Gospodarstvo

Rekordne cene plina v Evropi, podražitve tudi pri nas

London/Ljubljana, 02. 03. 2022 12.01 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
STA, Špela Lobe, D.L.
Komentarji
54

Cene zemeljskega plina so se v luči ruskega napada na Ukrajino dopoldne zavihtele rekordno visoko, a so se nato spustile. Nafta medtem dosega najvišje vrednosti zadnjih let. Nekaj največjih ponudnikov goriva smo vprašali, kako bodo trenutne razmere v Ukrajini še vplivale na cene pri nas. Odgovorili so nam iz Energetike Ljubljana in Petrola, kjer so svoje odjemalce že obvestili o podražitvah plina v prihodnjih mesecih. Glede na trenutne razmere v Ukrajini, pa ne morejo izključiti nadaljne rasti cen tako pogonskih goriv kot plina.

Cene zemeljskega plina gredo v nebo.
Cene zemeljskega plina gredo v nebo. FOTO: Bobo

Zaradi ruskega napada na Ukrajino in sankcij proti Rusiji cene energentov še rastejo.  Najbolj se draži zemeljski plin, predvsem zaradi skrbi glede dobave tega energenta.  Borzna cena  zemeljskega plina v Evropi je za trenutek dosegla rekordno vrednost - skoraj 195 evrov za megavatno uro, nato se je ustalila pri približno 160 evrih, kar je še vedno za približno četrtino več kot ob koncu včerajšnjega trgovanja. To je sicer podobno kot decembra lani, ko pa so bile cene zgodovinsko gledano že zelo visoke.

Nafta medtem dosega rekordne vrednosti zadnjih let. Za severnomorsko nafto brent je bilo popoldne treba odšteti več kot 110 evrov za 159 litrski sod - to je največ od leta 2014.  

Največji trgovci pri nas so sicer zvečer spet dvignili cene bencina in dizla, zadnje so rekordne. 

Nekaj največjih ponudnikov goriva smo vprašali, kako bodo trenutne razmere v Ukrajini še vplivale na cene pri nas. Odgovorili so nam iz Energetike Ljubljana in Petrola, kjer so svoje odjemalce že obvestili o podražitvah plina v prihodnjih mesecih. Glede na trenutne razmere v Ukrajini, pa ne morejo izključiti nadaljne rasti cen tako pogonskih goriv kot plina.  

Bo Slovenija zgradila svoj plinski terminal?

Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec je prejšnji torek ob zaostrovanju razmer med Rusijo in Ukrajino ter s tem povezanimi težavami pri oskrbi s plinom na Twitterju napisal, da je za energetsko neodvisnost in odpornost za Slovenijo po njegovem prepričanju ključna diverzifikacija dobave plina. "Gradnja plinskega LNG-terminala mora biti prioriteta," je takrat dodal. Premier Janez Janša pa je v ponedeljek v pogovoru za Televizijo Slovenija dejal, da bo v okviru iskanja rešitev glede energetske odvisnosti Evrope od Rusije treba zgraditi terminale za utekočinjeni zemeljski plin, ki ga po njegovih besedah "potrebujemo čim prej nekje na naši obali".

Na Obali odločno proti terminalu

V bližini Slovenije je terminal za utekočinjeni zemeljski plin na otoku Krku, pred leti pa so tudi v luči nasprotovanja javnosti na širšem območju propadli načrti španske družbe Gas Natural o gradnji terminala v Tržaškem zalivu tik ob slovensko-italijanski meji. Pred nekaj več kot desetletjem si je družba TGE Gas Engineering v Kopru prizadevala postaviti terminal za utekočinjeni zemeljski plin in ob njem elektrarno, za projekt je pridobila tudi energetsko dovoljenje, a se načrti niso uresničili.

Lokalna skupnost v Slovenski Istri ni naklonjena zamisli o umestitvi plinskega terminala ob slovenski obali. Ankaranski župan Gregor Strmčnik je ocenil, da gre za strokovno nesprejemljivo rešitev.  

Strmčnik se je strinjal, da je po rusko-ukrajinski krizi treba doseči večjo energetsko neodvisnost in diverzificirati vire za nadomestitev izpada plina iz Rusije, da pa je pravi pristop pospešitev razogljičenja in vlaganje v alternativne vire.

Kot začasno alternativo terminalu ob slovenski obali je ankaranski župan navedel možnost, da bi s podobnimi dogovori, kot jih ima Slovenija s Hrvaško glede krške jedrske elektrarne, za slovenske energetske potrebe uporabili obstoječi terminal na hrvaškem otoku Krku.

Na ta način bi ohranili strokovna izhodišča, po katerih je postavitev plinskih terminalov v severnem Jadranu strokovno nesprejemljiva rešitev.

Koprski župan Aleš Bržan pa je že v torek za Televizijo Slovenija poudaril, da je stališče občine do plinskih terminalov enako, kot je bilo v preteklosti: "Očitno moramo vsakih deset let ponoviti isto zgodbo - da je debata zaključena in je ne mislimo odpirati. Skratka, plinskega terminala na našem koncu si ne želimo in ga ne bomo imeli."

Neuradno bo problematiko plinskega terminala prihodnji torek na rednem sestanku obravnavala tudi koordinacija vseh štirih istrskih županov.

V stranki Oljka so sicer na župane štirih občin Slovenske Istre danes naslovili pobudo za sklic skupne izredne seje vseh štirih občinskih svetov na temo morebitne izgradnje plinskega terminala v Istri. Prav tako predlagajo, da se od vlade in ministrstva za infrastrukturo čim prej pridobi dodatne informacije v zvezi s tovrstnimi načrti. 

V Oljki, kjer so ponovili svoje nasprotovanje vzpostavitvi plinskega ali podobnega terminala tako pri nas kot v sosednji Italiji, so navedli tudi stališče državnega zbora, ki je v resoluciji o strategiji za Jadran zavzel stališče, da iz okoljskih, varnostnih, prometnih in družbenih razlogov nasprotuje namestitvi terminalov za utekočinjen zemeljski plin ob slovenskih teritorialnih vodah in v širšem Tržaškem zalivu.

Kot so še poudarili, so proti izgradnji kakršnega koli plinskega ali podobnega terminala, saj predstavlja resno grožnjo za okolje, ljudi in živali. "Istra je dragocen naravni in kulturni biser v slovenskem prostoru. Gospodarski razvoj naše regije mora temeljiti na dejavnostih, ki so okolju in ljudem prijazne. Slovenija pa bi morala iskati svojo energetsko neodvisnost v obnovljivih virih energije," so dodali.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (54)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

G8J
06. 03. 2022 15.32
A vam nikoli ni bilo in ne bo jasno da GAZPROM regulira cene za celi svet? Kdor je kupil vozila na plin pa sedaj jamra ker prej ni nič razmišljal...
štrekeljc
03. 03. 2022 10.55
+4
Hm, je nekdo nekaj zamočil? Niso bile sankcije sprejete take in zato, da bi škodile Rusim? Zakaj potem škodijo nam, Evropejcem?
nikhrast
03. 03. 2022 15.11
+1
Saj sankcije škodijo Rusom, poglej kako je padel rubelj, pa problem ki ga imajo ruske finančne institucije, pa zaplemba premoženja oligarhov... Inflacija se je pa pojavljala že pred uvedbo sankcij. Pa saj vidiš da Putina podpirajo samo štiri države.
cekinar
02. 03. 2022 21.48
+8
Tile NATO iztrebki so nam že tako zasoljene cene še dodatno zasolili.
pluton12
02. 03. 2022 21.52
-8
pluton12
02. 03. 2022 21.52
-8
pluton12
02. 03. 2022 21.53
-2
minnaema@yahoo.com
02. 03. 2022 21.36
+2
ja, ja NOBENEGA TERMINALA ne bomo imeli v SLOVENSKI ISTRI, ker imamo samo 46 km morja ali bi še to radi nekateri oportunisti zasvinjali z koščkom morja v SLOVENSKI ISTRI oziroma z plinskim terminalom.........naj se gradi TERMINAL tam. kjer NI turizma in naseljenosti !
Golob je car
02. 03. 2022 21.26
+2
Ste vidli. Sam zvrazloga Golob ne vodi gen-i
martin celin
02. 03. 2022 15.41
+3
Ja pa še dražji bo. Al kdo misli da so ruske podmornice v domačih pristaniščih?
janezek67
02. 03. 2022 14.38
+7
Imamo v Petišovcih svoj plin. Vsaj za 12 let, če ne še več. Na vrtino je potrebno menda potisniti okoli 5000 kubikov vode, pa pride na dan. Tehnologija, ki se je uporabljala menda že v 60 letih in ni bila nič novega. Je pa res, da je bila z Angleži sklenjena slaba pogodba o črpanju, pa .... S pametnim pristopom bi lahko prebrodili tole krizo z lastnim plinom in kasneje prešli tudi na manj okoljsko sporno rabo elektrike. Kar se tiče črpanja plina, se da narediti menda tudi na okoljsko varen način. Kar lahko še naredimo je: - izgradnja srednjesavskih in spodnje savskih elektraren + sanacija oziroma izgradnja jeza pri Mostah oziroma Bledu - elektrarne na Muri so zaradi elektraren v Avstriji in erozije tudi potrebne - izgradnja sežiglanic odpadkov po tehnologiji in standardih, kot jih imajo v Avstriji - Izraba manjših potokov - kjer so bili včasih mlini za manjše hidroelektrarne - izraba geotermalne energije - ne s črpanjem vode ampak s sondo (izraba toplote) - izraba kurilne mase z vplinjevanjem - izgradnja dodatnih sončnih elektraren - zmanjšanje porabe energije z dodatno izolacijo stavb. Seveda je tu politika, ki bi te ideje minirala, ampak mislim da za okolje niso toliko sporne. TEŠ 6 ostane do konca življenjske dobe, če je potrebno ugraditi dodatne filtre, se ugradijo. Spodbuda uporabe manjših in lažjih avtomobilov - letna registracija odvisna tudi od porabe in teže vozila.
pluton12
02. 03. 2022 21.31
-2
in to takoj, da ne bo prepozno.👏👏👏👏
Sputnik8
02. 03. 2022 14.26
+0
Zanimivo je, da ko se omeni ekonomija in cene bi Slovenski levičarji rajši imeli vojne kot mir na svetu. Neverjetna sposobnost je tudi ta, da je vedno kriv nekdo drug.
User2313559
02. 03. 2022 14.24
+7
Ne, spopad ni razlog za podražitev, ampak nakakšni sadomazohitični ukrepi so. Odkar "ukrepe" izvaja lokalna in bruseljska vlada, nič ni smiselno.
User2313559
02. 03. 2022 14.27
+4
Pero in Jule se lahko spopadeta v Kranju, to nikakor ne pomeni, da bo zato v Mercatrju Juletovo črno instant dražje. Bo pa dražje, če bo vlada nabila kazen Juletu, ker se je stepel s Perotom in Mercatorju naloži dvig cene. Mi, z našimi intelektualci v EU smo šli korak dlje v čudovitem ukrepanju. Mi smo v vlogi Cvetke, Perotove žene, ki Perota kaznuje, ker se je stepel z Juletom. To stori tako, mu ne ponudi več kosila in večerje, pa tudi igric ne, ji je pa zelo čudno zakaj je zdaj Pero mal hud na njo in jo za vikend ne bo pelal na morje. Zaključek - Pero je agresor.
MihaGliha
02. 03. 2022 20.16
-3
Thor
02. 03. 2022 14.23
+14
RUSJA BO PLAČALA VISOKO CENO !!!!!!!! KOGA SLEPITE BANDA LOPOVSKA !!!!!! VISOKO CENO BOMO PLAČALI MI RUSI BODO ŽE NAŠLI KUPCA ZA SVOJ PLIN
pluton12
02. 03. 2022 21.32
-7
štrekeljc
03. 03. 2022 12.24
+1
Gyuhgevfin
02. 03. 2022 14.14
+1
Ne morem razumeti poteze Eu da posiljajo orožje... naj se tepejo, naj si mislijo da je EU z njimi, naj umirajo eni in drugi, naj Rusi uporabijo močnejša orožja, naj v strahu da je naorožen vsak delajo čistko.....??? Kaj vojna je nekomu v interesu??? Ljudje ne poslusat oblasti, puške vrečt se poljubit in zaplesat... v 2022 v sredini EU posilja orožje za mir .. pol pošlji mirovnike...
martin celin
02. 03. 2022 15.48
-2
Če vojna ne bi bila dobiček je nikoli na svetu ne bi bilo.
detect
02. 03. 2022 14.07
+10
zahvalite se ameriki in natu
pluton12
02. 03. 2022 21.34
-4
hvala in pa seveda pohvala 👍 zadnji čas da se putkota zabremza
El pi5tolero
02. 03. 2022 14.05
+4
Komedija! Kje so zdej uni k so upil da je plin pa res zakon pa pocen ceprav ga v evropi nimamo…
big_foot
02. 03. 2022 13.44
+15
Sedaj bi rad vprašal tiste osle ki tako veselo ploskajo ko so rusom nabili omejitve... vam bo všeč plačevat plin da vas bo glava bolela? Pa nafto seveda tudi, pa žito bo šlo v nebo.... na koncu bomo evropejci sami najbolj nažebali, američani bojo le drago prodajali orožje in energente, kitajci pa bojo poceni kupovali energente od rusov. Putinu pa se bo to na koncu en lulek poznalo.
Rains
02. 03. 2022 13.59
-7
Po vzorcu rusofilov bom rekel takole: za te podražitve je kriv Putin ker je izzival in prisilil Zahod da je posredoval.
detect
02. 03. 2022 14.07
+3
Wolfy123
02. 03. 2022 14.14
-6
Tebi je ocitno bolje da poceni zivis na racun trpljenja ukrajincev. Raje placam 2x vec za hrano in energente kot da gledam kaj putko po Ukrajini dela. Upam na se vec sankcij in popolno izolacijo Rusije. Samo rusi lahko resijo Rusijo pred putinom
MiViOniOnitamkijihni
02. 03. 2022 14.15
+3
volkec očitno al kradeš al pa te futrajo starši. ker tvoja izjava tako pravi.
Wolfy123
02. 03. 2022 14.25
+2
Ne eno ne drugo, priznam pa da s 65.000€ letne place lazje srat kot ce si na minimalcu
štrekeljc
03. 03. 2022 12.30
+0
Rains, kaj pa, če je bilo obratno: za te podražitve je kriv Zahod, ker je izzival in prisilil Putina, da je posredoval.
janez Kovač 1
02. 03. 2022 13.43
+13
Ja ameri pa kasirajo na račun butaste in ritolizniške Evrope!
123soba
02. 03. 2022 13.40
+8
Vprašajte kavbojca, zakaj ne da eu še enih 100 miljard m3 plina, po polovični ceni!
123soba
02. 03. 2022 13.39
+17
Cena ni važna, sam da ukrajinci zmagajo s pomočjo eu beda kov. To kar počnete je svinjarija. Nastradalo bo gospodarstvo in mali ljudje... Kavbojc se pa smeje...
pluton12
02. 03. 2022 21.38
-3
do konca zategnit kokr se da in osamit rusijo, da bojo rusi spregledali in putkota dali pred strelski vod, ko cevçeškota
štrekeljc
03. 03. 2022 12.32
+2
Rusija je brez problemov samozadostna, kaj pa Evropa? Ima zadosti plina? Zadosti žita?
Entip?ek
02. 03. 2022 13.29
+7
smo pa ekološko naravnana država......
Tenesse
02. 03. 2022 13.24
+3
Ma so smešni, ko jih bo pa začelo zebst bo pa pozno... Eno so želje in noble causes, drugo pa realnost. Tudi EU se bo spustila na realna tla. Pač ne bodo več in vetrnice, ki so totalno predrage takoj ko niso več subvencionirane, ampak bo zelena postala jedrska energija.
JAZsemTI
02. 03. 2022 13.23
+7
Preden se bodo zmenli z ekologi bo 3x prepozno za vse.