Gospodarstvo

Slovenska inovacija: izdelali zapestnico, ki bi pred poškodbami varovala bolnike z epilepsijo

Ljubljana, 05. 11. 2014 08.54 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
41

Epilepsija še vedno spada med eno najbolj stigmatiziranih bolezni, bolniki se med napadom zato pogosto znajdejo v veliki stiski, saj mimoidoči bežijo od njih. Skupina inovatorjev zdaj zanje pripravlja celovito rešitev.

Kljub številnim raziskavam se pri številnih bolnikih z epilepsijo napadi pojavljajo kljub rednemu jemanju zdravil.
Kljub številnim raziskavam se pri številnih bolnikih z epilepsijo napadi pojavljajo kljub rednemu jemanju zdravil. FOTO: Thinkstock
Epilepsija spada med najpogostejše nevrološke bolezni, pri kateri se zaradi nenadnega nepravilnega delovanja nevronov pojavijo epileptični napadi. Pri generaliziranih epileptičnih napadih bolnik izgubi zavest - lahko le za nekaj sekund - pojavijo se mišični krči in motnje mišičnega tonusa, zaradi katerih pride do padcev. Pri parcialnih napadih pa se pojavi zmedenost, mišični krči in motnje v delovanju čutil.

Epileptični napadi poškodujejo možgane, med njimi pa lahko zaradi padcev pride do resnih poškodb. Epilepsijo je dolga leta zaradi napadov spremljala močna stigma, okolica napade še danes pogosto zamenjuje za stanje alkoholiziranosti, nepoznavanje bolezni je krivo, da se številni še vedno izogibajo pomagati bolnikom med napadom.

Pri večini bolnikov se bolezen pojavi pred 18. ali po 60. letu starosti. Za boleznijo trpi okoli odstotek svetovnega prebivalstva ali 40 milijonov ljudi. Pri nas na leto diagnosticirajo okoli 1000 novih primerov.

Bolnikom z epilepsijo je na voljo čedalje več sodobnih rešitev, ki jim pomagajo pri spopadanju z boleznijo, slovenska ideja pa bi jim lahko že kmalu priskrbela celovito rešitev - elektronskega asistenta.

Z idejo so že zmagali na Startup vikendu Razvojnega centra Novo mesto, bolnikom pa bi ponudili zapestnico z SOS gumbom in brezžično povezavo s pametnim telefonom, ki bi jo lahko bolnik aktiviral pred napadom, saj večina bolnikov začuti, da se bliža napad. Pripomoček bi oddajal zvočni in grafični alarm, telefon pa bi poslal sms sporočilo svojcem, v primeru daljšega napada bi poklical pomoč na 112, mimoidočim pa bi dajal navodila, kako pomagati bolniku med napadom.

Prav tako bi pripomoček beležil bolnikove fiziološke parametre v času napada in geolokacijo napada. Ker je eden glavnih sprožilcev dogodka svetloba, bi bilo nato mogoče določiti zemljevid črnih točk.

Z vodjo ekipe Ivanom Škrlecem smo govorili o tem, kako je nastala ideja za asistenta, kaj vse še morajo postoriti, preden bo na voljo bolnikom, pa tudi o tem, koliko je pri nas na voljo podpore za kreatorje inovativnih in uporabnih idej.

Kako je nastala ideja za asistenta za epileptike? Ima morda kdo od članov ekipe osebno izkušnjo z boleznijo?

Član ekipe je epileptični bolnik in živi z boleznijo že od otroštva. V pogovorih z njim in z več kot 30 bolniki, njihovimi svojci in zdravniki, se seznanjamo z glavnimi problemi, ki jih prinaša ta bolezen. Ideja sama ni samo aplikacija, ampak celovita rešitev, kako pomagati epileptičnim bolnikom, da jih okolica prepozna, predvsem pa, da jim lažje in hitreje pomaga ob napadih. S tem lahko preprečimo dodatne poškodbe, do katerih prihaja ob napadih. Rešitev ni še dokončna in se razvija s količino intervjujev, ki jih intenzivno izvajamo.

Vsak dan nastane precej novih inovativnih idej, le redkim uspe, da se zares zasidrajo na trgu, kako boste poskrbeli, da bo vaša vidna?

Uporabljamo socialna omrežja, Facebook in Google. Najdete nas pod imenom epilep.si. Zelo pomemben nam je osebni stik in pogovor z bolniki. Tematika je zelo občutljiva, česar se zavedamo, zato gradimo na zaupanju vseh, ki nam pomagajo pri gradnji rešitve. Eden izmed že osvojenih ciljev nam je zagon civilnega gibanja , s pomočjo katerega osveščamo vse o bolezni, ki je po vseh raziskavah v porastu. Veliko nam pomeni, da smo lahko tudi na dosedanjih predstavitvah in preko medijev sporočili ljudem, da epilepsija obstaja, da je še tako majhna pomoč bolniku vedno dobrodošla, še najbolj pa v času napada.

Smo iz različnih krajev Slovenije z različnimi znanji. Študentske klopi smo zapustili vsi že pred leti z uspešno končanim najmanj dodiplomskim študijem. Samo, najstarejši član, ima največ izkušenj s sistemi in inženiringom. Delo je opravljal dolga leta tudi v Ameriki, kar nam je v veliko pomoč pri prepoznavanju kulture in življenja na tistem koncu. Ivan, kibernetik v medicini, razvijalec sistemov v ekipo prinaša duh podjetnika. Saša, ekonomistka, skrbi za trženje, marketing, promocijo in ostalo logistiko, da ekipa lažje diha. Tilen pa ekipi pomaga s svojimi izkušnjami in najboljšim poznavanjem same problematike, s katero se trenutno ukvarjamo. Ivan Škrlec o ekipi Epilep.si
Po čem se vaš asistent razlikuje od pripomočkov, ki za bolnike z epilepsijo že obstajajo?

Na trgu obstaja več rešitev, sami smo podrobno pregledali 52 aplikacij. Ker imamo epileptičnega bolnika v ekipi, smo vse te rešitve tudi pretestirali v vsakdanji uporabi. Analiziramo izdelke in smo opazili nekatere pomanjkljivosti, ki jih bomo v naši rešitvi odpravili. Na trgu sicer opažamo predvsem aplikacije, ki vodijo dnevnik ob epileptičnih napadih, sami pa se bolj osredotočamo na celovito rešitev, sistem, ne le zgolj aplikacijo, ki je sposobna opozoriti na začetek napada. To je ena od glavnih prednosti. Še večja prednost pa je naš sistemski pristop.

Ena od raziskav pravi, da Slovenci ne sledimo trendu uporabe medicinskih oziroma zdravstvenih aplikacij tako hitro, kot v nekaterih drugih državah. Kljub temu je vaša ideja postala odmevna precej hitro. Se to pozna le v številu medijskih objav ali imate morda tudi ponudbe za financiranje razvoja izdelka?

Trenutno ponudb nimamo in smo seveda odprti za pogovore v smeri financiranja. Medijske objave pa v tem času, ko končno rešitev z vsakim novim spoznanjem še izboljšujemo, pripeljejo za sabo neprijetno komentiranje, ki prej jemlje elan kot pa daje pogum za nadaljnje delo. Prej kot sledenju uporabe teh aplikacij Slovenci pač sledimo negativnemu ocenjevanju vsega novega, kar se pojavi v našem prostoru.

Koliko sredstev ste v razvoj asistenta vložili doslej (denarja, časa, opreme), koliko jih boste po vaši oceni še potrebovali, preden bo asistent pripravljen za trg?

V produkt smo vložili izključno svoj denar in veliko svojega časa in opreme. Težko ocenimo, ker smo osredotočeni v fokusiranje samega problema. Oblikujejo se že okvirji rešitve, ki nas bodo pripeljali tudi do bolj natančne ocene finančnega vložka za izdelek pripravljen na trg.

V Sloveniji je okoli 20.000 epileptikov. So oni vaša ciljna skupina, ali želite z izdelkom prodreti tudi v tujino?

V tujini je skoraj 50 milijonov bolnikov z epilepsijo. K tej primarni ciljni skupini moramo prišteti še njihove bližnje, kar poveča število uporabnikov sistema. Cilj že v samem začetku ideje ni bila zgolj Slovenija, temveč globalna rešitev, ki jo bodo uporabljali po celem svetu. Intervjuvali smo že bolnike tudi iz EU držav. Vsa spoznanja ob pogovorih vključujemo v rešitev.

Kako nameravate financirati končno izvedbo, testiranja, promocijo ... Ste morda že trkali na vrata ponudnikom kapitala, "poslovnim angelom", ali vam je morda bližje sistem, ki ga ponuja Kickstarter?

V začetku upamo na donatorska sredstva. Nikakor ne nameravamo kot vir financiranja v to vključevati bolnike. Bolezen sama jih je zaznamovala dovolj, zato poskušamo najti načine, kako urediti financiranje na druge načine, ne preko končnih uporabnikov. Seznanjeni smo z različnimi ponudniki kapitala in pripravljamo se tudi na trkanje na njihova vrata.

S kakšnimi težavami se srečujete zdaj, ko od ideje prihajate k realizaciji projekta? Predvidevate, da boste morda imeli težave z birokracijo, zbiranjem sredstev ...

Projekt je v zelo občutljivi fazi. Gradimo arhitekturo celovite rešitve, ki temelji izključno na čim več pogovorih z uporabniki. Največja težava trenutno je stigmatiziranost bolezni, bolniki ne marajo govoriti o tem. Tudi na tem mestu vabim vse, ki se srečujejo z epilepsijo, da nam pomagajo prestaviti svoje težave, da bomo skupaj lahko naredili čim boljšo rešitev.

Kdaj približno bo izdelek pripravljen za trg?
Za sredino januarja bo rešitev v testiranju na testni skupini uporabnikov.

Je kdo od članov vaše skupine že sodeloval v podobnih start-up skupinah, delavnicah ali natečajih? Koliko idej ste uspeli uresničiti oziroma kje se je najpogosteje zataknilo?

Del ekipe je zelo uspešno izvedel prvo delavnico Internet Of Things v Sloveniji. Iz delavnice in prejšnjih nastopih na tekmovanjih smo izdelali nekaj zanimivih prototipov. Na vseh dosedanjih startup dejavnostih smo prišli do spoznanja, da je prej kot ideja in z njo prototip pomembna ekipa. Do sedaj smo gradili ekipo, zdaj ta preizkušena ekipa prihaja na startup sceno z eno izmed idej. Delamo 100-odstotno na tej ideji in rešitvi, ko jo končamo, gremo na naslednjo. Na preteklih izkušnjah z ekipo verjamem, da se nam tukaj ne bo zataknilo.

Kako ocenjujete startup natečaje v Sloveniji - jih je preveč, premalo, ponujajo dovolj znanja, priložnosti - oziroma - česa bi morali ponujati več, da bi inovativne ideje v večji meri zaživele v praksi?

Startup gibanj je v Sloveniji veliko, dovolj. Lepo je poskrbljeno za vse, ki želijo pridobiti prve informacije, kako idejo spravit v življenje. Idej je veliko, energija vseh, mladih in starih, je neizmerna. Malo težje edino razumemo, da so nagrade za vse te ideje izredno nizke ali pa jih sploh ni. Za nagrado 10 000 evrov smo pred kratkim videli prijavo čez 150 idej, kar pomeni vsaj 3-krat toliko startnikov. Vsi polni pričakovanja in z veliko vloženih brezplačnih ur. Z druge strani pa živimo v okolju, kjer velike količine denarja potujejo v finančne institucije, kjer je svežih idej zelo malo. Če bi v Sloveniji obstajali resnični, pravi investitorji in ne zgolj kreditodajalci, bi marsikateri startup resnično zaživel v mala svetovna podjetja. Predvsem pa bi ostal doma in ne ob prvem uspehu preselil v tujino. Informacij je dovolj, znanja in predavanj je dovolj, tekmovanj je dovolj ... manjka samo ciljna skupina startupov - resnični investitorji.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (41)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Tina Šusterši? Kova?i?
06. 11. 2014 10.39
+8
Enoh in drugi, ki o epilepsiji nimate pojma se prosim ne oglašajte. Ste kdaj videli epileptika kako trpi ob napadu? Moj brat je epileptik in ne more živeti sam, zaradi napadov ima hude poškodbe možganov... In vam, brihtnežem, se ideja zdi brezvezna. Pa kaj ste normalni al kaj!!!! Take stvari me pa iztirijo. Ne komentiraj, če nimaš blage veze o bolezni!!!!
ONniON
05. 11. 2014 21.32
-1
meni pa ta nova tehnologija ni všeč ker imam občutek in je taako da bolj kot je tehnologija napredna manj ljudje znaj misliti z lastimi možgani, ker jim pol ni nič potrebno , skrbi me za prihodnost
ally5
05. 11. 2014 21.31
+6
Jaz bom pa tako rekla,da bi bilo super,ce bi zapestnica opozorila epileptika samega kdaj bo dobil napad saj imam sa doma moza,ki je epileptik ze 13 let in ima grandmal napad,za katerega ne ve kdaj ga bo dobil.Vedno ga imam pod nadzorom(na ucku).Je pa to zelo tesko saj imava se dve hcerkici stari 3leta in 1leto in pol.Tako,da tisti ki ne vem kaj in kako je s tako boleznijo je bolje da je tiho in prosi boga,ds naj nimoli ne zboli s cem taksnim!!!
volek
05. 11. 2014 15.26
+4
Kresalka sprašuje kolk diamantov ima ta zapestnica.
JE-BI-GA
05. 11. 2014 14.41
+10
Slovenska inovacija: politika z družabniki pokradla državo in uničila delovne in pridne ljudi........
689buffy
05. 11. 2014 13.06
+18
Sama imam epilepsijo in menim, da gre za precej izvirno stvar.. Iz lastne izkušnje lahko povem, da ljudje, ki te ne poznajo in ne vedo za tvoje zdravstvene težave ob napadu ponavadi obnemijo, pogledajo stran in gredo naprej, ker je napad po izgledu res nekaj tujega...
689buffy
05. 11. 2014 13.08
+9
Problem z zapestnico pa zna nastati pri ljudeh, ki pred napadom ne občutijo ničesar in jim tako gumb po tem ko padejo skup ne bo kaj prida koristil...
psica
05. 11. 2014 11.24
+21
kdor ni seznanjen s to boleznijo je lahko samo tiho če pa bi imeli epileptika doma bi pa vedeli kako epileptik trpi ker ne more delat marsikaj kar ga veseli bi pa drugače razmišljali
enoh
05. 11. 2014 11.25
-19
naprimer česa? razen tega da ne sme avijona vozit?
psica
05. 11. 2014 11.52
+9
enoh. poznam epileptika ki ne more jet sam na dopust vedno mora imeti nekoga s seboj ne more in nesme se razveselit in nemore biti žalosten ker ima v vsaki spremembi močen napad pri nabiranju gob se je razveselil ker je nabral veliko in je imel napad v gozdu bil pa je sam pred napadi je imel dobro službo in seveda tudi temu primerno plačilo tudi s tem je moral prenehat ker je imel tudi po 5 močnih napadov dnevno imel pa je tudi že operacijo v nemčiji sedaj je sicer malo bolje tako da ima sedaj samo dva do tri napade na mesec ampak je pa malo bolje v življenju ni pa pil in kadil nikoli star pa je malo čez 40 let
enoh
05. 11. 2014 12.19
+10
no tega nisem vedel: če je kaj žaljivega v mojem pisanju to izhaja iz mojega neznanja in ne iz karakterja...
psica
05. 11. 2014 13.11
+6
enoh ni žaljivo se pa vidi da v sloveniji še veliko ljudi ne ve kaj pomeni biti epileptik in kakšna bolezen je to tako da verjemi da bi marsikdo ki ima takšne napade zelo rad videl če bi kakšni strokovnjaki iznajdli kakšno tako stvar ker pri napadu ki jih ima marsikdo nima časa in tudi ne more poklicati pomoč
Tina Šusterši? Kova?i?
06. 11. 2014 10.43
+4
Enoh, upam da te ta bolezn ne doleti. Šele takrat boš vedel kako hudo je. Prosim zaradi nas svojcev epileptikov, prenehaj s komentiranjem, ker žal nimaš pojma...
bb5a
05. 11. 2014 11.02
-5
Tud prebrat se mi ne, da kakšno pogruntavščino so spet naši nardil, ki je "vodilna" v svetu in bodo vsi veseli in srečni zarad tega... stigmatizacijska zapestnica lepo!
enoh
05. 11. 2014 11.08
+1
se strinjam.... to bo stigma; sploh po spodnjem komentarju
darkangel31
05. 11. 2014 10.50
+36
ce nimas izkusenj z elipsijo ne sodi cloveke ki jim skusajo pomagat.sam sem mel punco ki je mela elipsijo in spremljo napade ob katerih se mi je srce trgalo.predstavlji si da nekje zurata in naenkrat brez opozzorila dobi napad.dve cudoviti leti sma skup prezivela z napadam in brez..dokler se nisem vrnil domov in jo nasel mrtvo tk da se odstranite z bedastimi komentarji
ONniON
05. 11. 2014 10.46
-15
ideja se mi zdi brezvezna
venetty
05. 11. 2014 10.32
-13
hehehe odkrili so toplo vodo hrheheheh kake majo naši inovatorji in vedno nove zapestnice loool. Čez en mesec bo nova inovacija za bolnike nova zapestnica z novim gumbom
MatejkaPoIjanec
05. 11. 2014 12.47
+3
upaj, da nobene sam nikoli ne boš potreboval!!
Tina Šusterši? Kova?i?
06. 11. 2014 10.48
tudi jaz upam, da je nikoli ne boš potreboval!!!! Kaj mi gre na živce ko komentirajo ljudje, ki o tem nimajo pojma!!!
GAYPROPAGANDA
05. 11. 2014 10.23
+13
Bravo 24ur, da za naslovne zgodne izbirate uspešne in inovativne ljudi in ne samo negativizem! Upam, da kdo od vlade in GZS spremlja te zgodbe in jih denarno podprejo ter promovirajo!
enoh
05. 11. 2014 10.30
+2
vlada gleda le kje jih bo lahko obdavčila, Samo Hribar Milič (očitno je poročen z nekim gospodom Miličem, ker ne vem zakaj bi moški drugače imel dva priiimka ? ) pa ob vsaki dobri ideji prisloni zraven svojo šalco in trdi da je ima tudi on zasluge za to inovacijo
GAYPROPAGANDA
05. 11. 2014 10.35
+2
Saj vem da sem bil preveč optimističen! Ne vem kaj mi je blo 10 minut nazaj!
enoh
05. 11. 2014 10.37
+1
ne.. lepo je da si optimističen.. tudi jaz sem, samo računat je treba na prisklednike... vsakič, ko kaj zaslužim najprej pogledam nazaj čez ramo, če slučanjo za mojim hrbtom ne stoji kak učitelj ali uradnik in zahteva 120%ni delež prometa :(
GAYPROPAGANDA
05. 11. 2014 10.50
+1
Ja sej! Vseeno je dobro biti optimističen, drugače nima smisla živet!
rig
05. 11. 2014 10.10
-1
To pa je pravi izracun: "Za boleznijo trpi okoli odstotek svetovnega prebivalstva ali 40 milijonov ljudi." Ali ti ne znajo racunati ali se je pa nekaj zelo resnega zgodilo na tem svetu in me ni nihce obvestil.
Mars
05. 11. 2014 09.54
+3
Obstaja monitor epileptičnih napadov, ki naj bi 100 % zaznal napad med spanjem, drugače pa je potrebno vsako napravo, ki naj bi služila spremljanju bolezni dolgo in natančno testirati. Vso srečo pri razvoju.
enoh
05. 11. 2014 09.37
-30
z tako zapestnico bi reklamiral svojo bolezen, ne bo? če bi vidu bejbo z tem, je nebi pecu.... čist iskreno... ljude se radi izogibamo težavam (obsojajte me kokr hočet zrd tega sam ne mi rečt, da sem dvoličen ali neiskren)
enoh
05. 11. 2014 10.03
+7
ČEMU DOBIVAM MINUSE? KER SEM SLAB ČLOVEK? :D
intro
05. 11. 2014 10.08
+11
ti si bedak! sem mel punco, ki je imela epilesijo, nobene panike, še bolj poveže te! :D
tedoDANB3medo
05. 11. 2014 10.12
+7
Ti pač nisi epileptik in ne gledaš objektivno. Za epileptičnega bolnika je že boljše imeti tako tako opremo na sebi in obvestiti družino, če si izven hiše in imaš občutek, da boš imel napad in morda padel. Verjetno boš odgovoril, da ima danes vsak mobitel in da lahko pokličeš, ampak če imaš uvod v napad (vrtenje v glavi, slike pred očmi...), včasih nisi sposoben prijeti telefona in klicati.
enoh
05. 11. 2014 10.12
-6
at intro: motnjo imaš, če si jo imel raje zato ker je imela kronično bolezen...
enoh
05. 11. 2014 10.14
-1
at tedoDANB360712medo: strinjam se z uporabnostjo naprave.. o tem ni dvoma. jaz (odkrito) govorim o stigmi, ki se bo s tem, še povečala in priznavam, da me to odvrne
itiswhatitis
05. 11. 2014 10.23
+9
jst mislm da mene od moje ne bi odvrnilo niti, če bi imela aids, takrat ko sem se zalubu vanjo. tko da.. epilepsija? pffft...
enoh
05. 11. 2014 10.33
-4
lepo... samo če bi v naprej vedu? izberem kiro drugo
689buffy
05. 11. 2014 13.11
+1
Stigma je izmišljotina, ki nastane v glavah tistih ki diskriminirajo... Če ne diskriminiraš, ne stigmatiziraš nikogar, simple as that ;)
NiNicka11
05. 11. 2014 09.26
+4
Ubogi pacienti! Upam, da se meni to ne zgodi! :)
cilpah
05. 11. 2014 09.36
+14
Res si ne zeli tega! Imam hcerko ki ima epilepsijo in nikomur ne privoscim tega. Je pa res da nikoli ne ves kdaj te ta bolezen doleti. Lp
NiNicka11
05. 11. 2014 09.53
+5
Cilpah, iskreno je bilo mišljeno! :) Želim čim več zdravja! :)
cilpah
05. 11. 2014 10.07
+7
NiNicka11 vem in hvala. Mogoce sem tako napisala drugace sem pa mislila da bodi vesela da tega nimas in ti zelim da tudi ne bos imela. Drugace se pri nas stanje hvala bogu izboljsuje.Lp
Raspunin777
05. 11. 2014 09.24
-1
To ni nevem kakšna inovacija. Inovacija bi bila če bi naprava lahko sama opozorila uporabnika da bo imel napad. Problem je v tem da veliko ljudi ne more predvidet kdaj bo napad in zato ne morejo voziti avtomobila