Fokus

Alenka Čurin Janžekovič: Prišel je čas. Čas za dostojno smrt

Ljubljana, 30. 10. 2022 12.40 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

V razpravi o evtanaziji oziroma pomoči pri samousmrtitvi, o kateri se pogovarjamo v naši družbi, na eni strani zagovorniki slednje pravijo: "Vsi imamo pravico umreti." A takoj zatem nasprotniki takšne pomoči rečejo: "Ni res, vsi imamo le pravico živeti."

V Srebrni niti – Združenju za dostojno starost so napisali besedilo Zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja (ZPPKŽ), ki so ga v začetku leta dali v javno razpravo. Sprva, pravi eden od piscev zakona, dr. Andrej Pleterski, zanimanja za razpravo ni bilo, šele po nekaj mesecih so se predlagatelji uzakonitve pomoči pri samomoru začeli pogovarjati z zdravniki in medicinskimi sestrami. Nanje bi namreč – po predlogu ZPPKŽ – padlo breme asistence bolniku, ki želi umreti. Kakšni pa so argumenti ZA in PROTI zakonu? Kdo je ZA in kdo PROTI?

Med najglasnejšimi podporniki pomoči pri samousmrtitvi je nedvomno Alenka Čurin Janžekovič, upokojena učiteljica in ravnateljica. Že 65 let živi z neozdravljivo boleznijo – polisaharozo tipa 4. To je bolezen, ki prizadene kosti, sklepe in hrustanec do te mere, da ti začnejo propadati, razpadati. Posledica bolezni so neznosne, neopisljive bolečine, ki si jih lajša z analgetiki. A bolezen posega vse globlje. Alenka vse težje govori, vse pogosteje išče prave besede. Ni več samostojna, vsak dan ji pomaga asistentka Larisa. Zato prihaja čas, pravi, čas za dostojno smrt. "Tako imenovano zeleno luč (za Švico) imam. To je tista prva stvar, ki ti nekako ... te sprosti in pove, da si sprejet, da imaš zdravstveno dovolj težko stvar. Imaš zdravnika, ki ti bo pripravil koktajl."

 Je naša družba pripravljena na pomoč pri samousmrtitvi?

Alenka se odpravlja umret v Švico, v eno od dveh tamkajšnjih organizacij, v katerih izvajajo pomoč pri samomoru. Preden umre, si želi, da bi ZPPKŽ začel veljati tudi v Sloveniji, za vse neozdravljivo bolne, kot je sama. Besedilo zakona popravljajo. V parlamentarno proceduro ga bodo vložili s podpisi 5000 volivk in volivcev. "Ker v tej družbi živijo ljudje, ki svojega življenja ne morejo končati na primeren in dostojanstven način," pojasnjuje dr. Pleterski. 

Pa je slovenska družba pripravljena na uzakonitev pomoči pri samousmrtitvi? Dr. Peter Golob, zdravnik in pravnik, odgovarja, da nobena družba na to nikdar ni v celoti pripravljena. "Če govorimo o slovenski družbi, ima po mojem par problemov, ki jih ne želi reševati, ki se jih v javnosti ne izpostavlja. Eden od problemov je veliko breme samomora, ki je takšno, da ima vsak v družini koga ali pa vsaj ve za nekoga, ki je storil samomor. Poleg tega je prisotna stigmatizacija tega dogodka ne samo na ravni tistega, ki to stori, pač pa tudi tistega, ki je njegov bližnji."  

Kaj konkretno ZPPKŽ predvideva?

Kdo bi izvedel dejanje, ki vodi v smrt? Kje bi se takšna smrt zgodila? Andrej Pleterski odgovarja: "Ideja je vsekakor ta, da bi si bolnik sam izbral čas in kraj in prostor in datum konca svojega življenja. Tisti, ki bo vnesel učinkovino v telo, bo bolnik sam, kajti gre za zakon o samousmrtitvi, tu ne gre za evtanazijo, kjer nekdo drug na vašo željo to vnese v telo. Res pa je, da naš zakon dopušča možnost, če nekdo tega ne more storiti, mu bo pa nekdo pomagal. Tehnično vzeto je pa to vedno medicinska sestra." 

Alenka Čurin Janžekovič
Alenka Čurin Janžekovič FOTO: 24UR

Po predlogu zakona so torej zdravstveni delavci – medicinske sestre, farmacevti in zdravniki – dolžni sodelovati v procesu pomoči pri samousmrtitvi. A treba je vedeti, da imajo tudi ti ljudje svoja verska, filozofska, etična prepričanja, lastne izkušnje s smrtjo. Peter Golob zato opozarja: "Celo naše šolanje in poklic ... vzgojeni smo, da se trudimo za življenje, da se življenje ohrani, in kolegi zelo slabo ali težko sprejemamo, da bi postala neka dolžnost, da življenje tudi končamo. Za večino, verjetno ne za vse, je to nesprejemljivo."

Paliativna oskrba pred pomočjo pri samousmrtitvi

Med nasprotniki uzakonitve pomoči pri samousmrtitvi je tudi Društvo Hospic, ki pomaga umirajočim in njihovim svojcem. Renata Roban, predsednica društva, se spominja: "Imeli smo gospoda v Hospicu, ki smo ga spremljali, ki je prišel iz Švice, tam je delal vse življenje. In ko je dobil kronično neozdravljivo bolezen, je na prvem obisku omenil, da se bo morda odločil za ta korak in odšel v Švico." Ob vsej podpori, ki jo je dobil v Hospicu, se za pomoč pri samomoru v Švici ni odločil. "Mislim, da se danes ljudje bojijo osamljenosti, bolečine, samega procesa, in mislim, da je veliko vprašanj, na katera moramo odgovoriti, preden se z lahkoto odločamo o tako pomembni stvari, kot je evtanazija oz. pomoč pri samousmrtitvi," še pravi Renata Roban. In ob tem poudarja pomembnost sistemske ureditve paliativne oskrbe. 

Dr. Maja Ebert Moltara je vodja paliativnega oddelka na Onkološkem inštitutu. Za 24UR Fokus pojasnjuje, da načela paliativne oskrbe spoštujejo življenje in sprejemajo umiranje kot nekaj naravnega. Paliativa smrti ne zavlačuje, niti je ne pospešuje. Pomembno je tudi, da ne pomaga le bolniku, pač pa tudi njegovim svojcev, da lažje prebrodijo čas bolezni in žalovanja po smrti bližnjega. "Nam je izjemno pomembno, da se borimo za vse te lepe trenutke življenja, življenje je vrednota, ki jo imamo in jo cenimo. S tem pristopom deluje paliativna oskrba. Za nas je življenje vrednota."

Pasica Fokus
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (112)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

COVID-19 ZA OVCE
27. 03. 2023 10.19
+2
počivaj v miru
Apostol1
20. 03. 2023 17.51
-6
Življenje je samo eno in če mi je namenjeno , da bom trpel zadnje dni bom pač trpel , samomora pa pri zdravi pameti ne bom delal.
patroljub
27. 03. 2023 15.36
+4
patroljub
27. 03. 2023 15.37
+2
Pa to ni bilo samo zadnje dni, preberi si članek!!!....
UsliŠana
23. 12. 2022 09.32
-6
Ženska je že nekajkrat izražala: Zdaj je čas za samomor. vsi cajtengi so jo bili pomiljevana vredni. Pa na gre v Švico. Meni se nič na cmili če nekdo cvili, takrat še zelo in preveč živ
PREDSIGNAL69
23. 11. 2022 14.44
+0
Samomor lahko stori vsak, ki si ga močno želi.
karina 1
03. 11. 2022 20.38
-2
Po eni strani se z gospo strinjam. Po drugi strani me je pa vseeno strah, da kot družba nismo dorasli tej odločitvi in njenim posledicam. Da nismo zreli za to. Delam v zdravstvu in zadnje čase doživljam, da ne oživljamo več vsakega. Zdravniki (včasih skupaj s svojci) podpisujejo obrazce za paliativno oskrbo, kjer se pisno opredelijo kako daleč bomo šli z oživljanjem pri posamezniku - pač glede na njegovo stanje, starost, spremljajoče bolezni,...itd... Po domače - odločijo se kje bodo dovolili, da bo narava šla svojo pot naprej. To se mi zdi prav. Dovoliti naravi, da naredi svoje, ne pa izsiljevati in na silo vleči vsakogar nazaj... Žal.... Za pomoč pri samomoru ali "nadzorovanemu in dovoljenemu umoru" pa nisem.
bojst
27. 03. 2023 19.16
+1
Tu se močno NE strinjam. Žal. Če človek tako zelo trpi, da si sam želi umreti, le zakaj ne bi bil uslišan. A obsoditi ga na peklenske muke je pa življenjsko?
BurekPekar
31. 10. 2022 11.54
+12
Kapo dol, da se človek odloči za nekaj takšnega. Tudi sam podpiram to stvar. Bolje, kot da trpim, se raje dostojno in v krogu ljubljenih spravim na drug svet. Hja, tako je. Zakaj bi bil v breme svojcem, pa v bolečinah, če ni potrebe?!
Marky331
30. 10. 2022 19.14
-9
Proti , zaradi zlorab i
RealistSlo
30. 10. 2022 20.04
-2
Smo se dele mal pogovarjali in se na žalost moram strinjat. Preveč bi bilo zlorab. Smo postali zelo balkansko koruptivno naravnani in to preproto nebi šlo čez, drugače bi se pa absolutno strinjal, ker če trpiš za hudo boleznijo, ki te bo nakonc itak pokopala, je bolje da se sam rešiš teh muk.
JApajaDAja
31. 10. 2022 09.44
+6
zloraba bi morda lahko bila tam kjer je kakšno premoženje, za dolgove pokojnika se ne bo grebel noben dedič!
tornadotex
30. 10. 2022 18.43
-11
To je so prve lastovke, ki se bodo kar same fentale...ko ji bo zadnja ura bila, ji bo globoko žal vendar ji bo ego še vedno ukazoval...
MESE?AR
30. 10. 2022 18.32
+9
Zakaj pa je potem >300 samomorov v SLO če niso dovoljeni ?
Betuul
30. 10. 2022 19.21
+1
Ker človeku dobesedno ni več za živet! Ali živi v okoliščini ki ga do tega privedejo ! Kaj je to ekstaza smrti!? Kdo ve!
Betuul
30. 10. 2022 19.25
+2
Lepa o lepa bo smrt Evrope…legla bo v krstio temnih stoletij…. Srečko Kosovel ; ekstaza smrti
cirenij
30. 10. 2022 18.27
+13
Tu sploh ne gre za samomor. Samomor je, če se sam fentaš. Evtanazija je samo lažji prehod na ono stran, ker sicer te pri življenju in proti bolečinam vzdržujejo samo še s sedativi.
petnikov
30. 10. 2022 18.11
+27
Ne bom komentiral gospe, ker jo ne poznam. Bom pa komentiral tole: vsak se zase odloča. Tako kot se sami odločate, kaj boste dali v usta, tako bi se morali odločati, ali si želite trpeti ali dostojno oditi s tega sveta. Kdo smo mi, da bi odločali namesto drugih? Konec koncev, mislite, da je podaljševanje življenja smisel življenja? Ne, podaljševanje življenja je smisel farmaciji....
MESE?AR
30. 10. 2022 18.29
+10
slovenka62
30. 10. 2022 18.35
+8
Nimasmisla
30. 10. 2022 17.53
+0
Me pa zanima za koštruna koliki je v čakalni vrsti
METKA102
30. 10. 2022 17.36
+28
Zdravniki so zavezani k zdravljenju. OK. Pa vendar, kje so zdaj tisti zdravniki, ki smo jih šolali, da nas bodo zdravili, zdaj pa 130.000 ljudi v slo nima zdravnika. S tem, da plačujejo zdravstveno zavarovanje in še dopolnilno zavarovanje. Tako je kot Primc 'za otroke gre', ko pa je treba res kaj narediti, ga ni videti ne slišati. Skrajni čas bi bil, da smo ljudje vsaj toliko vredni, kot naši hišni ljubljenčki, ki jim pomagamo, da ne trpijo. In, če si človek želi končati muke, naj jih konča, ne pa da se sprenevedamo z neko humanostjo, ki to ni.
Betuul
30. 10. 2022 18.06
-2
Zanimivo bo kaj bodo komentarji vse navlekli ob&v naslov in obrazložitev dobrega članka namenjenega za čas koncem oktobra in dnevu mrtvih!
jank
30. 10. 2022 17.36
+3
Potem, ko so popušili pri spremembah družinskega zakonika zna biti evtanazija naslednja tema za manipulacijo Primca in njemu podobnih desnakarjev.
Betuul
30. 10. 2022 18.03
+8
Ma nič pušili! Članek je namenjen dostojnem umiranju človeka !
Hugh_Mungus
30. 10. 2022 17.01
+21
Če nekomu veliko pomeni, da mu bolezen diktira, kdaj bo zadnjič vdihnil - prav, naj odživi svoje do zadnjega z vso asistenco, ki mu je na voljo. Enako privoščim nosečnicam, ki želijo rojevat brez epiduralne in drugih protibolečinskih sredstev - prav, vsak ima to svobodo, a ne pozabimo na vse tiste, ki imajo drugačne želje, ki bi radi življenje zaključili brez agonije, brez dolgotrajnega životarjenja, enako kot lahko ženska ob porodu izbere epiduralno anestezijo, če ne želi občutiti bolečin, ki porodu običajno pritičejo.
Betuul
30. 10. 2022 17.13
-9
Po vsem tem je pomembno še dedovanje ; kajti ne glede kako umiraš ; si nazadnje zapustnik z ali brez!
rb63
30. 10. 2022 16.58
+23
Tako je , vsak bi moral imeti pravico do dostojnega življenja in s tem povezane dostojne smrti. Absolutno podpiram evtanazijo, nekateri zdravniki, ki kričijo, da je njihovo poslanstvo, da se borijo za človekovo življenje, ne pa, da ljudi pošiljajo v smrt, se naj vprašajo, če je vedno res tako.
Hugh_Mungus
30. 10. 2022 16.56
+23
Vsak skrbnik hišnega ljubljenčka, bi svoji dragi živali omogočil miden odhod na drugi svet, ko vidi da trpi in da ji ni več pomoči. Človek si pa tega ne zasluži? Enako kot je sebično, da skrbnik živali podaljšuje agonijo, ker se je njemu pretežko sprijazniti h njeno smrtjo, je sebičen tudi človek, ki sočloveku ne bi privoščil konca agonije, ker ne zna sprejeti smrti.
Betuul
30. 10. 2022 17.11
-8
Eden naš spodaj ; je na mačje muke poslal lovca z puško z daljnogledom
mungus
30. 10. 2022 16.54
+22
Čist razumem to gospo .....sploh glede na njeno diagnozo katera je grozljiva in da se je tako odločila je potrebno samo spoštovati in za to je bilo kakšen "pameten" komentar odveč.................!
Stolček
30. 10. 2022 16.39
+25
Meni je vseeno kaj in kako se kdo odloči. Njegova stvar. Ljudje smo različni. Eni se bodo z boleznijo borili do zadnjega vdiha, drugi bi si radi prikrajšali..Kakor kdo..Zase vem kaj in kako. Vsak pa naj spoštuje drugačno odločitev od svoje.
RealistSlo
30. 10. 2022 16.36
+31
Če trpiš za hudo zahrbtno boleznijo kot je naprimer ta ogaben rak, ki te dobesedno žre od znotraj, da na koncu od tebe ostane samo kot in koža, ne moreš več normalno na wc, rabiš pomoč, skupaj iz postlo tehtaš 50 kil, postajaš breme družini, ki te zaradi ljubezni do tebe vseeno še vedno pedena, umrl boš v mukah torej kaj ti druga preostane kot da se nekako "odrešiš" te bede? V teh primerih in podobnih sem nedvomno za.
Son?ica
30. 10. 2022 16.45
+14