Korona

Sodišče zavrnilo oceno ustavnosti omejevanja vstopa v trgovine za starejše

Ljubljana, 02. 11. 2020 11.11 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Ustavno sodišče je zavrglo pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti dela vladnega odloka o začasni prepovedi prodaje blaga in storitev, ki je v spomladanskem času starejšim od 65 let dovoljeval nakupovanje v živilskih trgovinah le med 8. in 10. uro ter zadnjo uro obratovalnega časa. Pobudnika namreč nista dokazala, da sta starejša od 65 let.

Eden izmed vladnih ukrepov za zaustavitev epidemije v pomladanskem času je prinašal ureditev posebnega nakupovalnega časa za osebe, starejše od 65 let. Te so smele v živilskih trgovinah nakupovati le med 8. in 10. uro ter zadnjo uro obratovalnega časa. V vmesnem času te osebe v trgovine niso smele.

Pobudnika Jože in Nina Vidic sta trdila, da je bila takšna ureditev do starejših oseb diskriminatorna. Oba delata kot sodnika in sta s potrdilom okrožnega oz. višjega sodišča v Mariboru izkazovala, da v času, ki jima je bil odrejen za nakup živil, v trgovine nista mogla, ker sta bila v službi.

A sodišče se vsebine odloka ni lotilo, saj je ocenilo, da pobudnika nista dokazala pravnega interesa. Pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti lahko namreč da tisti, ki izkaže svoj pravni interes, ta pa je podan, če predpis ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni položaj, so v odločitvi zapisali sodniki.

Pobuda mora zato vsebovati podatke, iz katerih je razvidno, da izpodbijani predpis neposredno posega v pobudnikove pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni položaj. Pobudnik mora predložiti tudi ustrezne listine, na katere se sklicuje za utemeljitev svojega pravnega interesa.

"Pobudnika sicer zatrjujeta, da sta starejša od 65 let, vendar tega ne izkažeta. Pobudi namreč niso priložene listine, iz katerih bi izhajalo, da sta starejša od 65 let," je sklenilo ustavno sodišče. Zato nista izkazala, da izpodbijane določbe odloka neposredno posegajo v njune pravice, pravne interese oziroma v njun pravni položaj, ustavno sodišče pa je njuno pobudo zavrglo.

Ustavno sodišče je sicer odločitev sprejelo s petimi glasovi proti štirim. Proti je med drugim glasovala sodnica Špelca Mežnar, ki je v ločenem mnenju zapisala: "Sodniki odločajo o življenjsko usodnih vprašanjih. Razsojajo o odvzemih otrok, o prisilnih hospitalizacijah, o krivdi in kazni za storjena kazniva dejanja. Kako lahko od kogar koli v tej državi pričakujemo, da spoštuje in zaupa sodstvu, če ustavno sodišče sodnikom ne verjame niti tega, da o svoji starosti govorijo resnico?"

Sporni del odloka, da lahko starejši od 65 let nakupujejo samo v predvidenem času, je sicer prenehal veljati 29. aprila letos.

V spomladanskem času je veljala posebna ureditev nakupovalnega časa za starejše.
V spomladanskem času je veljala posebna ureditev nakupovalnega časa za starejše. FOTO: Dreamstime
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (65)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

BETONSKI
03. 11. 2020 11.42
VLADA JE HOTELA ZAVAROVATI RANLJIVEJŠE SKUPINE,DA NISO V GUŽVI IN V MIRU NAKUPUJEJO KO MLADIH NI ,SEDAJ PA TI NEKAJ PAMETUJEJO,ČE NE BI TO NAREDILA BI PA VLADO KRITIZIRALI ,DA NE POSKRBI ZA STAREJŠE IN ,DA MORAJO STAREJŠI KUPOVATI SKUPAJ Z MLADIMI,KI TAKO NE SKRBIJO ZA ZAŠČITO.
dante
03. 11. 2020 10.41
Dokler imaš denar si zaželjen
RdecaZvezda
03. 11. 2020 08.34
Kmalu zjutraj in pozno zvečer je za berače,tako nas tudi vidijo.
Ingrid Koš?ak
03. 11. 2020 09.54
Za kakšne reveže? So takrat cene kaj nižje? Zjutraj je vsa roba sveža, police na novo napolnjene... Ko si prišel po 10h v trgovino si lahko pobral, kar je še ostalo, seveda vse premetano in 100x prešlatano.
pepikrlinca
02. 11. 2020 18.06
+2
US je odločilo pravilno. Ravno tako sodišča od nas zahtevajo vsak papir in potrdilo za vsako stvar, samo zato ker se jim noče pogledati v javne evidence.
pešec
03. 11. 2020 10.30
Se strinjam, ampak tudi Sami bi morali mesecno na mentalni pregled ce so se opravilno sposobni . Je kdo preveril ali jim potrdilo se velja.
proofreader
02. 11. 2020 16.29
+4
Sodnikom itak nihče ne verjame. Eni se celo z drugim imenom predstavljajo.
123soba
02. 11. 2020 15.49
+3
Ne vem kako sta lahko 2 sodnika nezadovoljna z zakonom, saj vendar oba še hodita v službo. Vprašanje je le če pričneta delati ob 8 uri. Očitno ne, tako kot še mnogo drugih sodnikov tudi ne in sta verjetno prakticirala, dapred službo vedno nabavljata. Ni čudno, da imamo tako sodstvo.
Walter Pravicek
02. 11. 2020 15.44
+1
Pobudnika menda nista starejša od 65 let?Ustavni sodniki-nekateri pa so_Menda so PRIJATELJSKO NAKLONJENI: levim ali desnim,teh sodnikov je več,ter gre vse kot po loju Janši!Kakšno ustavno sodišče je to?Ko so Marca pričeli pred vrati tgovin delovati neki "uvoženi"varnostniki,je bilo isto:meni drugi čakajoči dajejo prednost,ker se je bližal konec tega dovoljenega termina za nas starce,oni pa me ni spustu noter,ker baje še ni prišla ena oseba ven.Pa ni bilo res,šlo je za njegov ego,da pokaže kako je in bo tiste dni,Ker živim v mestni četrti z 6 MOČNIMI trgovinami,sem šel v naslednjo samo po časopios.Brez problemov.In ta trgovina Špar zame več ne obstaja!Pravijo ljudje,da so zopet iste PRIJAZNE prejšnje varnostnice,kar meni dol visi!On brez maske,(LE NA USTIH JO MJE IMEL,mene z masko bi pa podil iz trgovine?
Ost1234
02. 11. 2020 15.42
-1
Torej je segregacija v Sloveniji ustavna kategorija ....
Las Vegas
02. 11. 2020 15.38
+2
Kakšna kuhinja.....
Millady
02. 11. 2020 15.14
+2
Kdo bo koga, če ne svoj svojga > ustavni sodnik ja ne bo pustil nižjemu sodniku, da vlaga pobude in mu daje za delat, pa naj bo še toliko star . Jok brate, odpade 🤣🤣🤣🤣🤣
portorico 1
02. 11. 2020 13.55
+0
Zamislite se, nadenite masko in ostanite doma. Že Platon je rekel. "Narod potrebuje dobrega voditelja, ne pa dobre zakone"!
nikhrast
02. 11. 2020 18.40
User768643
02. 11. 2020 13.54
+7
In to sodnika nista vedela??? In se sprašujemo zakaj sodstvo ne deluje. V bistvu se niti več ne sprašujemo.
BETONSKI
02. 11. 2020 13.18
-2
Še vedno sodnika ,zato pa je naše sodstvo v P...I
Millady
02. 11. 2020 15.23
+1
Starost ni razlog temu. V USA je tista vrhovna sodnica Ruth G. delala do smrti, do 82.leta
Walter Pravicek
02. 11. 2020 15.47
+0
Morebiti bo kdaj pisalo na nagrobni plošči:tu spi ustavni sodnik z dosmrtnim veljavnim mandatom+še 20 let po smrti!Veljal je za desno misleče.Rok mu poteče ko bo Janša umrl!
BETONSKI
03. 11. 2020 11.40
DAJ NEHAJ ČLOVEK Z LETI NI VEČ ENAKO PRODUKTIVEN,LAHKO BOLJE IN RASODNEJE RAZMIŠLJA,NE MORE PA TOLIKO SPISOV PREBRATI IN O NJIH RAZMISLITI KOT EN MLAD SODNIK ,KER MU SPOMON PEŠA IN NE VE VEČ KAJ JE PREBRAL ZJUTRAJ.
prvaliga
02. 11. 2020 13.13
-1
ko si enkrat star nad 65 let si za odpis in breme države za previlegirance so pa drugi zakoni kot vedno
BETONSKI
02. 11. 2020 13.19
-1
jsene
02. 11. 2020 13.11
-4
Jaz pa ne razumem kaj je bilo v tem ukrepu tako spornega - vsi ponavljajo, da so starejši najbolj rizična skupina (vem, da je tudi pri mlajših lahko težek potek, vendar je v primerjavi s starejšimi veliko redkejši. S to uro pa se je omogočilo, da se starejši niso srečevali z mlajšimi ljudmi, ki imajo že zaradi službe več stikov; prav tako je večja verjetnost, da so asimptomatski oz. z zelo blagimi simptomi in nevede širijo okužbo med bolj ogrožene. Sam sem sicer mnenja, da sedaj čez 3-4 tedne, ko zdajšnji ukrepi “primejo” moramo ukrepe ravno sprostiti v tej smeri, da ljudje, ki niso ogroženi čim bolj normalno živijo in da so ogroženi čim bolj zaščiteni - 1. Omejeni obiski v DSO (le na prostem, ena oseba in prepovedan kakršenkoli fizični stik z obiskom, ves čas obiska uporaba maske) 2. Prepoved obiskov v bolnišnicah 3. Ure namenjene rizičnimi skupinam za opravljanje različnih opravkov 4. Odpre se skoraj vse dejavnosti, vendar se tiste bolj tvegane prepove za rizične skupine (dejavnost je odprta, da ne propadejo; se je pa rizični zaradi večje nevarnosti prenosa ne smejo udeležiti). Prav tako pa splošno za vse obvezna uporaba mask notri in zunaj kjer je gneča; obvezno razkuževanje; omejeno št. ljudi na kvadraturo prostora; omejen odpiralni čas lokalov; omejeno št. ljudi brez odobritve NIJZ do 10 - in redne kontrole teh ukrepov. Se pa strinjam - šolarji, maturanti bi lahko tudi vložili kakšno presojo - njim se je življenje dejansko čez noč spremenilo. Sploh maturanti, ki so po več mesecih nekvalitetnega dela na daljavo vseeno pisali maturo (ki je ključna pri vpisu na fakulteto). Pa otroci, ki so jim bili čez noč omejeni stiki, vsiljen nov način dela,... Sploh pa niso tako ogroženi (seveda lahko težje zbolijo ampak, če dobita Covid-19 15 letnik in 90 letnik; je za slednjega precej večja možnost, da bo potreboval bolnišnično zdravljenje). Starejše pa se je s tem dejansko zaščitilo; poleg tega pa mislim, da je vseeno manjša prilagoditev to, da so si pač morali načrtovati kdaj gredo v trgovino kot pa kopica prilagoditev, ki so jih otroci in mladostniki (naša prihodnost!) brez kančka solidarnosti javnosti sprejeti čez noč.
prizdravi
02. 11. 2020 13.41
+2
bergman
02. 11. 2020 13.42
+1
Si pa res pameten, da ti kar škodi in to se vidi tudi iz tvojega pisanja! Tvoje opravičevanje ukrepov za starostnike, ki je bilo spomladi, je absurd, ker če pogledamo danes, ko so ukrepi in situacija še slabši, vidiš skoraj vsakega drugega z masko pod nosom ali celo brez, kljub bolj strožjim ukrepom, potem pa ti kriviš starostnike da naj bolj poskrbijo za zaščito ker da so obremenitev za okužbe! Pa kaj je tebi človek ali nisi normalen ali vidiš samo pol metra pred sabo? Če bi se vsi striktno držali napisanih zakonov in zahtev, bi se lahko tudi starostniki lahko našli ob kateri koli uri v prodajalnah, ne pa kot drugorazredni ljudje, ki naj bi bili po razmišljanjih nekaterih "pacientov" balast za današnjo družbo!!! Dokler so vam ti starostniki omogočali sredstva za štipendije in podobne stvari, so bili nepogrešljivi, danes so pa "privesek? Zato pa so tudi take "ocene" sodišč pravi absurd, ki se lahko dogaja samo v Sloveniji!! To sem napisal samo zato, ker sem bil tudi sam prizadet ob teh ukrepih, še posebno pri dejstvu, ko sem prišel tri minute pred določenim časom pred vhod trgovine , pa mi je nek "uvoženi" varnostnik ukazal "ćekaj še tri minute", toliko v razmislek kam plujemo!!!!
jsene
02. 11. 2020 14.22
-1
Strinjam se, da bi se ukrepi lahko bolj spoštovali - tudi sam pogrešam več kontrole nad spoštovanjem ukrepov. Nikjer nisem napisal, da ogrožene skupine ne spoštujejo ukrepov - se mi pa zdi primerno, da se jo čim bolj izolira, da se s tem zmanjša možnost prenosa okužbe - žal je pri njih možnost za težji potek bolezni višja - kar pomeni večjo možnost za hospitalizacijo. Na starostnike sploh ne gledam kot na “privesek”, ampak gledam kako smotrno urediti, da imamo čim manj hospitalizacij in smrti; ob enem pa da življenje čim bolj normalno teče - preprosto se celoten sistem ne more prilagoditi manjšini. Enako kot bi bilo totalno neprimerno, da bi rekli otroci gredo v šole pa nam je vseeno, če vsi ogroženi zbolijo - tudi to ne gre, ker je nehumano in grozljivo. Zato je treba najti neko ravnotežje - to pa je, da poskrbimo, da ogrožene čim manj mešamo in izpostavljamo stikom in jih čim bolj osamimo. Kaj pa diskriminacija otrok in mladostnikov - oni so vsaj po mojem najpomembnejši del družbe - oni so naša prihodnost... Zakaj pa je bilo za njih pošteno, da so se morali ŠE VELIKO bolj prilagoditi (čeprav so precej manj ogroženi) pa ni bilo ščepca toliko solidarnosti kot do starostnikov... Pa se mi manturantje še zdaj smilijo, da so morali pisati maturo ne glede na priprave maturo na daljavo - pa jih ni nihče nič vprašal, če se po krizi počutijo pripravljene nanjo - pa gre za veliko bolj pomembno reč (odvisno za prihodnost v življenju) kot opraviti nakup ob 9.00 namesto ob 11.00...
pepikrlinca
02. 11. 2020 18.03
ne se sekirat, minuse ti lepijo ne zato ker nimaš prav, ampak zato , ker ne tuliš v isti rog kot oni. Največ od njih pa sploh ne razume kar si napisal.
dajno
02. 11. 2020 13.04
+5
A danes pa ni smiselno? Aja saj res, danes zapiramo otroke...
Bogdan Kranjc
02. 11. 2020 12.57
+10
Diskriminacija prinas je penzija za 40let dela dobiš manj kot kot Zlatković socijalne potpore.
mačo123
02. 11. 2020 13.08
-1
On je vrhunski kulturnik,pa še čistokrven Slovenec je.Tudi Violeta je čistokrvna Slovenka,saj skrbi za Slovensko kulturo.
proofreader
02. 11. 2020 16.30
+0
Odvisno koliko si vplačeval tistih 40 let. Iz nič ni nič.
RdecaZvezda
03. 11. 2020 08.39
On je državljan Slovenije s slovenskim potnim listom,nikdar in nikoli ne bo Slovenec,ker njegovo obnašanje sodi prej na Balkan kot na državo ki ji je inteligenca v krvi.
AlenkinaBratovš?ina
02. 11. 2020 12.49
+7
haiyaaa. sodstvo pa tako, če sodnika nista sposobna na vložiti popolne vloge na sodišče
mackon08
02. 11. 2020 13.20
+2
Ja kot da sodišče ne more pogledati njihovih podatkov, razlaga da te kap banana republika. S tem samo dokazujejo kakšna sodišča imamo.
ajkula12
02. 11. 2020 12.48
+1
Razumem komentatorje spodaj, ni OK, če se starejšim, ki so ogrožene skupine in zaradi katerih vsa država stoji, onemogoča sprehajanje po trgovinah in mešanje z drugo populacijo, ki jo virus ne ogorža, hkrati pa je OK, če se šolarjem, ki jih virus ne ogroža, onemogoča šolanje, zato da se zaščiti starejše ogrožene skupine, da bodo lahko hodili in se sprehajali po trgovinah. vse jasno, mladi morajo biti solidarni....
jesenvoyo
02. 11. 2020 12.43
+5
Na koncu bi izpadlo, če bi se pritožil eden petinšestdeset let star, bi ugodili njemu, vsem ostalim pa ne.
dajno
02. 11. 2020 12.56
+1
Potem bi nas zaprli oni pa bi šetali... Tako kot sedaj...