje.Ker pa ne spoštuješ staršev,ne spoštuješ starejših in nikogar,vse tikaš,pa tud tu ne rabiš klanfat neokusne ,drži se teme,ki jjo je izpovedal taboriščnik,ki je v življenju nekaj naredu,da maš ti polno rit in da lohk kakaš !
ivan.z Doba
13. 05. 2015 14.29
+20
Zgodovinarji ocenjujejo, da je bilo v času italijanske okupacije slovenskega ozemlja v letih 1942 in 1943 interniranih 50.000 Slovencev. Umrlo je več tisoč otrok in odraslih. Točno število umrlih ni znano, zgodovinarji pa ocenjujejo, da je umrlo 4000 otrok, žensk in moških vseh starosti. Povojne politične odločitve in hladna vojna so povzročili, da snovalci fašističnih taborišč niso bili kaznovani po vzoru nürnberških procesov. V desetletjih, ki so sledila, se je izoblikovala popačena podoba fašizma. Zgodovinski spomin na internacijo pa je bil potisnjen v ozadje. Zaradi nenehnih poskusov "spreminjanja" zgodovinskih dejstev s strani simpatizerjev kolaboracije, so pričevanja še živih taboriščnikov izredno pomembna. Da se NIKOLI ne pozabi!
ivan.z Doba
13. 05. 2015 14.36
+10
Sonja Vrščaj, ki je bila med drugim zaprta tudi v Auschwitzuje povedala, da je bilo v vseh nacističnih taboriščih med drugo svetovno vojno zaprtih okoli 52.000 Slovencev, kar 12.000 pa jih je v taboriščih umrlo. "Samo v Auschwitzu je bilo 2.346 Slovencev, od tega je bilo 394 Judov – iz taborišča pa se jih je vrnilo le 25." Kot je dodala, se rado pozablja, da je bilo med taboriščniki tudi 77 Romov iz Novega mesta. "Eden od ciljev nacistov je bil ne le iztrebiti judovsko, temveč tudi romsko prebivalstvo. Od zaprtih slovenskih Romov se iz Auschwitza ni vrnil nihče. Taboriščnikom se zdi krivično, da se povsem pozablja na naše trpljenje. Pri omembah na raznih prireditvah povsem pozabljajo na nas. Zdelo bi se nam prav, da bi to popravili."
ssecnik
17. 05. 2015 18.48
-3
M_teorija
13. 05. 2015 14.17
+20
Če ne bi bilo izdajalcev nemci in italijani ne bi imeli spiskov. Italijane bi nabrcal po en mesecu. Nemci bi pa po enem letu obupal. Kar je najpomembneje pa, medvojnih žrtev bi bilo več kot pol manj. povojnega maščevanja pa sploh ne bi bilo!?
Bojan-F
13. 05. 2015 17.40
Ne Nemci in se manj Italijani niso imeli dovolj resursev za pokrivanje terena ... da o spiskih niti ne pisem.
miko11
13. 05. 2015 19.17
-2
povojne žrtve bi pa isto bile,ker tovarišem je bil cilj počistiti vs politične nasprotnike...
Mejduš
13. 05. 2015 12.36
+8
To kar novinarji pišejo se točno vidi kaj je v resnici govoril in kaj so novinarji sami še dodali.
El Koronito
13. 05. 2015 12.11
+21
Če še vedno ne razumete ... cerkev ni imela nič proti fašizmu, ki je izdatno podpiral rkc, za razliko od "komunistov", ki so jih v hipu onemogočili dostop do javnih financ in jih nagnali iz politike. Vprašte janeza ... nič ne boli bolj, kot da te hočejo izriniti od korita. Zato so kolaboriranje podpirali in hujskali ljudi proti "komunistom". Mladi in neuki so jim pač verjeli ... itak jim bo bog vse oprostil. Medtem, ko so partizani pogumno postavljali na kocko svoja življenja in imetje ter življenja svojih družin, so kolaboranti veselo izdajali, pobijali in mučili LASTEN NAROD. Svojo zvestobo so jim tudi prisegli. Teh dejstev NE MORE spremeniti nihče. Zato s posmehom prebiram bedne poskuse kolaborantskih potomcev v opravičevanju svojih sprevrženih dejanj. In dokler se izdajalci ne opravičijo za sodelovanje z okupatorjem in za izdajanje lastnega ljudstva, ste lahko prepričani, da nobene sprave ne bo. Absurd vsega pa je, da se jim dopušča postavljanje spomenikov in javno poveličevanje domobranstva. RKC še vedno podpira iste ljudi v boju proti "komunistom", ki pa s stvarnostjo nima nobene zveze. RKC si preko njih skuša utrditi položaj v družbi in kar je najvažneje - krasti naivnim verujočim ovčicam.
Mil?007
13. 05. 2015 12.15
+13
Mladi danes verjamejo v Ipad in Iphone, briga njih za RKC, KPJ, ZKS, CK ZKS, MVAC, SNVZ, OZNO, UDBO, belogardiste, domobrance, komuniste in fašiste.
JApajaDAja
13. 05. 2015 12.23
+1
googlaj: mikstone-kazalo vseh zapisov-special 1-26!
El Koronito
13. 05. 2015 12.24
+2
LegaliseFreedom@... androidi, jim pravim jaz ...
ivan.z Doba
13. 05. 2015 14.55
+7
Cerkev je podpirala tako španski in italijanski fašizem, kot tudi nacizem (Pij XII). Že pred 2.sv.vojno!
Bojan-F
13. 05. 2015 17.43
+3
Lateranski pakti iz leta 1929 in konkordat med Reichom in Sveto stolico leta 1933 pove vse ... zadnji je bil celo prva mednarodna pogodba Tretjega Reicha. Sveta stolica je celo komentirala, da tako ugodnih pogodb s "kao" demokraticnimi drzavami nebi mogla podpisati.
JApajaDAja
13. 05. 2015 11.51
+1
zakaj ljeljak na slo tv govori, da mu v slo grozijo, v ( googlaj: odd. bujica 11.5.2015) pa je bujancu zagotovil, da teh groženj v slo NI? danes v salzburgu zagovarja državne izdajalce v yu, v pon.pa z isto temo v muenchen?
RESNICA56
13. 05. 2015 11.08
+30
Spoštovani "negativni" komentatorji.......ali se kdo vpraša kako se trenutno počuti gospod Boris Uzar, ko prebira vaše plehke komentarje? Vsaka mu čast, da je preživel te vojne grozote in je človek, ki si zasluži veliko spoštovanja.....vendar mnogo ljudi danes ne ve več pomena besed: usmiljenje, prijaznost, dobronamernost, empatičnost, radodarnost, resnicoljubnost, sočutnost.....
Mil?007
13. 05. 2015 11.14
-7
Kaj pa neopredeljeni komentatorji, a so nevtralni komentarji dovoljeni. Nevtralnost ne izključuje usmiljenja, prijaznosti, dobronamernosti, empatičnosti, radodarnosti, resnicoljubnosti, sočutnosti.....Zakaj bi se človek moral opredelit, da bi dosegel vse te zaželjene visokoetične kvalitete.
pe?navodo
13. 05. 2015 11.05
+3
Če pa ker reče da se morajo celo otroci v šolah in vrcih spravljat , bi pa takega najraje kar tožil , sploh politika da bi dobili tudi neko odločbo sodišča ali US , da se otrok ne sme strupit in s spravo nimajo NIČ. SPRAVO SDSovci hočejo UKRAST. To jim sevda pri njihovih simpatizerjih uspeva. Bo treba pa nam drugim bolj pokazat zakaj je bila SPRAVNA SLOVESTNOST V ROGU edina pravilna in edini temelj na katerem slovenci lahko delamo skupno naprej. Še mrtvim bi najraje nekateri ukradli spravo, ker njih ni bilo zdraven BOLANO DO KONCA.
Mil?007
13. 05. 2015 11.09
-6
Spravo kradejo tudi proslave zmagovalcev v državljanski vojni ali revoluciji če hočeš. Kradejo in eni in drugi.
pe?navodo
13. 05. 2015 11.18
+14
V kakšni državljanski vojni ? Kje vas pa to učijo ? V katerih zgodovinskih učbenikih piše da je nacizem in fašizem po svetu bil državljanska vojna ? Partizani niso šli v državljansko vojno , ampak v borbo proti okupatorju. Proslavljajo pa padec nacizma in fašizma cel svet od amerikancev, britancev, francozov, Rusov in vseh , še nemci praznujejo zmagovalce naci fašizma. Neka skupina ljudi v sloveniji pa verjetno ne bo spreminjala svetovne zgodovine. In ne mešat kraje , ker od tistih več noben ne krade.
pe?navodo
13. 05. 2015 11.21
+11
V sloveniji ne v franciji ne drugod ni bilo državljanske vojne, saj Italjani in nemci niso slovenski državljani. Če se je pa del pridružil okupatorju ker je bil tam zapeljan od nekaterih politikov in vrha RKC je pa kolaboracija, ne državljanska vojna. Sodelovanje z morijo in okupatorjem.
antiXfashizmXeuXgso
13. 05. 2015 11.26
+6
Mil?007
13. 05. 2015 11.29
-7
Če si že načel to temo, primorski slovenci niso bili jugoslovanski državljani, bili so italijanski državljani. Zato zavezniki primorskih domobrancev pripadnikov SNVZ, ki so maja 45 pobegnili v del italije, ki ga je zaslegla zavezniška vojska niso izročili jugoslovanskim oblastem. Bili so italijanski državljani, vračali so le jugoslovanske, to jih je rešilo. Omenil si državljansko vojno, ki naj je ne bi bilo, potem pa omeni še revolucijo. S tem so se politiki do sredine 80 let hvalili na vsaki proslavi, sem dovolj star, da se tega tudi sam spomnim. Tekovine revolucije in podobno. Sicer je pa v Franciji do zasedbe 1944 leta obstajala Vichyska država, nezasedeni del Francije. Če primerjaš številke povojnih pobojev med Francijo in nami ni primerjave v 40 miljonski Franciji je bilo 2000 na smrt obsojenih na sodiščih od tega 1000 izvršenih ter 4000 izvensodnih usmrtitev kolaborantov. Zdaj pa te številke primerjaj z takrat 1.5 miljonsko Slovenijo in številom izvensodnih usmrtitev pri nas.
pe?navodo
13. 05. 2015 11.46
+5
Kar se tiče dela primorske imaš prav. Italjani so pa vdrli v drugo državo in . Problem slovenski so hoteli rešit pa povsod z genocidom. Pa tudi na primorskem ni bilo državljanske vojne , ker slovenci sploh niso hoteli vojne . Genocidse je zgodil. Domobrancev na primorskem je bilo pa verjetno zelo malo , če sploh ker. Razen tistih ki so potem bili v Ljubljani in okolici. Poleg tega so bile na primorskem cone. itd. itd. Doost za dons
Mil?007
13. 05. 2015 11.47
-4
No ti bom pomagal z računanjem, če drži za Slovenijo številka 20.000 pobitih kolaborantov, bi to za Francijo, če bi tam s kolaboranti obračunavali z enako vnemo kot pri nas zneslo nekako 550.000.
pe?navodo
13. 05. 2015 11.50
+2
Tudi primerjat ne moreš kakšen genocid se je delal nad slovenci PROCENTUALNO drugačen kot z francozi . tUD več ljudi je zaradi tega bilo norih . Pa še komunistična takratna vladna politika ni bila slovenska v Beogradu zato je bilo še veliko slabše.
pe?navodo
13. 05. 2015 11.53
+4
Če veš da je blo vseh ostalih žrtev naci fašizma okoli 70 000, potem je tud procent ubitih , umrlih v taboriščih veliko večji kot franncoski, pa še izseljevanja tam ni bilo in etnocida in še marsičesa. Podobno kot bi primerjal amerikance in slovence , procentualno. To se ne da . Tud Japonci so dobili atomske bombe in nemci miljonske žrtve. Ne da se procentualno primerjat kar tako . Niso rancozi tud približno bili pod takim genocidom in etnocidom kot slovenci, ki smo bili namenjeni tako kot cigani in Judje IZBRISU.
Mil?007
13. 05. 2015 11.55
+1
Ja vojna je kruta, pa naj bo konvencijonalna ali državljanska. V nobeni človeško življenje ni vredno kozarca mrzle vode. Od tega je že tolko časa pa tudi živečih akterjev praktično ni več zato bi morali it vsi in levi in desni preko tega. Je preveč za zgubit. Jaz osebno ne čutim prav nobene potrebe po spravljanju, naj se spravljajo preživeli udeleženci morije, če se hočejo. Nas pa naj pustijo v miru.
pravica1
13. 05. 2015 10.47
+6
Sprava je precej zlorabljena beseda, mlajša generacija se nima s kom za spravljati, saj nismo aktivno sodelovali v vojni, akterji, ki pa so, so pa po večini že pokojni. Dostojen pokop vseh žrtev, sprave pa ne, ker se nimamo s kom za spravljati. Tistim. ki izkoriščajo to besedo za lastne interese, pa preprosto nimajo morale, eni in drugi.
pe?navodo
13. 05. 2015 11.00
+4
Sprava za takrat živeče je bila v Rogu - direktni prenos ki sta jo nardila Dr. Alojzij Šuštar in Kučan. Da so nekateri vsaj umrli v miru in spravljeni. Janša in SDS pa hočeta SPRAVO UKRAST SLOVENCEM !! Kar je še najbolj grozljivo , prepričat svoje da je nikoli ni bilo. To je zame popolnoma bolna politika . Jaz in moj otroci v šolah se pa nimamo več z kom spravljat . Lahko se samo politično NE STRINJAMO z dolečeno SDS interpretacijo. Ne rabijo se niti oni z mojo , jih ne silim. Vsak normalen mora sam videt kakšna so dejstva in kako je prav.
Mil?007
13. 05. 2015 11.01
+2
pravica 1, respect. Eden redkih normalnih komentarjev na to temo na tem portalu in nasploh. Nisi edini s takšnim pogledom.
pravica1
13. 05. 2015 10.43
+8
Stari oče je šel z istim transportom kot g. Uzar v Dachau.. Žalostne stvari.