Slovenija

Koliko bi Slovenijo stal univerzalni temeljni dohodek?

Ljubljana, 10. 07. 2018 20.21 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min
Avtor
Marko Milenković
Komentarji
64

Na zahtevo Nove Slovenije naj bi v koalicijski pogodbi pristal tudi univerzalni temeljni dohodek za vse mladoletne. Tudi ta predlog je brez konkretnih izračunov in pojasnil, kje naj bi vzeli potrebna sredstva.

Osnovna ideja univerzalnega temeljnega dohodka (UTD) je, da bi država vsakemu posamezniku, ne glede na starost ali zaposlitev, vsak mesec izplačala dohodek, ki bi mu omogočal preživetje. Zagovorniki UTD vztrajajo, da bi osvoboditev ljudi od dela pomagala sprostiti kreativne in podjetniške potenciale. Kot že večkrat doslej, se je ideja o UTD pojavila brez konkretnih izračunov in pojasnil, kje naj bi vzeli potreben denar.

Vsi izdatki države za socialno zaščito, vključno s starostno pokojnino,  znašajo dobrih 6,7 milijarde evra. UTD bi tako zahteval še dodatnih 1,5 milijarde evrov.
Vsi izdatki države za socialno zaščito, vključno s starostno pokojnino,  znašajo dobrih 6,7 milijarde evra. UTD bi tako zahteval še dodatnih 1,5 milijarde evrov. FOTO: iStock

Koliko sredstev bi potrebovali za univerzalni temeljni dohodek za otroke?

V predlogu gre sicer bolj za univerzalni otroški dodatek, kajti zaenkrat je omejen na mladoletne. Po nekem predlogu naj bi UTD znašal med polovico minimalne in tretjino povprečne plače, kar bi trenutno pomenilo 340 evrov.

Za vseh 366.526 mladoletnih bi potrebovali skoraj 1,5 milijarde evrov na leto.

S tem bi sicer res nadomestili celo vrsto socialnih izdatkov, ampak država za socialno zaščito otrok in družin trenutno namenja le približno polovico tega zneska oziroma 756 milijonov evrov na leto. Torej bi morali zagotoviti še enkrat toliko sredstev. Pravi univerzalni temeljni dohodek, ki bi ga prejelo vseh 2 milijona prebivalcev Slovenije, pa bi stal več kot 8,4 milijarde evrov na leto.

Vsi izdatki države za socialno zaščito, vključno s starostno pokojnino,  znašajo dobrih 6,7 milijarde evra. UTD bi tako zahteval še dodatnih 1,5 milijarde evrov.

Najbolj znan je poskus na Finskem. Med prejemniki socialne pomoči so izžrebali 2.000 ljudi, polovica je dve leti prejemala po 560 evrov na mesec. Nadaljevanje in razširitev poskusa so zaradi zahtevanih sredstev opustili.
Najbolj znan je poskus na Finskem. Med prejemniki socialne pomoči so izžrebali 2.000 ljudi, polovica je dve leti prejemala po 560 evrov na mesec. Nadaljevanje in razširitev poskusa so zaradi zahtevanih sredstev opustili. FOTO: Thinkstock

Eksperimenti po svetu se ne izidejo

UTD nikjer po svetu še niso uvedli, ker je predrag, eksperimenti pa se ne izidejo.

Najbolj znan je poskus na Finskem. Med prejemniki socialne pomoči so izžrebali 2.000 ljudi, polovica je dve leti prejemala po 560 evrov na mesec. Nadaljevanje in razširitev poskusa so zaradi zahtevanih sredstev opustili. Ko se bo konec leta končal, pa bodo "preučili še druge možnosti".

Na Aljaski že vse od leta 1982 vsak prebivalec letno prejme dividendo državnega sklada, ki se polni s črpanjem nafte. Leta 2016 je vsak prejel okoli 870 evrov. Največji eksperiment poteka v Keniji. 16.000 Kenijcev bo dve do 12 let prejemalo polovico povprečne plače, to je 21 evrov na mesec. Skupaj bo to zneslo 25 milijonov evrov, ki jih zagotavljajo posamezniki z donacijami.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (64)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

KungFuPanda
11. 07. 2018 11.04
+8
Ponavljam svoj komentar: Kolikor sem jaz preštudiral o UTDju bi ga bilo smiselno uvesti za vse državljane v znesku okoli 350 evrov na osebo. Ampak bi ta nadomeščal vse olajšave, otroške dodatke, subvencije za vrtce in ostale socialne transferje. S tem bi zmanjšali javni sektor, ker ne bi potrebovali toliko ljudi za klofanje po računalnikih in računanje olajšav in vseh socialnih transferjev, na koncu bi bila računica verjetno tam-tam. To bi bil začetek, ker imamo preveč kompliciran sistem.
Uporabnik443897
11. 07. 2018 11.11
-1
To je pa kar dobra ideja, samo levi Mesečnik se nebo STRINJAL.!!!
HorstWiesel
11. 07. 2018 11.36
+3
Al83
11. 07. 2018 15.22
+1
Zgodovinsko se to se ni nikjer izslo. So probal ze v rimskem imperiju, da so dali vsakemu hlebec kruha in igre. Pa je to pripeljalo samo v dekadenco, visoke davke, tiskanje denarja(redcenje srebrnikov) in vse manj delavcev. To je pripeljalo imperij do takega kolapsa, da niso mogli niti vec vojske vzdrzevati. Vizigoti in Ostrogoti, ki so v Rim imigrerali inse tam niso nikoli integrirali so izkoristili vakum moci in se zaceli rusiti imperij od znotraj, huni in pa germani so ga pa po tem pokoncali od zuaj.
brabusednet
11. 07. 2018 11.01
+9
Mladim je tako hudo,da se že vsaka žaba sprehaja z pametnim telefonom,moderno in pobarvano frituro in raztrganimi hlačami.
aristotel
11. 07. 2018 11.06
+5
Ramzess
11. 07. 2018 10.41
+0
Samo za mladoletne, tega bodo tako pobrali njihovi starši, pa smo mislili da je namenjen vsem, razen tistim z nadpovprečnimi plačami in pokojninami.
Sherlock
11. 07. 2018 10.40
+3
Nabit nove davke pa bo utb za vse..
KAPIBARA
11. 07. 2018 10.08
+10
Nobena država,ga NI uvedla, katera ga je sprobala, pa so vse bogatejše od nas. Zopet bi največ prejemnikov bilo iz NE-slovenskih družin !Koliko prejemnikov, ki prejemajo bilo kaki soci. transfer, pa je slovenskih ? Mogoče 20% izplačanih..
Rolesx
11. 07. 2018 09.56
+7
Ni denarja . Ste vložili v preplačan Teš preplačane avtoceste in preplačan Tir 2 ..To je gospodarsko ravnanje z milijoni v EU
Ovca12345
11. 07. 2018 09.46
+15
eh, raje naj malo olajšajo sp-je in razne dopolnilne dejavnosti, da mladega človeka vse skupaj ne mine.želel bi si videti razcvet raznoraznih dejavnosti, starih obrti, storitev.... Torej najprej je treba ukiniti lopovski študentski servis. Ne more denar kar padati iz neba. Plus ponovno bo to magnet za socialne turiste, ki prihajajo predvsem iz Albanije.
cirenij
11. 07. 2018 10.00
+6
Ja, ukinili so obrtne šole, ki so producirale strokovnjake in izničili konkretno delo. Vsaka vas pa ima svojo gimnazijo in srednjo šolo. Bolj pametno je bilo, v Ljubljani, Mariboru, Celju, Pa mogoče še Primorska. Ampak konkretno delo so popolnoma izničili in zdaj imamo, kar imamo. Težko je popravit tako velike napake, ker mladim to ne diši več. Zato pa toliko "uvoza" delovne sile.
KungFuPanda
11. 07. 2018 11.07
+1
Niso ukinili šol, ampak so te propadle, ker ni bilo povpraševanja po teh poklicih. Razlog so prenizki dohodki kadra iz teh šol.
TistoPravo
11. 07. 2018 09.38
+7
V prihodnosti na čakajo virtualna očala, in služenje tem svetu v obliki obstoja. Dejansko je brez človeka vse skupej enako nuli. In končno prihajajo časi, ko se bo to tudi plačalo. Rojstvo in skrb za otroka, zakaj bi blo to že samoumevno. Skrb za dom in okolico, zakaj bi bilo to že samoumevno. Skrb za starejše in starše, zakaj bi bilo to že samoumeno. Skrb za sočloveka in za soseda, zakaj bi bilo to že samoumevno. Država oz.lastniki večine svetovnega kapitala, ki upravljajo z našimi življenji...bodo to končno samo morali začet plačevat. Naši predniki so pa bili že testna skupina, in po domače povedano so si zaslužili. Življenja so imeli bore malo v korist gospodarskega napredka in kopičenja peščice bogatašev in bančnikov. Plačilo končno prihaja, če ne pa vse našteto ne bo več tako samoumevno
brabusednet
11. 07. 2018 09.34
+17
To se mi zdi čisto socjalistična ideja,ki škodi pozitivnemu razvoju delavno ustvarjalne mladine.Sem gor zrasel na manjši kmetiji v komunističnih časih brez dinarja državne pomoči.Samo redki so imeli v šoli malico zastonj in tudi ti so lahko šli med počitnicami na morje v neke kolonije so jim pravili.Velika večina ni bila opravičena do ničesar.Mi smo med počitnicami delali na kmetiji brez morja.Ob nedeljah smo se kopali v naši reki in to je vse.Mislim,da se danes preveč nudi mladim in ne znajo sploh nič cenit.Kljub temu sem si z trdim delom ustvaril družino,hišo,vikend in še kaj.
SDS_je_poden
11. 07. 2018 09.36
+0
Že že, samo vam je kmetija omogočala preživetje, veliko ljudi pa ne živi na kmetiji. Poanta je v tem, da naj bi ti UTD omogočal preživetje, ne pa razkošja.
cirenij
11. 07. 2018 09.46
+3
Da so mladi kot so, niso krivi sami ampak sistem in domača vzgoja, ki se temu prilagaja. Kvazi demokracija, brez odgovornosti. Otroku v šoli ali vrtcu "slokega" prsta ne smeš pokazat, pa so že starši v akciji. In vsak gleda samo nase. Briga ga, kaj je s sosedom, znancem. Cerkev naj tozadevno pridiga o medčloveških odnosih in ne pumpat okrog volitev in podobno.
cirenij
11. 07. 2018 09.32
+1
Zakaj pa UTD samo za mladoletne? Kje so bolniki, invalidi, upokjojenci ............s 300, 400 EU dohodka? Npr. naj bo za vse, do 2000,00 EU mesečnega dohodka, pa četudi 100 EU mesečno- S tem, da dajo mladoletnim, bi naredili še večje socialne razlike. Na žalost imajo vse stranke predlagatelje in dvigovalce rok, ki nimajo veze z vsakdanjo realnostjo.
KAPIBARA
11. 07. 2018 10.11
+2
Zopet bodi-bi poturice nič delale, lenobo pasli, delavni pa plačevali te transferje. Glede penzije pa je tako: Veliko jih ima malo, ker so malo delali. Izuzeti so, opravičeno prej upokojeni..
SDS_je_poden
11. 07. 2018 09.29
+2
UTD ni neka potuha za lenuhe, tako kot nekateri trdite tu. Treba je razumet, kako deluje gospodarstvo, gospodarska rast.... Gospodarska rast se lahko razvija, če je na trgu več povpraševanja po izdelkih in storitvah, kot je ponudbe. Dejstvo je, da je čedalje več delovnih mest avtomatiziranih, robotiziranih..... in ljudi se pač odpušča. Nekateri si najdejo nove zaposlitve, mnogi v enaki panogi pač ne. Tisti, ki so brezposelni ne trošijo, ker pač ne morejo in čedalje več bo takih, kar pomeni, da bo tudi poraba manjša, kar pomeni da se bo trg zasičil z produkti, storitvami in evo nove gospodarske krize (zadnja kriza je bila bolj finančna kot gospodarska....). Skratka vse skupaj je en začaran krog. Če ni potrošnje, ni proizvodnje, če ni proizvodnje je stagnacija, krčenje, odpuščanja, še več brezposelnih, še manjša potrošnja..... vse skupaj je pač spirala navzdol. UTD bi zagotovil vsaj nek minimalen nivo potrošnje, je pa res, da mora biti tako visok, da omogoča le preživetje, ne pa razkošja. Za kaj več pa naj se vsak posameznik sam potrudi zaslužit denar.
Priap
11. 07. 2018 09.40
+5
Napačno. Vsem je jasno da eksponentna rast potrošnje ne mora trajat v nedogled. In tudi ne bo. Kdo bo plačal največjo ceno, pa se tako in tako ve...
milerto
11. 07. 2018 09.42
+4
Se deloma strinjam, toda zdi se mi, da bi bila sredstva, ki bi jih vložili v UTD dosti višja, kot pa bi nam kasneje prinesla gospodarska rast, skratka minus.
SDS_je_poden
11. 07. 2018 09.45
+2
Priap: Ni poanta v eksponentni rasti, ker je to NEZDRAVA gospodarska rast. Tista prava rast je nekaj procentna in konstantna. O eksponentni rasti filozofirajo neoliberalci, katerim je pomemben le dobiček in nič drugega. Vsekakor pa ima vsaka rast tudi neko zgornjo mejo. Ko se jo doseže se ponavadi pojavi kriza, ki malo zresetira vse skupaj. Krize so sestavni del tržnega gospodarstva.
SDS_je_poden
11. 07. 2018 09.47
-1
milerto: Lej v izračune se ne bom spuščal, ker ekonomija ni moje področje... imamo ljudi, ki so strokovnjaki na tem področju, pa naj se oni ukvarjajo z temi izračuni. Mislim da UTD bi lahko uvedli, vprašanje je le kakšna naj bo njegova višina, da bi zadeva še funkcionirala. Se bojim da bi bila precej nižja od meje revščine.
KAPIBARA
11. 07. 2018 10.12
+1
Seveda, čedalje več bi bilo prejemnikov, ki so se priselili- soci-turisti
aristotel
11. 07. 2018 09.27
+11
UTD so sredstva od katerih bodo najbolj profitirale določene sfere tujci ki imajo več otrok in neke marginalne skupine v Sloveniji ki živijo od otroških dodatkov...in da ti predlogi pridejo od NSI to pa je presenečenje to se pravi NSI je proti priseljevanju ob enem pa ga podpira razumi če lahko...
milerto
11. 07. 2018 09.26
+7
Pravi UTD, torej takšen, da ga prejemajo res vsi, v Sloveniji ni izvedljiv, enostavno smo prerevni. Kar se tiče pa otroškega, ne bi blo slabo, če se prav spomnim, je nekaj podobnega, torej univerzalni otroški dodatek, predlagala že Romana Tomc. Je pa res, da se mi zdi, da bi na koncu meli največjo korist Romi.
537
11. 07. 2018 09.26
+9
Ne mecite si peska v oci! Ta zadeva se bo zgodila v bliznji prihodnosti vsepovsod. Dobil bos nek osnovni dohodek. Ce bos hotel vec, bos moral delat. Sluzb bo vse manj.. vse vec je proizvodnje, kjer ne potrebujejo ljudi. Vzdrzevalci so tam glavni. Clovek bo postal odvecna delovna sila, saj stroji (roboti) lahko delajo vec, hitreje, natancneje, ne potrebujejo pocitka,... tudi logisticna skladisca se gradijo, kjer ni nikogar, samo roboti se vozijo in vse zlagajo in prelagajo. Take posodobitve se dogajajo na vse podrocjih. Kaj bi sele bilo, ce se v vse to vplete umetna intelegenca? A misite, da to zadevo preucujejo kar tako? Razmislite malo o hitrih preskokih v tehnologiji, ki so vsako leto hitrejsi. Pripravljajo nas na tak mozen scenarij..
KAPIBARA
11. 07. 2018 10.13
+1
TistoPravo
11. 07. 2018 09.25
-3
Vsim brezposelnim jurja, pa naj se država raje potrudi da jim zagotovi delovna mesta...ki bodo seveda plačana bolje. Če niso tega sposobni, pa naj razdelijo ta uspeh med vse.
puspan
11. 07. 2018 09.19
-1
Utd ni drugega, kot potuha za lenuhe in vse tiste, ki nikoli niso delali in tudi v bodoče ne bodo. Levico takoj na oblast, bomo imeli potem vsaj mir, ke
KavčStrokovnjak
11. 07. 2018 09.13
+7
Najprej je treba vzpostavit pravno državo in demokracijo, potem se gremo lahko take štose. Sicer pa ideja ni slaba.
Morana7
11. 07. 2018 09.04
+9
"Najbolj znan je poskus na Finskem. Med prejemniki socialne pomoči so izžrebali 2.000 ljudi, polovica je dve leti prejemala po 560 evrov na mesec. Nadaljevanje in razširitev poskusa so zaradi zahtevanih sredstev opustili. Ko se bo konec leta končal, pa bodo "preučili še druge možnosti"." Navadno zavajanje, poskus še ni končan, rezultatov raziskave še nikjer in vi o tem, da je poskus neuspešen? Plan je bil že od začetka pilotno izvajanje do konca tega leta...
Cogo
11. 07. 2018 09.03
+8
Levičarji bi samo dajali in razdeljevali. Ukiniti vse socialne transferje in odpustiti pol javne uprave. Prihranek se pa lahko deli.
vinogradnik33
11. 07. 2018 09.06
+3
UTD je zahteva NSI oni pa so še daleč od levice so še v srednjem veku !
Ka pa mislis
11. 07. 2018 09.14
+1
desni bi pa sam izkoriscali, pa uzemali samo doloceni
sharm33
11. 07. 2018 09.00
+7
Ukiniti vse socialne podpore, vse subvencije....ko si star 25 let moraš začeti plačevati v pokojninsko blagajno, plačljivi vrtci in šole.... Potem pa naj kar imajo 7 otrok in naj jih živijo. Jaz sem, da vsakemu polnoletnemu slovencu mesečno izplačajo 400€ on pa naj odloči kam jih bo vložil ( vrtec, šola, zdravstvo, dopust )