Korona

Lekcije 'švedskega modela' v borbi proti covidu

Stockholm, Ljubljana, 09. 09. 2020 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min
Avtor
Maja Račič
Komentarji
549

Švedska je v boju proti pandemiji bolezni covid-19 ubrala svojo pot – spomladi ni bilo zapiranja, kot drugod v Evropi, za kar so plačali visoko ceno, po številu žrtev glede na število prebivalcev so med državami v evropskem vrhu. "Namen naše strategije je, da ljudje razumejo, zakaj je pomembno upoštevati varnostna priporočila in se temu primerno obnašajo," pravi vodja švedskega ’NIJZ’. In očitno jim s tem načinom uspeva: ta teden so opravili rekordno število testov, več kot 120.000, od tega jih je bilo pozitivnih le 1300, to je 1,2 odstotka, kar je najmanj od začetka pandemije.

Fotografija iz Stockholma, posneta konec marca 2020. Lokal, poln gostov – prizor, ki ga drugod po Evropi takrat ni bilo.
Fotografija iz Stockholma, posneta konec marca 2020. Lokal, poln gostov – prizor, ki ga drugod po Evropi takrat ni bilo. FOTO: AP

Pomlad 2020. Koronavirus je na pohodu, evropske države se – druga za drugo – zapirajo. Šolske klopi so prazne, javni promet obstane, lokali in restavracije samevajo. Od Londona in Pariza do Ljubljane in Beograda. Le Švedska ubere povsem svojo pot. Ko smo iz vseh evropskih prestolnic spremljali bolj ali manj enake prizore – prazne mestne trge in ulice –, je bila slika iz Stockholma drugačna. Ob pogledu na fotografije, kako se ljudje v parkih nastavljajo toplemu pomladnemu soncu ali kako srkajo kavo v lokalu, se je zdelo, da življenje tam teče povsem običajno, celo brezskrbno.

Nič čudnega torej, da so se evropske države ves čas ozirale na ’uporniški’ sever in se potiho spraševale, kaj bo prinesla ta njihova strategija. Švedi so vsekakor plačali ceno – do danes so zabeležili 5.837 smrti bolnikov s covidom-19, kar jih glede na število prebivalcev uvršča na četrto mesto med evropskimi državami (pred njo so Španija, Velika Britanija in Italija), na svetovni lestvici pa na 11., to je le eno mesto za ZDA, ki s skoraj 190.000 smrtmi sicer ’vodi’ na seznamu držav po absolutnem številu žrtev covida-19.

A kljub številnim kritikam, ki so jih bili deležni doma in v tujini, je svetovna zdravstvena organizacija WHO pred kratkim pohvalila njihov način borbe proti pandemiji. Brez vnovičnega zapiranja, torej, svet se ne more in ne sme več ustaviti, kot se je ustavil to pomlad. A pozor! Švedi se ne sprenevedajo, da virus ne obstaja in da so ukrepi nesmiselni. Nasprotno. Virus so sprejeli, ga priznavajo in se v skladu s tem tudi vedejo. Brez zapovedi in prepovedovanja ter posledično tudi brez (nesmiselnega) upiranja, kot ga zaznavamo v Sloveniji, kjer, kot je v pogovoru za našo spletno stran dejal mikrobiolog dr. Alojz Ihan, se zdi, da je cela družba v puberteti.

"Dokler ne dobimo zdravila ali cepiva, drugih trikov pač ni"

Dobre volje so bili v torek na novinarski konferenci v Stockholmu, ko je Johan Carlson, direktor švedske zdravstvene agencije (gre za tamkajšnji 'NIJZ') oznanil, da so v minulem tednu opravili več kot 120.000 testiranj na novi koronavirus, pri tem pa potrdili le 1300 pozitivnih primerov, kar predstavlja 1,2 odstotka vseh testiranj. To je najboljši rezultat od začetka epidemije – za občutek, spomladi, na vrhuncu epidemije, so zabeležili tudi do 19 odstotkov pozitivnih testov. "Trenutno imamo najboljšo epidemiološko sliko v Skandinaviji," je povedal Carlson.

"Namen naše strategije je, da ljudje razumejo, zakaj je pomembno upoštevati varnostna priporočila in se temu primerno obnašajo," je dejal. Upoštevanje socialne distance, umivanje rok, higiena kašlja in zavedanje, da moramo skupaj zaščititi najranljivejše – dokler ne dobimo zdravila ali cepiva, "drugih trikov pač ni", je poudaril in dodal, da si je njihovo prebivalstvo to očitno"vzelo k srcu".

"Bili smo dosledni in trajnostni. Ta trenutek imamo najbrž najmanjše tveganje širjenja okužbe s koronavirusom med državami v regiji," je po poročanju Reutersa pridal Jonas Ludvigsson, profesor epidemiologije na švedski univerzi Karolinska Institutet.

Kaj pa v Sloveniji? V Hrastniku, eni najbolj prizadetih občin, zdaj beležijo občutno manjši porast okužb 

Porast okužb v Sloveniji v zadnjih 14 dneh: z manj novookuženimi izstopa Zasavje, kjer so zaradi vdora koronavirusa v tamkajšnji DSO beležili več smrti bolnikov s covidom-19.
Porast okužb v Sloveniji v zadnjih 14 dneh: z manj novookuženimi izstopa Zasavje, kjer so zaradi vdora koronavirusa v tamkajšnji DSO beležili več smrti bolnikov s covidom-19. FOTO: Covid-19 Sledilnik

Kaj pa v Sloveniji? Da se je 'švedski model' nekako spontano razvil v Hrastniku in okolici, ugotavlja Aleks Jakulin, eden od članov ekipe Covid-19 Sledilnika, sicer pa nekdanji profesor statistike, ki je poučeval tudi na prestižni ameriški fakulteti Columbia.

"Z zemljevida, ki je nastal na podlagi podatkov, se lepo vidi, da se ljudje v Zasavju zaradi prejšnjega vala držijo pravil in imajo zato občuten padec novih primerov," je pojasnil.

Bo tej regiji, ki ji bolezen covid-19 ni prizanesla, vendarle sledila tudi preostala Slovenija?

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (549)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

hotchilipoper
10. 09. 2020 11.20
+0
Toliko jih tam umre brez korone,zato ne nabijajte v prazno
ni_mi_vse_eno
09. 09. 2020 19.49
+23
Statistiko imamo zato, da jo lahko prilagodimo z matematičnimi modeli željam plačnika. Tisti, ki plača, ima vedno prav. To je prvo pravilo kapitalizma. Živela svoboda.
Saloreich
09. 09. 2020 19.28
+13
Letos je influenza očitno izginila. 😂
Saloreich
09. 09. 2020 19.27
+8
Še enkrat čestitke Lukašenku, ki se je najbolj odločno uprl temu globalnemu nategu! 👏
nikhrast
09. 09. 2020 16.02
+10
Na Švedskem je malo več reda, folk je bolj disciplitan , situacija pa ni nič boljša kot v ostalih skandinavskih državah. GDP bo na Šedskem padel za vsaj 5%, pa brezposelnost je okoli 9%.
gekados
09. 09. 2020 18.04
+4
EEgon
09. 09. 2020 15.44
+12
A še kr nabijate.
Opta Musi
09. 09. 2020 15.18
+27
Mrtvih do danes imajo pa manj, kot lani, vseh skupaj, zato je to zapiranje in karantene in vse ostalo, nesmiselno.
Razumnež
09. 09. 2020 15.03
-22
Ma kakšen švedski model neki??? Kot rečeno, so procentualno 4. v Evropi in 11. na svetu po okuženih. Skratka poden od podna za neko t.i. pametno in civilizirano družbo. Če se pa upošteva, da so menda severnjaki še bolj zaprt narod, ki se menda ne objema tako pogosto, pa da imajo tiste neprehodne fjorde, pa da je gostota prebivalstva /km2 relativno majhna so pa sploh čisto v dreku.
Thor74
09. 09. 2020 15.11
+46
Nimas ti pojma kako bodo oni dolgorocno prisli bolje skoz kot vsi drugi...to kar se dogaja v ostalem svetu , je popolna manipulacija in programiranje, od solskih majhnih otrok naprej...plus velike gospodarske, druzbeno socialne, psihicne posledice na folku...kako da vam ni jasno da ravno to vodi v propad, ne pa tolk vec smrti starih...
jugatneme
09. 09. 2020 14.44
+13
Strokovnjaki pravijo, da COVID-19 le ni tako nedolžen.....baje pušča kar nekaj različnih posledic, kar za sedaj vedo....če vedo vse pa je še vprašanje.... Vsekakor opreznost ni odveč!
Moncsa
09. 09. 2020 15.32
+17
Ja, lahko pušča posledice, kot vsak hujši prehlad, gripa, pljučnica, da ostanemo samo v tej kategoriji. Samo s tem do sedaj se ni toliko govorilo, je bilo del življenja pač.
jugatneme
09. 09. 2020 15.42
-7
...pravijo, da ni samo to - baje tudi na možganih...se še raziskuje...
gekados
09. 09. 2020 18.05
-1
Pušča, so dokazi in kot receno, virus ni tako nedolzen
09ZarMan10
09. 09. 2020 14.31
+52
ja, umrlo jih je. Če pojava covid-a ne bi bilo, bi verjetno velika večina teh ljudi umrla od pljučnice, gripe ali kakšne druge bolezni. To so v večini ljudje s oslabljenim imunskim sistemom zaradi pridruženih bolezni ali starosti. Tako pač je, žal...! Še en krat bravo Švedska, ki je edina imela "jajca"!
jugatneme
09. 09. 2020 14.39
-37
...verjetno več nimaš med živimi koga od staršev ali kakega bližnjega svojca, pa egoizem kipi iz tebe! Tud take mamo, ane...
tom74
09. 09. 2020 14.45
+33
Egoizem bo iz tebe skočil, ko boš kaj drugega zbolel in te zaradi covida ne bodo vzeli v obravnavo....Preverjeno
jugatneme
09. 09. 2020 15.43
-17
somebody2
09. 09. 2020 14.28
+48
Vsi, ki pišete, da je na Švedskem umrlo veliko ljudi - res je. A kaj vse so dobili s tem? Ne samo veliko večjo prekuženost, zaradi česar bodo vse naslednje mesece v boljšem položaju kot mi. Ne pozabite na slabe gospodasrske učinke. Pa na psihozo ljudi. Tega so bili Švedi deležni v veliko manjšem obsegu kot mi. In tudi to se bo na dolgi rok izkazalo kot odlično. Za Švede, seveda. Zato Švedi - vsaka čast.
jugatneme
09. 09. 2020 14.41
-23
...pa si se morda že okužil? Si že prebolel corono-19?
Thor74
09. 09. 2020 14.52
+28
Tocno tako! Zelo slabo se piše o prekuzenosti, to pa je bistveni pogoj za normaliziranje situacije kakrsna je...sem preprican da bodo vse drzave s karantenskimi bedarijami dohitele švedsko po stevilu umrlih, ce ne prehitele...
Moncsa
09. 09. 2020 15.33
+11
Thor točno tako. Evropa na začetku, oni na koncu. Številke se bodo še precej spreminjale.
jugatneme
09. 09. 2020 15.44
-10
frajerji, ste se že šli okužit? Prekuženost je ja uspeh, tako vsaj tu pišete...
Thor74
09. 09. 2020 16.47
+11
takoj se dam okuzit da dokazem da je covid larifari...
Krematorij666
09. 09. 2020 18.46
+6
Kakšna prekuženos? Kaj sanjaš? Si prekužen za gripo? Nisi, kot tudi za Covid ne boš. Čez pol leta ga lahko ponovno fašeš.
Thor74
09. 09. 2020 18.55
+9
Ma kaksna gripa neki...kaksn hiter prehladek je blo vse kar sem dozivel v 45 ih letih...si al pa nisi dovzeten, j...t ga
Iztok Stana
10. 09. 2020 10.49
Res je, veliko mrtvih, vsaka čast. Saj pišeš, da je res, da jih veliko umrlo in jih zato hvališ? Si res hotel to povedati?
Miro Schemua
21. 09. 2020 17.40
+1
Počakaj še kakšnih 10 let,pa boš potem pametoval.
cveto?alimona
09. 09. 2020 14.27
+32
Švedi edini pametni! mi pa kot živali zaprti v štalo
PaSeTole
09. 09. 2020 14.22
+13
Sem ravno prebral na svedskem svt.se, da je Slovenija, ki je imela enega najboljsih rezultatov obrambe pred virusom zabelezila 79 novih primerov. Komentirajo, da je to lahko povezano z zacetkom solskega leta (?). Novinarji pac, brez meja
g12345@email.si
09. 09. 2020 14.12
-1
uspeha? okužilo in pomrlo je vse kar je lahko. 85.500 okužb do sedaj in 5.837 mrtvih. za primerljive številke v Sloveniji deli s 5 in primerjaj z našimi dejanskimi številkami. za visoko razvito državo z uspešnim zdravstvenim sistemom je to katastrofa, takšne številke bi pričakoval v kakšni južnoameriški državi. uspeh je le z vidika črnega humorja - težav s pokojninsko blagajno še vrsto let ne bodo imeli.
Dany75
09. 09. 2020 14.15
+20
Pa kake zrtve..to kar stejejo se dogaja vsako leto..vsako leto ljudjr umirajo,pa izkljucno zarad vovid19,ampak zarad drugih hujsih bolezni... brezvrzna statistika,ki le strasi ljudi...m
Thor74
09. 09. 2020 14.56
+15
Švedska ima stevilo vseh umrlih na leto popolnoma primerljivo kot pri nas, glede na st populacije...
dannyer
09. 09. 2020 13.59
+21
Švedska je zmagala saj so njihove št nizke v teh tednih. malo žrtev pa malo primerov. od 10,4 milijona ljudi. Tako da oni so zmagali in ne izgubili.
g12345@email.si
09. 09. 2020 14.12
-10
ko vsi pomrejo je lahko imeti lep celem rezultat. glejte celotno sliko, njihov sistem je obup, 10x več mrtvih in okuženih od nas, gledano do sedaj na prebivalca
pepe bolcev
09. 09. 2020 13.43
-2
jung. A ni cudno, da je kultura najdlje pod ukrepi, sam denarja pa ne dobi. Je rekel puklasti, kako je vse kopiral od avstrije, hlapcek, samo avstrijskega ukrepa za kulturo pa ni posnemal. Le zakaj???
Miro Schemua
21. 09. 2020 17.44
Za tako kulturo,kot jo imamo pri nas,je še ta denar,ki je bil do sedaj preveč.
jung
09. 09. 2020 13.32
+32
Če bi jj uveljavil švedski model ,bi ga križali kot kristusa.Sedaj tu nekaj pametujete, pred cca 14 dnevi pa ste pljuvali po vladi , da ne poostri ukrepov oz naj zapre meje. Jaz osebno ne čutim in nisem čutil neke prisile glede tega.Malo sem bil in sem še pazljiv, a gibljem se dokaj normalno in stalno hodim okrog, pa naj bodo to počitnice..........itd. Ne vem čemu taka panika, res.
DR.Fejsbuk
09. 09. 2020 13.33
+12
cveto?alimona
09. 09. 2020 14.29
+4
dej nehi, paniko boš dobil v naslednjih dneh, ko bo tvoja vlada spet uvedla neživljenske ukrepe
hrvat_Ante
09. 09. 2020 13.18
+8
Bulldog, a bi se odrekel svojim starim starsem za svobodo Slovenije???
hrvat_Ante
09. 09. 2020 13.32
+8
Kje si zdaj? Povej, a bi jih zrtvoval zato, da jaz lahko potujem po svetu???
malaudras
09. 09. 2020 12.58
-2
Švedi... katere sorte Švedi?
Uporabnik1515261
09. 09. 2020 13.08
+20
Švedi so imeli od 5800 umrlih kar cca 4000 nad 80 let starih!!! Od tega nad 90 let kar 1800 umrlih! A so njihove številke res tako "usodne"? vsi bomo lahko veseli, če jih bomo čez 80!!! Mal poguglajte!
ivan res grozni
09. 09. 2020 13.37
+0
Tudi vi bi žrtvovali starejše od osemdeset?
pepe bolcev
09. 09. 2020 13.44
+11
buldog a ti trdis, da na svedskem ni umrlu nihce mlajsi od 80? Bucko
pepe bolcev
09. 09. 2020 12.54
-2
Pojtralalala vse lepo in prav, ampak ...od kje tebi, da so svedi zaupali in spostovali ukrepe???
pojtrarara
09. 09. 2020 13.30
+21
švedom je oblast zaupala, jih ne napadala, da so vsega krivi... koliko so pa oni spoštovali ukrepe kot narod ne vem... posamezniki kolikor jih osebno poznam kar so... iz lastne varnosti, tudi v slo letos niso prišli. Drugače pa so normalno živeli... za razliko od nas, ki smo bili praktično zaporniki lastnih domov... in tako mi kot švedi se borimo proti isti bolezni - že iz tega vidika lahko potem vidiš razlog za upor naroda - v obeh državah je covid - pri nas, če si hotel na sprehod s staršem te je ustavila policija in legitimirala ali si iz istega gospodinjstva - če ne si dobil kazen - ker da ogrožaš narod z nevarno boleznijo... istočasno pa so lahko švedi posedali po gostilnah s komerkoli - a oboji se borimo proti isti bolezni KDO JE TU NOR? Ja verjamem,da so in švedi še v povprečju bolj spoštujejo ukrepe, ker so bili logični že od začetka, niso posegali tako drastično v njihove pravice, ki jih je oblast spoštovala - in v povprečju verjamem,da te ukrepe bolj spoštujejo... kaot pa pri nas ko so ukrepi drastični... dejmo novinarji, poglejte prosim, ker me res zanima ali imajo švedi tudi tak zakon,da jim lahko policija vdira v domove, pleni njihovo zasebno lastnino v imenu bolezni
ivan res grozni
09. 09. 2020 13.36
+4
To se je videlo z višine; uporaba mask, spoštovanje razdalje, nezdruževanje v velike skupine. Vse brez prisile.
pepe bolcev
09. 09. 2020 13.47
-8
Pojtralala govoris na pamet in nakladas. Lahko kar koga od svojih stevilnih svedskih prijateljev vprasas, ce lahko policija vdira v njihove domovr al kaj nabijas.. in ni res, da so normalno ziveli. Nihce v evropi od marca ni normalno zivel.
pojtrarara
09. 09. 2020 15.34
+8
kolikor jaz vem jim ne vdira. me pa zanima kako je to uradno kakšni so zakoni. Saj tukaj novinarji stalno pisarijo kako je drugod, pa naj še to primerjajo. Tam jim še gibanja v javnosti ne omejujejo in to jasno povedom da pri njih velja demokracija in jo oblast spoštuje in tudi človekove z ustavo dogovorjene pravice - ti je jasno, še v javnosti jim niso omejevali gibanja, pravice do dela... kaj šele da bi jim na zasebno lastnino vdirali, plenili avtomobile in drugo zasebno lastnino.