Gospodarstvo

Pritiski Bruslja na Moskvo bi nas lahko pahnili še globlje v recesijo

Ljubljana, 14. 05. 2014 13.25 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Odločitev EU, da zaostri sankcije zoper Rusijo, ni dobra, je ocenil analitik Boštjan Udovič. Kot je izpostavil, se lahko Rusija odloči za povračilne ukrepe, ki bi prizadeli EU in bi lahko Slovenijo pahnili v recesijo s trojnim dnom.

Odločitev EU, da zaostri sankcije zoper Rusijo, zagotovo ni dobra popotnica, je ocenil član Centra za proučevanje mednarodnih odnosov na ljubljanski fakulteti za družbene vede Boštjan Udovič. Kot je pojasnil, ga skrbijo tudi učinki tovrstnih potez, ki bi se lahko odrazili v povratnih sankcijah. "O teh še nihče ne razmišlja, a lahko, da jih bo Rusija uvedla," je opozoril.

To bi po njegovih besedah povzročilo notranje probleme EU. Prizadete bi bile vse od Rusije strateško odvisne države, je poudaril in spomnil na odvisnost od ruskega plina.

Prav tako bi škodo utrpele države, ki imajo velik delež izvoza v največjo državo na svetu, denimo Poljska, Nemčija in Slovenija, v manjši meri pa tudi države, kot so Velika Britanija, države Beneluksa, Italija in Španija.

EU s sankcijami pritiska na Rusijo. Analitik Udovič se boji, da Bruselj na ta način ne bo dosegel želenih učinkov.
EU s sankcijami pritiska na Rusijo. Analitik Udovič se boji, da Bruselj na ta način ne bo dosegel želenih učinkov. FOTO: Reuters

Za Slovenijo bi bil sicer udarec še večji kot za Nemčijo, saj je slovensko gospodarstvo ranljivo, medtem ko je nemško močno, je dejal Udovič in izpostavil nekatere ocene, po katerih bi ruske sankcije lahko povzročile padec slovenskega bruto domačega proizvoda (BDP) in državo pahnile v recesijo s trojnim dnom.

Na vprašanje, ali drži ponedeljkova izjava ministra za zunanje zadeve Karla Erjavca, ki opravlja tekoče posle, da bi lahko izpad BDP znašal okoli 1,3 odstotka, pa je odgovoril, da so to vendarle le špekulacije in da nihče ne more zagotovo reči, kako obsežno bi bilo krčenje.

Poleg tega, da ocenjuje, da je zaostritev sankcij zoper Rusijo "izrazito slab instrument" za nacionalno gospodarstvo, se sicer Udovič boji tudi, da EU na ta način ne bo dosegla želenih učinkov.

Sankcije bodo prizadele najšibkejše

Sankcije naj namreč v resnici ne bi prizadele tistih, ki so blizu ruskih oblasti ali del njih, kot je načrtovano, saj imajo ti na zalogi še drugo premoženje, ki ni zamrznjeno, temveč najšibkejše. Prepoved potovanj ali uvoza nekega blaga, zmanjšanje izvoza plina ipd. pa lahko prizadenejo ljudi, ki od tega živijo, je posvaril Udovič. To bi se odrazilo tudi v manj pobranih davkih, posledično pa manjši sociali, je dodal.
Pri tem pa se analitik vendarle zaveda, da so sankcije verjetno edini ukrep, ki ga ima EU na voljo.

Edina rešitev nastalih razmer so po njegovih besedah sicer čim prejšnje volitve v Ukrajini, nato pa federalizacija te države. "Vse druge rešitve bodo dosti bolj trajno problematične in dosti bolj boleče ne samo za Ukrajino, temveč tudi za svetovno mednarodno skupnost," je izpostavil.

A EU kot celota na tem področju ne more narediti nič, saj nima vzpostavljene prave skupne zunanje politike, je sklenil.

Sankcije bodo vplivale tudi na slovensko gospodarstvo

Da bodo stroge sankcije proti Rusiji za Slovenijo pomenile zmanjšanje obsega slovenskega BDP, se boji tudi direktor Rika Janez Škrabec. Skrbi ga namreč zaustavitev blagovne menjave in že utečenega poslovnega sodelovanja med državama.

Direktor Rika Janez Škrabec.
Direktor Rika Janez Škrabec. FOTO: POP TV

"Popolna prepoved gospodarskega sodelovanja z Rusijo bi ne le za Slovenijo, temveč tudi za EU in njeno gospodarsko sliko pomenila slabši status," je pristavil.

Ob tem je izrazil upanje, da se bodo razmere umirile in da bo politika našla modro pot k rešitvi zaostrenih razmer, "saj same gospodarske sankcije ne morejo biti ključne pri iskanju rešitev". "Verjamem pa, da bodo slovenski politiki ubranili naše gospodarske interese," je še poudaril.

Zunanji ministri EU so v ponedeljek razširili seznam oseb, kaznovanih s prepovedjo potovanja v Unijo in zamrznitvijo premoženja, z 48 na 61 posameznikov ter prvič z zamrznitvijo premoženja kaznovali tudi pravne osebe, in sicer dve podjetji s Krima.

Uvedba ostrih gospodarskih sankcij proti Rusiji bi imela "zelo negativne posledice" za Slovenijo, zato podpiramo politično rešitev in dialog, se je na to odzval Erjavec. Po bruseljskih ocenah bi stroge sankcije za Slovenijo v skrajnem primeru pomenile 1,3-odstotno zmanjšanje BDP, je ponazoril.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (37)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

nevski
21. 05. 2014 19.01
+1
Niti besede o rusko-kitajskem mega poslu s plinom. Niti besede, da bosta trgovali izključno v svojih nacionalnih valutah preko svojih bank. To so prave sankcije proti Ameriki. Petro-Rubelj bo samo še pridobival na vrednosti.
Adminjef
24. 05. 2014 12.22
-2
razocarani
17. 05. 2014 16.51
+3
kakorkoli se obrnes vedno nastrada mali narod --tile povzpetniki se obnasajo kot bogovi ..-kako bi bil svet lep brez politikov ..
DuhSaSjekirom
17. 05. 2014 06.56
+6
Se strinjam. Dovolj je bilo. Za skupno vecje dobro, tega ne bi smeli eksponirati, ker prvi bodo nastradali revni in nedolzni ljudje. Seveda, to ni volilna tema za evropske volitve, vazno da imamo vecna nakladanja ala "zavzemal se bom za upokojence bla bla bla" in da vecina podpira vecne priseske na proracun. Eni in isti obrazi, sami jih volite, potem.pa jocete ko nam gre slabo. Pa sej sami obkrozate iste ljudi ze 20 let. Zarad tega se mi nihce vec ne smili.
razocarani
17. 05. 2014 16.56
+1
no no ..res je kar veliko fanaticnih privrzencev te popokvarjene politike vseh barv .a koliko volilcev ima kaka opcija se ve ..zal jih je veliko prevec ..se huje pa je da mimamo kaj volit ..to kar se nam sedaj ponija sodi za zapahe dosmrtno ..
Adminjef
16. 05. 2014 17.13
+0
svetovne investicije v rusko gospodarstvo so se od zavzetja Krima zmanjšale za 200 milijard evrov (podatek iz ruske banke, lahko sami preverite). Te navidez nepomembne sankcije, so očitno zelo dobro delovale in zato se vlagatelji iz Rusije umikajo .. to Putina zelo boli, kar se že kaže v spremenjeni retoriki, naenkrat mu je za njegove brate v Ukrajini vseeno in tudi podpira ukrajinske volitve za predsednika. To je pa pozitvna stvar globalizacije, ki lahko agresivne države močno udari in tudi ustavi pri njihovem pohodu. Naprimer Sovjetska zveza tega problema ni imela, ker je bila samozadostna in je zato bila resnična velesila. Kljub temu se je v hladni vojni zlomila in kapitalizem je zmagal. Rusija je danes samo majhna senca moči, ki je je imela SZ. Tako da rusofili, ki menite da je Rusija nek baubau in da v primeru vojne zmaga proti zahodu se močno motite.
Shisui
16. 05. 2014 19.10
+2
Itak, država s 5000 jedrskimi konicami pa vsekakor ni velesila. :) Je pa vseeno smešno, kapitalizem je cel razviti svet spravil na kolena... Itak, da bi komunizem naredil isto ampak tudi kapitalizem ni neka čudežna ureditev, ki bo odgovarjala vsem, tako, kot jo nekateri predstavljate.
Adminjef
17. 05. 2014 11.04
+1
kapitalizem kot sistem ni kriv za sedanjo situacijo in mislim da boljšega sistema ne bomo nikdar imeli .. problem je v razmišljanju ljudi. Velika hiba današnjega človeka je POHLEP, ko se bodo šefi podjetij te hibe znebili, revščine ne bo več. Ko bodo šefi začeli investirat v svoje delavce torej povišali plačo in ne bodo nalagali denarja na otokih, takrat bo kapitalizem resnično zaživel. Takoj se povečata potrošnja in blaginja. Treba je samo narediti ta miselni prehod, ki ga pomoje še dolgo ne bomo dočakali na žalost ..
razocarani
17. 05. 2014 17.01
-1
xeroox --ne komunizem ne kapitalizem -za navaden narod je oboje veliko zlo ,res pa je za vse zlo prvo kriv posameznik ki obvladuje sceno ..in pa seveda tisti ki ima moc in denar ..da pa bi bilo bolje lahko samo sanjamo ..imamo v svoji dezeli videti kako skodljivo delujejo ljudje katerim je zaupana moc ..
DAEMONIUM
19. 05. 2014 07.46
-1
Jedrskega orožja ima danes Francija dovolj da uniči planet Zemljo tako da spopada med velikimi ne bo ker ne bi bilo zmagovalca
Shisui
20. 05. 2014 20.59
-1
Kapitalizem je čudovit sistem ampak enostavno ne deluje dolgoročno saj je njegova osnovna funkcija centralizacija sredstev, kar pa na dolgi rok pomeni točno to, kar danes vidiš. Multinacionalke živijo nad zakoni držav, revež odvaja veliko večji delež dohodka za davke kot bogataši in dejstvo, da "denar ustvarja denar" avtomatično pomeni, da bodo bogataši še naprej bogateli reveži pa ostali reveži. Govoriva seveda o ultra bogatih... 1% populacije kateri na tem planetu nadzira več kot 50% vseh sredstev.
JE-BI-GA
16. 05. 2014 13.03
+0
Hrjaveca za predsednika EU parlamenta, ima vse sposobnosti in svojo potapljaško opremo.........hihihi
razocarani
17. 05. 2014 17.02
arthur1982
15. 05. 2014 21.49
+5
V Bruslju so brezjajčniki, ki sledijo izključno ameriškim interesom in so za to odlično plačani. To sploh ni presenečenje.
DAEMONIUM
19. 05. 2014 07.50
+3
V Bruslju sledijo Nemčiji ki danes na račun ostalih hlapcev v EU najbolje živi, pravijo da takšnega standarda kot ga imajo danes še pred krizo niso imeli, seveda pa je pogoj za njihovo blagostanje revščina v ostalih članicah EU.
Shisui
15. 05. 2014 16.03
+8
Kdaj bomo mel jajca povedat, da NOČEMO novih vojn?! Presneti lobiji ZDA, cel svet bodo pahnili v vojno!
Mb128
15. 05. 2014 11.35
+12
Dajte no, ne pretiravajte! A res mislite, da bodo Nemci zašli v recesijo zaradi 'neke' Ukrajine?! Dejstva. 1. Nemška avto industrija proda 60% svojih izdelkov ravno v Rusijo. 2. Nemška industrija kolabira vsaj na pol če Rusi prekinejo dobavo plina. 3. Nemški zunanji minister je priznal napako Eu-ja, ki je Ukrakino postavil pred izbiro ali Eu ali Rusija. 4. V nedeljo je bila oddaja na Ard z naslovom Pressestunde. Tam je nekdo izjavil da je čista iluzija če nekdo smatra da se bo Nato vrgel pod ruske tanke zaradi Ukrajine in Bavtskega trojčka. Torej?!
Gavrane20
15. 05. 2014 10.01
+9
Sam se vi hebajte erjavci in ostali .. kdo bo prevzel odgovornost ? vi zihr ne vi se boste spet delal kot da ste najvecji angelcki ... takoj dol da vas ne vidim od leta 91 naprej slovenija leze v tazadnjo americanom in evropi kateri se nam posmehujejo in nas stiskajo v nos jim je slo da je slovenija za case juge tam do leta 83 imela neunicljive firme katere so poslovale sto na uro so rekl zdj pa konc naredmo mal "zurko" v jugi dal so nam neodvisnost financiral lopove te so ustvarili tajkune podjetja so sla v pozabo evropa pa nam je "navduseno" ponudila svoje subvencionirane izdelke po nizji ceni od nasih domacih kateri so nam bili cenejsi in bolj zanimivi in tako smo sami sebi z pomocjo EU unicili podjetje za podjetjem .. noben drug kokr mi sami in teli lopovi na oblasti smo si krivi
ONniON
14. 05. 2014 22.06
+6
upam da bodo pristojni ravnali razumno
iGURT
14. 05. 2014 17.17
+31
Tudi nemški ekonomisti svarijo Merklovo pred sankcijami, ker bi močno prizadele nemčijo in veliko delovnih mest bi izgubili.
number46
14. 05. 2014 20.20
+15
Gerhard Schröder to je človek ne pa ta Merklova
JE-BI-GA
14. 05. 2014 20.55
+6
Pa ta murklova baba ni vredna počenega groša............
JE-BI-GA
14. 05. 2014 20.55
+5
Ja, pa kolikor vidim je malo nehala lajati v luno.............
napoleon3
14. 05. 2014 17.02
+29
Sej je Ameriška sekretarka rekla, da kdo šmirgla EU, ko je špancirala po Ukrajini, sedaj pa naj se Američani sami ukvarjajo s to krizo-
covjek
14. 05. 2014 16.47
+32
Amerika dela probleme zopet dalec od svojih meja..konkurenco hoce oslabiti...naiven folk pa kot ovce
I G N O R A N T
14. 05. 2014 16.25
+8
O to pa ni lepo.Nase firme katere izvazajo na ruski trg ..........
dreko123
14. 05. 2014 19.42
+9
ja ne boš verjel - da ima slovenija precej precej več izvoza na ruski trg kot pa v eu in ameriko skupaj... dejansko je slovenska podjetja zelo dobro poslujejo z rusijo...
vertex
14. 05. 2014 14.45
+1
kdo bo bolj prizadet, rusi zaradi naših sankcij, ali mi zaradi mrzlih radiatorjev pozimi, sicer tudi eskimi preživijo v iglujih,vztrajali bomo, več bomo tudi telovadili,se tako ogreli in oblikovali telo
appollyon
14. 05. 2014 15.45
-3
Mi ne bomo ker ne kurimo na plin ne na ruska drva ali nafto!
kim llsung
14. 05. 2014 15.49
+3
V kratkem bo Ljubljanska toplarna presaltala na Ruski plin....
bozicki
14. 05. 2014 15.59
+28
Nehajte ga srat. Plin in gretje sta tu še najmanjši problem. Problem bodo CRKNJENE FIRME, posledično 10.000 NOVIH brezposelnih.... NOVI REZI in NOVE PODRAŽITVE, Sicer pa - saj to vi hočete. 24 UR prav navija za naš krah, kajti potem nas bodo lahko njihovi lastniki še bolj zasužnjili!!!!
tutankamon86
14. 05. 2014 14.20
+38
Kdo ima od vsega tega korist? EU? Rusija? Ne....korist ima lahko od vsega tega le Amerika, zato pa izziva, pumpa, propagandira, zavaja Evropske države.
appollyon
14. 05. 2014 15.46
+2
Korist bodo tako imeli rusi kot američani in drugi ki bodo izkoristili sankcije! Tako kot je bilo med hladno vojno ko se je preko jugoslavije prodajalo ameriške stvari rusom in obratno, pri tem pa so služili ruski in ameriški ter jugoslovanski posredniki! Proxy vojna je edini zaslužek kar se tiče vojn!
dreko123
14. 05. 2014 18.08
+10
rusija ne bo imela čist nobene koristi ker je itav v vsponu... amerika pa je bankrot, navidezno vdrževan ničvreden dolar, ter astrnomski pufi...
zvit kot presta
14. 05. 2014 14.02
+2
Strokovnjak iz FDV? Bolj kot sankcije proti Rusiji nam škodijo takšni tipi.
bozicki
14. 05. 2014 16.00
+5
Kot si ti si mislil? Ja, se strunjam. Ko ne boš imel za jest, prav bi bilo , da boš med prvimi, se boš spomnil na tele komentarje.
zvit kot presta
15. 05. 2014 09.58
+4
Ja, pa ja. Kot da imamo v SLO "za jest" od tipov ala prof. FDV. Kadri te fakultete in njene predhodnice so sloveniji naredili toliko gorja, da si predstavljati ne moreš. Za to se res nimajo kaj oglašati, na nobenem področju. Za svojo hrano pa zaenkrat še sam zaslužim. Upam, da bo lahko še dolgo tako.