Korona

Drugi odmerek AstraZenece že veliko prej kot po 12 tednih?

Ljubljana, 28. 05. 2021 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
24UR ZVEČER
Komentarji
124

Iz cepilnih centrov prihajajo vabila na cepljenje z drugim odmerkom AstraZenece. Toda zakaj cepljeni s prvim odmerkom vabila za drugi odmerek prejemajo že po petih, šestih tednih, ko pa je stroka večkrat opozorila, da je zaščita občutno višja, če med obema odmerkoma mine 12 tednov? Je moč takšno vabilo prestaviti? O tem smo vprašali pristojne v dveh največjih zdravstvenih domovih v državi in tudi vodjo strokovne skupine za cepljenje Bojano Beović.

Več videovsebin
  • Iz 24UR ZVEČER: Bojana Beović o cepljenju
    07:28
    Iz 24UR ZVEČER: Bojana Beović o cepljenju
  • Iz 24UR ZVEČER: Vabilo na drugi odmerek
    03:02
    Iz 24UR ZVEČER: Vabilo na drugi odmerek

V mariborskem zdravstvenem domu so druge odmerke cepiva AstraZeneca cepljenim sredi in konec marca ponudili že 21. in 22. maja. "Šolniki so nas prosili, da bi cepljenje izvedli nekoliko prej, saj se začenja pomladanski rok mature in želijo, da bi ta potekala nemoteno. Dobili smo tudi želje, da bi se osebe želele cepiti še pred dopustom," je povedal pomočnik direktorja zdravstvenega doma Aleksander Jus.

Podoben odgovor prihaja iz ljubljanskega zdravstvenega doma, kjer pravijo, da je cepljenje po smernicah možno med četrtim in 12. tednom in da temu tudi sledijo. "Imamo ogromno želja, da bi se cepili pred dvanajstimi tedni, zato smo se odločili, da bomo cepljenje tem osebam tudi ponudili," odgovarja vodja organizacije in koordinacije cepilnega centra Zdravstvenega doma Ljubljana Simona Repar Bornšek. Izvedbo revakcinacij načrtujejo v juniju, v povprečju je to šest do osem tednov po prvem odmerku.

Dodajajo, da bodo tiste, ki bodo želeli biti cepljeni še prej, če bo to izvedljivo, tudi cepili prej. Tisti, ki se zgodnejših terminov ne bodo udeležili, pa bodo za cepljenje prejeli nov termin. "Tudi v Mariboru bodo omogočili kasnejše cepljenje," zagotavlja Jus.

"Cepivo AstraZeneca je odobreno tako, da bi se z drugim odmerkom lahko cepilo od štiri do 12 tednov po prvem odmerku. Kasnejša raziskava je sicer ugotovila, da je cepivo bolj učinkovito po 12. tednu, kot če bi z drugim odmerkom cepili znotraj šestih tednov, še vedno pa je cepivo dovolj učinkovito in je uporaba v krajšem času kot 12 tednih strokovno povsem upravičena," je povedala tudi vodja strokovne skupine za cepljenje Bojana Beović.

Cepivo AstraZeneca, cepljenje v Sloveniji
Cepivo AstraZeneca, cepljenje v Sloveniji FOTO: Bobo

Vsaka oseba si lahko izbere, ali bo cepljena nekoliko kasneje in bo tako cepivo pri njej nekoliko bolj učinkovito ali pa iz kakršnihkoli razlogov potrebuje cepljenje z drugim odmerkom nekoliko prej, "seveda v okviru tega, kar predvideva besedilo ob odobritvi cepiva," dodaja. V kolikor bi se z drugim odmerkom cepili prej, je zaščita sicer res nekoliko manjša. "Mlajši potrebujejo odmerek zaradi tega, ker so bolj mobilni, če pa starejši tega ne potrebujejo, je morda smiselno počakati na 12 tednov, ampak tudi pred tem je skladno s smernicami cepiva," poudarja.

Je pa to priporočilo do neke mere odvisno tudi od tega, koliko ga imamo na voljo. "Po svetu so podaljševali interval za drugi odmerek tudi pri drugem odmerku mRNA cepiva, čeprav so s tem tvegali nekoliko manjšo učinkovitost, so pa s tem zagotavljali precepljenost s prvim odmerkom pri čim večjem številu ljudi in s tem preprečevali hudo obolevnost in smrtnost bolezni," pove Beovićeva.

Poudari sicer, da je pomembno, da stroka že ob cepljenju s prvim odmerkom razmišlja, kako se bo osebo cepilo tudi z drugim. "Tu gre za organizacijo cepljenja. Pri AstraZeneci je to torej možno po 12 tednih po prvem odmerku, ampak tudi če se oseba cepi kakšen teden kasneje, se to pri zaščiti osebe nič kaj bistveno ne spremeni," pove.

Belgija začasno ustavila cepljenje s cepivom Johnson & Johnson

Belgija je sicer začasno ustavila cepljenje s cepivom Johnson & Johnson za mlajše od 41 let zaradi smrti mlajše ženske. A slovenska stroka pravi, da trenutno ni potrebe, da bi v Sloveniji spreminjali priporočila glede uporabe omenjenega cepiva. Kaj pa, če se potrdi povezava s cepljenjem? O tej povezavi je EMA že izdala mnenje, saj je bilo po svetu že več takšnih primerov, predvsem v ZDA, pove vodja strokovne skupine za cepljenje. "Tako Ameriška agencija za hrano in zdravila kot tudi Evropska agencija za zdravila sta podali mnenje, da ta povezava obstaja, da pa je ta povezava izredno redka in da se jo da obvladati. Poleg tega je bolezen, ki jo preprečujemo, veliko bolj nevarna, kot so morebitni zapleti po cepljenju," pojasnjuje.

Medtem iz Nemčije prihaja morebitni odgovor na to, zakaj se kot stranski učinek pri nekaterih po cepljenju z vektorskimi cepivi pojavljajo krvni strdki: gre za reakcijo pri ljudeh, ki so že prej nagnjeni k strjevanju krvi. To so ugotovitve, ki obetajo, pravi Tomaž Bratkovič s Fakultete za farmacijo: "Cepiva pri nas in v ZDA so varna in učinkovita, se pa da s temi dognanji varnostno komponento še izboljšati. Minimalno bi bilo treba spremeniti gensko informacijo, ki jo virus prinese v celico, da bi se izognili tvorbi topnih virusnih proteinov." Te izboljšave cepiv pa se lahko zgodijo že v relativno kratkem času.

"Dobra novica, da se ve več o tem mehanizmu, ki se navezuje na proizvodnjo tega cepiva, torej je možno proizvodnjo spremeniti, ne vem pa, koliko časa se za to potrebuje," se strinja tudi Beovičeva.

Koronavirus pasica nova
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (124)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

NB777
28. 05. 2021 16.04
+0
"Belgija je sicer začasno ustavila cepljenje s cepivom Johnson & Johnson za mlajše od 41 let zaradi smrti mlajše ženske. A slovenska stroka pravi, da trenutno ni potrebe, da bi v Sloveniji spreminjali priporočila glede uporabe omenjenega cepiva" Torej nekdo ki je prebolel Covid-19 (vecina mladih) kljub temu da imajo protitelesa se je potrebno siliti cepiva ki dan za dnevom ubijejo vedno vec ljudi , stroka noce odstopati od tega , nebom se cepil dokler nebo cepljenje obvezno poleg tega ce me hocejo cepiti in ce se mi kaj zgodi v zvez z cepljenjem se zahteva odskodnina potem pa bomo videli ce bodo se na silo v ljudi brizgali te zvarke.
FolkloraS
28. 05. 2021 15.55
-1
Ste že prav odvratni!
123soba
28. 05. 2021 13.38
+2
Od kar sem se cepil z astra zaneco me vseskozi boli glava. Drugo cepljenje bom odklonil. KVJ.
sinhron
28. 05. 2021 13.17
+4
Ko poslušaš in gledaš kaj počno ti naši iz NJZ dobiš občutek , da jim je vseeno za ljudi , samo da bi porabili vso cepivo , ki so ga nabavili preden bi bilo prepovedano ( astra zeneco ) , zato skrajšujejo čase me prvim in drugim odmerkom , čeprav proizvajalec predpisuje drugače iz minimalno 12 tednov na 4 tedne , ko se prvotni imunski sistem še ne dodobra razvije . Kakšne bodo posledice tega bodo odkrivali patologi !
Andree
28. 05. 2021 12.50
+0
na Ptuju dobijo drugi odmerek že po 4 tednih
bimbomichia93
28. 05. 2021 13.01
+3
to je zato ker so ostale države že prepovedale cepljenje s temi cepivi. oz ustavile.
Skadi
28. 05. 2021 12.48
+1
Ali je za drva, katere cepim, potrebno izdati cepilni pasport?
Tanek_led
28. 05. 2021 12.34
+0
To kar je povedal bivši podpredsednik Pfizera, da je prebolele nepotrebno cepit so zdaj ugotovili tudi znanstveniki. Omenil je tudi da se s cepivom skrajša življenska doba.
bimbomichia93
28. 05. 2021 13.02
-1
ja. nikjer pa ni omenjal, da tudi v slo. govoril je verjetno na splošno.
nnanna
28. 05. 2021 12.29
+2
važno, da se cepivo porabi pred iztekom roka!
pojtrarara
28. 05. 2021 12.26
+2
v VB umrla 44 letna novinarka BBc po cepljenju z AZ... Izjeeeeemno redki primeri so to ane
gmanjagu
28. 05. 2021 12.47
+4
bimbomichia93
28. 05. 2021 13.03
-1
v slo so že večkrat povedali, da strdki in smrt nikakor niso posledice cepiv. tako, da ne verjeti vsemu.
zdravilozavse
28. 05. 2021 12.03
-5
Ma to je delanje norcev iz ljudi.Najprej sem dobil rok po 9.tednih,potem so spremenili in sem bil vabljen po 12.tednih,to je bilo ta teden.In v istem tednu se lahko cepiš že po 5-6 tednu.Naj se že vzamejo v roke in enkrat odločijo kaj in kako ne,da se vsak teden ali 14 dni vse spremeni.Nič čudnega,da ljudje ne zaupajo,ko pa se čez noč menjajo pravila.
J.A.
28. 05. 2021 12.02
+2
Ali vodja strokovne skupine meša hruške in jabolka? Ali je bolezen za mlade ženske RES veliko bolj nevarna kot vektorska cepiva? Novinarji kdaj vprasate kaj ali samo po nareku pišete?
Apostol1
28. 05. 2021 11.58
+3
S tole astrazeneco balansirajo tako kot jim ustreza , jaz sem jo odklonil in sem že 2x cepljen s pfizerjem in ne da bi bil strokovnjak za cepiva , toda to kar se je zgodilo in se še dogaja z AZ ne zbuja nikakršnega zaupanja , zato jo enostavno z mojega gledišča ne priporočam , izbira je pa več ali manj svobodna , lep dan še naprej.
bimbomichia93
28. 05. 2021 13.06
-1
po pravici povedano ni razlik v cepivu razen v imenu. tako, da ni nobenih razlik. je pa pri nabavni ceni in proviziji teh.
User1094863
28. 05. 2021 11.31
+1
priporočila(navodila proizvajalca astrazenece) so da se drugi odmerek prejme od 28 do 84 dni po prvem cepljenju!! kaj pa potem priporočajo slovenski "doktorji" je pa mimo stroke!!
SoLoR
28. 05. 2021 12.51
+1
meeeh... ce te dneve pretvoris v tedne je to 4-12 tednov... MATEMATIKA! Pa ce cepiva ni, so pac rekli (pa ne samo nasi), da ce se drugi odmerek (katerega koli cepiva) prejme se kak teden kasneje ni nic narobe.
bimbomichia93
28. 05. 2021 13.07
-1
drugih ne poslušaj, saj ti so ustavili cepljenje. ti poslušaj našo stroko.
crazymoto
28. 05. 2021 11.20
+2
Biokill... pa lahko greš na dopust... kekci... Bom kar v Sloveniji😉👍
nimašimaš
28. 05. 2021 10.31
-1
Ko bodo dali aluminij iz cepiva bom razmislu prej ne.
Uporabnik1566263
28. 05. 2021 10.48
+5
defodil
28. 05. 2021 10.50
so ga ze dali ven: Tiomersal je v dveh cepivih, ki sta se v zadnjih letih uporabljali v Sloveniji, služil kot konzervans in sicer v enem od cepiv proti pandemski gripi in v cepivu proti hepatitisu B. Namenoma sem zapisala v pretekliku, saj so vsa aktualna cepiva v Sloveniji brez tiomersala. Tiomersal je prisoten tudi v številnih zdravilih in kozmetičnih izdelkih.
defodil
28. 05. 2021 10.52
+2
inaktivirana cepiva, ki se pri nas uporabljajo v rutinskem programu cepljenja. Dnevna meja izpostavljenosti aluminiju je 2 mg/kg telesne teže, običajna koncentracija aluminija v cepivih ne presega 0.5 mg/odmerek. Glavni vir aluminija je hrana, poleg tega so aluminijeve soli prisotne v številnih kozmetičnih izdelkih, npr. antiperspirantih in zdravilih. Z jemanjem antacidnih zdravilih, ki vsebujejo Al(OH)2, se dnevni vnos aluminija preko hrane od povprečnih 5 do 10 mg poveča za 100-krat. Večina aluminija, ki se absorbira iz prebavil, se izloči z urinom v manj kot 24-tih urah. Do sedaj ni dokazov, da bi bil aluminij v cepivih v vzročni povezavi z motnjami avtističnega spektra.
defodil
28. 05. 2021 10.54
+2
prvi stavek ni bil skopiran v celoti: Aluminijeve spojine so adjuvansi, ker v cepivih povečajo imunski odziv na cepiva. Vsebujejo ga skoraj vsa inaktivirana cepiva,
enakatalena
28. 05. 2021 10.25
+5
Ko Beovičeva odpre usta, jaz zaprem televizijo. Toliko protislovij, kot je v svoji karieri javnih nastopov izustila ta ženska, je pač čisto preveč.
paru
28. 05. 2021 10.25
+4
V čem je problem nezaupanja v strokovno ekipo? Dr. Beovičeva je sedaj pristala na upoštevanje 2. odmerka po navodilih proizvajalca, 4-12 tednov. Torej sedaj 6-8 tednov z AZ. Zakaj pa ste pred časom , dr. Beovičeva, govorili, da ni nič narobe, če se cepi z 2. odmerkom 16. teden? Takrat verjetno še niste imeli zadosti cepiva, pa ste politiki dali prednost pred stroko...Zaradi takih anomalij vam pač narod ne verjame, pa če še tako sedaj propagirate cepljenje... no ja, sam sem se cepil...
reket
28. 05. 2021 10.24
-1
Strategija, ki to ZAL ni. Dalec od tega. Me ne preseneca slab odziv ljudi.
Magenta07
28. 05. 2021 10.20
-2
Ocitno se ne mors cepiti po 12 tednih kljub temu da beovicka to govori, men so zavrnili moznost cepljenja po 12 tednih
EUprostipadvprepad
28. 05. 2021 10.03
+3
Sodelavca so iz ZD klicali, če se pride cepit. Se ni niti prijavil, nekdo je odstopil od cepljenja in so klicali naslednjega v imeniku. Bojanin princip naključnosti torej- strategija ki deluje! Material za knjigo spominov.
defodil
28. 05. 2021 10.10
+0
a res, kje so pa dobili njegovo telefonsko stevilko? cudno, da mene niso klicali, aja, nimajo stevilke, lol
enakatalena
28. 05. 2021 10.26
+3
@Papundek, ponavadi imajo v ZD na kartonu pacienta napisano telefonsko številko.
defodil
28. 05. 2021 10.39
+1
enakatalena, imajo, imajo pa tudi 2000 ljudi v ambulanti, a sedaj klicejo vseh 2000 po vrsti? V cepilnih centrih pa nimajo kartonov pacienov, le ti se ne prenasajo iz vsake ambulante na cepilno mesto, si predstavljas Lj, 300000 ljudi, razporejenih v sestih enotah, kjer je 5-25 zdravnikov na enoto, cepijo pa samo na Gospodarskem razstaviscu, tam zagotovo nimajo telefonskih stevilk 300000 obcanov, opredeljenih v ZDL.
EUprostipadvprepad
28. 05. 2021 10.44
-1
Ni, a res, ampak je res. Možakar pri 60-tih in ja klicali so ga iz ambulante, prijavil za cepljenje se pa ni.
defodil
28. 05. 2021 10.58
+3
ja, seveda, to je bilo pa pred casom, ko so cepili starostno skupino 60 plus in so skrbni lececi zdravniki klicali svoje kronicne bolnike, ki se niso prijavili, sedaj, ko je ze mimo skupina 50 plus, teh ne klicejo vec. Sicer pa, ce si 60+ in kronicni bolnik, je samo pohvalno, da imas takega zdravnika, ki te poklice in ti ponudi moznost cepljenja, nekateri se pac ne znajo prijaviti na portalu zvem, euprava, gospodar zdravja, nekateri pa niti racunalnika nimajo, ne pametnih telefonov...