Korona

Se peščica državljanov požvižga na ukrepe, ostali pa so njeni talci?

Ljubljana, 27. 11. 2020 10.05 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
24UR ZVEČER
Komentarji
279

Ob podaljševanju ukrepov bode v oči podatek, da se četrtina ljudi okuži na delovnem mestu. Bi morali zato zapirati še podjetja in industrijo, kar je skrajni ukrep? Kateri podatki sploh držijo? Kako zajeziti epidemijo?

Še en četrtek, še eno podaljšanje ukrepov. Slovenija večinoma ostaja zaprta. Še dva tedna bomo na prostem in tudi sicer nosili maske, prav tako sta še naprej ustavljena javni potniški promet in izvajanje športnih dejavnosti. Večina ostalih ukrepov je podaljšana za teden dni: seveda tudi prepoved zbiranja in omejeno gibanje med občinami ter po 21.uri.

Vsaj še en teden velja tudi šolanje od doma, s tem da je po tednu dni čakanja končno znana okrožnica ministrice Simone Kustec, da se učencev na daljavo ne ocenjuje, a v njej piše: ocenjevanje na daljavo v osnovnih šolah naj ne bo prioriteta. Kaj konkretno to pomeni? Medtem pa v srednjih šolah ocenjevanje ostaja.

In zakaj podaljšujemo ukrepe? Ker že veljavni očitno niso bili dovolj in se peščica državljanov očitno požvižga na njih, ostali pa so talci tega deleža ljudi, ki se še vedno druži in ne upošteva ukrepov. Inšpekcija ne more nadzirati vseh zabav ter garažnih in kletnih druženj, od nas je odvisno, da se odločimo, ali bomo krivuljo obrnili ali ne.

V javnosti pa se krešejo mnenja tudi glede tega, kje se Slovenci največkrat okužimo. Po ocenah Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) se največ, kar četrtina ljudi, okuži na delovnem mestu, skoraj enako je število tistih, ki ne vedo, kje so se okužili. Pa to drži ali je najlažje izjaviti: 'Okužil sem se v službi,' ne pa denimo v družbi, na kakšni zabavi. Ali bi se morali za to, da bi val ustavili, zateči k skrajnemu ukrepu, k zaprtju industrije in podjetij – poleg že zaprtih gostiln ter frizerskih in kozmetičnih salonov?

Maribor, protesti proti policijski uri -2

 V oddaji 24UR ZVEČER so sinoči soočili državno sekretarko z Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo Ajdo Cuderman, Sonjo Šmuc z Gospodarske zbornice Slovenije (GZS) in Nuško Čakš Jager z NIJZ.

V javnosti močno odmevajo izsledki NIJZ, da se kar četrtina okuži na delovnem mestu. "Mi smo ravno s tem namenom, da ugotovimo, koliko je pravzaprav okužb v gospodarstvu, naredili široko anketo med 130 podjetji. Ta je pokazala, da je v času od 1. marca torej v devetih mesecih bilo v teh podjetjih okuženega samo 3,5 odstotka zaposlenih. Bistveno več se jih je okužilo zunaj delovnega procesa, zato ker varujejo otroke, denimo. Tako so nas ti podatki, ki jih je pokazal NIJZ, zelo presenetili in nekako dvomimo ... Pravzaprav je bilo v zvezi s to raziskavo podanih premalo informacij, da bi jo lahko vzeli za čisto verodostojno," pravi Šmuceva.

Na podlagi česa pa so torej prišli do tega podatek, da se četrtina okuži v službi? Samo na podlagi zaupanja izjavam? Čakš Jagrova odgovarja, da je treba najprej povedati, da epidemiološka anketa ni raziskava v takšnem klasičnem pomenu, kot je bilo omenjeno. "Epidemiološka raziskava oziroma vprašalnik je del celotnega epidemiološkega postopka in pravzaprav gre za opredelitev najverjetnejšega vira okužbe na podlagi tistega, kar povedo. Mi se moramo na to nasloniti izjemno težko je namreč matematično določiti in doreči, kaj je vir okužbe in kje je bil ta vir. Epidemiolog na osnovi teh vprašanj in pogovora z vsakim, ki je pozitiven, doreče, kje se je gibal, kaj je počel, s kom je bil v stiku, kakšen je bil način bivanja in gibanja. In na tej osnovi se potem nekako opredeli najverjetnejši vir okužbe. To je pač del epidemiološke preiskave, seveda pa to ni takšna analiza, kot jo omenjajo v smislu stroge statistične obravnave."

"Izsledki morajo biti uporabni. Tako se nam zdi, da je ta številka prinesla samo veliko zmedo, hkrati pa ne vemo, v katerih dejavnostih so se ljudje okužili koliko okuženih je v zasebnem, koliko v javnem sektorju. Katere so tiste dejavnosti, ki naj bi bile problematične, kako bodo ukrepi nastavljeni točno glede na te dejavnosti?" na vprašanje, ali jo ti argumenti prepričajo, odgovarja Šmuceva. Kot dodaja, namreč nimamo teh podatkov oziroma se ne sledi temu, v katerih podjetjih delajo nekateri od teh, ki so bili vprašani. "Ker bi epidemiološka služba potem lahko ugotavljala na primer: v določenem podjetju so že trije okuženi, poglejmo, kaj se tam dogaja, obvestimo jih ... Če tega ni, ti podatki nimajo nobene uporabne vrednosti, z njimi ne moreš početi tako rekoč nič," je jasna.

A če ta podatek o četrtini drži, si najbrž ne moremo predstavljati, da bi poleg storitvene dejavnosti zaprli še ostala podjetja in industrijo. Cudermanova pravi, da so v intenzivnem dialogu z ekonomsko-socialnimi partnerji že od pomladi naprej – tako z gospodarsko kot tudi s trgovinsko in obrtno zbornico Slovenije. "Na podlagi njihovih podatkov razpolagamo s podatki o tem, da je okuženost v gospodarskem delu okoli štiri odstotke ali manj, odvisno od dejavnosti, trgovinska zbornica pripravila podatke, da je v tej dejavnosti okoli dva odstotka okuženih na delovnih mestih, v Obrtni zbornici Slovenije poudarjajo, da je ta odstotek še nižji, saj je mnogo dejavnosti zaprtih," pa razlaga Cudermanova. Kot dodaja, so se ti podatki NIJZ zbirali prejšnji teden, ko so verjetno želeli natančneje slediti virom okužbe. "Je pa resno in se strinjamo, da je treba tudi podrobneje pogledati celotno sliko tam nekje od oktobra naprej."

Tudi Čakš Jagrova v repliki poudarja navedbe Cudermanove. "Res je, to je bila razširjena anketa od 16. do 22. (novembra, op. p.) in še enkrat: pomen tega je, da zaupamo tistemu, kar nam povedo, in da pravzaprav gre za najverjetnejši vir okužbe. Seveda govorimo vsak s svojega vidika, glede na svoj način dela in z drugačnim namenom. Bi pa rada še povedala, da tudi mi vodimo evidenco oziroma vemo, katera podjetja, kateri skupki se ponavljajo. Vendar kot je bilo že velikokrat rečeno posameznih poimenskih skupkov ne komentiramo in jih v javnost ne podajamo. Vemo, kateri in kje so ti skupki ter približno koliko primerov se v teh skupkih pojavlja, zato tudi lažje opredelimo, kdo je bil v visokorizičnem kontaktu in je zato najverjetnejši vir okužbe na tem dotičnem mestu."

Kako torej zajeziti širjenje okužb z novim koronavirusom na delovnem mestu? So dosedanji zaščitni ukrepi dovolj? Ali podjetja dovolj skrbijo za zaščitne ukrepe? Šmuceva meni, da delodajalci zagotovo. "Ker vemo, da je delodajalcu mar tako za zaposlene kot za stranke in poslovne partnerje. Podjetja, ki jih poznamo, ki jih redno obveščamo o najnovejših praksah, kako lahko še izboljšajo ukrepe, izvajajo mnogo več od le standardnih ukrepov (maske, razkuževanje, razdalja). Imajo nadzornike v podjetjih, ki pazijo, da se zaposleni ne spozabijo, urejene imajo jedilnice da ohranjajo razdaljo, postavijo vmes posebne paravane, pazijo na to, da je čim manj odmorov ali jih celo ni, uredili so kadilske kotičke ... Skratka, tega je ogromno, kako so podjetja razmislila in se pripravila   vse zato, da bi pomagala pri obvladovanju epidemije in zaščitila sebe in svoje zaposlene."

Kaj pa podaljšanje ukrepov, sprejetih včeraj v vladi, dolgoročno pomeni za gospodarstvo? Obrtniki in podjetja bijejo plat zvona, pomoč prihaja prepočasi.

Državna sekretarka na gospodarskem ministrstvu pravi, da se tega dobro zavedajo. V prvem valu je ministrstvo po njenih besedah začelo delati že mnogo pred tem, ko so se začele 'številke' – predvsem z likvidnostnimi ukrepi. "V drugem valu oziroma svežnju so bili ukrepi namenjeni predvsem turistični panogi, ki je bila v tistem času najbolj prizadeta zaradi zapiranja. Sedaj, v tretjem valu, se večina največjih svežnjev nanaša na to, da se delno nadomesti fiksne stroške. Če govorimo o izplačilih, pa je bilo doslej obravnavanih vsaj kar se tiče ministrstva za delo in kar je usmerjeno v ukrepe ohranjanja delovnih mest okoli 130.000 vlog podjetij, ki so pokrila nadomeščanje izpada plač za približno 600.000 zaposlenih. To je naneslo za dobrih 23 milijonov evrov. Nova informacija, ki smo jo dobili, pa je, da bo v ponedeljek izplačanih naslednjih 10 milijonov evrov, kar bo zagotovo pomagalo pri likvidnosti." Kar se tiče vprašanja, ali ta pomoč prihaja prepočasi, pa Cudermanova poudarja, da bo ravno to v središču pozornosti v prihodnjih dneh pri oblikovanju protikoronskih ukrepov številka sedem.

A to je ena od težav – roki za izplačilo so za podjetnike nesprejemljivi, večina pomoči iz PKP 6 pride na račune šele prihodnje leto, vmes pa ostajajo velike težave. Šmuceva pravi, da je sreča, da so slovensko gospodarstvo in podjetniki izjemno iznajdljivi. "Kajti če si v likvidnostnih težavah, če nimaš prihodkov, je pravzaprav zelo težko ohranjati podjetje, tudi če veš, da bo čez nekaj mesecev prišla pomoč. V tem času si očitno med sabo precej pomagajo, mnogi so vzeli tudi osebna posojila, kar jih spravlja v izjemno stisko, tudi njihove družine. Zato gre resnično pozdraviti to, kar je rekla državna sekretarka: čim bolj urediti sistem tako, da pomoč pride raje takoj kot pa naslednji dan."

Danes so bili podatki vendarle nekoliko boljši – 24 odstotkov testiranih je bilo okuženih. Kdaj lahko po mnenju Čakš Jagrove pričakujemo večji obrat krivulje in dolgoročnejše zniževanje števila okuženih, ob tem da vsi nestrpno čakamo še na cepivo? "Vsako napovedovanje je popolnoma nehvaležno. Že velikokrat smo zaupali temu upadu številk in si potem prehitro želeli, da bi bilo vse v redu, pa ni bilo. Srčno upam, da zadnji dve številki, se pravi včerajšnja in današnja glede na to, da je to sredina tedna, ko po navadi beležimo kar precej visoke odstotke in veliko število okuženih primerov vendarle nakazujeta nek trend upadanja," pravi. Kot še sklene za konec, pa upa tudi, da bo priliv v bolnišnice in vpliv na gospodarstvo z upadom števila okuženih bistveno manjši. Je pa zaradi spoštovanjem do vsega, kar ljudje počnejo, do gospodarstva in vseh ostalih potrebno, da vsak posameznik skrbi za lastno izvajanje ustreznih higienskih ukrepov. "Še tako dobra organizacija vsega ne ustreza, če vsak posamezni člen pogreši. Še enkrat apeliram in pozivam vsakega posameznika, naj vendarle upošteva tiste osnovne higienske ukrepe, kajti samo s tem bomo uspeli krivuljo obrniti navzdol."

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (279)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Luka Zeleznik
29. 11. 2020 11.12
najbolj ogroženi da se okužijo in prenašajo virus naprej so vozniki tovornjakov. torej takoj ustaviti ves tovorni promet!!!!
ni_mi_vse_eno
27. 11. 2020 21.42
-1
Vsi bi se morali požvižgati na ukrepe, razen starejših. Bolezen je zelo nevarna za starejše od 70 let.
Luka Zeleznik
29. 11. 2020 11.10
ni res. najbolj so ogroženi tistiki imajo dotične bolezni. in vsi ti so shranjeni v sistemu. te bi morali izolirati injih s tem zavarovati
periot22
27. 11. 2020 21.37
+0
NEUČINKOVITI VOJAŠKI UKREPI ZA UNIČEVANJE LJUDI IN DRŽAVE!!!!!!!!
PrettyBird
28. 11. 2020 09.01
Ukrepi so učinkoviti v drugih državah, zakaj pri nas niso?
nogutsnoglorry
27. 11. 2020 21.14
+2
eni se majo za volkove pa žvijo v istmu hlevu z ovcam pa jejo iste otrobe ko vse osatale ovce, zato prosim wanabe volkovi spuste se na realna tla
kaktusar1
27. 11. 2020 20.37
-4
nijaz in twitko sam zavajata in iščeta krivce tam kjer jih ni..a res ti modeli niso sposobni narediti ene realne analize..a je to tako težko pri vseh teh preplačanih strokovnjaki, ki jih je twitko postavil
motorka57
27. 11. 2020 20.46
+5
...... si bister in pameten, imaš podatke, po pisanju sodeč strokovnjak povezan s strokovnimi krogi..... objavi ti podatke in ne natolcuj kar nekaj.... takih kvazi butcev imamo v Slo 30% in ti si med njimi.... O bog, daj norcem pamet ....
bojer
27. 11. 2020 20.30
-1
Kako smešno zveni uvodnik. Četrtina ljudi se okuži na delovnih mestih in zraven zapišejo možnost zapiranja industrije in podjetij. Kdo vnaša virus v domove starostnikov, delavci iz podjetij ali industrije ali morda ljudje, ki jih kar ne upamo imenovati. Menim, da trenutna oblast stremi za popolnim podrejanjem državljanov.
motorka57
27. 11. 2020 20.49
+7
....ja kdo??? Nejeverni Tomaži prinesejo iz garažnih fešt domov, ženske ki delajo v domovih pa starostnikom .... Pa ne sprenevedaj se, bodi realen....
bema1201
27. 11. 2020 20.23
+0
Če bi bil Tito še živ in Jugoslavija, ne bi bilo korone nikjer ali pa zanemarljivo malo. Pa ne ker pri njemu ni bilo šale , kdor ne bi spoštoval ukrepov v zapor. Bolnišnice ne bi bile polne ampak zapori. Pa ne misliti da imam pozitivno mnenje o njem kot človeku, ampak v takih časih pri ljudeh ne dosežeš reda drugače kot z represijo. Pa tudi mediji si ne bi upali ugovorjat in pisat vse kar jim pade na pamet.
cefre
27. 11. 2020 21.50
+1
Ja ampak represija njegovega učenca in velikega simpatizerja, dokler jo od tega imel korist, danes ne učinkuje! Kako? Zakaj?
bema1201
27. 11. 2020 20.16
+5
Ne peščica , ampak kar tretjina državljanov resno ne jemlje ukrepov in to so eni in isti, saj v mojem kraju je tako. Spomladi so se ukrepi veliko bolj dosledno spoštovali kot doslej, potem so pa razno razni Potrči, Zlatkoti pa tudi mediji pripomogli k temu da imamo sedaj takšno stanje kot seda.Če pogledamo medije spomladi ali pa danes, kako so vsak dan pa ne enkrat opozarjali ljudi jih prosili naj upoštevajo ukrepe, sedaj v drugem valu od konca septembra temu ni tako, bolj pomembno je vse drugo posebno politična dogajanja v državi kot epidemija. Šele v zadnjem času ko je zdravstvena kriza že na meji katstrofe so več časa namenili temu problemu.
motorka57
27. 11. 2020 20.52
+7
...ja točno tako, sem istega mnenja in verjamem stroki, ne pa gobcaču in gobcačem ala Potrč....
hayo72
27. 11. 2020 19.56
+1
Če rečeš v službi je vsaj nadomestilo pošteno.Če ne moreš v službo ker ni javnega prevoza je nadomestilo 50% če pa greš za ta čas na borzo je pa 80%.Ce se okužiš v službi je polna bolniška če se drugje pa ni tak da je narod že tudi malo spregledal
crnibeli
27. 11. 2020 19.25
-3
Eni si potek pisal že spomladi.Zdaj se to orisničuje.Bomo zaprti vsi,kmalu pa tud cepel sebomo.Če ne pa papa šiht. Lep večer.
čevapgpt
27. 11. 2020 19.05
-1
kacin je plačal kazen? krek je plačal kazen?
RamzesII
27. 11. 2020 17.00
-1
"pazijo na to, da je čim manj odmorov ali jih celo ni" Res, kje pa. To ni pametni, niti normalno, razen malice strogo, nič pavz,
RamzesII
27. 11. 2020 16.57
"Ob podaljševanju ukrepov bode v oči podatek, da se četrtina ljudi okuži na delovnem mestu. Bi morali zato zapirati še podjetja in industrijo, kar je skrajni ukrep?" Glede na to, da je tukaj to ne vem kateri že članek, ki se pičil v to, očitno bodo zaprli. Sumim da ne samo pri nas, glede na to kaj se v svetu kmalu, menda že Januarja, obeta.
Sajeta5
27. 11. 2020 16.43
+8
"Zdravniki svarijo: zaradi nošenja mask se lahko bojimo epidemije bakterijskih pljučnic - Na novinarski konferenci je optometrist Robert Zoellner povedal: “Faktor strahu mora stopiti korak nazaj. Ta ideja, da vas ne želim okužiti z nečim, kar sploh ne vem, če imam, je naravnost smešna. Začnimo uporabljati zdravo pamet.” - tudi jaz ugotavljam, da zbolevajo predvsem ljudje, ki morajo v službi po cele dneve nositi maske...
flojdi
27. 11. 2020 18.35
+1
. ... reče neki tisti , ki zapisuje delavce za tekočim trakom , ki Delajo ; medtem , ko on samo šeta" in zapisuje tiste , ki si dajo masko pod nos.. , ker
Ana desetnica
27. 11. 2020 18.37
+2
Optometrist še zdravnik ni. Zakaj potem soli pamet drugim o epidemijah? Ko vedno, se vsi vtikajo v vse in se delajo strokovnjake, folk pa jim verjame, ker so to rekli v javnosti. Epidemiologom in infektologom pa pišejo grozilna pisma in se norčujejo it prof. Ihana, ki o imunosti ve več kot vsi drugi skupaj. In potem se čudimo, da smo kjer smo. Kar norčujte se še naprej in poslušajte Zlatkota pa razne optometriste.
92ddt 1
27. 11. 2020 19.01
A on to gleda s svojega privatnega zornega kota. Čim vidim besedo entrepreneur mi gre na bruhanje. Res on ima kaj za povedati........
PrettyBird
27. 11. 2020 20.14
+1
Sajeta prav imaš, dajmo vprašat optike kaj oni menijo o covidu.
motorka57
27. 11. 2020 20.56
+3
...tudi škilavi zlatko je vreden leskove masti. Dal bi ga v kamnolom kramp in lopato v roke, lenobi brezdelni....
periot22
27. 11. 2020 16.21
+4
KONTRETACIJSKO TABORIŠČE!
Ana desetnica
27. 11. 2020 18.38
+1
Brdavssar
27. 11. 2020 15.58
-1
So what...lažete kot pes teče in govorite nekaj v tri dni....povzemate lažne podatke od Nijz in strahovlade
i-mat
27. 11. 2020 15.50
-1
Folk laže. Ni se okužil v službi. To reče zato, da prikrije resnico.
nexus4321
27. 11. 2020 16.29
+1
Mr Mojo Risin
27. 11. 2020 16.39
+1
Tomy Bananas
27. 11. 2020 15.44
-1
Jap razlika med človekom in opico.Človek dela po svoje in za svoje dobro opica pa dela kar mu ukažejo in naučijo .Evolucija in ta ko je s temi ukrepi človek razmišlja opica uboga
flojdi
27. 11. 2020 18.37
kapljač1
27. 11. 2020 15.09
-3
Nič do tega. Talci smo Jnaševe koalicije ki je državo in državljanje zaprla v taborišča
Walter Pravicek
27. 11. 2020 15.20
-1
Če je potrebno zapret še podjetja,bi prvo morali Vlado,ker se vozijo na Brdol.
kapljač1
27. 11. 2020 16.58
-1
dracon
27. 11. 2020 14.56
+12
Smo delali vsi od doma, vse je lepo funkcioniralo, pa je prišel inšpektor in rekel, da smo vsi v prekršku, ker da rabimo nove pogodbe, ki vključujejo tudi delo od doma. Skratka zakompliciral zadevo do te mere, da zopet vsi hodimo delati v podjetje. Je tako dosti bolj enostavno, kot se ukvarjati z njihovo birokracijo. Takšnih in podobnih primerov je ogromno. Zagotovo je potrebno zakonsko vse urediti, ampak a ne bi slučajno dali par mesecev časa. Ne, to pa ne, ker takrat delo od doma ne bo več potrebno. Sedaj je prilika, da pokažejo svojo moč in teror. Vlada non stop s prstom kaže NAME, kot izvor vseh problemov. Jaz sem glavni in dežurni krivec za vse težave. Takšne vlade, ki je tako izgubila stik z vsako realnostjo ne rabim. Pa me res ne zanima, ali je leva, desna, zgornja ali spodnja. Kje so bili spomladi in poleti, katere načrte so pripravili ? Ali jih je situacija presenetila kot cestarje sneg pozimi ? Kaznovali me ne boste, ker se ukrepov držim. Bom pa na volitvah zagotovo povedal, kaj si o njih mislim.
SLObunkeljn
27. 11. 2020 15.13
+4
Ni časa za urejanje teh stvari , treba je zdaj skozi "mala vrata" speljati financiranje univerz, šol in podjetij , ki se klanjajo ljubljenemu vodji, pa odstaviti vse kritične ljudi, prevzeti medije in sodišča, Počivalškovim navezam zagotoviti denar in ostale ugodnosti , braniti Trumpa, Madžare in Poljake , jim omogočiti / financirati vlaganja ... veliko več je "pomembnih" zadev, kot pa umirajoči v epidemijah ....