Korona

'Kdor je povzročil tako stanje, ni pravi naslov za rešitev problema'

Ljubljana, 18. 06. 2021 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
Urša Zupan
Komentarji
1037

Epidemija se je uradno končala, s posledicami mesece dolgega zapiranja države pa se bomo spopadali še nekaj časa – tudi na področjih duševnega zdravja ljudi, zaupanja v inštitucije in zaupanja ključnim odločevalcem, ki so s slabo utemeljenimi odločitvami in pogosto tudi vprašljivim upoštevanjem lastnih predpisov ves ta čas izdatno prilivali olje na ogenj in poglabljali (duševno) stisko ljudi.

Da epidemijo izrablja za to, da lahko zlorablja svojo moč, je vladi že pred časom očital penolog, pravnik, profesor in avtor Dragan Petrovec. Velik nasprotnik represije v kaznovalnem sistemu je opozoril, da se je v naši družbi razširil "virus represije". 

Kot opozarja, občutek, da oblast zlorablja moč, na ljudi deluje zastraševalno – to pa pomeni pasivizacijo in čakanje na boljše čase ali pa na pogumnega vodjo, ki se bo uprl in opravil njihovo delo, meni.

"Vladajo nam mrzli ljudje. Mrzli ljudje postavljajo na pomembna mesta sebi podobne. Lažejo nam in svetu. Pravijo, da rešujejo življenja. Reševanje življenj je za to vlado zgolj stranski učinek bogatenja," je dejal na protestnem shodu 27. aprila. Meni tudi, da je na oblasti človek, ki "že tretjič dokazuje, da mu ni mar ne za zakone, ne za moralo, ne za ljudi". S Petrovcem smo se pogovarjali o koronaukrepih in ključnih odločevalcih. 

"Poteze te vlade so psihopatske, v skladu z osebnostjo vodje," ste dejali v enem od nedavnih intervjujev. Katere poteze konkretno ste s tem mislili? 

Če izberem samo najhujše – nabava zaščitne opreme s posredniki in provizijami, prepoved takojšnjega direktnega uvoza, policijska represija, o kateri sem pisal, da se dogaja po diktatu dvojca Janez Janša-Aleš Hojs, napad na medije (STA kot najhujši primer), žalitve evropskih institucij in novinarjev ipd. 

Pred časom sva se pogovarjala o tem, da kot penolog ne zagovarjate represije. A ta izraz se ne omenja več samo na vašem področju  beseda je postala stalnica za opisovanje protikoronskih ukrepov.  

O tem – zlorabi oblasti – pričajo vsi, ki spremljajo dogodke, dokazovanje je povsem odveč. V pravu govorimo v takih primerih kot o "nespornih dejstvih", torej stvareh, ki jih ni treba dokazovati. 

Dragan Petrovec opozarja, da je politiko, ki je povzročila takšno stanje, treba zamenjati.
Dragan Petrovec opozarja, da je politiko, ki je povzročila takšno stanje, treba zamenjati. FOTO: osebni arhiv

Kako pa lahko že sam občutek, da oblast zlorablja moč, vpliva na psiho in vedenje ljudi? 

Predvsem zastraševalno – to pomeni pasivizacijo in čakanje na boljše čase ali na pogumnega vodjo, ki se bo uprl in opravil njihovo delo (delo tiho čakajočih). 

Razgreto ozračje je prineslo grožnje politikom, vandalizem ... Kaj se dogaja? Je to odraz stisk, v katerih so se znašli ljudje? Sporočilo, da imajo dovolj? Kaj to pomeni za delo policistov in varnost državljanov? 

Državljani so praviloma varni, saj spadajo v krog pravih žrtev, za politike pa je to neka napetost, ki jo različno prenašajo. Najlažje jo prenašajo izrazito psihopatske osebnosti, ki brez zavor samo stopnjujejo represijo. Za policiste je nekaj več dela, zlasti zato, ker politiki pričakujejo in zahtevajo brezpogojno zaščito. 

Na drugi strani pa pride človek z motorno žago pred parlament in ga nihče ne obsoja. Razumejo ga, pojavili so se celo napisi podpore "je suis" in fotografija motorke. Ali leto "izredni razmer" upravičuje takšno ravnanje? 

Gre za posamične incidente, na katere pa se je treba ustrezno odzvati. Tista oseba z motorko pred parlamentom ni predstavljala praktično nikakršne nevarnosti. 

Kako bi morala v takšnih kriznih situacijah reagirati politika, da bi ljudi pomirila? 

Kdor je povzročil tako stanje, in to je predvsem politika, ni pravi naslov za rešitev problema. Tako politiko je treba zamenjati. 

Kaj pa Policija? Če je prej uživala veliko zaupanje ljudi, je med epidemijo in ob spornih kadrovskih menjavah postala organ, ki ljudi kaznuje zaradi rogljičkov in dežnikov. So se policisti znašli v nehvaležnem položaju – med dvema ognjema? 

Da. Vendar del Policije – prepričljivo manjši – brez pomisleka izvršuje skoraj kakršno koli navodilo, naj bo še tako skregano s pametjo in zakoni. 

Kako vi kot penolog gledate na splošen odnos Slovencev do nasilja, upora? Ali znamo stisko kanalizirati na sprejemljiv način ali se prepogosto zatekamo k nasilju? 

Slovenci smo še najbolj nasilni do sebe. Samomori, životarjenje v nasilju – to je samomor na obroke, upor je redka oblika, ki pa sicer dokazuje vitalnost. 

Med epidemijo je naraslo tudi število kaznivih dejanj, več je nasilja v družini. Storilci posledično pridejo v sistem za izvrševanje kazenskih sankcij, obremenitve katerega pa si nihče ne želi. Je to naša nova realnost? 

Ni posebne obremenitve v kaznovalnem sistemu, še vedno ne. Posebnega stopnjevanja ne predvidevam, vsaj glede obremenitve zaporov najbrž ne, so pa napovedi nehvaležne. 

Marsikoga čez rob tudi v tej situaciji požene notranja stiska, neznanje, kako se spopasti s kritično situacijo. Vloga zapora mora biti rehabilitacijska, ne kaznovalna, pravite. Kakšno pomoč lahko tem ljudem ponudi sistem, da se po izpustitvi bolje znajdejo in dejanj ne ponavljajo? 

Z izgubo socialne države je možnost rehabilitacije prav toliko manjša, kolikor manj je socialne države. 

Zdi se, da ima situacija še posebej obremenilen učinek na mlade. Ali pričakujete, da bo to povečalo tudi njihovo dovzetnost za kriminalna dejanja? Kdo in kako jim lahko pomaga, da se to ne bi zgodilo?

Več je depresivnih stanj kot pa agresivnosti. Tu so na vrsti socialne in psihološke, tudi psihiatrične oblike pomoči. 

Ste profesor in tudi pravnik. Kateri ukrep se je vam osebno zdel najbolj nesmiseln? Ali menite, da je vlada dovolj tehtala psihološke učinke posameznih ukrepov in nato določanja izjem? 

Policijska ura, ki so se jo trudili preimenovati – po ukazu policijskega ministra celo zdravniki. Nobenega smiselnega tehtanja ni bilo, kakor izhaja iz počasi razkrivajočih se dokumentov.

Bi bili po vašem mnenju ukrepi za zajezitev epidemije pod drugo vlado drugačni ali pa (zaradi načina komuniciranja) med ljudmi vsaj drugače sprejeti? 

Verjamem, da bi bili manj zavajajoči, manj kriminalni (nabava zaščitnih sredstev), čeprav brez težav nikakor ne bi šlo. 

Kako se bomo po vsem tem pobrali, kakšne bodo posledice, ki jih bo na ljudeh pustila epidemija oziroma, bolje rečeno, trenutna oblast? 

Ne vem. Vem le to, da so se nekateri že med epidemijo izvrstno pobrali. Včasih smo jim rekli vojni dobičkarji, v tem času so pač zdravstveni, pri čemer nikakor ne mislim na večino zdravnikov, pač pa zlasti na tiste, ki so imeli priložnost trgovati z zdravjem.

Psih pasica
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (1037)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

piu
17. 07. 2021 15.28
-1
Lewake iz kwazi opozicije se žal ne, da zamenjati..........so ustoličeni in zaščiteni s strani režima.....
jodr
21. 06. 2021 15.27
-1
Dragan Petrovec gre lahko opozarjati dol na Balkan. Pa še Maskutija naj vzame s sabo. Bosta "odličen" duet.
franz1988
21. 06. 2021 12.19
+2
Možakar je vse pobrkal.
Ivan zDoba
19. 06. 2021 20.43
-1
Stanje? Sranje! ivan.
travc
19. 06. 2021 09.43
+3
V stiski smo zaradi dolge vladavine komunistov. Primer je Severna Koreja.
Zrcalo
19. 06. 2021 10.00
+3
Tako je. Zato čimprej prospremimo dva sedanja največja komunista t.j. predsednika vlade in predsednika države na smetišče zgodovine.
M teorija
19. 06. 2021 08.20
+2
Vladajo nekdanji komunisti v novi preobleki, torej bi izrazu Neoliberalizem lahko dodali Neokomunizem katerih zastavonoše sta Viktor in njegov pribočnik Janez!?
August
19. 06. 2021 08.16
-2
Bedasto nakladanje, ozri se po Evropi in svetu! Očitno so za takšne strokovnjake vsi drugi bedaki ? Po bitki so lahko vsi nakladači pametni. Moja babica bi rekla" škoda, tak šolan pa tak terc"
M teorija
19. 06. 2021 08.15
+1
Le v Balatonski ( Blatnem jezeru) navezi vladajo nekdanji komunisti, ki dušijo demokracijo z doktrino režimov za železno zaveso, političnih režimov nekdanje Sovjetske Zveze!? Torej nekdanji komunisti strašijo pred komunističnimi režimi, čisti paradox!?
zzzzzzzzz
18. 06. 2021 21.56
-4
Kučanov plačanec, tebe bi bilo treba zapreti, ker poglabljaš razdor med ljudmi.
mario7
19. 06. 2021 08.04
+2
OrodniK
21. 06. 2021 15.50
+1
Ne, on je čisto navaden upokojenec, ki se s težavo iz dneva v dan prebija v pomanjkanju... LOL
Sar 80
18. 06. 2021 20.44
+5
Posledice bomo čutili kar nekaj časa. Kje je težava? V letu in pol nisem zasledil, da bi vlada vsaj z enim stavkom bodrila, pohvalila ali zaploskala svojemu narodu. Do sedaj spremljamo samo negativno energijo, poskus zaničevanja in iskanje notranjega sovražnika. Ampak mi kot narod nismo sovražnik naše Slovenije. To je moja dežela in ne Ivanova, Hojsova .....
OrodniK
21. 06. 2021 15.52
+1
Slabo spremljaš. Vlada je veliko bodrila, se zahvaljevala VSEM državljanom da se je omejilo epidemijo,... Če tega nočeš slišati in videti je seveda tvoj problem... je pa res da tudi mediji takšne pozitivne zadeve blokirajo in dramatizirajo le negativne novice- te se namreč bolje prodajajo.....
Sputnik8
18. 06. 2021 20.09
-9
Kot opozarja, občutek, da oblast zlorablja moč, na ljudi deluje zastraševalno – to pa pomeni pasivizacijo in čakanje na boljše čase ali pa na pogumnega vodjo, ki se bo uprl in opravil njihovo delo, meni. Komunisti v preteklem režimu so tako delali. Al gospod pogreša pretekle leve režime ali je bil soudeležen v preteklem sistemu kot priviligiranec??
patogen
18. 06. 2021 20.12
-3
Gospod je naplavina pretreklega režima, ki mu je dal vse. Meni ni dal nič, naprimer. Zato ga zagovarja.
patogen
18. 06. 2021 20.06
+1
V glavnem, ko prebiraš profesorja, ki bi že davno moral biti v pokoju, pa mu ni do tega, saj so prihodki bistveno višji sedaj, kot v penziji. Zato čuti Ivana Janeza kot grožnjo, ki bi mu te privilegije vzel. Ravno v tem je pomen boja Ivana janeza. Proti silam stagnacije in reakcije, ki s svojimi pravicami in prihodki dušijo Slovenijo. Mlade pa za svoj kos kruha poganjajo v tujino. Vendar kot je pokazala zgodovina, v takšnih primerih mora počiti in konzervativce tipa Petrovec odplaviti v penzijo in iz odra v zgodovino.
Zrcalo
19. 06. 2021 10.07
+2
Patogeni virus ne tumbaj o tem kdo bi moral v penzijo in prepustiti svoje mesto mladim in ustvarjalnim. Predsenik vlade nas že več kot trideset let dnevno mori s svojimi umoboli, pa tu je še predsednik države s svojim kabinetom starcev (Petrič, Arhar, Žekš, Nusdorferca). Njega dni smo se jezili, da se bivši partizani niso hoteli umaknit nam, takrat mladim. Zdaj pa se kar od nekod, kot včasih v Črni gori, kažejo takšni in drugačni "osamosvojitelji", ki so s svojo pametjo ostali v letu 1991. Zato ne govori, kdo se noče umaknit mladim in kdo je za penzijo!
THE GREAT WHITE HUNTER
18. 06. 2021 19.03
-3
KO to prebereš sploh ne moreš ugotoviti, kdo je bolj navijaški proti aktualni vladi, novinar ali intervjuanec. Beda od "neodvisnega novinarstva"
Sputnik8
18. 06. 2021 20.11
+1
In potem se oseba v intervjuju sprašuje kdo je proti aktualni vladi. Poglej se v ogledalo in videl boš.
1k2m4im
18. 06. 2021 18.17
+0
Represija je orodje sistema, ki je totalitaren, priporočilo pa je orodje sistema, ki je demokratičen. In če pogledam bližje sistem, ki je totalitaren, lahko vidim, da se represija začne že v družinah. ki potem rezultira na državni ravni, kajti ljudje, ki so izvoljeni, prihajajo iz podobnih družinskih situacij. Kako torej ugotoviti, v kakšnem sistemu mi res živimo ? Odgovor leži v preprostem testu. Iskreno preverimo, koliko smo mi sami totalitarni ali bolje rečeno avtokratski v družini. Pri tem si lahko tudi pomagamo z naslednjim vprašanjem in to je, kolikokrat damo otrokom priporočilo in kolikokrat kazen. Če bomo iskreni do sebe, bomo lahko videli, kakšno je razmerje in če to prenesem na družbeno sfero, kakšno je splošno stanje naroda in v katero stran se nagiba : ali je to avtokratska ali demokratična. Je pa odgovor na to vprašanje tudi odraz, kako bi mi vodili državo. Na tak način vsak posameznik/ca pri sebi lahko vidi, kako bi vodil/a stvari. Druga stvar, ki bi jo omenila, je dilema ali si storilci zaslužijo rehabilitacijo. Če se bo družba bolj zanašala na to, da je treba to raziskati in poskusili razumeti zaradi preventive za bodoče rodove, potem bo družba na dolgi rok profitirala, ker bo manj takšnih dejanj. Če pa bo družba dala samo kazen, bo takih dejanj isto ali pa v težkih trenutkih še več. V kakšno smer bomo mi kot družba pluli, bo pa pokazal čas. Želim si, da bi šli bolj v smeri preventive, kajti to bi bila za nas tudi priložnost, da civilizacijsko napredujemo. Tretja težava, ki pa jo imamo, pa je neobjektivnost. Bolj je situacija prikazana neobjektivno, bolj gre pa subjektivno mnenje in lažje jo je demantirati. In če sta sogovornika/ci dobra/i, bo iz tega nastal ping pong, rešitve pa ne bo. Na drugi strani pa objektivnost hitreje pride do srži problema in s tem tudi do rešitve. Koliko smo kot posamezniki/ce objektivni/e, lahko vidimo potem, kakšne besede uporabljamo. Če so populistične, se pravi samo en zorni kot, potem objektivnosti ni. Sama sem najbolj populistična, ko sem čustvena, zato mi je logika razuma veliko pomagala pri tem, da sem lahko ostala objektivna. Četrta stvar so pa obljube. Sem enkrat ujela del oddaje, ki je govoril o tem, kako se spremenijo kemični impulzi v glavah politikov, ko pridejo na oblast. Zgodi se namreč to, da dokler je politik/čarka v opoziciji, potem je na strani ljudi, saj se ljudje na njih obračajo s prošnjami, naj spremenijo situacijo in oni jim obljubijo, da bodo. In v takih trenutkih vlada med politiki/čarkami in ljudmi naklonjenost. Vse se pa spremeni, ko pa te obljube začnejo terjati rezultate in kar na enkrat ti ljudje niso več podporniki/ce, temveč nekdo, ki od njih nekaj terja. Zato iz tega lahko zaključim, da bo najbolj sposobna, da to uresniči, tisti/a, ki bo najbolj objektiven/na in bo zaradi tega obljubljal/a tisto, kar je zmožen/na. Na koncu bom dodala samo še to, da možnosti za manj represivno in bolj demokratično družbo so, na nas pa je, kaj bomo s tem ustvarili. Hvala za pozornost ter lep dan še naprej.
Sputnik8
18. 06. 2021 20.14
+0
Prebereš prvi zakon in razbereš, da tri četrtine Zakon spisujej samo omejitve zadnja četrtina pa kazni finančno ovrednotene.
1k2m4im
18. 06. 2021 21.01
Res je....zakoni so večinoma pisani na represivni način....je pa tukaj še eno vprašanje in sicer to, ali je totalitaren način, če lahko tako rečem, ves slab...slabost pri demokraciji je namreč ta, da če se različna mnenja na koncu ne morejo zediniti o rešitvi, potem država stagnira, kot je bilo to danes omenjeno v drugem članku...po drugi strani pa navodilo enega človeka lahko prinese dobro ali pa tudi slabo....v obeh primerih so pomanjkljivosti....sredina naj bi predstavljala tisto zmernost, ki naj bi znala izluščiti iz obeh sistemov prednosti in to uporabiti za napredek države...to pa zahteva od nas državljanov/k neko zrelost, tako na levi, kot na desni in pa na sredini....stran, ki se ne bo zavedala, kje so njene težave, ne bo videla, kaj je treba spremeniti, da bi napredek stekel....idealno bi bilo, da bi v primeru socialne krize država prisluhnila levim, v času gospodarske rasti pa desnim in njihovim idejam, kako gospodarsko uspevati ter na primer v času zdravstvene krize sredini, kako s skupnimi močmi do rezultatov...kot lahko vidim, se situacije v življenju menjajo in zato bi bilo najbolje, da se na te spremembe odzivajo strani, ki so v dani situaciji kompetentne...tukaj se tudi vidi, zakaj v bistvu potrebujemo drugačnost in kako lahko vsaka od teh strani prispeva k boljšemu in kvalitetnejšemu življenju vseh nas...ali bomo znali razumeti, da za napredek potrebujemo en drugega, je pa stvar časa....želim si da, ker bomo tako kot država lažje napredovali....hvala za komentar ter lep pozdrav.
Zrcalo
18. 06. 2021 17.53
+7
Danes sem že napisal in zdaj ponavljam: Dragan Petrovec je glas razuma in intelektualizma! Zame je bodoči novi predsednik Republike Slovenije in s tem prvi predlagam njegovo kandidaturo!
Uporabnik1812060
18. 06. 2021 19.02
-4
On je sicer v redu človek, ampak za predsednika pa ravno ni. Do kriminalcev je enostavno preveč zaščitniški.
patogen
18. 06. 2021 19.59
-5
Petrovec in Mesec, glas razuma v Sloveniji, na poti k revoluciji. Ki ne bo pokleknil kot Cipras v Grčiji pred praznimi bankomati. Slovenski narod s Petrovcem in Mesecem, bo vztrajal, saj ve da je pravično na njegovi strani....
baldahin
18. 06. 2021 17.41
+11
Model, ki je vse to zakuhal, pa mirno, tvitajoče, sedi v svojem naslanjaču in se nam reži v brk, celo s papirčki nas obmetava, če si zaželi. Ker lahko, ker mu dovolimo, ker smo mehkužci.
Sputnik8
18. 06. 2021 20.16
-5
Kaj je zakuhal??? Poslal virus covid 19 po svetu?? Kaj fantaziraš???Prenehaj kaditi to zadevo, ker so šli možgani adijo.
DuhSaSjekirom
18. 06. 2021 17.19
+8
To je nekaj kar na pol. Biti proti represiji v kaznovalnem sistemu pomeni da enostavno ignoriras dejstvo da so med nami psihopati in neozdravljivi zlobni ter profesionalni kriminalci. Vladajo nam govorniki ter ljudje z dobrimi spsobnostimi javnega nastopanja ki bi z lahkoto igrali v gledaliscu. Velika je razlika med drzavnim in privatnim sektorjem kar se tice kadrovanja. V drzavnem sektorju se iscejo poslusni neproblematicni kadri kjer v ospredju ni sposobnost. V privat pa napredujes ce si sposoben in delas denar. Praviloma.
Sputnik8
18. 06. 2021 20.16
-4
dante_
18. 06. 2021 17.13
-3
Naj najprej pove kaj je sam naredil.
poneumljanje
18. 06. 2021 17.18
+5
Janez in vlada so naredili in še delajo samo škodo !
oldspice
18. 06. 2021 17.03
-6
Levakom se že čisto kusajo možgani. Že leto in pol niso na oblasti, že leto in pol jim Janez odstranjuje pijavke, ki so že 30 let prisesani na državno blagajno. Janez samo pogumno še naprej!
Brakedirt
18. 06. 2021 17.15
+3
tvoj komunajzl je 30 let prpopan na drzavni denar.
DuhSaSjekirom
18. 06. 2021 17.21
+4
Pijavke s pijavkami. Vsaj tam kjer jaz poznam zadeve so postavljeni totalni loleki boleki ki so preskocili 10 sefovskih stopenj. Brez izkusenj razen da so poslusni cucki. Tako da nevem o cem.govoris, vendar strokovnost ni merilo z nekaterimi redkimi izjemami.
Enadvatristiripet
18. 06. 2021 16.30
-1
"Ce bi vecno Janez vladal, ce bi ostale stranke in medije prepovedali, kvazi kulturnike in kvazi intelektualce pa lenuhe in "leve" zaprli, bi bilo cisto drugace."
predator999
18. 06. 2021 16.34
+7
Periot222
18. 06. 2021 16.47
+2
Enadvatristiripet desne naciste lopove lene bi bilo treba unicit za vedno!
Brakedirt
18. 06. 2021 17.16
+4