Gospodarstvo

Banka Slovenije: dvig DDV ima kratkoročno negativen učinek, a je pozitiven dolgoročno

Ljubljana, 04. 04. 2012 11.31 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Zvišanje davkov ob krčenju izdatkov države in znižanje dolga ter obresti s prodajo državnega premoženja je eden od možnih načinov fiskalne konsolidacije, pravijo na Banki Slovenije. Kot še dodajajo, višanje DDV nima večjih negativnih učinkov na gospodarsko dejavnost.

Banka Slovenije v zadnjem poročilu o cenovni stabilnosti ugotavlja, da zvišanje davkov predstavlja enega od možnih načinov fiskalne konsolidacije, uravnoteženje javnih financ z dvigom DDV pa ima kratkoročno negativen, a dolgoročno pozitiven učinek na gospodarsko dejavnost.

Banka Slovenije
Banka Slovenije FOTO: Reuters
Analiza Inštituta za ekonomska raziskovanja kaže, da bi se v primeru zvišanja splošne stopnje DDV za dve odstotni točki proračunski primanjkljaj znižal za okoli 0,3 odstotne točke.

V okviru načrtovanih ukrepov za znižanje javnofinančnega primanjkljaja in uravnoteženje javnih financ opozicija in socialni partnerji opozarjajo tudi na pomen ukrepov na prihodkovni strani, pri čemer med drugim predlagajo zvišanje DDV. V Banki Slovenije pravijo, da zvišanje davkov predstavlja – poleg krčenja izdatkov države in znižanja dolga ter obresti s prodajo državnega premoženja – enega od možnih načinov fiskalne konsolidacije. Pri tem poudarjajo, da velja DDV kot davek na potrošnjo za enega izmed davkov z manj negativnimi učinki na gospodarsko dejavnost.

Večina evropskih držav zvišala DDV

Mnoge članice EU so se zato v zadnjem obdobju za zniževanje vrzeli med javnofinančnimi odhodki in prihodki odločile za dvig stopnje DDV. Povprečna osnovna stopnja DDV v evrskem območju se je z 19,5 odstotka v letih 2007 in 2008 dvignila na skoraj 21 odstotkov v letu 2011. V času zadnje krize je tako večina držav EU zvišala stopnje DDV, Slovenija pa je med devetimi državami sedemindvajseterice, ki tega po letu 2007 še niso storile, pojasnjuje Banka Slovenije.

Denar
Denar FOTO: Thinkstock

Prihodki z naslova DDV predstavljajo v Sloveniji dobrih osem odstotkov BDP. Po ocenah ministrstva za finance bi se v primeru zvišanja znižane in osnovne stopnje DDV za eno odstotno točko prihodki proračuna povečali za dobrih pet odstotkov oz. za okoli 0,6 odstotka bruto domačega proizvoda (BDP). Pri zvišanju osnovne stopnje za dve odstotni točki pa bi se prihodki proračuna zvišali za osem odstotkov oz. za okoli 0,7 odstotka BDP.

Pregled študij o učinkih DDV, ki so bile večinoma opravljene za obdobje pred krizo, kaže, da imajo med davčnimi instrumenti prav spremembe obdavčevanja porabe največji učinek na gospodarsko aktivnost in inflacijo.

V večini primerov se ob zvišanju stopnje DDV dinamika gospodarske aktivnosti kratkoročno zmanjša, dolgoročno pa so učinki tako izvedene fiskalne konsolidacije pozitivni. Odziv porabe gospodinjstev je v večini primerov negativen tako kratko- kot dolgoročno. Prenos višje stopnje DDV v cene je večinoma le kratkoročen in znaša med 30 in 90 odstotki, še navaja Banka Slovenije.
 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (73)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

alian
08. 04. 2012 12.39
+1
Ja to dvigu ddv-ja nam razlaga tisti ki ima vsega preveč. Naj raje povejo, da so plače v sloveniji preobremenjene in da jih je potrebno razbremeniti ter s tem spodbuditi potrošnjo.(npr. pr bruto plači 20000€ na leto dobi delavec v sloveniji približno 950€ neto na mesec. V sosednji avstriji pa okoli 1250€ na mesec- pa da ne govorimo o vsem ostalem kar v avstriji imajo pri nas pa je to zf)
Burton007
06. 04. 2012 11.05
+9
Ravno obratno dragi moji - dvig DDV ima kratkoročno "pozitiven" učinek, a je negativen dolgoročno! Saj ni čudno, naši bankirji z lahkoto prirejajo logiko po svoji volji. Jo pač lahko, ker jim noben nič ne more! NAJBOLJ ŽALOSTNO JE, DA NEKATERI FOPAJO LJUDI IN TI JIM SEVEDA VERJAMEJO (beri Janković), da bo dvig DDV prizadel vse druge razen finančno najšibkejši sloj. Ja seveda, oni bodo kupovali , tankali gorivo, plačevali storitve in še in še - BREZ DDV???!!! In potem gospa iz Jankovićeve stranke izjavi- pa kaj je dodatnih 2% na en jogurt, ki si ga bo en revež kupil? - PAR CENTOV. To je približno enako, kot da bi druga stran izjavila- pa kaj je znižanje 10% plače če delaš eno minuto? - ŠE MANJ KOT PAR CENTOV! VIVA Slovenistan
Jimi1
07. 04. 2012 11.14
+1
Jankovičevi EX LDS priskledniki si enako kot LDS gradi raj za svojo oligarhijo v tej državi. Za one, ki nismo v tej druščini pa je ta država čedalje večji Pekel...
zajcek_bine_
05. 04. 2012 22.09
+6
lahko ga dvignejo na 50%, 50% od nič, je še vedno nič...
nikhrast
05. 04. 2012 16.54
+2
Dvig DDV-ja bo najbolj prizadel revne, to je jasno, pa ekonomisti se s tem strinjajo. No, lahko pa tu izključiš hrano, otroška oblačila..., vse osnovne potrebe ki jih največ kupujejo revni. Preuredi se davčna pola, to je bolj efektivno. Problem za Slovenijo pa je da ni zadost premožnih, pa koliko zdravnikov zasluži pol milijona?
hrcekmuri
05. 04. 2012 14.25
+4
ČE SPLOH HOČETE ŠE VIDETI GOSPODARSKO RAST UKINITI DDV -VSE DAVKE PA PO REALIZACIJI
User416781
05. 04. 2012 14.52
-3
DDV je najbolj poštena obdavčitev. Večina držav EU je že dve, tri leta nazaj povišala DDV. Pa tudi povišanje ne bi imelo nekega hudega vpliva na standard, sploh pa ne ob hkratnem znižanju obdavčenja plač. Mislim, da bi taka rešitev bila idealna.
Jimi1
07. 04. 2012 11.16
+8
grgl.... Kdo v EU pa ima tako davčno obremenjene plače kot jih ima Slovenija. Hrana je tukaj 20-25% dražja kot v Nemčiji....
mc_burek@email.si
05. 04. 2012 12.59
+8
hrana pa položnce bi mogle bit neobdavčene
User416781
05. 04. 2012 14.53
-1
Ja, bi bilo potrebno narediti različne analize - čeprav, da bi bilo nekaj neobdavčeno, je nemogoče. Sicer pa bi na koncu imel korist od neobdavčenja spet nekdo tretji in ne končni uporabnik.
User416781
05. 04. 2012 11.47
-2
No, končno ena pametna na DDV: Storiti bi bilo potrebo sledeče - DDV poenotiti na 20% - torej ukiniti nižjo stopnja DDVja. Morala bi se narediti študija, mogoče bi DDV na taki osnovi celo lahko nekoliko znižali. Hkrati bi bilo potrebno znižati obdavčenje plač za 15%. To pomeni cca. 150mio EUR izgube za proračun, vendar bi ga nadomestili z DDVjem - po mojih predvidevanjih se bi istočasno zaradi zgoraj omenjenega dviga DDV prihodki države povečali za cca. 300-400mio EUR. S tem bi dobili precej več maneverskega prostora za druge varčevalne ukrepe. Poleg tega bi se razberemenila podjetja, povečala bi se konkurenčnost Slovenije in nenazadnje bi si s tem tudi država naredila medvedjo uslugo, saj je največji delodajalec v državi in bi si tudi tako zmanjšala stroške delovne sile. Da ne omenjam povečanja optimizma državljanov in večje potrošnje. S takim načinom bi najbolj elegantno rešili trenutno situacijo.
User416781
05. 04. 2012 11.59
-2
In še nekaj, kar podkrepi teorijo - Danska ima enotno stopnjo DDVja 25%, pa jim ne gre slabo.
User416781
05. 04. 2012 12.31
+0
http://24ur.com/novice/gospodarstvo/nemci-slovenski-delavci-so-pridni-drzava-pa-place-pretirano-obremenjuje.html Za tiste, ki mi dajete minus...
mc_burek@email.si
05. 04. 2012 12.50
+9
ko bomo imel mi plače ko na danskem poterm imejmo davek 25 % :)
User416781
05. 04. 2012 12.55
-2
Ker očitno ne razumeš poante - po zgoraj nevdeni logiki se ti plača poviša zaradi znižanja obdavčitve plač, na drugi strani si malo na izgubi zaradi višjega DDVja. Poleg tega nisem pisal, da bi treba DDV dvignit na 25%. Sicer pa če že hočeš - recimo da družina za svoje stroške porabi 1000 EUR mesečno - 5% več, pomeni, da bi potem 1050, ob zvišanju plač, tega ne bi občutil noben... A razumeš?
Jimi1
07. 04. 2012 11.11
+7
grgl.... Danska ima tudi ene najvišjih plač v EU. Pri nas so že dohodki dovolj obremenjeni, tako da požrešni državi plačujemo po davku na dohodek, še DDV na vse kar kupimo, sledi pa še davek na vse kar smo tako oguljeni uspeli ustvariti, hiše, vikende, parcele, da ne omenjam trošarin na vse na kar si vezan (goriva, tobačni izdelki, alkohol) in na vse kar se vplačuje v socialne transferje iz katerih se denar preliva v špekulantske žepe. Dejansko nam država v več stopnjah pobere vsaj 75% onega kar ustvarimo....
DESNI-LEVI, KRADEJO VSI
05. 04. 2012 09.52
+12
Starodobni graščaki so pobirali desetino, pa so bili kmečki punti. Novodobni graščaki pa DDV, dohodnine, trošarine, DMV, razne takse, prispevke, davek na davke..........................................
Jimi1
07. 04. 2012 11.21
+2
Raji pa pustijo nekako 1 desetino od tega kar pridela..... No še vedno se vse vrti okoli 1/10.....
dreko123
05. 04. 2012 09.28
+14
SAMO NA FORBES SI POJDITE POGLEDAT OZ. NAJ SI NAŠI VLADI IN SVETOVALNI PAMETNJAKOVIČI GREDO POGLEDAT DA SMO KOT SLOVENIJA NASPOLŠNO GLEDE DAVKOV LASTIMO ČISTO PRVO #1 MESTO KOT NAJBOLJ OBDAVČENA DRŽAVA NA SVETU!!!!!!!! IN ONI VI ŠE VIŠALI DDV IN ŠE MORDA KAK DRUG DAVEK... POT V POGUBO!
hotchilipoper
05. 04. 2012 08.43
+8
Ker denarja ni, je padla kupna moč,in s tem tudi manj ddv za državo. Če bodo dvignil ddv bomo pa še manj kupovali,in naj potem ddv zvišajo na 100%
yarrick
05. 04. 2012 12.08
+4
ja, samo to jim NI JASNO oz mislijo da se bo kar vse samo po sebi lepo zreguliralo in bo narod še naprej ovčkasto poslušen...
hotchilipoper
05. 04. 2012 08.37
+14
D aj D državi V se
blabla33
05. 04. 2012 07.59
+9
Zarad mene lahko zvišajo kokr hočjo če bojo sorazmerno zvišal neto plačo.
Jimi1
07. 04. 2012 11.23
+1
Zaradi mene tudi. Bom od zunaj opazoval to njihovo eksperimentiranje na področju guljenja, ko jih že proizvajanje ne zanima.... samo koliko časa bo to še narod gledal pa tudi ne vem.
GR8_1
05. 04. 2012 07.37
-2
Madžarska 27% DDV
yarrick
05. 04. 2012 12.09
+4
In kako je stanje na madžarskem? Boš povedal čez kako leto ko bo država na psu, 27% gor ali dol....
jojo007
04. 04. 2012 23.27
+9
Dvig DDV = več imaš več daš, tisti, ki ima bolj debelo denarnico zapravi večje vsote in več gre v državno blagajno. Mercedes 100.000 - v blagajno 25.000
makajjezvami
05. 04. 2012 00.44
+1
Enako je pri nižanju plač - višjo kot imaš bolj se zniža.
Bu?ko Štru?ko
05. 04. 2012 08.04
+9
Pozabil pa si, da manj imaš, še manj si lahko potem kupiš. Dvig DDV-ja ni rešitev, saj s tem prizadaneš vse, tudi take, ki nimamo veliko denarja. Edino pravično bi bilo narediti dobre davčne razrede za dohodke, in pošteno obdavčiti bogataše in seveda večji nadzor nad davkarijo!
Monci73
05. 04. 2012 08.53
+12
To pa nebodo sprejeli, ker je takih bogatašev veliko med politiki in njihovim prijatelji!
piko112
04. 04. 2012 22.55
-2
Najbolj da dvignejo na 50% za hrano in pa 25% da se nehajo sam še z podražitvam ukvarjat
Pirate-Party
04. 04. 2012 22.41
+6
V bistvu bi bilo lepo, če bi zvišali DDV na 25%, korporativni davek pa znižali na 15%. DDV ne vpliva na potrošnjo, korporativni davek pa zelo vpliva na poslovanje podjetja in s tem na plače zaposlenih, kar pa DDV ne.
jojo007
04. 04. 2012 23.22
+1
Buena Vita
04. 04. 2012 22.32
-3
DVIG DDV-JA,OPS,KAJ NIMAMO ŽE TAKO IN TAKO NAJVIŠJEGA V EVROPI, POGLEJTE,V KOPRU JE GOSTINKA SREDI MESTA DVIGNILA CENE ZA EVRO PO MALICI OZIROMA KOSILU,IN VERJEMITE MI,NOBENEGA ČLOVEKA NI KI BI PRIŠEL K NJEJ NA KOSILO KOMU JE POTEM TA DVIG NAMENJEN,MORDA NJEJ KER SE JI NEDA DELAT'?'SAMO VPRAŠAM NAS JE SAMO DVA MILIJONA,,KOLIKO JE DELAZMOŽNIH,150 TISOČ JE TAKIH KI NIČ NE DELAJO,CIRKA 130 TISOČ JE TISTIH KI PRINAŠAJO DOHODEK IN DOBIČEK,VSI OSTALI SO NA TEM DOHODKU IN DOBIČKU ČE MISLIJO UČITELJI DA DELAJO IN S TEM SLUŽIJO SE MOTIJO ,ZA NJIHOVO DELO DELA MALI ODSTOTEK LJIDI, STEČAJOV JE KOLIKOR HOČETE,NOVA DELOVNA MESTA NE PRINAŠAJO TAKOJ DODANE VREDNOSTI IN ŠE TO DODANO VREDNOST SLOVENIJA IZGUBI TISTI TRENUTEK KO SE POVEČA DDV-----ZAKAJ????? ZATO KER BODO ODPEKETALI V TUJINO ŠE TISTI ODSTOTKI GOSPODARSTVENIKOV KI SE IMAJO ZA DOMOLJUBE IN SO DOSLEJ VZTRAJALI,
Pirate-Party
04. 04. 2012 22.41
+0
jojo007
04. 04. 2012 23.22
+2
Buena Vita je videti, da ti manjka kašen razred, pa udarjaš čez šolnike ::::))))))
sandi101
04. 04. 2012 22.09
+1
Ta ideja je pa zihr podedovana od Jankoviča ... A ni on takrat rekel nekaj podobnega?
BitterMan
04. 04. 2012 21.49
+15
takmu butlu kot je guverner banke slovenije ne moreš sploh nič dopovedat. Človek ima na vseh foteljih v katerih je sedel že 30+ let plačo enakovredno kupni moči 3000 eur ali pa še več in mu seveda ni jasno da je to za večino državljanov, kar soliden znesek. če imaš 1000 eur plače, to pomeni da boš pod predpostavko da vse porabiš, efektivno dobil za 50 eur manj dobrin, kot jih ob ddvju 20%. In zakaj to delamo? zato da se foteljarjem življenje ne bo bistveno spremenilo oz. bodo verjetno še kakšnega jurčka več dobili, ker se bo nateklo več denarja.
Alojz Železnik 1
05. 04. 2012 05.31
BogiEmil
04. 04. 2012 21.48
+5
ja za Banko je že super ... modrijani ... nesposobni iz dnarja, dnar narest pol bi se pa tkle vadili. na kratkoročno bi folk propadu, na dolgoročno bi pa oni njihovo premoženje pobral, hja ....