Fokus

Cepljenje proti covidu-19: zaupati strokovnjakom

Ljubljana, 30. 01. 2021 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

Cepljenje proti bolezni covid-19 je izjemnega pomena. Za ves svet in za čisto vsakega med nami. Zato ne zamudite informacij o cepljenju proti bolezni covid-19, v primežu katere je zadnje leto ves svet in ki je spremenila ter prizadela vse. Kredibilne in relevantne informacije o cepljenju proti tej bolezni, pa o zgodovini cepljenj in cepiv, pomenu cepljenja ... In zakaj je tako zelo pomembno, da se cepimo ...

O tem, zakaj je cepljenje zgodovinsko in tudi zdaj v boju proti novemu koronavirusu ključno, je za 24UR Fokus pojasnila dr. Alenka Kraigher, dolgoletna vodja Centra za nalezljive bolezni NIJZ, predavateljica epidemiologije in urednica največje slovenske raziskave o odnosu do cepljenja v Sloveniji. "Cepljenje je velik uspeh medicine in to je naša velika priložnost. Kadarkoli, ko je možno cepljenje, se izognemo bolezni tako pri sebi kot tudi tako, da preprečimo bolezen pri svojih bližnjih. In glede na uspehe cepljenja skozi zgodovino lahko rečemo, da je to najuspešnejši ukrep, in se mi zdi, da je to priložnost, da imamo cepivo razmeroma hitro, res treba vzeti kot eno veliko dobrobit."

Nocoj ste v Fokusu tako videli tudi, kako je bilo, preden smo dobili cepiva za bolezni, ki so danes že skoraj izkoreninjene; kako je bilo, ko so zaradi teh bolezni zbolevali in umirali otroci, danes pa prav zaradi cepiv teh smrti ni. Črne koze, otroška paraliza, davica ... Kako je pri nas s precepljenostjo, kako je z lažnimi novicami, na kaj biti pozoren in kako jih prepoznavati ...

Doc. dr. Marko Pokorn, strokovni direktor pediatrične klinike, nam je takrat pokazal to dokumentacijo, stare evidenčne knjige iz arhivov stare infekcijske klinike. V njih pa šokantni podatki o smrtnih primerih otrok v času, ko cepljenja proti prej omenjenim otroškim boleznim še ni bilo. "Saj veste, zgodovinski spomin je žal kratek. ... Okužbe s hib. To je bila v 90. letih bakterija, ki je pri majhnih otrocih povzročala sistemske okužbe, meningitise, ki so puščali otroke s posledicami ... Jaz sem to doživel kot mlad zdravnik. Nekaj deset otrok smo imeli vsako leto in to so bile stresne okužbe. Večino smo uspeli pozdraviti, ampak kakšnega otroka smo tudi izgubili in kakšni otroci so preživeli s posledicami. Odkar cepimo proti tej bolezni, teh okužb praktično ne vidimo," na primeru te bolezni učinek oziroma dobrobit cepljenja pojasni dr. Marko Pokorn, strokovni direktor Pediatrične klinike. Ravno zaradi cepljenja se tudi mnoge druge otroške nalezljive bolezni pojavljajo izjemno redko. Ošpic denimo od leta 2000 do 2010 nismo imeli, po letu 2010 pa so se pojavili manjši izbruhi, ko je virus k nam prišel iz tujine. 

Da je pomembna tudi globalna precepljenost, opozarja tudi izjemen strokovnjak, mikrobiolog in imunolog prof. dr. Alojz Ihan.
Da je pomembna tudi globalna precepljenost, opozarja tudi izjemen strokovnjak, mikrobiolog in imunolog prof. dr. Alojz Ihan. FOTO: Bobo

A s padanjem odstotka precepljenosti, ki ga beležimo tudi pri nas, čeprav je precepljenost še vedno visoka, je varnost pred okužbo manjša. Nižja precepljenost pomeni, da se bolezen hitreje spet pojavi, ko se to zgodi, pa se je je veliko težje znebiti. "Ta sodobna odprta družba pomeni, da hitro pridejo informacije, a tudi lažne informacije z vseh koncev sveta. Vsaj 20 let je pri nas prisotno tudi dejstvo, da so ljudje odklonilni do cepljenja; žal pa se ponavljajo oz. prepisujejo informacije izpred mnogih let, informacije, ki so znanstveno dokazano neresnične in neutemeljene," opozarja dr. Kraigher. 

Zato smo nocoj govorili tudi o pomenu pravih, resničnih, kredibilnih in relevantnih informacij. Da morajo ljudje zaupati znanosti, strokovnjakom, ne pa prijatelju, ki je nekaj prebral na Facebooku pri kolegici, ki je od nekoga nekaj slišala. In tudi o pomenu zgleda pri cepljenju smo govorili. Na pediatrični kliniki UKC Ljubljana so s cepljenjem proti covidu-19 začeli na silvestrovo. "V tej hiši," se spominja doc. dr. Pokorn, "še nikoli nisem videl toliko iskreno veselih ljudi kot tisti dan". Na Pediatrični kliniki se je cepilo več kot 90 odstotkov zdravnikov, nekje okoli 50 odstotkov sester in pa 80 odstotkov delavcev v kuhinji, pravi.

Cepljenje skozi zgodovino nedvomno kaže svoj uspeh. To poudarja tudi prof. dr. Alenka Kraigher. Če smo cepljeni, smo individualno zaščiteni, če poskrbimo, da je cepljenih dovolj ljudi, pa dosežemo kolektivno imunost, ki je zdaj tako pomembna v boju proti novemu koronavirusu. V Sloveniji je cilj doseči 70-odstotno precepljenost. Te številke niso postavili kar tako na pamet, pač pa ta delež sloni na podatku, kako hitro, kako intenzivno se virus širi. Na podlagi tega se namreč določi, kolikšen delež prebivalstva je treba cepiti, da bodo zaščiteni tudi tisti, ki se ne morejo cepiti – denimo mlajši od 16 let ali pa hudi alergiki.

Da je pomembna tudi globalna precepljenost, opozarja tudi izjemen strokovnjak, mikrobiolog in imunolog prof. dr. Alojz Ihan. Zelo me skrbijo zamude pri dobavi cepiv, pravi za 24UR Fokus. S prof. dr. Ihanom smo se pogovarjali tudi o razlikah med cepivi, pa o tem, ali se bomo cepili vsako leto, podobno kot pri gripi – o tem nocoj v Fokusu. Dr. Ihan razloži tudi, zakaj je pomembno, da se cepijo tudi tisti, ki so covid že preboleli. "Ljudje, ki so že preboleli covid – pri njih je priporočljivo, da se cepijo, ker je prebolevanje zelo raznoliko. Nekateri so ga preboleli tako, da je virus okužil samo sluznico, ne gre globlje, in ti ljudje naredijo šibek imunski odziv. To pomeni, da praktično ne zbolijo, ampak tudi daljšega imunskega odziva nimajo. Drugi, ki dobijo večjo količino virusa, pa potem prebolijo klasično okužbo, pri kateri virus pride globlje in nastaneta hujša oblika bolezni in tudi trajnejši imunski odziv. V resnici pa ne vemo, kdo spada kam, za razliko od cepljenja, ki pa pri vseh razvije enoten imunski odziv."

In še o odnosu prebivalcev Slovenije do cepljenja proti covidu-19, kot pove dr. Ihan: "Anticepilske kampanje so zelo moteče, ker ljudje ne vidijo bolezni. Torej v zvezi z otroškimi cepljenji je to zelo moteče, ker otežujejo delo pediatrov, da bi nastala zadostna precepljenost otrok. Medtem ko pri bolezni covid-19 gre za bolezen, ki je nas vse prizadela, če ne zdravstveno, pa vsekakor življenjsko, in zato si vsi ljudje želimo, da bi se to končalo. ... Kolikor vidimo, se velika večina ljudi želi cepiti, ker si želijo, da bi se ta mučen čas že enkrat končal. Mučen zaradi umiranj in mučen zaradi potencialnih nevarnosti, ki jih preboleli covid pušča, in strokovnjaki se resno bojimo, da bomo, potem ko se bo covid nehal, imeli polne bolnišnice kroničnih bolnikov, ki so zboleli in bodo imeli posledice."  

Zaupati torej v znanost, poslušati stroko. Prvi del o cepivih proti covidu-19 iz rubrike 24UR Fokus si lahko že ogledate na VOYO, naslednjega pa si lahko ogledate v nedeljo zvečer, ko nadaljujejo s to temo.

Pasica Fokus cepljenje
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (240)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

ni_mi_vse_eno
04. 02. 2021 13.11
+3
Strokovnjaki lažejo za svoj interes, profit. Nikoli zaupati tako imenovanim strokovnjakom, ampak zaupati znanosti. Živela svoboda odločitve, verjetja in izbire. Naredili smo eksperiment, DSO Ajdovščina, citiram; "zbolelo kar 129 oskrbovancev. Od tega je bilo 81 cepljenih s prvim odmerkom zadnje dni leta, 48 pa se jih ni cepilo" --- Cepiva proti gripi so bila vedno neučinkovita.
dante
02. 02. 2021 20.56
+4
Ihanu ne verjamem na dober dan, kaj šele o cepljenju
Renato Volker
31. 01. 2021 11.50
+2
Najbolje prostozidarju ja.
Karel Car
31. 01. 2021 08.16
+2
se strinjamo,vendar vi niste strokovnjak vreden zaupanja
13klu?
30. 01. 2021 21.26
-1
Čim manj se naj vas cepi, da pridem jaz prej na vrsto
katalizatorček
30. 01. 2021 21.08
+1
ceplivo,ne hvala
komarec
30. 01. 2021 20.55
+4
Naj mi gospod pove kdo je pravi strokovnjak. Namreč poslušam nasvete teh raznih strokovnjakov, ki se pojavljajo na TV pa raznih drugih medijih in moram povedati da se mnenja velikokrat razlikujejo. In kako naj vemo kdo je pravi strokovnjak? Sam bom zase strokovnjak z odgovornostjo in bo storil to kar bom sam odločil.
WEF_DOWN
30. 01. 2021 20.18
+1
Zaupajmo znanosti pravijo, ko so jih pa Anti vaxxerji leta 2018 vabili na pogovor o cepivih (Dr. Sherri Tenpenny, Del Bigtree, Dr. Shannon Kroner, Dr. Bob Sears, Dr. Toni Bark, Dr. Christopher Shaw, Dr. David Lewis, Dr. Gayle DeLong, Dr. James Lyons-Weiler) so jih pričakali prazni stoli, niso upali javo debatirati o cepivih. Toliko o tej "znanosti". Njihov izgovor je bil, da so raziskave narejene, da so cepiva varna in učinkovita, in da nimajo kaj diskutirati, ker bi s tem dokazali, da nekaj ne štima. Ker tako znanost deluje ja. Poiščite One Conversation in si ga oglejte, pa prisluhnite pravim strokovnjakom.
jayprakash
30. 01. 2021 20.14
Med zdravniki naredite anonimno anketo in ugotovili boste, da večina cepivom ne zaupa. Sploh pa tole kar nam prodajajo sedaj sploh niso cepiva ampak takoimenovana genska terapija, kar je lepši izraz za gensko manipulacijo.
Rock8
30. 01. 2021 18.41
-4
Ihan,prov maš!
Volkss
30. 01. 2021 18.35
+3
prasicja gripa leta 2009........
ni_mi_vse_eno
04. 02. 2021 13.13
Miklavčič je prepričal Pahorja, da se je cepil, ni pa prepričal raje. Večina kupljenega cepiva smo vrgli v smeti. (Mladina pisala o dozah, ki so morale v smeti, saj rok cepiva ima omejen rok trajanja).
mojstermiha144
30. 01. 2021 15.54
+8
HAHAHAHA Spet 24ur pere mozgancke. Tisti ki mislite da bo po tem ko se usi cepijo slo vse nazaj na stare tire se zelo motite. Cepljen ali ne, svobode nebo!
periot22
30. 01. 2021 14.54
+9
Kdo mislite da ste da ljudi silite v cepljenje s ne ustreznim cepivom?
Janko90
30. 01. 2021 19.44
-2
1) Nihče vas v nič ne sili 2) Obstoječi cepivi v Sloveniji sta 95% učinkoviti s podobnimi stranskimi učinki kot druga do zdaj sprejeta cepiva (bolečina na mestu vboda, vročina, slabo počutje, zelo zelo redke alergijske reakcije kot pri vseh ostalih zdravilih in snoveh), tako da sta čisto ustrezni.
vinchi
30. 01. 2021 20.13
+2
Diretno res nihče ne sili , posredno pa . Trenutno se pogojuje vstop na smučišče z obveznimi testi , prav tako tudi obisk avtošole. Naslednji korak bo kaj hitro lahko cepljenje . Če se ne boš cepil ne boš mogel nikamor . Kaj lahko se tako zgodi . Islandija in Singapur že imata covid pasoše . Glede ustreznosti cepiv pa tole : slab znak je že to , da se precej zdravnikov po svetu ne želi cepiti , ker je cepivo premalo preizkušeno . Po podatkih , ki sem jih zasledil je povprečna doba za odobritev vakcine 7 let , najhitreje se je to zgodilo v 5 letih , za nekatere bolezni pa še vedno iščejo zdravila. Covid cepivo se je Razvilo v pol leta . Premalo časa za raziskave glede srednjeročnih in dolgoročnih stranskih učinkov. To , kar nam ponujajo so vakcine testirane za silo in samo za kratkoročne stranske učinke . Zakaj pa umirajo ali pa imajo reakcije podobne epilepsiji mlajši ljudje ( zdravnica iz Bjelovarja 27 let , zdrava ) zakaj umirajo ljudje po drugi dozi cepiva ( 23 na Norveškem ) Zakaj sta umrla dva zdravnika v ZDA 2 dni po prejemu prve doze vakcine . Ustrezno cepivo .... pa kaj še . Če se želiš cepiti ti z veseljem odstopim še mojo dozo
Janko90
30. 01. 2021 20.58
+1
Zdravnik, ki je umrl v ZDA je umrl zaradi imunsko povzročene trombocitopenije, kar še preiskujejo (sicer se je v ZDA cepilo že 9.000.000 ljudi), zdravnica iz Bjelovarja je umrla zaradi alergične reakcije, ki žal so možne po COVID cepivu in tudi po vseh drugih cepivih in zdravilih, prehranskih alergenih itd. (sicer se je na Hrvaškem cepilo že okoli 40,000 ljudi), pri smrtih na Norveškem so izključili povezavo s cepivom (za primerjavo, na Norveškem v domovih starejših občanov VSAK DAN umre 45 občanov - statistika pred cepivom). Stvari je torej treba postaviti v kontekst. To, da se s testi pogojuje vstop na smučišča, v avtošole, v tuje države itd. je popolnoma smiseln ukrep, saj živite v družbi, kjer imate sicer določene pravice, ki pa se končajo tam, kjer se pravice drugega začnejo. Zakaj mislite, da imate pravico okužiti inštruktorja vožnje, ker niste opravili testa, ki bi pravočasno pokazal, da ste okuženi in do stika sploh ne bi prišlo? Ogromno zdravnikov se cepi, pred kratkim je bila objavljena npr. statistika z Onkološkega inštituta Ljubljana, kjer se je cepilo 81% zdravnikov. Cepivo se je tokrat razvilo hitreje, ker so podobno cepivo razvijali že v času SARSa in zato, ker so bile zaradi pandemije preusmerjena številna sredstva v razvoj cepiv in odstranjena marsikatera birokratska ovira.
vinchi
31. 01. 2021 09.25
Delno je res , kar si napisal . Treba je vedeti , da smrti po cepivu preiskuje isti , ki je tudi cepil, zato so rezultati preiskav vprašljivi . Dejstvo je tudi , če bi bilo cepivo temeljito preizkušeno bi bilo smrti manj . Glede cepiva pa ... tudi če je cepivo za covid razvito iz cepiva za sars je bilo to narejeno po mRNA postopku , ki je nov na tem področju in tudi ne glede na sredstva vložena v ta projekt niso mogli pridobiti dovolj časa potrebnega za podrobne raziskave . Namreč čas je bistvenega pomena pri raziskavi cepiv. Bojim se , da so smrti , ki se trenutno dogajajo po cepljenju le vrh ledene gore in da se bodo dolgoročni stranski učinki tega cepiva začeli pojavljati šele čez nekaj časa. Pri tem ne mislim nujno , da bodo ljudje masovno umirali ampak na spremembe v telesu , povzročene s tem cepivom in težave , ki jim bodo sledile. tega znanstveniki v tako kratkem času niso mogli raziskati. Glede obveznih testov za avtošole ... zakaj se potem ne testiramo povsod kamor vstopamo ? Saj po tej teoriji ne veš kdaj se boš okužil in si tako lahko " nevaren " za druge ves čas. Veliko težje se okužiš na smučišču , kot v trgovini , pa za trgovino ne rabiš testa . Mar je vstop v trgovino sprejemljivo tveganje, vstop na smučišče pa ne ? Zakaj se pred covidom ni bilo potrebnega nobenega testa , pa si prav tako lahko koga okužil s katerokoli boleznijo, tudi instruktorja vožnje na primer . In prosim , ne izpostavljaj covida kot strašno bolezen , ko pa je dokazano , da večina prezivi to " grozo " brez večjih težav . Ljudje umirajo tudi zaradi gripe, pa nihče ne dela panike zaradi tega . Hecno je le to , da je letos gripa čudežno izginila.Pa še to : zagovorniki cepiv, smrti po cepljenju ne povezujejo z vakcino in v glavnem krivijo za smrt druge dejavnike. Zanimivo pa je , da so isti ljudje še pred iznajdbo covid cepiva vse ali večino smrti pripisovali prav covidu , čeprav je mnogo ljudi opozarjalo , da temu ni tako in da ljudje umirajo tudi zaradi drugih bolezni . Ispostaviti hočem laži , licemerstvo in prilagajanje podatkov , da bi se covid prikazal , kot strašno nevarna bolezen , čeprav to ni . Tudi smrtnost po statistiki kaže malo večjo umrljivost zaradi covida v primerjavi z gripo , kar še zdaleč ni povod za strašenje ljudi . Pa še v zvezi s testiranji... pred covidom so vse bolezni našli v vzorcu krvi in urina, covida pa se v krvi ne najde ????? Lepo prosim no ......
User1538643
30. 01. 2021 14.34
+3
Strokovnjakom česa? Avtoritete per se? To smo imeli desetletja...
User300173
30. 01. 2021 13.06
+15
Ne mi omenjati "stroko", katera je upognila glavo pred politiko, oziroma "umsko" omejenem vodji. V Sloveniji že zdavnaj ne govori stroka, ampak politika. Politika ureja kam bodo šla sredstva, katere bodo izbrali za višje položaje...itn. Zdravstvena "stroke" ni, govorijo le izobraženci, ki ne upoštevajo moč svojega znanja in izkušenj, ampak moč denarja in privilegij. Dr. Fafangel je povedal svoje mišljenje, se ga zato ne sliši več? Točno zato, ker ne trobi v isti rog z umsko omejeno politiko, ampak uporablja svoje znanje in da nekaj na ponos. Torej, o "stroki" solite pamet kje drugje. Cepljenje podpiram, ne ker ga svetuje "stroka", ampak iz lastnih laičnih izkušenj vem, da je cepljenje potrebno. To se je tudi zgodovinsko dokazalo.
Za prihodnost gre
30. 01. 2021 20.12
+1
primorec2 Ta opevani Fafangel ni nič drugačen kot ostala pokvarjena stroka..On nas edino tako hudo ne bi zapiral..Je pa obseden z idejo vse pretestirati..,kasneje pa še napikati s temi zvarki..Ne glede na to če je čovek zdrav..,ali ne..,če sploh želi ali ne..On bi kar vse..Sploh ni tako nedolžen..,
smiblik
30. 01. 2021 13.00
+4
Nehajte z GLOBALISTOM, ovi so se prodali, ovi se niso, poglejte Brazilijo, predsednik tudi ne verjame, in misli, da je zarota, med tem ljudje sami kupujejo, kisik, da rešijo domače, v bolnicah ni več placa,
Nimiuseen
30. 01. 2021 12.57
+8
Tako kot smo ljudje karakterno različni, smo tudi telesno. Torej se telesa odzovejo različno tako na okužbo z virusom, kot tudi na cepljenje. Vedno v zgodovini cepljenje so imeli ljudje različne stranske učinke, žal tudi zastoj srca ali pa dolgotrajne zdravstvene posledice.
mijavci
30. 01. 2021 12.56
+5
Večino zravstvene stroke in ti tudi Ihan so zgubili vsako zaupanje pri človeku, ki ni lih ovca in je zmožen poiskati še kakšno drugo strokovno mnenje tudi strokovnjakov. Vaše namerno zavajanje je škodljivo iz vseh vidikov, še najbolj pa to da ste strokovnost prodali za pest everčkov, sram naj vas bo in vseh ostalih.
Gemma 1961
30. 01. 2021 12.53
+3
Samo ne ihana ta lahko govori ure in ure pa nic ne pove
abmam
30. 01. 2021 12.50
+9
In zakaj ne smejo tisti, ki so se cepili v drugo občino?
Za prihodnost gre
30. 01. 2021 20.17
+2
abmam Sami ste si krivi..Zakaj ste se pa cepili.Saj že veš čas trobijo da lahko tudi cepljeni še dalje širijo okužbo..,in da se tudi za njih omejitve ne spremenijo..Po njihovem seveda..,mogoče..,če..,je možno..,ni možno..,kakorkoli že..Samo nakladajo..,ovčke pa sledijo..Naj se cepi kdor želi..nam pa dajte mir..