Gospodarstvo

320.000 pomorjenih piščancev: storilec 'popravil' nastavitve ventilacije, živali so se 'skuhale' ali zmrznile

New York, 08. 06. 2015 09.45 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

320.000 piščancev je mrtvih, vprašanje pa je - zakaj. Evropejci medtem ameriško zgodbo, katere vzrok bi lahko bil protest proti načinu reje in odnosu do kmetov, vidijo predvsem kot svarilo, da se je treba ameriškega sistema reje bati.

Piščanci
Piščanci FOTO: Thinkstock
Še vedno nerešena skrivnost pomorjenih piščancev, ki so jo Američani proglasili kar za "kmetijski misterij modernega časa", drugo stran Atlantika zaposluje do te mere, da so vprašanju dolg in poglobljen članek namenili celo v Bloombergu.

Avtor Christopher Leonard se tako ukvarja predvsem z vprašanjem, zakaj bi se nekdo lotil tako krutega morilskega pohoda kot je pomor 320.000 piščancev. Zaradi zabave, povzročanja škode, maščevanja velikim prehrambenim podjetjem, ki jih gojijo, morda iz kakšnega sprevrženega prepričanja, da bo živalim na ta način pomagal? Policisti odgovora nimajo, preiskava še poteka.

Pomori so se začeli februarja, na farmah, v katerih kmetje gojijo piščance, ki so sicer last prehrambenih podjetij, zato takšen način reje imenujejo kar "vrtec za piščance". Podjetje namreč kmetom priskrbi vse – od piščancev, do hrane, kmetje, ki so lastniki, stavb in zemlje, le skrbijo, da imajo živali optimalne pogoje za rast.

Med te spada regulacija ustrezne klime, ki jo potrebujejo številne živali v velikih hlevih – majhni piščanci posebno dodano toploto, pri starejših je potrebna učinkovita ventilacija in dotok hladnega zraka.

Storilec (ali storilci) se je lotil zelo krutega načina pomora piščancev. Ko je prvič udaril februarja, je v hlevu sistem za urejanje toplote nastavil tako, da se je temperatura dvignila na 74 stopinj Celzija. Živali so v grozljivi »savni« umrle, stisnjene ob stene in špranje, ki so dovajale vsaj nekaj svežega zraka.

V nekaterih drugih primerih se je storilec poslužil obratne taktike – majhnim piščancem je odklopil dovod toplote, zato so ti pomrli zaradi podhladitve.

Lastnica piščancev, družba Pilgrim’s Pride je skupaj izgubila skoraj 2 milijona dolarjev, huje pa je, da so kmetje, ki piščance redijo, izgubili do 10.000 dolarjev na farmo, oziroma velik del letnega zaslužka, pri tem pa številni že kako komaj shajajo.

Pomori posledica sprevrženega sistema reje, ki bi ga Američani radi izvozili v Evropo?

Ameriški sistem reje piščancev sicer spada med precej osovražene. Gre za sistem, kjer dobrobit živali ni nujno na prvem mestu, kmetje so povsem odvisni od podjetij, ki jim dajejo piščance, njihovo delo je slabo plačano, ob tem jih običajno dušijo še visoki krediti, ki so jih najeli, da so postavili farm.

Še posebej sporna je ideja podjetij, da nagrajujejo kmete, ki pridelajo najdebelejše piščance, pri tem pa porabijo čim manj hrane. V praksi to pomeni, da "bonus znesek" pride na račun soseda, ki je vzredil bolj vitke piščance. In ja – kmetje morajo pokriti tudi izgube, ki bi jih velika podjetja utrpela zaradi njihove slabe oskrbe piščancev. V primeru pomorov je tako eden od kmetov ugotovil, da družbi Pilgrim’s Pride dolguje 12.961 ameriških dolarjev.

Teorija, da je v takšnih razmerah kdo želel sabotirati veliko podjetje, nesrečni piščanci pa so bili le kolateralna škoda, je tako več kot na mestu. Pravzaprav je bil dolgo glavni osumljenec kmet, ki je ostal brez obnovljene pogodbe za rejo piščancev, a so primer proti njemu zaradi pomanjkanja dokazov opustili.

Ameriške kmetijske prakse dvome in obsojanje vzbujajo predvsem v Evropi, kjer narašča strah, da bi se ob sprejetju sporazuma TTIP preselile še na evropska tla. Standardi za rejo živali in odnose med pridelovalci in prehrambenimi podjetji so namreč na obeh straneh Atlantika izrazito drugačni.

Piščanci
Piščanci FOTO: Thinkstock
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (77)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Nauders
08. 06. 2015 22.26
-1
kje pa imajo te živali pokopališča?
Bendit
08. 06. 2015 19.30
+5
Nocte met tazga sistema kot je v ZDA, plasticni piscanci oprani v kloru, jajca ki rumene barve videla niso itd. seveda imas tudi super duper dobre piscance in jajca, samo kostajo tolko da je samo za Kardashian and company...
milesahead
08. 06. 2015 13.14
+6
če vas je dostikrat za pograjat, pa tokrat pohvale 24 ur za objavo in članek!
User1063544
09. 06. 2015 11.27
+2
Se strinjam, od 10-ih je vsaj 1 ki kaže znake objektivnosti...
ficfiric 1
08. 06. 2015 12.31
+4
Ma tam cez luzo zarad menenlahko gagne vse skupi....
yarrick
08. 06. 2015 21.58
+1
mogoče ti je vseeno, ne bo ti pa ko se bo zaradi sesutja financ ali katerega od trgov vrednostnih papriejv sesula še evropa(ali pa obratno) in boš še kako občutil posledice tega.Se spomniš kritze 2008? no, recimo da je bilo takrat milo proti temu kar se bo slej ko prej zgodilo na svetovnih trgih financ in ekonomije.Dvomim, da ti bo takrat čisto vseeno...
Megaclite
08. 06. 2015 11.50
-3
Mogoče so na delu eko teroristi - beri PETA.
Vig1
08. 06. 2015 11.28
-7
Tole je bil zagotovo spet en borec za pravice živali, ki je zaradi svoje neumnosti pobil tretjino milijona živalic in tako postal en največjih morilcev v zgodovini.
Mateja2012
08. 06. 2015 11.06
-7
uff kako bi vas preklela vse tuki, ki v temu ne vidite nič kaj takega!!! res iz srca vam privoščim karseda kruto smrt!!!
Vig1
08. 06. 2015 11.31
+16
Mateja, slabe želje vedno udarijo nazaj, trikratno.
milesahead
08. 06. 2015 13.15
+3
NoBrainsNoTumor
08. 06. 2015 11.02
-2
Nič bat, bodo v pašteti
milesahead
08. 06. 2015 13.16
no brains no tumor komad je narejen z namenom, ne se zdej hvalit...
razocarani
08. 06. 2015 15.53
+2
CyberWorm99
08. 06. 2015 10.53
+7
da pobiješ par 100 tisoč žiwali sam zarad zabawe je sposoben sam člowek : )))
CyberWorm99
08. 06. 2015 11.03
-3
tut žiwali pobijajo druge žiwali na dost bolj krut način k mi : ))) sam ne zarad zabawe : )))
crazy but true
08. 06. 2015 11.05
+1
Piščance gojijo in pobijejo zaradi hrane. Noben kmet ne pobija svojih piščancev ker mu je to zabavno. Razen če ni čist normalen, sam to potem nima veze s kmetijstvom ampak s psihiatrijo..
CyberWorm99
08. 06. 2015 11.08
-3
preber člank : ))) enmu je blo baje zabawno se špilat z klimo pa je pobil 300k piščancou : )))
milesahead
08. 06. 2015 13.17
to je bolnca kokr kol, za zabavo al ne, isto ti je to. bolnca.
ho?emVšolo
08. 06. 2015 10.36
+18
piščanci bi slej ko prej bili zaklani, jaz pa od danes dalje ne jem več mesa
crazy but true
08. 06. 2015 10.40
-12
To je tvoja izbira. Upam, samo da svoje otroke ne boš hranil samo s solato..
milesahead
08. 06. 2015 13.18
+5
mišek čestitke in želim ti, da spoznaš pestrost vegetarijanstva ali veganstva!
yarrick
08. 06. 2015 22.00
+1
to bo ja...me prav zanima zakaj je bil člveok narejen da je vse vrste hrane....Pa verjetno se neandertalci nisoravno najedli od borovnic in jagod, ko so prišli praznih rok z lova kajne?
murkecc
08. 06. 2015 10.32
+20
Pri nas pa baje razumemo piščance. Bolano.
ivcekivcek
08. 06. 2015 10.41
+7
Dejstvo je , da ne moreš nič proti temu , razen napišeš kak članek , provaš rastolmačit ljudem kaj je to sploh meso ,da so to deli živih bitij in da ne rase na njivi. Ter ga ne ješ , To je to , če ga pa ješ in trdiš da so Evropski poboji bolj humani od Ameriških, SE SLEPIŠ , ker humanega umora ni in nikoli ne bo.Umor je umor.
crazy but true
08. 06. 2015 10.46
-1
Meso prihaja iz živali? A bejž, bejž.. Nisem vedu tega. Bom kr takoj ratu vegan..
ivcekivcek
08. 06. 2015 10.47
+7
Potem pa doma daj kar kužka in mačko v lonec, pa lahko še soseda , žival je žival.
crazy but true
08. 06. 2015 10.50
-1
Vegani jedo baby carrots.. Tamale, nedolžne.. niti odrasli še niso, pa jih že jedo.. Morilci!!
milesahead
08. 06. 2015 13.20
+1
ne, takih vegičev se ne rab. ti kr jej po svoje crejzi.
Duhec009
08. 06. 2015 10.29
-8
Ni lih lepa zgodba a vseen.... piščanci so pač za hrano.... lohk ste pa vegetarianci. Zanimivo, da so pogosto živali več vredne kokr človek.... ko se njemu zgodi neki groznga, se velik manj zgražate.....
mayjjya
08. 06. 2015 10.37
+12
aia čakaj živali več vredne kot človek? a si s tega planeta? kdo pa ubija množično ? živali ljudi al pa ljudje živali?
crazy but true
08. 06. 2015 10.38
+0
Vegani "so" moralni in v stiku z naravo in dobri in čudoviti in super zdravi.. "drugi" pa to niso, torej jih opravičeno doleti karkoli se jim zgodi..
crazy but true
08. 06. 2015 10.39
-7
Če vegane tako zelo skrbijo živali, predlagam da gredo slikat leve v afriko, 1 meter stran, s spuščeno šipo.. Bodo veliko pomagali pri rešitvi problema..
mayjjya
08. 06. 2015 10.52
+6
jas nisem vegan, niti vegeterjanec, ampak ko nekdo izjavi, da so živali pogosto več vredne kot človek... na našem planetu je mnogo živalskih vrstih in človek je le ena izmed živečih vrst, ki egoistično vlada svetu, ampak le še vprašanje časa kako dolgo bo Zemlja prenašala človekovo nepremišljenost.
ivcekivcek
08. 06. 2015 11.03
+4
Veš , človek je točno takšen kot ga je naredila narava, ko bo postal prevelika pijavka se ga bo otresla. Še večji problem od naše narave je število živih bitij po imenu človek , te miljarde so verjetno že v rdečem alarmu , kar se narave tiče. Tudi vojne na vzhodu in jugu , naj bi bile verske, v resnici so to vojne zaradi pomanjkanja hrane in vode. Človek ko nima kaj jesti , naredi kardelo , kot volkovi , nato se bori v skupini za svojo hrano . Skupino je pa najlažje narediti v imenu vere. Ah , že filozofiram , grem rajši kaj naredit ;)
crazy but true
08. 06. 2015 11.09
-5
Človek je zaradi svoje pameti vrhunski plenilec. Če svoje pameti ne uporablja v praksi, potem pa se zgodijo problemi. Število ljudi se povečuje samo v krajih, kjer je "otrok toliko kot se jih naredi, kako bodo preživeli pa ni pomembno". Bogov in "matere narave" pa ni..
ivcekivcek
08. 06. 2015 11.11
+6
Ti ki si tako pameten , povej mi kdo bo na kitajskem in v evropi skrbel zate ko boš star, nihče, ker mladih bo premalo . Popolnega sistema ni , mogoče bi bil marksizem , če ne bi bil človek pohlepen , ampak je.
milesahead
08. 06. 2015 13.23
+1
no zarad takih crejzijev ima zemlja danes resen problem.
crazy but true
08. 06. 2015 13.27
-2
Zaradi tega ker zagovarjam čim manj ideološko
macek_garfield
08. 06. 2015 10.27
+18
... glede na to, da sedaj americani z antibiotiki in dodatki v prehrani piscancev dosezejo v krajsem vasu dosti vecjo tezo vam je lahko jasno kaj to pomeni, ce bo eu dovolila da se ti nezdravi piscanci uvazajo v eu ...
macek_garfield
08. 06. 2015 10.27
+8
.. sicer pa ... vidite ... kako lepo je vecina americanov debelih, ko jejo taksno hrano ...
crazy but true
08. 06. 2015 10.29
-4
Na vsake proizvodu imaš deklaracijo iz kje prihaja..
crazy but true
08. 06. 2015 10.30
-4
Piščanci niso krivi da so debeli. Razen če ne poješ kilo pohanih piščancev in 2 litra kokakole za zajtrk.. Potem pa vsekakor so krivi..
provocateur
08. 06. 2015 10.21
+3
Pa dober tek na kuhana jajčka! No ni razlike, tudi dober tek na sveže pečeno slanino in mogoče sveže pečeno svinjsko kračo, ter kozarec svežega mleka. /s Postepek reje in dodajanja krmil in antibiotikov se pač dosti ne razlikuje, pa dober tek vsem nadebudnim vsejedcem! (P.S.: Lokalnih kmetov ne bo dovolj za vse, da bi kar vsi imeli čim bolj naravno meso, če pa bo, bo pa izjemoma drago, saj povpraševanje dviguje ceno.) ... Pa lep pozdrav in dober tek! ... .#GoVegan
crazy but true
08. 06. 2015 10.28
-1
adidasler
08. 06. 2015 10.33
-2
podpiram veganstvo ter vegeterjanstvo tako kot homoseksualnost.. več izbire "mesa" za nas ostale :)
crazy but true
08. 06. 2015 10.41
+1
yarrick
08. 06. 2015 22.07
+1
@provocateur....Kaj pa če NE dodajaš antibiotikov v krmo? kaj pa če imaš prosto rejo živali? Pri nas doma imajo že vsaj 50 let govedo, pado sedaj niso NITI ENKRAT dali antibiotikov živini, krmila so pa tko redko kdaj na menijo da ni omembe vredno.Če pa hoče imeti narod 20 različnih vrst mesa na voljo 24 ur na dan, se bo pa pač moral zadovoljiti z industrijsko rejo. Ti pa svetujem, da si kaj hitro urediš lasten vrt in gojiš vse kar potrebuješ sam, ker bod tudi cena zelenjavi temu (pomanjkanju) primerno šla gor. Me pa nekaj zanima; kako klasificiraš kaj je živo in kaj ne? ker če se ti zdi prehranjevanje z živalmi barbarsko, a zelenjava ni živa? A ne raste od semena navzgor nazaj do novega semena, ostalo pa ob neuporabi odmre? otrej je v tem pogledu ŽIVO bitje in (iz tvojega stališča) se živih stvari ne ubija...
kraljicavesolja
08. 06. 2015 10.19
+13
A ste kdaj razmišljal, kok mi živali pobijemo na dan.
Abica
08. 06. 2015 10.27
+3
crazy but true
08. 06. 2015 10.27
-1
Toliko, kolikor mesa lahko prodajo v trgovini.
aojz
08. 06. 2015 10.13
+16
Poznam kmeta, ki odda veliko mleka. Krave,ki ne dosegajo norme gredo v klavnico. Ampak za svoje potrebe po mesu ta kmet kupi kravo pri drugem, manjšem kmetu, kjer se pasejo. Brez ddodanih krmil.
adidasler
08. 06. 2015 10.20
+11
sj ni tok problem evropejska živinoreja. ne bom rekel da so stvari pošlihtane, ampak v primerjavi z jenkijevskim sistemom, je živina v Evropi na "počitnicah"
crazy but true
08. 06. 2015 10.26
-5
Vsi tisti, ki se derejo nad tem kako trpijo živali, ni še v življenju bil pri kmetu.. "informirani" so pa vsi blazno super..
adidasler
08. 06. 2015 10.28
+2
@crazy. še enkrat.. govoriš o slovenskih kmetih, kjer ni toliko trpljenja živali.. čez lužo pa stvari čisto drugače stojijo
crazy but true
08. 06. 2015 10.36
-2
Potem pa pojdi v Ameriko in jim tam skakaj po glavi.. Zakaj moramo pri nas poslušati te "borce za pravice", če je problem pri njih..
milesahead
08. 06. 2015 13.34
+1
poblem je, ker maš ti premalo znanja, tako materialnega, kot duhovnega, poleg tega si švoh pri logiki. glede na to, da si pomoje mladič, se čudim kako malo ne poguglaš, se poučiš, izobraziš, ne da visiš 24 ur na 24 ur. če ne pa vprašaj koga, ki je inteligenten in ki se ukvarja z nutricionistiko, kmetijstvom itd, tak ti bo zares povedal, kako stvari stojijo, ne da pišeš nebuloze. O meditaciji in samospoznanju je pa zate še prezgodaj karkoli napisati ali zgubljati čas.
Prtegneniste
08. 06. 2015 10.13
+21
Ameriška živinoreja je ogabno kruta. Prašičem npr. sploh ne dajo dovolj prostora da se ULEŽEJO ali samo OBRNEJO (in dokazano mentalno PONORIJO), in ko je v New Jerseyu pred vlado prišel predlog, da se stanje izboljša (kar je podpirala velika večina javnosti) je guverner predlog zavrnil zaradi političnih razlogov, kar niti zanikal ni. Protest na način opisan v članku se sicer zdi pretiran, ampak zagotovo je nekako treba ukrepati. Če drugače ne znamo, bo pa tako.
ivcekivcek
08. 06. 2015 10.21
+8
Evropska živinoreja je popolnoma ista . Razen nekaj tistih malih kmetov ki goji krave na odprtem. Koncerni so pa enako kot v Evropi , tako v Ameriki . Mali kmeti v Ameriki , ter srednje veliki , vsaj nekateri imajo živali tudi na odprti paši. 90% procentov živali je v Evropi še vedno v baterijski reji , tako da kazati drugega s prstom dokler si sam isti , ni kaj preveč dobro.
crazy but true
08. 06. 2015 10.25
-7
Sami "borci za pravice" tokrat živali.. Najbolje da grete v boj "proti zlobnemu sistemu", mar ne..
ivcekivcek
08. 06. 2015 10.27
+4
Borci ki mažejo piščančja nedrčka, če si borec proti temu ali pa želiš postati , se po moji logiki moreš prvo odpovedat mesu , če ne jabe piskaš ;)
Prtegneniste
08. 06. 2015 10.32
+3
Niti slučajno ni zivinoreja v EU popolnoma ista. Niti. Slučajno. In ne, ni se treba odpovedati mesu (čeprav ga skoraj ne jem), da se zavzemaš za izboljšanje stanja. Kakšna glupa logika je pa to, fak.
crazy but true
08. 06. 2015 10.34
-4
"borci za pravice" se vedno borijo za to kaj bodo DRUGI počeli.. Če nočeš jesti mesa je to njihova izbira. Jest ne želim, da me manipulirajo v nekaj kar bo škodovalo mojemu zdravju, zgolj zaradi tega da se bodo oni počutili moralno superiorne..
ivcekivcek
08. 06. 2015 10.34
+2
Joj ti veš , si bil kdaj v klavnici , z macolo po glavi nato kri ven , metek je par evrov.
Prtegneniste
08. 06. 2015 10.35
-1
Nima VEZE s tem da se je meso, jejte meso kolikor hocete (tudi jaz ga), vendar je za nek nivo dostojanstva vseeno treba poskrbeti. Če tega ne razumeš ali še huje, razumeš vendar se ne strinjaš, je nekaj resno narobe s tabo.
crazy but true
08. 06. 2015 10.43
-1
Pri nas imamo to dobro urejeno. Kako bodo uredili drugi je pa na drugih..
24kura
08. 06. 2015 10.12
+10
Globalno gledano 70 mio živali pokoljemo v manj kot enem dnevu, vsak dan, celo leto. Za primerjavo/perspektivo: V 2. sv. vojni, ki je ena izmed najbolj krvavih vojn v celotni zgodovini človeštva, je v vseh letih vojne (6 let) bila komaj enaka količina žrtev - 70 mio (vojakov IN civilistov).
crazy but true
08. 06. 2015 10.24
-8
Če želiš lahko zaradi mene samo listje ješ. Jest ne enačim živali in ljudi.
ivcekivcek
08. 06. 2015 10.33
+4
Potem si Rimski katolik in SDS jovc . Oni si tolmačijo Jezusove besede po svoje. Ubijaj vse po vrsti in nagrabi čim več denarja, čeprav piše v svetem pismu zelo razločno , ravno obratno.
crazy but true
08. 06. 2015 10.44
-3
robbenrega
08. 06. 2015 11.26
-2
milesahead
08. 06. 2015 13.38
fotr ti je hrana. pojej svojga psa, mamo pa bratca. biologija pa to.
crazy but true
08. 06. 2015 10.10
+0
Mediji pumpajo ljudi z "ŠOKANTNO! Piščanci živijo v katastrofalnih razmerah!" in "Zlobne korporacije nas zastrupljajo z mesom!" in podbnimi novicami.. Potem pa kakšen, ki ni preveč brihten začne "borbo proti sistemu", pa noben ni nič kriv..
adidasler
08. 06. 2015 10.10
+11
kdor bi rad malo bolje spoznal zgodbo reje piščancev v ZDA naj si na youutube pogleda posnetek z naslovom "Last Week Tonight with John Oliver: Chickens (HBO)".. upam da TTIP ne sprejmejo.. to bi bila katastrofa za evropejske potrošnike z nešteto vidikov.
yarrick
08. 06. 2015 22.16
Al pa tole : Without Saying a Word This 7 Minute Short Film Will Make You Speechless pa ni to zgolj kritika prehranske morale ampak sistema kakršnega podpiramo(potrošništvo čez vse meje).