Korona

Specializanti infektologije odgovarjajo 'stroki, ki se je odločila spregovoriti resnico'

Ljubljana, 17. 09. 2020 14.03 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Tina Švajger
Komentarji
552

Po spletu (in predvsem na družbenih omrežjih) je zaokrožil nov posnetek zaposlenih v zdravstvu, ki na okrogli mizi razpravljajo o domnevnem zavajanju množičnih medijev, vladne skupine za covid-19, pa tudi druge stroke glede resnosti novega koronavirusa in smiselnosti ukrepov za omejitev njegovega širjenja. Specializanti infektologije, zaposleni na UKC Ljubljana, pa so se tovrstnemu širjenju informacij, ki so pogosto izvzete iz konteksta ali na trhlih temeljih, zdaj odločili narediti konec. "Odgovor podajamo v luči kolegialnosti in z dobrimi nameni, da se čim učinkoviteje razčistijo nejasnosti in omejijo strokovno nepodkovane izjave, ki lahko predvsem negativno vplivajo na laično javnost," so zapisali.

"Spodaj podpisani zdravniki specializanti infektologije UKC Ljubljana, ki od marca neposredno zdravimo bolnike s covid-19, odgovarjamo na prispevek 'Zdravniki so spregovorili', kjer določeni člani stroke izpostavljajo pomisleke glede trenutne epidemije. Odgovor podajamo v luči kolegialnosti in z dobrimi nameni, da se čim učinkoviteje razčistijo nejasnosti in omejijo strokovno nepodkovane izjave, ki lahko predvsem negativno vplivajo na laično javnost," je v sporočilu na družbenem omrežju Facebook uvodoma zapisalo 15 specializantov infektologije Univerzitetnega kliničnega centra (UKC) Ljubljana.

Covid-19 in teorije zarote

Odgovore so podali na posamične izjave, spodaj jih objavljamo v celoti:

Uroš Dobnikar, dr. med., spec. travmatologije: "Če si ti zdrav, maske ne potrebuješ. Maske nosimo zdravniki, ko delamo s kužnim pacientom. Maske niso namenjene, da jih nosi splošna populacija, ki je zdrava."

Trditev je v osnovi pravilna. Problem pri okužbi z novim koronavirusom je predvsem, da bolnega ne vidimo tako dobesedno kot v travmatologiji. Tu ni deformacij okončin in podobnih očitnih znakov. Nosilci virusa imajo lahko minimalne simptome ali pa so brez težav. Asimptomatski prenos je ravno zato velik problem. Če bi lahko pogledali na cesto ali v trgovino in videli vse, ki so okuženi s koronavirusom, se strinjam, da bi lahko maske dali le njim. Ker pa to ni mogoče, skušamo narediti vse, kar se da, da se širjenje virusa upočasni.

Vprašanje: So bili vaši kolegi zdravniki potisnjeni v situacijo, ko vam ne bi smeli nečesa povedati? Odgovor prof. dr. Eldar Magomedovič Gadžijev, dr. med., spec. abd. kirurgije: "Včasih sem imel kakšen podoben občutek. Zelo mi je smrdelo to, da niso bile dovoljene obdukcije."

Profesorju Medicinske fakultete zagotavljamo, da nas zdravnike (kot že od začetka stroke) vežejo pravila deontologije in Hipokratova zaprisega, seveda pa tudi osnovna etična drža posameznika. Prof. Gadžijev zagotovo dobro ve, da je temelj medicine in znanosti izmenjava informacij, kar olajša delo in je edini način za znanstveni napredek. Zato se tudi zdaj oglašamo in vam odkrito povemo, da že od začetka epidemije skušamo biti glasni in širiti pravilne informacije, četudi kdaj padejo na gluha ušesa.

Obdukcije na bolnikih s covid-19 se opravljajo, seveda pa je bilo tu, sploh na začetku epidemije, veliko vprašanje varnosti. Bolnik, ki umre ob Sars-CoV-2 okužbi, ima ponavadi veliko virusno breme (tkiva, predvsem pljuča, so zelo kužna), zato je bilo treba za opravljanje obdukcij razviti ustrezne varnostne protokole.

Sebastrijan Piberl, dr. med., spec. splošne in urgentne medicine: "Ne poznam nikogar, ki bi poznal koga, ki bi imel covid. Stroka je tu zatajila."

Na tej točki bi radi izpostavili, da se ne strinjamo z vašo definicijo 'dobrega dela stroke'. To, da osebno poznaš ljudi z vsako boleznijo, ki jo spoznaš s študijem, ni in nikoli ne bo pogoj za opravljanje službe zdravnika. Medicinsko znanje temelji na podatkih, statistiki in raziskavah, ne na sosedskih odnosih in pogovorih ob kavi.

Dr. Živan Krevel, diplomirani biolog, homeopat: "Na terenu teh bolnikov ni opaziti. Vsakega vprašam, ali pozna koga s covid. Večinoma je odgovor 'ne poznam nikogar'."

Čeprav nas veseli, da je zdravilec homeopat tako temeljito seznanjen s terenskim delom urgentnih zdravnikov, bi radi poudarili, da so simptomatski bolniki covid-19 redko dovolj zdravi, da bi jih lahko srečali na ulici – poleg tega, da bi s tem tudi kršili svojo odločbo o izolaciji. Terensko delo, ki ga opravljajo diplomirani reševalci v sodelovanju z zdravniki urgentnih strok, sestoji iz ocene tveganja po težjem poteku osebe z okužbo in čim učinkovitejšem prevozu v ustrezno zdravstveno ustanovo. Glede poznanstev covid bolnikov pa velja odgovor iz prejšnje točke.

Dr. Uroš Dobnikar, dr. med., spec. travmatologije: "Problem je v tem, da zdravniki dobivamo premalo informacij. Da se premalo raziskuje."

Covid-19 je v svetovnem merilu trenutno najbolj raziskovana tema. Na Kliniki za infektologijo in vročinska stanja UKC Ljubljana imamo tedenske seminarje, ki obravnavajo literaturo. Imamo posebno skupino specialistov, ki sestavlja Delovno skupino za terapijo in glede na najnovejše podatke v literaturi prilagaja smernice na način, da se čim učinkovitejše pomaga bolnikom. Informacij je ogromno, raziskovanja je ogromno. Se je pa treba temi seveda posvetiti in prebrati kakšen strokovni članek.

Milan Hosta, dr. filozofije: "Ta virus ni samo medicinski problem, ampak je družbeni problem. Šele znotraj tega ga lahko vrednotimo in na to potem predpišemo ukrepe, ki so smiselni in primerni temu, kar vidimo."

Ta izjava je smiselna in se z njo strinjamo. Zdravniki smo zato le del svetovalnih skupin, nismo vodje države. Svetujemo glede na to, kar vidimo – pri naši praksi in pri pregledu literature, ki je na voljo. Ukrepi se v končni fazi sprejemajo s strani vlade in morajo biti sorazmerni in smiselno vpeti v širši družbeni kontekst.

Srečko Šorli, raziskovalec cobiss 91689: "Znanstvenih dejstev v primeru covid-19 se v Sloveniji ne upošteva."

Cobiss raziskovalcu sporočamo, da je vsak zdravnik pri svojem delu polno odgovoren in vezan z zakonom. V kolikor predpiše terapijo ali opravi poseg, ki je v nasprotju z 'znanstvenimi dejstvi' oziroma s sprejeto prakso stroke, je ob tem tudi kazensko odgovoren. Z veseljem sprejmemo reference (strokovne članke ali raziskave), ki bodo pokazale, kako zdravniki v Sloveniji napačno zdravimo koronavirusno bolezen, saj bomo v tem primeru nemudoma prilagodili smernice v dobro pacientov.

Dr. Uroš Dobnikar, dr. med., spec. travmatologije: "Ljudi se spodbuja 'bodite zdravi', nihče pa jih ne pomiri, da če ste zdravi, ne boste zboleli. Zdravi ne morete virusa prenašati. Ni znanstvenih dokazov, da bi zdrav človek prenašal koronavirus na drugega."

Ni znanstvenih dokazov, da bi zdrav človek lahko prenesel virus na drugega, ker zdrav človek po definiciji virusa nima. Če pa govorimo o asimptomatskih nosilcih – ki so torej okuženi, a ne bolni – je v resnici ravno nasprotno. Dokazano je, da lahko človek, ki nima hujših simptomov bolezni, okuži drugega človeka.

Glede umirjanja javnosti se strinjamo, da panika ne služi ničemur. Zato se tudi ob hitrem pregledu objav medijev oziroma izjav zdravnikov iz stroke infektologije ali epidemiologije hitro opazi, da se vedno poroča popolnoma transparentno in opominja, da težje zbolijo predvsem ljudje visoke starosti s pridruženimi kroničnimi boleznimi. Žal pa vidimo tudi hujše okužbe pri mlajših, zdravih ljudeh – na srečo je to izjema.

Dr. Matjaž Figelj, spec . interne medicine: "Epidemija je minoren medicinski problem. Zdravila nimamo, podporne ukrepe, ki jih ponujamo v primeru težjega poteka bolezni, pa ponujamo tudi v primeru drugih bolezni in to ni noben problem v medicini."

Kritično bolni covid-19 bolniki potrebujejo zdravljenje v Enoti intenzivne medicine. Res je, da jih zdravimo s podpornimi ukrepi, ki jih že poznamo in uporabljamo pri drugih kritično bolnih bolnikih (bolnikih s sepso, bolnikih po hudih prometnih nesrečah in podobno). Na žalost pa se ne moremo strinjati, da to 'ni noben problem'. Kapacitete intenzivne terapije v Sloveniji so (tako kot v vseh drugih državah) omejene – po eni strani z opremo, po drugi (pomembnejši!) strani pa s kadrom. Morda se vam zdi, da je zdravljenje kritično bolnega covid-19 bolnika preprosto, a pripravljeni smo trditi, da takšnega pacienta še niste zdravili. To so izjemno bolni ljudje, ki jih ne ogroža le respiratorna odpoved, ampak sistemski vnetni odziv, akutna ledvična odpoved in huda koagulopatija. Ti bolniki potrebujejo izkušenega zdravnika intenzivista.

Vsi ukrepi epidemije stremijo k temu, da opremo in ustreznega zdravnika specialista zagotovimo vsakemu, ki ga potrebuje. Naš cilj je, da se zdravstveni sistem ne nasiči in da noben človek ne umre zgolj zato, ker zanj ni prostora.

Sebastrijan Piberl, dr. med., spec. splošne in urgentne medicine: "Gibajte se, ostanite aktivni, svež zrak, sonce, voda, vitamini, zdrava hrana."

Se strinjamo s priporočili in podpiramo zdrav življenjski slog, ki bistveno prispeva k nižanju incidence in prevalence marsikaterih kroničnih in akutnih bolezni.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (552)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

KunarDaskal
23. 09. 2020 08.10
+2
Od kdaj imajo specializanti travmatologije, filozofi in "cobbis raziskovalec" več teže kot specializanti infektologije? Aja točno...sej jaz in moji kolegi elektrotehniki in inženirji telekomunikacij tudi nimamo teže proti folku s komaj končano srednjo šolo ko govorimo o 5G
Uporabnik1940659
20. 09. 2020 15.20
+3
Se pridružujem pozivu! Neodgovorno je neupoštevanje ukrepov nasproti vsem tistim skupinam, ki so ogrožene. To pomeni tudi zaničevanje dela ljudi, ki delajo z njimi!!!!
Michel Franco HD
19. 09. 2020 10.26
-1
.....Težki časi prihajajo, in glej so že tukaj........
zigajan11111
19. 09. 2020 09.47
-3
Cuj ti njih...specializanti ...ki so placani ,da vam lazejo....VSE CAKA SODBA
NovodobniLutkar
19. 09. 2020 08.20
+15
Dejte ze nehat porocat o virusu, veste kolk je bolj zanimivih novic,pa bo tudi manj teorij zarote, ljudje bodo bolj veseli itn.
Matrax
19. 09. 2020 08.10
+15
Pa 300-ič vam rečem. Koga je strah naj bo doma. Majku ej ste nadležni.
Mott
18. 09. 2020 21.55
+17
Cel svet je zaprt zaradi covida, ne samo Slovenija. Res kdo misli, da so si ga samo pri nas izmislili? Seveda pa je zapiranje in omejevanje pravic ljudi nekaj najboljšega, kar se je lahko zgodilo trenutni vladi. Janša in njegovi podložniki izkoriščajo trenutno situacijo, kolikor lahko. Skratka virus obstaja. In ja, je nevaren. Mogoče ne za večino ljudi, ki smo zdravi, ampak iz solidarnosti do tistih, ki niso, moramo biti previdni. To pa ne pomeni, da moramo biti ovce, ki sledijo vsakemu napotku, ki se ga iz dneva v dan spomni vlada! Pri nas je največji problem predvsem to, da vlada ne sledi napotkom stroke, ampak ravno obratno. In zato prihaja do butastih in nesmiselnih, celo kontradiktornih "ukrepov" in posledično nezadovoljstva med ljudmi.
Izi07
19. 09. 2020 09.50
+2
Resno!?? Sam sem rizična skupina imam 45 % kapaciteto pljuč in se ne počutim ogroženega. Bil sem v letošnjem letu v kar nekaj državah v Evropi. Od Italije, Avstrije, Hadžarske, Hrvaške, Turčije ... Vse povsod večinoma ljudje brez mask, brez varnostne razdalje in nobeden ne pozna nikogar, ki bi bil okužen ali težje zbolel. Sam se sicer držim sicer ukrepov a ne preveč striktno. Poznam tudi ljudi, ki delajo na UKC in še kje drugje po bolnicah. Bil sem na Golniku in lahko samo povem,da ni nikjer nobene gužve testiranj se skorajda ne upravlja. Če pa so že so za sedaj vsaj pri nas brez okužb. Torej od kod dobimo potem toliko okuženih!?? Mediji in vlada na veliko pretirava, da nas imajo na povodcu. Tudi če je kaj od tega res ni tako zelo prenosljivo kot pravijo oziroma je kot navadna gripa.
druga Švica
19. 09. 2020 09.53
+5
Virus je nevaren kat vsakoletna virusna obolenja, to kažejo statistike, številke ne lažejo.
tedber
18. 09. 2020 21.46
+13
Moje mnenje je tako; če bi jaz zaupala svojim sodržavljanom, da si bodo res dali masko nase, ko bi bili sami bolni, ostalim ljudem ne bi bilo potrebno nositi maske (kakor to počno na Japonskem, Kitajskem...). Po komentarjih, ki jih pa dnevno videvam od raznih pametnjakovičev, ki nočejo biti ovce, ampak tudi ne znajo ločiti pravih podatkov od lažnih(ker, če slediš neutemeljenim, nestrokovnim člankom in teorijam na netu si še večja ovca, kot ta ki sledi vladnim ukrepom)...bomo mogli maske vsi še zelo dolgo nositi. Tisti, ki ne verjamete v maske-nehajte tudi kondome uporabljati; saj hiv je tudi "samo" virus :)
Uporabnik1948590
18. 09. 2020 21.27
+9
Itak. Vsak kdor govori proti koroni zavaja...po njihovo. Cujte fantje ne se za.ebavat, ker ko bo moja generacija znorela....bo štala! Jst enostavno ne bom dopustil, da moji otroc zvijo v takem svetu, ker TO NI REALNOST!
Geres
18. 09. 2020 21.12
+12
Iz tega odgovora se na kilometer daleč vidi arogantnost in kompleks večvrednosti podpisnikov pisma. Če zdravnike, ki so delovali v diskusiji še naslavljajo spoštljivo, pa na nezdravnike v ten diskusiji gledajo zviška. Dragi podpisniki pisma, niste bogovi, čeprav se tako obnašate. Vaš odgovor pa je odsev odnosa, ki ga imajo številni zdravniki v Sloveniji do ljudi. Citiram: Srečko Šorli - cobiss raziskovalcu sporočamo... Živan Krevel - čeprav nas veseli, da je zdravilec homeopat tako seznanjen s terenskim delom urgentnih zdravnikov...
murin
18. 09. 2020 21.03
+8
Zavajanje, podrejanje ljudstva, spet bojo demonstracije nezakonite. Kako bomo z maskami demonstrirali proti maskam? Dela se velika škoda demokraciji, gospodarstvu, upam da bo ljudstvo zapomnilo in kaznovalo manipulante ki se grejo dobičkarstva na škodo ljudstva.
Koral
18. 09. 2020 19.47
+25
Kovid 19,politični virus,ki nima nobene veze z boleznijo,sami vidimo vsakodnevne laži medijev,vse načrtno in namensko za sesedanje gospodarstva.
tokom
18. 09. 2020 19.24
+34
Ne morem verjeti, koliko pritlehnih komentarjev, ki omalovažujejo mlade zdravnike, pri tem pa sploh nihče ne razpravlja vsebinsko, o njihovih dobrih argumentiranih odgovorih, ampak samo tak počez udriha po njih samo zato, ker so še specializanti. Kot prvo, če zbolim za Covid-19, bom veliko raje šel na zdravljenje k njim, kot k tem šarlatanom iz okrogle mize, ki Covida-19 niti povohali niso in pojma nimajo, o čem govorijo. Ti specializanti so zdravniki, in ne le to, ampak so od marca delali na prvi liniji fronte s Covid-19 pacienti, tvegali svoja življenja zato, da vi skeptiki lahko tu pametujete, dokler vas ne udari in upam strezni. In niso le oni, sami so se pač javno izpostavili, ampak za njimi so tudi izkušeni zdravniki, njihovi mentorji itd., tisti, ki poznajo bolezen iz prve roke, ne neki "ezoteriki", ki živijo v oblakih in kvasijo nebuloze. Bi pa njim, pa "dr." Potrču in njihovim somišljenikom priporočal eno prevzgojno humanitarno delo, da namreč gredo pomagat na intenzivno, ali v kako rdečo DSO cono, pa naj potem malo povedo o svojih izkušnjah. Grem stavit, da kot prvo si nihče od teh tega ne upa, če pa bi že se našel kak tak junak, pa stavim, da bi po taki izkušnji in spoznanju krute realnosti, nehal govorit neumnosti. Tudi menim, da bi morali začeti ljudje, ki trosijo laži, s katerimi ogrožajo življenja vseh nas, za to tudi kazensko odgovarjati.
roža03
18. 09. 2020 21.34
+1
zigajan11111
19. 09. 2020 09.49
-1
Masko si daj gor pa dalje glej medije in vlado
Uporabnik1940659
20. 09. 2020 15.18
-2
HŽV
18. 09. 2020 18.42
-35
Specializanti infektologije... Ja se nekaj kilometrine bo potrebne predno se lahko oglasate, sploh pa pomislite, da ste sposobni odgovarjati na tako resne "smrtonostne" viruse... Pusice jedne prodane... Bo Janez vsem porihtal sluzbice..
kaktusar1
18. 09. 2020 18.27
-16
Verjetno pričakujejo tile modeli hitro napredovanje, kot vsi dosedaj, ki pihajo v isti rog.....
pravi?nik2
18. 09. 2020 17.39
-10
Imamo virus za katerega ne obstaja zdravilo ali cepivo.Kdor je okužen je v življenski nevarnosti.Kaj še potrebujete, da bi verjeli v to.Morda morate zboleti,da vas rukne po praznih boticah.
kaktusar1
18. 09. 2020 18.26
+26
Velika večina to preboli brez bilo kakih bolečin...so pa seveda tudi izjeme....kot pri gripi, ki kljub temu, da se cepimo, vsako leto vzame veliko življenj....
kaktusar1
18. 09. 2020 18.26
+3
Velika večina to preboli brez bilo kakih bolečin...so pa seveda tudi izjeme....kot pri gripi, ki kljub temu, da se cepimo, vsako leto vzame veliko življenj....
Zentrum
18. 09. 2020 20.59
+2
20,6 milijona ljudi, ki je okužbo prebolelo, od tega 95 % brez problema. Jaka življenjska nevarnost.
Mott
18. 09. 2020 21.28
+13
johnny qJ
19. 09. 2020 08.25
+10
V bistvu je odstotek še veliko manjši, ker je tudi obolelih veliko več. Ogromno ljudi se sploh ne testira in preboli virus... Odstotek je verjetno manj, kot 1%. Ni nam vseeno za umrle ljudi, ampak tudi za tisoče mrtvih na cestah vsak dan se očitno, kaj dosti ne sekiramo, pa za gripo itd. itd.
Zentrum
19. 09. 2020 14.43
+2
chaajek, za prihodnost mladih, ki ste jim jo z vašimi nečloveškimi ukrepi popolnoma uničili, vam je očitno vseeno.
Voluhar7
18. 09. 2020 16.57
+7
Nekaj je samo se izkorišča......
akmt
18. 09. 2020 15.53
-3
Tale travmatolog ze dolgo sploh ne dela kot zdravnik. Ima "solo luci" - sproscanje, meditacija,..... V reklami za svoj s. p. ima:z meditacijo proti covidu. Se pavi, da covid priznava. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣Sami si poglejte na spletu....
akmt
18. 09. 2020 15.43
-18
Tele pometat iz sluzb!!!!
tokom
18. 09. 2020 19.31
+5
Tebe je treba pometat ne le iz tvoje sluzbe... Kot prvo pa, ko bos zrel za intenzivno, da te ignorirajo.
El Toro
18. 09. 2020 15.16
+36
Ne vem kje so ti možakarji dobili doktorat? Če te izjave niso povsem mimo, potem pa corona virus res ne obstoji.