Korona

Ali izgubljamo bitko za svoje starše, dedke, babice?

Ljubljana, 28. 11. 2020 07.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Tina Hojnik, 24UR ZVEČER, U.Z., T.Š.
Komentarji
329

Kritično stanje v domovih za starejše. "Pustili ste jih na cedilu," vladi očitajo v Združenju za dostojno starost. Vse več ljudi se sprašuje, kdaj bo konec prisilne izolacije starejših v domovih, ki že vsaj mesec in pol niso bili v stiku s svojci. Okužbe v domove prihajajo prek obiskov ali zaposlenih, poudarja državni sekretar na ministrstvu za delo, hitri testi pa niso zanesljivi. Ali to pomeni, da bodo domovi še naprej zaprti? Odgovor mora dati zdravstvena stroka, ki mora ob tem prisluhniti psihosocialni stroki, pravi.

Več videovsebin
  • Iz 24UR ZVEČER: Gosti o epidemioloških razmerah v DSO
    20:21
    Iz 24UR ZVEČER: Gosti o epidemioloških razmerah v DSO
  • Iz 24 UR ZVEČER: Stiska v domovih za starejše
    02:42
    Iz 24 UR ZVEČER: Stiska v domovih za starejše

Epidemija se hitro širi med oskrbovanci domov za starejše, ti pa so v vse večji stiski tudi zaradi omejitve stikov z zunanjim svetom, s svojimi dragimi. Nekateri svojcev niso videli že mesece. Je država res naredila dovolj za obvladovanje razmer v domovih?

"Že skoraj tri mesece nisem obiskal dementne mame," pred domom, v katerem je nastanjena, pripoveduje Zlatko Bernard. Še zadnja srečanja poleti so bila z razdalje. "Bilo mi je hudo, videla sva se prek mize," pove. Zdaj so edina bližina njene fotografije. "Nič ne moreš. Imaš svojca, pa ne moreš do njega," pravi Bernard, ki se boji, da se ga mama ne bo več spomnila.

V domovih za starejše po državi je okoli 19.000 oskrbovancev in več kot 12.000 zaposlenih. Do zdaj se jih je okužilo že več kot 5500, z aktivno okužbo jih je v tem trenutku več kot 2000, med zaposlenimi več kot 800.

V ozadju velike zdravstvene bitke, ki jo bijejo finančno podhranjeni in kadrovsko ter prostorsko okrnjeni domovi, pa se vse bolj poglablja socialna stiska, priznava direktor radovljiškega doma Alen Gril. "S polno mero odgovornosti obravnavamo zdravstveni vidik, vendar je napočil čas, ko bo treba začeti upoštevati tudi socialni vidik in v določenih pogojih omogočiti tudi stik stanovalcev s svojci," pravi.

V Domu dr. Janka Benedika Radovljica, v katerem biva 196 stanovalcev, so že potrebovali pomoč psihologa za varovance. Vsak po svoje pa se s strahovi in stiskami soočajo svojci. V prvem valu so v domovih izgubili 74 oskrbovancev, v drugem že okoli 600. V začetku oktobra pa je bil pristojni minister Janez Cigler Kralj še prepričan, da so razmere resne, a da niso dramatične. 

Le slaba dva meseca kasneje pa se z okužbami bori že več kot 85 odstotkov domov po državi.

Stiska v domovih za starejše je velika – nekateri svojcev niso videli že mesece.
Stiska v domovih za starejše je velika – nekateri svojcev niso videli že mesece. FOTO: Dreamstime

Kdaj bodo odprli domove za ostarele? 

Biserka Marolt Meden iz Združenja za dostojno starost Srebrna nit je v oddaji 24UR ZVEČER povedala, da je bilo poleti premalo storjenega za pripravo na drugi val, posledice pa so danes več kot očitne. "Ni bilo sprejetih kadrovskih normativov, ni bilo ustreznih zunanjih enot, izkazalo se je, da so rdeče cone premajhne. Nihče ni pričakoval tako velikega vala okužb v posameznem domu in vsi direktorji domov so se znašli pred težkimi nalogami. Na žalost so DSO v pristojnosti dveh ministrstev in vse preveč je zamujanja, prepočasnih odločitev, čakanja na točna navodila ..." 

Državni sekretar na Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti RS Cveto Uršič je dejal, da so stanovalci, njihovi svojci in zaposleni res v hudih stiskah. "Situacija se je jeseni dramatično spreminjala. Mi smo poleti organizirali usposabljanje za strokovne delavce o tem, kako se soočiti s covidom, domovom smo zagotovili potrebno opremo, pripravili smo krizne načrte, kako organizirati sivo in rdečo cono, dogovorili smo se, da gredo prvi okuženi v t. i. covid bolnišnice. Žal je jeseni prišlo do izjemnega porasta okužb." Morda smo se res kdaj prepozno odločili, morda te odločitve kdaj niso bile prave, priznava, a sledili smo nasvetom zdravstvene stroke. Uršič tudi pravi, da je bila država do DSO zadnjih 10 ali 15 let precej mačehovska. "Domovi in stavbe so stare, kadrom ni bilo posvečene dovolj pozornosti, podhranjeni so. V času epidemije smo lahko samo pomagali z dodatki in dodatnim zaposlovanjem – reagirali smo, žal, na precej slabo podlago."

Ana Lukner Roljič, podjetnica in ustanoviteljica Anine zvezdice, ki ima tudi sama starše v domu, je povedala, da se je kakovost celotne družine izjemno spremenila, odkar nimajo stikov. "Mama ima že 11 let zelo hudo demenco, je nekako v zadnji fazi, ravno je prebolela covid, oče je bil vmes trikrat testiran, hvala bogu je bil on dobro. Velikokrat mi reče, da je zaprt med štiri stene, da je kot v zaporu, ker je sam v sobi in sploh ne vem, kje dobi voljo in pozitivnost, ki jo ima, da nam je lahko vsem za zgled. V dveh mesecih sta se videla samo nekajkrat, oče je ne more obiskati. Zelo se pogrešamo, meni je najbolj groza, ker sem nemočna, ne morem pomagati, samo spomini in naša ljubezen me držijo pokonci in upam, da se bo vse kmalu končalo."

Denis Sahernik iz Skupnosti socialnih zavodov Slovenije je zagotovil, da je oskrba še vedno strokovno ustrezna. "Razmere niso enostavne, jih pa domovi obvladujejo po svojih najboljših močeh in z veliko prizadevnostjo zaposlenih. Domovi so morali ustaviti določene aktivnosti, ki so prej popestrile družabno življenje, in se prilagoditi, sedaj je več individualnega dela s stanovalci. Kljub težkim razmeram se zaposleni z znanjem in predanostjo trudijo, da je oskrba strokovna. Si pa vsi skupaj želimo in komaj čakamo, da se to zaključi, da se življenje normalizira in se spet vzpostavijo obiski," je dejal. Glede na potrebe stanovalcev bi po njegovih besedah potrebovali približno 25 % več kadra na socialni oskrbi in podobno povečanje za področje zdravstvenega kadra. 

Luknerjeva je tu dodala, da zdravstveni kader opravlja gigantsko delo in če bomo ta kader še naprej tako podplačevali in nespoštovali, ga bo samo še manj. Apelirala je, da se začnemo zavedati, da je treba investirati v celotno zdravstvo in v kader, ker bo takih nenapovedanih situacij še veliko, zato moramo biti pripravljeni. "Zavedati pa se moramo tudi, da je premalo domov za ostarele in hospicev. Ljudje, ki so stari, si zaslužijo, da dostojno odživijo svoje življenje," je pozvala.

Okužbe v domove prihajajo prek obiskov ali zaposlenih, je poudaril Uršič. Hitri test po njegovih besedah ni 100-odstotna rešitev. Ali to pomeni, da bodo domovi še naprej zaprti? Ali ne bi mogli dobre prakse iz nekaterih domov razširiti na vse in jih končno le odpreti? 

"Domove je treba odpreti ob upoštevanju vseh ukrepov, kot so to naredili na Ptuju, kjer so omogočili obiske v vseh conah. S tem, da oni nabavijo vso zaščitno opremo," je pozvala Medenova. Plače v domovih so neprimerne tudi za vse delavce v socialni oskrbi, ki se trudijo, vse do zadnje kuharice ali snažilke. Vsi bi morali imeti boljše plače, se je strinjala z Lukner Roljičevo. 

Tudi Sahernik je dejal, da podpirajo odprtje domov ob ustrezni zaščiti, da bi bilo varno za vse. "Nihče si ne želi zapiranja domov. Podprli bomo vse metode in ukrepe, za katere bo stroka ocenila, da omogočajo varne obiske." Tudi on je opozoril, da hitri testi niso najbolj zanesljivi. 

"Ne vem, če je naše ministrstvo tisto, ki lahko odgovori, pod kakšnimi pogoji naj se domovi odprejo. Jaz osebno to 100-odstotno podpiram, a tukaj mora dati odgovor zdravstvena stroka, ob tem, da prisluhne psihosocialni stroki," pa je za konec dejal Uršič. Kdaj se bo to zgodilo, je po njegovih besedah vprašanje za milijon dolarjev in za zdravnike. "Moja želja je čim prej – pod pogoji, da sta zagotovljena varnost in zdravje stanovalcev ter zaposlenih."

Gosti v oddaji 24UR ZVEČER
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (329)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Hej Slovani
29. 11. 2020 19.28
+3
P-----ci nesposobni. janšist, porivalček in gvantar v prvi vrsti. To je v prvi vrsti vaša odgovornost. Namesto, da bi takoj začeli testirat vse zaposlene in prebivalce DSO-jev, se to dogaja šele sedaj, ko jih je že skoraj polovica umrla! JANŠA, GANTAR, BEOVIĆKA, KREK IN POČIVALŠEK SO KRIVI ZA SMRTI TEH LJUDI!!!!!!
ferari23
29. 11. 2020 18.17
+0
Poslušte, po svetu je cepivo že pripravljeno,ampak lastniki največjih bogastev po svetu ,ga ne pustijo ven,ker zdravstvene in pokojninske blagajne so prazne,posvetu hoče oblast da sestarostna meja zmanjša na 70-75 let ne pasedaj 85 -100let,tako dabo za njih več ostalo.
Ana desetnica
29. 11. 2020 18.36
-2
Smešno. Tako ali tako se ne boste hoteli cepit, tako da ..... nobeno cepivo nas ne bo rešilo, ker se folk ne bo cepil in živimo v demokraciji. Kar sprijaznite se s korono še nadaljnjih nekaj let.
okinse
29. 11. 2020 17.43
+0
A se zavedate grozne statistike? Med letom 80 in 105 umrejo vsi ljudje. To je grozna statistika in nobenemu ni mar da bi to preprečili!! Bilo bi potrebno prioritetno razviti cepivo, da med temi leti ljudje nebi umirali...
Drekachi24
29. 11. 2020 16.07
+2
Da, izgubljate jo. Tega niste vedeli? Nihče na tem svetu ne bova večno. Lp, Botra Smrt.
borjac
29. 11. 2020 15.03
+1
1400 mrtvih, Janša strezni se, pijan si od oblasti SDS brezdušna SEKTA, Tonin strezni se, kje je Kristusov nauk, hinavec cerkveni, Počivavšek strezni se, ali lahko ponoči spiš, ko mrtvi trkajo na tvojo dušo, dobil si milijone izgubil pa dušni mir, Desus strezni se, vaši ljudje umirajo, starejši državljani njih bi morali zagovarjati, za njih se boriti, ali se splača Polanar strumno govoričiti, ljudje pa umirajo, 1400 MRTVIH , Jelinčič umazana je tvoja duša, Glupi narod umira, še mar ti ni, strezni se, ali se splača, da umre 1400 Slovencev za diktatorja Janšo, koliko še mrtvih, 2000 bo prav kmalu ali vam ni popolnoma nič mar politiki hinavski, skorumpirani in lažnivi, streznite se, VSI MRTVI BODO ŠLI NA VAŠO DUŠO, komu od vas bo umrl oče , mati...takrat boste občutili kako težko je ko ti umirajo svoji, koliko nas Slovencev mora še umreti,?? da se boste streznili, 2000, 3000 ?? ...
aljoteam
29. 11. 2020 09.25
+2
Ali ima kdo kakšno študijo, za koliko se skrajša življenjska doba ostarelih, če recimo jim prepoveš stike za najbližnjimi in ljudi, ki jih imajo radi. Pri večini je to edina motivacija za življenje, da vidijo sinove/hčere in vnuke/vnukinje. Upam si trditi, da ta ukrep bolj krajša življanjsko dobo vseh ostarelih (tudi, tistih, ki niso ogroženi) kot covid.
Periot222
28. 11. 2020 20.11
+4
Zal bi morali tudi svojci narediti vec v tej smeri da bi jih videli ce boste kar cakali ne bo nic ne dovolite da vasi umrejo od zalosti!!!!!!
Periot222
28. 11. 2020 20.07
+6
Okuzbe v domove prihajajo preko zaposlenih in obiskov kaksnih obiskov vas sprasujem ce ste svojcim zaprli vrata? Domovi so hiralnice pisem iz lastnih izkusenj dokler si se pri moceh je se ko pa ne mores vec pa marsikdo umre od cakanja in zalosti ljudem v domovih je edina svetla tocka obisk svojcev in zdaj ste jim se to vzeli in 100 %marsikdo umre prej od zalosti kot od corone!!!!!!
anatomija
28. 11. 2020 18.26
+7
Ta vlada bo morala odgovarjati ker ni poskrbela za starejše ljudi . Bolj pomembna je bila korupcija in kadrovske menjave
ni_mi_vse_eno
28. 11. 2020 17.27
-7
Demenca je fenotipska bolezen, saj je najdena povezava, primer ljudožerstva na Papui, ljudje obolevali za kuru (CDJ (Creutzfeldt–Jakob disease), alzheimer). Ko so ljudje prenehali z ljudožerstvom (jedli možgane), potem je izginila tudi bolezen kuru. Prav tako primer nore krave. Kostno moko so pridelovali iz kadavrov in zaradi učinkovitosti so znižali temperaturo. Tako so bili v moki še proteini, ki povzročajo CDJ (prioni). Rezultat, krave so obolevale za CDJ.
EEgon
28. 11. 2020 17.09
+0
Ali je demenca dedna??
ni_mi_vse_eno
28. 11. 2020 17.19
-4
Ne, demenca ni genotipska bolezen, ampak fenotipska. Zaradi večje količine cepljenj, bo število avtistov naraščalo, kot kaže tudi statistika. Beri članek: Aluminium in brain tissue in autism = (aluminij v možganih avtistov), dr. Chris Exley.
polnostabla
28. 11. 2020 16.04
+11
Bitka je bila izgubljena v trenutku, ko so svojci dovolili da jih distancirajo od ljudi, ki so jim bili zaupani v oskrbo. Vsi vemo kako se skrbi za starostnika brez nadzora...ubogi starčki, zaprti vnajbolj strogem zaporu, kot najhujši zločinci, brez možnosti izhoda, obiska...in vse to v imenu zaščite ŽIVLJENJA!!!Kaj pa je ŽIVLJENJE???? Veliko več kot le dihanje in bitje srca!!!
Uporabnik1515261
29. 11. 2020 09.14
Res je žalostno, a tokrat je strašno vprašanje: obiski in tveganje za smrt, ali pač osamitev in preživetje...In ne slepimo se, da so zaposleni okužili stare, obiski do še bolj ključni: vnučki, objemanje, "lupčki"...Seveda, krasno , ko smo zdravi, a Corona je za stare , bolne in obnemogle lahko konec. Poguglajmo statistiko Švedske, od 6300 umrlih je 4000 starejših od 80 let in od teh 1700 nad 90 let (zaokroženo). pri njih je v starosti pod 70 let umrlo za covid cca 700 ljudi, na 10 milijonov prebivalcev. Zdaj smo jih dosegli, s cca 630umrnih na milijon...Z vsemi ukrepi, Švedi pa praktično ob normalnem življenju...
borjac
29. 11. 2020 15.21
+1
Svojci so dovolili ?? kaj govoriš ti stablo, ali ti resnično misliš da so svojci kar tako dovolili, protestirali so, kričali, pisali protestna pisma, organizacije kot je srebrna nit so se borile in se borijo za ostarele, pa so bili obtoženi, da so proti oblasti, da se ne držijo pravil, in ti stablo bi rad njih, ki so izgubili svoje najdražje naredil za krive, ali ti nihče v življenju ni umrl, mar ne veš kakšna bolečina je to, kriva je oblast, sedanja desna oblast, ki ni dala denarja v domove, ki ni pomagala z osebjem, pravijo da ne govorijo zdravniki Slovensko, ali veš kakšen jezik govori večina negovalk v domovih? polomljeno Slovenščino ali pa še tiste ne, skrbijo za naše ostarele za 600 € na mesec, IMAJO PA ZLATO SRCE, njih je ta diktator Janša pustil na cedilu, njih in naše ostarele, bomo pa kupili oklepnike to ja, za 400 milijonov, aleluja, birokracija je govoričila, vlada je menjavala vodilne kadre, Janša se je ukvarjal z Trumpom in pomagal Orbanu in Kacynskemu, tako so bili zaposleni z političnim sr..anjem, da so ostarelim pustili le eno pot, pot v smrt.
ROGIBOS
28. 11. 2020 13.17
+7
Enkrat se bo treba tudi vprašat o programu dela v domovih nasploh. Neki kvazi strokovnjaki na ne vem čigavih izkušnjah predpisujejo potek življenja v domovih, jim predpisujejo nekakšne igrice, pa obisk terapevtske mačke, pa igrajo družabne igrice, ker morajo, nihče jih ne vpraša, če jim je to všeč. Enkrat sem enemu ob obisku dejal, pa povej na glas, da ti to ne paše, je slišala ena od zaposlenih, pa mi je rekla, dobro da vas terapevt ni slišal. Pustite ljudi živeti v miru!
zibertmi
28. 11. 2020 13.16
+0
desus voli svojega liderja,poslanska skupina pa je in bo sledila jajotu,to je pokazala že s podporo denarja za orožje s so čno izjavo glavnega zdraharja v skupini in seveda s podporo celih 20 miljončkov za zdravstvo.tako da bolje je nekako umreti sit kot lačen ,zaprt v dom ostarele in sam
borec91
28. 11. 2020 12.50
+2
od te lopovske vlade se ni za cudit da niso namerno dopustili da je toliko okuzb v dso in smrti namesto da bi poskrbeli za maksimalno varnost tam oni izvajajo diktaturo po celi drzavi nobena druga drzava nima ze tako dolgo takih ukrepov kot mi a smo najslabsi
ROGIBOS
28. 11. 2020 13.05
-2
zibertmi
28. 11. 2020 13.16
+7
nekdo je osel in to šolan ,pa veliko osličkov ima
Prototip
28. 11. 2020 12.46
+11
Dejstvo je,da imamo ogromno število starostnikov,sploh tistih 80+ in ob takih ekstremnih dogodkih kot je covid jih pač več umre od pridruženih bolezni,ali samo od starosti in ne vem zakaj sedaj kogarkoli kriviti za to,,,sploh zdravstvene delavce ne,ki že tako dihajo na škrge.....
borec91
28. 11. 2020 12.59
+4
zato ker eni domovi nimajo okuzb ali malo drugi pa skor vse to je dokaz da se da ce se hoce a kapitalisticno gledano bodo se veseli da se najhujsih bolnikov ki ze dolgo se mucijo vegetirajo se jih resijo
Zentrum
28. 11. 2020 12.16
+9
DSO so hermetično zaprti, osebje se striktno drži ukrepov, a vseeno beležimo rekorde ravno v DSO-jih. A ni to zanimivo?
kr_en_moz
28. 11. 2020 12.10
+3
Bitka se nadaljuje, samo niso več isti borci kot so bili za Teran. Tako, da upanje je!
zibertmi
28. 11. 2020 13.19
+5
moraš vedet ,da sds in ostala podporniška elita nič ne naredi za slovenijo in njene državljane,če nima od tega neke koristi,pa če tudi je to predlog ,ki je bil že enkrat slišan.tudi drugi tir bi se že davno gradil ,če nebi nagajali,trasa pa venomer ista
caspera1
28. 11. 2020 12.00
+2
Kaj pa naredimo? Brezmocno spremljamo. Se kdo javi kot prostovoljec in tako pomaga svojemu, pa se nekaj drugim?
borec91
28. 11. 2020 13.01
+3
jaz sem za svoje poskrbel doma nikoli jih nebi dal v dom pa je blo hudo pri ocetu in mami pa so nam tud na golniku paliativno pomoc ponujal a pol ni blo nic od nje samo nakladanje po tel
Adolph
28. 11. 2020 11.55
+1
V mojih casih smo skrbeli za nase starse tako,da smo jih oskrbovali DOMA
akize
28. 11. 2020 11.56
+5