Gospodarstvo

V nedrju doline še vedno leži neverjetnih 330 milijonov ton premoga

Velenje, 21. 10. 2024 08.20 | Posodobljeno pred 2 urama

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Tina Hacler
Komentarji
50

"Mi živimo s tem, nam premog ne smrdi. Vsaka roža ima svoj vonj in tudi premog ima svojega, nas ne moti, mi smo v Šaleški dolini tega vajeni," oči zasijejo velenjski podžupanji Darinki Mravljak. Vonj, ob katerem si mimovozeči vozniki in prišleki z drugih koncev Slovenije zatiskajo nosove, je tam postal del lokalnega okolja. Ogromni črni kupi ob cesti med Velenjem in Šoštanjem pa bodo (kmalu) postali preteklost. Slovo od njih bo za tamkajšnje prebivalce precej bolj boleče, kot si predstavljajo drugod. Strokovnjaki pa nizajo opozorila, da zapiranje velenjskega premogovnika in šoštanjske termoelektrarne ni le lokalna težava, ampak vseslovenski problem.

Vsakih pet let so v Premogovniku Velenje dolžni izdelati t. i. elaborat o zalogah premoga. Oddati ga je treba komisiji, ki ga pregleda, nato ga je treba še zagovarjati pred komisijo, preden pristojno ministrstvo potrdi, da so bile zaloge izračunane pravilno. Petletno obdobje se je izteklo prav letos, elaborat so oddali pred nekaj meseci in ravno prejšnji teden dobili potrditev od države, da številke držijo.

Deponija velenjskega premogovnika
Deponija velenjskega premogovnika FOTO: Luka Kotnik

"Trenutno je v nedrju Šaleške doline še vedno več kot 330 milijonov ton premoga, govorim o geoloških zalogah," je v odgovoru na vprašanje, ali slovenskega premoga res (pre)malo, navedel generalni direktor Premogovnika Velenje Marko Mavec. Že pred leti so sklenili, da v smeri Topolšice ne bodo odkopavali in je bil ta del izločen, v delu, ki je še aktiven, pa vseeno ostaja še dobršen del premoga. Zaloge, ki so z današnjo tehnologijo in infrastrukturo dosegljive, znašajo kar 97,3 milijona ton. "To so tiste zaloge, ki jih je mogoče odkopati," je ponazoril. "Brez večjih investicij je pri današnjem obsegu in odprtju premogovnika mogoče odkopati približno 50 milijonov ton," je dodal.  

Cena premoga pa je zelo odvisna: "Več, kot ga izkopljemo, cenejši je. Manj kot ga izkopljemo, dražji je, saj je rudarjenje po naravi delovanja tako, da ima zelo visoke fiksne stroške," je razložil.

'Ogromen ekonomski poseg v določene človeške ekosisteme'

Mavec je spomnil, da je bila EU tista, ki se je odločila za razogljičenje družbe, eden prvih ukrepov pa je bil, da se poskuša čimprej ukiniti proizvodnja elektrike iz premoga, da Evropa čimprej zapre svoje premogovnike in v njih preneha s proizvodnjo.

Generalni direktor Premogovnika Velenje Marko Mavec
Generalni direktor Premogovnika Velenje Marko Mavec FOTO: Luka Kotnik

Pri tem pa se je zavzela, naj se proizvodnja električne energije iz premoga ukine v duhu pravičnega prehoda, saj se tudi v Bruslju zavedajo, da to pomeni "ogromen ekonomski poseg v določene človeške ekosisteme". Zato so obljubili, da bodo v takih regijah poskrbeli, da ne bodo prikrajšani ne posamezniki ne bodoče generacije. Gre seveda predvsem za skrb za tiste, ki bi zaradi zaprtja rudnikov ostali brez dela. Mavec je spomnil še na delovna mesta kooperantov, tistih, ki opravljajo storitve za njih, po njegovih besedah vsako izgubljeno delovno mesto v premogovništvu pomeni še najmanj eno izgubljeno delovno mesto v drugih dejavnostih.

"Enako se je zavezala tudi Slovenija in v tem duhu pričakujemo, da bo Slovenija ravnala," je poudaril v Velenju na nedavni okrogli mizi Kaj bo s šaleško energetiko in delavci?. Zato v Premogovniku Velenje od države pričakujejo dve stvari: zakona o pravičnem prehodu Šaleške doline in o zapiranju velenjskega premogovnika.

Pod zemljo je kar 55 kilometrov rovov

"Ta zakon bo opredelil ne samo to, kako bomo prenehali z izkopavanjem premoga in kako bomo zaprli, da ne bo nevarnosti za okolje, da bo sanirana vsa okoljska škoda, ki je bila med rudarjenjem povzročena, da bodo vsa zemljišča, ki so zdaj namenjena rudarjenju, kvalitetno predana bodisi novi industriji bodisi normalni uporabi," je naštel Mavec. Nato pa izpostavil že prej omenjeno stvar: da nihče ne bo ostal prikrajšan, da se torej ne izgubijo službe in delovna mesta.

Premogovnik Velenje
Premogovnik Velenje FOTO: Luka Kotnik

Razložil je, kako so si skupaj s Holdingom slovenskih elektrarn (HSE) zamislili stvar: "V prihodnjih letih bi počasi nižali proizvodnjo na takšen način, kot nam prihaja do odliva kadra. Torej kot se ljudje upokojujejo." To bi pomenilo, da bi proizvodnjo premoga že v prihodnjem letu znižali na 1,8 milijona ton, nato na 1,6 milijona ton, po letu 2030 se spustijo na milijon ton, nazadnje bi ostala le še ekipa, ki bi premogovnik zapirala.  

Deponija velenjskega premogovnika
Deponija velenjskega premogovnika FOTO: Luka Kotnik

V tem obdobju bi hkrati že začeli z delnim zapiranjem premogovnika. Proizvodnja bi potekala le še v eni od jam. Imajo sicer dva predela jam; eden je jama Preloge, ki leži predvsem pod Šoštanjsko-Gabrskim poljem, drugi pa je Pesje, ki leži pod nasipom pepela, ki ločuje Velenjsko in Družimirsko jezero, ter vzhodnim delom slednjega jezera. Ta del v prihodnje opuščajo saj prihajajo do roba premoga, ki je nekoliko slabše kvalitete.

Hkrati se bodo lotili zapiranja vseh nepotrebnih rovov, kar 55 kilometrov jih je trenutno pod zemljo. Vse te rove je kvalitetno zapolniti, iz njih pobrati opremo, jeklene podpore, kjer so betonirani, jih je treba zapolniti z različnim materialom in poskrbeti, da se skoznje ne more pretakati podtalna voda ali kaj drugega.  

Premogovnik Velenje
Premogovnik Velenje FOTO: Luka Kotnik

Pisano paleto poklicev bi dali drugam

V prihodnjem desetletju bi tako počasi prišli s številke skoraj 2000 zaposlenih do približno 800 ljudi, ostali odhajajo počasi v pokoj. "Od teh 800 ljudi jih bomo v prvih letih čistega zapiranja potrebovali okoli 500, nato pa se bo ekipa tudi na tem delu manjšala, ker bo manj delovišč," je navedel. Računajo na prestrukturiranje, Mavec pravi, da gre za precejšnjo paleto različnih poklicev, ki bi jih lahko uporabili denimo v gradbeništvu. Spomnil je tudi na hčerinsko podjetje HTZ, ki je zadolženo za remont njihove opreme, težke mehanizacije.  

Deponija velenjskega premogovnika
Deponija velenjskega premogovnika FOTO: Luka Kotnik

Z vsem naštetim bi po njegovih besedah dosegli torej vse tri cilje: pravičen prehod brez odpuščanja, kakovostno zaprtje jame in kreiranje novih delovnih mest. 

Svarila pred hitenjem

Da se bodo morali nekoč od rudarjenja in premoga posloviti, je prebivalcem Šaleške doline jasno. Zdaj jih zanima predvsem, kdaj. Delavci največjega rudnika v Sloveniji, ki dobavlja Termoelektrarni Šoštanj (Teš), si želijo, da bi se to zgodilo šele leta 2042. Študija družbe Deloitte se je osredotočila na letnico 2038, po novem pa se je časovnica postavila že celo na leto 2033. 

Predsednik sindikata Premogovnika Velenje Simon Lamot
Predsednik sindikata Premogovnika Velenje Simon Lamot FOTO: Luka Kotnik

Pred hitenjem svari tudi Djani Brečevič, ki je bil v pretklosti del fakultete za elektrotehniko, vodja oddelka za energetiko na Elektroinštitutu Milan Vidmar ter direktor Inštituta za raziskave v energetiki, ekologiji in tehnologiji, s tem področjem pa se kljub uradni upokojitvi s položaja še vedno strokovno ukvarja. Danes je predsednik odbora za energetiko pri stranki DeSUS, kjer so se pod okriljem mestne svetnice Mravljakove iz njihovih vrst odločili za organizacijo okrogle mize v lokalnem okolju.

Velenjska požupanja in mestna svetnica Darinka Mravljak
Velenjska požupanja in mestna svetnica Darinka Mravljak FOTO: Luka Kotnik

S sogovorniki, kot so direktorja Premogovnika in Teš, sindikalisti, občinskimi predstavniki, so skušali torej pred javnostjo odgovoriti na vprašanja, kdaj je najprimernejši čas za zapiranje Premogovnika, katera letnica je prava? Kako bo z delavci, bo za njih poskrbljeno, bodo imeli socialno varnost? Kdaj bo sprejet zakon o začasnem zapiranju, kjer bo vse opredeljeno?

Teš 6
Teš 6 FOTO: Luka Kotnik

"Vsem državam, ki sem jih analiziral in so šle v ta proces pravičnega prehoda s premoga, denimo Španija, Poljska, Irska, Grčija, je identično, da so ta proces izvajale počasi. Zakaj? Ker so hotele s strokovnimi podlagami dokazati in izbrati najboljši scenarij za pravičen prehod s premoga," je za sogovornika zlato pravilo, da Slovenija ne sme hiteti. Za 24ur.com je Brečevič opozoril, da v našem primeru ni še dovolj strokovnih podlag, makroekonomske analize, kaj pomeni zapiranje Termoelektrarne Šoštanj za ostale panoge oziroma celotno narodno gospodarstvo.

"To je slovenska težava," poudarja. "Gre za slovenski elektroenergetski objekt v slovenskem elektroenergetskem sistemu. Težko je nadomestiti 600 megavatov, kolikor jih ima Teš, z obnovljivimi viri. To je skoraj nemogoče, saj imajo obnovljivi viri tisto klasično proizvodnjo. S hidroenergijo denimo tudi težko gre, saj je lahko kakšno sušno leto in potem so dejansko primanjkljaji moči tako visoki, da se potem pravzaprav govori že o stabilnosti posameznega sistema. In to je spet na nacionalni ravni," ponazarja, zakaj Teš ni le lokalni problem.

Djani Brečevič
Djani Brečevič FOTO: Luka Kotnik

Sam je sicer Ljubljančan, prepričan pa je, da se tam ne zavedajo pravega obsega težave. "Ne, Ljubljana se ne zaveda, pa tudi preostala Slovenija se ne zaveda, kaj pomeni to za državni elektroenergetski sistem. Večkrat je slišati, da bo pač uvoz rešil vse. Ni res, bolj kot si uvozno odvisen, bolj ranljiv si. Druga komponenta, ki je tukaj pomembna, je pa še cena električne energije. In pri uvozu cene ne moreš nadzorovati. Zato se to tiče celotne nacije,"  še enkrat poudari. 

  • ULTRA 1
  • ULTRA 2
  • ULTRA 3
  • ULTRA 4
  • ULTRA 5
  • ULTRA 6
  • ULTRA 7
  • ULTRA 8

KOMENTARJI (50)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Pikaponca
21. 10. 2024 10.15
+2
Namerno uničevanje TEŠ a, je izključno zasluga Goloba in njegovih mešetarjev ki je elektriko prodal po 49 Evrov za Megavatno uro, da zdej posiljuje Slovence po 10nx višji ceni 435 evrov za megavatno uro baraba..Golob je eden tistih ki načrtno, namerno uničuje Slovenijo..
Heprk
21. 10. 2024 10.14
+2
Kuponi letos 100 milj, drugo leto 120 milj. Teš in rudnik sta rentabilna, ce ne bi bilo bruseljskih foteljarjev ki sluzijo s kuponi.
Heprk
21. 10. 2024 10.12
-1
Elita želi zapreti rudnik, ker je indonezijski z vec provizijami in ker zelijo nekaj pobrati od jek2.
kiropraktik
21. 10. 2024 09.55
-1
Zakaj bi celotna Slovenija plačevala ogrevanje " rdečega" bazena? Prosim odgovor!
mastablasta
21. 10. 2024 10.08
+1
ker dobi 40% elektrike od tam. lahko jo dobi iz drugih držav. ampak, če je tam ne bo dovolj (recimo več električnih avtomobilov, letna suše pri tistih, ki imajo pretežno vodno energijo, več klimatskih naprav poleti...) potem je ti ne bodo toliko izvažali ali pa jo bodo izvozili dražje, ko bi bila tukaj narejena.
Aijn Prenn
21. 10. 2024 09.47
+3
Prirejanje podatkov ob gradnji, mešetarjenje in nakladanje ob zapiranju. Močno brez veze tole v Velenju in Šoštanju.
Marky331
21. 10. 2024 09.45
+4
Zmogljivost elektrarn na premog, ki se je začela graditi na Kitajskem je šestkrat večja kot vse druge elektrane na svetu skupaj!
Heprk
21. 10. 2024 10.13
suleol
21. 10. 2024 09.44
+7
prevaranti zal vam ne verjamem nic
Marky331
21. 10. 2024 09.44
+8
Medtem, ko EU termoelektrarne zapira, Kitajci pospešeno gradijo nove
Aijn Prenn
21. 10. 2024 09.49
+0
Prav je, da si malo zasmradijo. Oni so navajeni na dim.
suleol
21. 10. 2024 09.57
-1
Xyz2023
21. 10. 2024 10.09
seveda, saj niso v EU, oni ne bodo brezogljični, ne bodo zmanjšali co2 na stopnjo kot EU
olafur
21. 10. 2024 09.43
+1
Notorični lažnivci in lopovi, vi bi živel in se grel na račun vseh Slovencev, banda Šaleška
a res je
21. 10. 2024 09.42
+1
Mene pa zanima kdo je kupec elektrike iz Termoelekratne Šoštanj?
Mean Cat
21. 10. 2024 09.42
+4
nedrju....🤣🤣🤣..cestitke za izbiro besede
Pikaponca
21. 10. 2024 09.40
+6
Zalog je okoli 450 milijonov ( celota je še nekoliko večja ), to vedo otroci ampak sedaj ko je objekt zgrajen in je vse krožniku se najde BARABA Golob ki bi si šel prodajalca in kupca, zato da bo ona baraba prodajal drago elektriko nam, ki bi jo lahko imeli zastojn mora Šaleška dolina umret.
blekk
21. 10. 2024 09.35
+5
Če bom energijsko neodvisen od države, a bom potem tudi davčno??
janez Kovač 1
21. 10. 2024 09.30
+3
Nemci so zaprli tudi JE,mi pa bi jih gradili za ogromen denar,ne smemo pozabiti kraj v Šoštanju,nato čakajo jastrebi!
Rumpi
21. 10. 2024 09.37
+5
Pegasus2
21. 10. 2024 09.40
+5
Uvažajo pa strom iz poljske,kjer na polno laufajo termoelektrane.....na koln.
Rumpi
21. 10. 2024 09.29
+5
Na prelomu stoletja je bil referendum o usodi TE-TO Trbovlje. Omejeni narod se je odločil za zaprtje.
janezek67
21. 10. 2024 09.04
+10
Načeloma se lignit koplje v dnevnih kopih. Drugače TEŠ potrebuje caa 3-4 milijone ton premoga letno, če obratuje celo leto. Caa 10% bi ga lahko nadomestili s sosežigom smeti (ne vem pa, koliko emisij proizvede tak sosežig). Kurjenje smeti ima dve dobri strani - najprej ti še plačajo, da jih zažgeš ter za njih zaenkrat ne plačaš kuponov. NEK 2 ni potreben, zaenkrat bi lahko izkoristili potencial srednje Save skupaj z eno črpalno elektrarno na tem področju + HE mokrice + ena HE na Muri (nadomestitev že obstoječe) + He Moste 2 (še en izravnalni bazen - ni velike škode tam, da se zgradi). Potencial bi bil seveda še na Muri in na Soči in na zgornji Savi, pa recimo da pa teh rek oziroma delov ne bomo več obremenjevali ali uničili. Vmes lahko še vedno naredimo veliko sončnih elektraren, ker imamo še potencial.
Darko32
21. 10. 2024 09.45
+4
Zelo poglobljen komentar. Namreč če gledamo smeti bomo hočeš ali nočeš na dolgi rok morali to urediti drugače. Pošiljanje v druge lokacije in tam jih pa vržejo v morje je delanje škode samemu sebi, saj moraš potem smeti iz morij pobirati. Zato sežig smeti pride kot edina opcija. Pri nas je glavni problem korupcija in kriminal ter ponarejanja lisitin. Potrebno bo se lotiti na zdravih temeljih, kjer se bo postavilo vprašanje in to je kako čimbolj neškodljivo sežigati smeti. Kako uporabiti temeraturo pri sežigu in kako povrniti škodo okoliškim prebivalcem in v kakšni obliki. Če gremo gledat drugo področje in to je termoelektrarne pa je zgodba spet podobna. Termoelektrarna je idealna rešitev, če imaš doma dovolj kurjave za pogon elektrarne. Če moraš uvažati po visokih cenah in si odvisen od drugega je iluzorno pričakovati, da boš konkurenčen kot gospodarstvo. Zato je povsem na mestu, da se razvija termoelektrarna tako, kot je potrebno. Spet tukaj določeni kalkulirajo kako bodo provizije kasirali in kradli, ter se dogovarjajo tako, da trpi lokalno prebivalstvo. Zato je potrebno postaviti več vprašanj in na katere je potrebno najti odgovore, k ipijejo vodo in ta vpašanja so: ALi imam dovolj kurjave za pogon elektrarne. Ali imam dovolj kapacitet, da bom skladiščil kurjavo za neko varnsotno obdobje. Ali bom lahko toplo vodo, ki nastane pri tem ekonomično izrabil naprej. Ali bomo imeli dovolj odjemalcev za toplo vodo. Ali bomo lahko uredili čiščenje dimov tako, da bo čim manj onesnaževalo okolico. Ali imamo dovolj kadra, da bo vse to naredili. Glede sončnih elektrarn pa je slaba rešitev, saj ponoči nimaš svetlobe dovolj in ne deluje. Zato ostane voda in premog kot zanesljiva sredstva za proizvodnjo štroma.
suleol
21. 10. 2024 10.10
janezek67
21. 10. 2024 10.13
Darko hvala za pameten komentar. Kar se tiče TEŠ 6, je bilo že pred izgradnjo jasno, da so zaradi politik rentabilne le še stare termoelektrarne, ki so praktično že zamortizirane. Takrat bi prišla v upoštev le modernizacija obstoječe TEŠ 5 in mogoče še TEŠ 4, ki bi iskoristila potencial še preostalega lignita ter omogočila neboleče zapiranje premogovnika. TEŠ 4 in TEŠ 5 bi zaprli brez prevelikih vlaganj prav tako enkrat do leta 2033. Za tiso milijardo in pol bi lahko že izgradili elektrarne na srednji Savi in HE Mokrice, pa vsaj še ČE Kozjek. Kar se tiče smeti, seveda manj embalaže in recikliranje. Žal je veliko dopadkov, ki se jih ne da oziroma se ne izplača reciklirati. Tu gre pa edino v upoštev sežig.
Primula1
21. 10. 2024 09.04
+19
Enako so nas prepričali v Ormožu s sladkorjem, da se ne splača. Zaprli so obrate, nato pa je cena sladkorja čudežno zdrasla in sedaj ga uvažamo po bistveno dražji ceni, kot če bi ga sami pridelali.
a res je
21. 10. 2024 09.46
+3
Kolikor vem se je pisalo po medijih, da je to je bil eden od pogojev za vstop v Evropsko unijo. Zakaj?
Slabnick
21. 10. 2024 09.03
+5
Res je, da stane kar nekaj denarja, ampak bo treba tudi to elektriko nekje proizvest ali kupit še dražje. Mogoče pa dodati še kakšno dodatno tarifo uvesti med 13:13 do 16:34 elektrika iz velenja.
janimir
21. 10. 2024 08.57
+6
Tudi če TEŠ dela 200 mil izgube na leto rabi 100 let za 20 mlrd, ki bo na koncu (JEK) stal 40 !!!
JanezNovakJohn
21. 10. 2024 09.08
+3
Tak izračun pri naših prejemnikih podkupnin ne zdrži. Išče se nov vir denarja.
JanezNovakJohn
21. 10. 2024 08.56
+0
Ali ni mogoče iz tega premoga izločiti kak pomemben in čist produkt?
Medo1964
21. 10. 2024 09.10
Bencin, to so imeli Nemci ze 1942 v Romuniji