Korona

Kje je letos gripa? Kako lahko necepljeni ogroža cepljenega? Je cepivo varno?

Ljubljana, 11. 01. 2021 16.52 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 16 min
Avtor
Tina Švajger
Komentarji
493

Cepivo proti covidu-19 je manjkajoči del, ki nas bo s pomočjo znanosti vrnil v staro življenje. A vprašanj, pa tudi zablod in neresnic, ki se v zvezi s tem širijo (predvsem po družbenih omrežjih), je veliko. Vrhunski slovenski strokovnjaki Alojz Ihan, Roman Jerala in Mario Fafangel so na okrogli mizi pomagali rešiti dileme, vsaj nekoliko pa tudi razjasniti dvome in razbliniti strahove, ki se mnogim ob tem porajajo.

Leto 2020 bi mnogi zaradi epidemije covida-19 in vsega, kar je ta prinesla s sabo, gotovo najraje kar pozabili. Konec leta je sicer posijalo novo upanje v obliki cepiva, ki je po navedbah strokovnjakov manjkajoči člen, tako da si bomo morda že v kratkem lahko nekoliko oddahnili in se – vsaj približno – vrnili v stari, ustaljeni življenjski ritem. Tako so pričeli spletni pogovor pod naslovom Dejstva o cepljenju in cepivih proti covidu-19 za znanstveno rubriko Slovenske tiskovne agencije (STA), na katerem so sodelovali predstojnik Katedre za mikrobiologijo in imunologijo Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani Alojz Ihan, vodja Odseka za sintezno biologijo in imunologijo na Kemijskem inštitutu Roman Jerala in predstojnik Centra za nalezljive bolezni Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) Mario Fafangel.

Znanstveniki so se v pogovoru najprej dotaknili drugega odmerka cepiva, ki ga bodo kmalu prejeli prvi cepljeni Slovenci.
Znanstveniki so se v pogovoru najprej dotaknili drugega odmerka cepiva, ki ga bodo kmalu prejeli prvi cepljeni Slovenci. FOTO: Shutterstock

Slovenija je bila med prvimi, ki so prejeli prve odmerke Pfizerjevega cepiva, prvi cepljeni bi kmalu morali dobiti že drugi odmerek. Se bo ta zamaknil, da bi s tem vsaj delno precepili prebivalstvo? "Dobili ga bodo po treh tednih," je zagotovil Ihan, "kljub velikim pritiskom, da bi se odločili drugače". V Veliki Britaniji so se denimo zaradi velikega razmaha epidemije odločili, da bodo drugi odmerek odmikali. "Cepivo je pravzaprav proizvod, ki je močno povezan z zaupanjem. Za zdaj ni dobro, da bi to podaljševali. Kaj sploh pridobimo? Če bi zamaknili 23.000 cepljenj v januarju, bi jih morali velik del nadomestiti februarja. Če jih zamaknemo za tri tedne, bi po nekaterih projekcijah sicer pridobili 200 hospitalizacij, a stopimo na pot, ko bi velik del starostnikov cepili v nasprotju z navodili proizvajalca. In lahko bi plačali ceno v zvezi z zaupanjem v cepivo. Tukaj se ne smemo igrati s hipotezami, najboljše je ostati v okviru regulatornih operativ," je pojasnil. Po njegovih besedah se je za to, da bo s cepivi ravnala kot z zdravili, za zdaj odločila samo Velika Britanija.

Pri delu populacije je še vedno prisoten strah, ker je cepivo novo. Mnogi so prepričani, da so na okužbo z novim koronavirusom odporni tudi brez cepiva, ker so covid-19 že preboleli, spet tretji so skeptični zaradi lažnih informacij, ki krožijo (predvsem) po družbenih omrežjih.

Z njim se strinja tudi Fafangel. "Združeno kraljestvo se je odločilo, kot se je. Imajo pa na voljo dve cepivi, mi imamo pač to, kar imamo. Strateško lahko gledaš, kako bi zaščitil populacijo čim prej, ne moreš pa brcati v temo. Veliko bi tvegali," je prepričan. Podatki tudi kažejo, da zamik aplikacije do 42. dneva ni dober. "Ne moremo zamakniti za polne štiri tedne," poudarja ter dodaja, da se tudi tisti, pri katerih bodo podaljšali obdobje do prejema drugega odmerka, ne bodo cepili točno na 42. dan, ampak bodo na vrsto prišli še kasneje. "Če bi se situacija glede dobave cepiva spremenila, bi bilo drugače. Slovenija bi bila z relativno malo cepiva rešena zelo kmalu."

Jerala pa ob tem izpostavi še drug vidik, saj gre po njegovem za precej zahtevno vprašanje. "Samo ena doza bi potencialno pomenila nevarnost, kar zadeva novi sev," pojasnjuje, čeprav bi se sam vseeno odločil za zamik. "Tudi Danska in Francija bosta z drugim odmerkom cepili s šesttedenskim zamikom. 200 hospitalizacij ni zanemarljiva številka. In ključno je, da čim prej precepimo starejše od 80 let. Trije odstotki okuženih v tej kategoriji zaradi covida-19 namreč umrejo. Tukaj tako ni pravega odgovora, situacija je izredna. Razumem, da je treba ravnati po navodilih," pravi. Kot še pojasnjuje, je pri cepivu Moderne premor med odmerkoma štiri tedne, raziskave (sicer na manjšem vzorcu) pa so pokazale, da en odmerek zaščiti 90 odstotkov ljudi. "Nobena rešitev ni idealna. Ni verjetno, da bo po treh tednih imunost popolnoma padla. Situacija bi bila precej lažja, če bi zadaj imeli zagotovljeno dobavo. Obeti za Moderno so slabi, upam, da bomo dobil več cepiva AstraZenece."

Ihan dodaja, da je bila prejšnja dilema – koga cepiti kot prvega – precej lažja in so se takrat zelo zlahka odločili za cepljenje stanovalce domov za starejše občane. "Smrtnost zaradi covida-19 je v domovih 10-odstotna in če vemo, da cepivo v prvem odmerku v veliki meri 'prime' že po 14 dneh, gre tukaj dobesedno za reševanje življenj." Pri prvi pošiljki so tudi vedeli, da druga zagotovo pride. 200.000 ljudi cepiti v nasprotju s priporočili proizvajalca pa – tako imunolog – ni enostavno. "Če naredimo zamik, ga bomo morali delati kar naprej. To je tveganje, ki ga ni enostavno sprejeti."

Obe cepivi, ki ju je odobrila Evropska agencija za zdravila (EMA) – torej cepivo ameriško-nemške naveze Pfizer-BioNTech in cepivo ameriške Moderne – sta osnovani na RNK. Ker gre za novo cepivo, pa ljudi skrbi varnost. Jerala, ki je cepivo pomagal razviti tudi s svojo raziskovalno skupino, zagotavlja, da so to cepiva, ki so odobrena za uporabo na ljudeh. Klinične raziskave tovrstnih (RNK-) cepiv so namreč potekale že leta 2013 ob pojavu podobnih koronavirusov (sarsa, mersa), a so se zaradi konca epidemij takrat tudi končale. Pojasni pa način njihovega delovanja: "To je kot snežinka, ki pade, RNK se sintetizira in vnese v naše celice, iz tega se naredijo proteini, ki se tudi razkrojijo, ostane pa spomin – protitelesa. Ni vgradnje v genom razen efektov cepljenja, ki je značilno tudi za druga cepiva." RNK-cepiva imajo tudi to prednost, da se jih lahko razvije zelo hitro. "Gre za znanje, ki smo ga imeli na podlagi drugih koronavirusov (sarsa in mersa), a ker so epidemije izginile, z razvojem cepiv niso nadaljevali. Prestala so testiranje, zelo podrobno so bili preverjeni stranki učinki – za vsako cepivo na 10.000 ljudeh, s čimer so dokazali, da ni stranskih učinkov, ki bi nas morali skrbeti," razlaga. Na vprašanje, ali bi varnost cepiva trpela na račun hitrega razvoja, pa Jerala odgovori, da ne. "Edino, česar (še) ne vemo, je, kako dolgo bo trajala zaščita," pravi. Za zdaj kaže, da okrog osem mesecev. "Zelo bomo veseli, če nas bo zaščitil vsaj tako dolgo."

Ihan pa ob tem poudarja, da je odločitev za cepljenje med epidemijo še toliko lažja: "Človek se mora odločati med kratkoročnimi stranskimi učinki cepiva ali pa učinki okužbe."

Predstojnik Katedre za mikrobiologijo in imunologijo Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani, dr. Alojz Ihan
Predstojnik Katedre za mikrobiologijo in imunologijo Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani, dr. Alojz Ihan FOTO: Bobo

Klinične študije so pokazale, da sta cepivi Moderne in Pfizerja zelo učinkoviti – nad 90 odstotki. V kolikšni meri lahko človek, ki je cepljen, vendarle zboli, kolikšna je verjetnost, da se bo pojavila bolezen v hudi obliki, ali lahko virus kljub cepljenju prenaša naprej? "Učinkovitost je fantastična. Od poletja naprej imamo videokonference s proizvajalci cepiv, tudi oni niso pričakovali tako izjemne učinkovitosti. Kdor se cepi, lahko danes gotovo računa, da ne bo dobil bolezni. Pri cepivih v resnici izkoriščamo naravno delovanje imunskega sistema. Včasih ne razumem ljudi, ki prisegajo na naravo, so pa proti cepivom. To, ali bo nekdo zlahka prebolel covid-19 ali ne, je odvisno samo od tega, ali v prvih 14 dneh telo razvije nevtralizacijska protitelesa. Tistim ljudem, pri katerih jih telo ne bi proizvedlo, pa s cepljenjem samo dodamo nekaj časa, da naredijo protitelesa," pojasnjuje Ihan.

Koliko časa pa protitelesa po preboleli bolezni še ostanejo v telesu?

Ihan pravi, da je razvoj protiteles zelo različen – pri blagi ali asimptomatski okužbi se v nekaterih primerih protitelesa sploh ne pojavijo, čeprav je PCR-test pozitiven, imeli so tudi okužene, ki so imeli vse klinične znake, a so bili brez protiteles. Večinoma protitelesa sicer nastanejo pri zmernem covidu-19 z vročino, v organizmu pa ostanejo nekje od tri do štiri mesece. Težji ko je potek covida-19, dalj časa so nekako prisotna, razlaga. "Ker imamo tako različne oblike, za epidemiološko preprečevanje okužb (da človek ve, da dolgo ne bo dobil bolezni in ne bo okužil bližnjih) velja, naj se kljub preboleli bolezni posameznik cepi." Informacije o imunosti še niso zbrane, to bo čez kakšno leto. Za zdaj pa pri večini ljudi velja, da okoli tri mesece zanesljivo ne bodo spet zboleli. Študije – tako Ihan – nakazujejo, da je to obdobje morda pol leta. "Pri tem pa je 10 odstotkov ljudi, ki bodo lahko že čez dva meseca spet okuženi. Pri večini to obdobje traja od štirih do petih mesecev, gotovo pa je tudi 10 odstotkov ljudi, ki bodo še čez eno leto lahko zaščiteni. Covid-19 ni polimorfna bolezen samo, kar zadeva prebolevanje."

Kot še navaja strokovnjak, pa spodnje meje pri cepljenju prebolevnikov ni. Cepi se jih tako lahko en mesec po tem, ko izginejo znaki, pri večini pa velja, naj se cepijo v roku pol leta. "Tudi glede na pomanjkanje cepiv je korektno, če rečemo pol leta. Ni pa zagotovila, da kdo ne bo zbolel že po enem mesecu."

Fafangel ob tem dodaja, da je to relativno sveža novica, da bi priporočali pol leta. "Če bi imeli cepiva dovolj, se s tem vprašanjem ne bi ukvarjali kaj dosti. A ker moramo gledati na populacijsko raven, so takšni podatki pomembni – da zaščitimo čim več populacije čim prej."

Pred dnevi so se sicer pojavile informacije o tem, da naj bi starostniki v domovih za starejše zboleli po cepljenju. Ali lahko po cepljenju torej zbolijo ali ne? Fafangel ob tem odločno: "Ne, ne moremo zboleti zaradi cepljenja. Samo cepivo je narejeno tako, da ne tvegaš okužbe in razviješ imunost. Po cepljenju zaradi cepiva ne moreš zboleti za covidom – to je znanstveno dognano in nemogoče."

Priznava pa, da ga je bilo tik pred začetkom cepljenja strah govoric. Slovenija se je pri strategiji cepljenja namreč odločila, da bodo najprej cepili v DSO-jih, tudi v domovih, kjer so že potrdili izbruhe. In zgodilo se je časovno sosledje: okužbo so potrdili pri ljudeh, ki so bili izpostavljeni virusu – ki so bili že prej okuženi ali pa so se okužili takoj po cepljenju, ko cepivo še ni moglo razviti zaščite. "Je pa bilo cepljenje najranljivejše populacije vseeno pravilna odločitev," je prepričan prvi epidemiolog v državi. Kot dodaja, obstajajo sicer določena cepiva, ki delujejo postekspozicijsko (na primer cepivo proti steklini), a covid-19 (kot kaže zaenkrat) ne deluje tako.

Nekateri okuženi so sicer dobili pozitiven rezultat na testiranju po cepljenju. Fafangel pravi, da tudi ta povezava ni mogoča. Tudi govorice o tem, da bodo številke čedalje višje, ker cepimo, nikakor ne držijo. "Testi PCR in hitri antigenski testi tega (protiteles, ki nastanejo po cepljenju op.p.) ne zaznavajo kot okužbo," zatrdi.

Podatki o tem, k kako cepivo vpliva na prenos okužbe, pa še niso na voljo. Še vedno tako velja, da je treba nositi maske, še zmeraj je pomembno upoštevati splošne ukrepe. "Vsak naj se obnaša, kot da je okužen. Še vedno, kljub cepljenju. Ko bomo imeli podatki glede prenosa, bomo vedeli naprej. Ampak zdaj moramo najprej ustaviti epidemijo," je jasen predstojnik Centra za nalezljive bolezni na NIJZ.

Predstojnik Centra za nalezljive bolezni NIJZ Mario Fafangel
Predstojnik Centra za nalezljive bolezni NIJZ Mario Fafangel FOTO: POP TV

Kako pa je s cepivi, ki so že registrirana v EU – bodo ščitila tudi proti novim sevom – angleškemu, škotskemu, južnoafriškemu? Bo treba razviti novo cepivo? Jerala pravi, da še ni natančnih podatkov, da bi lahko z zanesljivostjo trdili, da bodo zaščitila tudi pred temi – mutiranimi – sevi. "Zelo verjetno ni problema, ni pa popolnoma nemogoče. Znanstvenikom je namreč uspelo ustvariti sev, pri katerem cepivo ni delovalo. Če se nakopiči večje število mutacij, je možno, da bo neučinkovito. Velika prednost novih tehnologij pa je ta, da lahko v nekaj tednih pripravimo cepivo proti novemu sevu. Za zdaj nismo še v tej fazi. Za angleškega epidemiološki podatki kažejo, da se hitreje širi, ne kaže pa, da bi bil usodnejši," navaja vodja Odseka za sintezno biologijo in imunologijo na Kemijskem inštitutu Jerala.

Doslej cepili 20.546 oseb, na NIJZ prejeli 54 prijav neželenih dogodkov

Kaj pa morebitni stranski učinki? Fafangel pravi, da je večina tovrstnih dogodkov reaktogenih. Ob tem pa še poda najnovejše številke glede cepljenja v Sloveniji. Do polnoči je bilo v elektronski register cepljenja vnesenih 20.546 cepljenih oseb, na NIJZ pa so prejeli 54 prijav neželenih dogodkov, povezanih s cepljenjem. Od tega je šlo v enem primeru za resen negativni dogodek (smrt), pri katerem pa je nadaljnja strokovna analiza pokazala, da je šlo za časovno in ne vzročno sosledje, kar pomeni, da cepivo ni bilo vzrok za to. "Na primer: veliko ljudi ima infarkt po zajtrku, a to še ne pomeni, da je zajtrk vzrok za to. Je pa treba vsak tak primer vzeti pod drobnogled," pove ter doda, da ima cepivo izjemno dober varnostni profil.

Slovenska tiskovna agencija je v okviru projekta STAznanost pripravila okroglo mizo, na kateri so predstavili dejstva o cepljenju in cepivih proti covidu-19.

Z njim se strinja tudi Ihan, ki dodaja, da je o potencialnih dolgoročnih učinkih še težko govoriti. "Še ne vemo, vedeli bomo čez leto ali dve. Glede na sestavo tega cepiva pa je težko pričakovati kakšne pogostejše dolgoročne učinke, kot so recimo pri cepivu za gripo. To je izjemno čisto cepivo."

Podobno pravi tudi Jerala. "Pri novih RNK-cepivih ni sestavin, ki navadno ljudi skrbijo – adjuvansi, konservansi – nobene od sestavin, ki jih nasprotniki cepljenja tako radi omenjajo. To cepivo je tudi izjemno transparentno - vsak si lahko pogleda sestavine, zaporedje ... Vsak, ki želi, lahko na spletu najde zelo podroben opis cepiva."

Vodja Odseka za sintezno biologijo in imunologijo na Kemijskem inštitutu Roman Jerala
Vodja Odseka za sintezno biologijo in imunologijo na Kemijskem inštitutu Roman Jerala FOTO: Kemijski inštitut

Kako varno in kako pomembno pa je cepljenje za kronične bolnike? Ihan razlaga, da so bili tudi ti bolniki vključeni v študije, velik del udeležencev tretje faze študij je bil iz teh skupin. In ni se pokazalo, da bi cepljenje povzročilo kakršen koli merljiv zaplet. "Cepljenje za te skupne tako ni odsvetovano – obratno: pri vseh skupinah mora vsak pomisliti, ali je zanj ugodnejše, da je cepljen ali da preboli covid-19," poudarja.

Tudi v Sloveniji se je pred dnevi na zelo tragičnem primeru pokazalo, da se v nosečnosti lahko okužba z novim koronavirusom zelo hudo zaplete – nosečnica je namreč umrla, otroka jim je uspelo rešiti.

Pa nosečnice? Po navedbah Ihana študij v tretji fazi testiranj nikoli ne delajo na otrocih in nosečnicah. "Po definiciji nosečnicam tako ni mogoče svetovati, naj se cepijo, ker niso bile študijska skupina, enako velja za otroke." Gledati je torej treba z njihovega stališča. Če se postavimo v kožo nosečnice – kaj je manj tvegano? "To je stanje, ki ni bolezensko, a zelo obremeni organizem. Precej nosečnic ima tudi dejavnike tveganja, nosečnost sama je povečan napor za organizem in dobiti covid-19 med nosečnostjo predstavlja neko dodatno tveganje, zato so mnoga ginekološka združenja izdala priporočila, da se nosečnice obvesti o tem, da študije niso bile izdelane, da pa naj se same posvetujejo z zdravnikom, ali je zanje to smiselno – glede na druge bolezni, stanja in naj se na osnovi tega nato tudi same odločijo."

Fafangel se ob tem dotakne še precepljenosti prebivalstva oziroma tako imenovane kolektivne imunosti. "Nujno je, da se določen delež prebivalstva precepi, da virus ne bo imel več toliko gostiteljev, da kuži." Za to je potrebna najmanj 60-odstotna precepljenost. Zakaj ta številka? "Kolektivna imunost je izraz, ki je tesno povezan s cepljenjem. Ni namreč opcije, da bi virus 'šibal mimo' in bi dosegli prekuženost. Ne more iti čez populacijo kot požar. Moramo ciljati široko, lahko gremo tudi na mesece – kako dolgo bi na primer potrebovali, da bi dosegli cilj 75-odstotno prekuženost. Zelo pomembno pa je pri tem imeti dobre podatke – na primer kolikšna je naša kapaciteta cepljenja na mesec. To je treba čim prej doseči," poudarja.

In pomislek številnih: če se ne cepim, kako bom potem lahko jaz škodoval tistemu, ki se cepi? Fafangel razlaga, da necepljena oseba v prvi vrsti ogroža sebe, če zboli, obremenjuje zdravstveni sistem, ki se sčasoma tudi zasiči, poleg tega pa ogroža tisto skupino prebivalstva, pri kateri cepivo ni 100-odstotno učinkovito, ter tisto, ki se (še) ne sme cepiti.

Strokovnjaki so se dotaknili tudi vprašanja, kje je letos gripa. Fafangel pravi, da sezonski val gripe vedno od nekod pride in se potem širi. "Očitno so vse omejitve in ukrepi, ki jih imamo zdaj, vplivali tudi na gripo. Gripa ima tudi manjši R (reprodukcijsko število, ki pove, koliko oseb ena oseba okuži naprej op.p.), zato so tudi ukrepi toliko učinkovitejši."

'Dokler bo virus krožil med populacijo, ne bomo mogli imeti življenja, kakršno smo imeli prej'

Na vprašanje, za koliko cepiv je postopek odobritve pri EMI že v teku, pa Ihan pojasni, da je bilo cepivo AstraZenece do oktobra nekako prva izbira EU, največje pogodbe so se pripravljale z njimi, tudi preliminarni rezultati in rezultati kliničnih študij so bili zelo dobri. A potem se je pokazalo, da je učinkovitost njihovega cepiva precej manjša – okrog 75-odstotna. Gre sicer za vektorsko cepivo in znanstveniki so se spraševali, ali je manjša učinkovitost posledica odziva na vektor. "Niso natančno pojasnili te manjše učinkovitosti in ovire in za zdaj na teh komisijah zadnja dva meseca nekako nismo več debatirali o rezultatih."

Jerala ob tem dodaja, da je zasledil, da bo AstraZeneca še ta teden vložila vlogo na EMO, sami pa napovedujejo, da bi do konca januarja cepivo lahko tudi odobrili. Se mu pa zdi pri tem veliko bolje, če 75-odstotno učinkovito cepivo dobimo zdaj, kot pa da bi 95-odstotno dobili enkrat junija.

Strinja tudi Fafangel: "Podobno kot s testiranjem je tudi s cepivom. Tisto, ki bo masovno dostopno, je tudi tisto, ki naredi razliko in ne 95-odstotno učinkovito cepivo za peščico izbranih ljudi, ki si lahko to privoščijo. /.../  Vedeti moramo namreč, ne bomo mogli imeti življenja, kakršno smo imeli prej, dokler bo virus krožil v populaciji."

"Vedeti moramo, da bomo ta problem rešili samo na ravni celega sveta. Če bomo pustili 'žepe', s tem samo čakamo, da bo nekoč nekje nastala mutacija, ki bo razmere še zaostrila," pa za konec doda še Ihan.

Verske skupnosti v podporo cepljenju

Slovenski škofje so v izjavi zapisali, da podpirajo vsa prizadevanja za zaščito zdravja ljudi in vse napore za iskanje novih oblik zdravljenja za obolele s covidom-19. Izrazili so podporo vsem, ki se bodo odločili za cepljenje.

"V zgodovini se je cepljenje v primeru različnih bolezni izkazalo za učinkovit način za zaščito lastnega zdravja in zdravja bližnjih," so zapisali na spletni strani Katoliške cerkve. Dodali so, da je cepljenje ljudi najboljši način za zaščito tistih med nami, ki se iz različnih razlogov ne morejo cepiti in bi jih morebitna okužba zelo prizadela oz. bi zaradi bolezni lahko umrli.

Poudarili so, da sta cepivi podjetij Pfizer, BioNTech in Moderna pridobljeni na etično sprejemljiv način ter nista pridobljeni iz zarodnih celičnih linij, zato ju katoličani lahko uporabljajo. Zavzeli so se tudi za brezplačno in prostovoljno cepljenje ter dostopnost cepiva najprej tistim skupinam, ki so najbolj ogrožene. V izjavi so še pozvali k temu, da se okuženih z novim koronavirusom in tistih, ki se iz tehtnih oziroma zdravstvenih razlogov ne cepijo, ne diskriminira ter ne stigmatizira.

Etičnost cepiva pa je v stališču Evangelijske binkoštne cerkve poudaril tudi superintendent zveze slovenskih evangelijskih cerkva Daniel Grabar. Zapisal je, da je razvoj cepiva dar božje milosti, ki človeka obvaruje pred okužbo in nadaljnjim širjenjem bolezni. "Smatramo ga kot enega od možnih božjih odgovorov na molitve vernikov po božjem posredovanju. Bog v svoji mogočnosti na različne načine odgovarja na molitve vere," je zapisal.

Spomnil je, da so evangelijski binkoštni verniki tudi v preteklosti priznavali medicinska spoznanja. "Cepljenje ostaja prostovoljno, kar vsakemu posamezniku nalaga toliko večjo odgovornost do postavitve treznega in zdravega stališča, s katerim se povzpnemo nad nivo zatekanja k informacijam družbenih omrežij," je poudaril.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (493)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

sb_north
02. 02. 2021 18.53
Iniesta
12. 01. 2021 20.11
+1
Gripa je pa zgleda izkorinjena ...
ni_mi_vse_eno
12. 01. 2021 10.17
+1
Le kdo profitira od vse te propagande? Nisem še zasledil članka, kako nevarna so srčno žilna obolenja, ki so številka ena v smrtnih žrtvah doma in po svetu. Nisem še zasledil, da bi ljudem sporočili pomembnost omega 3 maščobnih kislin, ki delujejo protivnetno, preprečujejo srčne in možganske kapi. Dr. Michael Greger govori o znanih znanstvenih publikacijah. Laneno seme je ključ do zdravja. Želim vam mir in vse dobro. (= The Omega-3 and B12 Myth with Dr. Michael Greger). Brez strahu. Strah vodi v paniko in v napačne odločitve.
akize
12. 01. 2021 10.15
+5
Spet nabijanje o temu cepivu in zdaj še nabijateno teh verskih sprancih kako je cepivo dar boga... pa koga vi ...
alex cross
12. 01. 2021 10.05
+6
Inštitut J. Hopkins je objavil scenarij do 2028... preverite kao teorijo zarote do sedaj pa vam bo vse jasno...vse jim gre po planu...maske bodo še kar nekaj časa...pa vsako leto vsaj 2x cepljenje z različnimi cepivi ker bo skos nek nov sev pa virus pa.....bolano.. Wake up!
aink
12. 01. 2021 09.44
+2
Samo se corona obstaja jupi srecni miii pa se cepivo smo dobil ziveli bomo večno juhuuuuu
rob3rt
12. 01. 2021 09.38
+2
"Znanstvenikom je namreč uspelo ustvariti sev, pri katerem cepivo ni delovalo...", še treba kaj dodat?
asdfghjklqwertz
12. 01. 2021 09.25
+11
Tisti, ki še ne veste ... letos oz. lani, od pojava covida, niso obravnavali še niti ene gripe. Niti en še ni umrl za gripo. NIJZ še ni potrdil nobene smrti zaradi gripe v času covida. Kar pa še je najbolj zanimivo ... Obdukcij, umrlih zaradi covida, ne smejo delati. Mrliški ogledniki Imajo strogo prepoved. Zakaj že? Na začetku sem verjel, da je Covid zunaj, zdaj sem vedno bolj prepričan, da je beseda Covid-19 postal en globalni nateg. Še marsikaj drugega ne štima s temi cepivi, na vprašanja pa stroka, ki zagovarja cepiva, noče odgovarjati in probajo na vprašanja spremeniti temo oz. govorijo nekaj, kar se vprašanja ne tiče. Za vso sranje sem cepljen, edino proti gripi in covidu me pa nikoli ne bodo cepili.
polikarbonatka
12. 01. 2021 09.59
-4
asdfghjklqwertz,poabil si dodat-zemlja je ploščata.
Crass
12. 01. 2021 12.31
+0
Povej to 67, ki so umrli v našem Dso v le mesecu in pol. Nateg pa je okoli tega vsekakor. So ljudje, ki znajo krize izkoristiti sebi v prid.
PrettyBird
11. 01. 2021 21.59
+3
Bodimo odgovorni en do drugega, ne širimo laži, nepreverjenih informacij in propagande proti cepivu ali samozaščitnim ukrepom. Zavedajmo se, da ima naše pisanje lahko posledice v resničnem življenju. Pazimo en na drugega!
Crass
12. 01. 2021 09.23
-2
Tukaj se pa popolnoma strinjam s tabo. Ta anti vaccine movement je naredil že toliko težav. Zdaj sredi vsega tega sranja pa... Mislim no, brez cepiv bi praktično 70% prebivalstva vedelo kako je izgubiti otroka.. Da je farmacija biznis je vsekakor gotovo, vendar je biznis tudi hrana, tudi obleka in tudi vsaka druga stvar, ki jo trenutno uporabljate. To je popolnoma drugi problem. Se strinjam, da bi ga bilo potrebno reševati, vendar je biti proti cepljenju samo zato, ker ima BigPharma od tega miljarde, primerljivo s tem da bi se ustavil jesti, ker ima prehrambena industrija prevelik profit. Tudi mislim, da je zelo zdravo dvomiti, ampak rešitev dvoma je učenje, preučevanje, raziskovanje,.. Reči da nekdo nima pojma brez najmanjše utemeljitve je pa milorečeno kotraproduktivno.
ni_mi_vse_eno
12. 01. 2021 09.59
+3
Ne širimo laži in nepreverjenih informacij za cepivo. Pomislite raje, kdo profitira? Pazim nate, zato ti povem zgodbo zdravila VIOXX. Zgodovina nas uči, da kjer je profit v ospredju, tam se pozabi na sočloveka v stiski.
Crass
12. 01. 2021 12.17
+1
Se strinjam glede profita.. Druga zgodba. Ker je vpletena v celotno strukturo sistema. In je ne moremo začeti reševati na tem primeru.. Žal. Jaz sem že cepljen, ker delam v DSO in mislim, da je to moja odgovornost. Razumem pa tudi vlogo, ki so jo cepiva odigrala pri preživetju človeštva - no, preživeli bi ravno tako, vendar v nižjem številu. Seveda je lahko reči, da nas je na svetu preveč, vendar ko bi lastni otroci, bratje, sestre, prijatelji umirali, mislim da ta teza o namnoženosti ne bi več zdržala. Vendar vsakemu svoje. LP
VAREN
11. 01. 2021 21.54
+3
Trije, ki pojma nimajo. Blebetajo nekaj v prazno. Do sedaj niso naredili še nič konkretnega.
Cofar
11. 01. 2021 21.56
+0
User768643
12. 01. 2021 08.25
+3
Varen. Če strokovnjaki nimajo pojma in jim ne zaupaš. Naj te naslednjič, ko boš bolan, avtomehanik pregleda.
KavčStrokovnjak
12. 01. 2021 08.45
+4
Če prebereš cel članek, ti je jasno da imajo še prekleto veliko "pojma". Malo strokovnjakov zna na tako poljuden in lahko razumljiv način razložiti stvari, ki niso tako enostavne.
InterReflectlons
11. 01. 2021 21.53
+8
Do marca leta 2020 smo poznali samo prehlade in gripo. Od marca 2020 dalje pa samo prehlade in Covid-19. Da se ne bi zdravniki preveč trudili še s tem, se gripa po novem šteje kar med Covid-19, ker gre simptomatsko za podobni bolezni in je razlika med njima zgolj v hitrosti širjenja.
PrettyBird
12. 01. 2021 08.57
+1
rob3rt
12. 01. 2021 09.40
+2
Seveda ni res, od marca 2020 poznamo samo še CovID-XX...
KME?KAPAMET2020
11. 01. 2021 21.53
+15
Zanimivo da vsi pravijo da se je začelo v wuhanu, ampak kako je mogoče, da sem imel iste simptome kateri so pri koroni že pol leta prej?????????Naj mi kdo to razloži...
InterReflectlons
11. 01. 2021 21.56
+4
Poznamo 7 različnih koronavirusov, ki so simptomatsko podobni gripi. Če si dobil katerikoli od teh 7 koronavirusov, so simptomi skoraj isti. Edina razlika je, da je pri SARS-u, MERS-u in SARS2 potreben respirator, za starejše 4 ni treba, ker so z leti izgubili na moči. So pa bili smrtonosni pred več kot 100 leti.
KavčStrokovnjak
12. 01. 2021 08.46
-5
Zato tudi testiraš pozitiven na hitrih testih čeprav nimaš Covid-19.
ni_mi_vse_eno
12. 01. 2021 10.07
+2
Korona virusi so znani človeštvu že celo zgodovino, imenujemo jih gripa. Tudi zato letos gripe ni, ker vsi testi pokažejo pozitivnost na korono. Testi so nezanesljivi, virus mutira, cepljenje proti gripi pa je neučinkovito. Primer: Cepiva, dr. Sherri (=Vaccines 101 - Dr. Sherri Tenpenny, The Flu Shot).
InterReflectlons
11. 01. 2021 21.52
+8
Naj mi ti Alojz Ihan, Roman Jerala in Mario Fafangel razložijo, zakaj zdravniki priključijo nekoga na respirator za denar, nekdo dela cepivo za denar, od zdravega pa pričakujejo, da se cepi zastonj. Bom kdaj dobil odgovor na to vprašanje, ki je bolj na moralno etični pogled na cepljenje.
Cofar
11. 01. 2021 21.57
+6
lepo napisano. pozabil si še, da je cel kup malih podjetnikov porabilo svoje prihranke, vzeti bodo morali še kako posojilo itd... torej eni služijo, drugi pa zgubijo vse, pa še cepljenje obvezno.
PrettyBird
12. 01. 2021 08.59
+1
Zato, ker zgoraj omenjeni opravljajo svoje poklice za katere so plačani. Tega, da nekdo skrbi za svoje zdravje in zdravje svojih bližnjih pa zaenkrat še ne smatramo kot poklic, zato tudi ne plačujemo.
FAUSTOS1
11. 01. 2021 21.50
+11
DR IN VELIKI STROKOVNJAKI razpravljajo in to strokovno a prišel bo nočni twit,ki bo pač še nadalje strašil in teroziral poštene slovence.
myphone
11. 01. 2021 21.50
+10
Vsako zdravilo ima stranske učinke, tudi cepivo ga ima.
PrettyBird
12. 01. 2021 09.00
-1
Verjetno ima dolgoročno manj stranskih učinkov kot hrana, ki jo trenutno uživamo.
rob3rt
12. 01. 2021 09.43
+3
Verjetno ima dolgoročno manj stranskih učinkov kot hrana, ki jo trenutno uživamo. - Mogoče res, gotovo pa več, kot ta smrtonosni virus...
Uporabnik1947897
11. 01. 2021 21.47
+13
Torej gripa je izginila zaradi ukrepov,katerih se sicer ne upošteva najbolj...
simple_mind
11. 01. 2021 21.36
+10
No, še malo propagande, pa boste dobro zaslužili s cepivom ...
Sajeta5
11. 01. 2021 21.28
+23
Ti trije modeli vedo, da pravzaprav širijo kampanjo proti cepljenju? Od kje so privlekli, da je zaščita s cepljenjem boljša od naravnega imunskega sistema? Pediatrinja mi je celo vrtčevsko obdobje mojega otroka govorila, da bo do šole vzpostavil imunski sistem in ne bo več zboleval... tako se je tudi zgodilo. Govorijo, da je 50-80% asimptomatskih, kar pravzaprav pomeni, da je telo zgradilo imunski sistem proti ostalim korona virusom in se uspešno bori tudi s tem, kao novim. Torej telo že ima imunski sistem. Potem pa dolijejo še olja na ogenj, ko rečejo, da boš kljub cepljenju moral nositi masko, ker si lahko prenašalec, enako kot asimptomatski.... pa koga bodo s takimi argumenti prepričali????
Curie Skyri
11. 01. 2021 21.50
+4
KavčStrokovnjak
12. 01. 2021 08.50
-1
@Sajeta5 Ne samo to. Necepljeni ogrožamo cepljene, ker cepivo ni čisto 100% in ne drži celo življenje ampak lahko popusti že po parih mesecih... V naši družini smo šli na prekuženost in ni nam žal. Dober imunski sistem je najboljša zaščita.
ksenak2
11. 01. 2021 21.24
+15
Cepljenje NE MORE IN NE SME BIT OBVEZNO niti iz profesionalnih razlogov, saj vsak cepljeni prevzame s podpisom odgovornost za vse posledice. Vse, ki se hočejo cepit, je TREBA OBVEZNO pred cepljenjem testiraT s PCR ali hitrim antigenskim testom IN s testom na protitelesa, da se ne slabi organizma že okuženih s cepljenjem oz cepi po nepotrebnem že imune ljudi. Alergikov in žensk v rodni dobi SE NE CEPI tudi po navodilu proizvajalca cepiva IN TO JE TREBA LJUDEM POVEDAT!!!
ksenak2
11. 01. 2021 21.27
+7
Cepili so mojo sestrično, ki ima smrtno nevarno alergijo na penicilin, zaradi katere je v otroštvu komaj preživela.!!! To je imela ročno vpisano včasih v zdravstveni knnižici, v kartici pa ne, vsaj pri cepljenju nihče ni opazil, sama pa se tudi ni spomnila. Verjetno jo bodo gospodje doktorji prepričali v revakcinacijo, ona pa bo ubogala, zaradi službe....
Wolfera
11. 01. 2021 21.30
-13
Sej cepljenje bo prostovoljno, ce te pa cez mejo ali na zagovor za sluzbo ne bodo spustili brez covid potrdila, pa tudi nic narobe. Tvoja pravica je omejena z mojo pravico in tvoja pravica se konca kjer se moja zacne. In ta moja pravica je pravica do zdravja in varnosti pred nalezljivo boleznijo.
Wolfera
11. 01. 2021 21.33
-13
Potem se tvoja sestricna ne bo cepila. Ti pa ce imas rada svojo sestricno, se bos cepila, da je ne okuzis. Enostavno, logicno in razumljivo. Cepiti se moramo zaradi tistih ki se zaradi zdravstvenih razlogov ne bodo mogli. Sicer pa to cepivo z novejso tehnologijo nima nevarnih snovi kot cepiva s starejso tehnologijo. Moderna cepiva ne povzrocajo alergij ali pa jih v zelo zanemarljivem stevilu.
simple_mind
11. 01. 2021 21.37
+6
Wolfera
11. 01. 2021 21.40
-16
Pravica do svobode! Zaradi necepilcev bomo pa primorani izvajati razne ukrepe se naprej. Ti to razumes ali naj ti narisem?
Curie Skyri
11. 01. 2021 21.53
+11
Wolfera če bi ti vedela, da je vse tole v planu. Ljudi spreti med sabo, razdeliti na 2 ali več taborov. Ljudje se med sabo potolčejo, politiki in ostali pokvarjenci pa se v ozadju smejijo in ploskajo. Po celem svetu objavljajo novice : tudi, če se cepiš moraš še naprej nositi masko in upoštevati ukrepe 🤷 torej ? Nič se ne bo spremenilo tudi, če se cepiš. In noben ti ne sme te pravice vzeti, če se res želiš
Dmg. 0
11. 01. 2021 21.56
+6
Wolfer to tvojo agonijo lahko tudi sam rešiš
Nimiuseen
12. 01. 2021 09.49
+3
Wolfera ovčka prosim, da razložiš kaj pomeni "zagovor za službo"?
rob3rt
12. 01. 2021 09.51
+2
Wolfukla, pridi mi to, kje se moja pravica konča v živo povedat...
aink
12. 01. 2021 09.51
+2
Curie Skyri
11. 01. 2021 21.22
+14
V življenju nikogar ne sovražim. Ga nikoli nisem in nikoli ne bom. Tudi Gatesa ne 😂 sovraštvo vedno uniči osebo, ki sovraži. In nikoli osebe, ki je sovražena. Zato sporočam tistim, ki zmerjate vse povprek. Želim vam veliko ljubezni in objemov. Lahko mi date kolikor minusov želite, če to polepša vaše življenje. Vaše življenje pa se bo spremenilo samo z ljubeznijo v vseh oblikah. S sovraštvom pa nikoli. Veliko pozitivne energije vsem. In pa res si želim, da narod stopi skupaj in transformiramo to neznosno situacijo
Dracul Va Domni DinNou
11. 01. 2021 21.34
-10
KavčStrokovnjak
12. 01. 2021 08.52
+3
Curie Skyri Ma kak minus neki. Takšnemu človeku, kot si ti lahko stisneš samo en topel objem.